Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ReAct duken åsikter?

836 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 september 2013 - 15:15

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Det blir i stort sett ingen bild alls om du skall ha vidöppna fönster med strålande sol då är det nog en mer extrem duk du är ute efter typ black diamond eller dnp..

Redigerat av jimjans, 10 september 2013 - 15:21.

Postad 10 september 2013 - 15:23

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Det blir i stort sett ingen bild alls om du skall ha vidöppna fönster med strålande sol då är det nog en mer extrem duk du är ute efter typ black diamond eller dnp..

jag menar inte hur bilden blir med direkstrålande solljus på duken utan vanligt infallande dagsljus..försvinner bilden helt då oxå?

Postad 10 september 2013 - 15:38

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Nu är ju detta stewart duk men principen densamma http://m.youtube.com...h?v=R0u5oqyw3N0

Postad 10 september 2013 - 15:38

supra
  • supra
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

jag menar inte hur bilden blir med direkstrålande solljus på duken utan vanligt infallande dagsljus..försvinner bilden helt då oxå?

Vid mörka scener JA, då lär bilden försvinna helt!
Men ljusa scener som t.ex. sport som du nämner "funkar" förmodligen. Sen är ju frågan vilken projektor som används, funkar nog inte så bra med en ljussvag projektor i detta fall.
Men jag kan försöka ta en bild vid tillfälle utan rullgardiner eller draperier.

Postad 10 september 2013 - 15:44

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Vid mörka scener JA, då lär bilden försvinna helt!
Men ljusa scener som t.ex. sport som du nämner "funkar" förmodligen. Sen är ju frågan vilken projektor som används, funkar nog inte så bra med en ljussvag projektor i detta fall.
Men jag kan försöka ta en bild vid tillfälle utan rullgardiner eller draperier.

projektorn kommer isf vara en BenQ w1070. hade varit tacksamt om du gjort de :)

Nu är ju detta stewart duk men principen densamma http://m.youtube.com...h?v=R0u5oqyw3N0

ja det var inte mycket till bild..hmm :unsure:

Redigerat av MikeVKR, 10 september 2013 - 15:42.

Postad 14 september 2013 - 09:31

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Hmm...jag får minst lika bra bild som detta när jag kör min Epson TW9000 direkt mot en vit vägg, men så är den också en ljuskanon (iaf var den det när den lanserades) jämför med JVC:n så jämförelsen kanske blir orättvis

Postad 14 september 2013 - 10:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Hmm...jag får minst lika bra bild som detta när jag kör min Epson TW9000 direkt mot en vit vägg, men så är den också en ljuskanon (iaf var den det när den lanserades) jämför med JVC:n så jämförelsen kanske blir orättvis

Att du upplever det så beror på ett flertal faktorer. Projektorn bestämmer i stort hur ljusstark bilden upplevs. Duken bestämmer(ihop med rummet) i stort hur bra svärtan blir. Om du kör på en vit vägg och trycker i fullt ljusflöde från din Epson så blir bilden stark och bra i ljusa scener, så länge omgivningsljuset inte är starkare än projektorns ljus. Så fort du får en sekvens med någon form av svärta i bilden så blir den urvattnad.

Filmen från Youtube med en Stewart Firehawk är inget jättebra exempel på rätt användande av en högkontrastduk eftersom, vad han skriver, har ett fönster rakt bakifrån som lyser på duken. Detta gör att duken inte får särskilt bra förutsättningar att prestera vad den är gjord för. Oavsett vilket så får han en bättre svärta i bilden än vad du får på din vita vägg, så att halvmörka och mörka sekvenser kommer att upplevas mindre dassiga och urvattnade än resultatet du har hos dig på din vita vägg. Ljusflödet blir även i hans situation avgörande för hur starka ljusa sekvenser upplevs.

JVCs nyare maskiner är generellt lika ljusstarka som Epsons, när de är kalibrerade. Epsons maskiner har dock läge, som förvanskar bilden, som är starkare som kan användas när nöden så kräver.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 14 september 2013 - 14:24

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Video med endast ljus från sidorna ingen mörkläggning alls https://www.dropbox....10 16.58.33.mp4

Postad 14 september 2013 - 15:51

supra
  • supra
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Bra förklarat av Marcus.

Och jag säger som jag sagt tidigare, React är inte till för att köras i fullt dagsljus, men det fungerar om man kan mörklägga lite. Det blir garanterat bättre än en vit duk i mörka scener.

Jag spelade precis in dessa klipp, samma scen som klippet med Firehawk. Det första är helt utan mörkläggning med totalt förödande infall av solljus rakt på duken!
Nästa klipp så har jag dragit ner rullgardiner för fönstren framför och sidan av duken samt dragit för ett vitt draperi ifrån halldörren direkt till höger om duken. Men det är fullt solsken från halldörren och det är vita draperier som släpper igenom mycket ljus!

http://youtu.be/5RlyzjBQ9SY

http://youtu.be/DopjOMsFVBA

Ett lite foto också, helt utan mörkläggning.
Bifogad fil  DSCF4082.JPG   1,25MB   6 Antal nerladdningar

Postad 14 september 2013 - 15:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Video med endast ljus från sidorna ingen mörkläggning alls https://www.dropbox....%2016.58.33.mp4

Det såg ju väldigt positivt ut :) det hade varit intressant att se hur en vit duk prestera i samma rum under samma förutsättningar..

Postad 14 september 2013 - 16:09

supra
  • supra
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Video med endast ljus från sidorna ingen mörkläggning alls https://www.dropbox....%2016.58.33.mp4

Är det där en React?

Redigerat av supra, 14 september 2013 - 17:08.

Postad 14 september 2013 - 17:24

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Sorry det glömde jag skriva det är en multipix la upp det bara för att maikII skulle få se hur en högkontrast duk ser ut i dagsljus..

Projektor Sony hw50 dock inte i ljustarkaste läget...

Redigerat av jimjans, 14 september 2013 - 17:36.

Postad 14 september 2013 - 19:47

Unregistered13ac0c90
  • Unregistered13ac0c90
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Bra förklarat av Marcus.

Och jag säger som jag sagt tidigare, React är inte till för att köras i fullt dagsljus, men det fungerar om man kan mörklägga lite. Det blir garanterat bättre än en vit duk i mörka scener.

Jag spelade precis in dessa klipp, samma scen som klippet med Firehawk. Det första är helt utan mörkläggning med totalt förödande infall av solljus rakt på duken!
Nästa klipp så har jag dragit ner rullgardiner för fönstren framför och sidan av duken samt dragit för ett vitt draperi ifrån halldörren direkt till höger om duken. Men det är fullt solsken från halldörren och det är vita draperier som släpper igenom mycket ljus!

Jisses får du så bra bild av en projje som bara ger 1300 lumen? Det är bra. Jag önskar verkligen en sån duk, men tycker prislapparna är aldeles för höga. Själv har jag en benq w1070 och får tottalt osebar bild med panelängder för och solsken ute är det moln ute så ser jag hyffsat bra.

Redigerat av Unregistered13ac0c90, 14 september 2013 - 19:50.

Postad 15 september 2013 - 00:21

Unregistered2509b79b
  • Unregistered2509b79b
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har haft min React (Linea takmonterad) i ett halvår drygt. Nu har klistret i en av tabtension-"flikarna" släppt så att fliken inte spänner runt linan.
Hände först för ett par dagar sen. Då klämde jag helt enkelt bara fast fliken igen, och den verkade fästa i klistret. Men i dag hade den släppt igen.
Några förslag om vad jag bör göra?

Postad 15 september 2013 - 01:21

supra
  • supra
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Har haft min React (Linea takmonterad) i ett halvår drygt. Nu har klistret i en av tabtension-"flikarna" släppt så att fliken inte spänner runt linan.
Hände först för ett par dagar sen. Då klämde jag helt enkelt bara fast fliken igen, och den verkade fästa i klistret. Men i dag hade den släppt igen.
Några förslag om vad jag bör göra?

Kontakta Euroscreen så kommer dom säkert hjälpa dig.
Hur gammal är duken, var har du köpt den?

Postad 16 september 2013 - 17:07

RealPolykill
  • RealPolykill
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har haft min React (Linea takmonterad) i ett halvår drygt. Nu har klistret i en av tabtension-"flikarna" släppt...

Jag har råkat ut för samma sak. Köpte min Linea just innan sommaren och limningen för ett par av flikarna klarade inte av sommarvärmen. Har liksom du tryck fast fliken med halvlyckat resultat. Kanske var måndagsex av limmet som användes. Berätta gärna vad Euroscreen säger om du hör av dig till dem.

Postad 18 september 2013 - 14:32

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Oroväckande många problem med senaste React-dukarna verkar det som, är ju rätt bökigt att byta också :(

Postad 10 oktober 2013 - 00:56

Cederand
  • Cederand
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla.. Jag har en JVC DLA-X55R och kör på motordriven diplomat tab-tension react II 105". Har en mörk vägg bakom duken och resten av rummet är så vitt det bara kan bli! Sitter 4m från duken. Projjan och duken tillsammans rockar verkligen, MEN väääldigt många timmar och ändringar innan man kommer underfund med hur man ska kompensera ljuset och färgen till denna mörka gråa och glansiga duk! Ifall det är ngn som är i samma förvirrade värld som jag va i kan jag bara ge ett varmt råd.. Ändra inställning på "skäm inst" till A, och utgå sedan från det! Jag kollar på projjan ibland direkt efter att ha leggat inne i sovrummet och spelat på nya 55" LED tv:n och blir än idag förundrad hur fantasktiskt bra bilden är! Kör 2K-4K från oppo spelaren och det gjorde också sitt. E-shiften fick en helt annan karaktär hur konstigt det än låter, viktigt visade sig vara att jag ist körde ONKY tx5008NR HDMI i direktläget, då visade sig även flytet i bilden plötsligt blivit ännu bättre. Kan bara säga att detta system är helt klockrent, och vad hade man gjort utan sin kära underbara oppo 105.. Det finns ju inget liknande som kommer ens i närheten av den kapacitet den levererar! Värd sin vikt i guld. Finns det ngn som kör denna projja med 3D kittet? är nyfiken man samtidigt vet jag att det inte va därför jag köpte den.. Men manundrar ju lite hur jäkla kass kan 3d vara egentligen??

Nää nu e det dags för en rulle..

ps jag har haft den nu i över ett halvår och inte antydan till ngn skrynkla på duken!

Tacksam för alla råd jag kan få, man inbillar ju sig att man ska kunna grejja till bilden ännu bättre.. Man jag kommer då inte på ngt mer iaf!

Postad 16 oktober 2013 - 14:59

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Nu när "nya" React-duken varit ute ett tag, verkar det som dom fått till med "ytan" nu? Var ju en del måndagsexemplar i början. Och hur är det med Diplomatvarianten, har dom fått till den också, främst gällande tidigare problem med kassetten?

Postad 16 oktober 2013 - 16:21

supra
  • supra
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Nu när "nya" React-duken varit ute ett tag, verkar det som dom fått till med "ytan" nu? Var ju en del måndagsexemplar i början. Och hur är det med Diplomatvarianten, har dom fått till den också, främst gällande tidigare problem med kassetten?

Jag har haft min Diplomat 104" i över ett halvår nu, och jag är fortfarande nöjd. Inga problem med duk eller kassett så här långt.
Kvaliteten på materialet vet jag inte, men det har ju helt klart lugnat ner sig på forumet så jag antar att dom fått till kvalitén på Ver 2.1. I annat fall så var jag helt nöjd med servicen, Euroscreen skickade bara en ny som kontrollerades extra noga innan dom skeppade den (en tillverkad duk reklamerades under den kontrollen).

Postad 23 november 2013 - 19:07

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Nån mer som har kommentarer kring Diplomatversionen och hållbarhet? Duken är väl samma får man förmoda.

Postad 25 november 2013 - 15:16

roosm
  • roosm
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Något som är intressant är att i princip ingen, varken de jag pratade med på Euroscreen eller någon av de två säljare jag pratade med i olika butiker som visade react duken bemödade sig att förklara att react är en angular reflective duk eller för den delen vad det betyder.

Jag har en react, fungerar fantastiskt mycket bättre än det gör på dukarna i videorna ovan i mitt fall.
Det finns två stora fönster ett alldeles bredvid duken och sen ett bredvid soffan. Båda på väggen till höger om duken. När ljus träffar en react duk från sidan så studsar det mesta av det ljuset i vinkel mot därifrån det kom så det studsar alltså ut på vänster-sidan.

Ljuset från projektorn som i mitt fall sitter ovanför mig på väggen studsar ganska optimalt rakt på mig i soffan. Innan jag bestämde mig för duk hade jag min proj stående på bordet framför soffan. Då var react-materialet jag hade tejpat upp på väggen framför mig direkt dåligt. Även i ett ljust rum var den inte bättre än en vit vägg typ. Detta eftersom den blev så mörk när ljuset från projektorn kastades upp långt ovanför min position i soffan. Efter att ha suttit och tittat på en vägg med typ 10 dukmaterial i A4-storlek på väggen med olika belysning så hade jag bestämt mig att react var sämre i ett mörklagt vitt rum och ungefär lika dåligt i ett ljust vitt rum. Efter att ha fattat beslutet reste jag mig för att stänga av projektorn. Då såg jag att bilden förvandlades och blev typ 100 ggr så bra. Där uppe fick man ju ljus på sig från duken.

Samma sak gäller Firehawk duken ovan om jag inte har fel.
Dvs när de har ett fönster rakt bakom projjen som släpper in ljus på duken. Då funkar inte react alls. När ljuset däremot kommer från sidan så funkar duken utmärkt. Nu har jag 117" react och då blir det lite shine i vissa scener men inte så att jag stör mig på det när jag tittar på film.

Postad 28 november 2013 - 19:24

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Blev en React pga vettigaste priser av dom tillgängliga högkontrast dukar jag sett.
104 cm ramspänd med tunna ramen. Intryck.
Kräver MYCKET ljus för att funka bra: låglampläget i Sony HW50 räcker inte på 104"

Bra:
+ reflekterar lite ljus på väggar och tak
+ bra svärta och generellt bra bild i ljusa rum

Inte bra:
- dålig passform på delar till ramen. Blir glipor i skarvarna.
- förstyvningsbalkar på baksidan syns genom duken pga dom ger veck.
- små veck i hörnen även om duken spänd till maxläge

Postad 09 december 2013 - 21:35

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Haf nu varit och sett React 2.1 materialet och kunde konstatera att det inte var något för mig, likt Firehawk och Black Diamond uppvisar den alldeles för mycket shine. Annars en bra HK duk som jag förstår tilltalar många pga det relativt låga priset. Så länge inte förutsättningarna i mitt ljusa men mörklagda vardagsrum försämras är det fortsatt en vit duk som gäller vid en eventuell uppgradering.

Postad 10 december 2013 - 07:16

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Haf nu varit och sett React 2.1 materialet och kunde konstatera att det inte var något för mig, likt Firehawk och Black Diamond uppvisar den alldeles för mycket shine. Annars en bra HK duk som jag förstår tilltalar många pga det relativt låga priset. Så länge inte förutsättningarna i mitt ljusa men mörklagda vardagsrum försämras är det fortsatt en vit duk som gäller vid en eventuell uppgradering.

Du har fortfarande inte kollat på fördelarna med Supernova från DNP?

Postad 10 december 2013 - 11:16

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Det syns väldigt lite shine OM man har stort avstånd mellan projektor och duk.
Med min HW 50 max utzommad på en 104" react så funkar det bra.

Postad 10 december 2013 - 12:34

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Du har fortfarande inte kollat på fördelarna med Supernova från DNP?

Nej har inte gjort det än. Är nog den enda HK duk som skulle kunna fungera.

Det syns väldigt lite shine OM man har stort avstånd mellan projektor och duk.
Med min HW 50 max utzommad på en 104" react så funkar det bra.

Fungerar säkert för många men jag är nog känsligare än genomsnittet och stör mig på det oavsett avstånd känns det som. Har idag ett betraktnings och kastavstånd på 1,6 gånger bildbredden som är fast och kan inte förminskas förutom att gå ned i bildstorlek men det är inte aktuellt.

Postad 10 december 2013 - 13:19

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
1.6x är tok för litet för en react. Har runt 2,2 - 2,3 till duk och 2x är nog minsta som känns vettigt.

Postad 10 december 2013 - 13:30

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Nej har inte gjort det än. Är nog den enda HK duk som skulle kunna fungera.

Japp.

1.6x är tok för litet för en react. Har runt 2,2 - 2,3 till duk och 2x är nog minsta som känns vettigt.

1.5 funkar bra för Supernova.

Postad 10 december 2013 - 13:34

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0

Japp.

1.5 funkar bra för Supernova.

Men 3x i $$ ;)

Postad 10 december 2013 - 13:51

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Nja, *2$ i alla fall.

Postad 10 december 2013 - 14:25

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Skulle betyda betyda att jag skulle behöva gå ned i dukstorlek till under 70" vilket bara det gör en React omöjlig. Nu tror jag inte ens ett ökat kastavstånd hjälper så mycket i mitt fall då jag är extremt shine känslig även om effekten minskar.

Är egentligen väldigt nöjd som jag har det nu med min vita Kingpin VFS duk även om det alltid finns utrymme för förbättringar. Som det ser ut nu så lutar det starkt åt en SolidPix 1.0 eller eventuellt en Supernova som jag självklart måste se först innan jag bestämmer mig.

Postad 10 december 2013 - 20:48

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Lite nyfiken, hade du sett 2.0 materialet av React innan du såg 2.1 och kan du i så fall säga nåt om skillnaden gällande shine?
Var syntes shine:n som mest, var det enbart i ljusa scener eller även i mörkare scener?

Jag funderar också på en Supernova men då måste priserna först komma ner på 2.35 dukarna som jag är intresserad av.

Postad 10 december 2013 - 21:33

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Var rätt länge sedan jag såg 2.0 sist och kan inte svara på om det upplevs mindre på 2.1 eller inte, mer än att den uppvisade för mycket shine för min smak. I mörka scener märks det egentligen aldrig däremot i ljusare och då som värst mot enfärgade bakgrunder.

Postad 12 december 2013 - 16:15

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Inom det närmsta året kommer jag behöva ta ställning till om jag ska gå från helt ljuskontrollerat rum med svarta ytor överallt, till mer normal vardagsrumsmiljö med i första hand ljusare ytor samt "bakgrundsbelysning". Av vad jag sett hittills i tråden finns ingen duk för ljusare miljö som ens är i närheten av att ge godtagbar bild. Kan bara konstatera att man blir oerhört kräsen med bilden efter 4-5 år med total ljuskontroll och mörka ytor. Fler intryck, omdömen och bilder/filmer med dnp supernova är högintressant.

Redigerat av Dave R, 12 december 2013 - 16:16.

Postad 13 december 2013 - 13:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Av vad jag sett hittills i tråden finns ingen duk för ljusare miljö som ens är i närheten av att ge godtagbar bild. Kan bara konstatera att man blir oerhört kräsen med bilden efter 4-5 år med total ljuskontroll och mörka ytor. Fler intryck, omdömen och bilder/filmer med dnp supernova är högintressant.

Prova titta själv kanske??

Spelar ju ingen roll om du läser att 99 av 100 inte gillar surströmming om det är det bästa du vet. :)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 14 december 2013 - 14:59

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Jodå, lär ta tid innan det händer bara. Förutom ni i Lund, vem har dessa dukar för demo? Specialelektronik i Karlstad är enda ställe i Sverige enligt hemsidan.
Både 08 och 23 är intressant.

Postad 14 december 2013 - 15:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jodå, lär ta tid innan det händer bara. Förutom ni i Lund, vem har dessa dukar för demo? Specialelektronik i Karlstad är enda ställe i Sverige enligt hemsidan.
Både 08 och 23 är intressant.

Hd Life bor i Stockholm tror jag har denna..

https://www.minhembi...howtopic=311761

Postad 14 december 2013 - 15:32

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag har en 2,1 React och sitter 4 meter från duken som mäter 117 tum. Vardagsrummet är ljust men kan mörkläggas helt. Projektorn är en JVC X30 och det funkar alldeles ypperligt i mina ögon :)

Postad 14 december 2013 - 15:52

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Jag har en 2,1 React och sitter 4 meter från duken som mäter 117 tum. Vardagsrummet är ljust men kan mörkläggas helt. Projektorn är en JVC X30 och det funkar alldeles ypperligt i mina ögon :)

I

Antar att du då sitter i sweet spot? Hur är projektorn monterad i förhållande till duken?

Postad 14 december 2013 - 17:59

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Självklart sitter jag i sweet spot :). Projen sitter 1 meter bakom soffan på 170 cm höjd. Om man skulle dela in duken i 3 delar på höjden, så sitter ögonen i höjd med det första strecket underifrån. Och projen sitter ungefär i höjd med det andra. Dukens underkant är ca 60 cm från golvet.

Postad 14 december 2013 - 18:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Självklart sitter jag i sweet spot :). Projen sitter 1 meter bakom soffan på 170 cm höjd. Om man skulle dela in duken i 3 delar på höjden, så sitter ögonen i höjd med det första strecket underifrån. Och projen sitter ungefär i höjd med det andra. Dukens underkant är ca 60 cm från golvet.

Vilket avstånd har du mellan lins/duk? 5 meter?

Postad 15 december 2013 - 00:41

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Ja, jag vill minnas att det är 4.90 mellan duk och lins.

Postad 15 december 2013 - 08:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Ja, jag vill minnas att det är 4.90 mellan duk och lins.

Ok! Vilket dukformat har du och upplever du någon hotspot?

Postad 15 december 2013 - 10:50

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Så, enligt vad som sagts ovan så verkar det med HC vs vit främst handla om bildstorlek vs lite bättre bild. Dvs, sett till kraven på dukavstånd så innebär det väl i praktiken ett val mellan en mindre duk med något bättre bild eller större duk med något sämre rum (i en miljö där en HC duk kan vara aktuell). Vore intressant att veta hur ni resonerar här, är den bättre bilden värd att gå ner i storlek för?

(Är väl medveten om att frågeställningen är rätt generell, finns så klart andra parametrar också som påverkar)

Postad 15 december 2013 - 12:27

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Om det är en helt vit scen (snö elle molnig himmel) så upplever jag en lätt shine i mitten av duken. Annars inte och inte heller i "normala" scener. Hotspotting är inget som jag reflekterat över. Dock kan man se en form av vinjetering, där ljuset faller av mot hörnen. Jag kan tänka mig att detta är lite DLP, antingen så står du inte ut med regnbågarna (som jag) - eller så störs du inte av det.

Postad 15 december 2013 - 13:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Om det är en helt vit scen (snö elle molnig himmel) så upplever jag en lätt shine i mitten av duken. Annars inte och inte heller i "normala" scener. Hotspotting är inget som jag reflekterat över. Dock kan man se en form av vinjetering, där ljuset faller av mot hörnen. Jag kan tänka mig att detta är lite DLP, antingen så står du inte ut med regnbågarna (som jag) - eller så störs du inte av det.

Lite bieffekter kommer man inte ifrån, får man leva med. Har du 16:9 (259cm) eller 2:35:1 (273cm) formatet? Såg att det var en pris höjning på sist nämda (HBB)!

Postad 15 december 2013 - 14:30

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag kör 117 tum på 16:9 med tabtention.
Som det skrivs i andra trådar kan du minska vinjeteringen genom placeringen av projen i förhållande till duken. Att ha projektorn i höjd med övre kanten ger större bortfall av ljuset i de nedre kanterna - än om du kan placera den mer centrerat.

Redigerat av Unregisteredb6367e16, 15 december 2013 - 14:32.

Postad 15 december 2013 - 14:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jag kör 117 tum på 16:9 med tabtention.
Som det skrivs i andra trådar kan du minska vinjeteringen genom placeringen av projen i förhållande till duken. Att ha projektorn i höjd med övre kanten ger större bortfall av ljuset i de nedre kanterna - än om du kan placera den mer centrerat.

Jvc:n sitter ganska centralt för mig, så där är det lugnt. Kast avståndet som är lite för kort, man vill ogärna gå ner i storlek. Tack för informationen :)

Postad 15 december 2013 - 15:09

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Ja får man rätt avstånd känns det som positionen på projektorn spelar mindre roll..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.