Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 February 2008 - 15:25

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Svarade visst på frågan i din tråd här

Postad 13 February 2008 - 23:15

bisebusen
  • bisebusen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Det här ÄR en idiotfråga men jag måste ändå fråga.
Köpte mig ett par cerwin Vega 12or hem till lägenheten, jag har dom inkopplade som vanligt men det finns ju två portar till ovanför? vad har jag dom till?

Postad 14 February 2008 - 08:32

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Menar du 1 extra par högtalarterminaler kanske :)
Dessa kan användas för bi-wiring eller bi-ampning.
sök på bi-wiring och/eller bi-ampning för mer info om detta.

Redigerat av mikeett, 14 February 2008 - 08:37.

Postad 15 February 2008 - 17:57

Assman
  • Assman
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
att koppla digitalbox med "video" in i receivern och få den att konvertera till hdmi --> proj fungerar inte? Föröker, men det verkar inte gå. Jag äger en yamaha rx-v 661.

Postad 16 February 2008 - 14:11

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Verkar bara gå att uppkonvertera komposit o S-video till komponent, ej till HDMI enl. spec....

Postad 16 February 2008 - 16:29

Assman
  • Assman
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Köpte component idag och skulle köra från boxen med componentscart, går inte heller även fast jag har scarten på boxen satt som "rgb" och "rgb" som source på projjen, vafan:(

Postad 17 February 2008 - 17:43

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Jag har en Panasonic 42PX70 tv och en Panasonic AE2000 projektor som jag kommer använda som bildvisare. Tanken är att 360 och blu ray spealren ska gå till förstärkaren en Denon 3808 som sedan skickar vidare signalen till tv/projektor. Tanken är att ha projektorn som första filmvisare men när man ser på nån komedi eller inte orkar fixa med allt att man då ska kunna se filmen på tv:n.

Problemet är att Denon 3808 bara har en HDMI ut. Ska man skaffa en HDMI växlare eller köra på komponent till tv:n? Vad kostar en bra växlare? Vill ju kunna få ut 1080p iaf till projektorn.

Postad 18 February 2008 - 08:47

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Assman >> Boxen skickar RGBS (kompositsync) på scarten, och det går inte att få till en RGsB (Sync on Green) signal eller ens komponent (YPbPr) utan en konverterare
Ett alternativ är OM du i din box kan välja att skicka kompononent (YPbPr) genom scartutgången.

Måste du koppla bilden genom receivern? Annars kan du juh dra en Scart från boxen till projektorn + epsonadater...

Lothar:
Jag känner igen situationen. En bra HDMI-växel kostar tyvärr en slant.
Komponent till TV:n och HDMI till projektorn gör det svårt att se på HDMIkopplade enheter i TV:n då ingen receiver idag nedkonverterar HDMI till komponent. Så bluray till TV:n blir inte bra med denna lösning.
Dessutom vet jag inte vad varken receivern eller TV:n accepterar för upplsöningar via komponent...

Så bästa lösningen är nog tyvärr en HDMI-växel, alternativt en receiver med 2 HDMI ut men då pratar vi en hel del pengar... Som Onkyo TX-NR 905, Marantz SR8002/7002, Denon 4308

Redigerat av mikeett, 18 February 2008 - 09:42.

Postad 18 February 2008 - 10:45

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Ja får se hur man löser de. Ja Denon 4308 ligger ju lite över Denon 3808 egentligen så de är nog uteslutet. Så antingen en HDMI växlare. Är de några skillnader på sånna, bildmässigt eller är de sak samma vilken man köper? Vad ligger de på i för prisklasser?

Postad 18 February 2008 - 12:20

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Finns en tråd om detta DVI- & HDMI-switchar, vad finns det att välja på?.

Slutsatsen jag drar av den är undvik de billigaste, kontrollera att de du finner intressanta klarar de specar du vill, ingen verkar t.ex. klara 1080p@24 om det är en viktig finess för dig.

Postad 18 February 2008 - 17:49

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Okej trist. Man aknske helt eneklt får byta mellan två HDMI kablar bakpå förstärkaren. Både billigt och funkar nog rätt bra.

Postad 19 February 2008 - 18:05

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite osv. De lösningar som finns är antingen komponent eller att man byter HDMI kabel när man ska ha projektor eller tv. De senare alternativet är ju egentligen väldigt omständigt. Har ja förstått de rätt att om jag ska se blu-ray med HDMI till förstärkaren och sen komponent till tv:n så kommer de inte bli någon bild?

Postad 20 February 2008 - 08:02

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jo det blir bild, dock får du koppla både komponent och HDMI från blu-rayspelaren.
Sedan får du gå in i menyn för varje gång du vill växla mellan TV/projektor (komponent/HDMI)
Komponentbilden kommer att skalas ned och visa 480i/p så det blir inte HD men bild får du.

Xbox-spelen kan dock köras i HD via komponent.

Du kan alltid prova en billigare HDMI-switch/splitter, fungerar det tillfredsställande så är allt frid och fröjd, annars får du utnyttja öppet köp (se bara till att det verkligen är öppet köp, d.v.s. pengarna tillbaks i handen. Inte avdrag för att du öppnat och provat varan, tillgodokvitto eller annat trams) :)

Redigerat av mikeett, 20 February 2008 - 08:07.

Postad 20 February 2008 - 10:55

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Okej, tack för hjälpen. ska kolla upp de.

Postad 25 February 2008 - 16:59

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Nytt problem i tråden

Marantz 5002 (3hdmi, 3 component osv. Konverterar upp till component)
Playstation 3
Gamla xbox
Samsung comhembox med RGB-scart

CD-spelaren är rätt given :blink:

Projektor, Infocus IN76 (HDMI, vga, component)
TV (tjock-tv med rgb-scart)

Som det är nu, innan projektor så körs ps3 och xbox och digitalbox med rgb-scart helt enkelt.

Vad göra nu när projjen kommer?

edit: Funkar det att mata min Marantz med denna från digitalbox, in i componentingångar?
scart-component

Redigerat av WmB, 25 February 2008 - 17:12.

Postad 26 February 2008 - 08:45

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0

edit: Funkar det att mata min Marantz med denna från digitalbox, in i componentingångar?
scart-component

Det går endast om din box kan skicka komponent (YPbPr) via scartutgången, annars skickar Scart RGB + Sync, för att få komponent måste du i så fall ha en Scart RGB-komponentkonverterare.

Du får koppla
PS3-TV scart
PS3-projektor HDMI
(alt PS3-receiver-projektor HDMI om PS3 klarar ljud via HDMI)

Gamla Xbox -Tv : Scart
Gamla X-box - projektor : komponent

Digitalbox-TV Scart
Digitalbox-Projektor RGB Scart-VGA (Se till att det blir rätt sorts kabel bara)

Postad 26 February 2008 - 09:51

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

scart-component

Det går endast om din box kan skicka komponent (YPbPr) via scartutgången, annars skickar Scart RGB + Sync, för att få komponent måste du i så fall ha en Scart RGB-komponentkonverterare.

Du får koppla
PS3-TV scart
PS3-projektor HDMI
(alt PS3-receiver-projektor HDMI om PS3 klarar ljud via HDMI)

Gamla Xbox -Tv : Scart
Gamla X-box - projektor : komponent
Digitalbox-Projektor RGB Scart-VGA (Se till att det blir rätt sorts kabel bara)

Okej.
Digitalboxen skickar inte komponent. Men vore det inte smidigare att köra s-video till förstärkare och låta den göra komponent? Sen PS3 med hdmi genom förstärkare till projje. Och gamla xbox component till förstärkare. Då blir det iaf bara två kablar (component och hdmi) till projje. Räcker att digitalbox funkar på TV, resten kvittar.

Undrar om förstärkaren klarar av att skicka ut tv-out (komposit eller s-video) samtidigt som component till projje utan att förändra i menyer osv.

Redigerat av WmB, 26 February 2008 - 09:51.

Postad 26 February 2008 - 12:46

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Min erfarenhet är att S-video brukar orsaka mer problem än lösningar, använd komposit istället.

Bildkällorna (digitalbox, ps3 m.m.) brukar skicka komposit samtidigt som Scart RGB, komponent m.m.
Detta för att det alltid skall vara möjligt att komma åt menyn.

Dock är jag inte säker på att receivern är så bra på att skicka ut 2 videosignaler samtidigt, kanske med zon1/zon2 funktionalitet.

Postad 26 February 2008 - 18:58

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
hm. Skulle bara säga en sak. Jag ser faktiskt ingen skillnad på komposit och rgb-scart på min gamla tjocka 32".

Nu blir det tillsvidare såhär

xbox- s-video till stärkare
ps3- component till stärkare
digitalbox- komposit till stärkare

tv-out till gamla tv via composit
component till projje som stärkare gör om.

enda skillnaden mot sen blir component från xbox, och ska prova HDMI från ps3 när allt är uppkopplat.

Postad 27 February 2008 - 03:45

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
finns det något dåligt/negativt med att bi-ampa ett par högtalare som endast har anslutningar för enkelkabel?

Postad 27 February 2008 - 08:25

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

finns det något dåligt/negativt med att bi-ampa ett par högtalare som endast har anslutningar för enkelkabel?

? Hur ska du kunna använda dubbla kablage om den bara har ingång för ett?

Postad 27 February 2008 - 08:31

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
WmB >> Bara du blir nöjd :) Jag håller med om att det är ganska bekvämt att använda receivern som videoväxel, och kan t.o.m. vara värt att gå ned lite i bildkvalitet för sekundära användningsområden.

LiteCore >> Vad du pratar om är inte bi-ampning utan bryggning, d.v.s. parallellkoppla 2 slutsteg att driva en högtalare. Spelar ingen roll om kopplingen blir vid förstärkaren eller högtalaren det är fortfarande bryggning.
Vid bryggkoplping så får du effekten från 2 slutsteg, men halverar samtidigt impedansen.
Halverad impedans kan vara skadligt för slutstegen om högtalaren redan har låg impedans...

Sök efter bryggkoppla och bryggkoppling så får du mer information om ämnet.

Redigerat av mikeett, 27 February 2008 - 08:32.

Postad 27 February 2008 - 12:08

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

LiteCore >> Vad du pratar om är inte bi-ampning utan bryggning, d.v.s. parallellkoppla 2 slutsteg att driva en högtalare. Spelar ingen roll om kopplingen blir vid förstärkaren eller högtalaren det är fortfarande bryggning.
Vid bryggkoplping så får du effekten från 2 slutsteg, men halverar samtidigt impedansen.
Halverad impedans kan vara skadligt för slutstegen om högtalaren redan har låg impedans...

Sök efter bryggkoppla och bryggkoppling så får du mer information om ämnet.

ah, stort tack! ska kika lite närmare på det här :)

Postad 28 February 2008 - 03:30

draft
  • draft
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej, när jag kopplar in datorn till LCD:n via HDMI så blir bilden väldigt bra men allt ljud spelas upp ur datorns högtalare. Jag vill att både ljud och bild ska spelas upp av TV:n. Trodde först att det "bara" var någon inställning nånstans men har nu köpt en 3,5mm plugg till 2-rca, för att få ljudet från tvn. Problemet kvarstår dock eftersom jag fortfarande inte lyckas få nåt ljud. Förslag?

TV:n: https://www.prisjakt...kt.php?e=226172

Datorn: https://www.prisjakt...kt.php?e=237788

Nån som har nån idé?

Postad 28 February 2008 - 07:46

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
De 2 RCA-kontakterna koplpas troligtvis in på TV:n där det står något i stil med HDMI AUDIO IN, Pc audio in eller liknande.

Du måste nog även avaktivera datorns inbyggda högtalare, samt aktivera högtalarutgången.
På min jobblaptop kan jag dubbelklicka på volymikonen i taskbaren, klicka på 'advanced' och där kryssa i/ur
'PC spk mute'. Hur man gör på din vetjag ej.

Postad 02 March 2008 - 12:54

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hej. Har lite problem med ljudet. Jag har headset, datorhögtalare och ljudanläggning kopplat till datorn där åtminstånde ljudanläggningen alltid skall ha tillgång till ljudet. Man vill ju inte behöva gå till datorn och koppla om ljudsladdarna varje gång. Så nu undrar jag om någon har en lösning på detta?
Finns kanske något switch/hub för de "gröna" vanliga ljudkontakter man kopplar in i datorn?

Postad 02 March 2008 - 19:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Lite alternativ att titta på kanske...
3,5mm förgrening med separata vlymkontroller alt.
3,5mm Förlängningssladd med volymkontroll

Postad 02 March 2008 - 22:18

Hunter85
  • Hunter85
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
måste gå att köpa 2 stycken sådana förgreningar o koppla ihop. Tusen tack. Billig va den också =D

Postad 06 March 2008 - 02:11

jonib
  • jonib
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej, jag vill hjälpa min mamma att få så bra bild som möjligt på den nya 32" LCD-TV:n via datorn.
Problemet är att även en 4:3 14" CRT TV ska visa samma bild och separat bild till en monitor.

Signaler som datorn kan skicka: DVI/HDMI, VGA, SCART-RGB, S-Video och komposit.
Signaler LCD-TV:n kan ta in: DVI/HDMI, VGA, SCART-RGB, S-Video och komposit.
Signaler CRT TV:n kan ta in: SCART-RGB och komposit.

Det närmaste jag har kommit är att använda en VGA splitter, koppla med VGA till LCD-TV:n och använda en VGA/SCART-RGB konverterare, men har inte hittat någon tillräckligt billig sådan.

Eller att bygga en VGA till RGB-Scart men som går till två SCART kontakter, tyvärr inte optimal bild till LCD-TV:n men bättre än nu.

Skulle uppskatta några bättre idéer?

jonib

Postad 06 March 2008 - 08:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Näe, det är CRT-TV:n som sätter begränsningen på upplösning och uppdateringsfrekvens om du kopplar VGA-scart eller liknande.

Så jag tror att du är på bra väg där om du får till en Scart RGB-lösning.

Det finns en Grandtech hand view II VGA till TV-konverter men hur den fungerar och passar din tänkta lösning vet jag ej.

Postad 06 March 2008 - 23:09

jonib
  • jonib
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Näe, det är CRT-TV:n som sätter begränsningen på upplösning och uppdateringsfrekvens om du kopplar VGA-scart eller liknande.

Så jag tror att du är på bra väg där om du får till en Scart RGB-lösning.

Tack för ditt svar och jag var rädd att det inte fanns någon bättre billig lösning, annat blir det om vi hittar en passande TV att byta ut CRT:n med.

Det finns en Grandtech hand view II VGA till TV-konverter men hur den fungerar och passar din tänkta lösning vet jag ej.

Japp det var den jag hade hittat men kombinerat med kablar blir det lite för dyrt.

jonib

Postad 08 March 2008 - 16:07

Odisho
  • Odisho
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej minhembio medlemmar.

Nu är det så att jag behöver er hjälp igen.

Det är så att när jag ska koppla min dator till min brors tv, LCD-Samsung (som har vga ingång) så funkar det ypperligt. Fast när vi ska koppla hans dator som är en lite äldre Acer bärbar så funkar det inte like bra.

Det första som händer när vi startar datorn med vga-kabeln inkopplad så kommer windows xp loggan fram när det laddar, och då är allting som det borde vara, fast så fort den kommer in windows så går det tillbaks till datorn och så står det "ej tillgängligt lägel" på tvn. Vi försöker med att gå in på inställningarna och växlar till extern skärm fast fortfarande "ej tillgängligt läge".

Vad kan problemet vara och isåfall hur löser jag det? All hjälp uppskattas.

Mvh William Odisho.

Redigerat av Odisho, 08 March 2008 - 16:14.

Postad 09 March 2008 - 19:49

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Det kan bero på vilka upplösningar TV:n stödjer via VGA-ingången.
Prova 1280x720 (720p), eller TV:ns pixelupplösning.

Postad 11 March 2008 - 20:20

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tjenare. Jag har ett sånt här paket: http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2176

Och jag undrar hur jag gör för att få ljud i center + bakhögtalarna? Har kopplat en RCA (heter det så) till fronten, är det samma med de två där bak + centern? Har DVD tillfälligt, därför jag undrar.

Med tillfälligt kommer fråga två:

Hur kopplar jag en Popcorn Hour A100 (ska köpas snart) till förstärkaren så att jag får ljud från filmerna? Vilka kablar för att få 5.1-ljudet att fungera? Har en subbas också. Eller ska jag köpa några andra kablar, coaxial kanske det heter? Länka gärna några billiga kablar som man enkelt kopplar från Popcorn Hour till förstärkaren för 5.1-ljud.

Tack så mycket.

Redigerat av t4hp0k4b01, 11 March 2008 - 20:36.

Postad 12 March 2008 - 19:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Postad bild
1) Har DVD-spelaren en digital koax (RCA) utgång kopplar du in denna till receiverns digitala RCA-ingång (Den oranga ingången på baksidan). Annars om dvd-spelaren har en digital optisk (toslink, optical...) så koppla en toslink mellan DVD-spelare och förstärkare. Ställ in dvd-splearen på att skicka digitalljud, ställ in förstärkaren på att ta emot digitalljud.

2) digital coax (RCA) mellan popcorn hours digitalutgång till receiverns digitala RCA-ingång, är den redan upptagen av dvd-spelaren så får du skaffa antingen en RCA-växel eller en Coax till Opto omvandlare

Billiga coax samt optiska kablar hittar du i de flesta AV-kedjor som el-giganten, SIBA, clas ohlson m.fl.

Redigerat av mikeett, 12 March 2008 - 19:06.

Postad 13 March 2008 - 12:42

Sahlinho
  • Sahlinho
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej!

Går det bra att koppla datorn till tv via hdmi, dvd till till tv via hdmi och 360 till tv via komponent för att sedan använda en optisk ut från tv till förstärkare? Har ingen förstärkare med hdmi och ingen spdif ut från datorn och man vill ju gärna ha digitalt ljud även därifrån. Samma sak gäller 360, kan jag koppla in alla komponent kablarna i tvn med analogt ljud, för att få ut det digitalt genom en optisk till förstärkaren? Så med andra ord, kan jag koppla all ljud och bild till tv för sedan med en optisk kabel från få ut allt ljud digitalt till mitt hemmabiosystem?

Tacksam för svar..

Redigerat av Sahlinho, 13 March 2008 - 12:58.

Postad 13 March 2008 - 17:11

metallmike
  • metallmike
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle vilja berätta för mig om jag har kopplat ihop mina enheter rätt. Jag undrar för att jag upplever som att jag har fått ett lågt ljud i min anläggning. Ganska bra ljud men som sagt lågt. Det känns som att jag behöver höja volymen avsevärt mer än vad vi gjorde i butiken då vi testkörde utrustningen.

Enheterna till förfogande är följande:
Dekoder Samsung DCB-P850Z
Denna är kopplad från Adio Out till Harman/Kardon AVR137 Vid1 in.
Harman/Kardon DVD37 till tv med HDMI
DVD37 kopplad till AVR137 via "Direkt ingång för 6-kanaler" ( FL/FR - SL/SR - C/SW)
Jag har även dragit en kabel från DVD37 till AVR137 via Audio CD IN. Upplevde ett bättre ljud med detta alternativ vid lyssning av musik cd-skiva.
Högtalarsystemet är Harman/Kardon HKTS7.

Hoppas att ni förstår vad jag menar med detta.
Själv är jag helt "godag yxskaft" när det gäller allt som har med koppling av dessa enheter att göra. Det är ju därför jag ställer frågan.
Manualerna måste jag säga att dom hjälper ingenting. Begriper inte riktigt alla alternativ som finns tillgängliga för kopplandet.
Tilläggas bör att jag har en bra bild när jag kör en DVD-Film i systemet. Enda är att jag får ett meddelande på tv om att digitalt ljud inte är tillgängligt via HDMI "please set to PCM". Vad betyder detta? Behöver jag bry mig om detta meddelande? Eller ska jag trycka på alternativet att inte visa meddelandet igen?
Så åter till frågan.
Har jag kopplat rätt??

Postad 13 March 2008 - 21:39

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Sahlinho >> Nej! TV:n kan varken konvertera analogt ljud till digtalt, eller ens ta ut ljud från HDMI och returnera via digitalutgången. TV:ns digitalutgång är endast aktiv då TV:ns inbyggda digitalmottagare används. Tyvärr.

Du får koppla analogt ljud från datorn till receivern, digitalt ljud från xbox till receivern.
Bild kopplas direkt till TV:n.

metallmike >>
Det kan vara så att olika apparater ger olika ljudvolym, jag har samma problem hemma hos mig.
På en del apparater kan man justera volymen, andra inte vilket ger ett väldans vridande på volymvredet när man byter källa. Sedan skall vi inte prata om vilken skillnad det kan vara i volym mellan olika DVD-filmer....
Har du kopplat digital coax eller optisk mellan receiver och digitalbox?

Felmeddelandet betyder att dvd-spelaren skickar DD/DTS via HDMI och TV:n klarar inte att avkoda detta (vilket den inte skall heller, för ljudet har du separat till förstärkaren). Gå in i DVD-spelarens meny och stäng av ljud via HDMI för att bli av med felmeddelandet.

Postad 13 March 2008 - 21:51

DANlEL
  • DANlEL
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej
Min tanke är att införskaffa följande
46"Samsung F86
PS3
Canal Digitals HD box med hårddisk
Har redan en H/K avr 230.
Hur kopplar jag ihop dessa för bästa möjliga bild och ljud?

Har läst att man inte får över ljud från digitalboxen till ovan nämnda TV via HDMI, hur får man då ljud till tvn? Förstår att man kan ta ljudet till recivern digitalt men man kanse inte vill ha den igång varje gång man ska kolla på TV.
Någon som kan hjälpa??? :)

MVH Daniel

Postad 14 March 2008 - 18:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
PS3 -> HDMI -> TV
PS3 -> toslink -> Receiver

xbox -> HDMI eller komponent -> TV
xbox -> toslink .> receiver

digitalbox -> HDMI -> TV
digitalbox -> digital koax -> receiver
digitalbox -> 2xRCA -> TV (för att slippa koppla på receivern vid slötittande)

Postad 15 March 2008 - 12:07

DANlEL
  • DANlEL
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar mikeett, när du säger d så verkar de ju inte så svårt :blink:

Postad 15 March 2008 - 17:34

metallmike
  • metallmike
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Sahlinho >> Nej! TV:n kan varken konvertera analogt ljud till digtalt, eller ens ta ut ljud från HDMI och returnera via digitalutgången. TV:ns digitalutgång är endast aktiv då TV:ns inbyggda digitalmottagare används. Tyvärr.

Du får koppla analogt ljud från datorn till receivern, digitalt ljud från xbox till receivern.
Bild kopplas direkt till TV:n.

metallmike >>
Det kan vara så att olika apparater ger olika ljudvolym, jag har samma problem hemma hos mig.
På en del apparater kan man justera volymen, andra inte vilket ger ett väldans vridande på volymvredet när man byter källa. Sedan skall vi inte prata om vilken skillnad det kan vara i volym mellan olika DVD-filmer....
Har du kopplat digital coax eller optisk mellan receiver och digitalbox?

Felmeddelandet betyder att dvd-spelaren skickar DD/DTS via HDMI och TV:n klarar inte att avkoda detta (vilket den inte skall heller, för ljudet har du separat till förstärkaren). Gå in i DVD-spelarens meny och stäng av ljud via HDMI för att bli av med felmeddelandet.

Tack för ett snabbt svar!
Jag vet inte vad kabeln heter som jag drog ner från DVD:en
Likadan kabel som man använder på lite äldre stereosar. Röd och Vit, likadant i andra ändan. Tre sådana drog jag från respektive utgång-ingång. Dessa var märkta med: FL/FR - SL/SR - C/SW.Fan vet om inte kabeln kallas RCA!?
Du ser, en annan ska ju inte hålla på detta!!!

Postad 15 March 2008 - 19:39

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Ok, då verkar allt ok. Du får nog leva med olika ljudnivåer på olika källor...

Postad 16 March 2008 - 00:41

miksa11
  • miksa11
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Nybörjare behöver hjälp.
Bästa sätt att med avseende på bästa möjliga ljud/bild koppla ihop följande kombination:

DVD: Pioneer DV-400
Input Terminals 1 x RGB Euro-SCART, 1 x USB (front-in)
Output Terminals 1 x HDMI (scaling to 1080p), 1 x component video, 1 x coaxial

Dekoder(BBB): Kreatel IP-STB 1510
Video 1 x RCA for composite video,1 x SCART for RGB,1 x mini DIN for S-video
Analog stereo Left/right RCA stereo connectors
Digital 5.1 sound coaxial S/PDIF

Reciver: Yamaha RX-V461
Audio/Video (in-/utgångar): 4/1
Analog stereo Left/right -/utgångar): 2/1
Koaxial digital (in-/utgångar): 1/-
Optisk digital (in-/utgångar): 2/-
Composite video (in-/utgångar): 4/1
S-video (in-/utgångar): 3/1
Componentvideo (in-/utgångar): 3/1
HDMI (in/ut): 2/1
Monitorutgångar: 1x Composite video, 1x S-video, 1x Component video, 1x HDMI
Högtalarväljare: A eller B
Subwooferutgång
5.1-ingång för extern dekoderenhet ( en av dom optiska ???)
Frontpanelingång: 1x audio , 1x Compositevideo, 1x USB

TV(tjock): JVC 29L6SU
SCART-kontakter (21-stifts)
1. RGB in, AV-in/ut
2. S-video in, AV in/ut

Jag hade tänkt koppla ljudet mellan Dvd och reciver: Koaxial - Koaxial digital
Och ljudet mellan dekoder och reciver: Analog stereo Left/right - Analog stereo Left/right
Är detta bästa sättet?

Och bästa sättet att koppla bilden har jag ingen aning om.

Tack på förhand
miksa11

Postad 16 March 2008 - 01:03

Kocho
  • Kocho
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Hej. Här kommer min fråga.
Vill koppla:
TV
PS3
Förstärkare
Dator

då behöver jag hdmi kabel mellan ps3 och förstärkare, hdmi mellan förstärkare och tv, Dvi-Hdmi kabel mellan dator och tv? Något jag missat eller tänker jag helt fel?

Vad är skillnaden mellan att köpa en dvi till hdmi adapter och sedan köra en hdmi-hdmi kabel eller helt enkelt köpa en dvi-hdmi kabel direkt? Bildmässigt då

Postad 16 March 2008 - 23:35

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Här kommer min lilla fråga :lol:

Receiver: Onkyo 803
Bildvisare: Panasonic PX80 och Panasonic AX200.

Följande ska kopplas in i TV:n : DVD, Wii, PS2, PS3, HD-box
Följande till TV:n och projektorn: DVD, TViX, PS3, HD-box

Wii och PS2 : komponent ->receiver -> TV

Resterande kommer att köras via HDMI.
Misstänker att den enda lösningen är att köra in allt i en 4x1 HDMI switch. Sedan koppla in switchen till receivern. Ut ur receivern koppla en 1x2 switch, och därigenom vidare till TV och projektor. Några nackdelar med en sådan lösning?

Redigerat av Fangface, 16 March 2008 - 23:35.

Postad 17 March 2008 - 18:18

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
miksa11 >>
För bästa ljud och bild :
Ljud:
DVD -> dig. koax -> receiver
Dekoder -> dig.coax -> koax till optisk konverterare -> toslink -> reciever

Bild:
DVD -> Scart (RGB) -> Scartväxel -> TV
Dekoder -> Scart (RGB) -> Scartväxel

Nöjer du dig med stereo och s-video eller komposit från digitalboxen kan du självklart koppla
dekoder -> 2XRCA -> receiver
scart (S-video/komposit) -> Scart -> TV

Kocho>>
Du tänker i rätt banor :P Försäkra dig bara om att förstärkaren kan koda av ljud via HDMI.
Datorn får du koppla ljudet separat till förstärkaren då den inte skickar ljud via DVI.
I övrigt verkar allt ok.

Skillnaden mellan DVI-HDMIadapter +HDMIkabel mot en DVI-HDMIkabel är att du slipper en extra kontakt = en mindre risk.

Fangface
Det blir inga större nackdelar mer än en massa switchande fram o tebax om du nu får allt att fungera ;)
Att få allt att fungera med 2 st switchar inblandade är just det som är risken, HDMI kan vara lite skakigt även om man kopplar källan direkt till bildvisaren, och tyvärr ännu skakigare juh fler element man stoppar in i signalvägen (i detta fall receiver + 2 HDMI-switchar).
Synd att Marantz SR7002 är så dyr, fast å andra sidan börjar du närma dig den prisklassen om du skall ha 2 riktigt bra HDMI-switchar....

Redigerat av mikeett, 17 March 2008 - 18:19.

Postad 17 March 2008 - 20:19

miksa11
  • miksa11
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
mikeett: tack för ett snabbt svar, smart med Coax till Opto omvandlaren. :P

Postad 17 March 2008 - 20:52

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Japp, tack för svaret :P
Får väl byta manuellt ett tag framöver och fundera lite på hur jag ska göra....
Kan ju alltid köpa det "billigaste skit jag hittar" , hamna runt 1500:- ,och hoppas att det funkar...

Postad 20 March 2008 - 02:00

bisebusen
  • bisebusen
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej, har en liten fråga. Har en t-amp som bara har left och right, kan jag få in en bas utöver mina två högtalare?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.