* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 01 oktober 2009 - 00:26
Både Hallberg och Bergan jobbar på Telia, nu vet ni alla det som är nya i tråden.
Stämmer detta så är det extremt dåligt och sitta och pusha för det egna företaget och dess tjänst samt skriva hur bra den är.
Postad 01 oktober 2009 - 05:27
Stämmer detta så är det extremt dåligt och sitta och pusha för det egna företaget och dess tjänst samt skriva hur bra den är.
My god!
Ja, jag jobbar på TeliaSonera Mobile Networks AB. Vi har hand om Telias mobila nät. Jag har aldrig försökt dölja att jag jobbar inom Telia-koncernen, utan det har jag skrivit många gånger, så sent som för ett par sidor sedan, men som jag skrivit tidigare, det blir ju rätt tröttsamt om jag skall skriva det i varje inlägg bara för att någon kanske råkar vara ny i tråden. Jag har ingenting att göra med Digital-TV, annat än att jag känner folk som jobbar med det inom koncernen. Jag har inget som helst tjänsterelaterat uppdrag att skriva i den här tråden utan jag skriver här som privatperson utifrån min åsikt och erfarenhet av tjänsten utifrån mina förutsättningar.
Om ni sedan tycker att jag incognito sitter och pushar för Telias Digital-TV så är det upp till er.
/A
Redigerat av hallberg, 01 oktober 2009 - 05:56.
Postad 01 oktober 2009 - 05:37
Då har vi passerat den 30:e september då... PVR????
Hos mig är det fortfarande höst.

Ingen har väl någonsin sagt att PVR skall lanseras 30/9!?
/A
Redigerat av hallberg, 01 oktober 2009 - 05:57.
Postad 01 oktober 2009 - 05:58
Att jag jobbar på Telia med är ingen nyhet. Det har jag skrivit om flera gånger.
Jag jobbar dessutom inte heller med något som har med Telias Digital-TV att göra. Inte känner jag någon i bolaget som jobbar med detta heller.
Precis som Hallberg skriver så har inte jag heller något tjänsterelaterat när jag skriver här utan det är endast av privat natur.
Postad 01 oktober 2009 - 08:04
För det första så är det inte deras egna företag. För det andra har de faktiskt skrivit en hel del vettiga inlägg. För det tredje har de aldrig gjort hemlighet av att arbetar åt Telia. För det fjärde har de inte varit otrevliga, vilket andra här i tråden varit. För det femte så tycker jag det är bra med folk i tråden med kanske mer insikt än vad jag som 'vanlig dödlig' har.
Sen så tycker jag det vore värre med personer från konkurrerande företag som skriver oförtjänt negativt.
Redigerat av Unregistered31511, 01 oktober 2009 - 08:17.
Postad 01 oktober 2009 - 10:26
Och jag får erkänna att jag haft fel. 1910-boxen visar av allt att döma korrekt videosvärta och om man ställer in bildvisaren utifrån detta får man utmärkt bild.
När det gäller komprimeringseffekter o.dyl. finns de nog hos alla leverantörer. Lindos bild från Canal Digital talar sitt tydliga språk. Jag vet inte hur Telia står sig jämfört med andra leverantörer men själv led jag betydligt mer av sånt när jag tidigare hade Boxer.
Sen får man göra vad man kan med det man har. Och här har ju även bildvisaren stor betydelse. Det kan vara väl värt att pröva stänga av bildförbättringsfunktioner som TV-fabrikanter stoppar in för att göra bilden extra "skarp" och "kontrastrik", de bidrar nog i själva verket oftast till att förstärka och skapa fel i bilden.
Postad 01 oktober 2009 - 10:41
Nä en bild i ickerörelse ser givetvis bättre ut, därför tog jag en bild i rörelse.Att ta en bild när det inte är någon rörelse är ingen ide då den bilden alltid ser "ok" ut. Ta kort när någon faller i vattnet så får du se. Tittar man på din bild ser man macroblock, pixelbildning samt komprimeringsartefakter trots att den i det närmaste är en statisk bild. Kallar du den bilden bra så får det stå för dig. Jag är av en annan åsikt.
Din bild i orginalstorlek som tydligt visar Macroblock, pixelbildning samt komprimeringsartefakter.
---------------------------------------------------------------------------
Redigerat av Unregistered31511, 01 oktober 2009 - 10:44.
Postad 01 oktober 2009 - 11:22
För det första så är det inte deras egna företag. För det andra har de faktiskt skrivit en hel del vettiga inlägg. För det tredje har de aldrig gjort hemlighet av att arbetar åt Telia. För det fjärde har de inte varit otrevliga, vilket andra här i tråden varit. För det femte så tycker jag det är bra med folk i tråden med kanske mer insikt än vad jag som 'vanlig dödlig' har.
Sen så tycker jag det vore värre med personer från konkurrerande företag som skriver oförtjänt negativt.
Kan bara instämma!
Postad 01 oktober 2009 - 13:59
Om ni tolkar det faktum att vi från supporten finns här som att vi ”pushar” för tjänsten så får ni tycka det. Tanken vi har med att vi finns här är att vi ska kunna hjälpa till med korrekt information och ha en dialog med er över förbättringar och förslag på saker som vi kan göra bättre.
Även om jag inte svarar på allt ni skriver så läser jag allt ni skriver och tänker igenom det. Många saker som har kommit via bland annat forumet har jag framfört direkt till rätt avdelning inom Telia för att de ska kunna lösa problemet eller planera att införa funktionen.
Jag kommer att vara på semester ett tag nu så Johan och Simon kommer att skriva här under tiden jag är i USA. Kommer att åka till Las Vegas nu i helgen och hem från Las Vegas 3 veckor senare.
Jag vet inte om det kommer att finnas Motorola 1903/1963 boxar (eller vad ni nu gissade, jag vet inte...) och HDTV till alla när jag kommer hem, men kommer det information om när så kommer ni får reda på det av mina kollegor.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 01 oktober 2009 - 14:15
---
Jag kommer att vara på semester ett tag nu så Johan och Simon kommer att skriva här under tiden jag är i USA. Kommer att åka till Las Vegas nu i helgen och hem från Las Vegas 3 veckor senare.
---
Markus Johansson
Telia Kundservice
Spela inte bort din surt förvärvade lön.

JC
Postad 01 oktober 2009 - 15:48
Mycket hög volumn på dessa två kanaler om man jämför med de andra.
Jag har i princip börjat undvika titta på SVT1 och SVT2 just för denna anledning. Innan man byter kanal till dessa så måste jag i princip stänga av volumen helt på en annan kanal och sen byta till SVT1 eller SVT2.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 01 oktober 2009 - 15:49.
Postad 01 oktober 2009 - 18:29
Är det fler än jag som har problem med volumen på SVT1 och SVT2?
Mycket hög volumn på dessa två kanaler om man jämför med de andra.
Jag har i princip börjat undvika titta på SVT1 och SVT2 just för denna anledning. Innan man byter kanal till dessa så måste jag i princip stänga av volumen helt på en annan kanal och sen byta till SVT1 eller SVT2.
Är boxen direkt kopplad till TV:n? Kör du analogt eller digitalt ljud?
/A
Postad 01 oktober 2009 - 19:27
Postad 01 oktober 2009 - 20:26
Är boxen direkt kopplad till TV:n? Kör du analogt eller digitalt ljud?
/A
Boxen är kopplad direkt till TV via HDMI och ljudet är digitalt.
Postad 01 oktober 2009 - 20:40
Boxen är kopplad direkt till TV via HDMI och ljudet är digitalt.
Jag misstänkte att du körde digitalt. SVT 1 och SVT 2 är ju de enda kanaler som sänder Dolby Digital. Vet du om TV:n har någon inställning som skiljer just när ljudet är DD?
Har du provat att köra ljudet via någon annan utgång än HDMI, t ex SPDIF? Är det samma sak då?
/A
Postad 01 oktober 2009 - 20:46
Då beror volymskillnaden på att SVT sänder i Dolby Digital och därför påverkas inte dessa kanaler av volyminställningen i boxen. Default volym i boxen är av någon märklig anledning 75% av max. Därför ligger de andra kanalerna lägre. Lösningen är således att dra upp volymen till max i boxen och sedan reglera volymen med TV eller förstärkare, vilket man nu använder.Boxen är kopplad direkt till TV via HDMI och ljudet är digitalt.
Telia, går det inte att fixa programvaran i boxen så att det alltid är maxvolym när man kör digitalt? Det finns väl knappast någon som kopplar boxen digitalt till en förstärkare/receiver och sedan reglerar volymen med boxen. Volymfunktionen faller liksom helt i detta fall eftersom den inte reglerar volymen på samtliga kanaler. En inställning i boxen där man kan inaktivera volymfunktionen skulle vara guld.
Postad 01 oktober 2009 - 20:52
Det var visst lite känsligt det jag frågade om? Vare sig man arbetar på rätt avdelning eller inte så ser det inte bra ut att pusha för det egna företagets tjänst, speciellt när man inte klart och tydligt skriver i varje inlägg eller har der i avataren att man arbetar på Telia.
Inte särskilt känsligt, men du får faktiskt ursäkta. Jag tycker att det är rätt mycket OT att diskutera var jag jobbar. Utifrån din inställning ovan förutsätter jag att du i fortsättningen, i både avatar och varje inlägg, skriver var du arbetar någonstans så att vi andra kan göra en bedömning av din trovärdighet eller huruvida du har rätt att pusha eller kritisera.
Du förstår säkert att jag inte kommer att göra det oavsett om du tycker det eller ej. Men jag kommer inte heller på något sätt försöka hemlighålla att jag råkar arbeta på Telia.
Kan vi lägga ner den här diskussionen nu och gå över till det som tråden verkligen handlar om?
/A
Postad 01 oktober 2009 - 21:01
Då beror volymskillnaden på att SVT sänder i Dolby Digital och därför påverkas inte dessa kanaler av volyminställningen i boxen. Default volym i boxen är av någon märklig anledning 75% av max. Därför ligger de andra kanalerna lägre. Lösningen är således att dra upp volymen till max i boxen och sedan reglera volymen med TV eller förstärkare, vilket man nu använder.
Telia, går det inte att fixa programvaran i boxen så att det alltid är maxvolym när man kör digitalt? Det finns väl knappast någon som kopplar boxen digitalt till en förstärkare/receiver och sedan reglerar volymen med boxen. Volymfunktionen faller liksom helt i detta fall eftersom den inte reglerar volymen på samtliga kanaler. En inställning i boxen där man kan inaktivera volymfunktionen skulle vara guld.
Just ja, det där hade jag glömt bort. Det behandlades för massor av sidor sedan, men eftersom jag kör via en receiver där jag ändrar ljudet så har detta aldrig varit ett problem för mig.
Men det är givetvis det som är problemet för FlashM.
/A
Postad 01 oktober 2009 - 21:07
Jag kör också via en receiver och det är ju just då det blir problem. Volymen är bara 75% på de kanaler som inte sänder Dolby Digital.Just ja, det där hade jag glömt bort. Det behandlades för massor av sidor sedan, men eftersom jag kör via en receiver där jag ändrar ljudet så har detta aldrig varit ett problem för mig.
/A
För övrigt jobbar jag på Saab ifall det kan påverka min trovärdighet på något sätt...

Postad 01 oktober 2009 - 21:18
Just ja, det där hade jag glömt bort. Det behandlades för massor av sidor sedan, men eftersom jag kör via en receiver där jag ändrar ljudet så har detta aldrig varit ett problem för mig.
/A
Jag har provad flera olika varianter och det blir bättre att dra högsta volumen på boxen och sedan reglera allting via TV´n men ett problem som jag upplever är att även om boxen är på max så måste man höja hyfsat mycket på TV för att få lagom ljud, vilket gör att problemet kvarstår fast inte i samma utsträckning, men problemet finns.
Acceptabel ljud på övriga kanaler är fortfarande högt på SVT1 och SVT2, egentligen.
Jag har också receiver och kör med det när jag ser på dvd och då stänger jag av ljudet helt på både boxen och TV.
Önskevärd vore egentligen någon form av volumkontroll.
Tack för hjälpen och era tips.
Postad 01 oktober 2009 - 21:38
Jag kör också via en receiver och det är ju just då det blir problem. Volymen är bara 75% på de kanaler som inte sänder Dolby Digital.
Mycket intressant. Jag har i o f s inte gjort en mätning med en dB-mätare, men jag skulle nog säga att det inte är någon direkt skillnad mellan SVT 1 o 2 och övriga hos mig. Jag kör digitalt ljud via SPDIF in i receivern (1910-boxen).
/A
Postad 01 oktober 2009 - 21:44
Önskevärd vore egentligen någon form av volumkontroll.
Problemet är väl (om jag förstått det hela rätt från tidigare diskussioner i tråden) att man inte kan reglera volymen på en Dolby Digital-ljudström förrän den har blivit avkodad, vilket ju sker i TV:n (eller receivern om man kopplat via den).
Därför kan man inte skapa en volymkontroll som reglerar de kanaler som sänder med DD.
/A
Postad 02 oktober 2009 - 07:21
Då beror volymskillnaden på att SVT sänder i Dolby Digital och därför påverkas inte dessa kanaler av volyminställningen i boxen. Default volym i boxen är av någon märklig anledning 75% av max. Därför ligger de andra kanalerna lägre. Lösningen är således att dra upp volymen till max i boxen och sedan reglera volymen med TV eller förstärkare, vilket man nu använder.
Räckte med att värdet man ställt ljudet sparas och används efter omstart ...
Postad 02 oktober 2009 - 08:01
Det var visst lite känsligt det jag frågade om? Vare sig man arbetar på rätt avdelning eller inte så ser det inte bra ut att pusha för det egna företagets tjänst, speciellt när man inte klart och tydligt skriver i varje inlägg eller har der i avataren att man arbetar på Telia.
För oss som har varit med från början i denna tråden så är det solklart vilka som jobbar på Telia. Det har inte varit något problem innan. Har du läst hela tråden?
MVH Kribban
P.S Jag jobbar på Getinge

Postad 02 oktober 2009 - 08:06
Jag har Telia digital-tv (Motorola 1910 boxen) kopplade med endast HDMI till min Onkyo 607 (surroundförstärkare) och sedan HDMI till min Samsung LCD TV.
Som jag har förstått det har det inte tidigare fungerat att skicka DD 5.1 ljud via HDMI utan man har behövt ha TOSLINK eller SPDIF. Jag har bara HDMI och på min förstärkare anges att den tar emot DD 5.1 vid vissa filmer på Canal +. Övriga kanaler står det DD 2.0 eller PCM i displayen. Min fråga är vad är skillnaden i praktiken på DD 2.0 och PCM? Kan PCM innehålla 5.1 ljud?
Min andra fråga gäller VoD.Jag beställde igår filmen "Johan Falk" och då stod det "Dolby digital 5.1" i displayen och jag försökte undersöka detta genom att lyssna på högtalarna och uppfattade det som DD 5.1 och inget fejk surround. Stämmer det att vissa filmer i Telias filmbutik / SF anytime innehåller DD 5.1? Gäller detta även de andra "butikerna" såsom Canal + och TV1000 VoD? I så fall vore det ju bra om det stod i informationen om filmen att det är DD 5.1 eller inte?
Postad 02 oktober 2009 - 08:33
Som jag har förstått det har det inte tidigare fungerat att skicka DD 5.1 ljud via HDMI utan man har behövt ha TOSLINK eller SPDIF. Jag har bara HDMI och på min förstärkare anges att den tar emot DD 5.1 vid vissa filmer på Canal +. Övriga kanaler står det DD 2.0 eller PCM i displayen. Min fråga är vad är skillnaden i praktiken på DD 2.0 och PCM? Kan PCM innehålla 5.1 ljud?
Från början tror jag att det var så att inget DD-ljud sändes ut på HDMI-utgången, men så är inte fallet längre. Nej, PCM kan inte innehålla DD 5.1. PCM och Dolby Digital är två olika sätt att koda ljudet.
Min andra fråga gäller VoD.Jag beställde igår filmen "Johan Falk" och då stod det "Dolby digital 5.1" i displayen och jag försökte undersöka detta genom att lyssna på högtalarna och uppfattade det som DD 5.1 och inget fejk surround. Stämmer det att vissa filmer i Telias filmbutik / SF anytime innehåller DD 5.1? Gäller detta även de andra "butikerna" såsom Canal + och TV1000 VoD? I så fall vore det ju bra om det stod i informationen om filmen att det är DD 5.1 eller inte?
Ja, vissa filmer innehåller DD 5.1 och det är vidarebefordrat till Telia att det vore önskvärt om den informationen framgick. Vad jag har förstått så pågår den en omprogrammering av VoD, vilket också Cigehn för några inlägg sedan verkade ha sniffat upp i sin kontroll av mjukvaran i boxen. Man kan ju tänka sig att man i samband med omprogrammeringen kommer att lägga in information om t ex vilket ljud som går att få med vissa filmer. I samband med att man släpper HD i större skala kan man nog tänka sig att det även kommer att komma filmer i VoD i HD upplösning och då måste ju ändå den informationen framgå, så då ärdet ju naturligt att även informera om ljudet.
/A
Postad 02 oktober 2009 - 08:45
Sen en till fråga. Måste ha man boxen (Motorola 1910) inställd på att skicka digitalt ljud för att kunna få DD 5.1?
Postad 02 oktober 2009 - 09:04
Tack! Då förstår jag. En följdfråga angående HD. Vet man om det kommer bli tillgängligt för oss som har digital tv genom telefonjacket elelr gäller det bara fiberkunder? Vilken upplösning förväntas det bli på HD filmerna i VoD?
Sen en till fråga. Måste ha man boxen (Motorola 1910) inställd på att skicka digitalt ljud för att kunna få DD 5.1?
Det är ingen som vet ännu hur HD kommer att sändas. En gissning är att det kommer att erbjudas fiberkunder då det är där pilotprovet pågår just nu.
Postad 02 oktober 2009 - 09:08
Tack! Då förstår jag. En följdfråga angående HD. Vet man om det kommer bli tillgängligt för oss som har digital tv genom telefonjacket elelr gäller det bara fiberkunder? Vilken upplösning förväntas det bli på HD filmerna i VoD?
Det är mycket möjligt att de med bra uppkoppling kommer att kunna ha det via telefonjacket. Det finns intern testutrustning som i dagsläget har SVT HD över ADSL.
Ja.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 02 oktober 2009 - 09:33
Så om man jobbar på Volvo så är det "extremt dåligt " att i ett bilforum tycka att Volvo är bäst?
Det vore snudd på tjänstefel, eller korkat, att inte pusha för det företag man jobbar åt enligt min mening.
Redigerat av JockeJ, 02 oktober 2009 - 09:33.
Postad 02 oktober 2009 - 09:38
Ja, det måste du. Om du ställer den på "analogt ljud" kommer du att använda den vanliga vit-röda RCA-utgången på boxen och på den kan du inte skicka DD 5.1.
/A
Postad 02 oktober 2009 - 09:42
Så om man jobbar på Volvo så är det "extremt dåligt " att i ett bilforum tycka att Volvo är bäst?
Det vore snudd på tjänstefel, eller korkat, att inte pusha för det företag man jobbar åt enligt min mening.
Amen brother!
Jag är personligen jätteglad att personer från Telia är inne på tråden precis som jag är glad att människor från andra elektronikaffärer är inne på andra trådar. Det är oerhört nyttigt både för kundservice, officiell information och "rykten".
Postad 02 oktober 2009 - 11:47
Fast det beror lite på hur man skriver. Om man som Volvoanställd skriver på jagrullar.se att Volvo V70 2.5FT (etanol) är VÄRLDENS miljövänligaste bil utan att ha koll på hur etanolen framställs så är det kanske inte så smart.
Skriver man istället att Volvo V70 2.5Ft är ett bra alternativ under en övergångsperiod för att komma bort från oljeberoendet så är det bättre.
Man kan alltså inte som Teliaanställd skriva att deras tjänst är jättebra och att det inte finns någon som upplever störningar inne på labbet därför borde inga användare göra det heller. (Inte sagt att någon skrivit så.....)
Däremot kan man skriva att Telias IPTV är i sin linda och Telia kommer att jobba för att i framtiden leverera den bästa TV-upplevelsen till så många som möjligt.
Man måste vara jätteförsiktig med vad man skriver om en tjänst som det egna företaget levererar oavsett om man jobbar direkt med tjänsten eller ej. Lojaliteten syns i svaret ändå. Objektiviteten är borta.
Postad 02 oktober 2009 - 14:05
Och ärligt talat, hur många orkar sitta och skriva på det här forumet för att lyfta fram det multimiljonföretag där man råkar vara anställd?
Skillnad då med TeliaKundservice. Han (de?) har som särskild uppgift att företräda Telia. Tydligheten i den rollen ger tyngd till vad han skriver och det gör att hans inlägg nog uppskattas av alla.
Ska vi gå tillbaka till topic?
Postad 02 oktober 2009 - 14:58
Jag saknar Canal +:s nya kanal den med svenska filmer (Canal + SF). Är där någon som vet något
Postad 02 oktober 2009 - 17:18
Hej!
Jag saknar Canal +:s nya kanal den med svenska filmer (Canal + SF). Är där någon som vet något
Avtal ej klart
Redigerat av lindo, 02 oktober 2009 - 17:18.
Postad 02 oktober 2009 - 17:46
har fiberlan
en philip 42" plasma hd-ready tv inte full hd då alltså
ska jag köra på 720p eller 576p? eller tom på SCART?
ska jag köra på normal eller widescreen fullscreen eller widescreen pillarbox?
kan säga att jag kollar mest sport och film, lite serier.
tack på förhand
Postad 02 oktober 2009 - 17:53
fick precis hem den nya boxen 1910 och kopplade in allt via hdmi, tycker jag får dålig bild iaf på NHL-sändningen på ESPN och på eurosport, är detta kända fel? tycker inte alls bilden hänger med när det är rörelse. färgerna är antingen väldigt varma eller ganska dystra.
Ja du kan läsa mer om det här https://www.minhembi...howtopic=225107
Postad 03 oktober 2009 - 09:48
fick precis hem den nya boxen 1910 och kopplade in allt via hdmi, tycker jag får dålig bild iaf på NHL-sändningen på ESPN och på eurosport, är detta kända fel? tycker inte alls bilden hänger med när det är rörelse. färgerna är antingen väldigt varma eller ganska dystra.
har fiberlan
en philip 42" plasma hd-ready tv inte full hd då alltså
ska jag köra på 720p eller 576p? eller tom på SCART?
ska jag köra på normal eller widescreen fullscreen eller widescreen pillarbox?
kan säga att jag kollar mest sport och film, lite serier.
tack på förhand
Ja, bildkvalitén varierar mellan olika kanaler och sändningar. Du bör absolut köra med HDMI, utgå från 576p och låt TV:n sköta uppskalningen. Sen kan du pröva dig fram med olika upplösningar, om du drar ut strömsladden och sen håller in infoknappen på fjärrkontrollen när du stoppar in sladden igen får du upp en meny där du också kan välja 1080i. Jag rekommenderar widescreen pillarbox, då blir sändningarna i rätt format, d.v.s. 4:3-sändningar visas med svarta kanter på sidorna.
Postad 03 oktober 2009 - 09:50
Bifogad fil(er)
Postad 03 oktober 2009 - 11:08
Jag kan dock konfirmera att huvudmenyn numera är uppdaterad och Video är uppdelad på Video, Programbibliotek (med en bok med playsymbol och bokmärke som sticker ut som symbol) samt Pay Per View (med en TV med ett stilistiskt öga som symbol). Det mesta bakom dessa sidor genereras på serversidan i Telias nät så jag kan inte uttala om några ändringar angående information om upplösning (HD eller SD) eller ljudformat (t ex DD5.1) som det har spekulerats om i tråden. Det får väl framtiden utvisa.
Dessutom så finns ett nytt val för Mina inspelningar (med en TV med en REC symbol). Sidan med Mina inspelningar har två flikar, en för Inspelade program, och en för Planerade. Man byter flik med höger och vänsterpilen. Den röda knappen ser att används för nya inspelningar, gröna för att ändra befintlig inspelning, gula för att sortera och blåa för ta bort en inspelning. Till höger finns en ruta som visar informatino om vald inspelning och längs ned till höger syns en ruta som indikerar hur mycket utrymme man har kvar på hårddisken (som verkar vara på 160 GB).
Under Inställningar så har man är Föräldrakontrollen uppdelad på TV-Program respektive Filmbutik. Ett nytt val för välja om vill Hyra med pink-kod eller inte finns numera. Ett nytt val för Inspelningar finns där man kan välja inspelningsmarginal (ingen, 1, 3, 5, 10 eller 15 minuters marginal) samt inställning för att aktivera timeshift.
Det är väl ungefär vad jag kan skvallra om, nu då jag inte har Telias digital-TV själv. Men det verkar som en ny release är på gång med tanke på aktiviteten på denna "staging site".
/Peter Cigéhn
Postad 03 oktober 2009 - 16:30
Telia-Markus vet du vad det är för fel med boxen när det blir så här? (se bild) Det är tredje boxen som det blir så här på under drygt två år. Finns det något att göra eller måste man stå ut en vecka igen innan man får en ny box? Det är en 1910 som jag kör via hdmi uppskalat till 720p.
Min första gissning är HDMI kabeln och nästa är tv:n på något sätt. Har du samma fenomen när boxen startar upp och du ser prickarna på skärmen? Har du provat anant kabel eller en annan TV? Har du kopplat kablen direk till TV:n. Har aldrig varit med om någon kund som haft det där felet förut.
Nu får ni ha det så bra för imorgon vid den här tiden är jag i USA.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 oktober 2009 - 18:58
Min första gissning är HDMI kabeln och nästa är tv:n på något sätt. Har du samma fenomen när boxen startar upp och du ser prickarna på skärmen? Har du provat anant kabel eller en annan TV? Har du kopplat kablen direk till TV:n. Har aldrig varit med om någon kund som haft det där felet förut.
Nu får ni ha det så bra för imorgon vid den här tiden är jag i USA.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Efter omstart av routern fungerar det igen.
Postad 04 oktober 2009 - 14:54
Lite fortsatt skvaller om vad som händer på Telias "staging site". Igår så la man ut en testversion 5_0_15_036 med bara några mindre förändringar jämfört med 5_0_15_007 som jag skrev om lite tidigare här i tråden.
Jag kan dock konfirmera att huvudmenyn numera är uppdaterad och Video är uppdelad på Video, Programbibliotek (med en bok med playsymbol och bokmärke som sticker ut som symbol) samt Pay Per View (med en TV med ett stilistiskt öga som symbol). Det mesta bakom dessa sidor genereras på serversidan i Telias nät så jag kan inte uttala om några ändringar angående information om upplösning (HD eller SD) eller ljudformat (t ex DD5.1) som det har spekulerats om i tråden. Det får väl framtiden utvisa.
Dessutom så finns ett nytt val för Mina inspelningar (med en TV med en REC symbol). Sidan med Mina inspelningar har två flikar, en för Inspelade program, och en för Planerade. Man byter flik med höger och vänsterpilen. Den röda knappen ser att används för nya inspelningar, gröna för att ändra befintlig inspelning, gula för att sortera och blåa för ta bort en inspelning. Till höger finns en ruta som visar informatino om vald inspelning och längs ned till höger syns en ruta som indikerar hur mycket utrymme man har kvar på hårddisken (som verkar vara på 160 GB).
Under Inställningar så har man är Föräldrakontrollen uppdelad på TV-Program respektive Filmbutik. Ett nytt val för välja om vill Hyra med pink-kod eller inte finns numera. Ett nytt val för Inspelningar finns där man kan välja inspelningsmarginal (ingen, 1, 3, 5, 10 eller 15 minuters marginal) samt inställning för att aktivera timeshift.
Det är väl ungefär vad jag kan skvallra om, nu då jag inte har Telias digital-TV själv. Men det verkar som en ny release är på gång med tanke på aktiviteten på denna "staging site".
/Peter Cigéhn
Mycket intressant Peter !
Tack för att du fortfarande uppdaterar oss nyfikna med "Skvaller" :-)
Postad 04 oktober 2009 - 15:07
Kan bara hålla med, Tack!!Mycket intressant Peter !
Tack för att du fortfarande uppdaterar oss nyfikna med "Skvaller" :-)
Postad 04 oktober 2009 - 15:52
Nån som lyckats med att knäcka detta? sen den senaste uppdateringen på boxen så har även jag fått problem med att ljduet helt plötsligt är borta. Hos mig har det inget att göra med att jag stänger av boxen, för jag stänger aldrig av den. Min Onkyo receeiver stänger jag däremot alltid av och ibland finns det inget ljud. Har hänt 5 gånger de senaste dagarna. Enda som hjälper är att starta om boxen (genom att göra den strömlös)Prova om du sätter på boxen efter förstärkaren. Det verkar ha fungerat för andra ,i o f s när det gällt bildproblem, men om det är HDCP som stökar kan det bli problem om inte mottagaren (förstärkaren) är på när sändaren (boxen) startas.
/A
Postad 04 oktober 2009 - 16:21
Nån som lyckats med att knäcka detta? sen den senaste uppdateringen på boxen så har även jag fått problem med att ljduet helt plötsligt är borta. Hos mig har det inget att göra med att jag stänger av boxen, för jag stänger aldrig av den. Min Onkyo receeiver stänger jag däremot alltid av och ibland finns det inget ljud. Har hänt 5 gånger de senaste dagarna. Enda som hjälper är att starta om boxen (genom att göra den strömlös)
Har exakt samma problem, stänger jag av min Onkyo så försvinner ljudet och jag måste starta om den genom att göra den strömlös. Händer varje dag för mig.
Postad 04 oktober 2009 - 19:57
Nån som lyckats med att knäcka detta? sen den senaste uppdateringen på boxen så har även jag fått problem med att ljduet helt plötsligt är borta. Hos mig har det inget att göra med att jag stänger av boxen, för jag stänger aldrig av den. Min Onkyo receeiver stänger jag däremot alltid av och ibland finns det inget ljud. Har hänt 5 gånger de senaste dagarna. Enda som hjälper är att starta om boxen (genom att göra den strömlös)
Har exakt samma problem, stänger jag av min Onkyo så försvinner ljudet och jag måste starta om den genom att göra den strömlös. Händer varje dag för mig.
Jag har tidigare tolkat det som att ljudet under pågående tittande plötsligen försvinner, men så verkar inte fallet vara för er. Jag har kanske misstolkat det hela för hos er tolkar jag det som att ni låter boxen vara på men stänger av förstärkaren och när ni nästa gång skall titta är ljudet borta.
Om så är fallet känns det som att det skulle kunna hänga ihop med HDCP, på samma sätt som med tidigare bildproblem med Onkyo. Sannolikt är det så att ljudet börjar fungera igen när ni startar om boxen eftersom (min gissning) då är förstärkaren redan igång. Har ni provat hur det fungerar om ni varje gång också stänger av boxen och sedan när ni sätter på boxen startar den sist? Spontant känns det som att problemet består i att boxen inte känner av (eller får information om) att det finns någon ansluten enhet på HDMI-gränssnittet när boxen sätts på före förstärkaren (eller helt enkelt lämnas på). Skulle kunna vara något handskakningsproblem mellan Motorola och Onkyo!?
Well, well, det verkar som att just Onkyo och Motorola inte är kompisar m a p HDMI...
/A
Postad 05 oktober 2009 - 07:23
Jag har tidigare tolkat det som att ljudet under pågående tittande plötsligen försvinner, men så verkar inte fallet vara för er. Jag har kanske misstolkat det hela för hos er tolkar jag det som att ni låter boxen vara på men stänger av förstärkaren och när ni nästa gång skall titta är ljudet borta.
Om så är fallet känns det som att det skulle kunna hänga ihop med HDCP, på samma sätt som med tidigare bildproblem med Onkyo. Sannolikt är det så att ljudet börjar fungera igen när ni startar om boxen eftersom (min gissning) då är förstärkaren redan igång. Har ni provat hur det fungerar om ni varje gång också stänger av boxen och sedan när ni sätter på boxen startar den sist? Spontant känns det som att problemet består i att boxen inte känner av (eller får information om) att det finns någon ansluten enhet på HDMI-gränssnittet när boxen sätts på före förstärkaren (eller helt enkelt lämnas på). Skulle kunna vara något handskakningsproblem mellan Motorola och Onkyo!?
Well, well, det verkar som att just Onkyo och Motorola inte är kompisar m a p HDMI...
/A
Jag har samma problem men jag har min HDMI-kabel kopplad direkt till TVn. Ljudet faller bort där. Jag har en koaxial SPDIF kabel kopplad till färstärkaren där fungerar ljudet dock alltid.
/LG
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar