** Officiell tråd - Antec Fusion **
1389 svar till detta ämne
Postad 22 augusti 2007 - 15:28
Bombastic2
-
Bombastic2
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej, Har plockat ihop en HTPC här med ett antec fusion black låda. Monteringen gick smidigt och bra men vad är detta för kabel?: http://bombastic.man...antecFusion.jpgM/B PWR och en Jordkabel Hårdvara som sitter i chassit: ASUS M2A-VM HDMI AMD 690G SKT-AM2 MICRO-ATX AMD ATHLON X2 BE-2350 SOCKET AM2 45W BOXED CORSAIR 1GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME HEATSINK (2 GB totalt) OPTIARC DVD±R/RW/RAM DL LF 18X AD-7173A BULK SVART 5010103195 SAMSUNG SPINPOINT 400GB SATA/300 7200RPM 16MB HAUPPAUGE WINTV HVR-4000 PCI Väntar på att HAUPPAUGE WINTV SMART CI USB ska skickas så fort den kommer in i lager Jag var tvungen att byta ut OPTIARC brännaren mot en annan dvd-läsare som jag hade liggandes då OPTIARC:en väsnades något helt sanslöst! Kör WinXP Professional och Mediaportal. 1080p material flyter på bra med CoreAVC codecen, senaste VLC hackar det lite med. När jag får CI-modulen och conaxkortet återkommer jag med om jag lyckas få in HDTV sändningar ifrån CanalDigital, är dock preliminärt leveransdatum 6:e September på enheten :/ Har inte testat ljudet än, bara vanlig stereo ut än så länge, men återkommer till det inom någon dag.
Postad 22 augusti 2007 - 15:32
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Hej,
Har plockat ihop en HTPC här med ett antec fusion black låda. Monteringen gick smidigt och bra men vad är detta för kabel?: http://bombastic.man...antecFusion.jpg M/B PWR och en Jordkabel
Hårdvara som sitter i chassit: ASUS M2A-VM HDMI AMD 690G SKT-AM2 MICRO-ATX AMD ATHLON X2 BE-2350 SOCKET AM2 45W BOXED CORSAIR 1GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME HEATSINK (2 GB totalt) OPTIARC DVD±R/RW/RAM DL LF 18X AD-7173A BULK SVART 5010103195 SAMSUNG SPINPOINT 400GB SATA/300 7200RPM 16MB HAUPPAUGE WINTV HVR-4000 PCI Väntar på att HAUPPAUGE WINTV SMART CI USB ska skickas så fort den kommer in i lager
Jag var tvungen att byta ut OPTIARC brännaren mot en annan dvd-läsare som jag hade liggandes då OPTIARC:en väsnades något helt sanslöst!
Kör WinXP Professional och Mediaportal.
1080p material flyter på bra med CoreAVC codecen, senaste VLC hackar det lite med.
När jag får CI-modulen och conaxkortet återkommer jag med om jag lyckas få in HDTV sändningar ifrån CanalDigital, är dock preliminärt leveransdatum 6:e September på enheten :/
Har inte testat ljudet än, bara vanlig stereo ut än så länge, men återkommer till det inom någon dag.
<{POST_SNAPBACK}>
Lyser din vita power-diod när burken är igång? Brännaren väsnas en del när den varvar upp skivorrna. Vi vanlig läsning av DVD så ska den vara tyst. Det finns programvara att köra om man vill hålla nere varvtalet konstant.
Redigerat av dunde, 22 augusti 2007 - 15:49.
Postad 22 augusti 2007 - 15:54
mefi
-
mefi
-
Användare
-
-
127 inlägg
Blev nog något konstigt på din beskrivning av kabeln? Har bara byggt en burk med Fusion åt en kompis så jag kommer inte exakt ihåg allt men...: - Är Tricoolfläktarna övervakade? De ska ju ha tre sladdar då, oftast svart+röd+gul. -Möjligtvis är det nya nätagget övervakat, det var inte det gamla, i så fall är det en sladd som ska till en fan-header på moderkortet. -USB är för att få infon på VFD:n, 3-pin för ström. Du kan koppla på en extern USB eller en intern.
Allt som behövs för att din burk ska starta och fungera är ju, ATX+"P4-kontakten", vissa moderkort har en extra matning till, en molex till HDD och DVD och en tvåledad sladd till "Power-on" Sedan IDE eller SATA kablar till dina diskar. Resten kan du pula dit när du testat så hårdvaran lirar.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det blev konstigt  Vad jag ville skriva var : från fronten (inte displayen) kommer en sladd som heter "GND D+ D- VCC" Fläktarna har endast två sladdar- svart/röd. betyder detta att, trots vad manualen säger, det inte finns möjlighet att övervaka fläktarna? Från displayen kommer dessa jag inte förstår: GND och M/B PWR Ska alla 4-pin molex kopplas direkt till nätaggregatet? vad menar du med att jag kan koppla på en extern USB eller en Intern? Bombastic2, har du lust att ta en översiktsbild av innanmätet på din dator så får en nybörjare lite lättare för sig!? Vore jättesnällt!
Redigerat av mefi, 22 augusti 2007 - 16:03.
Postad 22 augusti 2007 - 15:57
Bombastic2
-
Bombastic2
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
Har plockat ihop en HTPC här med ett antec fusion black låda. Monteringen gick smidigt och bra men vad är detta för kabel?: http://bombastic.man...antecFusion.jpg M/B PWR och en Jordkabel
Hårdvara som sitter i chassit: ASUS M2A-VM HDMI AMD 690G SKT-AM2 MICRO-ATX AMD ATHLON X2 BE-2350 SOCKET AM2 45W BOXED CORSAIR 1GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME HEATSINK (2 GB totalt) OPTIARC DVD±R/RW/RAM DL LF 18X AD-7173A BULK SVART 5010103195 SAMSUNG SPINPOINT 400GB SATA/300 7200RPM 16MB HAUPPAUGE WINTV HVR-4000 PCI Väntar på att HAUPPAUGE WINTV SMART CI USB ska skickas så fort den kommer in i lager
Jag var tvungen att byta ut OPTIARC brännaren mot en annan dvd-läsare som jag hade liggandes då OPTIARC:en väsnades något helt sanslöst!
Kör WinXP Professional och Mediaportal.
1080p material flyter på bra med CoreAVC codecen, senaste VLC hackar det lite med.
När jag får CI-modulen och conaxkortet återkommer jag med om jag lyckas få in HDTV sändningar ifrån CanalDigital, är dock preliminärt leveransdatum 6:e September på enheten :/
Har inte testat ljudet än, bara vanlig stereo ut än så länge, men återkommer till det inom någon dag.
<{POST_SNAPBACK}> Lyser din vita power-diod när burken är igång?
Brännaren väsnas en del när den varvar upp skivorrna. Vi vanlig läsning av DVD så ska den vara tyst. Det finns programvara att köra om man vill hålla nere varvtalet konstant.
<{POST_SNAPBACK}>
Har ingen vit power-diod så vitt jag kan se, lyser blått runt om powerknappen. Testade att köra några dvd:er med optiarcen och den lät konstant som ett tröskverk inte bara vid laddning av skivorna. Den dvd-läsaren som jag hade liggandes är riktigt tyst, funkar så länge den inte har problem med att läsa dvd-skivor.
Postad 22 augusti 2007 - 16:29
Bombastic2
-
Bombastic2
-
Rookie
-
4 inlägg
En bild av innanmätet med allt monterat:
Postad 22 augusti 2007 - 16:58
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
Jag ägnade en stor del av gårdagen till att skrynkla min panna och slita mitt hår över anslutningen av Front Panel Audio på en Antec Fusion och ett Abit Fatal1ty-F-I90HD.
Pluggen från frontpanelen hade helt andra signalnamn än headern på moderkortet. Efter en del Googlande så fick jag fram att Anteclådans plugg följde standarden AC´97 medan moderkortets header var enligt standarden HD Audio. Pluggen passade fysiskt i headern på moderkortet men eftersom man i manualen för moderkortet varnade starkt för anslutning om inte pinnarna var kompatibla, så vågade jag inte "bara plugga i". Efter hand så har jag kommit fram till att man ska koppla med de "lösa" sladdar som sitter på pluggen från frontpanelen.
Man bör då koppla enligt följande:
Moderkort Antec 1 MIC2 L <-1 Mic 2 AGND <-2 GND 3 MIC2R <-3 Mic Power 4 AVCC Ingen anslutning 5 FRO-R <-R-Out 6 MIC2_JD Ingen anslutning 7 F_IO_SEN Ingen anslutning 8 Ingen anslutning Ingen anslutning 9 FRO-L <-L-Out 10 LINE2_JD Ingen anslutning
Man bör då se till att den mic man ansluter inte behöver "Mic Power" eftersom moderkortet vill ha "Mic right" på denna pinne.
I manualen för moderkortet antyder man att man kan ställa om till AC´97 men jag tror inte att man ska lita på att man då kan använda pluggen. Eftersom jag är rädd om mitt moderkort så har jag naturligtvis inte testat detta.
Ovan har du en guide hur det ska kopplas, alla kablar ska ej användas. Hittade lite bilder från mitt bygge, såhär ser det ut i min burk:  Här är en liten översikt, bilderna är ej tagna i detta syfte, hoppas de ändå är till någon hjälp!  En lite närmare, tyvärr oskarp: Edit: Finns fler bilder i mitt galleri under "HTPC bygge!"
Redigerat av TomSavini, 22 augusti 2007 - 17:05.
Postad 22 augusti 2007 - 18:21
mefi
-
mefi
-
Användare
-
-
127 inlägg
från fronten (inte displayen) kommer en sladd som heter
"GND
D+
D-
VCC"
Fläktarna har endast två sladdar- svart/röd. betyder detta att, trots vad manualen säger, det inte finns möjlighet att övervaka fläktarna?
Från displayen kommer dessa jag inte förstår:
GND och M/B PWR
Förstår inte TotteW's sista formulering:
"Efter hand så har jag kommit fram till att man ska koppla med de "lösa" sladdar som sitter på pluggen från frontpanelen." What?
Står VCC för 'power'?
Någon som har kvar de ursprungliga fläktarna, vilken hastighet anser ni vara bäst på dem- tystnad/effektivitet?
Redigerat av mefi, 22 augusti 2007 - 18:47.
Postad 22 augusti 2007 - 20:10
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
från fronten (inte displayen) kommer en sladd som heter "GND D+ D- VCC"
Fläktarna har endast två sladdar- svart/röd. betyder detta att, trots vad manualen säger, det inte finns möjlighet att övervaka fläktarna?
Från displayen kommer dessa jag inte förstår: GND och M/B PWR
Förstår inte TotteW's sista formulering: "Efter hand så har jag kommit fram till att man ska koppla med de "lösa" sladdar som sitter på pluggen från frontpanelen." What?
Står VCC för 'power'?
Någon som har kvar de ursprungliga fläktarna, vilken hastighet anser ni vara bäst på dem- tystnad/effektivitet?
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag inte missminner mig ska kabeln märkt VCC, D+,D- och VCC kopplas till en av moderkortets interna USButgångar. Detta för att aktivera de utanpåliggande USB uttagen. Konsultera manualen för moderkort och chassi för att stämma av vilka pins den ska sättas på. Chassifläktarna kan du ej varvtalsreglera i den setup som ingår, du kan manuellt välja mellan tre lägen på respektive fläkt. Rekommenderar dig att sätta båda i läge "Low", det ger tillräckligt luftflöde och de andra lägena ökar oljudet markant. Från fronten kommer en klase med lösa kablar. Dessa fem, märkta "Mic, GND, Mic Power, R Out, L out", ska kopplas in vid FP-AUDIO 1 på moderkortet. Man kan använda det inbyggda ljudkortet som HD AUDIO eller AC´97 AUDIO. Du vill ha HD AUDIO. Konsultera moderkortets manual och stäm av med TotteWs fina lathund. Då blir det busenkelt. På den första av mina tre bifogade bilder tidigare ser du just dessa kablar i fråga. Ett tips är att gå efter färgerna, det gör det lätt att sortera ut vilka kablar som ska användas och inte.
Redigerat av TomSavini, 22 augusti 2007 - 20:16.
Postad 22 augusti 2007 - 21:06
mefi
-
mefi
-
Användare
-
-
127 inlägg
Ja okej det där med USB ingången köper jag nu.
Och chassifläktarna förstår jag de med.
Dock har jag inte enstaka sladdar märkta "Mic, GND, Mic Power, R Out, L out". jag har endast två 10-pin märkta AC '97 och HD Audio.
Jag kollade alla kablar som kommer från fronten och displayen, de var:
AC '97
HD AUDIO
USB
1394 firewire
H.D.D. LED
RESET SW
POWER SW
Displayen:
USB+adapter
M/B PWR
GND
Så inga sådana kablar har jag. Har du också v2? Kanske har förnyats lite grann
Postad 22 augusti 2007 - 21:28
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
Ja okej det där med USB ingången köper jag nu. Och chassifläktarna förstår jag de med. Dock har jag inte enstaka sladdar märkta "Mic, GND, Mic Power, R Out, L out". jag har endast två 10-pin märkta AC '97 och HD Audio. Jag kollade alla kablar som kommer från fronten och displayen, de var: AC '97 HD AUDIO USB 1394 firewire H.D.D. LED RESET SW POWER SW
Displayen: USB+adapter M/B PWR GND
Så inga sådana kablar har jag. Har du också v2? Kanske har förnyats lite grann
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har den äldre version, version 1. Skillnaden märker jag, är till de bättre! De har helt enkelt förenklat den hela genom att göra två olika kontakter, beroende på om man vill ha AC´97 eller HD-AUDIO. Då behöver du bara klura ut på vilka pinnar HD Audio kontakten ska fästas på "FP AUDIO 1" på moderkortet! AC´97 kan du då rulla ihop och gömma. Har du Fatal1ty F-I90HD har du ej någon 1394 Firewire, då kan du även rulla ihop denna. HDD LED, RESET SW och POWER SW ska kopplas till FPI01, se moderkortets manual för att utröna vilka som är de rätta pinnarna. Dessa kablar måste kopplas rätt, håll reda på + och -. Dessa är för belysning i fronten för power, hdd read och reset.
Postad 23 augusti 2007 - 10:26
ocho_
-
ocho_
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon som kan svara på om Fusion och NSK 2400 (eller NSK 2480) har en frontpanel i olika matrial?
läste något om plast på NSK 2400 och aluminium på Fusion...
stämmer verkligen detta?
Om det gör det, Kan NSK då verkligen vara snygg i tv-bänken undrar jag.
/Daniel
Postad 23 augusti 2007 - 10:32
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
Någon som kan svara på om Fusion och NSK 2400 (eller NSK 2480) har en frontpanel i olika matrial? läste något om plast på NSK 2400 och aluminium på Fusion...
stämmer verkligen detta? Om det gör det, Kan NSK då verkligen vara snygg i tv-bänken undrar jag.
/Daniel
<{POST_SNAPBACK}>
NSK 2400 har grå plastfront. Huruvida man tycker det är snyggt eller inte är en fråga för personlig smak & tycke. Jag tycker att NSK 2400 är mer stilren i sitt utseende, Fusion vinner på andra punkter som större nätaggregat och dold DVD-släde. Se för guds skull till att hitta en snygg silverfärgad alternativt grå DVD-brännare (om du ska ha en sådan) till din NSK 2400/2480 om du väljer en sådan bara!
Postad 23 augusti 2007 - 10:38
ocho_
-
ocho_
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon som kan svara på om Fusion och NSK 2400 (eller NSK 2480) har en frontpanel i olika matrial? läste något om plast på NSK 2400 och aluminium på Fusion...
stämmer verkligen detta? Om det gör det, Kan NSK då verkligen vara snygg i tv-bänken undrar jag.
/Daniel
<{POST_SNAPBACK}>
NSK 2400 har grå plastfront. Huruvida man tycker det är snyggt eller inte är en fråga för personlig smak & tycke. Jag tycker att NSK 2400 är mer stilren i sitt utseende, Fusion vinner på andra punkter som större nätaggregat och dold DVD-släde.
Se för guds skull till att hitta en snygg silverfärgad alternativt grå DVD-brännare (om du ska ha en sådan) till din NSK 2400/2480 om du väljer en sådan bara! 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för snabbt svar, och jag vette tusan om det inte får bli en Fusion i alla fall då. Vilket ändå var mitt förstaval.. bryr mig inte om volymknappen eller VFD'n, men bara om fronten är i aluminium så är det nog värt det för mig del. Får gräva lite djupare i plånboken för det estetiska
Postad 23 augusti 2007 - 13:39
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
/Daniel
<{POST_SNAPBACK}>
NSK 2400 har grå plastfront. Huruvida man tycker det är snyggt eller inte är en fråga för personlig smak & tycke. Jag tycker att NSK 2400 är mer stilren i sitt utseende, Fusion vinner på andra punkter som större nätaggregat och dold DVD-släde.
Se för guds skull till att hitta en snygg silverfärgad alternativt grå DVD-brännare (om du ska ha en sådan) till din NSK 2400/2480 om du väljer en sådan bara! 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för snabbt svar, och jag vette tusan om det inte får bli en Fusion i alla fall då. Vilket ändå var mitt förstaval.. bryr mig inte om volymknappen eller VFD'n, men bara om fronten är i aluminium så är det nog värt det för mig del. Får gräva lite djupare i plånboken för det estetiska 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker fronten på Fusion är väldigt snygg. Det är en tjock bit alu och sedan så är DVD:n "stealthad" med en alu-lucka som har snyggt fasade kanter. Sedan volymratten är ju lite onödig men på sitt sätt är även den rätt snygg då den ger lite receiver-look. NSK2400/2800 har jag aldrig set IRL så de kan jag inte uttala mig om.
Postad 23 augusti 2007 - 14:46
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Jag tycker Fusions front förstörs ganska ordentligt av volymratten.
Men jag tycker den överlag är snyggare än NSK2400.
Men jag kommer ändå välja NSK'n. Detta för att få en vettig VFD / ir-mottagare (den i Fusion är keff!  ). DVD-spelare är lätt att stealtha även i NSK, så det kommer jag också göra.
Postad 23 augusti 2007 - 20:47
Dr_Zoidberg
-
Dr_Zoidberg
-
Rookie
-
3 inlägg
Är det någon som vet om detta grafikkort passar i fusion lådan ?
?
Postad 23 augusti 2007 - 21:25
joffe11
-
joffe11
-
Användare
-
-
202 inlägg
hei
Jeg har just satt ihop min fusion låda med Abit Fatal1ty og Inter C2D 4400 med Vista home Premium
Nå rjeg starter opp får jeg "CPU is unworkable or has been changed. Please recheck CPU SOFT"
Noen som vet hva som er fel
***fikset***
Redigerat av joffe11, 24 augusti 2007 - 05:33.
Postad 24 augusti 2007 - 05:44
mefi
-
mefi
-
Användare
-
-
127 inlägg
Vad var felet? Har samma setup!
Postad 24 augusti 2007 - 08:14
joffe11
-
joffe11
-
Användare
-
-
202 inlägg
Det var noe med CMOS. Tok ut batteriet og satt det inn igjen og da funket det.
Men en annen sak er at når jeg installerte Vista premium og satt inn ABIT drivisar CD'en så kom det kun opp Realtek og inte alle andre drivisar. Er det pga at de ligger allerede i Vista. Har forsøkt å laste ned fra ABIT, Realtek, men vet ikke helt om det ble helt rett.
Postad 24 augusti 2007 - 08:21
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
hei
Jeg har just satt ihop min fusion låda med Abit Fatal1ty og Inter C2D 4400 med Vista home Premium
Nå rjeg starter opp får jeg "CPU is unworkable or has been changed. Please recheck CPU SOFT"
Noen som vet hva som er fel
***fikset***
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har varken samma låda eller moderkort, men googla, det kan jag: http://forum.abit-us...ead.php?t=97333/ Pär Edit: Missade att det redan var "fikset".
Redigerat av par-joha, 24 augusti 2007 - 08:21.
Postad 24 augusti 2007 - 08:49
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det var noe med CMOS. Tok ut batteriet og satt det inn igjen og da funket det.
Men en annen sak er at når jeg installerte Vista premium og satt inn ABIT drivisar CD'en så kom det kun opp Realtek og inte alle andre drivisar. Er det pga at de ligger allerede i Vista. Har forsøkt å laste ned fra ABIT, Realtek, men vet ikke helt om det ble helt rett.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej joffe11! Rekommenderar dig att göra detta som ägare av ett Fatal1ty F-I90HD: 1. Börja med att tanka hem Flashmenu, det gör du genom att klicka på nedanstående länk: http://www.abit.com....KET_TYPE=LGA775Installera Abit Flashmenu v.1.505 (senaste versionen i skrivande stund). Med flashmenu "flashar" du BIOS till senaste version inne i Vista, något som förenklar processen då man annars behöver en diskettstation eller lösningar via CD eller USB. Det är ytterst viktigt att ha senaste modellen då flashning av BIOS kan misslyckas med äldre version av programmet. 2. Tanka hem senaste version av BIOS ( i dagsläget BIOS ID 14) genom att klicka på denna länk: http://www.abit.com....KET_TYPE=LGA775Öppna Flashmenu, dubbelkolla att Flashmenu verkligen är v1.505 och följ sedan instruktionerna för att uppdatera BIOS. 3. Nu är det dags att uppdatera grafikkortet, klicka på denna adress: http://ati.amd.com/support/driver.htmlVälj "Operativsystem", sedan klickar du på "Integrated/Motherboard" och avslutningsvis på "Radeon X1250". Tanka hem Catalyst Software Suite (idag v.7.8) samt Southbridge Driver (idag 7.8) och installera dessa. Du har nu senaste drivrutinerna för grafikkortet. 4. Nu ska ljudkortet bli av senaste version, klicka här: http://www.realtek.c.....0Audio CodecsKlicka download vid motsvarande version för ditt operativsystem. Installera. 5. Uppdatera ditt operativsystem med Windows Update. 6. Installera Microsoft Framework v2.0 (om detta ej redan gjorts) och installera. Detta är den svenska versionen, antar att du föredrar den Norska: http://www.microsoft...&displaylang=sv7. Ta hem senaste versionen av Antec Fusion VFD Driver: http://www.antec.com...aqDownload.htmlGäller Antec Fusion v.1 i dagsläget (VFD display). Håll utkik efter uppdateringar på Antecs hemsida!Installera. Nu är din HTPC up to date och redo för vad än du tänker föreslå! Om du tänker använda dig av "System återställning" i framtiden är det nu ett bra tillfälle att ska en återställningspunkt, innan du installerar fler saker.
Redigerat av TomSavini, 24 augusti 2007 - 10:42.
Postad 24 augusti 2007 - 09:32
joffe11
-
joffe11
-
Användare
-
-
202 inlägg
Tusen takk. Skal teste når jeg kommer hjem fra jobben Jeg har Fusion Black, kan jeg fortfarande oppdatere med: 7. Ta hem senaste versionen av Antec Fusion VFD Driver: http://www.antec.com...aqDownload.html
Postad 24 augusti 2007 - 10:30
Unregisterede25d504e
-
Unregisterede25d504e
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag undrar lite om någon vet hur man får igång ir motagaren i Fusion black. Har satt ihop min dator nu men förstår inte vad jag ska göra för att få igång ir. Jag hade två små sladdar jag inte viste var dom skulle sitta som gick ut från fronten under dvd luckan (GND och M\B...) vet ni någon vad de är till och om det har nått med ir att göra. Instruktionerna till chassit va inte så bra.
Postad 24 augusti 2007 - 10:40
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
Tusen takk. Skal teste når jeg kommer hjem fra jobben
Jeg har Fusion Black, kan jeg fortfarande oppdatere med:
7. Ta hem senaste versionen av Antec Fusion VFD Driver:
http://www.antec.com...aqDownload.html
<{POST_SNAPBACK}>
Antecs uppdaterade driver på hemsidan verkar enbart gälla Antec Fusion v.1 om man ser till releasedatumet. Om du ej får din display att fungera med medföljande drivrutiner på CD kan du alltid testa dessa som en "last option" förutsatt att Fusion Black har VFD och inte LCD.
Postad 24 augusti 2007 - 15:56
joffe11
-
joffe11
-
Användare
-
-
202 inlägg
hmm når jeg skal installere "HDMI audio device" driverne fra http://www.realtek.c...o...0Audio CodeFår jeg opp etter installasjon " Ingen drivere støttes av denne driverpakken"
Postad 24 augusti 2007 - 23:07
superapan
-
superapan
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag undrar lite om någon vet hur man får igång ir motagaren i Fusion black. Har satt ihop min dator nu men förstår inte vad jag ska göra för att få igång ir. Jag hade två små sladdar jag inte viste var dom skulle sitta som gick ut från fronten under dvd luckan (GND och M\B...) vet ni någon vad de är till och om det har nått med ir att göra. Instruktionerna till chassit va inte så bra.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej. Jag har också Fusion Black, och jag sladdarna GND och MB använder jag inte heller. Ärligt talat vet jag inte helt säkert hur IR-mottagaren är kopplad. Jag gissar att dom två små trestiftskontakterna (utan märkning) ska helt enkelt kopplas ihop...för vad dom annars skulle gå till vet jag inte.
Postad 25 augusti 2007 - 19:27
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Hur mycket plats behövs runtomkring dessa chassin för att det inte ska bli för varmt. Har ju tänkt ställa in i ett skåp. Om det är öppet både fram o bak, kan det vara trångt vid sidorna? Och ovanför?Vad är minimumavstånden?
Antar att folk har rätt olika här på forumet så erfarenheten borde ju finnas:)
Postad 26 augusti 2007 - 08:23
mefi
-
mefi
-
Användare
-
-
127 inlägg
Halloj igen!
Nu har jag satt ihop mitt system. Det gick smärtfritt och blev kanon!!! Riktigt roligt att bygga ihop det själv tycker jag!
Har installerat vista på den, och sitter fortfarande och försöker lära in de nya funktionerna. Annars har Vista fungerat utmärkt och jag har fått allt jag velat få funka funka.
Ett litet tekniskt problem jag har är Displayen. Har kopplat den interna USB kontakten till moderkortet, och den fungerar som den ska och så, MEN den lyser även när datorn är av. Enda sättet att få den att stänga av sig är om man trycker på av-knappen på baksidan.
Någon som vet varför?
Vill tacka alla här för hjälpen - spec. TomSavini! Tack så väldigt mycket för tiden du la ner på mig 
Du får 10 av 10 möjliga! hehe
Sponge:
Du har satt sladdarna rätt? Testa att koppla bort den Interna USB-kontakten och koppla denvanliga till en port på baksidan av datorn. Och installera programmet för den som finns på skivan som följde med chassit!
Postad 26 augusti 2007 - 09:30
Unregistered40467
-
Unregistered40467
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hur mycket plats behövs runtomkring dessa chassin för att det inte ska bli för varmt. Har ju tänkt ställa in i ett skåp. Om det är öppet både fram o bak, kan det vara trångt vid sidorna? Och ovanför?Vad är minimumavstånden? Antar att folk har rätt olika här på forumet så erfarenheten borde ju finnas:)
<{POST_SNAPBACK}>
Fläktarna för utblås sitter till höger framifrån sätt så du behöver nog lite utrymme på högersidan är mitt tips. Jag ska även bygga en stängd tv-bänk med ett utblås på bänken till höger. Bilder kommer snart.
Postad 26 augusti 2007 - 10:21
Unregistered916d60e5
-
Unregistered916d60e5
-
Användare
-
-
245 inlägg
mefi: Titta ett par sidor bak i tråden så får du svar...
Danne: Jag har ca 0,5 cm till vänster och ca 1 cm till höger om burken, öppet framför och bakom och ca 15 cm ovanför. CPU temp ca 40 C (amd opteron 165 dc).
Redigerat av Unregistered916d60e5, 26 augusti 2007 - 10:25.
Postad 26 augusti 2007 - 19:26
bermag
-
bermag
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Danne: Jag har ca 0,5 cm till vänster och ca 1 cm till höger om burken, öppet framför och bakom och ca 15 cm ovanför. CPU temp ca 40 C (amd opteron 165 dc).
<{POST_SNAPBACK}>
Trång TV bänk bekymrar mig lite med när det gäller att välja Antec Fusion som låda då fläktarna sitter på sidan. Vår IKEA tvbänk är bara 45 eller 46 cm elelr så så det är inte mycket utrymme över för luft cirkulationen. Men håller sig tempen kring 40 är det ingem fara. Har du jämfört och stet hur temperaturen är när du har lådan stående fritt jämföret med i tv bänken. Ett alternativ är kanske att "modda" tv bänken och göra ett hål i sidan. Någon som känner till var man kna hitta ett snyggt galler att sätt för? Hur fungerar den dolda DVD fronten? Är det en front man sätter på DVD fronten eller är det en lucka som öppnas? Är det en lucka skulle jag kunna använda min Pioneer slot-in DVD (hatar slädar).
Postad 26 augusti 2007 - 21:58
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Min bänk är 56cm bred invändigt så då kan det finnas iallafall 5cm luft per sida. Det borde ju funka bra då. Men hur viktigt är det med luften ovanför då? Lär väl räcka bra med ett par cm bara då eller? Kan det fungera att lägga någonting direkt ovanpå, som en dvd-spelare eller eventuellt en centerhögtalare?
Måtten som är specade, stämmer dom? Eller blir den högre med fötter än dom 14cm som är specat?
Eventuellt stänger jag in den i ett skåp, med bara öppet bakåt. Däremot är det ganska luftigt invändigt. 30cm högt,60 djupt o 56cm brett.
Postad 27 augusti 2007 - 07:38
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Trång TV bänk bekymrar mig lite med när det gäller att välja Antec Fusion som låda då fläktarna sitter på sidan. Vår IKEA tvbänk är bara 45 eller 46 cm elelr så så det är inte mycket utrymme över för luft cirkulationen. Men håller sig tempen kring 40 är det ingem fara. Har du jämfört och stet hur temperaturen är när du har lådan stående fritt jämföret med i tv bänken.
Ett alternativ är kanske att "modda" tv bänken och göra ett hål i sidan. Någon som känner till var man kna hitta ett snyggt galler att sätt för?
Hur fungerar den dolda DVD fronten? Är det en front man sätter på DVD fronten eller är det en lucka som öppnas? Är det en lucka skulle jag kunna använda min Pioneer slot-in DVD (hatar slädar).
<{POST_SNAPBACK}>
Luckan fungerar "som vanligt", släden puttar upp luckan. En fjäder stänger luckan. Alltså är Slot-in inte sådär jättelyckat.
Postad 27 augusti 2007 - 17:27
dgojkovic
-
dgojkovic
-
Rookie
-
4 inlägg
Hallå,
Tänkte dela med mig av hur jag löste problemet med att ir-mottagaren på v2 av fusion chassit inte är 100% kompatiblet med MCE 2005 fjärrkontroll.
Jag laddade ner drivrutiner (imon/median ver 6.01) från soundgraphs hemsida. Sedan "tvingade" jag Vista att ladda in dessa i stället för de Antec har på sin hemsida.
Efter att jag gjort detta slutade IR mottagaren svara helt på MCE fjärren. VFD-displayen har dock kvar 100% funktionalitet (vad jag märkt hittills). Sedan kunde jag koppla in ir-mottagaren som kom med MCE-fjärren.
Fördelar: Viloläge funkar från fjärren. När jag bläddrar i musikbiblioteket får jag bokstäver (knte siffror) när jag använder sifferknappsatsen på fjärren. + Kanske något till som jag inte märkt än.
Nackdel: Sunkigt att behöva koppla på en extern ir-mottagare när det faktiskt finns en inbyggd i chassit.
Kanske inte något nytt (?). Men jag blev glad när det funkade i alla fall
Postad 27 augusti 2007 - 17:27
Unregistered916d60e5
-
Unregistered916d60e5
-
Användare
-
-
245 inlägg
Värme stiger och ingen elektronik mår bra av för mycket värme...
Som jag skrivit i tidigare inlägg så hade jag en 5 - 10 grader lägre cpu temp med lådan på golvet helt fritt.
Postad 27 augusti 2007 - 18:36
mefi
-
mefi
-
Användare
-
-
127 inlägg
Ja jag löste displayen.
Mitt nya problem är när jag kopplar datorn till TVn. Kör ju med det inbyggda grafikkortet på Fatal1ty I90-HD, och jag vet inte hur man kopplar ur TVn genom windows? Kan endast välja mellan klon o 'utökad display'. Dessutom får jag inte något ljud via HDMI kabeln!
Hjälp
Redigerat av mefi, 27 augusti 2007 - 18:54.
Postad 28 augusti 2007 - 17:10
Unregisterede25d504e
-
Unregisterede25d504e
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag fick äntligen sladdar som var vinklade till mitt Antec Fusion black så jag fick plats med den i mitt HiFi rack men jag har problem eftersom min lcd tv har 2 år på nacken så har jag bara HD via komponent. Jag testade att köpa vga till komponent kabel men det funkar inte. Någon som vet vad som kan vara fel eller hur jag kan fixa problemet? Jag läste runt lite och förstår att en VGA -> komponent kabel inte funkar men skulle vara fint om någon hade några ideer till rimligt pris? Tex på någon transcoder eller nått? Eller från någon av de andra utgångarna HDMI/DVI/VGA -> Komponent
Redigerat av Unregisterede25d504e, 28 augusti 2007 - 17:44.
Postad 28 augusti 2007 - 18:59
Unregistered916d60e5
-
Unregistered916d60e5
-
Användare
-
-
245 inlägg
Mitt grafikkort ett BFG geforce 7300 gs har komponentutgång med hd stöd via en adapter som följer med . Nackdelen med kortet är att kylfläkten låter mycket. Det har jag löst genom att dra ur den, har haft så rätt länge och det funkar fint (ska tilläggas att jag inte spelar något på datorn).
Postad 28 augusti 2007 - 19:30
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Jag fick äntligen sladdar som var vinklade till mitt Antec Fusion black så jag fick plats med den i mitt HiFi rack men jag har problem eftersom min lcd tv har 2 år på nacken så har jag bara HD via komponent. Jag testade att köpa vga till komponent kabel men det funkar inte. Någon som vet vad som kan vara fel eller hur jag kan fixa problemet?
Jag läste runt lite och förstår att en VGA -> komponent kabel inte funkar men skulle vara fint om någon hade några ideer till rimligt pris? Tex på någon transcoder eller nått? Eller från någon av de andra utgångarna HDMI/DVI/VGA -> Komponent
<{POST_SNAPBACK}>
Har nämnts tidigare i tråden att Asus M2A-VM HDMI moderkortet stöder komponent ut på vga porten. http://www.asus.com....585&modelmenu=1YPbPr TV-out The motherboard supports superior YPbPr TV-out functionality with a higher resolution to 1080i and 720p format, delivering high image quality.
Postad 29 augusti 2007 - 06:48
thrawn
-
thrawn
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jag vet att det diskuterats tidigare, men hittade inget tillfredsställande svar. Jag ska köpa kylning till min kommande htpc, men vet inte om jag ska vänta på ninja mini (minja). Eller köpa NT01, jag tror att minjan presterar bättre, men får den plats. Den är 5 mm högre än NT01, hur mkt plats finns det över NT01? Jag har läst nån som skrev att den nästan tog i täckplåten och då går det ju inte med 5mm till. Är det någon som vet på rak arm, eller som kan mäta? Det vore kanon. Vill inte lägga ut €45 på en kylare som inte passar (den går att beställa från tyskland).
Postad 29 augusti 2007 - 21:36
Unregistered40467
-
Unregistered40467
-
Amatör
-
-
69 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Trång TV bänk bekymrar mig lite med när det gäller att välja Antec Fusion som låda då fläktarna sitter på sidan. Vår IKEA tvbänk är bara 45 eller 46 cm elelr så så det är inte mycket utrymme över för luft cirkulationen. Men håller sig tempen kring 40 är det ingem fara. Har du jämfört och stet hur temperaturen är när du har lådan stående fritt jämföret med i tv bänken.
Ett alternativ är kanske att "modda" tv bänken och göra ett hål i sidan. Någon som känner till var man kna hitta ett snyggt galler att sätt för?
Hur fungerar den dolda DVD fronten? Är det en front man sätter på DVD fronten eller är det en lucka som öppnas? Är det en lucka skulle jag kunna använda min Pioneer slot-in DVD (hatar slädar).
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köpte ett fläktgaller på jula, vit. Tillbehör båtar finns det under, ca 122mm stort Ska lägga upp bilder snart, håller på bygga bänken.
Postad 29 augusti 2007 - 23:05
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1 470 inlägg
Jag vet att det diskuterats tidigare, men hittade inget tillfredsställande svar. Jag ska köpa kylning till min kommande htpc, men vet inte om jag ska vänta på ninja mini (minja). Eller köpa NT01, jag tror att minjan presterar bättre, men får den plats. Den är 5 mm högre än NT01, hur mkt plats finns det över NT01? Jag har läst nån som skrev att den nästan tog i täckplåten och då går det ju inte med 5mm till. Är det någon som vet på rak arm, eller som kan mäta? Det vore kanon. Vill inte lägga ut €45 på en kylare som inte passar (den går att beställa från tyskland). <{POST_SNAPBACK}> det verkar gå finfint med Minja i 2400/fusion: (massa bilder på länken)The temps seem to be about 10 degrees celsius better than with the Intel stock heatsink. The cores are enormously cooler. (25 degrees Shocked )
The Minja as I call it fits absolutely fine in my NSK 2400. There is about 1-2cm room between the Minja and the 120mm exhausts. Clearance between Minja and the case lid is about 1cm (estimated).
var hittar du minjan för €45? €53 m frakt är billigste jag sett hittills.
Postad 30 augusti 2007 - 08:06
thrawn
-
thrawn
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jag vet att det diskuterats tidigare, men hittade inget tillfredsställande svar. Jag ska köpa kylning till min kommande htpc, men vet inte om jag ska vänta på ninja mini (minja). Eller köpa NT01, jag tror att minjan presterar bättre, men får den plats. Den är 5 mm högre än NT01, hur mkt plats finns det över NT01? Jag har läst nån som skrev att den nästan tog i täckplåten och då går det ju inte med 5mm till. Är det någon som vet på rak arm, eller som kan mäta? Det vore kanon. Vill inte lägga ut €45 på en kylare som inte passar (den går att beställa från tyskland). <{POST_SNAPBACK}> det verkar gå finfint med Minja i 2400/fusion: (massa bilder på länken)
The temps seem to be about 10 degrees celsius better than with the Intel stock heatsink. The cores are enormously cooler. (25 degrees Shocked )
The Minja as I call it fits absolutely fine in my NSK 2400. There is about 1-2cm room between the Minja and the 120mm exhausts. Clearance between Minja and the case lid is about 1cm (estimated). var hittar du minjan för €45? €53 m frakt är billigste jag sett hittills.
<{POST_SNAPBACK}>
ahh, tack. då blir det ju definitivt en sån.... har Ninjan i stationära och är mkt nöjd med den. http://www.pc-coolin...SCMNJ-1000.html€46 inkl frakt (iaf om man går enligt portolistan) och såhär skriver en på sweclockers ang leveransen. För dem som inte kan vänta in att den ska landa här (kan säkert ta en mån) kan jag helhjärtat rekommendera butiken jag beställde från.
Jag lade beställningen kl 02.30 i onsdags och de behandlade min order redan kl 09.00...kuriren hämtade upp hos dem kl 16.00 och Schenker PrePak kör ut den till mig under dagen idag.
Kylarn kostade mig totalt 432:- ink. frakt, och då levererad till min dörr (skolan)....
Inte en chans att det blir billigare, snabbare eller enklare hos någon här hemma!
Redigerat av thrawn, 30 augusti 2007 - 08:13.
Postad 10 september 2007 - 17:11
Hence Esko
-
Hence Esko
-
Användare
-
-
128 inlägg
Får detta kort plats i ett Antec Fusion? länk till komplett
Postad 10 september 2007 - 18:02
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Funkar det att ställa detta chassi på högkant? Sitter fläktar på ena sidan, men om man ställer den på andra sidan?
Postad 10 september 2007 - 18:26
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
Funkar det att ställa detta chassi på högkant? Sitter fläktar på ena sidan, men om man ställer den på andra sidan?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle verkligen INTE rekommendera detta. Det uttänkta systemet för luftflödet i chassit sabbas om du ställer det på högkant. Och ja, chassifläktarna sitter på höger sida sett framifrån. Kanske bättre att du satsar på ett Mini/Miditower? Där har du mer utrymme för eventuella delar samt att det är byggt för att stå upprätt.
Redigerat av TomSavini, 10 september 2007 - 18:27.
Postad 10 september 2007 - 22:18
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Får detta kort plats i ett Antec Fusion? länk till komplett
<{POST_SNAPBACK}>
Det är allt som oftast inte populärt att spamma sönder ett forum med sina frågor på många olika ställen. Håll dig till en tråd med dina frågor.
Postad 10 september 2007 - 22:19
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
*bort*
Redigerat av dunde, 11 september 2007 - 14:10.
Postad 11 september 2007 - 10:01
tocr
-
tocr
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tjena forumet,
Håller som bäst på att sätta ihop min första HTPC med Antec Fusion Black v2 som chassi. Hittills grymt nöjd med det!
Tänkte fråga innan jag börjar riva för mycket i det... Jag vacklar lite mellan att köra Media Portal (huvudspåret) och Vista Media Center (saknar textfunktioner i TV:n där), men huvudtanken är att kontrollera Media Portal via FloppyDTV-fjärren och Antecs IR (då FloppyDTV:s IR inte funkar om man bygger in kortet i en PCI-plats). Någon som testat detta eller liknande??
Postad 13 september 2007 - 17:13
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Hej.
Skulle ett Silverstone Nightjar ST30NF 300W passa i detta HTPC chassi?
MVH Kribban
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|