Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9.375 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9.583332 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9.444444 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 0 8.874998 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8.916666 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 9.17857 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9.438774 (97) 2 940:-
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8.911764 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9.249998 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 9.260416 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9.5 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 9.214284 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8.949998 (19) Inga priser
Sonos Playbar (Soundbar) 9 8.295454 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 9.0283 (105) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8.208332 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Mediaspelare) 9 9 (4) 2 222:-
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8.227272 (21) Inga priser
Sonos Beam (Soundbar) 9 8.28846 (51) 5 490:-
Sonos Amp (Förstärkare) 7 8.099998 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7.559998 (24) Inga priser
Sonos Arc (Soundbar) 9 8.333332 (26) 7 598:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 3 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 6 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 6 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 6 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 8 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 8 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 9 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 9 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 9 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 9 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 10 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 10 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 10 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 10 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 10 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 11 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 11 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 11 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 11 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 11 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 12 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 12 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 13 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 13 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 13 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 14 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 14 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 14 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 15 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 15 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 15 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 15 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 15 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 15 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 16 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 16 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 16 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 16 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 17 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 18 år sedan

Postad 12 March 2011 - 10:19

Unregistered7d9dc31d
  • Unregistered7d9dc31d
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej.
Jag undrar om Sonos+spotify fungerar med mobilt bredband och i så fall vilket abonnemang rekommenderar ni.
Har tänkt att installera ett system i sommarstugan.

Är väldigt nöjd med systemet i övrigt som jag har.

Postad 12 March 2011 - 10:59

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Det borde ju inte vara några konstigheter med t.ex. någon av Dovados routrar mellan dongeln och Sonos, finns ju lite möjligheter till att fjärrstyra vägguttag (mellanpluggar) och sånt med de också om du hade tänkt lämna dongeln i stugan...

Postad 01 April 2011 - 19:52

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Varför skulle ljudet gå genom DACen innan den läggs ut på digitala utgången? Makes absolutely no sense. Menar du att ljudet skulle läsas digitalt från en server, konverteras till analogt i DACen och sedan samplas tbx till digitalt i en ADC innan den läggs ut på den digitala utgången? Nonsens.

Det som kommer från servern splittas upp i två kopior. Den ena matas in till Sonos interna DAC och läggs ut som analogt ljud, den andra kopian matas bitexakt* ut på den digitala utgången.

*) Förutsättningen för bitexakthet är att man ställt in spelaren att *inte* reglera ljudnivån med Sonos fjärrkontroller, utan har valt "Fixed output". Använder man någon av Sonos-fjärrarna för att reglera en viss spelares ljudnivå ut så tappas bitexaktheten då ju ljudsamplen i sådant fall i praktiken måste multipliceras med en dämpfaktor (mellan 0-100%) innan de volymreglerade samplen läggs ut till DAC eller på digitalutgången. Dessa volymberäkningar sker så klart helt digitalt i Sonos-burkens CPU och torde ge varken bättre eller sämre resultat än om samma volymändring sker i någon annan, senare burk (extern DAC, hemmabioanläggning etc)

Var inne på hifiklubben igår och fick sonos demonstrerat. Det var precis det här med bitkorrekthet och volymkontroll som förbryllade mig. Säljaren förstod ju självklart ingenting. Ditt svar ovanför förklarar en heldel, tack så mycket. HAr jag nu alltså förstått situationen:

1. Väljer jag "fixed output" och endast reglerar volymen med förstärkaren är jag garanterad bitexakthet, både men lokala flac filer och med spotify?

2. Om jag väljer att fippla med volymen mha sonos kontrol är den teoretiska kvalietetsförsämringen försumbar?

Postad 04 April 2011 - 10:52

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Var inne på hifiklubben igår och fick sonos demonstrerat. Det var precis det här med bitkorrekthet och volymkontroll som förbryllade mig. Säljaren förstod ju självklart ingenting. Ditt svar ovanför förklarar en heldel, tack så mycket. HAr jag nu alltså förstått situationen:

1. Väljer jag "fixed output" och endast reglerar volymen med förstärkaren är jag garanterad bitexakthet, både men lokala flac filer och med spotify?

2. Om jag väljer att fippla med volymen mha sonos kontrol är den teoretiska kvalietetsförsämringen försumbar?

Hej hej,

1a) Med fixed output så fungerar Sonos-spelaren enbart som en transparent formatkonverterare: Från ljudfil på hårddisk/ streamad audio från nätet till SPDIF-format in till hembioförstärkare/extern DAC. Bitexaktheten beror förstås på vilken källa du har: Har du en korrekt rippad FLAC så är svaret "JA"
1b) Är det streamad audio (eller mp3-filer) så blir det ju inte mer bitexakt än inkommande format lovar/håller. Sonos-spelaren måste ju knöckla upp inkommande format till okomprimerade ljudsampels (PCM). Svaret blir med andra ord i det fallet "NEJ". På sätt och vis kan man ju säga att Sonos-spelaren i sig självt agerar så "bitexakt" den kan även i den situationen: Det är ju inte Sonos fel att inkommande ljuddata inte är bitexakt, det är ju främst i (förstörande) komprimering som information går förlorad då man ju där kompromissar kring filstorlek/noggrannhet, vid uppknöckling så kan man sas bara göra på ett sätt för att få tbx ljudet. (Inte helt sant, men typ.) Hur som, med fixed output så micklar ju inte Sonosen med det ytterligare steget kring att multiplicera med 0-100% dämpfaktor.

2) Svar: JA, men jag skulle snarare vilja säga: Den *praktiska* kvalitetsskillnaden är försumbar mellan att låta Sonos ändra volymen jämfört med att låta hembioförstärkaren göra det.

"Extra läsning för den intresserade" (som lärarna på KTH brukade säga som läsanvisning..)
Teoretiskt och signalbehandlingsmässigt så kan man av en blandning av implementeringstekniska och psyko-akustiska skäl välja att ha en något mer komplicerad algoritm för volymreglering än att bara ta ljudsamplet x dämpfaktorn 0.00 ... 1.00 Anledningen till detta beror på kvantifierings- och upplösningsproblematik som uppstår då man samplar. Ponera för argumentationens skull att du samplar med 2 bitars upplösning. Du kan med 2 bitar bara representera ljudet i fyra nivåer:
00 = 0 = 0-24% nivå
01 = 1 = 25-49% nivå
10 = 2 = 50-74% nivå
11 = 3 = 75-100% nivå
I praktiken så är det sällan full nivå på musiken vilket gör att sampel-nivå "3" / 75-100% sällan blir representerat, utan ljudet ligger och pendlar mellan 0-2. Tänk dig denna sampel-serie kallad "A":
A: 1, 2, 1, 0, 2, 2, 3, 2, 1, 0, 1, 0
Om man nu vill sänka volymen till strax under hälften och således multiplicerar tex med 0.49 blir serien istället så här:
B: 0.49, 0.98, 0.49, 0.00, 0.49, 0.49, 1.47, 0.98, 0.49, 0.00, 0.49, 0.00
Och, slutligen *med avrundning till närmsta heltal* så här:
C: 0, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0
Vilket ju visar att mycket av dynamiken i musiken helt gått förlorad, trots (eller: på grund av..) att bara en enkel multiplicering skett. Självklart blir inte effekten *lika* drastisk om man har 16-bitars CD-ljud att tillgå från början då 16 bitar ger 65536 sampel-nivåer att representera ljudet med, men du fattar poängen.

Det man kan börja mixtra med för att "förbättra" situationen (och det är nu som *eventuella* skillnader i att reglera volymen i Sonos respektive hembioförstärkaren kommer in) är att modifiera sin volym-algoritm lite granna. Ett simpelt knep som man ibland använder är att tillföra lite brus (!) i form av att addera slumptal till beräkningen. Ponera att man lägger till ett slumpmässigt värde mellan 0.00 och 0.05 till de beräknade värdena i serien "B" ovanför. Det kommer då, av och till, göra så att tex vissa värden på 0.49 eller 1.47 höjs tex till 0.51 eller 1.52 och på så sätt, av och till, göra att den färdiga sampel-serien "D" *psykoakustiskt* bättre kan verka representera "originalet på halva volymen":
A: 1, 2, 1, 0, 2, 2, 3, 2, 1, 0, 1, 0 (Original-sampels)
C: 0, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0 (Multiplikator-algoritm)
D: 0, 1, 0, 0, 1, 1, 2, 1, 0, 0, 1, 0 (Med tillsatt "brus"/slump)

Fotnot: Utvikningen ovan är givetvis förenklad så pass grovt att exemplet knappt längre är korrekt men torde iaf kunna belysa problematiken en smula ;)
Fotnot 2: "Ni får bygga era filter hur fan ni vill, men se för helv*te till att de åtminstone har linjär fas!" rutet till mig av Kåre Mossberg, gammal KTH-guru på signalbehandling.

Postad 08 April 2011 - 10:57

Unregisteredd0be17d5
  • Unregisteredd0be17d5
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Hej, har nu bestämt mig för att införskaffa SONOS till sovrummet efter jag varit och lyssnat på ZonePlayer S5.

Nu till min fråga, då jag vill ha trådlöst så tänkte jag köpa BR100 som man kopplar in i routern för att få SONOS trådlöst i hela huset, och nu har jag en sådan där TELIA SMARTBOX ROUTER (tv, telefoni, bredband via telejacket)
är det någon som vet om det kommer fungera med den routern?

Är rätt så dåligt med routers men skulle själv gissa på att denna telia smart fungerar som vilken router som helst och det inte är några problem, frågade även på HiFi klubben när jag var där och provlyssnade och de trodde det inte var några problem men var ej säker. Nu kan man ju få låna hem grejjerna och prova men då det är flera mil till närmasta hifi klubb så är det inte så aktuellt just nu.

Någon här som vet, eller rent av har det så kopplat själv hemma?

Tacksam för svar.

Postad 08 April 2011 - 19:35

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hej, har nu bestämt mig för att införskaffa SONOS till sovrummet efter jag varit och lyssnat på ZonePlayer S5.

Nu till min fråga, då jag vill ha trådlöst så tänkte jag köpa BR100 som man kopplar in i routern för att få SONOS trådlöst i hela huset, och nu har jag en sådan där TELIA SMARTBOX ROUTER (tv, telefoni, bredband via telejacket)
är det någon som vet om det kommer fungera med den routern?

Någon här som vet, eller rent av har det så kopplat själv hemma?

Tacksam för svar.

Detta funkar alldeles utmärkt!
Kör själv Telia Smart och har tidigare kört BR100 via denna!
Då jag nu har nätverksuttag i alla rum i huset har jag skippat BR100!

Postad 11 April 2011 - 13:22

Biff_McLarson
  • Biff_McLarson
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej!
Nu är vi inflyttade i nya huset och min ZP120 kopplades omgående in. Driver ett par B&W M1 och det låter riktigt riktigt bra! Styr det hela med min iPad och gränssnittet är helt suveränt och till och med min fru älskar uppsättningen. Bilder kommer så småningom.

Har även införskaffat en Dali Fazon Sub 1 men änu inte kopplat in den pga avsaknaden av kablage. Snålade in på detta när jag var på Hifi klubben då jag tycker att 500 kr för en kabel är för mycket. Finns garanterat många som är av en annan uppfattning men kan någon tipsa om på vart jag hittar rätt kablage till en mindre slant?

Postad 11 April 2011 - 14:27

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Jag har en något banal fråga. Jag har precis beslutat mig för att köpa en Popcorn Hour A-210 och på sikt kan det hända att jag använder den som NAS för att driva en SONOS. Min fråga är dock huruvida ni använder SONOS-fjärrkontrollen, något annat (iPod, iPhone etc) eller inget alls? Är ingenting alls egentligen ett reellt alternativ om man inte vill styra den via datorn?

Postad 11 April 2011 - 16:03

Martgus
  • Martgus
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Min fråga är dock huruvida ni använder SONOS-fjärrkontrollen, något annat (iPod, iPhone etc) eller inget alls? Är ingenting alls egentligen ett reellt alternativ om man inte vill styra den via datorn?

Jag använder bara en iPod att styra med, äger inte deras egna.
Man kan bara höja och sänka volymen direkt på burkarna så något mer måste till för att kontrollera vad som ska spelas om datorn inte är ett alternativ.

Postad 11 April 2011 - 21:55

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag har en något banal fråga. Jag har precis beslutat mig för att köpa en Popcorn Hour A-210 och på sikt kan det hända att jag använder den som NAS för att driva en SONOS. Min fråga är dock huruvida ni använder SONOS-fjärrkontrollen, något annat (iPod, iPhone etc) eller inget alls? Är ingenting alls egentligen ett reellt alternativ om man inte vill styra den via datorn?

Jag kör deras egna fjärr, iPad samt att jag och frugan har varsin iphone som vi använder!
Använder ibland även datorn men gillar inte programvaran för pc/mac så därför blir det mest ovanstående!
Deras egna fjärr gör det den ska men touchen är inte i närheten av en iPhone, iPad, iPod Touch.
Går sonosfjärren sönder så skaffar jag lätt en iPod Touch som jag lägger som fjärr vilket blir både bättre och billigare!
Jag anser att man definitivt behöver något annat än dator för att styra sonos!

Postad 12 April 2011 - 13:16

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
En kollega på jobbet har införskaffat en ZP120 och är väldigt nöjd.

Han har ett väldigt stort vardagsrum så han vill ansluta 4 st högtalare till den. Min tanke var att helt enkelt parallellkoppla 8 ohm`s högtalare.
Det borde innebära att lasten blir 4 ohm per kanal.

Vad tror ni om den lösningen?
Klarar ZP120 av det?

MVH Kribban

Postad 12 April 2011 - 13:58

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

En kollega på jobbet har införskaffat en ZP120 och är väldigt nöjd.

Han har ett väldigt stort vardagsrum så han vill ansluta 4 st högtalare till den. Min tanke var att helt enkelt parallellkoppla 8 ohm`s högtalare.
Det borde innebära att lasten blir 4 ohm per kanal.

Vad tror ni om den lösningen?
Klarar ZP120 av det?

MVH Kribban

Det ska ju i princip/teoretiskt fungera precis så, men ofta varierar en högtalares impedans en aning över frekvensbandet så de nominella 8 ohmen kanske varierar mellan 6..10 ohm vilket skulle göra impedansen på de parallellkopplade till 3..5 ohm. Å andra sidan så varierar väl en 4-ohms högtalare mellan 3-5 ohm så det blir ju i praktiken samma sak.

En audiofil skulle säkert ha en massa kvasivetenskapliga invändningar om hur dåligt det är att parallellkoppla högtalare, men bortsett från det så skulle jag säga att man kan jacka upp 4 högtalare så som du föreslår.

Postad 13 April 2011 - 02:52

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

2) Svar: JA, men jag skulle snarare vilja säga: Den *praktiska* kvalitetsskillnaden är försumbar mellan att låta Sonos ändra volymen jämfört med att låta hembioförstärkaren göra det.

Beror helt och hållet vad du jämför med. Med min anläggning i vardagsrummet är det rätt stor skillnad men med sovrumsstereon ingen skillnad alls. Som bekant så handlar det ju alltid om den svagaste länken i kedjan hur ljudintrycket slutligen skall bli.

Postad 19 April 2011 - 16:03

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0
Tips: Nu finns Sonos Remote-app även för Android.
http://market.androi...d=com.sonos.acr

Postad 20 April 2011 - 11:26

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det var på tiden :-)

Postad 24 April 2011 - 16:28

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Sonos har börjat "klippa" låtar hos mig sen den senaste uppdateringen, helt slumpmässigt verkar det som.
Låten spelas och helt plötsligt byter den till nästa låt i kön. Kanske händer på 1 av 10, olika långt in i spåret.
Backa jag och kör låten igen så går det fint.

Någon som känner igen problemet?

Postad 24 April 2011 - 16:38

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
jo jag känner också till problemet, jag har bara upptäckt det när jag spelar upp från mitt musikbibliotek :-(

Postad 25 April 2011 - 01:10

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Samma här! Men inte nog med det, jag får samtidigt en hög störning som nästan får konerna att hoppa ur sina fästen. Mycket obehagligt... :-(

Postad 27 April 2011 - 18:47

Unregistered7d9dc31d
  • Unregistered7d9dc31d
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Likadant här hemma .
Jag kör via bibloteket ,Webbradio , Spotify .
Det fungerar ett tag men sedan så går allt in i Paus mode eller stängs ut av.

Ser att det är fler som har problem.
Det känns skönt att man inte är ensam.
Får hoppas att man kommer på en lösning snart på problemet.

Postad 28 April 2011 - 10:10

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
När tror ni Sonos släpper ny hårdvara?
Har sett deras lådor i alldeles för många år nu och dom borde komma ut med nyare elektronik snart.

Är på planeringsstadiet att köpa ett komplett system för 4 zoner men vill inte slå till om det kommer en ny serie snart.

Vad tror ni? Några rykten eller inside information?

Redigerat av Unregisteredae7e2fa8, 28 April 2011 - 16:03.

Postad 28 April 2011 - 18:31

hebaaz
  • hebaaz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
http://www.whathifi....multiroom-music

Postad 29 April 2011 - 07:30

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

http://www.whathifi....multiroom-music

Kanon! Då väntar man in den nya serien då :) tack

Postad 04 May 2011 - 11:19

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Hej!

Funkar ZP90 som försteg? Skulle man kunna ha 4 st såna kopplade direkt till ett 8-kanals slusteg och driva 4 zoner på det viset?

Håller på och planerar vårt övervåningsbygge och ska passa på, innan vi lägger på golv däruppe, att dra ut kabel för takhögtalare i så gott som hela undervåningen.

Postad 04 May 2011 - 12:01

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hej!

Funkar ZP90 som försteg? Skulle man kunna ha 4 st såna kopplade direkt till ett 8-kanals slusteg och driva 4 zoner på det viset?

Håller på och planerar vårt övervåningsbygge och ska passa på, innan vi lägger på golv däruppe, att dra ut kabel för takhögtalare i så gott som hela undervåningen.

ZP90 är (till skillnad från ZP120) just bara ett försteg som kräver separat externt slutsteg (eller aktiva högtalare). Så: Ja, du kan definitivt koppla 4 st ZP90 med de 4 x 2 (höger+vänster) = 8 lågnivåkanaler som blir in till ett 8-kanals slutsteg och sen dra runt med högtalarkabel i golv/tak.

Du får som resultat 4 stereo-zoner som du iofs kan knyta ihop så att de helt eller delvis spelar upp samma musik.

Postad 17 May 2011 - 22:54

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Borde hittat svaren i forumet men här kommer frågorna ändå.
1. Går det att köra Sonos helt utan dator tänker mest då på hur styrningen fungerar?
2. Vad är kraven om man skulle köra från nas, räcker det att man pekar på en folder med musik i?
3. Hur är ljud kvaliten om man jämför en S5 med en Audio Pro Porto?
4. Någon som tar med sig sin S5a på resa? Och vad blir minsta möjliga setup i så fall?

Mycket tacksam för svar,
Miki

Postad 17 May 2011 - 23:29

carinashem
  • carinashem
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
1. Går det att köra Sonos helt utan dator tänker mest då på hur styrningen fungerar? Ja
2. Vad är kraven om man skulle köra från nas, räcker det att man pekar på en folder med musik i? Ja

Postad 18 May 2011 - 08:35

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Borde hittat svaren i forumet men här kommer frågorna ändå.
1. Går det att köra Sonos helt utan dator tänker mest då på hur styrningen fungerar?
2. Vad är kraven om man skulle köra från nas, räcker det att man pekar på en folder med musik i?
3. Hur är ljud kvaliten om man jämför en S5 med en Audio Pro Porto?
4. Någon som tar med sig sin S5a på resa? Och vad blir minsta möjliga setup i så fall?

Mycket tacksam för svar,
Miki

Svar: Minsta setup jag kan tänka mig är att du tar med S5an och en laptop med din musik på, ansluter S5 med sladd till datorn och ser till att datorn fungerar som DHCP-server (dvs spottar ur sig IP-adresser till manicker som ansluts till dess LAN-port).

För att få snurr på DHCP på en Windows-laptop så måste du slå på Internet Connection Sharing (ICS) som då alltså bland andra saker aktiverar Windows inbyggda DHCP. Se guide och/eller googla på ICS
http://www.home-netw...on-sharing.html

En finess med detta är att om du har en mobil/3G-dongel (eller en Androidmobil med teethering/Mobil åtkomstpunkt) så kan du alltså få dongelns internetanslutning (eller WLANet som Androiden skapar och som du attachar laptopen till) utdelad till det DHCP-LAN som Windows skapar ut från laptopens LAN-sladdkontakt. På detta sätt så får alltså Sonos internetkontakt och kan komma åt internetradio, Spotify etc.

Optionellt så släpar du även med dig en WLAN-router som får agera DHCP-server (vilket den ju normalt gör). Laptopen kan du ansluta över WLAN och du behöver inte aktivera ICS. S5an måste fortfarande kopplas med sladd eftersom Sonos WLAN enkelt uttryckt inte är "kompatibelt" med ett "vanligt" WLAN då Sonos kör med egna, hemliga kryptonycklar. Enklare ur en synvinkel, men med denna konfiguration så kommer inte Sonos åt internet såvida inte du kan koppla in din WLAN-router till något LAN-uttag tex på ett hotellrum.

Edit/tillägg:
S5an styr du med datorn du tar med dig, alternativt om du släpat med dig en fjärrkontroll från Sonos, alternativt om du släpat med dig en WLAN-router så kan du även styra den med en Android/iPhone med Sonos-app i sig.

Om du nöjer dig med Spotify och internetradio och bor på ett hotellrum med LAN-anslutning så räcker det att ta med sig S5an och en Sonos-fjärr. OBS då att resan måste gå till ett land där Spotify finns som tjänst. Spotify känner ju av IP-adressen och blockar om man försöker ansluta från icke godkända länder/ställen. Internetradion funkar ju förstås.

Redigerat av toppenkillen, 18 May 2011 - 08:45.

Postad 18 May 2011 - 12:48

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Tack för svaren.
Anledningen att jag frågade var just för att jag kommer åka till Italien i sommar med fam. och i lägenheten finns endast internet i vägguttag så jag tänkte ändå släpa med mig en liten router så ipad, telefoner mm. kan användas utan att det blir dyrt. Och eftersom jag är rätt sugen på en S5 och gillar att använda saker jag köper så har jag funderat på att släpa med den, om jag nu köper en. Men... om man nu vill dra ut den på uteplatsen så krävs både ström och lång nätverkssladd alt. att man skaffar en BR100 och tar med sig med så att man klarar sig utan nätverkssladden.
Routern jag tänkte ta med, (en TP-Link TL-WR1043ND), har en USB anslutning för disk/sticka och frågan är om man kan lägga musiken på den? Vill inte behöva ha en dator igång för att kunna lyssna på musik.

Kanske bara skulle ta med Audio Pron och glömma S5an ett tag.

/Miki

Postad 21 May 2011 - 22:09

gladius
  • gladius
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är det någon här som styr Sonos med en Android-mobil?

Det finns en alarmfunktion i (Windows) Desktop Controller 3.4; var finns den i Android-appen?

Postad 22 May 2011 - 00:02

toppenkillen
  • toppenkillen
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Är det någon här som styr Sonos med en Android-mobil?

Det finns en alarmfunktion i (Windows) Desktop Controller 3.4; var finns den i Android-appen?

Hittar inte den heller i appen, verkar inte vara implementerad. ;)

Postad 06 June 2011 - 10:10

walowalo
  • walowalo
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
En dum fråga från en sonos-nybörjare, som inte skaffat något än. Kan man spela upp grejer på sin dator som vanligt (helst i foobar men kan vara flexibel på att byta uppspelningsprogram om annat krävs) och sedan få de olika sonos-enheterna runtom i lägenheten att spela upp det när man slår på dom? Eller måste man styra via kontroll/android-app?

Har datorns förstärkare kopplad till förstärkaren ute i vardagsrummet i nuläget och tycker det är supersmidigt att bara kunna trycka igång förstärkaren där ute när man vill lyssna på musik ute i vardagsrummet och stänga av när man inte vill höra mer och musiken fortsätter ändå att spelas som vanligt på datorn.

Men antar att annars så borde man väl bara kunna alltid ha en zon igång som datorn är inkopplad på och sedan drar man igång de andra zonerna när man vill höra där. Men min centrala fråga är hur man spelar upp musiken, om det går att spela på datorn eller om man måste köra något speciellt klyddigt sonos-server-program som sedan skickar ut det till sonos-enheterna?

Känns som det blev tusen gånger mer komplicerat skrivet men har lite svårigheter att uttrycka mig såhär tidigt på dagen :)

Postad 06 June 2011 - 20:29

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Sonos är inte riktigt avsett för det du vill göra, men det går att åstadkomma något liknande på lite olika sätt. Sonos bygger på att respektive spelare (zon) spelar upp det du vill, antingen streamat från nätet eller från utdelad mapp på NAS eller datorn. Sonos kontrollprogram (för dator) kan inte användas för att spela upp saker via datorns högtalare (vad jag vet), men det du kan göra är att koppla datorn till en line-in på vilken sonosenhet som helst och sedan be resten av zonerna att spela upp detta, sedan kan du mute/unmute zonerna (finns knapp på respektive zoneplayer) när du vill höra det som datorn spelar upp.

Jag tror det går att streama till sonos med tredjepartsprogramvara, men det kräver ju betydligt mer fixande än att koppla datorn till en line-in :)

Postad 14 June 2011 - 12:18

Unregistered3067a350
  • Unregistered3067a350
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Intressant!
http://www.zatznotfu...speaker-system/

Postad 18 June 2011 - 10:01

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Jag vill stämma av att följande är korrekt.

Jag funderar på att sätta in en Sonos inuti ett köksskåp, och att styra den med ipod/ipad/android-telefon. Och jag antar att detta måste funka då styrningen är via Wifi, inte IR?!

Postad 18 June 2011 - 10:08

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Fungerar utmärkt. Har det själv på det sättet

Postad 24 June 2011 - 14:40

datzun
  • datzun
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har ett problem , jag styr mitt sonos genom min iphone men efter uppdatering av sonos appen
så kommer inte spotify upp i menyn i sonos appen eller den kommer upp 1 gång av 10 .

Vet någon vad det kan vara ?

Jag använder en 3g router med ganska risig täckning, kan det vara problemet ?

Postad 24 June 2011 - 14:45

Unregistered2000
  • Unregistered2000
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Jag använder en 3g router med ganska risig täckning, kan det vara problemet ?

Innan du lägger så mycket tid till att göra andra saker så kan du ju se till att stå med din Iphone
så att du får bra täckning och fungerar det bra då, är det ju täckningen som felar

Annars kan du ju prova med att Starta om Sonos och Starta om Ipone och som sista utväg installera om appen

Redigerat av Unregistered2000, 24 June 2011 - 14:47.

Postad 24 June 2011 - 14:59

datzun
  • datzun
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Innan du lägger så mycket tid till att göra andra saker så kan du ju se till att stå med din Iphone
så att du får bra täckning och fungerar det bra då, är det ju täckningen som felar

Annars kan du ju prova med att Starta om Sonos och Starta om Ipone och som sista utväg installera om appen

tack för snabba svar !
Min iphone har bra signal med routern det är mitt 3g abbonemang som har lite dålig mottagning ,
Ska testa att installera om appen .

mvh

Postad 30 June 2011 - 13:30

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Någon som kört Sonos controller-app på en android tablet?
Vad jag kan se på bild så verkar den någorlunda vara anpassad till ipad.
Men hur är det med android-versionen, anpassas layouten till tablet-format?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 30 June 2011 - 13:32.

Postad 06 July 2011 - 18:55

Macaronis
  • Macaronis
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Det son skiljer Sonos ZonePlayer ZP120 från Z90 är att den har 120:an har integrerad förstärkare?
Hur stor högtalare klarar en ZP120 att driva, klarar den golvhögtalare som ex Canton GLE 490?

Postad 07 July 2011 - 17:10

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Någon som vet om S5:an ska uppdateras inom kort? Är sugen på att köpa men vill ju inte köpa om det kommer en ny bättre snart :)

Postad 08 July 2011 - 11:35

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
någon som har problem me spela spotify i sitt system. den vill inte hitta de nya jag lagt till och inte gamla listorna heller. ser bara rubriker men inga låtar kan ja hitta

Postad 08 July 2011 - 19:57

Unregistered522a0e0d
  • Unregistered522a0e0d
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej,

vi har ett sonos system som fungerar väldigt smidigt. Har dock ett problem och det är att indexeringen inte hittar alla album i samlingen, är det någon annan som upplevt det också? Om jag mappar upp det enskilda albumet så fungerar det så det bör inte vara något med namngivningen. Alla album är i flac!

Tack på förhand!

Postad 13 July 2011 - 22:24

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Det son skiljer Sonos ZonePlayer ZP120 från Z90 är att den har 120:an har integrerad förstärkare?
Hur stor högtalare klarar en ZP120 att driva, klarar den golvhögtalare som ex Canton GLE 490?

Japp. Dom kommer kanske inte att spela ut helt, men tillräckligt för ett normalt vardagsrum skulle jag säga. Vi testade på "Gör ditt Boende Bättre"-mässan i Gävle med ett par Quadral golvare och det lät riktigt bra.

Postad 18 July 2011 - 10:07

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Japp. Dom kommer kanske inte att spela ut helt, men tillräckligt för ett normalt vardagsrum skulle jag säga. Vi testade på "Gör ditt Boende Bättre"-mässan i Gävle med ett par Quadral golvare och det lät riktigt bra.

Jag tycker tvärt om, att den inbyggda förstärkaren inte alls lät bra.
Testade den med ett par B&W CM1 och det lät inte alls acceptabelt, och jag kan tillägga att jag inte är petig.

Postad 18 July 2011 - 14:05

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jag tycker tvärt om, att den inbyggda förstärkaren inte alls lät bra.
Testade den med ett par B&W CM1 och det lät inte alls acceptabelt, och jag kan tillägga att jag inte är petig.

Nej det tror fan det.
En högtalare med en känslighet på 84 db behöver ordentligt med kräm för att låta bra.
Den lilla Sonos stärkaren räcker helt enkelt inte till.
Det är inte detsamma som att den är dålig,
Den behöver bara mer lättdrivna högtalare för att komma till sin rätt.

Postad 19 July 2011 - 10:35

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Nej det tror fan det.
En högtalare med en känslighet på 84 db behöver ordentligt med kräm för att låta bra.
Den lilla Sonos stärkaren räcker helt enkelt inte till.
Det är inte detsamma som att den är dålig,
Den behöver bara mer lättdrivna högtalare för att komma till sin rätt.

Aha :)
Kanske förklarar saken.

Bad om att få prova dom med just CM1 då jag vet hur dom låter.
På Sonos hemsida i USA säljer dom kitt med Klipsch-högtalare, sjukt fula :D
Om man nu vill ha ett par lättdrivna och snygga högtalare, som låter bra, förslag?

Postad 19 July 2011 - 12:08

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Har jag förstått det hela rätt att man måste ha en zone-bridge för att köra S5 trådlöst även om man har ett befintligt trådlöst nätverk?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 19 July 2011 - 12:09.

Postad 19 July 2011 - 12:11

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1266 inlägg
  • 0

Har jag förstått det hela rätt att man måste ha en zone-bridge för att köra S5 trådlöst även om man har ett befintligt trådlöst nätverk?

Stämmer.

Postad 19 July 2011 - 12:27

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Aha :)
Kanske förklarar saken.

Bad om att få prova dom med just CM1 då jag vet hur dom låter.
På Sonos hemsida i USA säljer dom kitt med Klipsch-högtalare, sjukt fula :)
Om man nu vill ha ett par lättdrivna och snygga högtalare, som låter bra, förslag?

Testa ett par XTZ 99.26
http://www.fyndborse...talare/rubrik_3
Full returrätt i tre veckor

Monitor Audio Silver RX1 är inte så dumma de heller.
http://www.fynda.se/...php?prodid=3848

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.