Gott! Jag har servicelappen hemma och ska skicka iväg min box snarast. Hoppas det hjälper mig oxå..!Äntligen!
Problemet med krånglande fjärrkontroll har löst sig. Numera räcker det att trycka en gång på fjärrkontrollen för att boxen ska reagera.
Uppgraderingen jag pratat om tidigare som skulle komma i december visade sig vara ett utbyte av IR-mottagaren i boxen och nu har jag haft inne min för service och fick tillbaka den igår. Nu fungerar det perfekt.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 05 december 2008 - 09:56
Postad 06 december 2008 - 15:54
Idag så totalhängde sig min box, och det konstiga är att det påverkar alla omgivande apparater: TV, dvd ,reciver+visatboxen.
Alla svarade inte på respektive fjärr men när jag drog ut kontakten på sagenboxen så funkade alla andra normalt. Det blir en tur till expert på måndag.
Suck
Annica

Postad 07 december 2008 - 13:05
Surt !
Idag så totalhängde sig min box, och det konstiga är att det påverkar alla omgivande apparater: TV, dvd ,reciver+visatboxen.
Alla svarade inte på respektive fjärr men när jag drog ut kontakten på sagenboxen så funkade alla andra normalt. Det blir en tur till expert på måndag.
Suck
Annica
Förmodligen så hade en knapp fastnat intryckt på fjärren vilket gör att de andra fjärrkontrollernas signaler störs ut. Testa att höja ljudet på tvn samtidigt som du byter kanal på boxen(eller vilka två andra funktioner som helst, ljudet blir dock effektivast eftersom man hör att höjningen uteblir.) så kommer du se att när du trycker på den andra fjärren så slutar ljudhöjningen. Det är den enda förklaringen till att alla andra apparater slutat fungera samtidigt. Om inte boxen skickar ut signaler som stör ut de andra fjärrarna.
Mvh M
Redigerat av martin991, 07 december 2008 - 13:06.
Postad 07 december 2008 - 13:16
Jag har inte gjort något aktivt men jag antar att jag fått den nya uppdateringen eftersom fjärren nu fungerar mycket bättre.
Dock har bild i bild försvunnit samt att i menyn så kan jag inte välja inställningar. Den hoppar helt enkelt över den ikonen när jag försöker välja den.
Någon som har samma problem?
Mvh Martin
Postad 07 december 2008 - 22:23
Det verkar som om du hade en inspelning på gång eller pågående när du ville accessa inställningar eller bild i bild?Problem med nya uppdateringen.
Jag har inte gjort något aktivt men jag antar att jag fått den nya uppdateringen eftersom fjärren nu fungerar mycket bättre.
Dock har bild i bild försvunnit samt att i menyn så kan jag inte välja inställningar. Den hoppar helt enkelt över den ikonen när jag försöker välja den.
Någon som har samma problem?
Mvh Martin
Postad 08 december 2008 - 00:26
Har det varit en mjukvaruuppdatering någon gång mellan 7:e och 30:e november som kan förklara detta?
Så i morse när jag satt och spelade LBP på projektor gick proppen bara hipp som happ. När jag bytt den tämligen varma proppen så drog fläkten i Sagem-boxen igång av sig själv, men inget mer. Displayen är numera helt död och man får ingen utsignal via SCART. Det enda livstecknet är att fläkten går igång på högvarv när man stoppar i sladden.
Smäck!
Hoppas Sagems support inte strular med att stå för frakten för att skicka in skiten till ett service-center.
Det enda "postivia" är att jag nu använder TV:ns inbyggda digitalbox. Vilket under av snabbhet det är i jämförelse med segboxen. Synd bara att den inte kan spela in.
Postad 09 december 2008 - 14:56
Kan det vara något fel med Mux 2? Vad ska man göra för att få fram TV 4 och Kanal 6 igen!?

Postad 10 december 2008 - 13:35
Jag har ett stort problem! För några dagar sedan gjorde jag en ny kanalsökning. I och med denna nya sökning försvann både TV 4 och Kanal 6. Jag har inget abonemang utan kör enbart via dom fria kanalerna i marknätet. Jag har försökt att göra ominstalation av box, sökt kanalerna både automatiskt och manuellt. Fattar inte vad jag gör för fel!? Bor i ett comhemhus i Linköping.
Kan det vara något fel med Mux 2? Vad ska man göra för att få fram TV 4 och Kanal 6 igen!?
Bor du i ComHem-hus och får in DVB-T via ComHem-uttaget? Det gick inte när jag bodde i lägenhet med ComHem i alla fall.
Postad 10 december 2008 - 15:04
Postad 11 december 2008 - 09:53
...vrid antennen en aning. Kanske lillen/katten/frugan/hunden/dammråttan har råkat peta antennen ur sitt läge?Borde påpeka att jag har en inomhusantenn som tidigare har klarat av att leverera alla fria kanaler i marknätet. Har fortfarande huvudbry angående de "borttappade" kanalerna.
Postad 13 december 2008 - 20:51
Jag har ett stort problem! För några dagar sedan gjorde jag en ny kanalsökning. I och med denna nya sökning försvann både TV 4 och Kanal 6. Jag har inget abonemang utan kör enbart via dom fria kanalerna i marknätet. Jag har försökt att göra ominstalation av box, sökt kanalerna både automatiskt och manuellt. Fattar inte vad jag gör för fel!? Bor i ett comhemhus i Linköping.
hade också det problemet, blev helt sonika av med ett par kanaler när jag gjorde en nysökning på boxen. fick inte ordning på det förrän allt flyttades, du har inte möjlighet att tillfälligt dra in en antennsladd från något annat jack som är anslutet till takantenn så du vet att du har fullgod signal?
Redigerat av micke_011, 13 december 2008 - 20:52.
Postad 14 december 2008 - 14:47
Äntligen!
Problemet med krånglande fjärrkontroll har löst sig. Numera räcker det att trycka en gång på fjärrkontrollen för att boxen ska reagera.
Uppgraderingen jag pratat om tidigare som skulle komma i december visade sig vara ett utbyte av IR-mottagaren i boxen och nu har jag haft inne min för service och fick tillbaka den igår. Nu fungerar det perfekt.
Min har blivit sjukt kass efter denna uppdatering, får inte igång den alls nu har bytt batteri hjälper inte.
Jag slänger denna boxdjävel nu och köper något helt annat aldrig mer sagemskit.
Postad 15 december 2008 - 10:54
Postad 15 december 2008 - 11:26
Kolla så att boxen inte får för stark signal från antennen. Kan vara så, och att dämpningen i genomgången i boxen sänker tillräckligt mycket för att Samsung-teven ska klara det. Eller så enkelt att Samsung-mottagaren inte har problem med starka signaler...Verkar vara helt kass mottagare i denna box. Morsan har en sån . Hon får inte in SVT1 o 2. Samsung-tv:n hon tittar på har också digitalmottagare. Den får in SVT-kanalerna utan problem. Då går antenkabeln från uttaget, till boxen sen vidare till Tv:n...
Men visst är mottagaren av sämre kvalité än t ex de Nokia hade i sina boxar. Men nånstans måste de väl spara pengar. Trots allt den billigaste DVR:en på marknaden (som är godkänd av Boxer)... "Man får vad man betalar för"

Postad 15 december 2008 - 17:37
Postad 15 december 2008 - 19:31
Signalstyrkan ska ligga mellan 60 och 80 % har jag för mig, och är, precis som det låter, hur stark signalen är.Vad exakt är skillnaden mellan signalstyrka och signalkvalitet? Ligger på ca 80% på ettan o tvåan i signalstyrka medans signalkvaliteten pendlar mellan 2 o14%... Det konstiga är att bilden på samsung tv:n är bra hela tiden... Testade i ett annat uttag i andra änden av huset, där fick jag in ettan och tvåan. Där ligger signalstyrkan på 50% och kvaliteten på 80%... Nåt är ju bevisligen fel på uttaget där boxen ska vara men vad???
Signalkvalitén är ett mått på hur många fel som kommer i dataströmmen. Ju högre procent desto bättre.
Har du dålig kvalitet på signalen spelar det ingen roll hur mycket du förstärker den. Tänk på en bandspelare med en taskig inspelning, det låter inte bättre för att du drar upp volymen...
Signalkvalitet på 2-14 % är definitivt kass... >80 % bör du ha.
Kontrollera att du går på rätt kanal. Kolla på http://www.teracom.se/?page=5882 så att du inte försöker ta emot signalen från fel mast.
Postad 15 december 2008 - 22:41
Har nu även testat med två andra boxar, en thompson samt en annan likadan sagem fast med 160 GB hdd (64160) Resultatet blev följande: Går jag in och kollar antennsignalen på thompsonboxen har jag 98% i signalkvalitet samt 96% i signalstyrka på mux1 (kanal 23 som det ska vara då stockholm nacka masten är den jag ska ha), bilden klockren.
Använder jag nån av sagemboxarna är signalstyrkan 72% signalkvalitet 2%. Samma på båda. På dom andra muxarna är bilden bra och signalkvaliteten ligger på 98% på sagemboxarna...
Vid annat uttag i huset som inte ligger i samma "slinga" av uttag ligger signalen på: styrka 54% kvalitet 80% bilden kommer utan problem... Kan tillägga at jag provat med dämpningsfilter också. Det enda som händer är att signalstyrkan sjunker, medans kvaliteten ligger kvar på samma låga nivå...
Vet fan inte vad jag ska göra snart... Ska testa att ringa sagem imorgon men har inga större förhoppningar på ev hjälp...
Postad 17 december 2008 - 12:35
Postad 17 december 2008 - 15:37
Redigerat av rocky77, 17 december 2008 - 15:38.
Postad 20 december 2008 - 10:41
Får ge en eloge åt Sagem att de iaf inte strulade med att skicka fraktsedlar för returen när den var godkänd. Han jag pratade med på deras tekniska support var trevlig och "straight forward", även om han först tyckte att garantin på boxen inte gäller om den dör pga att strömmen går.
Huh? OK att den inte gäller om boxen går pga av ett blixtnedslag som går in i lägenheten, vilket skulle ge som resultat att strömmen också bör gå. Men att garantin inte skulle gälla för att lägenheten helt sonika blir strömlös är ju helt löjligt. Särskillt då jag starkt misstänker att det var boxens fel att proppen gick. Men se "proppen" var bättre ord än "strömavbrott", då gällde nog garantin. Ja se Sagem...
Postad 22 december 2008 - 21:14
Finns det några tvkort till en dator med dubbla tuners?
Postad 23 december 2008 - 17:11
Nu funkar allt som en dröm. Inga mer tappade knapptryckningar, boxen reagerar på första trycket!
Postad 23 december 2008 - 22:34
Har precis fått tillbaka boxen från Sagem. IR-mottagaren utbytt.
Nu funkar allt som en dröm. Inga mer tappade knapptryckningar, boxen reagerar på första trycket!
Jag har aldrig upplevt fjärren som ett problem. Trycker jag på en knapp lyser en diod på boxen. Att det sedan kan ta lång tid innan någon händer har väl inget med ir-mottagaren att göra. Hur gammal är din box? Jag fick min i april tror jag. Kan jag redan ha den 'nya' ir-mottagaren?
Postad 25 december 2008 - 19:55
Jag har aldrig upplevt fjärren som ett problem. Trycker jag på en knapp lyser en diod på boxen. Att det sedan kan ta lång tid innan någon händer har väl inget med ir-mottagaren att göra. Hur gammal är din box? Jag fick min i april tror jag. Kan jag redan ha den 'nya' ir-mottagaren?
Troligen har du IR-mottagaren som en del har stora problem med. Jag skaffade min box i höstas och hade STORA problem med fjärrkontrollen tills jag bytte IR-mottagaren. En del av oss som har plasmor av vissa märken/modeller får problem med den ursprungliga IR-mottagarem, ljuset från dessa plasmor stör på något sätt. I mitt fall fick jag trycka ca 5 - 10 gånger innan fjärkontrollen lyckades göra sig förstådd men när något väl hände reagerade boxen nog lika snabbt (eller långsamt) både före och efter bytet.
Redigerat av SurferRosa, 25 december 2008 - 19:56.
Postad 26 december 2008 - 14:40
Troligen har du IR-mottagaren som en del har stora problem med. Jag skaffade min box i höstas och hade STORA problem med fjärrkontrollen tills jag bytte IR-mottagaren. En del av oss som har plasmor av vissa märken/modeller får problem med den ursprungliga IR-mottagarem, ljuset från dessa plasmor stör på något sätt. I mitt fall fick jag trycka ca 5 - 10 gånger innan fjärkontrollen lyckades göra sig förstådd men när något väl hände reagerade boxen nog lika snabbt (eller långsamt) både före och efter bytet.
Lite förtydligande. Min box reagerar på första knapptryckning, men det tar lite tid då boxen är lite slö (i jämförelse med andra boxar). I displayen lyser det en diod varje gång jag trycker på en knapp på fjärren och det fungerar alltid. Min 'fråga' är om boxen blir snabbare efter att dioden lyser i displayen med den nya ir-mottagaren.
Sen kan jag berätta att med min 40" lcd så fungerar inte fjärren de första 30 sek efter påslag, sen är det inga problem. (ljusstörning)
Redigerat av Unregistered1284f43c, 26 december 2008 - 15:49.
Postad 26 december 2008 - 18:55
Lite förtydligande. Min box reagerar på första knapptryckning, men det tar lite tid då boxen är lite slö (i jämförelse med andra boxar). I displayen lyser det en diod varje gång jag trycker på en knapp på fjärren och det fungerar alltid. Min 'fråga' är om boxen blir snabbare efter att dioden lyser i displayen med den nya ir-mottagaren.
Sen kan jag berätta att med min 40" lcd så fungerar inte fjärren de första 30 sek efter påslag, sen är det inga problem. (ljusstörning)
Ok,
det var det jag försökte säga i mitt förra inlägg, att jag inte upplever att boxen blivit snabbare efter bytet av IR-mottagare bara det att jag inte behöver trycka så många gånger innan det händer något överhuvud taget. Trögheten vid kanalbyten ligger nog mer i processorkraft och minne och liknanade. Att boxen inte reagerar på fjärren direkt efter påslag har säkert inget med ljusstörning eller IR-mottagaren överhuvud taget, det är säkert bara lite initieringar som boxen har för sig innan den slår på IR-mottagaren över huvud taget gissar jag.
Redigerat av SurferRosa, 26 december 2008 - 18:56.
Postad 27 december 2008 - 17:29
Ok,
det var det jag försökte säga i mitt förra inlägg, att jag inte upplever att boxen blivit snabbare efter bytet av IR-mottagare bara det att jag inte behöver trycka så många gånger innan det händer något överhuvud taget. Trögheten vid kanalbyten ligger nog mer i processorkraft och minne och liknanade. Att boxen inte reagerar på fjärren direkt efter påslag har säkert inget med ljusstörning eller IR-mottagaren överhuvud taget, det är säkert bara lite initieringar som boxen har för sig innan den slår på IR-mottagaren över huvud taget gissar jag.
Nej, om jag har boxen på och tvn avstängd så fungerar det perfekt. Slår jag då på tvn så slutar fjärren att fungera under ca 30 sekunder, så någon störning från tvn är det.
Skönt att jag inte behöver skicka in min box för byte av mottagare ialla fall.
Hittade en bugg nu i helgen. Jag hade via navigatorn valt säkert 10 olika program som skulle spelas in. Gick jag då in under timerlistan så visade den bara en enda inspelning. Blev lite orolig men lät det vara. Alla program spelades in. Någon som upplevt samma sak?
Postad 28 december 2008 - 11:40
Dum fråga, men är du säker på att du inte såg "sida 2/2" med bara en inspelning, så låg de andra 10 på sida 1?Nej, om jag har boxen på och tvn avstängd så fungerar det perfekt. Slår jag då på tvn så slutar fjärren att fungera under ca 30 sekunder, så någon störning från tvn är det.
Skönt att jag inte behöver skicka in min box för byte av mottagare ialla fall.
Hittade en bugg nu i helgen. Jag hade via navigatorn valt säkert 10 olika program som skulle spelas in. Gick jag då in under timerlistan så visade den bara en enda inspelning. Blev lite orolig men lät det vara. Alla program spelades in. Någon som upplevt samma sak?
Postad 29 december 2008 - 20:55
Dum fråga, men är du säker på att du inte såg "sida 2/2" med bara en inspelning, så låg de andra 10 på sida 1?
Testade och jag hade (som vanligt

GOTT NYTT ÅR !!
Redigerat av Unregistered1284f43c, 01 januari 2009 - 12:59.
Postad 10 januari 2009 - 13:11
Är det någon fler som har råkat ut för detta.
Varje dag sen 2-3 veckor som jag slår på boxen så gör den en ny kanalsökning.
Bor i Sthlmstrakten. Den hittar tydligen kanalerna på lite olika platser. Lägger dom ibland på 800-nummer och ibland dyker det upp några servicekanaler.
Är det boxen eller är det Teracom?
Någon som vet.
// Thomas
Postad 11 januari 2009 - 21:47
Är det någon som använder en trådlös bild/ljud-överföring och lyckas få fjärrkontrollen att fungera mot sagem boxen? Haft haft comhem, gamla boxar och då har fjärrkontrollen fungerat klockrent, men nu är det lögn i h-e att få igång den. Skulle det hjälpa att byta ut ir-mottagaren som det talas om i senare inlägg?
/Putte
Postad 11 januari 2009 - 23:17
Har tejpat irgrejjen ovanpå boxens irmottagre.
Postad 12 januari 2009 - 11:57
Jag har trådlöst in till sovrummet och det fungerarhur bra som helst, både med sagem och Harmonykontrollen.
Har tejpat irgrejjen ovanpå boxens irmottagre.
Hur gammal är din box? Har du den nya ir-mottagaren?
Vad menar du med Harmonykontrollen?
Postad 12 januari 2009 - 19:18
Den har strulat och var inne på rep till i fredags och de verkar ha bytt ir-mottagare.
Inte för att dosan fungerer ngt bättre nu än förrut.
Harmony One ar en multifjärr jag har och den funkar faktiskt bättre än orginalet.
Postad 14 januari 2009 - 00:42
Kan ta flera minuter,efter tv-start,innan det funkar.Sagem support erkänner felet och skall byta IR.
Postad 04 februari 2009 - 21:36
Kan dock inte ens exportera till hårddisken (HDD), får även här "Fel vid överföring".
Finns det någon som har denna box där det funkar?
Postad 04 februari 2009 - 22:48
Har bytit från tjock-tv till phlips 7403 Lcd och Sagem dvr64160 förlorade då kontakt med fjärrisen.
Kan ta flera minuter,efter tv-start,innan det funkar.Sagem support erkänner felet och skall byta IR.
Nu funkar det äntligen,efter två reklamationer!
Första vändan så fick jag en spritt ny box men den hade samma fel.
Fick ny fraktsedel för återskick och kom tillbaka fungerande!
Äntligen bra men ett jäkla spring till posten!
Var nog Anovo Nordic som strulade för Sagemsupporten verkar seriös!
Postad 08 februari 2009 - 09:06
Någon som har en idé??
Postad 08 februari 2009 - 16:09
Mina föräldrar har haft sin dvr 6280 i över två år nu utan några som helst bekymmer. Nu har dock boxen börjat strula. Det går inte längre att spela in ett program och titta på ett annat. Då får man felmeddelandet "Det uppstod problem när signalen skulle tas emot". Är det så att den ena tunern har lagt av? Jag tänkte att man alltid spelar in med en tuner och tittar med en annan, är det så håller ju inte teorin att ena tunern lagt av, men om man spelar in med den tunern som man tittar med i vanliga fall så skulle det ju kunna stämma.
Någon som har en idé??
Du är nog inne på fel forum-tråd. Boxen du pratar om verkar vara PVR 6280, inte DVR 6280 som inte fanns för två år sedan. Denna tråd handlar om DVR-serien.
Det finns andra trådar som handlar om din box, kanske hittar du svaret där?
Postad 17 februari 2009 - 10:16
Postad 18 februari 2009 - 11:11
Nu försökte jag se om jag kunde spela in en kanal och titta på en annan. Men icke.
Jag gick in i EPGn (Boxer Navigator) och markerade ett program på en kanal så det blev rödmarkerat. Satt sedan och tittade på en annan kanal. Efteråt hittar jag inga inspelningar i min inspelningslista.
Är det inte på detta sätt man skall göra. Är det jag som är fel eller är det min box?
/Gojan
Redigerat av gojan, 18 februari 2009 - 11:11.
Postad 18 februari 2009 - 11:44
Jag hade samma problem och det löste sig genom att byta från Program till Timer i inspelningsinställningarna. Har inte boxen framför mig här på jobbet så kommer inte exakt ihåg hur det ser ut. Du missar t.ex. serieinspelningar men bättre en inspelning än ingen alls...Nu försökte jag se om jag kunde spela in en kanal och titta på en annan. Men icke.
Jag gick in i EPGn (Boxer Navigator) och markerade ett program på en kanal så det blev rödmarkerat. Satt sedan och tittade på en annan kanal. Efteråt hittar jag inga inspelningar i min inspelningslista.
Är det inte på detta sätt man skall göra. Är det jag som är fel eller är det min box?
Postad 20 februari 2009 - 11:50
Skall porva om jag kan göra en inspelning från Inspelningslistan i stället för Navigator guiden.
/Gojan
Postad 20 februari 2009 - 16:08
fick inte ner uppdateringen i går, nedladdningen stannade efter 00-14 mer koden er09. fler som fått samma fel? försökte 4-5 gånger, har även gjort återställning och försökt (vad nu det skall vara bra för) men felet kvarstår. finns det någon möjlighet att ladda in mjukvaran via ex.vis usb?
har samma fel, har testad 3 olika antenner varav 1 med antennfärstärkare. på min gamla box låg allt 98%.
Ska det inte vara bild när man uppdaterar. Boxen är som sagt ny, fick hem den igår. Förts agången jag startar den alltså.
Har pratat med boxer nu och dom vill att jag ska skicka in boxen, dom sa att det inte finns någon mjukvara till boxen. Släpps i mitten av mars.
Redigerat av Unregistered6b959977, 20 februari 2009 - 16:17.
Postad 24 februari 2009 - 15:35
Gick hem för att se om jag hade Timer eller Program inställt. Jag hade redan Timer. Testade att byta till Program och göra en inspelning men icke sa nicke.
Skall porva om jag kan göra en inspelning från Inspelningslistan i stället för Navigator guiden.
/Gojan
Ringde supporten och de hjälpte mig. Jag hade tydligen för stark signalstyrka in till boxen. Tog bort antennförstärkaren och gjorde en återställning av boxen. Nu verkar det fungera.
/Gojan
Postad 07 mars 2009 - 11:52
Jag ska göra en "grundinställning" så får vi se om det funkar , man har behövt göra det vid tidigare uppdateringar.
/ Micke
Postad 08 mars 2009 - 00:05
Redigerat av lunkwill, 08 mars 2009 - 00:05.
Postad 09 mars 2009 - 10:29
Det jag uppmärksammat sedan uppgraderingen är att boxen för första gången fick tuppjuck och fick problem med hackningar och interlace (även i GUI:t) så jag fick boota om den, och att man inte kan trycka [|<<] för att spola tillbaka 5 minuter när man tittar live och aktivera timeshift. Det senare vet jag inte om man kunde innan heller iof, jag bara märkte att jag försökt vid flera gånger och tänkt att det skall funka, och det vore ju lustigt om jag inte märkt detta förrens efter ett år...
Boxen skall automatisk buffra 60 minuter, tror jag det är, så man ska inte behöva trycka paus för att timeshifta med denna box.
Jag upptäckte dock att detta inte fungerade innan uppdateringen, nu har jag inte hunnit testa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar