Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-50PX8

918 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 september 2008 - 13:50

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Bäst är att köra med gråa "sidebars" för att slita skärmen jämt över hela. Fast det är ju inte så kul...

Ser ju för trist ut med gråa.

Postad 23 september 2008 - 14:32

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
kör då 16:9 och sluta whajna . eller 4:3 och låt de brännas in . =)

Postad 23 september 2008 - 16:44

slaffe
  • slaffe
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Slog till på denna i går. Eftersom jag inte har någon Expert affär här så fick det bli från El giganten. 11490:- Funkar det med! Förväntningarna är höga!"

Postad 25 september 2008 - 19:40

slaffe
  • slaffe
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Fick min tv idag. Ni som ser via analogt på tvn, hur är eran bild? Min är totalt världelös. Det är pixligt och suddigt till förbannelse. Sitter ca 3 meter ifrån. Min gamle px70 var 10ggr bättre bildmässigt via analogt än vad detta är.

Tips på vad som kan göras? Lämnar tillbaka denna om jag inte kan lösa detta problemet.

Postad 25 september 2008 - 20:20

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Fick min tv idag. Ni som ser via analogt på tvn, hur är eran bild? Min är totalt världelös. Det är pixligt och suddigt till förbannelse. Sitter ca 3 meter ifrån. Min gamle px70 var 10ggr bättre bildmässigt via analogt än vad detta är.

Tips på vad som kan göras? Lämnar tillbaka denna om jag inte kan lösa detta problemet.

px 70 var det en 42 tum ? annars så måste du ha en digitalbox för att få bra bil, vad har du för analogt är det comhem ?

Postad 25 september 2008 - 20:24

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Hmm, min analoga comhem signal är helt ok, givetvis är digital bättre men analog är helt ok på 3m. Så det beror troligen på

1) insignalen, kan variera kraftigt, det är ju en..... analog signal

2) Antennkabeln, en bra antennkabel kan ge bättre bild om det är analoga signaler

3) Dina bildinställningar, jag kör på de här http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/ fast de är för px80. Funkar super.

Jag ser då inga pixlar med analog signal på 3m.

Postad 26 september 2008 - 12:35

ventilschimpans
  • ventilschimpans
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag hade en 50PX8 i två veckor men tyckte att den visade svart och nästan svart alldeles för dåligt så jag bytte till en 46PZ80. Här är hur jag tycker 50PX8 förhåller sig till 46PZ80:

• Bättre
    -Priset så klart.
    -Fjärren är lite mindre riktningskänslig, annars likvärdiga.
    -Utseendet är bättre med mattsvart än blankt svart och silver.
  • Samma lika
    -Storleken. Bredvid varandra är det lite skillnad men på plasts i vardagsrummet upplevs ingen skillnad.
    -Surr hör jag bara från 46PZ80 när fläktarna varvar upp vid påslag, sen hörs de inte över lägenhetens svaga ventilationssus. Stoppar man in huvudet bakom skärmen surrar de lika mycket.
    -Ljudet från de inbyggda högtalarna duger gott för nyheter och slötittande.
    -Analog- och digitalmottningen känns lika dålig i bägge apparaterna.
    -Overscan blir det vid analog mottagning om en 16:9-bild ska täcka hela rutan (Auto/Zoom1) även om overscan är OFF i menyn.
    -4:3-läget tappas vid analog 16:9-utsändning när man byter kanal, mao skärmarna hoppar till auto-aspect. *
    -Foten är fulare till 46PZ80 (svart och silver) men man kan å andra sidan vrida skärmen.
    -Menyerna.
    -Responstid vid menyfipplande och kanalbyte.
    -Upplösningen (eftersom jag sitter tre meter från skärmen).
  • Sämre
    -Visning av mörka partier.
    -Kompnentingången på 46PZ80 visar en korrekt bild från Xbox1. 50PX8 visade en för grön bild som inte gick att fixa till genom att koppla om kablarna eller ändra inställningarna.

Summa summarum:
Kan man leva med 50PX8:ans överdrivet svarta svärta så är det inte lönt att köpa en PZ80 vad gäller SD-material.

Kringutrustning: Boxers fria kanaler, Comhems analoga kanaler, en VHS-bandare, Xbox (modell 1) via komponent samt Philips HTS3500 (DVD) via scart rgb.

* Om man vid analog 16:9-mottagning vill ha en lite mindre bild (och det vill man på tre meters håll) med korrekt AR ställer man TV:n i 4:3 läge och får utsändningens svarta kanter ovan/under bilden och TV:ns grå/svarta kanter på sidorna. Ingen overscan i detta läge. Om TV:n själv får välja ställer den sig i Zoom1-läge (16:9) med overscan och grafik högst upp/längst ned försvinner, exempelvis temperaturen för Skåne på väderkartor eller en del rullande text syns bara till hälften.

Postad 26 september 2008 - 19:47

slaffe
  • slaffe
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hmm, min analoga comhem signal är helt ok, givetvis är digital bättre men analog är helt ok på 3m. Så det beror troligen på

1) insignalen, kan variera kraftigt, det är ju en..... analog signal

2) Antennkabeln, en bra antennkabel kan ge bättre bild om det är analoga signaler

3) Dina bildinställningar, jag kör på de här http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/ fast de är för px80. Funkar super.

Jag ser då inga pixlar med analog signal på 3m.

px 70 var det en 42 tum ? annars så måste du ha en digitalbox för att få bra bil, vad har du för analogt är det comhem ?

Ja det var 42. Nej jag har inte ComHem, jag har Tele2's ###### skräp. Dekodern är från stenåldern. Ska testa inställningarna, tack. Jag återkommer.

Postad 26 september 2008 - 20:47

foppa212
  • foppa212
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Köpa en ny 50 " plasma och köra analogt...känns sådär...

Postad 26 september 2008 - 21:00

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Det är kanske inte riktigt vad skärmen är tänkt för...

Postad 27 september 2008 - 20:42

miklo_x
  • miklo_x
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,

köpte mig en th-50px8 nu i veckan. Än så länge är jag ju grymt nöjd måste jag säga.
Jag har dock en löjlig liten fråga nu när jag gick in på prisjakt och kollade bilderna folk lagt upp på sina apparater.

Min TV hade endast det nedersta klistermärket kvar, dvs inte det stora där det står "Viera HD ready" osv...
Bör jag vara orolig att jag fått en "begagnad" apparat? En som kanske varit inne på service eller något? Som sagt så har ju folk tagit bilder precis när de tagit upp TVn ur kartongen och de klisterlapparna verkar ju sitta där.

Köpte den på Expert... Skulle jag ringa de och fråga angående det så lär de väl blåneka..?

Mvh

Postad 27 september 2008 - 21:26

Boxer
  • Boxer
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Om det av någon anledning skulle vara Expert som packat om så bör du nog ha kunnat se det på förpackningen när du packade upp. Jag vet inte ens om det görs på det sätt du beskriver med att skicka ut "service-ex" men det skulle väl i så fall vara Panasonic och det lär ju inte Expert kunna svara på.

Postad 28 september 2008 - 01:57

slaffe
  • slaffe
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Eller så ser jag på film till 99%, tror ingen köper en 50" för att se på analogt med.

Postad 28 september 2008 - 07:53

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Min TV hade endast det nedersta klistermärket kvar, dvs inte det stora där det står "Viera HD ready" osv...
Bör jag vara orolig att jag fått en "begagnad" apparat? En som kanske varit inne på service eller något? Som sagt så har ju folk tagit bilder precis när de tagit upp TVn ur kartongen och de klisterlapparna verkar ju sitta där.

Gå in i service menyn och kolla hur länge den varit i drift.

Så här gör du:
1. Öppna front luckan
2. Håll inne "kanal ner"
3. Tryck "0" på fjärrkontrollen 3 ggr i snabb följd

Nu öppnas service menyn. Avsluta met "exit" på fjärren och pilla inte på några inställningar!

Postad 28 september 2008 - 08:21

foppa212
  • foppa212
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Eller så ser jag på film till 99%, tror ingen köper en 50" för att se på analogt med.

Okej....
Konstigt att du skrev att du skulle lämna tillbaka den för att det var så dålig bild med analog TV

Postad 28 september 2008 - 10:00

miklo_x
  • miklo_x
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Så här gör du:
1. Öppna front luckan
2. Håll inne "kanal ner"

Nu öppnas service menyn. Avsluta met "exit" på fjärren och pilla inte på några inställningar!

Tack kufen. Under "time" stod det 00006:30 - antar att det är cirka 6 timmar och 30 minuter. Kollade igenom bruksanvisningen men hittade inget om det. Du kanske vet om det står för tiden? :unsure: Verkar som att jag kanske inte behöver oroa mig om det isåfall. 6h stämmer nog ganska bra. Men om man återställer alla inställningar, återställs tiden också då? Alltså drifttiden osv...

Mvh

Postad 28 september 2008 - 10:10

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Så här gör du:
1. Öppna front luckan
2. Håll inne "kanal ner"

Har du koll på hur man manövrerar i den också? Finns det möjlighet att ställa grundfärgerna separat där?

Postad 28 september 2008 - 11:12

slaffe
  • slaffe
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Okej....
Konstigt att du skrev att du skulle lämna tillbaka den för att det var så dålig bild med analog TV

Bara för man köper en tv för FILM kan det vara ett och annat program man vill slö titta på, och då kanske man vill se vad det är och inte bara massa sudd och pixlar. Även om inte tvn är köpt för just det ändamålet. Sluta tramsa nu. Tänk lite själv.

Hej,

köpte mig en th-50px8 nu i veckan. Än så länge är jag ju grymt nöjd måste jag säga.
Jag har dock en löjlig liten fråga nu när jag gick in på prisjakt och kollade bilderna folk lagt upp på sina apparater.

Köpte den på Expert... Skulle jag ringa de och fråga angående det så lär de väl blåneka..?

Mvh

Samma för mig föresten. Jag har inte heller något märke där uppe. Tiden på tvn är 13h, kollade precis i service menyn. Så jag antar att dom glömt sätta på det? Ser inte ut som det suttit något där heller.

Postad 28 september 2008 - 12:00

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Hittar ingen info om vilket hålavstånd det är till Vesafäste på den här. Nån som har sett det?

Postad bild

799:- hos Kjelle. Verkar både fint och prisvärt. Tror ni det passar?

Redigerat av penke62, 28 september 2008 - 12:21.

Postad 28 september 2008 - 22:18

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Ingen mer än jag som upplever bilden som brusig/flimmrig ibland? Tex bakgrunden på en scen där skärpan läggs på skådespelaren. Stör mig på det då det inte var så på min tidigare LCD. Bara undrar om fler upplever det så eller om det är fel på mitt ex.

Mvh Lundgren

Postad 29 september 2008 - 06:29

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig att få tv:n att byta ingång automatiskt när man sätter på dvd:n och filmen går igång?
Fungerade innan med scart anslutningen men nu har jag hdmi och jag får trycka på av- knappen på fjärren för att byta ingång.

Postad 29 september 2008 - 07:32

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Någon som kan hjälpa mig att få tv:n att byta ingång automatiskt när man sätter på dvd:n och filmen går igång?
Fungerade innan med scart anslutningen men nu har jag hdmi och jag får trycka på av- knappen på fjärren för att byta ingång.

Jag vet att den funktionen ligger i scarten som koppling, men den har ju stift dedikerade för den växlingen. Vet inte om hdmi som är digital kan styra den växlingen.

Postad 29 september 2008 - 18:37

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Jag vet att den funktionen ligger i scarten som koppling, men den har ju stift dedikerade för den växlingen. Vet inte om hdmi som är digital kan styra den växlingen.

Så alla här inne som har anslutit denna tv med hdmi byter ingång manuellt på fjärrkontrollen?

Postad 29 september 2008 - 21:44

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Så alla här inne som har anslutit denna tv med hdmi byter ingång manuellt på fjärrkontrollen?

Jag gör då det än så länge iaf :)

Postad 30 september 2008 - 07:27

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Vet inte om det går att lösa med Viera-Link-tjofräset, eller om det bara funkar med Panas egna spelare. Finns iaf nåt i menyn man kan ställa där.

Postad 02 oktober 2008 - 10:12

wilhelmrama
  • wilhelmrama
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är för kort avstånd för denna tv om man sitter ca:3-3,5 meter ifrån?
Och då menar jag med vanlig digital tv som sämsta bild vi tittar på. Vi har en 42" plasma nu som är från 1926 och den är inte bra vid lite sämre sändningar och helt värdelös när det är dåliga sändningar men det är ju vad jag har förstått alla tv apparater, jag skalar upp bilden idag via en yamaha rx-v1800 stärkare. Skalar tv:n själv upp bilden???

Postad 02 oktober 2008 - 12:24

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag undrar om det är för kort avstånd för denna tv om man sitter ca:3-3,5 meter ifrån?
Och då menar jag med vanlig digital tv som sämsta bild vi tittar på. Vi har en 42" plasma nu som är från 1926 och den är inte bra vid lite sämre sändningar och helt värdelös när det är dåliga sändningar men det är ju vad jag har förstått alla tv apparater, jag skalar upp bilden idag via en yamaha rx-v1800 stärkare. Skalar tv:n själv upp bilden???

Alla tvapparater skalar om bilden på ett eller annat sätt för att fylla ut bilden om du nu inte pixelmappar den från datorn vilket jag inte tror du gör. Så, visst skalar den om den. Jag sitter exakt 3 m ifrån med huvudet och jag tycker bilden är väldigt bra med vanlig digitaltv. Klart det är störd skillnad från HD-material men det är inget jag tänker på när jag kollar sporten 2200 varje kväll :)

Postad 02 oktober 2008 - 12:56

wilhelmrama
  • wilhelmrama
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
ok...tack, det var det svaret jag ville ha:) pixelmappar gör jag inte och kommer inte att göra så det har du rätt i:)

Redigerat av wilhelmrama, 02 oktober 2008 - 12:56.

Postad 03 oktober 2008 - 08:53

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Det är alltså ingen mer än jag som uppfattar denna tv som flimmrig, har ju frågat tidigare. Ser ut som det är myrornas krig på himelen ibland. När jag kollade på den i butik uppfattade jag den inte så här men det ärju först när man tar hem och använt grejerna ett tag man upptäcker saker. Alltså måste det vara fel på mitt exemplar, eller?. Farsans samsung q97 är ju inte alls så flimmrig som denna och den är ju i övrigt inte så jättbra. Stör mig som fan på detta så jag känner mig väldigt missnöjd med denna tv! Kan tyvärr inte lämna tillbaks teven då öppet köp tiden har gått ut och den var ju inte speciellt lång annars hade jag gjort det med en gång. Antingen är det bara att vänja sig eller försöka bli av med den på nått sätt, kontakta panasonic sverige kanske vad vet jag.

Postad 03 oktober 2008 - 08:56

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Det är alltså ingen mer än jag som uppfattar denna tv som flimmrig, har ju frågat tidigare. Ser ut som det är myrornas krig på himelen ibland. När jag kollade på den i butik uppfattade jag den inte så här men det ärju först när man tar hem och använt grejerna ett tag man upptäcker saker. Alltså måste det vara fel på mitt exemplar, eller?. Farsans samsung q97 är ju inte alls så flimmrig som denna och den är ju i övrigt inte så jättbra. Stör mig som fan på detta så jag känner mig väldigt missnöjd med denna tv! Kan tyvärr inte lämna tillbaks teven då öppet köp tiden har gått ut och den var ju inte speciellt lång annars hade jag gjort det med en gång. Antingen är det bara att vänja sig eller försöka bli av med den på nått sätt, kontakta panasonic sverige kanske vad vet jag.

Tittar man på TVn på väldigt nära håll så stämmer detta bra. Det ser ut som att bilden rör sig(typ som myrornas krig) Vad jag förstår så är Plasma på detta viset?

Ialla fall så är det inget som märks från normalt avstånd, d.v.s ca 3-4 meter.

Postad 03 oktober 2008 - 09:09

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Matar du den med allt annat än analog tv-signal ska bilden inte vara flimrig. Jag har sett den här tv:n i så många olika butiker, och har nu en själv. Den flimrar inte. Detta förutsätter ju att det inte är pixlarnas tändning/släckning du menar, men dessa syns bara på korta avstånd. Vid normalt tittaravstånd är bilden helt stabil.
Om ursäkt för attt jag inte har svarat tidigare.
Har du inte haft tv:n mer än ett par veckor bör en seriös handlare byta den omgående och utan knussel.

Postad 03 oktober 2008 - 10:05

Unregistered31913
  • Unregistered31913
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

jag tycker också att den flimrar endel. eller vad det nu kan vara. har bara sett den i butiker, men tycker det är ganska tydligt när den står bredvid samsungs motsvarande. tror nog att den varit matad med digital signal också, men är inte säker. avståndet kanske var nära, men inte närmare än 2m.

Postad 03 oktober 2008 - 10:29

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

jag tycker också att den flimrar endel. eller vad det nu kan vara. har bara sett den i butiker, men tycker det är ganska tydligt när den står bredvid samsungs motsvarande. tror nog att den varit matad med digital signal också, men är inte säker. avståndet kanske var nära, men inte närmare än 2m.

Testa ändra inställningar på tv-n tex dra ner skärpan och byt till användarläget eller bio, finns brusreducering så stäng av det.Inställningar kan ju sabba vilken tv som helst.

Postad 03 oktober 2008 - 11:31

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Har provat de olika bildlägena och testat olika inställningar hit o dit men det flimmrar lik förbannat. Matar teven med blueray och bakgrunden på en film kan flimmra nått fruktansvärt så att det förstör hela upplevelsen. Har sett andra plasmor som inte beter sig såhär, men jag kanske är extra känslig för detta och panasonicen kanske flimmrar mer än andra tillverkare. Mitt avstånd till teven är ju rätt nära (2.5-3m) men det ska ändå inte vara såhär tycker jag på en plasma från 2008. Får kolla upp om det inte går att lösa ändå med ett byte till något annat. (penke62, ingen behöver be om ursäkt för att de inte svarat på mina tidigare frågor)

Mvh Tomlund

Postad 03 oktober 2008 - 12:49

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Hmm konstigt. Pioneer SX-4280D som jag hade tidigare tyckte jag flimrade betydligt mer än den här så det låter inte riktigt normalt...

Tvärtom tycker jag att den är riktigt bra på att visa lugna fält även med lågupplöst material. Givetvis bättre för digital än analog signal.

Postad 03 oktober 2008 - 21:16

Avalance
  • Avalance
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Precis köpt och fått hem en från DustinHome (leverans samma dag med bud för 300 spänn, så ska postorder fungera!). Inkopplad till dator och jag håller nu på att experimentera med olika upplösningar och overscan-inställningar (har kopplat med DVI->HDMI-adapter och har ett ATI Radeon X1300-kort i datorn).

Den enda kombination jag får till som ser hyffsat ut är 1920x1080 i 24Hz, overscan=off i Radeon-inställningarna på datorn, samt 16:9 och overscan=off på TVn. Bilden linjerar då helt mot TVns kanter. Även 25 och 30Hz fungerar men då får man ett egendomligt flimmer bakom muspekaren.

Alla andra inställningar leder till problem. Bilden blir inte helt centrerad på TVn och försöker man kompensera med overscan så försvinner alltså ena sidan av bilden (alternativt får man en svart rand på andra sidan). Jag skulle föredra att köra någon mer 720p-aktig upplösning för att inte texten i Windows ska bli helt oläsbart liten och för att det ska kännas mer pixelmappat.

Ni andra som kopplar 50PX8an till dator, vad kör ni för upplösning/inställningar?
Finns det något program för att justera så att bilden blir centrerad på TVn i andra upplösningar?
Har ett X1900-kort liggande nånstans.. Nån som tror det blir skillnad om jag byter ut det betydligt billigare X1300-kortet? ;)

EDIT: OK, 1280x720 i 50Hz funkade också, men det känns ju också väldigt opixelmappat. Vad kör ni andra i?

Redigerat av Avalance, 03 oktober 2008 - 21:33.

Postad 03 oktober 2008 - 21:34

igelkott
  • igelkott
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Fick min tidigare idag och har inte prövat jättemycket plus att jag har satt ljusstyrka och konstrast ganska lågt än så länge..

Först vill jag säga att jag är van vid en 32" CRT modell bra.
Jag vet inte om den här är speciellt mycket snyggare, för den är en riktig koloss, men ja..

Generellt är det väl bara färgerna som är liiiiiiiite liiiiite fel ibland, men jag är ändå positivt överraskad.
Nyanserna i det allra svartaste är lite svåra att urskilja oavsett hur man än ställer in, men fullt tillräckligt bra för mig.

Digital-tv via comhem ser mycket bra ut.
Blueray har jag ingen än.

Dator:
Integrerat intel x3500 grafikchipset.
Jag ställde tvn på overscan=off och sen satte jag upplösningen i intels grafikprogram till 1280x720 och jag tyckte det blev bra. Hade iofs förväntat mig att inte ens kunna läsa texten under ikonerna. Går säkert att få ännu bättre genom att mixtra runt.

Helnöjd!

Postad 05 oktober 2008 - 14:31

RayIV
  • RayIV
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Vart hittar jag diverse kalibrerings verktyg?

Break in dvd kan man hitta det på nätet?

Postad 05 oktober 2008 - 19:49

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Vart hittar jag diverse kalibrerings verktyg?

Break in dvd kan man hitta det på nätet?

http://www.eaprogramming.com

Postad 07 oktober 2008 - 09:22

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har provat de olika bildlägena och testat olika inställningar hit o dit men det flimmrar lik förbannat. Matar teven med blueray och bakgrunden på en film kan flimmra nått fruktansvärt så att det förstör hela upplevelsen. Har sett andra plasmor som inte beter sig såhär, men jag kanske är extra känslig för detta och panasonicen kanske flimmrar mer än andra tillverkare. Mitt avstånd till teven är ju rätt nära (2.5-3m) men det ska ändå inte vara såhär tycker jag på en plasma från 2008. Får kolla upp om det inte går att lösa ändå med ett byte till något annat. (penke62, ingen behöver be om ursäkt för att de inte svarat på mina tidigare frågor)

Mvh Tomlund

Testa vänd på din nätkabel, kan vara ett sällsynt fel som dyker upp vid fasfel antennkabel-nätkabel.

Postad 07 oktober 2008 - 09:28

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Precis köpt och fått hem en från DustinHome (leverans samma dag med bud för 300 spänn, så ska postorder fungera!). Inkopplad till dator och jag håller nu på att experimentera med olika upplösningar och overscan-inställningar (har kopplat med DVI->HDMI-adapter och har ett ATI Radeon X1300-kort i datorn).

Den enda kombination jag får till som ser hyffsat ut är 1920x1080 i 24Hz, overscan=off i Radeon-inställningarna på datorn, samt 16:9 och overscan=off på TVn. Bilden linjerar då helt mot TVns kanter. Även 25 och 30Hz fungerar men då får man ett egendomligt flimmer bakom muspekaren.

Alla andra inställningar leder till problem. Bilden blir inte helt centrerad på TVn och försöker man kompensera med overscan så försvinner alltså ena sidan av bilden (alternativt får man en svart rand på andra sidan). Jag skulle föredra att köra någon mer 720p-aktig upplösning för att inte texten i Windows ska bli helt oläsbart liten och för att det ska kännas mer pixelmappat.

Ni andra som kopplar 50PX8an till dator, vad kör ni för upplösning/inställningar?
Finns det något program för att justera så att bilden blir centrerad på TVn i andra upplösningar?
Har ett X1900-kort liggande nånstans.. Nån som tror det blir skillnad om jag byter ut det betydligt billigare X1300-kortet? :D

EDIT: OK, 1280x720 i 50Hz funkade också, men det känns ju också väldigt opixelmappat. Vad kör ni andra i?

Jag kör 1280x720 i 50Hz, och har gjort så i ett par månader nu sen jag skaffade tv:n, upplever ingen dålig kvalité vid något som helst tv/film tittande. Bluray/720p/uppskalad digitaltv/HD-tvkanaler/divx osv. ser fullständigt lysande ut alltihop genom min HTPC!

HD-tv är väl det enda som får någon slags störnings/brytlinje mitt över skärmen vid snabba panoreringar, hänger inte helt med alla gånger, men det beror snarare på att min HTPC inte är optimerad för att visa HD-tv helt smooth (kollar genom FireDTV-viewer for Vista MC)

Postad 07 oktober 2008 - 09:49

Avalance
  • Avalance
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag kör 1280x720 i 50Hz, och har gjort så i ett par månader nu sen jag skaffade tv:n, upplever ingen dålig kvalité vid något som helst tv/film tittande. Bluray/720p/uppskalad digitaltv/HD-tvkanaler/divx osv. ser fullständigt lysande ut alltihop genom min HTPC!

Ja jag började misstänka att 1280x720 i 50Hz was the way to go, även om det känns lite tråkigt att köra på lägre upplösning än TVn, skönt att få det bekräftat! Har inte heller sett till några störningar/brytlinjer som du säger (till skillnad från den förra LCD-TVn, där syntes de hela tiden).

Postad 07 oktober 2008 - 12:16

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Testa vänd på din nätkabel, kan vara ett sällsynt fel som dyker upp vid fasfel antennkabel-nätkabel.

Isf bättre att isolera jordarna helt från varandra. Kostar några tior hos Kjell.

Postad 07 oktober 2008 - 16:11

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Ska testa det efter jobbet!

Postad 07 oktober 2008 - 16:15

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Isf bättre att isolera jordarna helt från varandra. Kostar några tior hos Kjell.

Hur menar du? Inte så kunnig på detta område.

Postad 07 oktober 2008 - 20:16

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Hur menar du? Inte så kunnig på detta område.

TV/video / Antenntillbehör / Mantelströmfilter / 30411
http://www.kjell.com...items/30411.jpg
Mantelströmfilter
Jordavskiljare för antenn
Separerar jorden mellan antennen och mottagaren.

Detta är vad du behöver om du har brum i din hemmabioanläggning när antennkabeln är inkopplad. Galvanisk avskiljare som förhindrar så kallad jordningskonflikt vilket kan resultera i överspänning. Filtret ansluts mellan antennkabeln och mottagare. Idealisk för 100 Hz TV/Plasma/LCD utrustning.

Avskärmning: 75 dB

(Förekommer i olika utförande.)

Support
KjellFakta: (rekommenderad läsning)
Brand i Platt-TV

Postad 08 oktober 2008 - 07:57

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ska testa det efter jobbet!

Hör gärna av dig om det hjälpte,

själv fick jag ett stort lyft i hela min anläggning när jag köpte en ny grendosa från Classe för några tior, hade kört med gamla vita reliker som gått i arv tidigare..

självklart så vände jag allt kablage rätt också, kanske är detta något som främst påverkar hifi-produkter, men min polare hade störningar med sitt PS3 på sin HDTV, och efter mitt tips så slapp han reklamera sin PS3.. alla problem försvann genom en enkel kabelvändning i vägguttaget.. (Tv'n och PS3 var vända åt olika håll = felfas)

Postad 08 oktober 2008 - 08:01

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ja jag började misstänka att 1280x720 i 50Hz was the way to go, även om det känns lite tråkigt att köra på lägre upplösning än TVn, skönt att få det bekräftat! Har inte heller sett till några störningar/brytlinjer som du säger (till skillnad från den förra LCD-TVn, där syntes de hela tiden).

TV'n är framförallt byggd för att skala upp just 1280x720 (overscan:off såklart), så det är helt rätt. Jag vet att det ibland är lätt att hänga upp sig på siffror, men efter ett tag, tar som tur är, ögonen och hjärnan över kontrollen och man kan lugna sig själv med att ens val var rätt. (sen glömmer man allt det där)

1080p @ 24hz funkar naturligtvis också, har inte testat själv. Det borde ju ge bästa playback för bluray osv. Men kan tänka mig att all annan uppspelning blir lidande.

720p @ 50hz, här går det också att piffa till bilden med codecs, testa dig fram och googla lite. Jag har iallafall fått grym bild med precis alla format som sagt..

Postad 08 oktober 2008 - 16:02

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Har ringt till panasonic support och återförsäljaren som som jag köpte teven hos o det är ett jäkla meckande. Återförsäljaren säger att jag ska ringa panasonic och panasonic säager att jag ska prata med återförsäljaren angående flimmret. Verkar inte som dom har mycket koll på panasonic, han frågade mig om det var en plasma när han hade fått modellnamnet på teven! Sista gången jag beställde en teve, nästa gång kommer jag köpa den i en fysisk butik i närheten så det bara är att åka tillbaks med skiten om det är problem, får gärna kosta nån tusenlapp mer det är det värt. Märkte att om man har en helt svart bakgrund tex trycker på av och väljer en ingång där man inte har inkopplat nått på, ökar ljusstyrkan några snäpp från mitten så är det bara ett antal pixlar som ändrar färg till mer grått och det ser ut som myrornas krig på hela skärmen (flimmrar/brusar). Fortsätter man att öka så visar tillslut hela skärmen ljusgrå bild. Ni andra som har denna teve beter sig den också som min gör? Om de inte gör det så måste det vara fel på min.

Provade att vända nätkabeln smilflink men det är samma fenomen.

Mvh Tomlund

Redigerat av Tomlund, 08 oktober 2008 - 16:04.

Postad 08 oktober 2008 - 16:24

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

Har ringt till panasonic support och återförsäljaren som som jag köpte teven hos o det är ett jäkla meckande. Återförsäljaren säger att jag ska ringa panasonic och panasonic säager att jag ska prata med återförsäljaren angående flimmret. Verkar inte som dom har mycket koll på panasonic, han frågade mig om det var en plasma när han hade fått modellnamnet på teven! Sista gången jag beställde en teve, nästa gång kommer jag köpa den i en fysisk butik i närheten så det bara är att åka tillbaks med skiten om det är problem, får gärna kosta nån tusenlapp mer det är det värt. Märkte att om man har en helt svart bakgrund tex trycker på av och väljer en ingång där man inte har inkopplat nått på, ökar ljusstyrkan några snäpp från mitten så är det bara ett antal pixlar som ändrar färg till mer grått och det ser ut som myrornas krig på hela skärmen (flimmrar/brusar). Fortsätter man att öka så visar tillslut hela skärmen ljusgrå bild. Ni andra som har denna teve beter sig den också som min gör? Om de inte gör det så måste det vara fel på min.

Provade att vända nätkabeln smilflink men det är samma fenomen.

Mvh Tomlund

Det här pixelbruset som du beskriver tycker jag låter helt normalt. Det är så plasma fungerar. Sen är det olika mycket uttalat på olika modeller. Pioneer ska vara de allra värsta. Som jag har fattat det så är det genom sånt där brus som plasman skapar sina olika färgövergångar och gråtonsövergångar. Tillskillnad från lcd så är plasman helt digital och därför måste den brusa till det lite.

Ser du det här bruset/flimmret när du sitter på normalt tittavstånd?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.