Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 25 april 2009 - 17:35

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Om vi säger att jag har 3st 500gb (Helt fyllda) duplicerat. Sedan går 2st diskar sönder och jag stoppar i 2st nya förlorar jag någon data då ?

Självklart förlorar du data. Hur skulle 750Gb rymmas på 500 gb? Alltså.. tänkte du efter innan du skrev ned den frågan? :-)

Jag förstår inte ditt resonemang om 1.5Tb. Du vågar inte köpa en stor disk men är villig att använda en disk som är urplockad från en crappig LaCie (som är erkännt sämst i *min* test).

Whatever....

Postad 25 april 2009 - 17:49

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Hur vet man att man har "rätt" patch på 1.5gb diskarna? Börjar få slut på ytrymme snart och tänkte börja byta ut de äldsta 200gb diskarna.

Jag länkade in fel disk innan.. det är
som jag har 2 st av. Det fungerar skitbra, lite varma, 36 resp 38 grader. Den Seagate på 500 gb jag tog bort hade ung. samma temp...

Version av firmware i disken stod på en etikett, jag behövde inte uppdatera. Länge sen de hittade och fixade felet (men om man googlar kan man ju bli livrädd)
http://seagate.custk...f...957&Hilite=

Redigerat av maxxess, 25 april 2009 - 17:52.

Postad 25 april 2009 - 17:52

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Jo det var det jag tänkte :) Ville bara vara helt säker på det, men vet ju inte med dagens teknik ;)

Det där med LaCie, det jag menade var om den äns var värd att använda. Därför gjorde jag testet och undrade vad det innebar (med blocks å sånt) annars kan man ju lika bra låta den ligga.

Det kanske bara är jag som oroar mig för mycket men mina bilder är ovärderliga det är lite över 280gb nu och blir bara mer. Även musiken är viktig eftersom jag inte har alla skivor fysiskt längre.

Postad 25 april 2009 - 17:58

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Det kanske bara är jag som oroar mig för mycket men mina bilder är ovärderliga det är lite över 280gb nu och blir bara mer. Även musiken är viktig eftersom jag inte har alla skivor fysiskt längre.

Inte alls. Jag duplicerar ovan i WHS, men kopplar ibland även in en extern disk och använder backupfunktionen på vissa shares (inbyggt sedan PP1 för WHS som kommer via Windows update). Sedan tar jag med disken till jobbet utifall huset brinner ned :-)

Köp ny disk till WHS och använd vraket till extern backup om du tycker den verkar vara OK. Huset brinner ju ner mer sällan än vad diskar går sönder men det skadar aldrig att vara på säkra sidan, det är ju så enkelt med WHS..

Postad 25 april 2009 - 18:19

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag kör något likande men kör över mitt över nätverket till säker lagringsplats. Funkar också skitbra om man har lite pipa utåt.

Postad 25 april 2009 - 18:34

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag kör något likande men kör över mitt över nätverket till säker lagringsplats. Funkar också skitbra om man har lite pipa utåt.

Självklart syncback:ar jag den mesta vitala datan, från klient till server och från server till jobbet. Från server sedan till extern disk. Sedan backup:ar ju servern klienten och... hehehe

Jag tänker *aldrig* förlora data igen, typ bilder/foto som var på tal.

Möjligheten till backupdisk i WHS är faktiskt inte alls dum för data som man aldrig vill förlora. Tror jag skall leta fram en ny disk, den förra hamnade nog i en Popcorn A110 när jag tänker efter *S*

EDIT: yep, superbackupen åkte hem från jobbet och blev disk i en Popcorn Hour. Hittade just chassiet. So much for safety... skärpning! :-)

Redigerat av maxxess, 25 april 2009 - 18:58.

Postad 25 april 2009 - 18:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
SyncBack har faktiskt inte fått den attention det förtjänar - riktigt smart litet program!

Postad 25 april 2009 - 19:12

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Jag har även en WD extern 500GB som kommer att användas till just extern backup. Så Lacie disken får var en film och lagring till sånt man kan torska utan att ta livet av sig :) (typ ta med till polare och så)

Men är det ingen som har en Samsung F1 1TB disk i sin WHS? Isf funkar det bra?

Postad 26 april 2009 - 06:43

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Jag har kört med Samsungs F1-diskar av 1TB-varianten sedan de kom ut och de har "ta-i-trä" fungerat klockrent så nu i veckan köpte jag en till.

BTW så funkar konnsollen nu. Det var nåt .NET2.0 fel. Jag gjorde en server reinstall och det fixade till det.

Postad 26 april 2009 - 09:55

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
AA okej sweet! Då blire en sådan då :)

Postad 26 april 2009 - 12:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Har 4 samsung F1 1tb diskar i min och har inga problem med dem att rapportera.

Postad 26 april 2009 - 15:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Skönt att höra har precis köpt den nu och håller på att flytta runt all data.

Sedan när man vill spegla en disk hur gör man då? Eller klickar man bara i "duplicate this folder" ?

Postad 26 april 2009 - 18:06

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Precis - krycka bara i duplicate this folder på de kataloger du vill duplicera så fixar WHS resten. Det enda jag efterlyser är någon indikator på när en duplicering är klar vilket man inte har idag.

Postad 26 april 2009 - 19:43

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Jag har kört med Samsungs F1-diskar av 1TB-varianten sedan de kom ut och de har "ta-i-trä" fungerat klockrent så nu i veckan köpte jag en till.

BTW så funkar konnsollen nu. Det var nåt .NET2.0 fel. Jag gjorde en server reinstall och det fixade till det.

Postad 27 april 2009 - 11:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag får krupp på min WHS. Med ganska exakt 30 dagars mellanrum får jag

STOP&#58; <0000218 {Registry file failure}
the registry cannot load the hive &#40;file&#41;&#58;
\systemRoot\system32\config\SOFTWARE
or its log or alternate.
It is corrupt, absent, or not writeable.

Det börjar med att consollen rapporterar att systemet är 'at risk' och säger att drive c: (sys) is failing. Bra tänker jag, kör en chkdsk /F och bootar om. Chkdsk hittar inget fel, inga korrupta index, ingenting ovanligt - men sen smäller blåskärm med STOP 218. Tredje gången nu på lika många månader. Kör på 120-dagars testet men har nu en skarp fullversion som skall rullas in på en helt fräsch disk. Seagaten som gått sönder kommer PC-city få i bakhuvudet under eftermiddagen.

Någon som har någon idé på vad som kan vara fel?
Har gjort detta i förebyggande syfte:
1) Tänkte att 600W var lite klent för 16 diskar och har nu 2*600W corsair med 8 diskar på varje agg
2) Nya fräscha DDR2 stickor matchande
3) Ny fräsch systemdisk

Något annat som kan vara galet tror ni?

Postad 27 april 2009 - 12:36

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Min samsung F1 1TB disk funkar prima! :) Håller på att lägga till alla diskar till poolen (heter det så?). Man kan väl inte använda en Extern-USB som duplicera data/poolen? (Om man ska flytta den ofta).

Postad 27 april 2009 - 12:46

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Du *KAN* ansluta en usb2-disk, en fw disk eller vad du nu vill till poolen, men det känns lite dumt om du nu rycker ur den och går därifrån. Men om du har slut på sata/pata platser och vill ha mer lagring till poolen så absolut.

Postad 27 april 2009 - 14:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Okej tackar :) Helt underbart WHS är! Kunde inte bli smidigare lösning till backup av mina bilder+musik :P

Edit: När man backuppar en annan data kan man välja att den bara backuppa vissa mappar? För när man ska konfigurera det så ska man fylla i vilken disk man vill backuppa, jag vill bara ha en viss map.

Redigerat av Timpolanen, 27 april 2009 - 14:07.

Postad 27 april 2009 - 15:44

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
"Min" (test-ex som jag har på lån) Fujitsu-Siemens Homeserver börjar bli enormt seg, åtminstone när det gäller att ansluta sig till konsolen. Det går knappt att anluta sig till konsolen, varken direkt från en klient eller genom att gå in via remote Desktop och starta konsolen där.

Min tanke var att uppdatera minnet från 512 MB till 2 GB men än så länge funkar inte det. Inget minne jag satt i tycks fungera. Den startar bara och står sen och blinkar och eftersom jag inte kan se på en skärm vad som händer så är det inte mkt att göra.

Min tanke är att sätta ihop en egen Homeserver men Webhallen hade ingen inne trots att det fanns "i lager". Jag täntke börja bygga en med 120-dagars versionen men min fundering är - går den att aktivera via en köpt licensnyckel? Vista kan man ju köpa en licensnyckel till direkt från MS. Har någon av er som kör med 120-dagars versionen gjort så? Eller är tanken att man sen installerar om med en riktig version? Och vad är då det smidiagste sättet att göra det utan att förlora all data?

/B

Postad 27 april 2009 - 20:46

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Man gör en Server Reinstall med den nya köpta skivan utan att förlora något man lagrat. För att vara på säkra sidan duplicera allt och lägg inget på c:\

Postad 28 april 2009 - 09:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag hade crash på systemdisken och fick göra en nyinstallation och därför skapa upp en ny pool - men när jag gjorde en ominstallation med en ny 120-dagars version behölls hela poolen oförändrad. Det gick till och med att installera utan alla raid-drivrutiner och kompletera efter färdigställningen med raidrutiner och därmed kompletera poolen.

Postad 28 april 2009 - 21:05

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Jag installerade en WHS för ett par veckor sen. Installationen gick bra, konfigurationen gick bra och sen stängde jag in den i en klädkammare och lät den rulla på.

Sen märkte jag att den ibland startade om utan anledning. Hade inte tid att kolla på det utan lät den fortsätta. Sen en dag hörde jag att det pep med jämna mellanrum från klädkammaren, den höll alltså på att starta om konstant. Stängde av den och lät den stå ett par dagar tills jag hade tid att kolla på den. Så nu i helgen plockade jag fram den och kopplade in den till min skärm och startade. Den tuffade igång och var igång i ett par timmar eller så innan den började starta om igen och jag hade ingen möjlighet att komma in i systemet. Felet de sista gångerna var 0x0000008e men jag är ganska säker på att det först var 0x1000008e men inget av felmeddelandena gav några klara ledtrådar när jag googlade på det.

Körde Memtest86 och märkte att ett av minnena var kasst. Men det hjälpte ändå inte att plocka ur det och köra bara på det andra. Körde även ett diagnosprogram på hårddisken som inte hittade några fel. Gick in i Bios för att kolla temperatur efter första omstarterna men den låg på 37 grader CPU.

Min Setup
Moderkort: Asrock N61P-S
Minnen: 2x1GB Corsair
Hårddisk: 1TB WD Green

Moderkortet har inga drivrutiner för 2003 server så jag körde på XP-drivrutiner.

Installerade sedan XP på datorn för att kontrollera om jag fick fel även där, vilket skulle tyda på hårdvarufel. Men det funkar som det ska.

Någon som har någon idé vad det kan vara? Kan tänka mig att byta moderkort om någon kan säga med 99% säkerhet att det är där problemet ligger.

Postad 28 april 2009 - 21:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Exakt vilken version av home server har du installerat och hur länge sedan var det lite mer specifikt än "ett par veckor sedan"

Postad 29 april 2009 - 07:47

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Exakt vilken version av home server har du installerat och hur länge sedan var det lite mer specifikt än "ett par veckor sedan"

Windows Home Server with Power Pack 1 - English (x86)
Minns inte exakt när jag installerade men jag tror att det var helgen före påsk. Sen var den igång i ca två veckor med en eller ett par omstarter per dag innan den började starta om konstant. Stod då en vecka orörd och nu i helgen började jag felsöka.

Postad 29 april 2009 - 07:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Att jag undrade var mer att den beter sig så om man har installerat 120-dagars licensen och tiden har gått ut.

Har du kollat www.wegotserved.co.uk som har ett bra forum med en sjysst wiki rörande force xp drivers, och stabilitetsissues som följd av vissa hårdvaror.

Postad 29 april 2009 - 14:02

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Jag antar att du fick 0xc0000218?
Registry corrupt, och när man får det under exvis XP så brukar det inte att gå att boota alls igen, men det kan alltså du? Tur för dig! Normala fixen är annars att köra en bootskiva och ersätta skdade filer (hives) i c:\WINDOWS\system32\config\ från c:\WINDOWS\repair\ så man åtminstone kan boota och rädda grejor, men det hade jag nog inte varit så pigg på med WHS -- massa inställningar förloras så det är verkligen en nödlösning.

Felet indikerar att något program spårat ur totalt och skrivit sönder något vid nedstängning *eller* att burken stängts ned okontrollerat. Om du får felen vid samma tidpunkt alltid så kan det ju vara så att ditt registry ÄR skadat, men det upptäcks bara vid just det som händer då, 1 dag per månad. Då blir man ju lite nyfiken...

Om jag inte minns fel har du haft en del diskproblem och gjort lite kloningar mm som jag kanske inte gjort :-)
Jag hade nyinstallerat om om du nu köpt en skarp WHS. Annars finns det verktyg för att ladda kopian i \repair -> exportera, ladda från \config -> exportera och sedan importera det som inte är skadat. Jag har aldrig testat själv (installerar hellre om) men Registry Drill verkar vara ett sådant.

Jag får krupp på min WHS. Med ganska exakt 30 dagars mellanrum får jag

[code=auto:0]STOP: <0000218 {Registry file failure}
the registry cannot load the hive (file):

P.S
Mina filer i \repair är från 2008-02-22, inte en hängning/bsod sedan start trots alla diskar som åkt in/ut och min crappiga APC UPS som bara hinner in vid vartannat strömavbrott. Vi får hoppas ditt problem försvinner vid en fräsch install på ny disk.

Postad 29 april 2009 - 18:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Ja, jag har ju gjort endel märkliga cloningar hit och dit så nu kör jag en ren fräsch NEW installation från scratch. Nackdelarna är 2.

1) Det tar tid att kopiera in data från 16 diskar, tömma och skapa ny pool
2) Om man gör som jag gjort, kopplar på 1tb, kopierar in det till d:\ (data), add-to-pool och sen tar nästa disk har jag märkt att den fyller sekventiellt, dvs först disk 0, sen disk 1 osv. Sen kommer den på att den skall balansera upp lagringen... Det tar också rätt lång tid. Är inne på dag 3 där jag på morgonen drar igång kopieringen av en 1tb disk, vilken är klar någongång runt lunch, och låter den balansera resten av dagen. Sen börjar man med nästa disk nästa morgon, vilket innebär att jag alltså klarat av 3 diskar. 13 to go.

Postad 29 april 2009 - 19:29

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Att jag undrade var mer att den beter sig så om man har installerat 120-dagars licensen och tiden har gått ut.

Har du kollat www.wegotserved.co.uk som har ett bra forum med en sjysst wiki rörande force xp drivers, och stabilitetsissues som följd av vissa hårdvaror.

Ok, nä det var en riktig version. Har nu läst på lite och överallt rekommenderas att köra XP-drivrutiner när det saknas W2k3 drivrutiner. Precis så gjorde jag, men jag har bestämt mig för att försöka en gång till och installera om från början och ta en drivrutin i taget tills jag hittar vilken det är som ######s.

Men då uppstår ett annat problem. Eftersom jag har installerat XP på systemdisken så måste jag göra en new installation och då försvinner all data. Tack och lov har jag inte lagt upp något livsviktigt än, men om det går skulle jag vilja kopiera över det som ligger där till en annan disk innan jag installerar om. Problemet är att jag inte verkar komma åt filerna. Jag hittar sökvägarna men när jag försöker kopiera så får jag "Can not copy file filnamn.txt. The file cannot be accessed by the system".

Jag har bara en fysisk disk och jag har inte gjort något med D: efter att jag installerade XP på C:
Kan jag på något sätt komma åt mina shares för att kopiera filerna?

Postad 29 april 2009 - 20:56

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Ja, jag har ju gjort endel märkliga cloningar hit och dit så nu kör jag en ren fräsch NEW installation från scratch. Nackdelarna är 2.

1) Det tar tid att kopiera in data från 16 diskar, tömma och skapa ny pool
2) Om man gör som jag gjort, kopplar på 1tb, kopierar in det till d:\ (data), add-to-pool och sen tar nästa disk har jag märkt att den fyller sekventiellt, dvs först disk 0, sen disk 1 osv. Sen kommer den på att den skall balansera upp lagringen... Det tar också rätt lång tid. Är inne på dag 3 där jag på morgonen drar igång kopieringen av en 1tb disk, vilken är klar någongång runt lunch, och låter den balansera resten av dagen. Sen börjar man med nästa disk nästa morgon, vilket innebär att jag alltså klarat av 3 diskar. 13 to go.

Jag vill knappt förstå vad du gör (för jag hänger inte med riktigt). Varför i hela fridens namn använder du inte mjukvaran som det är tänkt? Accessa shares via UNC (\\) och kopiera aldrig till disk *i* poolen, se till att du har minst PP1 installerad. Eftersom du hade en pool redan bort du kört reinstall? Slå av duplicering på den share du lägger in data in så lättar det upp jobbet som går var 60:e min.

Ursäkta om jag låter barsk :blink: Inte min mening, men det låter så fel det du gör, kopiera data till D:?.. Du hade en pool, det borde rebuildat, sen PP1/PP2 är "landing zone" ett minne blott men data sprids varje hel timme jämnt i poolen (det är j-vligt störande men jag hittar igen info om detta.)

Om du nu har 15 Tb så kan jag trösta dig med att en "reinstall" säkert hade tagit en 2-3 dygn....
EDIT: utan pp1, med original RTM som väl knappt går att få tag på längre--

Redigerat av maxxess, 29 april 2009 - 21:15.

Postad 29 april 2009 - 21:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag vill knappt förstå vad du gör (för jag hänger inte med riktigt). Varför i hela fridens namn använder du inte mjukvaran som det är tänkt? Accessa shares via UNC (\\) och kopiera aldrig till disk *i* poolen, se till att du har minst PP1 installerad. Eftersom du hade en pool redan bort du kört reinstall? Slå av duplicering på den share du lägger in data in så lättar det upp jobbet som går var 60:e min.

Ursäkta om jag låter barsk :blink: Inte min mening, men det låter så fel det du gör, kopiera data till D:?.. Du hade en pool, det borde rebuildat, sen PP1/PP2 är "landing zone" ett minne blott men data sprids varje hel timme jämnt i poolen (det är j-vligt störande men jag hittar igen info om detta.)

Om du nu har 15 Tb så kan jag trösta dig med att en "reinstall" säkert hade tagit en 2-3 dygn....
EDIT: utan pp1, med original RTM som väl knappt går att få tag på längre--

Om jag förstår det hela rätt så var det poolen som var rörig, med en massa konstigheter, då hjälper det ju inte att rebuilda den, då blir det ju likadant igen. Och splittar man diskarna i poolen så får man ju lägga in allt på nytt om man vill ha ett kliniskt rent system.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 29 april 2009 - 21:20.

Postad 30 april 2009 - 05:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Om man har problem med själva poolen borde ju reinstall fixa, allt gås ju igenom då utan att data fördelas i poolen var 60 min. Nåja, för den som vill experimentera och ev. fucka upp sin helt nya installation *s* så är ju demigrator trots allt bara en vanlig service.

C&#58;\>net stop &#34;Drive extender migrator service&#34;
The Drive Extender Migrator Service service is stopping.
The Drive Extender Migrator Service service was stopped successfully.

C&#58;\>net start &#34;Drive extender migrator service&#34;
The Drive Extender Migrator Service service is starting.
The Drive Extender Migrator Service service was started successfully.

Om demigrator inte behöver vara igång när en disk fylls utan en ny påbörjas utan denna tjänst så kanske det är så enkelt att man bara slår av tjänsten ett slag? Jag vet faktiskt inte, och om det hade varit min pool och data flyttas in för att kunna addera den nya disken så hade jag kanske inte laborerat med detta om backup av datan inte finns..

Postad 30 april 2009 - 07:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0

Om man har problem med själva poolen borde ju reinstall fixa, allt gås ju igenom då utan att data fördelas i poolen var 60 min. Nåja, för den som vill experimentera och ev. fucka upp sin helt nya installation *s* så är ju demigrator trots allt bara en vanlig service.
Om demigrator inte behöver vara igång när en disk fylls utan en ny påbörjas utan denna tjänst så kanske det är så enkelt att man bara slår av tjänsten ett slag? Jag vet faktiskt inte, och om det hade varit min pool och data flyttas in för att kunna addera den nya disken så hade jag kanske inte laborerat med detta om backup av datan inte finns..

Jag begriper inte varför du inte läser vad jag skriver (eller vad jag menar om jag är otydlig) :blink: :blink: :blink:

Det är alltså systemdisken som skjutit ur sig och den har jag ersatt. I samband med det installerar jag en skarp WHS istället för den 120-dagars versionen jag hade innan. Då fanns inte re-installation utan bara new installation att välja på (Kombinationen ny disk + ny version var mer än WHS klarade).

Jag kopplade då bort de andra 15 diskarna, och gjorde en clean install. Kopplade på EN ny disk som innehöll 1/16 av min gamla pool. Kopierar datan manuellt till den nya disken och väljer sedan att lägga till disk 2 till poolen. Ansluter sedan disk 3 osv. Ser inte hur detta INTE är hur man skall an vända den? :blink:

Postad 30 april 2009 - 07:54

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Mmm jag hängde upp mig på detaljer kanske, frustrerad efter allt krångel du haft :-)

Ny systemdisk + ny version skulle inte ha påverkat din pool. Har läst om flera personer som uppgraderat till en skarp version utan några som helst problem.

Det jag störde mig på var nog att jag mellan raderna läste mig till att du kopierade data till D:? Sedan PP1 är "landing zone" på D: borta och om man inte flyttar data via \\share även lokalt på servern så sätter man WHS funktioner ur spel tills nästa körning vilket ger onödigt diskjobb (gissar jag, ingen vet ju exakt numera hur demigrator funkar eftersom den skrivits om rejält sedan white paper publicerades).

Ditt problem annars med att data fördelas ut jämnt över diskarna även om shares försöks hållas ihop (om du har duplicering vad jag kan förstå) kom i PP1 tror jag (eller var det PP2?) och sker var 60:e minut i den vanliga körningen. Det skulle möjligen kunna hindras temporärt om servicen för demigrator stoppas. Jag vet inte om det är att rekommendera, men det hade varit intressant att veta om det fungerar när man flyttar större mängder data.

Postad 30 april 2009 - 19:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Hehe, krångel är bara förnamnet.

Jag flyttade data till d:\shares\hemmagjordafilmer\semester osv från de diskar jag anslöt typ e:\DE\shares\hemmagjordafilmer\semester då poolen som jag skrev ovan inte gick att återställa när jag gjorde en ny installation.

Hade tur och fick träff på första disken jag kopplade på (innehöll alla bilder på dottern och alla filmer från dop/jul osv) - la dem på en extern disk och har nu börjat att experimentera. igen.

Har nu dödat demigratorn, och håll i hatten - det går smidigare nu att flytta in ny data till min pool. Ca 70% snabbare går det.

Efter att datan är inflyttad på poolen startade jag demigratorn manuellt och lät den tugga över dan för att balansera upp diskarna, dock så låter han disk 0 partition 1 dvs starten på diskpoolen vara rätt full så jag skrev ett fulhack som skapar en fil på 50gb på den disken, vilket tvingar den till balansering. Jag är supernöjd - går betydligt fortare att populera poolen från gamla pool-diskar med demigrator av. Jag är nog den användare microsoft önskade att de inte hade.

Postad 30 april 2009 - 22:42

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Hehe, krångel är bara förnamnet.
..
fortare att populera poolen från gamla pool-diskar med demigrator av. Jag är nog den användare microsoft önskade att de inte hade.

Samma här, jag gör lite med WHS som inte är supportat, inom rimliga gränser.. :)

Om man använder länkar i filsyetemet (exvis C:\fs\1D\) eller D. på servern, så kommer demigrator att fllytta allt i slutändan. Om man kör \\server\share så försöker WHS hålla ihop en share inom en disk, och om man speglar fördelas datan över flera diskar (var 60:e min) . Ingen vet exakt hur det fungerar numera, demigrator är hellt omgjord sedan white paper publicerades.

Så det går bra att flytta in data i poolen när demigrator är OFF? Bra att veta :)

EDIT, Om du accessat servern via \\server\share hade du kanske aldrigt haft bekymmer.

Redigerat av maxxess, 30 april 2009 - 23:15.

Postad 01 maj 2009 - 21:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt alla bilder + musik på servern som jag spara ner allt på. Men servern verkar inte vilja updatera sig jag kan inte heller synca offline files. Servern är online men jag verkar inte kunna komma åt den... Någon som vet hur man löser det?

Postad 01 maj 2009 - 23:05

jnorberg
  • jnorberg
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har kört min home server några veckor nu utan att egentligen ställa in något. Eftersom jag har ganska mycket musik på min maskin vill jag kunna komma åt den överallt. Använder media player idag och har mina spellistor på datorn. Det jag vill är att ha alla spellistor lagrade på servern så att jag kan komma åt spellistorna från alla datorer som är kopplade till servern. Går det? nu blir det bara lokala spellistor..

Postad 01 maj 2009 - 23:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Har kört min home server några veckor nu utan att egentligen ställa in något. Eftersom jag har ganska mycket musik på min maskin vill jag kunna komma åt den överallt. Använder media player idag och har mina spellistor på datorn. Det jag vill är att ha alla spellistor lagrade på servern så att jag kan komma åt spellistorna från alla datorer som är kopplade till servern. Går det? nu blir det bara lokala spellistor..

Klart det går. Skapa en spellista i en dator och spara den som m3u på servern, så kan du öppna den från vilken dator eller mediaspelare som helst som klarar m3u.

Postad 02 maj 2009 - 04:49

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Nu har jag lagt alla bilder + musik på servern som jag spara ner allt på. Men servern verkar inte vilja updatera sig jag kan inte heller synca offline files. Servern är online men jag verkar inte kunna komma åt den... Någon som vet hur man löser det?

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Om du lagt över en massa filer låter det ju som om allt fungerar?
Som standard så får WHS namnet "server" vid installation, om du inte ändrat detta. Om du väljer start -> kör från din klient (eller i sökvägen i Utforskaren) skriver "\\server" får du då upp alla shares?

Vad menar du med att servern inte vill uppdatera sig? Att det inte kommer hem något via Windows update? Eller?

Postad 02 maj 2009 - 09:44

jnorberg
  • jnorberg
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Klart det går. Skapa en spellista i en dator och spara den som m3u på servern, så kan du öppna den från vilken dator eller mediaspelare som helst som klarar m3u.

när man gör en playlist i wmp blir det ju bara en wpl playlist. När man ändrar namnet på den står det att den inte kommer att fungera och wmp gör en kopia i wpl också. Hur gör man en m3u playlist i wmp?

Postad 02 maj 2009 - 11:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

när man gör en playlist i wmp blir det ju bara en wpl playlist. När man ändrar namnet på den står det att den inte kommer att fungera och wmp gör en kopia i wpl också. Hur gör man en m3u playlist i wmp?

Om du bara har windowsdatorer så bör det funka att leta upp wpl också och dubbelklicka på den. Själv gör jag mina listor i winamp.

Postad 02 maj 2009 - 13:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
En udda sak jag märkt - min pool rapporterar 2,2tb ledigt, men får ändå disc full när jag försöker fylla på med mer data. Antagligen DEMigrator som inte hunnit med att balansera ännu

Finns det inget extraprogram som balanserar alla diskar rakt av på ett lite smartare sätt än vad windows själv gör?

Postad 02 maj 2009 - 13:51

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

En udda sak jag märkt - min pool rapporterar 2,2tb ledigt, men får ändå disc full när jag försöker fylla på med mer data. Antagligen DEMigrator som inte hunnit med att balansera ännu

Finns det inget extraprogram som balanserar alla diskar rakt av på ett lite smartare sätt än vad windows själv gör?

Det råkar jag också ut för titt som tätt, jag har mappat upp bl.a. \\server\videos till v:\ i utforskaren, och den rapporterar alltid samma mängd ledigt utrymme (ca 20GB) så om jag börjar en kopiering med över 20GB så rapporterar Vista att disken e full. Om jag dock startar flera kopieringar, t.ex. 5 x 5GB så går det fint.

Postad 02 maj 2009 - 14:55

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har haft WHS ett tag nu och är jäkligt nöjd med den.

Vilka add-ins tycker ni är "nödvändiga" och vad gör de?

Sjäv sitter jag med:
Disk manegment - du kan bygga din WHS virutuellt och den visar hur mycket av disken som används samt se vilken hastighet som disken arbetar med.

Advanced Admin Console - suveränt verktyg, du kan styra servern nästan som en vanlig dator.

F-secure WHS - antivirusprogram specielt för WHS

Perfectdisk 10 WHS - defragmenteringsverktyg

Program launcher - gör genvägar till ev program som du installerat på servern tex en dc-klient.

Redigerat av Maciver, 02 maj 2009 - 15:20.

Postad 02 maj 2009 - 17:37

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Disc Management tycker jag är bra - lite utökad mot den vanliga server storage
MyMovies kör jag hela tiden eftersom min HTPC kör mymovies
Duplication Info är bra också - visar hur allt är spritt över diskarna

Kolla på www.wegotserved.co.uk under addins så finns det en hel del roliga.

Postad 02 maj 2009 - 18:43

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Dreadlock du verkar ju vara kung på att bygga upp en gammal pool till ny :)

Allafall jag ska precis börja göra samma sak men när jag har kopplat in en av gamla pool-diskarna och startar upp dator så finns det ingen extra enhet i den här datorn, dock så finns disken med i enhetshanteraren. Hur kommer jag åt som gamla filerna för att kopiera över dom?

Postad 03 maj 2009 - 11:36

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Fick en liten "tankeställare" nyss.

Kom på att servern har en gammal ata disk, samsung 400gb, som operativdisk, och den är då slö. Jag kommer snart att vilja byta denna till en sata disk (133 mot 300 är lite skillnad). Blir det då en nyinstallation man måste göra eller går det med en ominstallation. I vilket fall så vill jag inte göra någon kloning, har testat lite add-ins som troligen har sabbat lite i registret, för när man vill ha igång vissa applikationer t.ex. My computer i advanced admin console så stängs WHS-consollen ner och vill inte.

Så frågan är när jag bytar disk vilken installation tror ni måste göras??

Redigerat av Maciver, 03 maj 2009 - 11:36.

Postad 03 maj 2009 - 17:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Har sett lite olika rapporter och folk säger att en re-installation räcker när du byter disk - själv har det inte funkat för mig. När jag bytt version av WHS har jag kört re-installation, men när systemdisken dog för någon vecka sedan och jag skulle installera om (iofs från beta till skarp) så fanns bara new installation...

Om den dyker upp under enhetshanteraren men inte som en enhet under denhär datorn är det nog något strul med rutiner? Är den kopplad på något sata-kort eller annat kontrollerkort?

Postad 03 maj 2009 - 21:09

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Om den dyker upp under enhetshanteraren men inte som en enhet under denhär datorn är det nog något strul med rutiner? Är den kopplad på något sata-kort eller annat kontrollerkort?

Det är tydligen inte helt omöjligt att det blivit strul med ntfs tabellerna eller vad det heter. Hittat fler på nätet med samma problem. Håller på att köra en recover på filerna och än så länge ser det bra ut. Men det kommer ta tid med 2TB data.

Testade först med programmet TestDisk men blev inte riktigt vän med det så nu använder jag programmet GetDataBack for NTFS.

Allt beror nog på min ominstallation som strulade till sig rejält.

Postad 04 maj 2009 - 08:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Vad gjorde du som gjorde att det sket sig så ordentligt för dig att disken blev korrupt?

Själv flyttar jag data in i min pool (fortfarande). Har nu 12 av 17 diskar i burken. Det tar sin lilla tid dethär.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.