Once you go vinyl, you're hooked.... Just saying ![]()
Ny serie från Dynaudio, Excite
Dynaudio Excite X12
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(16)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X16
(Surroundhögtalare)
|
9
|
(10)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X22
(Centerhögtalare)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X32
(Golvhögtalare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X36
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X38
(Golvhögtalare)
|
9
|
(5)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X34
(Golvhögtalare)
|
8
|
(5)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X24
(Centerhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X14
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X18
(Surroundhögtalare)
Rapporterad
|
8
|
(7)
|
Inga priser | |
Dynaudio Excite X44
(Golvhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 23 March 2015 - 22:46
Dessa högtalare slutar aldrig att förvåna. Första gången jag fått dom att faktiskt skaka om bordet och resten av möbelemanget. s*tan vad det går att spela med dessa ![]()
Postad 25 March 2015 - 21:52
Dynaudios högtalare är byggda för att klara av höga ljudtryck.
Det är det mättade ljudet, den köttiga basen och det mörka atmosfären som får mig att komma tillbaka. Dynaudio har en ganska allvarlig ton över sig, kanske låter skruvat?
Tycker att ljudet från en flygel, cello eller kontrabas kommer fram extra bra med Dynaudio.
Poppade med min DM 2/6 på jobbet idag, och dessa spelar mkt bra med NAD C316BEE. Med tanke på att dessa högtalare är så pass lättdrivna så är det en mkt lyckad match.
Postad 26 March 2015 - 08:19
Går i funderingar på en Dynaudio excite 5.1 uppsättning.
Idag har jag en 5.1 uppsättning i form av Canton Chrono 509.2DC, 505.2, 501.2 och SUB 80. Detta drivs med en NAD T757 och ett NAD 275BEE(till frontarna). För musik används en Bluesound Node och till film Boxee Box eller Chromecast.
Vid bra inspelningar låter det riktigt bra med fin harmoni. När det gäller sämre inspelningar kan jag ibland störa mig på vissa saker, som överdrivet mellanregister eller ja, överdrivet mellanregister. Vissa Netflixsändningar kan också kraxa lite ibland, men har börjat fundera på om det är Netflix som komprimerar sönder ljudet.
Min förhoppning om att byta till Dynaudio hade varit ett mer förlåtande ljud vid sämre inspelningar, kanske lite mer fysisk bas(Chrono är väldigt rena i basen) och kanske en aningen bredare sweetspot?
Vad tror ni?
Postad 26 March 2015 - 08:48
Idag har jag en 5.1 uppsättning i form av Canton Chrono 509.2DC, 505.2, 501.2 och SUB 80. Detta drivs med en NAD T757 och ett NAD 275BEE(till frontarna). För musik används en Bluesound Node och till film Boxee Box eller Chromecast.
Vid bra inspelningar låter det riktigt bra med fin harmoni. När det gäller sämre inspelningar kan jag ibland störa mig på vissa saker, som överdrivet mellanregister eller ja, överdrivet mellanregister. Vissa Netflixsändningar kan också kraxa lite ibland, men har börjat fundera på om det är Netflix som komprimerar sönder ljudet.
Min förhoppning om att byta till Dynaudio hade varit ett mer förlåtande ljud vid sämre inspelningar, kanske lite mer fysisk bas(Chrono är väldigt rena i basen) och kanske en aningen bredare sweetspot?
Vad tror ni?
Dynaudio excite är inte förlåtande vid sämre inspelningar. Har själv ett par excite 12 och de låter riktigt bra vid bra inspelningar och de låter riktigt tråkiga vid sämre inspelningar. De är väl ärliga helt enkelt och det var därför jag införskaffade mig ett par System audio aura 50, nu låter all musik bra och framförallt engagerande med inlevelse och ett jäkla drag! Hela min musik samling framförallt vinyl fick sig ett rejält lyft, kanske inte helt ärliga men nu är det roligt att lyssna igen och man LYSSNAR på musiken istället för att leta fel och brister i ljudet.
Redigerat av Tomlund, 26 March 2015 - 08:57.
Postad 26 March 2015 - 10:55
Intressant iakttagelse. Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på Excite i kontrollerad miljö. Tycker du SA kan vara lite "grumligare" än Dynaudio?Dynaudio excite är inte förlåtande vid sämre inspelningar. Har själv ett par excite 12 och de låter riktigt bra vid bra inspelningar och de låter riktigt tråkiga vid sämre inspelningar. De är väl ärliga helt enkelt och det var därför jag införskaffade mig ett par System audio aura 50, nu låter all musik bra och framförallt engagerande med inlevelse och ett jäkla drag! Hela min musik samling framförallt vinyl fick sig ett rejält lyft, kanske inte helt ärliga men nu är det roligt att lyssna igen och man LYSSNAR på musiken istället för att leta fel och brister i ljudet.
Postad 29 March 2015 - 13:25
Jag tycker dom är/var förlåtande vid sämre inspelningar. Mina gamla X12 lät som man hade hängt en handduk över högtalarna när jag körde riktigt dåliga inspelningar men mina X14 var mycket bra på att hantera olika inspelningar, även sämre och det var en fin övergång kan man säga som inte lät maskerat på varken sämre eller fina inspelningar. Jag tyckte att dom skötte det mycket bra faktiskt. Det enda jag saknade var ett lite större bas-element. Annars var jag mycket nöjd med mina X14.
Postad 29 March 2015 - 19:48
Vad tror ni?
Tror du kan få en riktigt trevlig anläggning med Excite. Om du har platsen skulle jag satsat på största modellen som frontar och säkerställt bra med effekt så de kan få blomma ut ordentligt särskilt till ren musiklyssning. Sedan kan du köra på med center & stativare och de klara sig bra med receiverns inbyggda resurser för film. Vill du inte ha golvaren som front utan köra med stativare även där så skulle jag skaffat en REL Sub som kopplas så att den hjälper frontarna vid stereolyssning via deras speciella högnivåkoppling och hjälper alla genom att spela LFE-signalen vid film.
Postad 30 March 2015 - 08:41
Jag bor i en vanlig 2:a
Har en Hegel H1mk4, Velodyne 1000i och ett par Focus 140. Denna kombo ger för mkt ljud för att den skall lämpa sig för vanliga lägenheter. Om du avser att köra 5.1 med Dynaudio, se till att ha ytan för det. Annars kommer du gräma dig över huruvida stör grannarna eller inte?
Postad 30 March 2015 - 20:02
Jag bor i en vanlig 2:a
Har en Hegel H1mk4, Velodyne 1000i och ett par Focus 140. Denna kombo ger för mkt ljud för att den skall lämpa sig för vanliga lägenheter. Om du avser att köra 5.1 med Dynaudio, se till att ha ytan för det. Annars kommer du gräma dig över huruvida stör grannarna eller inte?
Bor du lyhört så fattar jag inte hur du skall kunna komma till rätta med detta genom dit högtalarval.
Det enda man kan göra är väl anpassa nivån och möjligen skippa subben. Dynaudio är definitivt inte mer bullriga än något annat.
Tror nog att din Velodyn är mer av bov i dramat än dina Focus.
Postad 31 March 2015 - 05:56
Det är därför jag spelar på måttliga nivåer, och ibland stänger av suben. Men med tanke på att jag ägt Dynaudio 5.1 för ca 10 år sedan så kommer jag ihåg hur det var. Dynaudio har ett stort ljud, svar ja. Men att sedan koppla 5/7 kanaler till ett samma märke, tja då kommer det vara svårt att spela stillsamt.
När jag ägde Audience-serien så var jag tvungen att vrida upp centern på max, och samtidigt dämpa flera av de övriga kanalerna just för att ökningen av volymen inte skulle bli så massiv vid action-scener osv.
Drömmen för mig vore givetvis att bo i hus, och ha ett dedikerat film/musik-rum och då vore Dynaudio någonting. Men jag vet också vad dessa högtalare ligger på i instegspriser, och därför avstår jag från hembio med tanke på hur jag bor nu.
Min anläggnings ljud i rummet är just nu bättre än någonsin, men det är också för att jag har skaffat absorbenter, mattor, gardiner osv. Om jag köpt en ny anläggning idag hade jag nog stannat vid Excite x12, jag behöver inte så mkt mer.
Runt år 2005 hade jag en NAD T753v2 Audience 42, 42C och som bakhögtalare hade jag ett par Monitor Audio BronzeB1.
Det gick inte att skaka liv i mina 42:or, NADen hade varken bra med effekt och saknade lämplig karaktär. Ljudet blev dovt och aningen platt.
Det var inte förrän jag fixade en bättre integrerad förstärkare som mina 42:or började släppa i ljudet. Men detta var för tio år sedan, jag tror att dagens instegsmodeller från Dynaudio är lite mer förlåtande och är lättare att skaka liv i.
Redigerat av Glidtassen, 01 April 2015 - 08:20.
Postad 06 April 2015 - 08:53
Tänkte lite på Dynaudio-serierna. Tror jag skrivit nåt liknande förut.
Men en bra jämförelse jag kom på är att DM 2/6 är som mindre/nedgraderade Focus 140, och Excite serien är som ett par mindre/nedgraderade Contour stativare.
Nu har jag inte provlyssnat några Contour men av vad jag läst etc så känns det som min jämförelse stämmer rätt bra.
Postad 06 April 2015 - 12:01
Postad 07 April 2015 - 19:45
Om man nu skall koppla ihop instegsmodeller med mellanprismodeller..
så är jag nog benägen att hålla med Efterklang2 då de finns gemensamma drag mellan nya Focus & nya Excite.
Den största gemensamma nämnaren är släktskapet mellan diskanterna. Möjligen finns samma koppling mellan de äldre modellerna & DM.
Postad 07 April 2015 - 22:12
Focus 260?
Postad 09 April 2015 - 09:06
Underbara högtalare allihopa. Ligger inne med ett par Confidence c1 och funderar nästan på att hoppa ner ett snäpp då de är lite för korrekta.
Focus 260?
Contour S3.4
Postad 09 April 2015 - 09:27
Underbara högtalare allihopa. Ligger inne med ett par Confidence c1 och funderar nästan på att hoppa ner ett snäpp då de är lite för korrekta.
Focus 260?
Jag har ett par Sonus Faber Guarneri Memento som jag eventuellt ska byta in i butik. Dom låg på 89k i nypris när jag köpte dom 2012-06. Tänkte bara tipsa om dessa i fall det sker. Ej bestämt ännu men tipsar ändå
Priset kommer inte jag att bestämma men dom är väl värda runt 45-50k idag kan jag tänka mig. I så fall är det dom i butiken som sätter priset och inte jag. Jag kan säga till om dom kommer ut till försäljning om du vill
Färgen är Red Violin Highgloss och dom vilar på ett tillhörande stativ med en fot av sandsten. Själva högtalaren med stativ väger runt 44 kg totalt sett. Foten är riktigt tung, väger nog bortåt en 15-20kg. Stommen på stativen är av järn dessutom. Mina är bland dom sista tillverkade. Sista paret som gick till Skandinavien. Totalt runt 10 par såldes av denna modell i Sverige och runt 4 par i Danmark samt ett par i Finland. Klangen är förövrigt mycket varm / skimrande varm med en bas likt en stor golvare tex Sonus Faber Cremona M.
I testet nedan beskrivs en utav golvmodellerna i serien. Mina har samma sound som dessa.
http://www.ljudochbi...ti-anniversario
Mvh Per
Postad 09 April 2015 - 18:17
Postad 10 April 2015 - 18:49
Jag vill inte ha LE. Jag tycker inte om den nya designen. Tycker att den gamla vanliga Contour är tio gånger snyggare. Dessutom är jag redan van vid lackerna sen innan som den i rot. Baffeln ser dyster ut i den mörka färgen. Har haft möbler i dom färgerna och jag vet vad som händer när solen lyser in genom fönstret tillräckligt länge. Nej, det är inget jag vill ha även om ljudet säkert är jättefint. Tro det eller ej, jag är även nöjd med högtalare för bråkdelen av pengarna ![]()
Postad 24 June 2015 - 21:13
Har precis packat upp ett par Excite x14 och centern x24. Till en början tänkte jag köra 3.1 med en väggmonterad DLS Flatsub 8.2 kopplat till en Marantz sr7009.
Jag tycker det låter bra efter bara ett par timmar även om basen är lite bumlig. Manualen säger dock några veckors inspelningstid!
Stämmer verkligen det? Hur många timmar behövs? Man kan väl inte mena några veckors kontinuerligt spelande?
Postad 24 June 2015 - 21:23
Då har man blivit med Dynaudio. =)
Har precis packat upp ett par Excite x14 och centern x24. Till en början tänkte jag köra 3.1 med en väggmonterad DLS Flatsub 8.2 kopplat till en Marantz sr7009.
Jag tycker det låter bra efter bara ett par timmar även om basen är lite bumlig. Manualen säger dock några veckors inspelningstid!
Stämmer verkligen det? Hur många timmar behövs? Man kan väl inte mena några veckors kontinuerligt spelande?
Inspelningstid är BS med stort B och stort S. det där med att de skall ta några veckor för att rörliga element skall mjuka upp sig och komma till sin rätta är rent skitsnack från säljarens och tillverkarens sida, det som händer är att du vänjer dig vid ljudet och ditt öppetköp tar slut.
Det tar max ett par timmar.
Postad 24 June 2015 - 23:46
Det tar tid innan det är ordentligt inspelad. Du hör skillnad efter några timmar däremot krävs det ofta mer innan det når potential. Hur lång tid det sker varierar.Då har man blivit med Dynaudio. =)
Postad 25 June 2015 - 00:00
Inspelning av högtalarna kommer inte fixa bumlig bas.
Postad 25 June 2015 - 08:31
Då har man blivit med Dynaudio. =)
Börja med att flytta stativarna ut från eventuella hörn och ut från vägg.
Man skall vad jag läst undvika identiska avstånd mellan högtalare och de olika väggarna i ett hörn om möjligt.
kommer inte ihåg motiveringen just nu... Borde inte vara några problem att få till ett vettigt ljud om du har ett normalt möblerat rum och inte väldigt fördefinierad placering av stativarna utan kan göra nödvändig justering. Basreflexhögtalare särskilt de med bakåtriktad basport är ofta känsliga för placering nära bakvägg. Dynaudios mindre stativare brukar klara sig med ett avstånd till bakomvarande vägg på ca 30-50cm i "normala" rum.
Redigerat av Blåtand, 25 June 2015 - 08:33.
Postad 25 June 2015 - 21:16
Ska laborera lite med placeringen och prova mig fram.
Postad 25 June 2015 - 21:23
Ok, tack för råden.
Ska laborera lite med placeringen och prova mig fram.
Jag har varit ägare till både Excite X12 och X14 bland annat. Jag hörde ljudförändringar upp till 200-300 timmars inspelning på mina X14. Så räkna någonstans mellan 200-300 timmar. Vissa påstår att det inte behövs någon inspelning men då börjar man undra hur pass många högtalare dom har spelat in i historien. Enligt mig var det skillnad och jag litar främst på mina öron och inte på vad "vissa" andra säger.
Lycka till! ![]()
Mvh
Redigerat av Unregistered2294, 25 June 2015 - 21:25.
Postad 29 June 2015 - 15:46
Mycket skrönor finns inom hifi men inspelningstid är inte en av dem.
Postad 06 July 2015 - 10:06
Det skulle va lite fräckt faktiskt att köra X38 i tv-rummet istället för Larsen ![]()
Postad 06 July 2015 - 16:21
Det skulle va lite fräckt faktiskt att köra X38 i tv-rummet istället för Larsen
Kan nog fungera riktigt bra ihop med din Thor3:a.
"budget" high end party anläggning:-)
Postad 06 July 2015 - 21:46
Kan nog fungera riktigt bra ihop med din Thor3:a.
"budget" high end party anläggning:-)
Jo, jag tror det också
Inte så många som verkar köpa just den modellen ![]()
En ganska bortglömd Excite.
Kanske mer för att folk väljer att gå upp ett steg till Focus istället ![]()
Postad 07 July 2015 - 15:57
Jo, jag tror det också
Inte så många som verkar köpa just den modellen
En ganska bortglömd Excite.
Kanske mer för att folk väljer att gå upp ett steg till Focus istället
En HiFi-bekant till mig har en annan kompis som kör på just dessa Excite X38 ihop med en förstegs/slutstegskombination från Bladelius och enligt honom låter det väldigt bra.
Vet inte säkert vilket försteget var men undrar om det inte var Embla, Slutsteget var i vilket fall Balder 2. Borde inte bli så stor skillnad mot din Thor 3:a.
Postad 07 July 2015 - 16:33
Vad jag hört om Bladelius är att de större effektstegen och förstärkarna tenderar att bli ljusare i de övre sortimentet.
Postad 08 July 2015 - 04:22
Tyr Mk2 N går också mot det ljusare. Den hade jag ett tag samtidigt som min Thor Mk3 N innan jag bytte in den mot min Primare I32 ![]()
Postad 08 July 2015 - 10:20
Vad jag hört om Bladelius är att de större effektstegen och förstärkarna tenderar att bli ljusare i de övre sortimentet.
Nu vet ja inte hur du menade med din kommentar, skulle det vara positivt eller negativt att deras dyrare komponenter går mot det ljus?
Möjligt att det är så, men kan ju inte påstå att jag tycker att något jag hört från Bladelius skulle kunna klassas som mörkt iofs. Var skulle brytpunkten ligga då? Jag menar var börjar de svänga över åt det ljusa..
Thor 3 skulle jag möjligen sätta som något mer neutral än både Tyr1 & Tyr2 som ligger lite längre in på den ljusa delen av skalan. Thor 3 har lite mer svärta i bakgrunden och mer pondus men annars är det inte helt olika varandra. När det kommer till Thor3 så är den inte mer mörkare än t.ex. Hegels motsvarighet snarare tvärt om. Personligen tycker jag Tyr är väldigt trevlig med sin lite mer sprudlande vittalitet så om de dyra stegen är lite åt samma håll så kan det ju inte klassas som någon större nackdel, möjligen får man undvika att para ihop dessa med högtalare som har väldigt mycket energi i toppen. Detta blir inget problem ihop med Dynaudio enligt mig. Balder 2 har jag hört vid flera tillfällen men då i i olika förstegskonstellationer så lite svårt att avgöra vad som bidragit med vad i dessa fall.
"Tror det var tillsammans med Embla som Balder 2 spelades när man demade QLN Signatur 3 på Gbg-mässan och som helhet serverades här ett av det absoluta bästa ljuden på hela mässan. Detta är inte bara något som jag säger, de flesta som gick på denna demon instämmer. I alla fall de som jag pratat med i efterhand. Det är rätt imponerande för detta var definitivt ingen av de dyrare anläggningarna som demades."
Redigerat av Blåtand, 08 July 2015 - 10:30.
Postad 08 July 2015 - 22:24
Jag har själv bara hört en golvaren i serien men alltid gillat Dynaudio och bl.a ägt ett par Audience 42.
Tror ni X16 matchar den nuvarande centern i serien bra?
Redigerat av mattiask, 08 July 2015 - 22:24.
Postad 08 July 2015 - 22:39
Spekulerar i ett par beg Excite X16, vad tycker ni om den modellen?
Jag har själv bara hört en golvaren i serien men alltid gillat Dynaudio och bl.a ägt ett par Audience 42.
Jag hade X12 som var modellen under X16. Jag skulle hellre rekommendera att du köpte ur nuvarande serien, X14 då jag upplevde förra serien som något maskerad i diskanten på sämre inspelningar. Nya Excite Mk2 har ingen sådan maskering och låter lika bra oavsett inspelning, eller iaf när det gäller mina inspelningar skall sägas.
En riktigt fin övergång där jag inte har upplevt något negativt när man lyssnar på musik eller kollar på film. Det är väl det jag har att säga om dessa Mk1 och Mk2. Ska du ha en center så ska den helst vara från samma serie så att dom matchar varandra. Helst inte blanda Mk1 med Mk2 då det skiljer en del som jag nämnde ![]()
Mvh
Postad 08 July 2015 - 23:13
Om du jämför dom med bra inspelningar och till film för den delen oxå ?
Postad 10 July 2015 - 15:09
Spekulerar i ett par beg Excite X16, vad tycker ni om den modellen?
Om man hårddrar det så får du ett bättre diskantelement och en högtalare som är mindre stygg mot enklare förstärkare genom att välja nya Excite.
I det fall som du nämner X16 så saknas ju motsvarigheten i nya serien vilket innebär att du får gå på en golvmodell för att få samma baspondus.
Vill du ha en stativare med samma baspondus och den bättre diskanten så köp en begagnad Focus 160. Den är bättre på allt men behöver en bra förstärkare. Alternativet är X14 och om en sub om du tycker den saknar bas.
Vad center beträffar bör du se till att du får liknande diskanter.
På grund av platsbrist har jag Focus 160 och en Excite X24. Focus center var för stor. Då båda dessa serier har väldigt lika diskanter så är olikheterna inte större än att de går att leva med.
Redigerat av Blåtand, 10 July 2015 - 15:11.
Postad 10 July 2015 - 16:43
Har velat fram och tillbaka om vad jag ska satsa på som nästa steg från mina Audio Pro V3. Revel, Ino Audio, Guru, Klipsch etc. Och framförallt hur mycket man ska satsa. Ogillar att köpa helt nytt då jag gillar att byta grejer ibland. Det här blev lagom mycket pengar, snygga och baskapabla stativare. Dynaudio är ett märke som jag har erfarenhet av och som jag gillar. Blir nog någon sub så småningom till film men vad det nu blir får jag se längre fram. Var sugen på Revel, älskade dom små M105 men det blev för mycket pengar, speciellt efter prishöjningen. Var oxå nyfiken på Klipsch RP serien men vågade inte köpa dom helt nya olyssnat.
Ino Audio imponerade enormt på mig och det blir det om jag får möjlighet till ett dedikerat rum igen i framtiden.
Postad 12 July 2015 - 12:10
Det blev ett par vita begade X16 och en begad X22 som center. Tyvärr den senare i lönn men det är ju bara fronten som kommer synas i tv-bänken.
Har velat fram och tillbaka om vad jag ska satsa på som nästa steg från mina Audio Pro V3. Revel, Ino Audio, Guru, Klipsch etc. Och framförallt hur mycket man ska satsa. Ogillar att köpa helt nytt då jag gillar att byta grejer ibland. Det här blev lagom mycket pengar, snygga och baskapabla stativare. Dynaudio är ett märke som jag har erfarenhet av och som jag gillar. Blir nog någon sub så småningom till film men vad det nu blir får jag se längre fram. Var sugen på Revel, älskade dom små M105 men det blev för mycket pengar, speciellt efter prishöjningen. Var oxå nyfiken på Klipsch RP serien men vågade inte köpa dom helt nya olyssnat.
Ino Audio imponerade enormt på mig och det blir det om jag får möjlighet till ett dedikerat rum igen i framtiden.
Nu har du ju hyfsade grejer så du har gott om tid att fundera över nästa steg ![]()
Finns ju hur mycket som helst där ute och ger man det lite tid så lär du prioritera om flera gånger innan det är dags...
Postad 13 July 2015 - 09:28
Det som är bra med Excite är att man kan med relativt billiga medel ta sig in i Dynaudio-världen. Ska man upp i Focus och där över dra det iväg iomed att du behöver bra drag i förstärkare osv. Men hänger man på bra drag på grejerna. Jösses vad det spelar! Jag är helt torsk på det varma, generösa och dynamiska draget jag får ur mina Focus 160. När jag bodde i hus hade jag Focus 220 mkii. Tegelpannorna skakade när man drog på. Helt galet dynamiska. Lät helt otroligt bra.
Postad 13 July 2015 - 10:47
Behövs det lite mer effekt än vad men bioreceiver levererar så är det ju inte så dyrt att skaffa nåt bra beg slutsteg och haka på till frontarna.
Postad 19 July 2015 - 19:18
Postad 19 July 2015 - 22:09
En del skulle säga att identiska högtalare runt om är idealet.
Men det är ju inte så praktiskt för det mesta med enstativare som center. Personligen skulle jag välja X22:an.
Borde fungera tillräckligt bra då den är avsedd att vara center ihop med just denna Excite serie. Dessutom är det mer praktiskt och snyggare.
Men det går bra vilket som så det är mest en fråga om smak och förutsättningar.
Postad 19 July 2015 - 22:50
Jag hör absolut till en av dom som tycker identiska LCR högtalare är det optimala, om dom kan placeras korrekt.
Redigerat av mattiask, 19 July 2015 - 22:52.
Postad 20 July 2015 - 10:13
Skall du lägga den ner så är jag helt säker på att jag hellre skulle köra på en riktig centerhögtalare.
Om den kan stå upp i samma höjd som frontarna kanske den skulle kunna bli t.o.m något bättre än en X22.
Just för att de är identiska och placerade på rätt sätt.
Har hört allt för mycket negativt från folk som provat att lägga mer både stativare och golvhögtalre för att ens vilja testa..
Varför funderar du över detta om du ändå måste ha högtalaren liggande?
Postad 20 July 2015 - 12:12
Tycker X22 känns lite klen, men har inte fått mina X16 ännu så har bara testat den med mina andra högtalare. Hade som sagts tidigare läge på ett annat begat par X16 och därifrån kom tanken om en till X16 som center. Men jag tror som du, att en högtalare gjord för att stå upp kanske inte bör läggas ner. Ville bara kolla om någon kan bekräfta det.
Postad 22 July 2015 - 07:35
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Dynaudio-klubben
85 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?