Sony Alpha DSLR-A350
(Systemkameror)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Sony Alpha DSLR-A350 + 18-70/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Sony Alpha DSLR-A350 + 18-70/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony Alpha DSLR-A300
(Systemkameror)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Sony Alpha DSLR-A300 + 18-70/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(17)
|
Inga priser | |
Sony Alpha DSLR-A300 + 18-70/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Vilken systemkamera? (140 inlägg)
|
16 år sedan |
På jakt efter kamerakit i prisklassen 5-7000 kr (25 inlägg)
|
17 år sedan |
SONY A300 eller CASIO Exilim EX-F1 (10 inlägg)
|
17 år sedan |
nikon d80 eller sony a300 (93 inlägg)
|
17 år sedan |
Vilse i systemkameradjungeln (26 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 06 February 2009 - 09:11
Postad 06 February 2009 - 18:24
För att kunna utnyttja någon garanti/få reparation så tror jag väll att det är ett måste, men för det mesta när man köper sådana här saker bagagnat så följer det med kvitto!
Nej inte nu, han som skall sälja har tydligen fått den i present och då inte fått kvittot, men han säger att sony har världsgaranti, stämmer detta???
/P
Och detta optikval lirar rätt ok det med. Och kostar inte så mycket heller oftast...300-500- och max 1000 spänn
Minolta 100-200 f4,5
http://www.dyxum.com...l.asp?IDLens=60
men kolla ni som skall ha hyfsat ok billig lätt o smidig teleoptik nu och vänta inte i evigheter tills denna optik också sticker iväg i pris såsom 35-70 f 4 gjorde innan folk här på forumet började haja vad som skedde.. För jag försöker ju hjälpa er mina vänner med tips och inte sitta och köpa upp optiken för fullt för sedan tjäna stålar på er...![]()
Så nyttja tipsen nu som sagt.. jag påstår inte detta är världens bästa optik.. Men den gör förbaskat ok jobb tycker jag.. Njut en liten iso 6400 bild ifrån min A700 här samt tagen med vanlig zoomoptik och inget ljuskänsligt...
Jag såg ett sånt objektiv beg för 1000:-
/P
Postad 08 February 2009 - 23:14
Hej
Vilka vidvinkelzoom objektiv rekommenderar ni??
/P
Har haft äran att få testa ett Minolta 11-18 och det var ruggigt bra, rekommenderas varm.
http://farm4.static....3ce13e8f5_b.jpg
Postad 09 February 2009 - 17:04
Vilka minneskort rekommenderar ni??
Storlek och hastighet menar jag då??
/P
Postad 09 February 2009 - 17:08
Postad 09 February 2009 - 17:41
Minneskort på minst 4GB rekommenderar jag! Har ett själv men känner att det inte skulle räcka med 4GB eftersom jag ska resa lite mer detta år, ska inhandla 2x8GB från Multitronic.se snart!
Tackar.
Räcker hastigheten på dom korten??
Dom var billiga :-)
/P
Postad 10 February 2009 - 09:41
Nej inte nu, han som skall sälja har tydligen fått den i present och då inte fått kvittot, men han säger att sony har världsgaranti, stämmer detta???
/P
Jag såg ett sånt objektiv beg för 1000:-
/P
Nej, Sony har inte Världsgaranti och utan kvitto kan man glömma garanti reperation om man ej har ett annat papper där datum för inköp, modell m.m. finns utskrivet av försäljaren.
Tydligen iom olika regler på elektronik så har man absolut ingen garanti från Amerika (syd, central o nord) det finns speciella fall där tydligen återförsäljare kan få papper från Sony som säger annat men dessa fallen gäller oftast äffarsprodukter (pro).
Från länder utanför EU och Norden måste man ha ett Turist garanti bevis papper som försäljaren skaffar från Sony eller ligger i paketet från början, detta ska fyllas i vid köp av försäljaren så alla ni som köper från Hong Kong m.m. säg ifrån när ni köper, syrran gick bet på det på en vanlig kompakt kamera och blev ståendes med en obrukbar kamera efter 4 månader.
Postad 10 February 2009 - 12:56
Nej, Sony har inte Världsgaranti och utan kvitto kan man glömma garanti reperation om man ej har ett annat papper där datum för inköp, modell m.m. finns utskrivet av försäljaren.
Tydligen iom olika regler på elektronik så har man absolut ingen garanti från Amerika (syd, central o nord) det finns speciella fall där tydligen återförsäljare kan få papper från Sony som säger annat men dessa fallen gäller oftast äffarsprodukter (pro).
Från länder utanför EU och Norden måste man ha ett Turist garanti bevis papper som försäljaren skaffar från Sony eller ligger i paketet från början, detta ska fyllas i vid köp av försäljaren så alla ni som köper från Hong Kong m.m. säg ifrån när ni köper, syrran gick bet på det på en vanlig kompakt kamera och blev ståendes med en obrukbar kamera efter 4 månader.
Tackar för det.
Blev inget köp där, svårt att få tag i en a300.
Frågan är om man skall gå upp till a350 istället, kanske kan hitta en beg.
Jag letar vidare :-)
/P
Postad 10 February 2009 - 13:08
Är det någon som handlat av digiswe.com???
Dom säljer a300 för 5392:- och a350 för 5587:-
Där borde man nog välja a350...
Vad säger ni???
/P
Postad 10 February 2009 - 13:40
Tackar för det.
Blev inget köp där, svårt att få tag i en a300.
Frågan är om man skall gå upp till a350 istället, kanske kan hitta en beg.
Jag letar vidare :-)
/P
Verkar svårt att hitta A300, kanske är det en ny modell på gång iaf då
Postad 11 February 2009 - 16:27
Nu kunde jag inte hålla mig längre, det blev en a350 eftersom a300 e slut överallt.
Det blir väl en blixt också så man kan utnyttja cashbacken.
Sen blir det väl ett objektiv till, har dock inte råd till ett dyrare, men tänkte kanske handla ett billigare tamron 70-300.
vi får se.
/P
Postad 11 February 2009 - 18:21
Hej.
Nu kunde jag inte hålla mig längre, det blev en a350 eftersom a300 e slut överallt.
Det blir väl en blixt också så man kan utnyttja cashbacken.
Sen blir det väl ett objektiv till, har dock inte råd till ett dyrare, men tänkte kanske handla ett billigare tamron 70-300.
vi får se.
/P
Grattis och välkommen in i gänget...
Och innan du handlar teleoptik så kolla gärna in mitt tips på sidan före denna så kanske du slipper lägga ut så mycke peng och ändå få bra eller till o med bättre optik....
Redigerat av mayro, 11 February 2009 - 18:23.
Postad 11 February 2009 - 19:36
Grattis och välkommen in i gänget...
Och innan du handlar teleoptik så kolla gärna in mitt tips på sidan före denna så kanske du slipper lägga ut så mycke peng och ändå få bra eller till o med bättre optik....
Tackar för det
Du menar detta https://www.prisjakt...ukt.php?p=94209
Jag köpte ju med kitobjektivet och tänkte köpa till ett zoomobjektiv, tittar lite på beg minolta(fattig).
Sen skulle jag vilja ha ett vidvinkelobjektiv med.
Jag kommer att fota mest utomhus och till att börja med så behöver jag inte något så jätte ljusstarkt.
Sånt kommer längre fram...
Ett sånt här kan jag tänka mig http://www.tradera.c...uktion_83706742
/P
Postad 11 February 2009 - 19:47
Minolta´s 100-200/4,5 (150-300/4,5 på APS-C), eller har jag fel Mayro?
Kanske inte ens syftade på telezoomen?
Postad 11 February 2009 - 23:34
Så sök och fynda medans det går... 300-500 kr och upp till 1000 kr har jag sett...
Postad 12 February 2009 - 11:41
Stämmer bra det.. Minolta 100-200 4,5 har inte ännu höjts så priserna rusat iväg.. Så en som vill finna bra begoptik kan där göra en bra affär än så länge... Men troligen inte så länge till därför att när det går upp för folk att detta 100-200 är så sabla smidigt och ändå rätt bra samt ha 4,5 som Fast bländare så lär denna optiken inte stanna i bakgrunden så länge till....
Så sök och fynda medans det går... 300-500 kr och upp till 1000 kr har jag sett...
Jasså det skall vara bra.
har hittat en kille som säljer ett för 850 spänn.
/P
Postad 12 February 2009 - 12:42
På Dyxum anser flera det rätt ok.. jag anser det fungera fint.. Och för allt under tusenlappen så är det mycke optik per krona tycker jag nog.. Men detta är min bedömning det.. Och den är ingen sanning den.. Utan endast min bedömning... Samt det är väl smidigare än Beercan men har den tidens feeling i bilderna ändå tycker jag med det lilla jag provat det.....
Det som drar ner lite i betyg på dyxum är väl att optiken är känslig för sidosol / extremt ljusa himmlar tex... Så man får se upp lite så optiken är skuggad... Exakt samma som 35-70 eller all optik från den tiden verkar det som.. Gäller dessutom all optik oavsett den klarar det bra med,,, kallas det "flare" ?.. Även den nya moderna tjänar på att man skuggar ordentligt... Men har man solskyddet på dessa äldre så torde det inte vara ett världsproblem direkt.. Sedan kan man med sonykameror ta enhandsbilder och med andra handen skugga optiken då så krävs då greppen redan i startserierna är bra samt husen relativt tunga/stabila.. Så detta ihop med att dessa 100-200 är relativt lätta gör att enhandsbilder blir än lättare ta därigenom... Och stabilisatorn i huset gör ju optiken blir stabiliserad...
Så tillsammans alltsomallt anser jag optiken värd att titta på om man vill få rätt hyfsad smidig tele optik billigt...
Innan nu flera märker att även denna är rätt ok som skedde med 35-70 och beercan.. Sedan lär den börjar den nog stiga i pris gissar jag...Just pga den är smidig och har så stort släktskap med dåtidens färger osv ifrån optiken..
Redigerat av mayro, 12 February 2009 - 12:45.
Postad 12 February 2009 - 13:18
Finns ju "Baby Beercan", Small Beercan, Beercan, "Big Beercan" och snart blir väll denna kallad "Medium Beercan), även om den inte har samma design som de andra "Beercan´arna"
Postad 12 February 2009 - 21:11
Redigerat av Unregistered31768, 12 February 2009 - 21:11.
Postad 13 February 2009 - 09:12
Väldigt rolig utveckling det här, fler och fler Sonyägare. Bra support här och ett stort kunnande håller på att växa fram. Begagnad marknaden för Minolta blomstrar och när den väl börjar bli mättad lär jag redan ha en fett fin samling.
Hej
Vad har du då köpt på dig för några objektiv??
Jag har nu beställt en blixt :-)
Sen skall vi se om vi kan få tillbaka lite pengar från Sony :-)
/P
Redigerat av PontiacMan, 13 February 2009 - 10:15.
Postad 13 February 2009 - 19:36
Jag har en beercan och en minolta 50/1,7.
Härligt.
Jag är ju en nybörjare så jag undrar vad fotar du med 50/1.7??
/P
Postad 13 February 2009 - 19:50
Fungerar ju även bra för all sorts fotografering i lite mörkare rum eller liknande! (Gäller då inte macro eller vidvinkelt, så att ingen frågar varför jag sa all sorts fotografering)
Postad 13 February 2009 - 20:12
Tror de flesta använder sina 50/1,7 till porträtt, kanske även produktfoton?
Fungerar ju även bra för all sorts fotografering i lite mörkare rum eller liknande! (Gäller då inte macro eller vidvinkelt, så att ingen frågar varför jag sa all sorts fotografering)
Tackar för det.
Då skall man kanske skaffa sig ett sådant :-)
/P
Postad 15 February 2009 - 16:43
Blev så inspirerard och imponerad så jag stack iväg idag och inhandlade en A300.
Nu står bateriet på laddning och det kliar sååååå i mina fingrar....
Är TOTAL nybörjare på systemkameror så det här kommer ta sin tid.
I mars kommer jag få ett barn (om allt går bra) och då vill jag kunna plåta med den
Jag återkommer säkert med massor av frågor
Tack för ett bra forum!!!
Postad 15 February 2009 - 20:32
Är ju hemskt vad folk vill ha betalt för sina beercam.
Vad tycker ni är lagom för ett beercan objektiv??
/P
Postad 15 February 2009 - 20:38
Här i Sverige brukar den gå för runt 1500-2000, men om man tittar på t.ex ebay så finns det för strax över 1000kr ibland!
Postad 15 February 2009 - 20:48
Pris på beercan diskuteras i en annan aktuell tråd här på forumet just nu, ganska lätt att hitta med tanke på rubriken!
![]()
Här i Sverige brukar den gå för runt 1500-2000, men om man tittar på t.ex ebay så finns det för strax över 1000kr ibland!
Hej
Jag sökte men hhittade inte den tråden.
Har du en sida??
/P
Postad 15 February 2009 - 20:50
Annars är trådens rubrik: Minolta AF 70-210 mm F4 (Beercan) för Minolta och Sony
Säkert att du inte såg den?
Postad 15 February 2009 - 20:57
Här har du sidan: https://www.minhembi...howtopic=226621
Annars är trådens rubrik: Minolta AF 70-210 mm F4 (Beercan) för Minolta och Sony
Säkert att du inte såg den?
Jo jag såg den när jag tittade noggrannare :-)
Är mycket pengar för ett gammalt objektiv.
Man får ett nytt objektiv för samma pengar..
Är du nöjd med ditt sigma 70-300 apo???
/P
Redigerat av PontiacMan, 15 February 2009 - 20:59.
Postad 15 February 2009 - 21:55
Lite ljusstarkare + 315mm jämfört med hyffsat ljusstarkt och 300mm!
Så jag ångrar mig egentligen lite, även om jag inte har fotat med en Beercan själv så litar jag på de tester och bedömningar jag har läst om, t.ex på Dyxum.com!
Så mitt råd är att satsa på en Beercan, men det avgör du ju själv!
Just nu har jag fått möjligheten att byta mitt 70-300 APO mot ett batterigrepp, fast tyvärr så följer det inte med nått extra batteri så jag tror jag behåller mitt Sigma och sedan köper ett grepp själv då objektivet är värt mer anser jag!
Jag planerade egentligen att satsa på "längden" i år (dvs. ljusstark telezoom/fast optik) och köpa ett Minolta 200/2,8 alternativt ett 80-200/2,8 , men har nu bestämt mig för att gå fullt in för porträtt!
Så det blir ett Sigma 50/1,4 HSM + HVL-F42AM eller HVL-F56AM istället för "längd"-alternativet som jag nog satsar på nästa år!
Edit; Överdriver nog inte om säger att det finns 4-5 Beercan i Dyxums Köp & Sälj-del, sen finns det säkert ännu fler men dom vill nog inte frakta till Sverige!
Redigerat av Ponisch, 15 February 2009 - 22:01.
Postad 15 February 2009 - 22:00
Om jag inte hade varit så envis att skaffa nytt då jag köpte det så skulle jag lätt köpt en Beercan!
Lite ljusstarkare + 315mm jämfört med hyffsat ljusstarkt och 300mm!
Så jag ångrar mig egentligen lite, även om jag inte har fotat med en Beercan själv så litar jag på de tester och bedömningar jag har läst om, t.ex på Dyxum.com!
Så mitt råd är att satsa på en Beercan, men det avgör du ju själv!![]()
Just nu har jag fått möjligheten att byta mitt 70-300 APO mot ett batterigrepp, fast tyvärr så följer det inte med nått extra batteri så jag tror jag behåller mitt Sigma och sedan köper ett grepp själv då objektivet är värt mer anser jag!
Jag planerade egentligen att satsa på "längden" i år (dvs. ljusstark telezoom/fast optik) och köpa ett Minolta 200/2,8 alternativt ett 80-200/2,8 , men har nu bestämt mig för att gå fullt in för porträtt!
Så det blir ett Sigma 50/1,4 HSM + HVL-F42AM eller HVL-F56AM istället för "längd"-alternativet som jag nog satsar på nästa år!
Ok. ja beercan skall ju vara ett bra objektiv.
Känns bara tungt att lägga en bit över 2000 för ett så gammalt objektiv.
Vi får se vad vi kan få tag, 2 beercan har glidit ur händerna på mig nu för att jag varit för feg att bjuda högre.
tack för hjälpen så långt.
/P
Postad 15 February 2009 - 22:04
Sökning på Global Ebay: Minolta Beercan
Postad 15 February 2009 - 22:08
Som sagt, finns ett par på Ebay också, men det är ju inte alla som känner sig trygga med att köpa därifrån!
Sökning på Global Ebay: Minolta Beercan
Tack
Skall kolla där med.
/P
Postad 15 February 2009 - 22:10
Nu e det bara vänta tills kassan e tillbaka.
Kan nån lite snabbt beskriva dom viktigaste skillnaderna på A300 vs A350 ?
Postad 15 February 2009 - 22:24
Måste bara påpeka detta eftersom att det är viktigt att få rätt: 70-210 ger en upplevd brännvidd på 105-315mm (som du skriver), medans 70-300 ger en upplevd brännvidd på 105-450mmLite ljusstarkare + 315mm jämfört med hyffsat ljusstarkt och 300mm!
Postad 15 February 2009 - 22:31
Eftersom jag har DG(digital?)-version av Sigma´s 70-300 APO så trodde jag att det var just 300mm!
Aja, då har jag fått andra tankar på hjärnan, kanske blir att satsa på ett Sigma 180/3,5 istället för en renodlad telezoom nästa år då! Eftersom den används till Macro, men fungerar även som ett fast tele
Postad 15 February 2009 - 22:36
Förjäkligt rent ut sagt, Hade sabotage på bilen,,5000 i självrisk
Hade bestämt mig för en A300 eller A350.
Nu e det bara vänta tills kassan e tillbaka.
Kan nån lite snabbt beskriva dom viktigaste skillnaderna på A300 vs A350 ?
Skillnaderna är väldigt små skulle jag väll säga, A350 har 14,2 megapixlar och A300 10,2 megapixlar!
Vet ej om greppet skiljer, har inte jämfört dom så noggrant!
Postad 15 February 2009 - 22:38
Hur är det med Beg objektiv,,funkar dom lika bra för båda?Skillnaderna är väldigt små skulle jag väll säga, A350 har 14,2 megapixlar och A300 10,2 megapixlar!
Vet ej om greppet skiljer, har inte jämfört dom så noggrant!
Postad 15 February 2009 - 22:41
Ojsan. ser man på, tack för informationen Joakim!
![]()
Eftersom jag har DG(digital?)-version av Sigma´s 70-300 APO så trodde jag att det var just 300mm!
Det finns två "digitala" varianter bland objektiven. Den ena består bara av en antireflexbehandling (t.ex. Sigma DG) för att komma undan det faktum att bildsensorn i en digital systemkamera reflekterar mycket mer än en film gör. Den andra varianten (t.ex. Sigma DC) har en mindre bildcirkel vilket innebär att den inre linsen i objektivet har en mindre area eftersom att den behöver täcka en mindre sensor än vanligt (APS-C-format). Den fysiska brännvidden (avståndet mellan bildsensorn och objektivets mitt/brytpunkt) är dock densamma, och man måste alltid omvandla med 1,5x-regeln för att få fram den upplevda brännvidden.
Redigerat av Joakim, 15 February 2009 - 22:42.
Postad 15 February 2009 - 22:56
Hur är det med Beg objektiv,,funkar dom lika bra för båda?
Skulle väll tro att det är lika mellan de två!
Kanske någon annan som vet säkert?
Postad 17 February 2009 - 18:55
Idag kom min blixt :-)
Så skall vi se om vi kan få tillbaka pengar från sony.
/P
Postad 17 February 2009 - 21:31
Är inne på Cyberphoto och tittar på :Sony HVL-F36AM, 2055 kr.
Vad tror ni om den? Duger den till hemmafoton?
Postad 17 February 2009 - 21:36
Jag vill också köpa ny blixt och få tillbaka pengar från Sony.
Är inne på Cyberphoto och tittar på :Sony HVL-F36AM, 2055 kr.
Vad tror ni om den? Duger den till hemmafoton?
Jag köpte HVL-F42AM från cyberphoto.
Läste en del om den och den har fått bra kritik.
/P
Postad 17 February 2009 - 22:07
En HVL-F36AM kan du inte vinkla åt något håll, det kan du däremot med 42AM!
SÅ jag rekommenderar HVL-F42AM då du bara kan få den för några hundra mer!
Postad 18 February 2009 - 17:48
Då kan du ju få en en HVL-F42AM för bara nån hundring mer!
En HVL-F36AM kan du inte vinkla åt något håll, det kan du däremot med 42AM!
SÅ jag rekommenderar HVL-F42AM då du bara kan få den för några hundra mer!
Tusen tack för hjälpen!
Då får det bli en sån i så fall.
Postad 18 February 2009 - 18:01
Nåja, F36AM går att vinkla uppåt.En HVL-F36AM kan du inte vinkla åt något håll, det kan du däremot med 42AM!
Postad 23 February 2009 - 14:39
Inte många som skriver här
Är alla ute och fotar med sina feta kameror??? :-)
/P
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Vilken systemkamera?
4 bilder
134 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?