Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iRiver E10 6gb

799 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 June 2007 - 11:28

Unregisteredaaa33e29
  • Unregisteredaaa33e29
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tjena!

Tackar för tipsen och hjälpen har dock redan ett par Shure E2C lurar :wub:. In ear lurar är det enda som gäller grymt skönt att stänga ute allt samtidigt som det låter bra.

Mvh

Mashi

Postad 17 June 2007 - 11:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
E2C till E10:an? Då är du home safe i hästlängder kan jag säga. ;)

Jag skulle gärna vilja ha en recension sedan av ljud och sådant som du känner är bra eller oklart. :wub:

EDIT: För er som precis har beställt eller köpt en E10:

1. Uppdatera till senaste firmware, läs här:
http://forum.iriver....read.php?t=4882

2. Spana igenom alla Stickys om det är något ni undrar över gällande E10:an:
http://forum.iriver....isplay.php?f=33

Redigerat av sean.wiklund, 17 June 2007 - 11:36.

Postad 18 June 2007 - 11:40

klappa
  • klappa
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

E2C till E10:an? Då är du home safe i hästlängder kan jag säga. :)

Jag skulle gärna vilja ha en recension sedan av ljud och sådant som du känner är bra eller oklart.  :D

Shures hörlurar är suveräna. Det enda negativa är passformen (Shure e3c) och klen bas. Osäker på om det beror på pluggarna eller spelaren? Visst går att fixa med EQ men jag har alltid varit emot sånt där.

Postad 18 June 2007 - 12:04

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Klen bas beror inte på spelaren, helt sjuk bas Porta pro.

Postad 18 June 2007 - 15:34

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ojoj, nu längtar man alltså....CDON har dock fortfarande inte skickat grejorna :) (beställde förra onsdagen). Hoppas det inte blir nån restnotering eller liknande....men man säger ju iofs att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :D

Postad 18 June 2007 - 15:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ojoj, nu längtar man alltså....CDON har dock fortfarande inte skickat grejorna :lol: (beställde förra  onsdagen). Hoppas det inte blir nån restnotering eller liknande....men man säger ju iofs att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena!

Jag vet, lite insiderinfo, att de har E10:or kvar. Kontakta dem om det. Har du någon faktura som ligger och släpar från tidigare ordrar så kanske de inte skickar den här. Något verkar ha fastnat i alla fall för de har dem i lager. :)

Postad 18 June 2007 - 15:59

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hejsan!
Nej, har betalt alla tidigare fakturor i tid så det borde inte vara något problem....det skulle isåfall kanske kunna ha att göra med att jag beställde ett par hörlurar samtidigt osså? Beställde nämligen ett par AKG K26P samtidigt, så dom kanske är slut eller nåt? :D

Postad 18 June 2007 - 17:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hejsan!
Nej, har betalt alla tidigare fakturor i tid så det borde inte vara något problem....det skulle isåfall kanske kunna ha att göra med att jag beställde ett par hörlurar samtidigt osså? Beställde nämligen ett par AKG K26P samtidigt, så dom kanske är slut eller nåt? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Så kan det vara... Kanske är lurarna som är restade eller något. Ring och kolla, eller maila så får du nog svar. :D

Postad 19 June 2007 - 08:11

mabbe
  • mabbe
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Alltså, jag har inte skrivit upp några punkter, men det är saker som vi vill ha, som gapless playback, crossfade, BPM-mixning, olika sätt att läsa "add to quene", förbättra slumpning osv. Lite allt möjligt helt enkelt, och det gäller för alla modeller.

PS. Bättre skitlurar än inga alls. Då "fungerar" spelaren när du köper den. Det är rätt kass att man måste köpa till lurar, om man nu köper en ny produkt. Sen är det ju självklart så att man vill ha lite bättre lurar och då uppgraderar man. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Sean.

Gapless playback skrev jag om i forumen precis när jag köpt spelaren förra sommaren. Tyckte det skulle vara en smart funktion för kommande firmware. Dock hörde jag aldrig något om den mer. Propagerade även för en funktion (istället för gapless) att hämta information från en cue-fil, precis som en CD-skiva gör om man har ett stort, mixat spår. Så den vet var spår 3 börjar, även om det bara finns ett "fysiskt" spår på skivan. Att man alltså haft en 100 minuters mp3a och i samma mapp har man, med samma namn en cue-fil att hämta spårinformation från. Den funktionen hade verkligen gjort att E10 utklassat mp3-spelaremarknaden Men, ja. Gapless playback får duga :P

När du skriver BPM-mixning, vad menar du då? En flash-funktion för att matcha två låtar bpm-mässigt i spelaren, eller bara en funktion för att förändra en låts bpm för att, med någon dockningsstation koppla samma två irivers och mixa samman dem?

Och du, lurarna som medföljde när jag köpte (vet inte om de har blivit bytta nu), var inget roliga. Relativt dåligt ljud och skitdålig passform. Jag hade hellre sett spelaren komma utan, sänkt priset en 50-lapp och gett en ett gediget helhetsintryck än att nu få en kanonspelare med kassa lurar.
Eller, för absolut bästa intryck, höja priset en 50-lapp och skicka med ett par bra lurar från början. Men, det är bara min tanke och nu såhär i efterhand, kan det ju fetkvitta :) Jag köpte ett par creative in-ear någon dag efter inköpet och har varit nöjd sedan dess. Ljudmässigt alltså.

Postad 19 June 2007 - 08:13

mabbe
  • mabbe
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Oj, vet inte alls vad som hände, men det blev två inlägg av misstag :P Någon som modererar den här tråden/forumet får gärna ta bort ett av inläggen.

Alltså, jag har inte skrivit upp några punkter, men det är saker som vi vill ha, som gapless playback, crossfade, BPM-mixning, olika sätt att läsa "add to quene", förbättra slumpning osv. Lite allt möjligt helt enkelt, och det gäller för alla modeller.

PS. Bättre skitlurar än inga alls. Då "fungerar" spelaren när du köper den. Det är rätt kass att man måste köpa till lurar, om man nu köper en ny produkt. Sen är det ju självklart så att man vill ha lite bättre lurar och då uppgraderar man. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Sean.

Gapless playback skrev jag om i forumen precis när jag köpt spelaren förra sommaren. Tyckte det skulle vara en smart funktion för kommande firmware. Dock hörde jag aldrig något om den mer. Propagerade även för en funktion (istället för gapless) att hämta information från en cue-fil, precis som en CD-skiva gör om man har ett stort, mixat spår. Så den vet var spår 3 börjar, även om det bara finns ett "fysiskt" spår på skivan. Att man alltså haft en 100 minuters mp3a och i samma mapp har man, med samma namn en cue-fil att hämta spårinformation från. Den funktionen hade verkligen gjort att E10 utklassat mp3-spelaremarknaden Men, ja. Gapless playback får duga :)

När du skriver BPM-mixning, vad menar du då? En flash-funktion för att matcha två låtar bpm-mässigt i spelaren, eller bara en funktion för att förändra en låts bpm för att, med någon dockningsstation koppla samma två irivers och mixa samman dem?

Och du, lurarna som medföljde när jag köpte (vet inte om de har blivit bytta nu), var inget roliga. Relativt dåligt ljud och skitdålig passform. Jag hade hellre sett spelaren komma utan, sänkt priset en 50-lapp och gett en ett gediget helhetsintryck än att nu få en kanonspelare med kassa lurar.
Eller, för absolut bästa intryck, höja priset en 50-lapp och skicka med ett par bra lurar från början. Men, det är bara min tanke och nu såhär i efterhand, kan det ju fetkvitta :) Jag köpte ett par creative in-ear någon dag efter inköpet och har varit nöjd sedan dess. Ljudmässigt alltså.

Redigerat av mabbe, 19 June 2007 - 08:32.

Postad 19 June 2007 - 08:36

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Tjena Mabbe!

Jag har inte glömt ditt förslag om CUE-filer. Det är bara det att jag stångar pannan blodig för att få igenom de andra sakerna vi har på listan, inklusive gapless playback som fortfarande inte är fixat. Kanske har de inte förstått vikten av det och hur många som vill ha det. Jag fortsätter i alla fall att nöta på utvecklarna.

Angående BPM-mixning så ja, det handlar mer om att säga till spelaren att "okey, nu vill jag köra låtar på löppasset som går mellan 120-140 BPM", vilket skulle passa utmärkt om man du vill ha låtar som DJ Tiesto gör eller motsvarande i den takten. Det finns fler idéer, men någonstans måste de börja. Gapless playback ligger i alla fall före på listan.

Angående lurarna så, jag både håller med dig och inte. Det där kommer nog aldrig bli helt klart och något alla gillar. Fördelen med lurar som medföljer är ju att du som kund inte behöver räkna med att lägga mer pengar på produkten än du precis har köpt den för. Den är fully functional out of the box, så att säga. Däremot investerar man självklart i andra hörlurar om man är finsmakare, precis som du har gjort - men huvudargumentet är att du inte ska behöva köpa till något för att den ens ska fungera. Om vi vänder på det, att inte skicka med några hörlurar alls, skulle istället resultera i en "ofullständig produkt" som inte ens går att använda när man köper den. Det är som att köpa en bil, utan ett av däcken, vilket för mig är lite galet. Bättre då att som i första exemplet där du får "alla fyra däcken", men istället uppgraderar själv till 18"-fälgar, om du förstår hur jag menar. :P

Sen bundlade iriver med både fjärrkontroller, skyddsfodral, extra kablar, sportarmband osv osv osv tidigare. Det var guld för alla som köpte saker då. Problemet är att det kostade så vansinnigt mycket för iriver, samt att det var långt ifrån alla kunder som använde alla tillbehör. Därtill finns det så många kunder som redan "vet" att de medföljande hörlurarna i deras ögon/öron är "skräp", och kastar dem direkt. Därför går de nu på samma linje som många andra, inklusive Apple, som nästan knappt skickar med något mer än bara just spelaren, USB-kabel samt hörlurar, så att den i alla fall är funktionabel när du köper den.

Dagens Pogo Pedagogstund. :)

Postad 19 June 2007 - 11:14

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Helt OT, men, Sean, snälla säg att den här kommer till Sverige!!!

iriver NV

Postad 19 June 2007 - 12:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

iriver NV

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill, jag vill. :P Jag vet däremot att det endast är stöd för kartor i Korea, so far, så därför lär den inte vara intressant på ett sätt, men den är sjuuuuukt läcker. Sen finns det de som inte gillar den stora knappen, men jag älskar den. Den framhäver ju det futuristiska, det designade, det underbara. :)

Och det här gör ju inte ont:

- Display: 7" WVGA White LED TFT (800 x 480)
- Built-in GPS and DMB
- Two SD Card Slots
- Audio: MP3, WMA, Ogg, and AC3
- Video: MPEG-4, AVI, Divx, Xvid, WMV, and H.264
- FM Transmitter
- USB-Host
- 1280 x 1024 Camera Capture

och lite annat smått och gott... Som sagt, den är inte så ultraportabel och något man stoppar i byxfickan, men ack - jag vill ha den ändå. :P

Redigerat av sean.wiklund, 19 June 2007 - 12:21.

Postad 19 June 2007 - 14:12

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Så kan det vara... Kanske är lurarna som är restade eller något. Ring och kolla, eller maila så får du nog svar. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Skickade ett mail till dem igår(man kan ju inte ringa), men de har fortfarande inte svarat och varornas status har inte heller förändrats....synd att alla inte har lika välfungerande support som iriver verkar ha :P

Postad 19 June 2007 - 14:14

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Men du, den som väntar på något gott, får ibland vänta extra länge. Så lyder ett av Fantomens ordspråk. :P Du ska se att du får svar snart. :)

Postad 19 June 2007 - 14:16

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Men du, den som väntar på något gott, får ibland vänta extra länge. Så lyder ett av Fantomens ordspråk. :P Du ska se att du får svar snart. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas det....hade ju vatt gött o få beställningen innan midsommar...

Redigerat av SkaninG, 19 June 2007 - 14:23.

Postad 19 June 2007 - 14:23

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Helt OT, gillar du bara Denon ofantligt mycket, eller jobbar du för varumärket?

Postad 19 June 2007 - 14:24

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jobbar INTE för Denon...men jag har en sån förstärkare, och då måste man ju skylta med det :)

Postad 19 June 2007 - 14:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Roger roger, som ett par droider säger i Star Wars. :)

Postad 19 June 2007 - 15:15

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ojoj, nu fick man äntligen svar från CDON:s support! De beklagade förseningen med meddelade att de skulle skicka beställningen omgående :)

Postad 19 June 2007 - 20:59

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

iriver NV

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill, jag vill. ;) Jag vet däremot att det endast är stöd för kartor i Korea, so far, så därför lär den inte vara intressant på ett sätt, men den är sjuuuuukt läcker. Sen finns det de som inte gillar den stora knappen, men jag älskar den. Den framhäver ju det futuristiska, det designade, det underbara. :)

Och det här gör ju inte ont:

- Display: 7" WVGA White LED TFT (800 x 480)
- Built-in GPS and DMB
- Two SD Card Slots
- Audio: MP3, WMA, Ogg, and AC3
- Video: MPEG-4, AVI, Divx, Xvid, WMV, and H.264
- FM Transmitter
- USB-Host
- 1280 x 1024 Camera Capture

och lite annat smått och gott... Som sagt, den är inte så ultraportabel och något man stoppar i byxfickan, men ack - jag vill ha den ändå. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Fick seriöst ont i pryltarmen när jag såg den, ha ha... Jaja, trist att de roligaste prylarna inte kommer utanför asien som det verkar...

Fortfarande grymt nöjd med min E10 för övrigt, trots de små "flaws" som finns...

Postad 20 June 2007 - 07:50

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0

Fick seriöst ont i pryltarmen när jag såg den, ha ha... Jaja, trist att de roligaste prylarna inte kommer utanför asien som det verkar...

Fortfarande grymt nöjd med min E10 för övrigt, trots de små "flaws" som finns...

<{POST_SNAPBACK}>

import funkar alltid :). då får du väldigt ofta sakerna billigare med. problemet med denna är väl dock att där bara fanns koreanska kartor, men man kan juh ha annat kul med den ;) .
sen får du inte precis nån lokal support heller så det kan juh bli ett problem med :wub:

Postad 21 June 2007 - 20:08

klappa
  • klappa
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Sean med tanke på din avatar och alla dina smöriga inlägg om iriver så undrar man om du jobbar där? hehe..

Och jag råka tappa min e10 i golvet ida. Hörlurarna satt fast i kallingarna och e10an drogs med rakt i golvet när jag skulle resa mig svettig och hal från datastolen efter avverkad runda. Aja allt funkar normalt ändå så jag tror det inte är något direkt fara. E10an är en robust liten jävel så det kanske inte är så konstigt.

Imorrn blir det supa för fulla glas. :(

Önska mig lycka till!

Postad 21 June 2007 - 20:17

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Min kära DJ Christian, har du inte hajat det än? :) Jag jobbar ju för den skandinaviska agenturen. Därför är min profil full av länkar dit. Det står också i den att jag jobbar där.

hehe, angående E10:an så, vårda den ömt. Den behöver nog lite kärlek efter ett sånt fall. :(

Angående inmundigandet av alkoholdrycker, så rekommenderar jag att du håller E10:an hemma, på behörigt avstånd från allt vad fest heter, så lever den längre. :(

Postad 22 June 2007 - 16:23

klappa
  • klappa
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Min kära DJ Christian, har du inte hajat det än? :D Jag jobbar ju för den skandinaviska agenturen. Därför är min profil full av länkar dit. Det står också i den att jag jobbar där.

hehe, angående E10:an så, vårda den ömt. Den behöver nog lite kärlek efter ett sånt fall. :D

Angående inmundigandet av alkoholdrycker, så rekommenderar jag att du håller E10:an hemma, på behörigt avstånd från allt vad fest heter, så lever den längre. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det visste jag redan men det menat som en skämtföljdfråga du ställde till Denon. Bara så du vet så har jag alltid likställt namnet Sean.Wiklund med iriver :o.

Går E10:an sönder är det bara att köpa lite silvertejp från ÖB så fixar sig resten no problemas :D. Sedan trodde jag E10:an var vattentät i badkaret? Aja vad fel man kan ha :). Den tycks leva felfritt än så länge så i guess ingen fara i sikte än B).

ps. Den flyter bra som en boj

En fråga. Vet någon hur man sorterar låtarna i spellistorna i spelaren efter "Artist", "Album" istället för bara "Titel"?

Tackar på förhand!!

Redigerat av klappa, 22 June 2007 - 16:26.

Postad 28 June 2007 - 09:58

MiniMe
  • MiniMe
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
En fundering?!?!?

Har en Creative Micro 6gb nu som jag är väldigt nöjd med, grymt ljud, dock lite klumpig att ha i fickan.
Iriver verkar ju ha väldigt bra ljud i sina spelare, men om man kollar är ju uteffekt per kanal på E10 är den 18mW, och på Creative är den 25mW.

Ska man lite blint på dessa siffror, har tyvärr inte någon möjlighet att kunna provlyssna E10?!

Det är ju bara klumpigheten som jag inte gillar hos Micron! Ska man behålla sin Micro eller byta, man vill ju alltid ha en ny pryl :unsure:

Postad 28 June 2007 - 10:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Molemolemolemole! :rolleyes:

Vad använder du för hörlurar? Om du inte använder stora brutala DJ-hörlurar som är vansinnigt svårdrivna, så är jag personligen (!) helt övertygad om att du nästan skulle ifrågasätta hur du kunde tycka din nuvarande modell lät bra, om du skulle switcha till en E10, men det är bara jag det, och jag är ju lite partisk (även om jag tycker mig veta skillnaden då jag har sålt den du har också).

Vart bor du då eftersom du inte kan provlyssna den? Kanske vet jag någon butik nära dig som har en E10... :unsure:

EDIT: Uteffekten har inget med ljudet att göra. Det har med hur mycket du kan trycka ut i hörlurarna, och det är därför jag menar att om du kör med vanliga hörlurar, in ear-modeller eller Porta Pro/motsvarande, och inte typ Sennheiser HD25 eller något sånt, så blir det bara ett grymt snäpp upp med E10.

Redigerat av sean.wiklund, 28 June 2007 - 10:05.

Postad 28 June 2007 - 10:16

MiniMe
  • MiniMe
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Molemolemolemole! :rolleyes:

Vad använder du för hörlurar? Om du inte använder stora brutala DJ-hörlurar som är vansinnigt svårdrivna, så är jag personligen (!) helt övertygad om att du nästan skulle ifrågasätta hur du kunde tycka din nuvarande modell lät bra, om du skulle switcha till en E10, men det är bara jag det, och jag är ju lite partisk (även om jag tycker mig veta skillnaden då jag har sålt den du har också).

Vart bor du då eftersom du inte kan provlyssna den? Kanske vet jag någon butik nära dig som har en E10... :unsure:

EDIT: Uteffekten har inget med ljudet att göra. Det har med hur mycket du kan trycka ut i hörlurarna, och det är därför jag menar att om du kör med vanliga hörlurar, in ear-modeller eller Porta Pro/motsvarande, och inte typ Sennheiser HD25 eller något sånt, så blir det bara ett grymt snäpp upp med E10.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, bor i Helsingborg!

Jag har ett par AKG K24, och ett par vanliga Sony snäckor.
Jag blir gärna överbevisad, en ny pryl är alltid välkommen.

Tack för ditt OTROLIGT snabba svar ;)

Postad 28 June 2007 - 12:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej, bor i Helsingborg!

Tack för ditt OTROLIGT snabba svar  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

;)

Anway, jag har pratat med Suzanne på Expert Stortorget i Helsingborg (042-21 60 14). Hon är en klippa och jag tror att hon kittar lite musik i en E10:a as I'm writing this, så du kan studsa förbi där någon dag framöver. Hälsa från Sean på irivernordic ab, så vet hon vem du är också. :unsure:

Ta med:
- Ett st Creativespelare
- Ett st AKG K24
- Ett st Sonysnäckor

Se sedan till att verkligen ändra EQ så du hittar något bra läge. Det gör du genom att hålla inne åt "höger" när du lyssnar på en låt, på samma skärm där du ser artistens namn osv. Jag tror du fixar det. Annars får Suzanne hjälpa dig.

Lycka till och hör gärna av dig igen med feedback sedan. Kanske tycker du din Creative är lika bra, vad vet jag. :rolleyes:

Postad 28 June 2007 - 12:38

MiniMe
  • MiniMe
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Hej, bor i Helsingborg!

Tack för ditt OTROLIGT snabba svar  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

;)

Anway, jag har pratat med Suzanne på Expert Stortorget i Helsingborg (042-21 60 14). Hon är en klippa och jag tror att hon kittar lite musik i en E10:a as I'm writing this, så du kan studsa förbi där någon dag framöver. Hälsa från Sean på irivernordic ab, så vet hon vem du är också. :unsure:

Ta med:
- Ett st Creativespelare
- Ett st AKG K24
- Ett st Sonysnäckor

Se sedan till att verkligen ändra EQ så du hittar något bra läge. Det gör du genom att hålla inne åt "höger" när du lyssnar på en låt, på samma skärm där du ser artistens namn osv. Jag tror du fixar det. Annars får Suzanne hjälpa dig.

Lycka till och hör gärna av dig igen med feedback sedan. Kanske tycker du din Creative är lika bra, vad vet jag. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej och tack så jättemkt!

Suzanne, henne har jag faktiskt köpt min Nikon D70 av, dom är kanon därinne, mkt servicemined, kanontrevliga.
Har varit inne och klämt på E10 där, men trodde faktiskt inte man kunde få lyssna där.

Du är en klippa Sean, hör av mej när jag varit där!!!

Ha en fortsatt trevlig dag....!
;)

Postad 28 June 2007 - 18:40

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej igen....ja, nu har jag haft min E10:a i några dagar och hunnit lyssna och pilla och fixa en del med den. Av vad jag har märkt hittils (har mest lyssnat med AKG K26P) så måste jag säga att det är en väldig kraft i spelaren ;) . Ljudet går också att justera väldigt mycket så att man får det precis efter sin smak, och kvaliteten på själva "hårdvaran" känns också god tycker jag. Hittills kan jag iallafall lungt säga att jag är nöjd med köpet :rolleyes:

EDIT: Gillade också det där skyddsfordralet man fick till :unsure:

Redigerat av SkaninG, 28 June 2007 - 18:41.

Postad 28 June 2007 - 19:29

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Jag blir väldigt glad av att höra detta. :unsure: Rock on!

Postad 30 June 2007 - 01:54

klappa
  • klappa
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Tjabba!

Efter att ha använt E10:an under en längre tid för första gången sedan jag köpte den i våras pga allt strul med service hit o dit och felande exemplar så tänkte jag ge en kortkort beskrivning av min erfanhet av spelarn.

+ Ljudet
+ Formatet
+ Knapparna
+ Inställningarna
+ Snygg (dock inte lika snygg och tunn som Nano)
+ Skärmen

- Hårdisken i spelarn blir rätt varm
- USB-porten
- iRiver Plus
- Halvkrångligt menysystem
- Fjärren i spelarn är inte kompatibel med min 14 tums Thomson tv :D

Jag dumpade iRiver Plus o kör istället "easypmp". Lite svårt o förstå programmet till en början men det är betydligt snabbare och smidigare att slänga på musik och göra fillistor än irivers egna program. Jag gillar att man bara kan slänga på en vanlig m3u fil och konvertera om det till spelarens egna format. Dessutom kan du bara slänga på musik i spelarn genom explorer fönstret och sedan uppdatera med programmet. Tyvärr verkar det som att programmet bara är i alpha stadium och det var ett tag det uppdaterades så allt är inte gott men så länge skiten funkar så har jag inget emot.

Dessutom verkar överföringshastigheten över usb-kabeln variera kraftigt. Ibland tar det 2-3sek att föra över en låt på 10mb och ibland tar det 10-20sek. Jag får hoppas att det bara är hårdisken som varvar upp o ner för det minsta jag stöta på nu är en glapp usb-kabel. Som jag nämnde i sammanfattningen är inte usb-porten någon höjdare på spelaren.

Iaf det var sammanfattningen. B)

edit: efter mer nogrann kontroll av usb-porten har jag upptäckt att en bit har gått sönder. det blir till och reklamera spelaren. faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan!!

Redigerat av klappa, 30 June 2007 - 02:19.

Postad 01 July 2007 - 00:30

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0

Gillade också det där skyddsfordralet man fick till :D

<{POST_SNAPBACK}>

köp ett nytt istället, så kommer du ångra att du nånsin sa det där B). trots sina små skavanker ^^

Postad 02 July 2007 - 21:22

magjac
  • magjac
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har nu haft min E10 en dag, köpte den tack vare alla kommentarer här på forumet ;) Plus att den är otroligt prisvärd jämfört med en iPod Nano.

Den funkar inte så bra med OSX, har testat den på två iMac 24". Däremot så funkar den finfint i senaste Parallels med Win XP.

Det absolut sämsta med spelaren är alla teman. Om man inte är 6 år och älskar teletubbies. Jag har gjort ett eget tema helt utan "lull-lull" i svart och vitt. Det bjussar jag på eftersom jag fått så mycket bra info här på forumet :P

Bifogad fil(er)

Redigerat av magjac, 02 July 2007 - 21:24.

Postad 02 July 2007 - 21:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Men magjac, lite mer får du allt berätta, som ljudet till exempel. Vad gillar du det? Har du haft någon tidigare MP3-spelare att jämföra med? ;)

Anyway, du gillar inte de teman som följer med. Kanske du har spanat in de vi har länkat till då?

http://forum.iriver....read.php?t=4344

Spana in neoSpirits.. mitt favorittema. Inga barnsliga grejer där inte. :P

Postad 02 July 2007 - 22:27

magjac
  • magjac
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Haha ok

Ja vad ska man säga efter en så kort tid?

Så om jag ska sätta plus och minus på första intrycket VS. iPod Nano.
+ Radio (som faktiskt funkar)
+ Ljud (Ställer man in lite själv så blir det riktigt bra)
+ Utrymmet, 2GB extra är alltid 2GB extra.
+ Priset
+ Att man kan göra egna Teman i flash
+ Batteritid
+ Kan spela video, inget jag kommer titta på, men ändå.

- Att dom Teman Koreanerna gjort i flash ser ut som CRAP
- Stödet för Mac OSX, UMS eller inte, men det är något som inte lirar (Funkar dock med Parallels)
- Utseendet, den är inte lika snygg som nanon.
- Storleken, den är inte lika liten heller.
- Skärmen, den är inte så bra om man inte tittar rakt framifrån.

Som det verkar idag så är det den uteslutande mest prisvärda spelaren du kan köpa i gruppen 2-4GB mp3spelare, om du bara ska lyssna och inte ska hänga den i ett snöre runt halsen.

Anyway, du gillar inte de teman som följer med. Kanske du har spanat in de vi har länkat till då?

http://forum.iriver....read.php?t=4344

Nja, jag orkade inte, gjorde mitt eget istället ;)

Redigerat av magjac, 02 July 2007 - 22:29.

Postad 02 July 2007 - 22:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Nice! ;)

Men allvarligt, att de teman som följer med ser ut som Crap, kan du ju inte ha som ett minus! :D Speciellt inte när det finns så många att ladda ner. Men visst. :P

Har du jämfört ljudet med samma MP3-filer i en iPod och E10:an?

Postad 04 July 2007 - 15:10

e-l-i-a-s
  • e-l-i-a-s
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
hej, ja har precis skaffat mig en e10! Håller på att fixa med mjukvara osv och undrar om det är någon som kan säga hur jag kan få tag på bättre preset. jag laddade ner BADAK men det ända preset till e10 är medium quality :)

Om nogon vill vara snäll att skicka lite länkar där man kan ladda spel och teman så skulle det uppskattas mycket:D

Postad 04 July 2007 - 16:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

hej, ja har precis skaffat mig en e10! Håller på att fixa med mjukvara osv och undrar om det är någon som kan säga hur jag kan få tag på bättre preset. jag laddade ner BADAK men det ända preset till e10 är medium quality :) 

Om nogon vill vara snäll att skicka lite länkar där man kan ladda spel och teman så skulle det uppskattas mycket:D

<{POST_SNAPBACK}>

Hej på dig!

Jättekul att du har skaffat en E10! Hoppas ni lever lyckliga resten av era dagar. :)

Angående Badak och bättre preset så hittar du de presets du behöver här:

http://forum.iriver....ere10preset.zip

Packa upp dem i presetkatalogen för Badak så är saken biff.

Sen hittar du resten av all information du kan tänka dig på vårt eget forum där all information om E10 finns samlad. Spana in alla viktiga trådar längst upp. Speciellt den med hur du uppgraderar till senaste firmware.

http://forum.iriver....isplay.php?f=33

MEN, lämna inte detta eminenta forum för det. :lol:

Postad 04 July 2007 - 17:02

e-l-i-a-s
  • e-l-i-a-s
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen B)

Men preset som du skickade var den jag redan hade.. jag vet inte om jag har gjort fel men när jag extractade den så fick jag en preset som hette "iriver E10" och på den så är det medium quality.. jag har provat dom andra som redan fanns men filformatet stöds inte.

Postad 04 July 2007 - 19:58

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Spana in neoSpirits.. mitt favorittema. Inga barnsliga grejer där inte. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gillade inte de teman som fanns från början helt, så jag installerade detta neoSpirits och tyckte det var väldigt snyggt. Enda problemet är att menyerna av någon anledning blir slöare när jag använder detta tema jämfört med originaltemat B) .... är det så för alla eller bara för mig?

Postad 04 July 2007 - 21:59

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen B)

Men preset som du skickade var den jag redan hade.. jag vet inte om jag har gjort fel men när jag extractade den så fick jag en preset som hette "iriver E10" och på den så är det medium quality.. jag har provat dom andra som redan fanns men filformatet stöds inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var konstigt. Jag är rätt säker på att man ska kunna välja E10 även High Quality där. Jag får kolla in det... Återkommer...

SkaninG: Bra att du kollade de andra teman som jag länkade till. Du har helt rätt, det blir lite långsammare i menyerna och det är inte så konstigt eftersom det är en flashfil som jobbar i bakgrunden i och med att det är en rörlig bakgrund. Det gör liksom att processorn i spelaren får jobba och så var det inte direkt tänkt från början. Sedan kanske inte den animationen är optimerad för användningen utan mest gjord för att fungera av någon privatperson. Så, vill du att menyerna ska gå snabbt, så är det firmwareversion 1.04 och en "stillbild" som gäller.

Ett tips där vad gäller bakgrund är ju att man själv kan ta vilken bild som helst, välja färg i Paint eller vad man nu använder, fylla en ruta som är 128 x 128 pixlar, spara bilden i spelaren och sedan välja den som bakgrund. Vips, så har man en egen bakgrundsfärg. Softish. :D

Postad 05 July 2007 - 16:51

magjac
  • magjac
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Kan rekommendera ett par lurar som blir en riktigt bra kombo med den här spelaren. Sennheiser CX 300.

Har lyssnat några dagar nu med ett par Koss Porta Pro som lät helt ok men som var mindre behaglig i värmen plus att man ser ut som man ska på transformers-konvent (all respekt). Så jag köpte CX 300 lurarna och måste säga att där tror jag Koss åkte på lite smisk. Ljudet känns kanon bra, varierar självklart med vilken musik man spelar, men det finns ju bra inställningsmöjligheter på E10:an :)

Lagom utestängande (man skulle uppmärksamma en bil pallnitar, kanske...) Sitter skönt i örat, inga "skrapa mot kläderna" ljud.

Nu var jag lite inne på ett par Shure e2c, men läste att det var dålig hållbarhet på sladdarna men att det i övrigt var kanonlurar. CX 300a gick på halva priset drygt jämfört med Shure och jag skulle tro att det inte är sådan über skillnad så det är nog ett bra alternativ för dom som vill ha råd med lite öl att svalka sig med också!

Redigerat av magjac, 05 July 2007 - 17:11.

Postad 05 July 2007 - 18:57

SkaninG
  • SkaninG
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
*phew*, blev precis lite svettigt. Testade lite olika teman på min e10, men när jag startade temat oran(tror jag det var) så blev skärmen helt svart :) . Iallafall så lyckades jag få spelaren till att funka igen genom att ta bort temafilen o trycka reset sen. Det konstiga är att samma tema har funkat bra innan.....

Postad 06 July 2007 - 10:40

Jorel
  • Jorel
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej Sean och alla andra,

Jag funderar på att skaffa mig en e10(har mer eller mindre redan bestämt mig). Det som återstår är vilka lurar jag skall köpa till. Efter att ha kollat runt så har jag fastnat för Sennheiser HD555.

Min fråga: Kan e10 driva dessa lurar eller kommer det att bli problem? Om det inte går, vilka lurar skall jag då satsa på? Priset spelar inte så stor roll(500-1500), det viktigaste är att det är en helt sluten utanpåliggande lur(som HD555) och som kan drivas av e10.

Tack på förhand

MVH
Joel

Postad 06 July 2007 - 17:01

Unregistered1164
  • Unregistered1164
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har lite frågor:

1. Går det att spela in radio?

2. Är verkligen batteritiden så bra som det står?

3. Är menyerna på svenska?

Tack på förhand :D

Postad 07 July 2007 - 18:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej Sean och alla andra,

[ _ _ _ ]

Min fråga: Kan e10 driva dessa lurar eller kommer det att bli problem? Om det inte går, vilka lurar skall jag då satsa på?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Joel! :D

Kort svar, för det här är så personligt. Här har du Dala, som precis har köpt en E10. Det är ju mastodontfeta hörlurar, så E10:an som ändå är kraftig, klarar det väl, men med nöd och näppe. Jag skulle satsa på ett par lite lite mer lättdrivna. :lol:

http://forum.iriver....995&postcount=3

Postad 07 July 2007 - 18:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har lite frågor:

1. Går det att spela in radio?

2. Är verkligen batteritiden så bra som det står?

3. Är menyerna på svenska?

Tack på förhand :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Nixfrex! :lol:

1. Japp!

2. Både ja och nej. 32 timmar är under optimala förhållanden, vilket innebär det inofficiella sätt som de flesta märken mäter batteritiden på, det vill säga en MP3-fil kodad i 128 kbps, drygt 4 minuter lång eller något, som körs på repeat, utan EQ eller satt till normal och utan ljudförbättringsinställningar, med så släckt skärm som det går, med de medföljande hörlurarna inkopplade. Men för att svara på din fråga, beroende på hur du lyssnar, om du lyssnar nästan enbart på radio vilket drar mer, vilka hörlurar du har typ små eller kanske stora osv, så förändras batteritiden.

3. Om du vill, ja. Du ändrar det under Settings, Advanced och Language. :lol:

Postad 08 July 2007 - 00:06

Unregistered1164
  • Unregistered1164
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar, beställde igår hur som helst, den här MP3-spelaren verkar ju helt enkelt bara bäst. Först var jag inne på iPod, men nu förstår jag hur otroligt överhypad den är.

Dustin hade ju dessutom ett riktigt bra pris just nu :D

Återkommer på tisdag (då jag förmodligen får den) med en kort "recension". :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.