Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 February 2010 - 13:38

Anaesthisia
  • Anaesthisia
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

QWERTY tangentbord, Internmenyer på tyska, danska, finska, français, italien, norska, holländska, polska, portugais, svenska, tchèque

står det ju, så jag får verkligen inte med åäö då?

Nej, det fysiska tangentbordet är rimligen i en version från kontinenten, såvida det inte explicit utlovas något annat.

A

Postad 17 February 2010 - 13:52

Davronbek
  • Davronbek
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tips av vart man kan beställa den säkert och svensk då? :rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 14:39

Viscus
  • Viscus
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Nokias egen internetbutik är väl den enda som har den i lager just nu. Tar du expressleverans borde du ha enheten innan fredag :lol:

Postad 17 February 2010 - 14:48

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

jag vet att telekiosken i åkersberga centrum har en i lager för jag pillade på den igår!
o gud va grym den är! önskar dock att man kunde få den utan tangentbord också.

Postad 17 February 2010 - 14:57

Davronbek
  • Davronbek
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag betalade för pixmania N900 med kreditkort, Mastercard. Men de har inte tagit pengarna. Tror ni att jag kan beställa från Nokia och betala med kreditkort där eller ska jag vänta tills jag har fått produkten från Pixmania (eftersom den är redan skickad)

Postad 17 February 2010 - 15:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vad jag kan se av bilderna på N900 hos Pixmania så har den inte ett svenskt fysiskt tangentbord.

Men du kommer säker åt dom via nån knapptryckning

Postad 17 February 2010 - 15:29

Davronbek
  • Davronbek
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Vad jag kan se av bilderna på N900 hos Pixmania så har den inte ett svenskt fysiskt tangentbord.

Men du kommer säker åt dom via nån knapptryckning

Inga bilder visar ju svensk fysisk tagentbord, dvs åäö (nokia.se/expert osv)

Postad 17 February 2010 - 15:33

Davronbek
  • Davronbek
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Uppdatering: Skrev till pixmanias kundtjänst igår och fick klartydlig svar om Paketet och andra diverse frågor. Sorterades i Malmö igår, så den borde vara i Helsingborg idag. Så jag beställde den i fredags och (+3-4 dagar posten) så är tidsperioden i sin ordning.

Postad 17 February 2010 - 15:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Nä men det är ju mindre risk att Expert skickar en fransk N900 än Pixmania som skickar allt från Frankrike..

Postad 17 February 2010 - 15:41

Davronbek
  • Davronbek
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Nä men det är ju mindre risk att Expert skickar en fransk N900 än Pixmania som skickar allt från Frankrike..

Hoppas det inte blir större problem att skicka tillbaka det då, borde egentligen inte vara större problem, finns nog knapptryck för att få fram a,ä,ö eller?:rolleyes:

Postad 17 February 2010 - 15:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jag vet faktiskt inte..Men tangentbordet tappar lite av sin mening om man måste stega sig igenom en meny för att få fram å.ä.ö

Du frågade inte supporten om det var nordiskt tangentbord ?

Postad 17 February 2010 - 15:56

Strutten
  • Strutten
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Man kan ställa tangentbordet till att vara svenskt/finskt. Det kommer givetvis inte stå åäö på knapparna, men om du trycker på de knappar, vilka bokstäverna står på om du köper den i Sverige, kommer ge rätt bokstäver.

Det blev förvirrat det där, men kontentan är att du kan fixa svenskt tangent bord.

Postad 17 February 2010 - 19:52

Unregistered1814
  • Unregistered1814
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

1

Redigerat av Unregistered1814, 19 May 2018 - 12:56.

Postad 17 February 2010 - 20:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jag ansluter till en vpn tjänst som heter Anonine med min dator...

Nu skulle jag vilja göra det även från min N900.

www.anonine.com/sv/guidelinuxgui

Någon som vet om det är möjligt på ett enkelt sätt ?

Testat att ta hem OpenVPN till N900..
Lyckas starta det i terminalen men det är ljusår över min nivå :)

edit
Om ni vill ha underhållning på hög nivå så klicka på Zaffe93 och välj
Hitta medlemmens postade inlägg :)

Redigerat av moparman, 17 February 2010 - 20:43.

Postad 17 February 2010 - 20:59

memilen
  • memilen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Om ni vill ha underhållning på hög nivå så klicka på Zaffe93 och välj
Hitta medlemmens postade inlägg :)

Lite off topic tyvärr... Men... :-)

På tal om troll, det var ett ganska intressant program i p3 om folk som "trollar" i trådar.
Här: http://www.sr.se/sid...artikel=3405870

Kan väl säga att det är inte de mest mentalt stabila personerna som håller på med sånt. :) Denna zaffe bevisar ju detta också, man jag ju tycka att om man ändå ska hålla på å snacka goja - så vore det ju lite roligare om de hade något innanför pannbenet och lyckats läsa på vad de nu ska trolla om. :-D

/Fredrik

Postad 17 February 2010 - 21:07

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Maemosweden byter nu namn till MeeGosweden

Postad 17 February 2010 - 21:20

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Läste nedanstående på http://my-symbian.com under tråden "N900 fireware thread"
Kanske är rätt metod?

If you don't have enough space on root to update via NSU, the first (and simplest) thing to do is to temporarily disable Extras-Devel and Extras-Testing in the Application Manager (just by ticking the "Disabled" box). It gives A LOT of additional free space, enough for the update.

Tack för tipset nu kan jag installera uppdateringen puuuuuhhh trodde jag skulle behöva flasha om den, orkar inte sätta mig in i det nu så tack nu e vi på banan igen...

Postad 17 February 2010 - 21:39

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Maemosweden byter nu namn till MeeGosweden

Det var snabba pianon. inte ens meego.org har väl ett vettigt forum än?
Då får vi hoppas på en snabb release nu då. Ska bli intressant Q2 och se vad det är för storts version som släpps då.

EDIT: meegosweden verkar inte fungera i nuläget

Redigerat av theclone, 17 February 2010 - 23:20.

Postad 17 February 2010 - 22:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
intrssant artikel

« Hello world!
MeeGo a whole new Linux ballgame.

A whole new ball game
By now you have probably heard of MeeGo the new OS being created by the synergy between Nokia and Intel. MeeGo is going to be a completely new Free Software Linux based OS. The most striking difference between MeeGo and Maemo, Nokia’s current Linux based OS, is that Maemo was for the most part a Debian derivative, while MeeGo will not be directly based on any existing distribution. Why would they chose to do that? What are the advantages and disadvantages of going it alone? Can they pull it off?

Several members of the Maemo community seem to be a little spooked at the idea of starting a distro from scratch without a parent distro to rely on. After all, it would seem to be a much easier path to simply use a distro that already exists. But sometimes, the easiest path is not necessarily the best path. However, few of us have the luxury of going outside the norm when planning a large project such as this. As an illustration, if you had wanted to find the ideal house for you and your family, and you had millions of dollars at your disposal, would you chose to buy a pre-made home, or would you hire a good Architect to make the house to your specifications? Most of us never even think of the latter as a possibility. we can barely afford our monthly mortgages as it is. However, Intel and Nokia are not your average tenants.

This is something we all know, but it recently came clearer into focus while reading a discussion on the MeeGo developer mailing list. In view of the fact that a Linux distribution is composed of so many packages, all of them created by independent developers scattered around the internet, someone asked the question of how would MeeGo be able to keep up with security patches without a parent distro to help out. The answer was striking:

Just as we do with moblin right now, there are people paid to do exactly that.

That is when it became clear to me that this is a new ball game folks. And we are not in the minor leagues any more. The difference between MeeGo and other distros most of us are familiar with is going to be the deep pockets of those interested in it. Behemoth companies of the like of Intel and Nokia are used to pulling off stuff like this behind their proprietary walls. But I am very happy to see that, in this case, the parties involved realize full well that in order for this project to succeed they will need more than deep pockets. They need for it to be completely open. The stakes are that high.

So we welcome you to our new website dedicated to all things MeeGo. We hope you enjoy visiting us from time to time as we discover together what this exiting new Linux project brings to the table. One thing is for sure, it is going to be quite interesting.

http://www.allmeegod...linux-ballgame/

Postad 18 February 2010 - 02:26

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
kan någon skriva lite kortfattat på svenska vad meegoo är?

Postad 18 February 2010 - 08:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vad kommer MeeGo att innebära?
Vi är alla lite förvirrade av de senaste nyheterna om Intel och Nokias samarbete...

Efter att ha läst på lite om situationen och Moblin och den förutspådda framtiden så tycker jag att det ser mycket ljust ut. MeeGo är precis det som jag hoppades att Maemo egentligen skulle vara; ett Ubuntu för mobila enheter. Steget att hela OSet är helt byggt på öppen källkod är ett jätte stort steg i rätt riktning. Vi kan nu va lugna att mjukvaran i våra telefoner kommer fortsätta utvecklas ett väldigt bra tag...

Med jätten Intel med i leken får vi massor an nya enheter i alla storlekar med samma OS. Alla Atom cpu baserade framtida enheter plus ARM baserade. Massor av nya utvecklare. Massor av mer kunskap och forskning. Massor av nya investerare. Massor av mer intresse och omsättning så att de på allvar kan ta upp fighten med Apple/Google/Microsoft. Här har vi två hårdvaru-jättar som har viljan och resurserna att skapa ett Fritt OS som kan köra över konkurrenterna.

Det långsiktiga perspektivet är helt perfekt enligt mig.

Men det kortsiktiga då?
Alla vi som köpt oss en ny N900 för över 5000papp då? Jo, jag tror framtiden är lika ljus här. Det pratas om ett nytt MeeGo redan andra kvartalet 2010 vilket är väldigt snart. Finns det en bättre enhet att börja buggtesta MeeGo på? Jag tror inte det. bestämmer Nokia sig för att de inte kommer att ge en 100% officiell N900 MeeGo version så kan communityt runt fixa detta. Ganska enkelt dessutom då allt nu är 100% öppen källkod. Nokia kan till och med sponsra ett sådant projekt med pengar (vilket förmodligen aldrig hade hänt med Mer).

Sedan är det inte illa det vi har just nu i väntan på MeeGo. PR1.1 tog hand om många buggar och fixade till ett par nya funktioner. PR1.2 kommer att göra samma sak och att införa Qt 4.6 vilket kommer vara huvudsakliga utvecklingsplattformen på MeeGo vilket betyder att vi redan nu (eller efter PR1.2) kan köra framtida MeeGo applikationer. Bara detta betyder att våra N900 kommer att få nyheter i år framöver.

Är det något man vant sig i Maemos utveckling så är det att ständigt ha tålamod mot nästa version/enhet. Nu med denna nya press release från Nokia & Intel med MeeGo verkar det som slutgiltiga lösningen är här. Detta är framtidens mobila OS.

MaemoSweden kommer att ligga på MeegoSweden.com också snart och vi kommer se mindre design/layout förändringar.

Skrivet av claesbas på
http://www.maemosweden.com/index.php

Postad 18 February 2010 - 08:37

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Är N900'an svår att få tag på i Sverige för tillfället?

Postad 18 February 2010 - 09:07

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Det här med alarmklockan, finns det verkligen inget sätt att justera volymen på den? Väldigt skrikig som det är nu. Att vibratorn kickar igång gillar jag inte heller riktigt, räcker med signal för min del. Men detta verkar inte vara möjligt att kontrollera?

Är N900'an svår att få tag på i Sverige för tillfället?

Det får man väl påstå, ja. Ser inte ut som att den finns i alltför många butiker - fysiska eller på nätet.

Postad 18 February 2010 - 10:25

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Förut var det TRE som diskuterades och nu pixmania.. Finns en annan tråd för diskutioner kring leveranser osv! Moparman, var inte du en av dem som klagade på att det diskuterade leveranser mm här i officiella tråden...

Postad 18 February 2010 - 10:30

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Det var snabba pianon. inte ens meego.org har väl ett vettigt forum än?
Då får vi hoppas på en snabb release nu då. Ska bli intressant Q2 och se vad det är för storts version som släpps då.

EDIT: meegosweden verkar inte fungera i nuläget

MeeGO.com är RIKTIGT 'B' !! I min vildaste fantasi kan jag inte förstå hur man kan avslöja ett sådant samarbete som moblin + meamo -> MeeGo .. Men jag antar att det är den gamla tråkiga linux nörden som sitter bakom.

Maemosweden är RIKTIGT snygg sida! som parentes ..

Postad 18 February 2010 - 11:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
kanske lite..men då var de ju 50 sidor leveransprat..

varför tror du inte på MeeGo?

Tycker de verkar va kanon...

Postad 18 February 2010 - 11:54

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
MeeGo verkar kanon! Pure Linux! Men websidan meego.com är jätte tråkig i nu läget. Vit, tråkig. Känns som att sitta i d++ :) Vi som suttit med ubuntu vet ju hur lovande den basen meego står på är och förutsättningarna är mega. Dock kvarstår tillgänglighet för 'gemene' vi här har ju egentligen massor med problem som vi löser och gör våra enheter bättre och bättre. Den vanlige ägaren som inte är teknik freak som oss kan möta problem. Där kan vi jämföra iPhone som är mer inriktade på enkal användar vänlighet. Inget för oss som vill ändra, pilla och extremisera :) Men frågan är (och detta blir en förutsättning för att open surce ska bli/slå stort) hur användarvänlig är enheterna med MeeGo os? Ska vi vara ärliga så är ubuntu underbart på måga vis, men vtf hur användarvänligt är det eg? Allt måste tas reda på och nästan programeras in.. inte så smidigt. Skoj, men inte smidigt! Det är gjort ubuntu och alla morfs till ett os som inte slår ut riktigt stort iaf inte på komersiell marknad och igen UPPRIKTIGT 'cash rules everything around us see' oavsett vi vill det eller ej! Vi kan bara försöka påverka på vilka plan. FRIHET tack. iPred, NEJ tack!

Postad 18 February 2010 - 12:03

Viscus
  • Viscus
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag tror verkligen på MeeGo primärt av den enkla anledningen att de i praktiken har börjat från början, utan att bygga på någon annan dist vilket innebär att de kan lägga mer energi på att få det att fungera så som de vill på den hårdvara de är intresserade av. Sen så behöver de ju inte ta hänsyn till hur några andra har implementerat olika delar utan är fria att klura ut vad som fungerar bäst för dem.

Nu vill jag bara veta hur långt de har kommit i utvecklningen av OS:et, rent krasst så borde de ju vid det här stadiet ha någon form av körbar kod. Även om det bara är på en testbänk.

Man får ju även hoppas att de får med sig hela Maemo communityn i flytten.

Postad 18 February 2010 - 12:16

Viscus
  • Viscus
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

MeeGo verkar kanon! Pure Linux! Men websidan meego.com är jätte tråkig i nu läget. Vit, tråkig. Känns som att sitta i d++ :) Vi som suttit med ubuntu vet ju hur lovande den basen meego står på är och förutsättningarna är mega. Dock kvarstår tillgänglighet för 'gemene' vi här har ju egentligen massor med problem som vi löser och gör våra enheter bättre och bättre. Den vanlige ägaren som inte är teknik freak som oss kan möta problem. Där kan vi jämföra iPhone som är mer inriktade på enkal användar vänlighet. Inget för oss som vill ändra, pilla och extremisera :) Men frågan är (och detta blir en förutsättning för att open surce ska bli/slå stort) hur användarvänlig är enheterna med MeeGo os? Ska vi vara ärliga så är ubuntu underbart på måga vis, men vtf hur användarvänligt är det eg? Allt måste tas reda på och nästan programeras in.. inte så smidigt. Skoj, men inte smidigt! Det är gjort ubuntu och alla morfs till ett os som inte slår ut riktigt stort iaf inte på komersiell marknad och igen UPPRIKTIGT 'cash rules everything around us see' oavsett vi vill det eller ej! Vi kan bara försöka påverka på vilka plan. FRIHET tack. iPred, NEJ tack!

Jag har kört Ubuntu sedan 5.10 och då var det ingen direkt "användarvänlig" upplevelse att få allt att funka, även när allt var igång hade man ju ganska ofta problem med diverse saker som helt enkelt la av. Nu är det faktiskt så att det bara är stoppa i skivan och dra igång installationen och så länge ditt mål är att kolla blocket, läsa mail och göra sånt som den genomsnittliga användaren faktiskt gör så behövs det inte så mycket mer (läs lite lösa codecs och flash) handpåläggning. Så nog har det hänt en hel del sedan dess.

Personligen är jag ett stort fan av Ubuntus lösning att inte hålla på och bråka med root konton mm som i praktiken inte ger något för en vanlig hemanvändare. Självklart finns det mer att göra men när jag lyckades guida min teknikanalfabet till far (han är en sån som dubbelklickar på hyperlänkar och tror att det som sker i en webbläsare sker lokalt) över telefon hur man installerar Ubuntu så var det lite av en aha-upplevelse. Idiotsäkert är det ju självklart inte men smidigare, enklare, snyggare och överlag bättre har det helt klart blivit de senaste åren.

Postad 18 February 2010 - 12:42

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Den kör alla om jag inte missminner mig. Men det ser ju ut precis som när man installerar som vanligt så man kan nog välja att avbryta installationer som man inte vill ha.

Testa o dra över backupfilen för installationer till datorn, borde vara någon form av xmlfil som beskriver vilka program som fanns, då kan man ju alltid redigera den i en texteditor o ta bort sånt man inte vill ha.

Edit:
Finns en fil som heter applications.zip, den innehåller en katolog vid namn Root. Längst ner i hierarkin finns en mapp som heter hildon-application-manager. Där finns två filer catalogues.backup och packages.backup. Bara öppna och redigera för att ta bort de paket du inte vill ha kvar. Smidigt som tusan!

Fungerade inte för mig.
Jag packade upp filen redigerade och packade igen.
Det finns en fil som heter backup.metadata den innehåller information om antalet filer i varje zip fil, storlek och en timestamp. Informationen i denna blir ju felaktig då jag pillad i filerna.
Resultaten blev att jag fick till svar att programlistan var uppdaterad men inget hände.

Postad 18 February 2010 - 12:52

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Jag tror oxå på meego på lång sikt(ca 2 år) (meego bli ju steg 1 av x, maemo 5 var ju steg 4 av 5 hehe). Dock inte så mycket för oss n900 ägare. Jag tror inte att vi kommer få någon officiell version till n900:an. Kanske att det kommer gå att få till något fulhack genom communityt. Dock så kommer förmodligen flertalet appar kunna fungera på n900 oxå, förutsatt att de är baserade på QT.

Vad jag är lite mer orolig för är att nokia slutar ge n900:an någon form av support. Just nu verkar det vara ett team som jobbar med maemo 5 och ett som jobbar med meego. Men det kanske bara kommer 2-3 eller två uppdateringar till, sedan kan det vara slut på det goda. För min egendel är jag ganska nöjd med enheten nu. saknar lite bättre flash stöd och bättre navigering. Men i det stora hela är jag nöjd.

Jag tror inte de första versionera av meego kommer vara så mycket bättre än meamo 5. Lite snyggare och flashiga menyer. Men i det stora hela tror jag det kommer behövas mer tid att få det riktigt bra.

Men om det blir en meego device nästa gång beror på hur nokia hanterar n900:an och maemo5.

Redigerat av theclone, 18 February 2010 - 12:54.

Postad 18 February 2010 - 13:09

Viscus
  • Viscus
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Fungerade inte för mig.
Jag packade upp filen redigerade och packade igen.
Det finns en fil som heter backup.metadata den innehåller information om antalet filer i varje zip fil, storlek och en timestamp. Informationen i denna blir ju felaktig då jag pillad i filerna.
Resultaten blev att jag fick till svar att programlistan var uppdaterad men inget hände.

Ja du det var ju lite tradigt... Blir ju svårt att veta vilken typ av värden som är rimliga att anta om man inte vet hur xml-filen är specad. Jag har funderat på om man ska lägga in en request på att få möjlighet att välja vilka program man vill återskapa på maemo.org.

Man kan ju alltid rota fram källan för programmet o se hur de gör när de bygger filen... Har inte riktigt kommit mig för att göra det bara.

Postad 18 February 2010 - 13:22

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Ja du det var ju lite tradigt... Blir ju svårt att veta vilken typ av värden som är rimliga att anta om man inte vet hur xml-filen är specad. Jag har funderat på om man ska lägga in en request på att få möjlighet att välja vilka program man vill återskapa på maemo.org.

Man kan ju alltid rota fram källan för programmet o se hur de gör när de bygger filen... Har inte riktigt kommit mig för att göra det bara.

Ser man i xml filen så verkar det som de flesta taggarna är ganska enkla att förstå. Och gör att program som skapar en ny fil genom att scanna igenom datan verkar inte överdrivet svårt. Men användning känns för begränsad för att man skall orka med det.

Postad 18 February 2010 - 13:37

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Jag har kört Ubuntu sedan 5.10 och då var det ingen direkt "användarvänlig" upplevelse att få allt att funka, även när allt var igång hade man ju ganska ofta problem med diverse saker som helt enkelt la av. Nu är det faktiskt så att det bara är stoppa i skivan och dra igång installationen och så länge ditt mål är att kolla blocket, läsa mail och göra sånt som den genomsnittliga användaren faktiskt gör så behövs det inte så mycket mer (läs lite lösa codecs och flash) handpåläggning. Så nog har det hänt en hel del sedan dess.

Personligen är jag ett stort fan av Ubuntus lösning att inte hålla på och bråka med root konton mm som i praktiken inte ger något för en vanlig hemanvändare. Självklart finns det mer att göra men när jag lyckades guida min teknikanalfabet till far (han är en sån som dubbelklickar på hyperlänkar och tror att det som sker i en webbläsare sker lokalt) över telefon hur man installerar Ubuntu så var det lite av en aha-upplevelse. Idiotsäkert är det ju självklart inte men smidigare, enklare, snyggare och överlag bättre har det helt klart blivit de senaste åren.

Yes ubuntu är enkelt att installera. Att få det att köra vidare.. Svårare.. Vill jag köra ett av de senaste spelen te.x är det inte precis att trycka in skivan och 'Game on' eller hur? Sen funka inte chrome eller firefox ordentligt och massa annat kludd.. WiFi har länge varit fett problem, men det är bättre ordnat nu.. och

så länge ditt mål är att kolla blocket, läsa mail och göra sånt som den genomsnittliga användaren faktiskt gör så behövs det inte så mycket mer (läs lite lösa codecs och flash) handpåläggning.

tycker inte jag håller riktigt som argument! Visst, det funkar, men windows gör det ju bättre. Så vill jag inte ha det, menar jag. Exempelvis Windows vill bara ha pengar pengar pengar så låser de all sin mjukvara för att suga ut sista kronan ur oss på varenda plugin.
Ajaa Kvittar.
Vad jag vill säga/uppmana är att inte tappa enkelheten och tillgängligheten "klicka här" och små förklaringar osv hjälp filer mm.. Det har funkat alltid och där brister exempelvis ubuntu eftersom jag där måste ta mig online för varenda liten ändring och leta mig fram på ett community med massa dryga wannabe einsteins som svarar med ngt kryptiskt och arogant inlägg.

Men nu är det inte ubuntu vs windows eller pc vi ska diskutera. Nu ska vi diskutera vår bästa vän lite som armbandsuret.

Apples iPhone har ett enkelt gränssnitt där användaren enkelt kan utöka och göra sin enhet personlig med appar som är användbara söta coola smidiga osv.. och inte bara tillåter dig vad var det nu.. "kolla blocket och läsa mail"

Information och Mjukvara ska vara tillgängligt.. för alla :)

Postad 18 February 2010 - 14:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tror N900 lär funka 1.5 år iaf innan det är dags för en MeeGo :)

Sen så lär ju de flesta program kunna köras på N900..

Jag ser ingen anledning till oro..

Sen så har iaf jag lärt mig att strunta i tillverkarnas support.
Släpper dom 2-3 uppdateringar så ok bra

Det som räknas i längden är ett bra community

edit

fick mitt acrylic ställ till N900..
grym kvalitet och snabb leverans

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av moparman, 18 February 2010 - 19:21.

Postad 18 February 2010 - 19:03

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Tror N900 lär funka 1.5 iaf innan det är dags för en MeeGo :rolleyes:

...

år?

Japp det tror jag oxå. Men frågan är vad för apparater nokia släpper mot slutet av året. Hoppas på en fetare skärm, tunnare mobil med större tangenbord. Sedan får man ju +:a på den vanliga 2 månaders förseningen + 1 månad extra för tre fix + 2 veckor p g a att DHL är slö...så ja 1,5 år så är det nog dags att byta lagom till första meego :blink:

Snyggt ställ...parkerar du mobilen ofta i det?

Redigerat av theclone, 18 February 2010 - 19:05.

Postad 18 February 2010 - 19:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ja räknar med att byta igen om senast 1.5 år..

Kommer de nu ut nå överbrutalt grymt telefon 3 månader före 1.5 år gått förlänger jag abb :rolleyes:

Tror det blir precis lagom :-)

Finns egentligen inte mycket mer jag önskar mig utom de vanliga..
Större skärm..
Större batteri
Mycket bättre batteritid.
Lite bättre hårdvara.

Jorå jag använder det hela tiden...
Nu står den så fint brevid min dator

Postad 18 February 2010 - 19:22

Davronbek
  • Davronbek
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Mobilen är helt klockren, fick den igår, satt på bussen från Helsingborg till Stockholm med Swebussexpress. På bussen fanns vägguttag och trådlös internet, gjorde alla uppdateringar och sånt, riktigt skön telefon.

En sak jag undrar är, hur får man firefox? riktigt seg o streama filmer o sånt ju.. Sen undrar jag om det finns en bra sida för apps för mobilen?

Tack :=)

Ps. Fattar inte varför folk klagar på pixmania, jag har nu köpt från dem 2 gånger och både gångerna har jag varit supernöjd, telefonen även om den inte har åäö på tagenbordet så kan man ändra det, väldigt lätt, Rekommenderas starkt!

Postad 18 February 2010 - 19:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
På den här sidan finns en länk på hur du laddar ner Firefox..

http://www.mozilla.c...S/mobile/maemo/

Förhoppningsvis blir de bättre när flash 10.1 kommer

läs tråden här om pixmania eller googla så lär du hitta massor...
oftast är det när en vara går sönder du märker hur bra företaget är..
Sälja klarar de flesta..

i mobilen kan du öppna extra testing om du vill komma åt fler program..
Dock är inte alla där 100%

Sen har du extra devels....var försiktig med vad du laddar därifrån..
läs helst om programmen på maemo.org eller maemosweden.com innan

Postad 18 February 2010 - 19:46

Enecopia
  • Enecopia
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Beställde min N900 från pixmania.se och har fortfarande inte fått den. Var det en bra ide tycker ni?

Själv beställde jag från Nokia Shop i söndags....pengarna drog imåndags morse....vid 10:00 på onsdag ringde d på dörren...där var fraktföretaget med N900 till mig:)
Helnöjd med leverans tiden:)

Postad 18 February 2010 - 19:46

Davronbek
  • Davronbek
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Finns det ett sätt att fixa spotify till N900? :=)

Postad 18 February 2010 - 19:53

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Finns det ett sätt att fixa spotify till N900? :=)

Ja, fast du måste vara premium medlem 99 kr/mån.

Finns två alternativ Qtify eller yaspot. Båda i extra - dev. så lite halv varning för det :rolleyes:

Film med qtify - http://www.maemoswed...ify-i-vara-n900

Film med yaspot(du får scrolla ner lite) - http://www.maemoswed...nt-divx-spelare

Redigerat av theclone, 18 February 2010 - 19:56.

Postad 18 February 2010 - 20:22

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Smith: Vilken är den "kraftfulaste" mobilen du har stött på MWC? Och vilken är den skönaste?

Mobil: Den kraftfullaste mobilen, hmm om jag tittar utanför mässan så måste jag få säga N900. Inget här rår på den. Bland det som lanserats hittills så tycker jag att HTC Desire var riktigt skön, i betydelsen snygg och insidan verkar fantastiskt bra den med. Sony Ericsson X10 Mini och för den delen X10 Mini Pro med tangentbord är riktigt bra anpassade med lilla skärmen och funkar fint trots det. Windows Mobile 7 är mässans överraskning. Äntligen har Microsoft tänkt om helt. /Erik Mörner

:rolleyes: :blink: :D

4rk4d00: Hej! Undrar vad som kommer hända men N900 nu när Nokia och Intel har annonserat ut Megoo, Kommer N900 få några fler riktiga uppdateringar? (mer än bugfixar) nyare version av Nokia maps osv osv, och tror du att N900 någon gång kommer få Maemo 6/megoo. Kan tänka mig att det finns många N900 ägare just nu som känner sig totalt överkörd av Nokia just nu och deras till synes totala ovilja till att berätta vad kommer att ske i framtiden.

Mobil: Jag har frågat Nokias produktansvarige för Sverige om det, men han var faktiskt osäker på om Nokia N900 skulle kunna uppgraderas till Meego/Maemo6. Men jag ska få ett svar senare som vi kan publicera på Mobil.se. Det är ju onekligen en fråga som är intressant för Nokia N900-ägare. /Linus Brohult

Chat med mobil.se från MWC i barcelona...Letar nu efter det svaret på mobil.se hehe

Edit: hittade svaret...

Mobil: Utökat svar på frågan om Nokia N900 kommer kunna uppgraderas till nya systemet Meego: Nokias marknadschef för N900 och Maemo, Peter Schneider, skrev idag på sin twittersida (där han hade fått den frågan) att det är för tidigt att svara på om N900 kommer kunna uppgraderas. Antagligen är Meego-mjukvaran för oklar för att man ska kunna säga säkert om den kan tryckas in i en N900. /Linus Brohult

Redigerat av theclone, 18 February 2010 - 20:34.

Postad 18 February 2010 - 20:53

Unregisteredae821c86
  • Unregisteredae821c86
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Jag ber om ursäkt för att jag frågar den frågan som säkert många ställt, då jag inte har tid att läsa igenom 250sidor+ =)

Batteritid? .. En del påstår att man måste ladda 2 ggr per dag vid normal användning och 3G aktiverat..

Men hur länge räcker ert batteri?! 3g? 2G? Wlan!?

Nöjd med telefonen!?

Tacksam för svar..

Mvh

Postad 18 February 2010 - 21:01

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Hej allihopa!

Jag ber om ursäkt för att jag frågar den frågan som säkert många ställt, då jag inte har tid att läsa igenom 250sidor+ =)

Va...varför? :blink:

Batteritid? .. En del påstår att man måste ladda 2 ggr per dag vid normal användning och 3G aktiverat..

3 g drar mer batteri så klart. använder du den mycket så behöver du ladda lite under dagen. vid normal använding klarar du en dag. Om din normal är samma som min normal :rolleyes:

inte en aning.

Nöjd med telefonen!?

Yes, sir!

Tacksam för svar..

Mvh

http://www.maemoswed...-tankar-om-n900

https://www.prisjakt...kt.php?o=474421

https://www.minhembi...howtopic=250290

Redigerat av theclone, 18 February 2010 - 21:02.

Postad 18 February 2010 - 21:04

memilen
  • memilen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nöjd med telefonen!?

Vet inte hur det är för andra, men efter sista uppdateringen har jag bättre batteritid än någonsin.
Tog den från laddaren kl. 7, sen har den varit på med exchange-sync (alltid online)(då har den väl varit ca. 90% av tiden med wlan, resten 3g), blåtand påslaget, jag har skickat ett tiotal mail, pratat någon timme. Sen på skrivbordet har jag vädret igång etc.

Å nu kl. 21 är det typ 35% kvar, så jag är riktigt nöjd!
Allt hänger på hur mycket man pratar känns det som...

Jag är _väldigt_ nöjd. Men det gäller att veta vad man köper. Vill du ha en lektelefon för att spela spel och göra olika prutt-ljud - köp en iphone... Nått mitt emellan - android.
Här har du en _dator_, med dess för och nackdelar.

/Fredrik

Postad 18 February 2010 - 21:08

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

.

En sak jag undrar är, hur får man firefox? riktigt seg o streama filmer o sånt ju.. Sen undrar jag om det finns en bra sida för apps för mobilen?

Här hittar man de flesta applikationerna!
http://my-maemo.com/index.php

Postad 18 February 2010 - 21:33

Anaesthisia
  • Anaesthisia
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hur stora inboxar har ni som kört mail med N900? Har hört att det inbyggda programmet blir segt av många mail, stämmer det? Tyvärr verkar det ju inte finnas något alternativ att installera i dagsläget?

Själv har jag flera tusen mail i inkorgen, så ska jag köpa en telefon vill jag att mailprogrammet klarar det minst lika bra som med nuvarande mjukvara.

A

Postad 18 February 2010 - 21:39

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Hur stora inboxar har ni som kört mail med N900? Har hört att det inbyggda programmet blir segt av många mail, stämmer det? Tyvärr verkar det ju inte finnas något alternativ att installera i dagsläget?

Själv har jag flera tusen mail i inkorgen, så ska jag köpa en telefon vill jag att mailprogrammet klarar det minst lika bra som med nuvarande mjukvara.

A

Ja, det stämmer. Jag har slutat använda den inbyggda mail klienten för jobbmail. kör jobbmailen via outlook i webläsaren. Funkar bättre om du har möjlighet att göra det.

Postad 18 February 2010 - 21:57

Anaesthisia
  • Anaesthisia
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Ja, det stämmer. Jag har slutat använda den inbyggda mail klienten för jobbmail. kör jobbmailen via outlook i webläsaren. Funkar bättre om du har möjlighet att göra det.

Det är inte aktuellt med jobbmail, utan privat mail via IMAP. Nåja, då gissar jag att N900 t v får klara sig utan mitt penningbidrag...

A

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.