Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 19 August 2008 - 15:53

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
eller originalväskan från Navigon http://1999.bai.se/d...lProductId=4270

Postad 19 August 2008 - 19:22

maynard
  • maynard
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Jag köpte en 8110 för några veckor sedan och har ett par punkter som jag skulle vilja dela med mig av. Jag köpte navigatorn främst för körjournalen men även för handsfreen och fmsändaren därför blev det just en 8110.

1. Som jag ser det går det inte att starta körjournalen utan att skapa ett resmål, det är väll i sig ingen fara för jag har mina vanliga resmål som favoriter men en hel del problem uppkommer runt detta. Eftersom jag hittar till 90% av mina destinationer brukar jag stänga av ljudet på navigatorn för att slippa rösten, men jag har inte hittat något sätt att bara bli av med rösten som guidar mig men att ha kvar musiken vilket gör att jag nu inte använder Fmsändaren.

Hej

Jag hade samma problem, men jag tror jag snubblade på lösningen av misstag.
Stäng av ljudet innan du klickar på starta navigation så är tanten tyst när du sedan
sätter igång fm sändaren

Postad 19 August 2008 - 19:54

Pirelli
  • Pirelli
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hej

Stäng av ljudet innan du klickar på starta navigation så är tanten tyst när du sedan
sätter igång fm sändaren

Eller så gör man som jag gjorde idag: Sänk ljudet på tanten! :)

Jag fick ingen volym när jag spelade musik vilket jag trodde berodde på att valet av musik i kombination med motorväg inte var det bästa. När jag då var inne och bytte musik så kollade jag samtidigt vilken volym jag hade och fick till min förvåning se att den var nästan på noll. Eftersom jag inte brukar ha den så lågt så kollade jag volymen när jag var tillbaks i navigeringen och den var precis där den brukade.
Alltså prövade jag att höja inne i musikspelaren vilket gjorde ljudet riktigt behagligt. Sänkte sedan ljudet i navigeringen. Till min stora förvåning så sänktes inte musiken.

Fantastiskt att det ska gå så lång tid efter inköp innan man hittar en sån egenskap. Jag slutar aldrig förvåna mig själv. ;)

Redigerat av Pirelli, 21 August 2008 - 05:14.

Postad 21 August 2008 - 08:51

jocke919
  • jocke919
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej

sätter igång fm sändaren

ska prova det.

Eller så gör man som jag gjorde idag: Sänk ljudet på tanten! :)

Jag fick ingen volym när jag spelade musik vilket jag trodde berodde på att valet av musik i kombination med motorväg inte var det bästa. När jag då var inne och bytte musik så kollade jag samtidigt vilken volym jag hade och fick till min förvåning se att den var nästan på noll. Eftersom jag inte brukar ha den så lågt så kollade jag volymen när jag var tillbaks i navigeringen och den var precis där den brukade.
Alltså prövade jag att höja inne i musikspelaren vilket gjorde ljudet riktigt behagligt. Sänkte sedan ljudet i navigeringen. Till min stora förvåning så sänktes inte musiken.

Fantastiskt att det ska gå så lång tid efter inköp innan man hittar en sån egenskap. Jag slutar aldrig förvåna mig själv. :P

så gjorde jag först men det funkade inte bra för såfort hon skulle säga nått försvann musikljdet och kom inte tillbaka

Postad 21 August 2008 - 12:35

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Nu har jag fått tillbaka min navigator! Det tog lite längre tid än utlovat, men det var helt ok. Jag gick den rätta vägen, alltså via Navigons Hotline, så maskinen lämnades in till UPS (jag bor ganska nära deras "hub") och hämtade också ut den därifrån.

Lite tankar om hur detta hanterades:

Jag är imponerad av enkelheten i hanteringen! Alla fraktuppgifter mailades så det var bara att skriva ut och bifoga med maskinen när den lämnades till UPS. Man får då ett trackingnummer så man kan följa paketets väg ned till Navigon i Tyskland.

Sen var det mer en besvikelse. Jag hörde ingenting alls ifrån Navigon. Till slut ringde jag Hotline igen för att fråga hur det gick och fick beskedet att maskinen var lagad (de hade laddat om firmware och software enligt damen jag pratade med) och att den redan hade kommit tillbaka till UPS i Bromma! Jag bad att de skulle maila trackingnumret så jag kunde kolla ifall den låg i en bil på väg ut till mig eller om den var kvar i sorteringen. När mailet kom hade de angivit det trackingnummer som användes när jag skickade in maskinen till dem! Jag fick ringa Hotline igen och fick då beskedet att de tagit emot maskinen och att den inte var klar!! :P Konstigt, sa jag, ni sa ju tidigare att den kommit tillbaka till Bromma! Efter lite huvudkliande från damen på Hotline så utbrast hon: "Oj, fel av mig! Den är ju redan tillbakaskickad!".

Nåväl, jag fick det nya trackingnumret och kunde hämta ut min navigator samma kväll. Den fungerade finfint men tyvärr fanns det ingen skriftlig beskrivning om vad de gjort med den. Dessutom såg jag till min besvikelse att de inte laddat in Q3-kartorna och när jag kopplade upp den mot Navigon Fresh så hade jag inte ens fått senaste programvaran!

(Alla andra elektroniska produkter jag haft inne på service har laddats med allt det senaste i mjukvara och firmware. När jag t ex lämnade in min mobil för byte av knappsats så laddades hela telefonen om till det senaste som fanns.)

Efter att ha gjort en backup fick jag uppdatera Navigonprogrammet och kartorna själv, vilket gick bra, men när jag sen ville jag göra en ny backup det gick inte! :) Fick upp en ruta där det stod "Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas".

Det spelar ingen roll ifall jag kör via kortläsare eller via USB-kabel till maskinen, samma resultat. Någon som har något förslag?

Tips till Navigon:

Under tiden en av era produkter är på service vore det väldigt bra om ni skickade löpande information till kunden om hur arbetet fortskrider.

Bifoga en utförlig arbetsbeskrivning om vad som gjorts med maskinen.

När produkten är klar och leverans är beställd hos UPS så hade jag viljat ha ett trackingnummer direkt så jag kunde följa paketet på väg hem. Nu hade jag tur som var ledig och kunde styra upp detta på egen hand men annars är det risk att man tappar flera dagar på grund av att UPS, helt oförhappandes, ringer på dörren när man inte är hemma.

På det hela taget måste jag tyvärr erkänna att jag inte är översvallande nöjd med min Navigon 8110. Den gick sönder alldeles för fort, jag tycker att det känns som att systemet är väldigt känsligt och att det är alldeles för lätt att något går fel. Varje gång jag gör något med maskinen är jag skraj att den ska hänga sig eller att något annat ska gå fel. Förhoppningsvis kommer denna rädsla lägga sig snart, om maskinen håller sig frisk och jag får ordning på backup:erna, för det är en makalös manick när den fungerar! :rolleyes:

Mvh
/Fred

Edit efter två samtal till Hotline:

Först var det en kvinna, som jag tror var spanjorska, som pratade halvbra engelska. Jag beskrev problemet med backup:en men hon visste inte vad det berodde på så hon bad mig vänta när hon gick och frågade. När hon kom tillbaka sa hon att troligen var programmet för stort för att hanteras av Navigon Fresh så jag skulle göra backup:en via kortläsare och Utforskaren på min PC!(?) :( Jag tyckte det verkade helt galet att de skulle släppa en uppdatering som är för stor för det egna backup-programmet att hantera!

När jag sedan testade att göra en kopia via utforskaren snurrade det på bra, tills ca 90% då en ruta kom upp: "Det går inte att kopiera eng-USA_Sarah_def.tts. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas"

Dags för nästa samtal till Hotline. Nu blev till en norska som lät mycket förbryllad. Hon bad mig också att vänta för att prata med någon annan (varför får man aldrig prata direkt med de som kan när man ringer olika supporter?!). Beskedet blev att ingen hade någonsin hört talas om felet och att jag ska skicka in minneskortet för att få det felsökt. Dock ska tjejen ha credit för att hon direkt sa att det ju inte är så kul eftersom jag precis fått tillbaka maskinen från reparation. Hon skulle skicka vidare problembeskrivningen till Navigon centralt så får vi se vad de säger. Jag föreslog att de skulle skicka ett nytt minneskort till mig så kan jag använda maskinen under tiden, den verkar ju fungera trots allt, och så skickar jag tillbaka mitt kort sen, vilket hon också skrev in i mailet till Navigon.

Ber om ursäkt för detta långa inlägg men det kan ju vara bra för er andra användare att läsa om de problem som kan uppstå!

Fortsättning följer!

Mvh
/Fred

Redigerat av Flintstone, 21 August 2008 - 12:42.

Postad 21 August 2008 - 17:26

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Sitter med en Q3 uppdatering 57% i ca 5 timmar nu... är det normalt? Ringde Navigon och tanten där började prata om att det tar tid med så stora filer mitt på dagen(kl16/17)... men hallå! Stora? 1,6Gb...
Går det lika segt för alla er andra? Annars mycke nöjd med GPS'n.

/Emil

Postad 21 August 2008 - 17:58

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Till: alla

Om Ni har exempel på rutter som har underlig ETA eller underlig ruttplanering, vänligen skicka exempel som PM till mig.

Vänligen skriv:

Från
Stad:
Gata:

Till
Stad:
Gata:

Samt vad Ni anser vara felaktigt.

Så skall jag vidarebefordra till Tyskland för analys.

Mvh

Gabriel

OBS. PM insända före klockan 12.00 imorgon fredag kommer att läsas. Resten får jag sålla bort av tidsbrist. Så skicka helst inget efter 12.00 tack

Postad 21 August 2008 - 18:05

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Under Download kartor och tjänster i Navigon Fresh finns en ny flik med Point of Interest för Safety Cameras som kostar 29.95 Euro men ingen beskrivning. Är det samma som redan ligger i 8110 eller vad skiljer och ingår den inte i map Q3?
Eller tar de betalt för något som är gratis till alla gps man kan lägga in egna pois till? Skandal isåfall!!!!

Postad 21 August 2008 - 22:29

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
installerade om freshmaps, då fungerade nerladdningen, men nu när jag inte är något snille, vad gör jag för fel när programmet varnar för något hash problem...? Ursäkta om jag är korkad;)

Tacksam för hjälp och svar av någon/ Emil

Postad 22 August 2008 - 12:05

bojorgen
  • bojorgen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Jag håller med Fred på att supporten inte fungerar något vidare på Navigon. Min fungerade i två dagar
tills jag updaterade mjukvaran, då försvinner svenska kartan och den går inte att registrera i navigon fresh.
Fick först tala med en Engelsman (duktig på Engelska) som informerade mig att jag inte skulle använda den medföljda skivan utan ta hem Navigon Fresh på från deras hemsida? När jag öppnar Navigon Fresh med 8110:an in kopplad ser inte sidan ut som han förklarar, (man blir klassad korkad) hur än jag förklarade för honom, att det han säger till mig inte finns på min sida så ska det göra det enl. honom. Jag fick upp på min skärm att kontakta Navigon
support vilket jag uppenbarligen har gjort. Svaret jag får är att något är fel och jag får ringa upp igen.

Nästa samtal en Finlands Svenska säger samma sak men hon tar tag i problemet och mailar över UPS dokument så jag kan skicka den till Tyskland. Jag frågade om dom inte kunde maila en fil eller något för att slippa skicka den (skulle på semester) men nej. Skicka tillbaka hela enheten inte bara kortet. Sagt som gjort skickade den med UPS funkar kanon. Sen blir det tyst. Jag läste vad Fred skrev ovan så jag provade att söka på RMA nummret (man får på ett dokument från Navigon) via UPS på Shipment Reference och vipps hittades frakten med leverans datum. Nu hoppas man att grejorna fungerar och man får någon förklaring varför den inte gick att registrera från början

Bo Jörgen

Postad 23 August 2008 - 09:29

Pegazus
  • Pegazus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej Navigon!

Har köpt en 8110 i juni p.g.a en planerad utlandsresa. Snart reser jag men
har inte en fungerande 8110.
Det är andra gången skall skickas den till service med samma fel. (stendöd)
Jag undrar hur ni kan släppa en produkt som kostar 4.500 kr med så många fel.
Är det inte så att ni vill att vi köpare skall experimentera med den.
Både supporten och service är under all kritik.
Helst skulle jag vilja få tillbaka mina pengar eftersom jag inte litar på er förmåga att
rätta till alla fel. Det duger nämligen inte att skicka den till service gång på gång.

Mitt råd till alla som funderar på att köpa en 8110 LÅT DET VARA

Postad 23 August 2008 - 10:20

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej Navigon!

Helst skulle jag vilja få tillbaka mina pengar eftersom jag inte litar på er förmåga att
rätta till alla fel. Det duger nämligen inte att skicka den till service gång på gång.

Hej,

Är den död efter det du har installerat Q3?
Försök med en hårdreset.
Tryck på de två övre sidoknappar som sitter till vänster och höger om ramen.
Stoppa samtidigt en pinne i softreset-hålet.
Visst vore det bra med tre händer...

/Franz

Postad 23 August 2008 - 20:15

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Hej Navigon!

Enligt konsumentköplagen så har man rätt att låta köpet gå tillbaka om prylen man köpt fortfarande inte fungerar tillfredställande efter två lagningsförsök. Detta gäller ALLA saker som köps i Sverige och kan inte skrivas bort i några garantiavtal.

Jag ger min Navigon en chans till, för den är otriligt trevlig när den fungerar, men om den strular igen och Navigon inte lyckas fixa den efter det så kommer jag kräva att köpet går tillbaka.

Mvh
/Fred

Ps Konsumentköplagen gäller under två år. Ds

Postad 24 August 2008 - 09:22

Pegazus
  • Pegazus
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har försökt allt för att få liv i det inkl hårdreset men ingenting hjälper.
Har aldrig kommit så långt att uppgradera det.
Jag är så förbannad - reser om en väcka.

Mvh

Postad 24 August 2008 - 17:22

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Ps Konsumentköplagen gäller under två år. Ds

3 år är det t.o.m..

Postad 25 August 2008 - 17:28

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej

Jag håller med Fred på att supporten inte fungerar något vidare på Navigon. Min fungerade i två dagar
tills jag updaterade mjukvaran, då försvinner svenska kartan och den går inte att registrera i navigon fresh.
Fick först tala med en Engelsman (duktig på Engelska) som informerade mig att jag inte skulle använda den medföljda skivan utan ta hem Navigon Fresh på från deras hemsida? När jag öppnar Navigon Fresh med 8110:an in kopplad ser inte sidan ut som han förklarar, (man blir klassad korkad) hur än jag förklarade för honom, att det han säger till mig inte finns på min sida så ska det göra det enl. honom. Jag fick upp på min skärm att kontakta Navigon
support vilket jag uppenbarligen har gjort. Svaret jag får är att något är fel och jag får ringa upp igen.

Nästa samtal en Finlands Svenska säger samma sak men hon tar tag i problemet och mailar över UPS dokument så jag kan skicka den till Tyskland. Jag frågade om dom inte kunde maila en fil eller något för att slippa skicka den (skulle på semester) men nej. Skicka tillbaka hela enheten inte bara kortet. Sagt som gjort skickade den med UPS funkar kanon. Sen blir det tyst. Jag läste vad Fred skrev ovan så jag provade att söka på RMA nummret (man får på ett dokument från Navigon) via UPS på Shipment Reference och vipps hittades frakten med leverans datum. Nu hoppas man att grejorna fungerar och man får någon förklaring varför den inte gick att registrera från början

Bo Jörgen

Hej Bo Jörgen,

Kan bara bekräfta det du skriver. Det fungerar inte som man hoppas just nu på vår Hotline. Viktigt är att Vi är medvetna om problemet.

Just nu lider vi av vår framgång. Extrema försäljningsökningar ökar trycket på vår agenter. Detta i tillsammans med semestertider osv gör att Ni dessvärre blir drabbade av långa svarstider, och mer än ofta bemött av engelsktalande personal.

Men, utbildning av nyrekryterad svensk personal pågår just nu, och inom kort kommer VI att vara tillbaks på den höga serivcenivån man kan förvänta sig och problmen som upplevs just nu är snart ett minne blott.

Mvh

NAVIGON

Postad 25 August 2008 - 17:38

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ang: långa ETA.

Hej,

Det har länge debaterats ang. "felaktiga" ETA, eller Estimated Time to Arrival. Jag har dessvärre inte kunnat kommentera det hela av olika skäl som varken gör till eller från häer på forumet.

Vad jag nu kan göra är att bekräfta ryktet att vår mjukvara MN7 är så att säga dynamisk. Den tar helt enkelt hänsyn till just Er körstil och förändrar allt eftersom ETAn.

Viktigt är att den inte börjar att modifiera ETAn efter Er körstil förrens efter 8 timmars slutförd navigation. "Ni har anlänt till Er destination..."

Sedan modifierar den löpande utefter de senaste 8 körda timmarna.

Min 8110 tex som jag kör en hel del med har jag inga som helst problem med ETAn. Men den diffar ca 40minuter (på en 550km rutt) mot en helt ny 8110:a ur kartong. Så, jag kanske får lätta lite på foten då det tydligt framgår att jag avviker från NAVTEQs hastighetsprofiler som ligger i kartorna. (Nej, den tar inte hänsyn till hastigheterna som syns på hastighetssyltarna, NAVTEQ har hastighetsprofiler på alla vägar, från Typ 1 tom Typ 7, och det är utifrån den infon vi beräknar ETA)

Så, summa summarum så kan man tycka att den har felaktig ETA vid köp. Men bara om man kör snabbare eller långsammare än NAVTEQs hastighetsprofiler. Men efter en tids användande så får man en mycket exakt ETA, då vi helt enkelt anpasssar oss till varje enskild användares körstil.

Kör försiktigt!
Mvh

Gabriel

Redigerat av NAVIGON Sverige, 25 August 2008 - 17:44.

Postad 25 August 2008 - 17:48

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ang felaktiga ruttkalkyleringar:

Hej,

Har vid upprepade tillfällen sett att det finns synpunkter på ruttkalkyleringen i våra nya maskiner. Personligen har jag inte stött på detta problem, men förstår att vissa personer här på forumet har det.

Jag uppmanade i förra veckan att Ni som har exempel på detta skall skicka dessa exempel i ett PM till mig. På så vis kan Vi analysera problemet för att slutligen hitta en lösning. Dessvärre har jag bara fått in två exempel, och det är lite magert. Två unika rutter i ett land med nästan en miljon ilmeter vägnät är långt ifrån oacceptabelt inom navigation. Det är smått fantastiskt.. :blink:

Så, om det är någon som har exempel, vänligen skicka dessa till mig, vi vill naturligtvis åtgärda eventuella problem. Men det är omöjligt om vi inte känner till problemen...

Skicka PM till mig med infon:

Från
Stad:
Gata:

Till

Stad:
Gata:

Många tack!

Mvh

Gabriel

Postad 25 August 2008 - 18:10

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite grann och ber om ursäkt redan innan. Men med tanke på Navigon Sverige är snäll och svarar här så kanske han kan svara på min fråga.
Har haft inbrott i bilen och bl.a GPS:en försvann, så nu måste jag köpa en ny. Tänkte först på 8110 men så hörde jag talas om 7210. Nu till frågan, kommer den i september eller blir det till jul först? Har sett båda datumen.

Postad 25 August 2008 - 18:42

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite grann och ber om ursäkt redan innan. Men med tanke på Navigon Sverige är snäll och svarar här så kanske han kan svara på min fråga.
Har haft inbrott i bilen och bl.a GPS:en försvann, så nu måste jag köpa en ny. Tänkte först på 8110 men så hörde jag talas om 7210. Nu till frågan, kommer den i september eller blir det till jul först? Har sett båda datumen.

Hej Ume-Anders!

Trevligt att höra!

Ja, 7210 är ju helt klart ett alternativ som snart dyker upp. Lite enklare än 8110an men fortfarande med många trevliga funktioner, och också helt nya unika sådana. Tex vår nya "Curv-Warner" som kommer att varna föraren för skarpa kurvor m.m

Ang, leveranstider osv så vill jag ogärna vara specifik på ett forum, då det finns risk att det misstolkas och så slutar en god tanke med massa badwill.

Vad jag kan säga är att planen är september. Och att Jul kan du skriva av helt och hållet.

Hoppas du blir lite klokare av mitt flyktiga svar..

Mvh

Gabriel

Postad 25 August 2008 - 19:34

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar, som vanligt snabbt och bra svarat :blink:
Då avvaktar jag ett tag tills jag får jämföra och känna på båda.

Det jag har läst så verkar den vara i klass med 8110, med några fördelar...

Hade en 7110 under ett år som jag var väldigt nöjd med och tackvare det och ditt engagemang här på forum samt trevligt bemötande från supporten på dumma frågor gör att jag fortsätter med Navigon.

Postad 25 August 2008 - 19:43

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag frågade om dom inte kunde maila en fil eller något för att slippa skicka den (skulle på semester) men nej.

Gabriel, du har ju redan svarat på detta, men en tanke ändå eftersom jag hade samma fel, men löste det själv (se inlägg 645) - Sverige-kartan är bara ca 78 Mb, kunde inte jag (eller Navigon Sverige) lagt ut den för nedladdning och mailat en länk till Bo-Jörgen för att manuellt lägga in den i map-katalogen på kortet så hade han varit igång på ganska kort tid - är det för enkelt eller? För det är väl ingen som kan använda kartan om de inte har en 8110?

Postad 25 August 2008 - 22:57

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Gabriel, du har ju redan svarat på detta, men en tanke ändå eftersom jag hade samma fel, men löste det själv (se inlägg 645) - Sverige-kartan är bara ca 78 Mb, kunde inte jag (eller Navigon Sverige) lagt ut den för nedladdning och mailat en länk till Bo-Jörgen för att manuellt lägga in den i map-katalogen på kortet så hade han varit igång på ganska kort tid - är det för enkelt eller? För det är väl ingen som kan använda kartan om de inte har en 8110?

Lägga ut filen för allmän nedladdning är nog inte det smartaste draget du kan göra i ditt legala liv :blink: Att däremot maila filen till en person som du "känner" borde inte vara några problem?

Postad 26 August 2008 - 10:47

bojorgen
  • bojorgen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej igen

Fick tillbaka 8110:an idag med svar på fel och åtgärder. Synd att man inte får veta varför det uppstått.
Nu skall vi hem och teste navigon fresh och se om jag får regga den. Förövrigt verkar ny progvara och Q3
kartan vara istallerat. + ikanten för det.

Bo Jörgen

Postad 26 August 2008 - 13:37

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Hej Ume-Anders!

Trevligt att höra!

Ja, 7210 är ju helt klart ett alternativ som snart dyker upp. Lite enklare än 8110an men fortfarande med många trevliga funktioner, och också helt nya unika sådana. Tex vår nya "Curv-Warner" som kommer att varna föraren för skarpa kurvor m.m

Ang, leveranstider osv så vill jag ogärna vara specifik på ett forum, då det finns risk att det misstolkas och så slutar en god tanke med massa badwill.

Vad jag kan säga är att planen är september. Och att Jul kan du skriva av helt och hållet.

Hoppas du blir lite klokare av mitt flyktiga svar..

Mvh

Gabriel

Hej Gabriel! Jag har nyss beställt en splittans 8110 (kommer imorron) å så får jag läsa om 7210 och dess nya(re) finesser!! Hmm, e inte 8110 "Navigons "Flaggskepp"?
Borde det kanske komma lite av de nya apparaternas finesser för nedladdning till 8110'an?
Ta bara "Curv-Warner", det låter ju hur vettigt som helst!

Det vore ju tråkigt för alla "Flaggskeppsägare" att bli frånåkta av nya "lillebröder"

Postad 26 August 2008 - 15:42

Marino
  • Marino
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej.
Har gjort ett antal uppgraderingar av mjukvara till min 8110 respektive programvara för Navigon Fresh utan några som helst problem tidigare. I går laddade jag ner Q32008. Därefter fungerar inte min röststyrning! Klicka jag på knappen röststyrning får jag upp en ruta som talar om att "Mitt målland inte stöder röststyrning. Var god välj annat land eller mata in destination manuellt. Har mailatNavigon Support utan att få svar.

En annan sak. När man stänger av GPSn så ställer den sig i sk. standby-läge och drar fortfarande ström. Eftersom jag inte använder min 8110 dagligen måste jag nästan alltid ladda via adapter först innan jag får igång GPSn. Hur stänger man av den helt och hållet? För det måste ju rimligtvis gå :)

Postad 26 August 2008 - 16:34

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

I går laddade jag ner Q32008. Därefter fungerar inte min röststyrning! Klicka jag på knappen röststyrning får jag upp en ruta som talar om att "Mitt målland inte stöder röststyrning. Var god välj annat land eller mata in destination manuellt. Har mailatNavigon Support utan att få svar.

Kolla att "Frida TTS" är vald som aktuell röst

Postad 26 August 2008 - 18:25

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ska på poststället och hämta ut min 8110'a nu så jag har en fråga:

Ser man nånstans i nån meny vilken programvara och kartversion man har?

OM man gör det, vilken är den / det senaste?

EDIT:
Navigon 8110:

Mjukvara vid leverans 2008-08-26:

7.0.7 = Tydligen senaste mjukvaran.

Testade att söka efter nya kartor men där blev det tji:

"Servern svarar inte, försök igen senare."

Det inbyggda minneskortet har bara 84,43 MB ledigt av sina 2 GB, kan man kopiera befintligt minneskort till t.ex. ett 8 GB kort och allt fortfarande funkar som det ska? Jag menar 84 MB ledigt, det blir inte mycket musik Etc.

Redigerat av n@bboR, 26 August 2008 - 19:53.

Postad 26 August 2008 - 21:02

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej!
Vad gäller kopiera över till ett nytt, större SDHC-kort så skall detta fungera utan problem. Jag lyckades i alla fall (så snart jag fattat att SDHC-kortet inte stöddes av min nya dators kortläsare utan krävde en extra adapter).

För ett tag sedan skrev jag att Q3-kartorna fått med den nya motorsvägsbiten på E6 mellan Småröd och Håby. Detta är inte riktigt korrekt, det fattas fortfarande någon kilometer strax söder om Håby. Däremot verkar det som om beräkningen av körtid blivit bättre - på sträckan Göteborg - Bohus Malmön stämde den ursprungligen angivna ankomsttiden med den verkliga inom 1 - 2 minuter av en restid på 1 tim 20 min. Och det lilla felet var att den var för optimistisk, dvs den trodde att det skulle gå fortare och inte c:a 10 - 20 minuter långsammare som den gissat på förut. (Körningen gick med samma hastighet som vanligt och utan egentliga förseningar.)

Navigeringen efter Tingstadstunneln söderut är dock fortfarande inte den bästa enligt min mening, dvs precis som förut. Skall man till ett ställe i närheten av Heden i centrala Göteborg ger 8110-an förslaget att köra via Friggagatan. Många filbyten, trafikljus, spårvagnar, bussar och långsam, tät trafik på gatorna blir det. Väljer man att istället fortsätta en bit söderut i riktning mot Malmö får man förslaget att korsa heldragen linje och en tät trafikström för att ta en bakväg till Friggagatan. Knappast någon god idé. Det gäller att veta att om man kör några hundra meter till så tar 8110-an sitt förnuft tillfånga och leder bilen in på Ullevigatan varifrån man lätt kör till Heden. (Personligen föredrar jag nästa avfart, dvs. den som ligger söder om Ullevi, men då får man köra via Fabriksgatan som kan vara svårnavigerad om man inte känner till den sedan tidigare.)

Postad 26 August 2008 - 23:11

bdmtrfngr
  • bdmtrfngr
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
När jag försöker uppdatera kartorna till Q3 med FreshMaps varnar den om att "hårddisken är full".

Har definitivt mer än 2Gb (som borde räcka) ledigt på PC:ns hårddsik. Antar att FreshMaps menar minneskortet?

Men problemet är att programmet inte låter mig ta bort Q2 kartorna från minneskoret som sitter i navigatorn.

Vad göra? :)

Postad 27 August 2008 - 04:19

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Borttagningen av de gamla Q2-kartorna från minneskortet skall ske automatiskt när de nya Q3-kartorna laddas ner. Om Du ansluter 8110-an med USB-sladden så skall det finnas ett menyval i Navigon Fresh som anger var de nya kartorna skall placeras, dvs just "8110", i alla fall om jag kommer ihåg rätt. Ett motsvarande menyval finns om Du istället tar ut kortet ur 8110-an och sätter det i en kortläsare.

Postad 27 August 2008 - 06:04

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

När jag försöker uppdatera kartorna till Q3 med FreshMaps varnar den om att "hårddisken är full".

Har definitivt mer än 2Gb (som borde räcka) ledigt på PC:ns hårddsik. Antar att FreshMaps menar minneskortet?

Men problemet är att programmet inte låter mig ta bort Q2 kartorna från minneskoret som sitter i navigatorn.

Vad göra? :D

Och du kommer i.a.f. SÅ långt, jag kommer bara till: "Servern svarar inte, försök igen senare."
När jag försöker mig på en kartuppdatering...

LITE besviken på funtionaliteten med FreshMaps måste jag säga, varför svarar inte server****t?
Har nu försökt i 12 timmar... :) :)

Postad 27 August 2008 - 10:37

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Vad göra? :)

Apropå ledig plats på hårddisken. Du behöver det dubbla, eftersom allt mellanlagras först i temp-filen.
Alltså en download på 2 Gb behöver 4 Gb fri plats.
Om du inte kan radera något på hårddisken, så kan du flytta temp-mappen till en annan partition .
(...system...avancerat...miljövariabler) Att flytta växlingsfilen (virtuellt minne) kan också vara ett
alternativ om den är tillräcklig stor
(...system...avancerat...prestanda/inställningar...avancerat)
Ha du möjlighet att öka partitionens storlek så är det naturligtvis den bästa lösningen.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 27 August 2008 - 10:46.

Postad 27 August 2008 - 14:05

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Apropå ledig plats på hårddisken. Du behöver det dubbla, eftersom allt mellanlagras först i temp-filen.
Alltså en download på 2 Gb behöver 4 Gb fri plats.
Om du inte kan radera något på hårddisken, så kan du flytta temp-mappen till en annan partition .
(...system...avancerat...miljövariabler) Att flytta växlingsfilen (virtuellt minne) kan också vara ett
alternativ om den är tillräcklig stor
(...system...avancerat...prestanda/inställningar...avancerat)
Ha du möjlighet att öka partitionens storlek så är det naturligtvis den bästa lösningen.

/Franz

Tack Franz,

Det är helt korrekt och framgpr av minimikraven för NAVIGON Fresh att det krävs 4GB ledigt HD utrumme i datorn.

Mvh

NAVIGON

Postad 27 August 2008 - 14:39

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej Gabriel! Jag har nyss beställt en splittans 8110 (kommer imorron) å så får jag läsa om 7210 och dess nya(re) finesser!! Hmm, e inte 8110 "Navigons "Flaggskepp"?
Borde det kanske komma lite av de nya apparaternas finesser för nedladdning till 8110'an?
Ta bara "Curv-Warner", det låter ju hur vettigt som helst!

Det vore ju tråkigt för alla "Flaggskeppsägare" att bli frånåkta av nya "lillebröder"

Njae, nu är ju 8110an fullproppad med en hemskt massa fler funktioner samt hårdvara jämfört med 7210:an.

Bla aktiv hållare, FM sändare, 4,8 skärm. Panorama View, osv osv osv. Så, 8110an är utan tvekan vårt flaggskepp. Och glöm inte att du fpr 2 års kartuppdateringar på köpet.

Så, jag kan nog inte hålla med dig. Även om kunden alltid har rätt... :)

Postad 27 August 2008 - 14:42

Marino
  • Marino
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Kolla att "Frida TTS" är vald som aktuell röst

Var hittar jag denna parameter. Så fort jag klickar på "ikonen" Röststyrning får jag upp felmeddelandet så jag kommer inte vidare. Ändras denna parameter när man kommit in i menyn Röststyrning så går det ju tyvärr inte.

Postad 27 August 2008 - 16:34

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Njae, nu är ju 8110an fullproppad med en hemskt massa fler funktioner samt hårdvara jämfört med 7210:an.

Bla aktiv hållare, FM sändare, 4,8 skärm. Panorama View, osv osv osv. Så, 8110an är utan tvekan vårt flaggskepp. Och glöm inte att du fpr 2 års kartuppdateringar på köpet.

Så, jag kan nog inte hålla med dig. Även om kunden alltid har rätt... :)

Tjaa, ok då :P

Varför krånglar kartuppdateringen så som den gör?
Har försökt ca. 50 ggr. nu och jag har inga inställningsfel.

Till slut kommer det upp en TYSK text:
först en massa bla bla bla sen: "konnte nicht geladen werden"

Jag har Q2 men vill ha Q3 som utgåva i min nya maskin...

Postad 27 August 2008 - 18:21

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Var hittar jag denna parameter. Så fort jag klickar på "ikonen" Röststyrning får jag upp felmeddelandet så jag kommer inte vidare. Ändras denna parameter när man kommit in i menyn Röststyrning så går det ju tyvärr inte.

Du får väl bläddra lite i menyerna :) Går fortare än att vänta på svar här. Om jag minns rätt är det allra första valmöjligheten i "Grundinställningar"

Postad 27 August 2008 - 21:38

Zakath
  • Zakath
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Någon som hört hur det går med mjukvaru-uppdatering för att få tillgång till inmatning av egna POI:s

PS. Man hittar ju bara sugiga Macdonalds bland restauranger!!

Postad 28 August 2008 - 07:18

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Tjaa, ok då ;)

Varför krånglar kartuppdateringen så som den gör?
Har försökt ca. 50 ggr. nu och jag har inga inställningsfel.

Till slut kommer det upp en TYSK text:
först en massa bla bla bla sen: "konnte nicht geladen werden"

Jag har Q2 men vill ha Q3 som utgåva i min nya maskin...

Kan ej svara på detta.

Några tips:

Sitter du bakom en brandvägg? Du kankse försöker från jobbet, och det kan finnas spärrar för denna typ av kommunikation.
Prova att installera om NAVIGON Fresh.
Ring vår Holtine. De kan hjälpa dig.

Postad 28 August 2008 - 11:44

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Någon som hört hur det går med mjukvaru-uppdatering för att få tillgång till inmatning av egna POI:s

PS. Man hittar ju bara sugiga Macdonalds bland restauranger!!

Hej,

Navigon 7210, som kommer snart på marknaden, erbjuder en möjlighet att placera egna POI's på kartan.
För närvarande vet väl ingen om 2110 max/8110 får del av den nyheten genom en update.
Vi får nog avvakta ett par månader...

/Franz

Redigerat av Kuenring, 28 August 2008 - 11:48.

Postad 28 August 2008 - 12:50

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Kan ej svara på detta.

Några tips:

Sitter du bakom en brandvägg? Du kankse försöker från jobbet, och det kan finnas spärrar för denna typ av kommunikation.
Prova att installera om NAVIGON Fresh.
Ring vår Holtine. De kan hjälpa dig.

Tack för dina tips!
Det fick mig att börja fundera, lösningen blev till slut att jag laddade hem Navigon Fresh från eran hemsida, då började allt helt plötsligt fungera!

Så nu har jag mjukvara 7.0.8 och håller på som bäst att ladda ner kartorna Q3!

Skönt efter allt trassel! ;)

P.S. tog dessutom ur minneskortet och kör via en kortläsare just nu, men det verkar i.a.f. ta en liten stund, ca 1% / minut ser det ut som... (7% just nu) Jag lägger in en notis när det e klart.

Postad 28 August 2008 - 13:57

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Då var det klart! ca. 1 timme lite drygt.
EDIT: Sen tog det ca. 20 minuter till att packa upp och installera.

Redigerat av n@bboR, 28 August 2008 - 14:11.

Postad 28 August 2008 - 15:45

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har testat min 8110 efter uppdateringen med Q3 men upplever inga förbättringar vare sig på vägval eller ankomsttider och har kört mer än 8 timmer med färdiggjorda rutter så det blir fortsatt Garmin 760 som får vara kvar i bilen tills Garmin 765 kommer. Se http://www8.garmin.c...le/082708b.html
och http://www.gpsmagazine.com/2008/08/garmin_...new_nuvi_gp.php

Redigerat av olanbi, 28 August 2008 - 15:51.

Postad 28 August 2008 - 16:59

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Hej,

Navigon 7210, som kommer snart på marknaden, erbjuder en möjlighet att placera egna POI's på kartan.
För närvarande vet väl ingen om 2110 max/8110 får del av den nyheten genom en update.
Vi får nog avvakta ett par månader...

/Franz

Citera(hek @ Jun 25 2008, 07:27 )
Ja hoppas kan man...

Mvh
NAVIGON

Och hur skall man tolka dig då NAVIGON? Är det värt att vänta eller? Varför detta hemlighetsmakeri?

mvh
Henrik

Vad jag har lärt mig är att inte lova något eller att ge falska förhoppningar när man inte är 100% säker. Därav mitt svar. Men, det ser ju relativt lovande ut.

Men tills jag sett en lösning vill jag inget lova. Riskerar att göra så många besvikna. Och det vill man ju inte. Men jag kan bekräfta att det supporten stämmer. Men utvekling kan stoppas över en natt om annat prioriteras. Därav de "luddiga" svaren.

Mvh
N

Hej,

Ja, hopp ger ju både Navigon Sverige samt supporten iaf. enligt tigare utsago. Det kanske t.o.m. är en release på väg nu? Vem vet. Det var ju ett tag sedan detta hävdades.

mvh Martin

Postad 28 August 2008 - 17:39

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Sitter med nya Q3 kartan (efter mycket om och men) och försöker få 8110 att åka båt mellan Götebor - Kiel... men fanstyget verkar vara rädd för vatten! Den räknar (hur jag än gör) ut att jag ska åka via Malmö och bron. Är det någon annan med Q3 som får med färjelinjen Gbg - Kiel??

Postad 28 August 2008 - 18:21

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Sitter med nya Q3 kartan (efter mycket om och men) och försöker få 8110 att åka båt mellan Götebor - Kiel... men fanstyget verkar vara rädd för vatten! Den räknar (hur jag än gör) ut att jag ska åka via Malmö och bron. Är det någon annan med Q3 som får med färjelinjen Gbg - Kiel??

T. ex en resvägsplanering från Borås till Kiel:

1. startpunkt .....Borås
2. resvägspunkt....poi's på annan ort (Göteborg... båthamn)
3. resvägspunkt....Kiel

profil: kort väg och färjor tillåtet

trevlig resa!

/Franz

Redigerat av Kuenring, 28 August 2008 - 18:21.

Postad 28 August 2008 - 18:33

Unregistered0a4024d8
  • Unregistered0a4024d8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

T. ex en resvägsplanering från Borås till Kiel:

1. startpunkt .....Borås
2. resvägspunkt....poi's på annan ort (Göteborg... båthamn)
3. resvägspunkt....Kiel

profil: kort väg och färjor tillåtet

trevlig resa!

/Franz

Tack, det är jag som är puckad.. får du upp en blå färje linje?
/Emil

Postad 28 August 2008 - 18:35

bdmtrfngr
  • bdmtrfngr
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Trodde verkligen det fanns tillräckligt med ledig plats på hårddisken, men det kanske är Windows växlingsfil som spökar.

Tack för hjälpen.

Redigerat av bdmtrfngr, 28 August 2008 - 18:36.

Postad 29 August 2008 - 06:08

bojorgen
  • bojorgen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Liten fråga bara. På reklamen syns skogar mm som grönt vatten som blått. Är det någon som ser det gröna jag ser bara vatten. Är det kartorna som inte är anpassade eller gör jag något fel. Panorama 3d är ifyllt men kopplar jag ur den så är skillnaden inte särskild stor.

Bo Jörgen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.