Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD70 *

709 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#651

Postad 09 januari 2008 - 18:12

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
HD720X:en jag fick hem idag har ImageAI konstaterade jag (inte för att det är nått att ha)

#652

Postad 10 januari 2008 - 08:53

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Sökt sporadiskt i denna massiva tråd om hur Ni alla fått till en rektngulär bild med era HD70's. Jag fick min igår och hade sen tidigare tillverkat duk och takstativ och trodde i min enfald att det bara skulle vara att hänga upp den på det avstånd och den höjd som spec anger (beräknat kastlängd och offset för min dukstorlek) MEN kör jag med tillverkarens spec för offset och PJ'n helt horizontellt i taket så blir bilden ganska trapetzoidformad med bredare bas och svårt att få homogen focus i över/underkant samtidigt. Vinklar jag dock upp PJ'n ngt i framkant så kan jag få en rektangulär bild som den ska vara men då måste jag sänka PJ'n ganska mycket för att träffa duken på rätt ställe, ska det vara så att man får en trapetzoidformad bild med PJ'n helt plan, dvs basen på projektorn vinkelrät mot bildytan. Isf stämmer inte den offsetratio som anges eller de mått som optomas calculator spottar ur sig på hemsidan ;) Är det fler som har problem med detta?

Mvh L

#653

Postad 10 januari 2008 - 09:23

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

Sökt sporadiskt i denna massiva tråd om hur Ni alla fått till en rektngulär bild med era HD70's. Jag fick min igår och hade sen tidigare tillverkat duk och takstativ och trodde i min enfald att det bara skulle vara att hänga upp den på det avstånd och den höjd som spec anger (beräknat kastlängd och offset för min dukstorlek) MEN kör jag med tillverkarens spec för offset och PJ'n helt horizontellt i taket så blir bilden ganska trapetzoidformad med bredare bas och svårt att få homogen focus i över/underkant samtidigt. Vinklar jag dock upp PJ'n ngt i framkant så kan jag få en rektangulär bild som den ska vara men då måste jag sänka PJ'n ganska mycket för att träffa duken på rätt ställe, ska det vara så att man får en trapetzoidformad bild med PJ'n helt plan, dvs basen på projektorn vinkelrät mot bildytan. Isf stämmer inte den offsetratio som anges eller de mått som optomas calculator spottar ur sig på hemsidan ;) Är det fler som har problem med detta?

Mvh L


Intressant fråga. Jag har en bekant som också hade stora problem att få till sin HD70. I mitt fall har just lampan på min gamla trotjänare (4805) lagt av varför jag finderar på en HD73a. Frågan är om dessa fenomen finns på den också eller om optiken är av ett mer kvalitativt snitt på den. Kanske skulle ta detta i 73-tråden istället men den är ju allt annat än livlig :-)

#654

Postad 10 januari 2008 - 10:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Är linsen centrerad horisontalt mot bilden, och mitten på linsen 35% av bildens höjd ovanför ovankanten (t ex 39 cm, om du har en bildstorlek på 200 x 112.5 cm), så skall din bild vara rak.

Ligger linsen lite offset horisontalt, eller att du har tiltat projektorn lite fram eller tillbaka för att kompensera för offset, så kommer du förvränga din geometri, och ju närmare bilden du är (och/eller ju mindre bild du har), ju tydligare syns det även vid små justeringar.

Dock har jag själv HD80:an uppe nu, och har tiltat den lita bakåt för att kompensera för offseten, och det drabbar inte mig nämnvärt, då jag dessutom satt bilden några cm ute i min svarta dukborder, för att kompensera för "källans" bildplacering.

Bara mitt tips. ;)

ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#655

Postad 10 januari 2008 - 10:59

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Är linsen centrerad horisontalt mot bilden, och mitten på linsen 35% av bildens höjd ovanför ovankanten (t ex 39 cm, om du har en bildstorlek på 200 x 112.5 cm), så skall din bild vara rak.

Ligger linsen lite offset horisontalt, eller att du har tiltat projektorn lite fram eller tillbaka för att kompensera för offset, så kommer du förvränga din geometri, och ju närmare bilden du är (och/eller ju mindre bild du har), ju tydligare syns det även vid små justeringar.

Dock har jag själv HD80:an uppe nu, och har tiltat den lita bakåt för att kompensera för offseten, och det drabbar inte mig nämnvärt, då jag dessutom satt bilden några cm ute i min svarta dukborder, för att kompensera för "källans" bildplacering.

Bara mitt tips. ;)

ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.


Ja allt är centrerat till vansinne hos installatören (ego) men får ändå inte bilden helt bra, skiljer nog 15mm uppe och nere på bildbredden.. Men ska ta och pilla vidare med det ikv så ser vi hur det går.

#656

Postad 10 januari 2008 - 15:09

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Jag slängde upp min på nästan måfå... bilden blev nästan perfekt direkt =S

#657

Postad 10 januari 2008 - 15:11

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jag slängde upp min på nästan måfå... bilden blev nästan perfekt direkt =S


Lyx :) undrar om det kan ha att göra med lampans placering, om den sitter det minsta snett så lär det påverka geometrin.. men borde inte sitta fel tycker man.

#658

Postad 10 januari 2008 - 15:29

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Jo lite tur får man väl ha! (som att projektorn preciiiiiiiiis fick plats övanför hyllan (2-3mm tillgodo))...

Skulle ju kunna bero på fästet med!
Går det att ställa in i fler vinklar så är det lättare att få rätt på bilden ju...

#659

Postad 10 januari 2008 - 15:33

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jo lite tur får man väl ha! (som att projektorn preciiiiiiiiis fick plats övanför hyllan (2-3mm tillgodo))...

Skulle ju kunna bero på fästet med!
Går det att ställa in i fler vinklar så är det lättare att få rätt på bilden ju...


Jo det klart, men PJ'n är exakt i våg (vattenpass + laserkontroll) men det hjälper inte :) Men ska snart hem och testa min modifiering av fästet så kanske jag får ordning på det.

#660

Postad 10 januari 2008 - 18:30

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Min hade inte så mycket offset som specen sa, och tur var det.
Tips är att först upp med projetorn och sen kryssmäta upp bilden när du sen har perfekt mått bestäm var duk och projektor ska vara.

#661

Postad 10 januari 2008 - 20:23

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Kom också fram till att projektorn inte hade samma offset som i manualen...
Offseten blev bara 25cm från mitt på projektorlinsen (nästan full Zoom på 3.3m avstånd, enligt uträkningen skulle det bli 45cm)

#662

Postad 10 januari 2008 - 23:29

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Min hade inte så mycket offset som specen sa, och tur var det.
Tips är att först upp med projetorn och sen kryssmäta upp bilden när du sen har perfekt mått bestäm var duk och projektor ska vara.


Jo hade nog lite bråttom med att skruva upp den *otålig* och att tillverka stativ och hänga upp duk innan man ens har PJ'n hemma är nog inte alltid så smart :D

Men nu har jag en näst intill perfekt bildyta måste jag säga, fick förlänga fästet och tilta projjen lite uppåt samt luta ut duken lite lite i underkant, troligen är det vårt kära hus som inte är riktigt 100% vinkelrätt :P Nöjd jag fick till det iaf.

Bilder på spektaklet finns i albumen.

#663

Postad 11 januari 2008 - 23:18

Unregisteredbfb95360
  • Unregisteredbfb95360
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Tryckte av progressive scan på dvd spelaren och nu är det vita genomsläppet borta, har ni p-scan av eller på?

#664

Postad 12 januari 2008 - 00:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jo hade nog lite bråttom med att skruva upp den *otålig* och att tillverka stativ och hänga upp duk innan man ens har PJ'n hemma är nog inte alltid så smart :)

Men nu har jag en näst intill perfekt bildyta måste jag säga, fick förlänga fästet och tilta projjen lite uppåt samt luta ut duken lite lite i underkant, troligen är det vårt kära hus som inte är riktigt 100% vinkelrätt :P Nöjd jag fick till det iaf.

:) B)

ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#665

Postad 12 januari 2008 - 14:33

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Men jag måste säga att StandBy-LEDen är ett jäkla ofog... ligger och blinkar mig i ansiktet när jag ska sova...

#666

Postad 12 januari 2008 - 14:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
;)

www.kjell.com.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  nexa.jpg   10,38K   0 Antal nerladdningar


#667

Postad 12 januari 2008 - 15:02

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Hehe du har läst mina tankar ser jag =P
Låg och funderade på det igår nämligen! =)

EDIT: Synd att de är så stora...
Kan bli lite knökigt att få in där jag vill ha dem...

Redigerat av 13th Marine, 12 januari 2008 - 15:08.


#668

Postad 12 januari 2008 - 15:24

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Men jag måste säga att StandBy-LEDen är ett jäkla ofog... ligger och blinkar mig i ansiktet när jag ska sova...

efter första natten åkte de dit en klick tugummiklister på min blinkande lampa och den lär nog sitta där hela projektorns livslängd.

#669

Postad 12 januari 2008 - 15:50

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Funderar på att göra nått sånt, så slipper man hålla på att klydda med att stänga av strömmatningen...

#670

Postad 16 januari 2008 - 09:09

Unregisteredf6d2a796
  • Unregisteredf6d2a796
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
e lite nyfiken på hur många timmar era lampor har gått innan dom pajat.
har själv nollställt min o så har den väl gått ca 1000 timmar till nu :)

#671

Postad 16 januari 2008 - 09:32

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Ngn mer här som har riiktigt svårt att få till högdagrarna på era optomor? Jag har till randen av vansinne justerat min nya HD70 med både DVE och AVIA utan att få till det (Källa: PC). Vad jag primärt har problem med är att högdagrarna blir helt utbrända (stickande helvita) oavsett hur noga jag justerar ljus/kontrast med testbilder osv. Det kan se helt perfekt ut med t.ex. DVE's gråskalebilder utan utbränning men spelar jag en SD DVD så ser det ut att saknas gråskala i övre registret, halv-vitt till helvitt har samma nyans, dvs heeelvitt. Trixat fram och tillbaka med Brilliant Color som jag märkt kan sabba mycket om man har otur men inte ens med den på 0 så går det att få till bra högdagrar. Fenomenet har dess utom blivit värre (!) tycker jag på den vecka jag ägt projektorn.. Det skumma är ju att det ser 100% bra ut med testbilder uppspelade från PAL/NTSC-DVD via PC men byter jag till en film-DVD så ser det inge vidare ut.. Trots att all hårdvara och inställningar är identiska. Bör även tillägga att HD-material ser grymt bra ut utan utbränning men detta material anv ju iof andra decoders (CoreAVC) än DVD (nVidia Pure Video) dock samma renderare (WMR9 med fix för 0-255).

En annan faktor kan ju vara duken iof, jag har en relativt nymålad Goosystems.com-duk (Digital Grey) som enligt goosystems tar bra med tid på sig att bli optimal, upp till 6 veckor+, och min duk målade jag för ca 2 veckor sedan, detta kan ju vara orsaken till att jag tycker det har blivit sämre med tiden iom att dukens karaktär ändras dag för dag. Om det beror på detta så är det ju oturligt att den ändras åt fel håll lixom :) hade ju hoppats det skulle bli bättre med tiden. Enligt Goosystems så ska denna nyans (Digital Grey) motsvara en gain på ca 1,3 men detta borde väl inte vara för högt?

Vad tror Ni alla som har lite längre erfarenheter av optoman? Känner Ni igen ngt av allt detta?

#672

Postad 16 januari 2008 - 13:12

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
min har gått 345 timmar sedan början av maj 07.

#673

Postad 16 januari 2008 - 13:26

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Å min har gått 22h på en vecka :) Men det är väl h till lamphaveri Ni undrade om å min lampa funkar då fortfarande, så irrelevant info från min sida :)

Redigerat av lovek, 16 januari 2008 - 13:27.


#674

Postad 18 januari 2008 - 18:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
I nya numret av Bild&ljud hemma, så får HD70 guldmedaljen ÅRETS VINNARE 2007 2008! ;)

Köp numret och ta del av andra artiklar om, och genomgångar av, årets produkter. ;)

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  hd70.jpg   7,14K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 18 januari 2008 - 22:04.


#675

Postad 18 januari 2008 - 21:48

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hittade lösningen på nedan inlägg.
Jag kör med VMR9 som renderare (kör PC som källa) och hade tidigare följt denna tråd http://forum.inmatri...topic=5661&st=0 för att mappa gråskalan till 0-255 (PC skala), vilket tydligen inte optoman gillade. Kom på detta igår och har nu testat att använda tråden ovan fast omvänt lixom, att forcera fram 16-235 mappning (video) av gråskalan och helt plötsligt hade jag gråskalor i hela registret och mina överstyrda högdagrar är ett minne blott. Extremt nöjd med PJ'n nu vilket jag inte var innan, men har en del tweakande kvar gissar jag innan den presterar optimalt.


Ngn mer här som har riiktigt svårt att få till högdagrarna på era optomor? Jag har till randen av vansinne justerat min nya HD70 med både DVE och AVIA utan att få till det (Källa: PC). Vad jag primärt har problem med är att högdagrarna blir helt utbrända (stickande helvita) oavsett hur noga jag justerar ljus/kontrast med testbilder osv. Det kan se helt perfekt ut med t.ex. DVE's gråskalebilder utan utbränning men spelar jag en SD DVD så ser det ut att saknas gråskala i övre registret, halv-vitt till helvitt har samma nyans, dvs heeelvitt. Trixat fram och tillbaka med Brilliant Color som jag märkt kan sabba mycket om man har otur men inte ens med den på 0 så går det att få till bra högdagrar. Fenomenet har dess utom blivit värre (!) tycker jag på den vecka jag ägt projektorn.. Det skumma är ju att det ser 100% bra ut med testbilder uppspelade från PAL/NTSC-DVD via PC men byter jag till en film-DVD så ser det inge vidare ut.. Trots att all hårdvara och inställningar är identiska. Bör även tillägga att HD-material ser grymt bra ut utan utbränning men detta material anv ju iof andra decoders (CoreAVC) än DVD (nVidia Pure Video) dock samma renderare (WMR9 med fix för 0-255).

En annan faktor kan ju vara duken iof, jag har en relativt nymålad Goosystems.com-duk (Digital Grey) som enligt goosystems tar bra med tid på sig att bli optimal, upp till 6 veckor+, och min duk målade jag för ca 2 veckor sedan, detta kan ju vara orsaken till att jag tycker det har blivit sämre med tiden iom att dukens karaktär ändras dag för dag. Om det beror på detta så är det ju oturligt att den ändras åt fel håll lixom ;) hade ju hoppats det skulle bli bättre med tiden. Enligt Goosystems så ska denna nyans (Digital Grey) motsvara en gain på ca 1,3 men detta borde väl inte vara för högt?

Vad tror Ni alla som har lite längre erfarenheter av optoman? Känner Ni igen ngt av allt detta?



#676

Postad 20 januari 2008 - 17:01

jimz
  • jimz
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Varför är min bild sne? vågrätt är bilden rakt, men lodrätt så går bilden in högst upp. Ganska irriterande. Någon som vet hur man ändrar det? Har inte ägt min OptomaHD70 så länge så jag är inte riktigt bekväm med hur den fungerar.

#677

Postad 20 januari 2008 - 17:27

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Gått igenom denna bas-felsökning?

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#678

Postad 20 januari 2008 - 19:34

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag har 340 cm vägg till vägg. Hur tar sig Optoma HD70 på den ytan?

#679

Postad 20 januari 2008 - 20:15

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
179 - 215 cm bildbredd på det avståndet.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#680

Postad 20 januari 2008 - 20:34

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

179 - 215 cm bildbredd på det avståndet.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.


Menar du från vänster nedre hörn till högre övre då eller vänster nedre till höger nedre? :rolleyes: ;)

Tänkte köra ramspänd duk, vad blir max på det? 86"?

(får man någon biokänsla på det?)

Redigerat av t4hp0k4b01, 20 januari 2008 - 20:35.


#681

Postad 20 januari 2008 - 21:27

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Detta är vad du får i bildbredd på 3.4 meter från duken.

179 cm bildbredd = 81" diagonal.
215 cm bildbredd = 97" diagonal.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 januari 2008 - 22:12.


#682

Postad 20 januari 2008 - 21:50

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Fredrik: Nu har du för lite koffein i alkoholomloppet... ;)

215cm-bildbredd ger 84.5" bildbredd eller 97" på diagonalen...

Jag har 3.7m vägg till vägg, räkna bort 35-40cm (35 kan du få lite svårt med stela kablar oh långa kontakter), på dett avstånd får jag 90" med nästan full Zoom, eller 200cm i bildbredd. Biokänslan är stor =)

#683

Postad 20 januari 2008 - 22:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik: Nu har du för lite koffein i alkoholomloppet... ;)

eller hur.. *edit* :rolleyes:

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 januari 2008 - 22:14.


#684

Postad 20 januari 2008 - 22:59

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Uj vad jobbigt, hur stor ramspänd duk verkar mest intelligent att satsa på? Ursäkta om jag verkar tjorvig, vill inte köpa en stor duk och sen går bilden inte ut i kanterna. :)

#685

Postad 21 januari 2008 - 09:55

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
http://www.projector...culator-pro.htm

Testa där! 3m lins->duk ger 71-86" stor duk...
Så det kan bli knapert med 86" (om den hänger ut lite)

#686

Postad 21 januari 2008 - 10:50

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Går det att använda denna projektor till att se på tv med någorlunda bra?

#687

Postad 26 januari 2008 - 15:53

johan81
  • johan81
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Tjena jag är nybörjare på det här med projektorer men har läst på en hel del.
Var inne i en butik som säljer elektronik som embalaget har blivit skadat på som säljer till lite bättre priser.
Samma garantier som det alltid är.
De ville ha 7500 för hd70:n o det lät ju rätt bra!
Men jag har renoverat mitt vardagsrum o har förberätt med ström/ data kabel/ coaxial o ett 50 mm rör fram o detta sitter på 4,2 för jag tänkte att 4 meter till vägg brukar väll vara bra.
Väggen är 220 cm bred o jag ska ha en motordriven duk vilken är det 92" jag ska ha då?
tycker ni att jag ska sattsa på hd 70 annars har jag funderat på att ta hem en full hd ifrån USA z2000 ca 10000:-
Sedan lite frakt på det o eventuellt ingen tull o moms :D vad tycker ni som kan!

#688

Postad 28 januari 2008 - 17:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
HD70 får en fin liten utmärkelse i senaste M3 utgåvan, där det genomförs en stor test av 720p och 1080p projar.

Köp numret, och läs hela testet! :rolleyes:

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#689

Postad 28 januari 2008 - 18:24

johan81
  • johan81
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
jag har redan lustläst den o är sugen på hd70:n men svärföräldrarna ska till USA om någon månad o z2000 kostar bara 9500 med taKFÄSTE O HDMI KABEL

#690

Postad 28 januari 2008 - 18:26

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Tjena jag är nybörjare på det här med projektorer men har läst på en hel del.
Var inne i en butik som säljer elektronik som embalaget har blivit skadat på som säljer till lite bättre priser.
Samma garantier som det alltid är.
De ville ha 7500 för hd70:n o det lät ju rätt bra!
Men jag har renoverat mitt vardagsrum o har förberätt med ström/ data kabel/ coaxial o ett 50 mm rör fram o detta sitter på 4,2 för jag tänkte att 4 meter till vägg brukar väll vara bra.
Väggen är 220 cm bred o jag ska ha en motordriven duk vilken är det 92" jag ska ha då?
tycker ni att jag ska sattsa på hd 70 annars har jag funderat på att ta hem en full hd ifrån USA z2000 ca 10000:-
Sedan lite frakt på det o eventuellt ingen tull o moms :rolleyes: vad tycker ni som kan!

vi har en sån affär här oxå men ide är att kolla vilka garantier som verkligen gäller och vem som har garantiservicen, inte så kul att behöva skicka till norge eller danmark.

#691

Postad 13 februari 2008 - 09:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Någon som missat sitt ex. av CITY? :rolleyes:

Se sid. 11 och sid. 14.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 februari 2008 - 09:52.


#692

Postad 23 februari 2008 - 17:56

Unregistered26718441
  • Unregistered26718441
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej har blivet ägare av en Optoma hd70 har haft en panasonic EA700 innan men lcd panelerna blev
kassa så var att skrota efter 1700 tim.Detta är min första dlp, känns lite ovanligt i tanke på att den
verkar vara lite mera svårplacerad, har dock satt den till att börja med på en hylla ovanför soffan
och vänt den uppåner och en träbit fram till för att få en bilden på duken.Har fått en bra fyrkantigbild
när man ser skrivbordet (XP) men när jag startar en film så är bilden bra, men utan för bilden så är
det en vitt väldigt ojämnkant runt om, är det normalt, hur gör man för att ev få den rak, är det
p.g.a. dålig placering av den, mv Micke

#693

Postad 03 mars 2008 - 23:39

lovek
  • lovek
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hej alla glada Optomaägare. Jag har en fundering kring kalibrering. Jag har precis byggt mig en colorimeter från informationen på homecinema-fr.com med goda resultat. Däremot så saknar jag några justeringsmöjligheter i Optoman som jag trodde skulle finnas, bl.a. funktionen för att flytta varje RGB kurva i höjd-led (inte Gain/Bias alltså). Jag har ganska stor skillnad mellan RGB-kurvorna original och jag kan med mycket möda få till dem hyfsat med enbart Gain/Bias-justeringar men har stora problem att få till röd utan att den nästan bottnar.

Har även problemet att mitt CIE-diagram ser ganska mystiskt ut, röd ligger verkligen off och enligt HCFR's hemsida skall helst komponentfärgerna ligga utanför referensen (den svarta ramen) innan man börjar sina justeringar, jag kan omöjligt få röd att ligga där den ska.

Finns det några gömda menyer i optoman som man kan ha nytta av?

Bifogar exempel på hur mina kurvor ser ut innan justering, som ni ser skulle jag vilja flytta RGB-kurvorna i höjdled enbart då de är ganska raka och alltså inte behöver så mycket Gain/Bias-justering men ngn sådan funkton hittar jag inte i optomans meny. CIE-diagrammets hörn ändras inte nämvärt oavsett vilka justeringar jag gör :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av lovek, 03 mars 2008 - 23:45.


#694

Postad 06 mars 2008 - 23:34

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Hmmm.. nån mer än jag som har en rand runt hela bilden på projektorn?
Ca 1.5cm tjock på 92"...

Har stört mig på det ett tag, men trott att det var nån inställning som jag gjort fel...
Samma svärta som om du kör en "edge mask"...

#695

Postad 04 april 2008 - 12:24

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en HD700 X.

Och jag undrar över lite tips man kan få för att få lampan att ge den lite längre livstid.

Ända jag har gjort är att stängt av Bright Mode. Finns det mer att stänga av?

#696

Postad 04 maj 2008 - 21:51

gurraj71
  • gurraj71
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har kopplat min SONY home theatre system DAV-DZ230 med en HDMI-kabel till Optoma HD70.

Saken är den att jag får ingen bild via HDMI ingången, HDMI är ikryssad i menyn på projektormenyn, och när jag ska välja HDMI "on" på dvd-spelaren får jag meddelandet "kontrollera din HDMI-anslutning", kabeln sitter tight. När jag provat tidigare kunde jag markera on, däremot fick jag ändå ingen bild.

Saken är den att projektorn hittar signal men bilden är bara mycket mörkt grå, nästan svart.

Enligt bruksanvisningen till SONY-spelaren står det att man skall ansluta till en enhet som stöder HDMI-kontroll, är det detta som är problemet? vad innebär det i så fall. Jag trodde att HDMI är kompatibelt med produkter som inte är av samma märke.

Snälla hjälp mig om ni kan , jag vet inte ut eller in vad jag ska göra för att få det att fungera med HDMI kabel.

mvh Gustav

#697

Postad 23 maj 2008 - 23:50

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK: Känner du till nått om den svarta "ramen" jag får på min 720X?

Jag matar projjen med 720p från min XP-maskin...
Har tyvärr inte möjlighet att testa att mata med något annat... men menyerna i projjen går inte ut på ramen heller...

#698

Postad 24 maj 2008 - 00:09

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Hmmm.. nån mer än jag som har en rand runt hela bilden på projektorn?
Ca 1.5cm tjock på 92"...

Har stört mig på det ett tag, men trott att det var nån inställning som jag gjort fel...
Samma svärta som om du kör en "edge mask"...


Overscan?

#699

Postad 24 maj 2008 - 00:12

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Hjälper inte...
Den bara förstorar bilden och kapar den på samma ställen...

EDIT: Dator bör skicka 720p och Projjen tar emot det som 720p... en 720p-film är precis lika bred som bilden som visas...

Redigerat av 13th Marine, 24 maj 2008 - 00:16.


#700

Postad 24 maj 2008 - 07:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Låter som ett kommunikationsproblem mellan din projektor och dator.

Koppla in en vanlig DVD, så funkar det säkert. :)

Skämt åsido - är ofta urkass på problemlösning som rör datorer (HTPC) och displayer/projektorer.

HD720X skall klara nedan upplösningar och frekvenser.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  cm.jpg   51,08K   0 Antal nerladdningar




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.