Äntligen har man den
Nokia N900 256MB RAM 32GB
(Mobiltelefoner)
|
7
|
(74)
|
Inga priser |
nokia n900 (1 inlägg)
|
15 år sedan |
Program och spel till Nokia N900 (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Samköp Mobilfickor Nokia N900 (30 inlägg)
|
16 år sedan |
vAR äR MiN nOkia N900? >: (173 inlägg)
|
16 år sedan |
N900, feedback från användarna (330 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 16 February 2010 - 11:10
Äntligen har man den
Postad 16 February 2010 - 11:18
Nu ligger min N900 på laddning i köket!
Stannat hemma idag från jobbet p.g.a förkylning och det var ju väldigt lämpligt då jag fick sms från Katshing i morse om att jag hade paket att hämta ut. Hoppade genast upp på cykeln utan en tanke på min rinniga näsa
Äntligen har man den
Grattis och välkommen in i värmen =)
Postad 16 February 2010 - 11:51
Någon som har flashat sin med PR 1.1.1 version 3.2010.02-8 ????
Jorrå, här också...
Känns snabbare, annars har jag inte sett något nytt.
Antagligen en uppdatering inför 1.2 som ryktas komma i slutet på feb.
/Fredrik
Postad 16 February 2010 - 11:57
har uppdaterat nyss...
märker ingen större skillnad...kanske scrollar den lite bättre...lite rappare
Postad 16 February 2010 - 12:21
Bara att beställa ett nytt, men den här gången blir det ett helt vanligt. Vet att jag har sett några rekommendationer här i tråden på annat än Zaggs.
Postad 16 February 2010 - 12:41
Skratta eller gråta: satt just och skulle installera Zaggs invis. shield på mobilen - tappar taget om frontskyddet som lägger sig med den klibbiga sidan neråt på tidningen jag har under mig, så när jag plockar upp skyddet igen lossnar det gul trycksvärta från tidningen och skapar två vackra linjer över skyddet...
Bara att beställa ett nytt, men den här gången blir det ett helt vanligt. Vet att jag har sett några rekommendationer här i tråden på annat än Zaggs.
Jag rekommenderar denna varmt!
http://www.protectio...n900-28210.html
Postad 16 February 2010 - 12:42
Skratta eller gråta: satt just och skulle installera Zaggs invis. shield på mobilen - tappar taget om frontskyddet som lägger sig med den klibbiga sidan neråt på tidningen jag har under mig, så när jag plockar upp skyddet igen lossnar det gul trycksvärta från tidningen och skapar två vackra linjer över skyddet...
Japp jag köper dom på ebay som kostar runt 30kr funkar skitbra! Och är mycket lättare att sätta på och ta av. Spelar nog ingen roll vilken du tar av dom skydden är nog samma alla dom där billiga men funkar super tycker jag. ta annars sånt paket med 3-6st i kostar också typ 30-40kr med frakt så kan man byta om det skulle behövas
Skulle sätta på det där zaggs själv med men vilket skit det va
Postad 16 February 2010 - 12:50
Jag har tvättat mitt Zagg-skydd med diskmedel och ljummet vatten under kranen. Gick hur fint som helst. Testa om det funkar. Det blev ett gäng bubblor när jag satte dit det igen, men de försvann gradvis efter några dagar.
Postad 16 February 2010 - 13:35
Bra tips men tyvärr - svärtan sitter så hårt i skyddet att det inte går att bara tvätta bort. Beställt ett trepack vanliga skärmskydd från eBay nu istället för 30krJag har tvättat mitt Zagg-skydd med diskmedel och ljummet vatten under kranen. Gick hur fint som helst. Testa om det funkar. Det blev ett gäng bubblor när jag satte dit det igen, men de försvann gradvis efter några dagar.
Postad 16 February 2010 - 14:23
Jag har. Nya FW 1.1.1 Har inte gjort något speciellt ännu.
Har sett följande info:
* OpenGL ES 1.1 API libraries added
* Support for OVI Store paid content distribution
* Support for 40 new countries
* WLAN bugs mostly fixed
* Set of browser related error fixes.
Postad 16 February 2010 - 15:23
Är det inte redan scratch ressistance på själva skärmen?
Postad 16 February 2010 - 15:24
har uppdaterat nyss...
märker ingen större skillnad...kanske scrollar den lite bättre...lite rappare
Samma här faktiskt, vilket dock kanske beror på att jag tvingades avinstallera en hel del för att få plats med uppdateringen! Det ser jag inte som något dåligt, jag gillar faktiskt att tvinga hållas rent - eftersom jag inte använde alla de applikationerna
Postad 16 February 2010 - 15:28
Är det inte redan scratch ressistance på själva skärmen?
Jag måste erkänna att jag har en heltäckande Zagg men inte har applicerat den. Jag har haft min telefon i innerfickan på min jacka. Jag är ganska varsam med N900:an, men har stundtals märkt hur naglarna har slagit emot skärmen när jag har använt den. Hittills har jag inte fått minsta repa på skärmen.
Postad 16 February 2010 - 15:53
Har inte min n900 ännu men har skydd från http://www.clarivue.com/ hemma. Det är en hårdare plats och inte sladdrig som zaggs. Och man behöver inte dränka telefonen för att få på skiten
Postad 16 February 2010 - 16:38
Postad 16 February 2010 - 17:02
Postad 16 February 2010 - 17:14
Det var en trevlig nyhet! Får ta och flasha om den nu, får inte plats med uppdateringen trots att jag har 38 mb i rootfs :S Största programmet är på 3 mb... Fattar inte vad som hänt. Har ju intstallerat och avinstallerat ett antal större program från devel, verkar som om det finns rester kvar i rootfs även efter att man avinstallerat programmen, kan någon bekräfta detta?
Då du avinstallerar program kolla på infon vad den tar bort. En av de största bovarna är Touch Search. Många debian paket som används till den.
Redigerat av Icee, 16 February 2010 - 17:14.
Postad 16 February 2010 - 17:47
Det var en trevlig nyhet! Får ta och flasha om den nu, får inte plats med uppdateringen trots att jag har 38 mb i rootfs :S Största programmet är på 3 mb... Fattar inte vad som hänt. Har ju intstallerat och avinstallerat ett antal större program från devel, verkar som om det finns rester kvar i rootfs även efter att man avinstallerat programmen, kan någon bekräfta detta?
Kör "apt-get autoremove" i en terminal som root, kommer rensa bort paket som inte behövs baserat på vilka beroenden som finns. "apt-get autoclean" kommer rensa cachen.
Brukar kunna ge lite mer utrymme...
Postad 16 February 2010 - 18:15
Viscus: Det har jag gjort ett antal gånger, var dock en stund sedan dess.
Jag hade ca 40Mb ledigt men när jag tog bort devel-katalogen så hade jag hux flux 50 vilket räckte för en installation
Hade det hjälpt att flasha om den?
Postad 16 February 2010 - 18:49
Schysst... 14.9MB skulle frigöras från rootfs men i praktiken hände ingenting: Fortfarande 40MB ledigt. Dessutom tog kommandot bort ScummVM. Nu ska man installera om och lägga till vartenda j-a spel igen.Kör "apt-get autoremove" i en terminal som root, kommer rensa bort paket som inte behövs baserat på vilka beroenden som finns. "apt-get autoclean" kommer rensa cachen.
Brukar kunna ge lite mer utrymme...
Postad 16 February 2010 - 19:15
Det jag har hört är att man kan flytta vissa filer från rootfs till någon annan mapp och på så sätt få frigjort ca 6mb, någon som testat?
Postad 16 February 2010 - 19:54
1. Kontakterna. Jag fick för mig att man kunde koppla dessa till Facebook-konton för att synka mailuppgifter och profilbild? Eller mot MSN?
2. Kalendern. Finns det verkligen ingen widget eller annat för att se aktuella samt kommande möten, påminnelser, anteckningar och födelsedagar direkt på skrivbordet utan att behöva öppna själva kalendern? :S
Redigerat av ConraDargo, 16 February 2010 - 20:04.
Postad 16 February 2010 - 20:31
2. Det är bara att lägga till den widgeten, fungerar jättebra och är super praktisk!
Redigerat av t_jungbark, 16 February 2010 - 20:47.
Postad 16 February 2010 - 20:40
den för även in födelsedagar tror jag..
finns en kalender widget som visar närmaste händelser.
håll inne fingret på skärmen å välj desktop meny- add widget
Postad 16 February 2010 - 20:51
Tackar så mycket, Hermes och Pidgin är nu installerat och jag lyckades hitta kalender-widgeten nu när du påpekade att det ju faktiskt finns en sådan (trodde det bara var en genväg till den vanliga kalendern)! ^___^ Nu är jag riktigt nöjd med hur min N900 ser ut och fungerar1. Du får installera ett program från en tredjepartstillverkare för att kunna synka kontakterna med Facebook. Hermes fungerar mycket bra. För att synka mot MSN måste du installera en MSN klient till Konversationer och Kontakter, t.ex. Pidgin (Haze), då kan du dessutom chatta via Facebook (tror jag). Det lustiga är att det inte syns om de är online på MSN i Kontaker utan bara i Konversationer. Däremot syns det i Kontaker om de är online på Skype...
2. Det är bara att lägga till den widgeten, fungerar jättebra och är super praktisk!
Postad 16 February 2010 - 21:00
Redigerat av moparman, 16 February 2010 - 21:00.
Postad 16 February 2010 - 21:36
Postad 16 February 2010 - 22:00
Nopp...Inte om man vill ha en mobil fort...
Sen är det bara be en bön att den inte går sönder..
Har du inte läst omdömmen om pixmania här ?
Postad 16 February 2010 - 23:40
Beställde min N900 från pixmania.se och har fortfarande inte fått den. Var det en bra ide tycker ni?
Ja om du inte vill ha nordiskt qwerty .. åäö dvs..
och nej .. för att jag tycker inte det är smart att använda utlänska återförsäljare
PGA : det tar alltid längre tid, andra regler för service osv , ofta ingen bra kundservice blir oftast bara problem
sen när vi har så bra svenska återförsäljare ..
Som det ser ut så har nokia store fått in telefonen igen och då borde det inte dröja innan dom svenska får in dom vilket "kan" innebära att du skulla haft "telefonen" på fredag =)
Redigerat av Unregistered5307c312, 16 February 2010 - 23:42.
Postad 17 February 2010 - 00:58
Den frigjorde inte något utrymme för mig heller bara tog bort en jäkla massa dependencies... Efter att jag körde apt-get autoclean så minskade det lediga utrymmet på rootfs med 0,5mb...
Det jag har hört är att man kan flytta vissa filer från rootfs till någon annan mapp och på så sätt få frigjort ca 6mb, någon som testat?
MÅSTE finnas ngt vis att utöka root .... Igen klock människa som kan skjuta till?
Postad 17 February 2010 - 06:17
MÅSTE finnas ngt vis att utöka root .... Igen klock människa som kan skjuta till?
Du får ta och ringa Texas Instruments och fråga om dom har något större minne än 256 som passar tillsammans med Omap 3430 (sedan kan du på samma gång fråga varför dom inte erbjöd något större minne då telefonen designades -08 ).
Postad 17 February 2010 - 08:09
Läste nedanstående på http://my-symbian.com under tråden "N900 fireware thread"MÅSTE finnas ngt vis att utöka root .... Igen klock människa som kan skjuta till?
Kanske är rätt metod?
If you don't have enough space on root to update via NSU, the first (and simplest) thing to do is to temporarily disable Extras-Devel and Extras-Testing in the Application Manager (just by ticking the "Disabled" box). It gives A LOT of additional free space, enough for the update.
Redigerat av Unregistered64f891a5, 17 February 2010 - 08:12.
Postad 17 February 2010 - 08:37
Program som är optifierade ska ju ligga under 500kb..
Problem blir det när man installerar saker från xtras testing å extras devels och man inte vet vad man installerar
Postad 17 February 2010 - 09:10
Sådär, nu är mobilen fulladdad och redo att ta sig an en normal dag
Postad 17 February 2010 - 09:21
Har avinstallerat nästan allt, har 2 program kvar.
Avaktiverat alla programkataloger utom Nokias.
Har 69,9 Mb root ledigt.
Men den vill trots det köra en full flashuppdatering via PC:n.
Har antagligen något bibliotek kvar som konfliktar.
Synd att man inte får reda på vilken
Alarmklockan skulle jag vilja kunna ställa in snoozetiden när jag väljer snooze.
Som det är nu måste man ju starta N900 för att kunna göra det.
Vore också trevligt om skärmen var tänd lite längre när larmet går,
innan jag vaknar till har den slocknat igen. och då blir det jobbigare att trycka av den.
Redigerat av MagnusBio, 17 February 2010 - 09:23.
Postad 17 February 2010 - 09:39
Såg att det fanns en tråd om ditt problem..
Annars är de väl bara koppla in den i datorn..
Jag har väl max 40meg ledigt
Postad 17 February 2010 - 09:50
Jag kan inte köra in senaste uppdateringen trådlöst.
Har avinstallerat nästan allt, har 2 program kvar.
Det kanske låter som ett dumt tips, men har du startat om N900:an efter du rensat?
Postad 17 February 2010 - 10:18
Det kanske låter som ett dumt tips, men har du startat om N900:an efter du rensat?
Inga tips är dumma, jag har startat om den säkert 5 gånger.
Nu senast tog jag till och med ut batteriet för att läsa produktkoden.
Jag misstänker att det är stellarium som spökar.
Jag har avinstallerat det, men det var lite manuella installationer där som jag inte är säker på att allt kom bort.
Någon som installerat stellarium och lyckats med uppdateringen?
ja, det finns en tråd (på 88 sidor nu
Finns en som verkar ha samma problem och han har också haft stellarium installerat,
vilket stärker mina misstankar.
Redigerat av MagnusBio, 17 February 2010 - 10:20.
Postad 17 February 2010 - 10:33
Beställde min N900 från pixmania.se och har fortfarande inte fått den. Var det en bra ide tycker ni?
Hej fick du scanna och faxa in dina ID handlingar samt en kopia på din boräkning så att dom ser att du bor där du bor? Sist jag försökte att köpa något därifrån så avbröt jag köpet på grund av att det va så jobbigt. Har ingen fax eller scanner.
Lycka till
/A.
Postad 17 February 2010 - 10:40
------------------------------------
Firmware update only reflashes the rootfs. It does NOT reflash partitions located on the 32 GB eMMC memory, and that's where user data like e.g. images or videos are stored.
If one wants to make sure that *ALL* data are removed from the device (e.g. when selling the phone or giving it to someone else) the best way to do it is to reflash the device using the command line based Flasher-3.5:
http://tablets-dev.n...v-downloads.php
For the Flasher, you can download firmware files from here:
http://tablets-dev.n.../nokia_N900.php
and there are both the actual firmware and the eMMC disk image files available, so you can reflash both of them and thus wipe ALL data.
Postad 17 February 2010 - 10:50
Funkade bra, och nu har jag bara 40 program att installera
Kanske inte installerar alla på nytt igen
Postad 17 February 2010 - 10:54
Det kan ha blivit ditt sämsta köp i historien. Handlat en gång från Pixmania - gör det ALDRIG igen.Beställde min N900 från pixmania.se och har fortfarande inte fått den. Var det en bra ide tycker ni?
Böna och be för att du inte får något fel på den, för då har du flera månaders krångel framför dig.
Det är helt klart den värsta sortens kundbemötande du kan få, var glad över svar - om du får svar är det standardsvar, jag funderade ärligt om de ens läste mailet utan bara klistrade in något som passade. Och returer ska vi inte prata om... Men nog om det! Jag väntar i alla fall på att köpa min från en svensk butik, börjar bli otålig nu...
Postad 17 February 2010 - 11:01
Som någon sa tidigare kan man behöva starta om enheten efter man har kört apt-get clean/autoclean.
Hittade den här guiden på maemo, finns en del bra tips:
http://wiki.maemo.or...up_rootfs_space
Mest intressant om man installerarar mycket program är väl att flytta apt-cache från rootfs.
Uppdaterade till slut via terminalen och apt-get upgrade
Funkade bra, och nu har jag bara 40 program att installera
Kanske inte installerar alla på nytt igen
Man kan ju ta en backup på programlistan så installerar den om allt automagiskt när man återställer den.
Postad 17 February 2010 - 11:12
Man kan ju ta en backup på programlistan så installerar den om allt automagiskt när man återställer den.
Jo, det gjorde jag. En backup på minneskortet är ju aldrig fel att ha.
Om man väljer att återställa programlistan, får man välja vilka program man vill återställa?
eller börjar den att ladda ner allihopa direkt?
Postad 17 February 2010 - 11:29
Jo, det gjorde jag. En backup på minneskortet är ju aldrig fel att ha.
Om man väljer att återställa programlistan, får man välja vilka program man vill återställa?
eller börjar den att ladda ner allihopa direkt?
Den kör alla om jag inte missminner mig. Men det ser ju ut precis som när man installerar som vanligt så man kan nog välja att avbryta installationer som man inte vill ha.
Testa o dra över backupfilen för installationer till datorn, borde vara någon form av xmlfil som beskriver vilka program som fanns, då kan man ju alltid redigera den i en texteditor o ta bort sånt man inte vill ha.
Edit:
Finns en fil som heter applications.zip, den innehåller en katolog vid namn Root. Längst ner i hierarkin finns en mapp som heter hildon-application-manager. Där finns två filer catalogues.backup och packages.backup. Bara öppna och redigera för att ta bort de paket du inte vill ha kvar. Smidigt som tusan!
Ex:
<backup> <pkg>ttf-droid</pkg> <pkg>storageusage</pkg> <pkg>htop</pkg> <pkg>pidgin</pkg> <pkg>bounce</pkg> <pkg>reflect</pkg> <pkg>conky</pkg> <pkg>systeminfowidget</pkg> <pkg>milkyway-wallpaper</pkg> <pkg>ogg-support</pkg> <pkg>foreca-weather-applet</pkg> <pkg>dtg</pkg> <pkg>flashlight-applet</pkg> <pkg>rootsh</pkg> <pkg>fennec</pkg> <pkg>mp-fremantle-generic-pr</pkg> <pkg>xournal</pkg> <pkg>foreca-installer</pkg> <pkg>tutorial-home-applet</pkg> <pkg>dtg-installer</pkg> <pkg>pidgin-maemo-docklet</pkg> <pkg>decoders-support</pkg> <pkg>xulrunner</pkg> <pkg>facebook-installer</pkg> <pkg>mclock</pkg> </backup>
Redigerat av Viscus, 17 February 2010 - 11:33.
Postad 17 February 2010 - 12:38
Ja om du inte vill ha nordiskt qwerty .. åäö dvs..
och nej .. för att jag tycker inte det är smart att använda utlänska återförsäljare
PGA : det tar alltid längre tid, andra regler för service osv , ofta ingen bra kundservice blir oftast bara problem
sen när vi har så bra svenska återförsäljare ..
Som det ser ut så har nokia store fått in telefonen igen och då borde det inte dröja innan dom svenska får in dom vilket "kan" innebära att du skulla haft "telefonen" på fredag =)
QWERTY tangentbord, Internmenyer på tyska, danska, finska, français, italien, norska, holländska, polska, portugais, svenska, tchèque
står det ju, så jag får verkligen inte med åäö då?
Postad 17 February 2010 - 12:43
Det kan ha blivit ditt sämsta köp i historien. Handlat en gång från Pixmania - gör det ALDRIG igen.
Böna och be för att du inte får något fel på den, för då har du flera månaders krångel framför dig.
Det är helt klart den värsta sortens kundbemötande du kan få, var glad över svar - om du får svar är det standardsvar, jag funderade ärligt om de ens läste mailet utan bara klistrade in något som passade. Och returer ska vi inte prata om... Men nog om det! Jag väntar i alla fall på att köpa min från en svensk butik, börjar bli otålig nu...
Jag köpte min LG Blu-ray spelare därifrån, fick den inom 3 dagar allt var fint skick. Så jag chansade på att det kanske skulle fungera igen..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
nokia n900
25 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?