Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *

1049 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2009 - 20:43

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag hoppas att någon har lust att svara på dessa frågor, nu när jag äntligen skaffat 2110 Max.

1. Hur i helskotta stänger man av GPSn? Med On/Off-knappen så blir skärmen bara svart men trycker man på den igen så är allt kvar, som en skärmsläckare. När jag kopplar ut USB-kabeln från GPSn när jag haft den i datorn så fortsätter Navigons svarta jordglobsbild vara kvar och det händer inte ett skit när jag försöker "starta om den" med On/Off-knappen, då måste jag istället göra en Reset så att den startar om.

2. Kan man ändra teckenstorleken på all info i GPSn? Jag tycker det är ganska svårt att se t.ex. avfartsnummer, ankomsttid och de där mindre tecknerna.

3. Jag har försökt installera Poi Warner men troligen har jag misslyckat? Jag förde över några asc-filer som GPSn genast satte igång och bearbetade. En Poi Warner-ruta kommer upp hastigt vid start av GPS och en liten röd On/Off "knapp" syns i nere i högra hörnet men jag kan inte göra ett skit med den och sen verkar jag inte kunna söka på någon av de poi som jag har lagt in.

4. Hur lägger jag in waypoints? Är det samma som favoriter? Går det inte att på något enkelt sätt skapa waypoints i datorn och sen föra över dom till GPSn?

Jag hoppas att någon kan svara på mina frågor!

PS. Jag har installerat Text-to-speech och jag tycker att det fungerar ganska bra faktiskt, kanske att det inte är värt 199kr men nästan. Än så länge har den uttalat namnen runt Upplands Väsby, Sollentuna och Vallentuna ganska rätt, t.ex. Norrortsleden kunde den säga.
Dock när den skulle säga Arlanda flygplats så lät det mer som Hårlanda flygplats, lite burkigt ljud just när dom ska säga namn men annars helt okej.

Postad 11 April 2009 - 22:46

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jag hoppas att någon har lust att svara på dessa frågor, nu när jag äntligen skaffat 2110 Max.

1. Hur i helskotta stänger man av GPSn? Med On/Off-knappen så blir skärmen bara svart men trycker man på den igen så är allt kvar, som en skärmsläckare. När jag kopplar ut USB-kabeln från GPSn när jag haft den i datorn så fortsätter Navigons svarta jordglobsbild vara kvar och det händer inte ett skit när jag försöker "starta om den" med On/Off-knappen, då måste jag istället göra en Reset så att den startar om.

2. Kan man ändra teckenstorleken på all info i GPSn? Jag tycker det är ganska svårt att se t.ex. avfartsnummer, ankomsttid och de där mindre tecknerna.

3. Jag har försökt installera Poi Warner men troligen har jag misslyckat? Jag förde över några asc-filer som GPSn genast satte igång och bearbetade. En Poi Warner-ruta kommer upp hastigt vid start av GPS och en liten röd On/Off "knapp" syns i nere i högra hörnet men jag kan inte göra ett skit med den och sen verkar jag inte kunna söka på någon av de poi som jag har lagt in.

4. Hur lägger jag in waypoints? Är det samma som favoriter? Går det inte att på något enkelt sätt skapa waypoints i datorn och sen föra över dom till GPSn?

Jag hoppas att någon kan svara på mina frågor!

PS. Jag har installerat Text-to-speech och jag tycker att det fungerar ganska bra faktiskt, kanske att det inte är värt 199kr men nästan. Än så länge har den uttalat namnen runt Upplands Väsby, Sollentuna och Vallentuna ganska rätt, t.ex. Norrortsleden kunde den säga.
Dock när den skulle säga Arlanda flygplats så lät det mer som Hårlanda flygplats, lite burkigt ljud just när dom ska säga namn men annars helt okej.

1: Det går inte att stänga av den helt (av någon dum puckad idiotisk anledning).

2: Det går inte att ändra teckenstorlek. Skulle själv också vilja göra det.

3: Ingen aning.

4: Ja, "favoriter" är det kanske skulle kunna motsvara det du kallar waypoints....typ...beroende på vad du menar med waypoints. Och nej, än så länge går det inte skicka sådan info från dator till gps. Dock kan du ju föra över POI's till den med hjälp av POIWarner (om du nu får ordning på det..)

Postad 12 April 2009 - 09:51

Unregistered9f3b2e22
  • Unregistered9f3b2e22
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

...ja, det går utmärkt.

/Franz

Tack!

Jörgen

Postad 13 April 2009 - 12:21

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Antingen väljer man att abonnera på en 24 månaders kartuppdatering där uppdateringar av fartkamerorna ingår och då får man uppdateringarna varje kvartal. Annars kan man välja att prenumerera på ett särskilt fartkameraabonnemang som kostar extra, men då får man i gengäld uppdateringarna varje månad.

Jag har kollat upp det här och dom fartkamerorna som är med i kartuppdateringarna är mer än 1 1/2 år gamla, det är väldigt många kameror som inte är med.
Sen köpte fartkamerauppdateringarna (för 299:-) och då är alla kameror med, jag har inte upptäckt någon som inte är med runt där jag bor och där jag åkt!

Postad 13 April 2009 - 12:24

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag har kollat upp det här och dom fartkamerorna som är med i kartuppdateringarna är mer än 1 1/2 år gamla, det är väldigt många kameror som inte är med.
Sen köpte fartkamerauppdateringarna (för 299:-) och då är alla kameror med, jag har inte upptäckt någon som inte är med runt där jag bor och där jag åkt!

Låter inte bra. Den information som jag skrev i mitt tidigare inlägg, är information som jag fått av Navigons kundtjänst. Verkar som de inte har någon större koll på vad som ingår och inte ingår i deras produkter. ;)

Var hittade du informationen om att det är mer än 1 1/2 år gamla uppgifter som finns i kartuppdateringarna?

Redigerat av Macsailor, 13 April 2009 - 12:26.

Postad 13 April 2009 - 14:53

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Det har jag själv upptäckt genom att att kameror som kommit upp dom senaste 1 1/2 åren runt om kring där jag bor inte finns med! :-(

Postad 13 April 2009 - 17:55

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Det har jag själv upptäckt genom att att kameror som kommit upp dom senaste 1 1/2 åren runt om kring där jag bor inte finns med! :-(

To bad. De två av enda kameror som finns här i västra Blekinge (östra delen har fullt av dem), sattes upp i hösta och finns fortfarande inte med. Bad, to bad.

Postad 13 April 2009 - 18:01

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Kan någon tala om några nyuppsatta fartkameror som är uppsatta i år resp. i höstas så jag kan kolla på min GPS vilka som finns?

Jag har kollat några olika i landet om dom finns och det gjorde dom men jag vet inte hur gamla dom är.
Jag har nyss uppdaterat till Europakartan Q1 2009 men inte köpt uppdatering av fartkameror.

Var det inte någon som skrev att GPSn varnar för fartkameror som är riktade åt "fel" håll också? Det gör inte min iaf.

Postad 13 April 2009 - 18:30

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kan någon tala om några nyuppsatta fartkameror som är uppsatta i år resp. i höstas så jag kan kolla på min GPS vilka som finns?

Jag har kollat några olika i landet om dom finns och det gjorde dom men jag vet inte hur gamla dom är.
Jag har nyss uppdaterat till Europakartan Q1 2009 men inte köpt uppdatering av fartkameror.

Var det inte någon som skrev att GPSn varnar för fartkameror som är riktade åt "fel" håll också? Det gör inte min iaf.

Kameror som placerades ut under hösten 08 kommer tidigast med i Q2/2009.
2110 max varnar bara i färdriktningen för hastighetskameror.

/Franz

Postad 13 April 2009 - 18:32

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
http://www.vv.se/Tra...inns-kamerorna/

Här kan du gå in och länsvis kolla var kamerorna är och kolla om dom kom upp före år 2008, eller 2008 och senare.

Dom som sattes upp under hösten 2007 och våren 2008 fanns inte med i Q1 2009 och det var därför jag köpte fartkameratillägget. I Samma veva mejlade jag Navions support och frågade och dom visste inte när de kamerorna skulle dyka upp med dom vanliga kartorna.

Redigerat av Aeroaero, 13 April 2009 - 18:43.

Postad 13 April 2009 - 19:09

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

/Franz

Vad menar du med bara hastighetskameror? Finns det något annat?

http://www.vv.se/Tra...inns-kamerorna/

Här kan du gå in och länsvis kolla var kamerorna är och kolla om dom kom upp före år 2008, eller 2008 och senare.

Dom som sattes upp under hösten 2007 och våren 2008 fanns inte med i Q1 2009 och det var därför jag köpte fartkameratillägget. I Samma veva mejlade jag Navions support och frågade och dom visste inte när de kamerorna skulle dyka upp med dom vanliga kartorna.

Tack för länken, där hittade jag lite som inte fanns i GPSn.

Postad 13 April 2009 - 20:26

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

/Franz

Under vår resan till och från Åre (bor i Blekinge) nu vid nyår som var, råkade jag ut för en eller två fartkameror som varnade från »fel» håll. Kommer dock inte ihåg var det var någonstans.

Postad 13 April 2009 - 21:35

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Under vår resan till och från Åre (bor i Blekinge) nu vid nyår som var, råkade jag ut för en eller två fartkameror som varnade från »fel» håll. Kommer dock inte ihåg var det var någonstans.

Då var det nog bara att VV tagit bort ena kameran och lämnat kvar den andra, samt att detta inte uppdaterats i kartmaterialet. Har hänt mig ett flertal ggr. Fartkamerorna är INTE korrekt uppdaterade på lääänge.

Redigerat av shapic, 13 April 2009 - 21:35.

Postad 14 April 2009 - 04:14

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Tyvärr är det så att du inte kan förlita dig på den fartkameravarning som finns inlagd i Navigatorn pga mycket dålig uppdateringtjänst.

Vill du ha ett av de säkraste varningssystem för fartkameror skulle jag råda dig till att titta på adteknik.se.
Dom är mycket aktiva gällnde uppdatering av fartkameror och får in rapporter dels via användare av deras kameravarnare där man har inbygd system vid en ej märkt kamera så görs en tryckning i enheten och GPS positionen lagras och sedan kan man rapportera in detta till deras hemsida. Vidare är dom mycker aktiva och reser land o rike runt och mäter upp kameran ute på vägarna.

Personligen skulle jag aldrig köpa en navigator för fartkamerans skull då dessa måste anses som mycket opålitliga.
Själv så kompletterar jag det med en kameravarnaren från adteknik.

Postad 14 April 2009 - 16:49

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Varför funkar inte POI Warner för mig?
Jag har installerat senaste versionen och laddat ner asc-filer från Poioi.se med tillhörande bmp-filer, jag kopierar in dom i pois-mappen under POI Warner på minneskortet, startar GPSn och överlagrerna importeras och namnen på filerna finns i POI Warner men det finns inga poi inuti filerna längre och det finns inga poi som man kan övervaka.

Vad gör jag för fel?

Postad 15 April 2009 - 14:51

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag köpte min NAVIGON 2110 max av följande två skäl
Enligt reklamen skulle den visa och varna för fartkameror SAMT att den skulle visa aktuella fartbegränsningar och varna vid överträdelse av dessa fartbegränsningar
Jag var ej i behov av en GPS navigator eftersom min telefon har gps navigator vilken jag vid behov kan använda
Men telefonens GPS visar varken aktuella fartbegränsningar och den har ingen fartkameravarning.
Några av mina arbetskamrater hade köpt Navigon vid ett erbjudande på ca 2000:- + 200 för kartuppdateringar i 2 år.
Jag gick och köpte min 2110max Erbjudandet om uppdateringar för 200 kr lät förträffligt
Jag tillhör kategorin som inte ser farttavlor nu skulle jag enkelt veta vilken aktuell fart som gäller genom att snegla på navigatorn, och jag skulle få en varning när jag närmade mig en fartkamera.

Jag kunde snart konstatera att min navigator visar aktuell fart på endast ett begränsat antal vägar typ större vägar E4 och vissa motorvägar.

Den varnar för vissa fartkameror som funnits ett antal år. Jag har kört på vägar där fartkameror suttit i minst 2 år utan att 2110 max varnar.

Jag vet att dessa fartkameror är aktuella eftersom min gamla road pilot indikerar dessa fartkameror.

Funktionen Reality View har jag kopplat bort efterrsom den funktionen lägger sig ovanpå fartskylten
och på vissa platser skymmer den funktionen även fartkameran.

Jag tror inte att 2110 max är sämre än andra navigatorer alla har sina brister.

Sonen har en tom tom, den navigatorn visar gällande fartbegränsningar i hela landet

Att fartkamerorna inte uppdateras i samband med kartuppdateringar tror jag är en medveten affärsstrategi av Navigon. Aktuella databaser finns för samtliga fartkameror! Även Navigon sitter på dessa databaser.

Jag anser att Navigon är en ganska bra navigator.

Men den håller inte vad den lovar i avseende fartskyltar och fartkameravarning

Postad 15 April 2009 - 17:48

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag köpte min NAVIGON 2110 max av följande två skäl
Enligt reklamen skulle den visa och varna för fartkameror SAMT att den skulle visa aktuella fartbegränsningar och varna vid överträdelse av dessa fartbegränsningar
Jag var ej i behov av en GPS navigator eftersom min telefon har gps navigator vilken jag vid behov kan använda
Men telefonens GPS visar varken aktuella fartbegränsningar och den har ingen fartkameravarning.
Några av mina arbetskamrater hade köpt Navigon vid ett erbjudande på ca 2000:- + 200 för kartuppdateringar i 2 år.
Jag gick och köpte min 2110max Erbjudandet om uppdateringar för 200 kr lät förträffligt
Jag tillhör kategorin som inte ser farttavlor nu skulle jag enkelt veta vilken aktuell fart som gäller genom att snegla på navigatorn, och jag skulle få en varning när jag närmade mig en fartkamera.

Jag kunde snart konstatera att min navigator visar aktuell fart på endast ett begränsat antal vägar typ större vägar E4 och vissa motorvägar.

Den varnar för vissa fartkameror som funnits ett antal år. Jag har kört på vägar där fartkameror suttit i minst 2 år utan att 2110 max varnar.

Jag vet att dessa fartkameror är aktuella eftersom min gamla road pilot indikerar dessa fartkameror.

Funktionen Reality View har jag kopplat bort efterrsom den funktionen lägger sig ovanpå fartskylten
och på vissa platser skymmer den funktionen även fartkameran.

Jag tror inte att 2110 max är sämre än andra navigatorer alla har sina brister.

Sonen har en tom tom, den navigatorn visar gällande fartbegränsningar i hela landet

Att fartkamerorna inte uppdateras i samband med kartuppdateringar tror jag är en medveten affärsstrategi av Navigon. Aktuella databaser finns för samtliga fartkameror! Även Navigon sitter på dessa databaser.

Jag anser att Navigon är en ganska bra navigator.

Men den håller inte vad den lovar i avseende fartskyltar och fartkameravarning

Det finns nog ingen navigator som visar alla aktuella hastighetsbegränsningar
eller hastighetskameror. I så fall skulle man behöva ett uppdateringssystem
som sänder information i kombination med GPS-signalen.
Detta förutsätter också att det finns folk som uppdaterar en databas så snart
man sätter upp en ny skylt. Vi får hoppas att det blir verklighet.
TomTom arbetar med kartor från Teleatlas och det finns säkert områden,
var kartorna är bättre än Navteqs. Jag själv föredrar i alla fall Navteq.

Många har deaktiverat "varning för hastighetsbegränsningar" eftersom det blir jobbigt
att lyssna hela tiden på navigatorns info om hastighetsbegränsningar.

En annan sak är varning för hastighetskameror.
Dessa "levereras" med kartuppdateringar och är naturligtvis inte färska.

Navigon 2110max arbetar med programmet MN7 och där finns en begränsning för tredje parts software.
En viss förbättring erbjuder Navigons eget abonnemang för hastighetskameror.
Då får man under ett år en uppdatering/månad, men jag vet inte hur bra Sverige
ligger till när det gäller dessa uppdateringar.
Ett annat alternativ är Poiwarner från Navigating.de som är bättre
när det gäller hastighetskameror.

Så kan man ju alltid kolla aktuella kameror på:
http://www.speedcams.se/map.html

....om man inte vill investera i en riktig varnare.

/Franz

Postad 16 April 2009 - 17:54

Poven
  • Poven
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjenare

Nu är det så att jag nyligen fått min Navigon, och jag har fixat med uppdateringar och sådant, dum som jag var så gjorde jag aldrig en backup fil, och det strulade för mig på direkten med kartan. Har kontakt support för produkten och de gav mig två lösningar, ena är att skeppa den till Tyskland för att få en backup fil, den andra är att hitta någon som har en backup fil. Så jag undrar om någon här vet var man kan få tag i en backup fil original till Navigon 2110Max, eller möjligtvis kan ladda upp en åt mig! Eller om någon har en alternativ lösning på detta problem?
Tackar för tiden för de som läser och svarar!

Postad 16 April 2009 - 18:01

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Ny version av Fresh. 1.5.0.

Postad 17 April 2009 - 06:11

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Tjenare

Nu är det så att jag nyligen fått min Navigon, och jag har fixat med uppdateringar och sådant, dum som jag var så gjorde jag aldrig en backup fil, och det strulade för mig på direkten med kartan. Har kontakt support för produkten och de gav mig två lösningar, ena är att skeppa den till Tyskland för att få en backup fil, den andra är att hitta någon som har en backup fil. Så jag undrar om någon här vet var man kan få tag i en backup fil original till Navigon 2110Max, eller möjligtvis kan ladda upp en åt mig! Eller om någon har en alternativ lösning på detta problem?
Tackar för tiden för de som läser och svarar!

Skicka in kortet för du fick väl adressen av supporten?????

Postad 18 April 2009 - 00:17

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
[
Många har deaktiverat "varning för hastighetsbegränsningar" eftersom det blir jobbigt
att lyssna hela tiden på navigatorns info om hastighetsbegränsningar.

Det fina med Navigon är att man kan deaktivera varning för hastighetsbegränsning och även ställa in vid hur många km/timme överträdelse av hastighetsbegränsning som den skall varna.

Som användare har vi olika behov/önskemål

Konkurrens mellan de olika tillverkarna ger kundfördelar så min gissning är att mitt önskemål om gällande fart på dom flesta vägar kommer att finnas även på Navigon så småning om.

Och om något år när alla navigatorer har allt lull lull inplanterat och man inte längre kan justera upp priset p.g.a nya finesser så är ju deaktivera funktionen en suverän tillgång.

Vore fint om man kunde stänga av bildvisning och endast använd navigatorn som en fartbegränsnings och fartkameravarnare när man inte behöver navigationsstöd vilket borde öka batteritiden avsevärt.

Som navigator anser jag att Navigon en av dom bästa. Röstvägledning fungerar helt perfekt. Man skulle kunna släcka ner skärmen så bra fungerar röstvägledning.

Sonen som kör med Tom Tom och Garmin sa häromdagen att Navigon är den bästa Navigatorna han har prövat
och häromkvällen när frugan kom hem efter ett besök i en närbeläggen stad utbrast hon att jag bara älskar denna navigator! Ja ja svarade jag men glöm inte att det är min NAVIGONA:))

Postad 18 April 2009 - 19:51

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Det finns ingen ytterligare uppdatering för GPSns beräknade ankomsttider? Jag har lagt in en updateme.exe-fil från förra veckan men den verkar inte göra ett dyft.

Jag skulle åka från Kallhäll (Järfälla) till Munsö (Ekerö) idag och hade inställt på Bäst väg, GPSn sökte efter satelliter i ca 5 minuter (om det var världens kallstart vet jag inte men lång tid tog det) och den valde att dirigera mig genom Lunda - Vällingby - Nockebyhov för att sedan komma ut vid Nockebybron.
Det tyckte jag var en konstig väg eftersom den dirigerade in mig till bostadsområden.

GPSn sa att det skulle ta ca 1tim 30 minuter men det tog egentligen bara en timme.

När jag sedan gick in på Eniro för att jämföra så visade Eniro samma väg som GPSn när det var inställt på Snabbast väg så det kunde jag godta men Eniro visade att det skulle ta 53 minuter vilket var närmare verkligheten än vad GPSn trodde.

Jag vägrar tro att GPSn kan lära sig ankomsttider för så smarta är inte GPSer och jag har avslutat ett antal resor där rösten säger att jag är framme men självklart har inget ändrats.

Postad 19 April 2009 - 12:38

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Det finns ingen ytterligare uppdatering för GPSns beräknade ankomsttider? Jag har lagt in en updateme.exe-fil från förra veckan men den verkar inte göra ett dyft.

Jag skulle åka från Kallhäll (Järfälla) till Munsö (Ekerö) idag och hade inställt på Bäst väg, GPSn sökte efter satelliter i ca 5 minuter (om det var världens kallstart vet jag inte men lång tid tog det) och den valde att dirigera mig genom Lunda - Vällingby - Nockebyhov för att sedan komma ut vid Nockebybron.
Det tyckte jag var en konstig väg eftersom den dirigerade in mig till bostadsområden.

GPSn sa att det skulle ta ca 1tim 30 minuter men det tog egentligen bara en timme.

När jag sedan gick in på Eniro för att jämföra så visade Eniro samma väg som GPSn när det var inställt på Snabbast väg så det kunde jag godta men Eniro visade att det skulle ta 53 minuter vilket var närmare verkligheten än vad GPSn trodde.

Jag vägrar tro att GPSn kan lära sig ankomsttider för så smarta är inte GPSer och jag har avslutat ett antal resor där rösten säger att jag är framme men självklart har inget ändrats.

Hej,

om du tar dig tid och läser igenom 2110max och 8110 tråden, så kan du
dra nytta....annars blir forumet fullt av gamla inlägg som återkommer.
OK
Det finns inga nya uppdateringar för GPS-enheten. Ett tidigare problem har redan lösts med ver 7.0.9

Några nyttiga tips:
När du vill stänga av navigatorn, så bläddra alltid tillbaka till startfönstret (Bilder/Navigation)
och tryck sedan på knappen.
Sätt GPSen på sökning innan du startar bilen. Kör inte iväg innan du har en hygglig signal.
Det kan ta tid, när du befinner dig bland höga hus mm.
En navigator har förmågan att skriva olika värden i diverse filer, dessutom finns
ett flash-minne. Jag vill inte ändra din tro, men tyvärr - eller gudskelov - lär sig apparaten.
Det är en av fördelarna med MN7.
<Hur länge har du haft din navigatorn?
När man gör sin första navigation så beräknar den ankomsttiden enl den hastighet som
ligger i just den vägprofil som du använder>.

Att du har avslutat ett antal resor betyder inte så mycket. Om du varje dag kör samma sträcka i
en tätort med samma trafikdensitet, så märker du så småningom en förändring i ankomsttiden.
Eventuella småjusteringar gör du sedan i hastighetsprofilen normal/snabb..fordon.
Din första körning på motorvägen (snabbare vägprofil) kommer också visa en felaktig ankomsttid.
Ju oftare du kör på olika vägar och avslutar dina resor ("du är framme") dess bättre blir resultatet.
Det tar ibland lite tid att bli vän med apparaten.

Jag har haft en 2110max i ett år och efter körningar på i stort sett alla vägklasser ute i Europa
har jag ingenting att anmärka.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 23 April 2009 - 18:43.

Postad 21 April 2009 - 18:58

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag var också skeptisk i början. Men tro mig...den lär sig faktiskt. Det tog dock ganska många veckor innan min började ge realistiska ankomstider. Nu ligger de inom +/-10% vid normal trafik. Från början visade den ca 50% för lång restid.

Postad 23 April 2009 - 09:20

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Jag var också skeptisk i början. Men tro mig...den lär sig faktiskt. Det tog dock ganska många veckor innan min började ge realistiska ankomstider. Nu ligger de inom +/-10% vid normal trafik. Från början visade den ca 50% för lång restid.

Värt att testa då, jag var när att lämna tillbaka den pga av all felvisning på ankomsttid hela tiden. :)

Postad 24 April 2009 - 21:49

aik_putte
  • aik_putte
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Nu har jag åkt ca 100 mil med GPSn i Småland och jag kan säga att jag inte skulle klara mig utan den.

-Ankomsttiderna ändrades hela tiden, men det visste jag ju redan.
-GPSn förlorade satelliterna en gång och fick resettas under färd.
-Bäst väg kan betyda grusväg, lerväg och gräsväg i skogar om det betyder att man kommer fram fortare, jag fick pröva på alla dessa tre men när jag såg att den ville att jag skulle svänga in på en gräsväg (traktorväg) så lät jag inte GSPn ta överhanden.
-Hastighetsskyltarna stämmer inte så bra pga de nya hastigheterna 40, 80 och 100 men jag är inte blind så jag måste inte lita på det GPSn säger.
- Jag älskar att den räknar om rutt lika snabbt som jag accelererar upp till 110 km/h (ni får gissa hur snabb jag är).
- Resvägsplanering med massa etapper älskar jag också, helt perfekt för min resa.
- Den varnade för alla 3-4 fartkameror längs vägen, dock inte för de som är riktade åt andra hållet (pluspoäng för det) men den varnade för ett par fartkameror som inte fanns nära Alvesta men det kan vara för att vägen håller på att byggas om så mycket.

Redigerat av aik_putte, 24 April 2009 - 21:51.

Postad 25 April 2009 - 08:52

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Nu har jag åkt ca 100 mil med GPSn i Småland och jag kan säga att jag inte skulle klara mig utan den.

-Ankomsttiderna ändrades hela tiden, men det visste jag ju redan.
-GPSn förlorade satelliterna en gång och fick resettas under färd.
-Bäst väg kan betyda grusväg, lerväg och gräsväg i skogar om det betyder att man kommer fram fortare, jag fick pröva på alla dessa tre men när jag såg att den ville att jag skulle svänga in på en gräsväg (traktorväg) så lät jag inte GSPn ta överhanden.
-Hastighetsskyltarna stämmer inte så bra pga de nya hastigheterna 40, 80 och 100 men jag är inte blind så jag måste inte lita på det GPSn säger.
- Jag älskar att den räknar om rutt lika snabbt som jag accelererar upp till 110 km/h (ni får gissa hur snabb jag är).
- Resvägsplanering med massa etapper älskar jag också, helt perfekt för min resa.
- Den varnade för alla 3-4 fartkameror längs vägen, dock inte för de som är riktade åt andra hållet (pluspoäng för det) men den varnade för ett par fartkameror som inte fanns nära Alvesta men det kan vara för att vägen håller på att byggas om så mycket.

Jag har märkt en förbättring när det gäller "navigering på grusvägar" och det har naturligtvis också med
kartorna att göra som har blivit bättre uppdaterade i fråga om klassificering av vägar.
Både "snabb och bästa väg" prioriterar motorvägar, men finns det inte några i närheten, så kan
resultatet bli lite si och så.
Men det är precis som du skriver. Att man använder en navigator betyder inte att
man ska stänga av hjärnan.

/Franz

Postad 26 April 2009 - 10:02

StorMio
  • StorMio
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan. Jag sålde min dator med backupen till min GPS. Sen när jag fixade hem nya uppdatering så hängde sig skiten och jag var tvungen att nolla den. Nu vill Navigon att jag ska skicka in hela gps till dom så att dom fixar den. men finns det ingen här som kan skicka en backup till mig? typ genom MSN?

-Tom

Redigerat av StorMio, 26 April 2009 - 11:05.

Postad 26 April 2009 - 19:58

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
--

Redigerat av shapic, 27 April 2009 - 13:12.

Postad 02 May 2009 - 14:34

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=ThKvVerpRQI

Kan bara konstatera att NAVIGON kör med falsk marknadsföring.
All speed limits = Alla hastighetsbegränsningar.
Med inställning all speed limits visar min Navigon i bästa fall vissa hastighetsbegränsningar.
Jag kör omkring i Stockholms län. Inom länet har min Navigon inte i ett enda fall visat en 30 begränsning.
I reklam och på förpakningen ges en missriktad information om att Navigon 2110 max visar aktuella hastighetsbegränsningar , men så är icke fallet.
När man går in i settings och ställer in visa alla hastighetsbegränsningar så utgår man från att navigatorn skalll visa alla hastighetsbegränsningar. Vilseledande eller hur?
Helt uppenbart att man kör med falsk marknadsföring!
På vägar med fartkameror visar min Navigon aktuella fartbegränsningar, men jag har inte kontrollerat om den visar aktuell 30 begränsning där fartkamera är uppsatt på 30 sträcka.
Dags att kontakata Navigon angående denna falska marknadsföring

Postad 04 May 2009 - 22:27

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Med inställning all speed limits visar min Navigon i bästa fall vissa hastighetsbegränsningar.
Jag kör omkring i Stockholms län. Inom länet har min Navigon inte i ett enda fall visat en 30 begränsning.
I reklam och på förpakningen ges en missriktad information om att Navigon 2110 max visar aktuella hastighetsbegränsningar , men så är icke fallet.
När man går in i settings och ställer in visa alla hastighetsbegränsningar så utgår man från att navigatorn skalll visa alla hastighetsbegränsningar. Vilseledande eller hur?
På vägar med fartkameror visar min Navigon aktuella fartbegränsningar, men jag har inte kontrollerat om den visar aktuell 30 begränsning där fartkamera är uppsatt på 30 sträcka.

OM du går in i inställningar så kan du välja om alla eller bara vissa hastighetsbegränsningar ska användas.
Med "alla" så menas väl snarare alla som ingår i kartmaterialet än alla som finns i verkligheten.
Jag har haft en hel del negativt att säga om Navigon, men i det här fallet så måste jag nog försvarara dem.
I min mening är det inte missvisande och definitivt inte falsk marknadsföring.
Visst kan vissa val vara mer entydiga, men då får du skriva flera rader med informationstext som gör det svåröverskådeligt.

"Alla" förekommer ju som val i mängder av användargränssnitt och betyder att man inte filtrerar bort/döljer något. Går du och väjer "alla filer" i utforskaren så får du ju inte upp hela världens filer bara för det.

Postad 05 May 2009 - 00:13

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

OM du går in i inställningar så kan du välja om alla eller bara vissa hastighetsbegränsningar ska användas.
Med "alla" så menas väl snarare alla som ingår i kartmaterialet än alla som finns i verkligheten.
Jag har haft en hel del negativt att säga om Navigon, men i det här fallet så måste jag nog försvarara dem.
I min mening är det inte missvisande och definitivt inte falsk marknadsföring.
Visst kan vissa val vara mer entydiga, men då får du skriva flera rader med informationstext som gör det svåröverskådeligt.

"Alla" förekommer ju som val i mängder av användargränssnitt och betyder att man inte filtrerar bort/döljer något. Går du och väjer "alla filer" i utforskaren så får du ju inte upp hela världens filer bara för det.

Tycker att ni båda har delvis rätt i det ni säger. Men e3henri, du måste väl ändå hålla med om att antalet vägar som hastighetsbegränsning visas på är lite för få för att Navigon ska skryta om det? Kan inte tänka mig att alla hastighetsskyltar som Navteq skickat med används i Navigons produkter, då andra märken med samma kartleverantör visar betydligt fler hastighetsbegränsningar.

Postad 05 May 2009 - 12:22

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Bra att 2110max-tråden hålls vid liv....

Falsk marknadsföring??
Navigon's video på Youtube är nog inte så relevant för oss som bor i Europa.
Vi får inte glömma att det finns stora skillnader mellan Navteq's kartmaterial för USA
och Europa. Vägnätet i Europa är mera komplicerat och därmed blir också variationen
av hastighetsbegränsningarna mycket större och jobbigare.
Sedan ligger oftast i USA-modellerna en annan programversion.

Visst fungerar visning av hastighetsbegränsningar bättre i Tyskland, men det är också
Navigon,s största marknad. Pengar styr naturligtvis även GPS-branschen.

Personligen tycker jag inte att det hela är ett problem. Först och främst ska apparaten
hjälpa till att hitta resmålet och att man tittar på hastighetskyltarna är nog
det elementära när man kör bil.

/Franz

Postad 06 May 2009 - 22:20

lvpumpen
  • lvpumpen
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Bra att 2110max-tråden hålls vid liv....

Falsk marknadsföring??
Navigon's video på Youtube är nog inte så relevant för oss som bor i Europa.
Vi får inte glömma att det finns stora skillnader mellan Navteq's kartmaterial för USA
och Europa. Vägnätet i Europa är mera komplicerat och därmed blir också variationen
av hastighetsbegränsningarna mycket större och jobbigare.
Sedan ligger oftast i USA-modellerna en annan programversion.

Visst fungerar visning av hastighetsbegränsningar bättre i Tyskland, men det är också
Navigon,s största marknad. Pengar styr naturligtvis även GPS-branschen.

Personligen tycker jag inte att det hela är ett problem. Först och främst ska apparaten
det elementära när man kör bil.

/Franz

Självfallet skall tråden hållas vid liv!
Jag tillhör dom som tror på att BRA kan bli BÄTTRE. Jag tror också på att påverkan och konkurrans leder utveckling vidare till bättre produkter. Jag vet att bland annat Tom Toms GPS visar dom flesta hastighetsbegränsningar i både Norge och i Sverige
men dessa visas digitalt och lite svårt att se. Navigons hastighetsskylt är vida överlägsen Tom Toms digitala.

Falsk marknadsföring? Knaske inte falsk men i vart fall missvisande!

det elementära när man kör bil

Nu säljs apparaten som en kombination av vägvisare, fattkameravarnare och fartöverträdelsevarnare, med mera, och jag tycker att det är ett problem med den bristfälliga fartvisningen.

Det elementära för mig när jag kör bil är INTE att titta på hastighetsskyltar, där har Du och jag olika uppfattningar.

Mvh/ Bra kan bli bättre :))

Postad 07 May 2009 - 12:01

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Nån mer än mig som har "problem" med att 2110max:en drar ur batterit när den legat ett par veckor i vila utan användning?

Händer mig jämn. Efter 2-3 veckor eller så, går den inte att sätta på igen. Utan måste laddas.
(jag backar alltid ur till Navigation/Bilder vyn vid avstängning).

Det är inget jätteproblem då jag alltid kör med laddkabel i bilen. Men ändå, är det normalt?

Postad 07 May 2009 - 12:09

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Nån mer än mig som har "problem" med att 2110max:en drar ur batterit när den legat ett par veckor i vila utan användning?

Händer mig jämn. Efter 2-3 veckor eller så, går den inte att sätta på igen. Utan måste laddas.

Det är inget jätteproblem då jag alltid kör med laddkabel i bilen. Men ändå, är det normalt?

Samma problem här. Borde kunde stänga av gpsen helt och hållet och därmed slippa att batterierna dras ur, men det verkar inte fungera med att enbart trycka på knappen längst upp i det högra hörnet. Vad göra? Ingen aning. :)

Postad 07 May 2009 - 13:40

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Det elementära för mig när jag kör bil är INTE att titta på hastighetsskyltar, där har Du och jag olika uppfattningar.

Håller också med om att det är kul att 2110max tråden är vid liv. Det är också kul med olika åsikter och uppfattningar. Ovanstående uppfattning är nog ganska unik :). Hur gjorde du innan du hade GPS:en?

Själv undrar jag fortfarande om det kommer komma någon mer större uppdatering till 2110max. Jag trivs med min enhet och skulle nog köpa en nyare av Navigon när min går sönder eller den inte får några kartuppdateringar längre. Men är nog mer benägen att göra så om det blev någon extra added feature ;-)

Postad 07 May 2009 - 14:22

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Samma problem här också,tror nog att det är så på alla 2110 MAX, en bättre batterikapacitet skulle ju uppskattas än gnället hela tiden på hastighetsuppdateringar och kameraövervakningar.

"Personligen tycker jag inte att det hela är ett problem. Först och främst ska apparaten
det elementära när man kör bil."
/Franz

Håller helt med dig Franz, men det är väl snart så att GPSen skall kunna sköta hela bilkörandet också! :)
Folk tror att detta är någon form av "koppla bort hjärnan verktyg", tror nog att många skulle behöva nyktra till och se detta mera som ett komplement till bilkörningen och fortfarande är det du som skall ta besluten och inte GPSen.

Läste i någon blaska för ett tag sedan tror det var i England där personen hade kört ut i sjön halvdränk bilen för att GPS visade att det fanns en väg som gick där! :)

Redigerat av RedMarathon, 07 May 2009 - 14:26.

Postad 07 May 2009 - 16:45

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tyvärr går det inte att stänga av helt 2110max. Detta anmärktes av många, men Navigon anser att
ett stand-by-läge har fördelar vid återstart inom en viss tid. Det är naturligtvis bra - som du skriver - att backa
till navigatorns startbild innan man stänger av apparaten. Stänger man navigatorn medan den håller på
med en uppgift, så fortsätter den kanske att dra lite extra saft när den hamnar i stand-by.
Sedan är det alltid frågan, om den är 100% laddad när man lägger den undan för ett par veckor.
Jag själv har som vana att använda en nätadapter i några minuter innan jag skall iväg, då hinner även en död
GPS få så mycket ström för att hitta en signal och sedan bara in i bilen med den...

/Franz

Postad 07 May 2009 - 16:49

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Läste i någon blaska för ett tag sedan tror det var i England där personen hade kört ut i sjön halvdränk bilen för att GPS visade att det fanns en väg som gick där! :)

Det var i Polen det hände. :-)

Postad 07 May 2009 - 17:12

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Håller också med om att det är kul att 2110max tråden är vid liv. Det är också kul med olika åsikter och uppfattningar. Ovanstående uppfattning är nog ganska unik :). Hur gjorde du innan du hade GPS:en?

Själv undrar jag fortfarande om det kommer komma någon mer större uppdatering till 2110max. Jag trivs med min enhet och skulle nog köpa en nyare av Navigon när min går sönder eller den inte får några kartuppdateringar längre. Men är nog mer benägen att göra så om det blev någon extra added feature ;-)

Navigon har på sistone lanserat rätt så många nya modeller och jag tror inte att 2110max kan räkna
med några speciella uppdateringar bortsett från de som är nödvändiga för installation av nya kartor.
Man talade mycket om behovet av en förbättrad resvägsberäkning.
Det var mest kunder i Danmark och Norge som klagade på den punkten och sedan kom väl en uppdateringsfil
för både 2110max och 8110, men det blev inte någon höjdare.
Nya funktioner kräver ofta en kraftigare processor i kombination med större Flashminne.
Som jag tidigare skrev, anser jag att 2110max är en bra produkt som gör vad den skall göra,
men det gäller också att lära känna den ordentligt.

/Franz

Postad 07 May 2009 - 17:24

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Navigon har på sistone lanserat rätt så många nya modeller och jag tror inte att 2110max kan räkna
med några speciella uppdateringar bortsett från de som är nödvändiga för installation av nya kartor.
Man talade mycket om behovet av en förbättrad resvägsberäkning.
Det var mest kunder i Danmark och Norge som klagade på den punkten och sedan kom väl en uppdateringsfil
för både 2110max och 8110, men det blev inte någon höjdare.
Nya funktioner kräver ofta en kraftigare processor i kombination med större Flashminne.
Som jag tidigare skrev, anser jag att 2110max är en bra produkt som gör vad den skall göra,
men det gäller också att lära känna den ordentligt.

/Franz

Dock borde de implementera möjligheten att knappa in koordinaterna manuellt. Det borde knappast kräva varken något större flashminne eller någon kraftigare processor. Annat gäller om man vill ha allt annat lullull som de nya navigatorerna erbjuder. Då krävs både förmodligen både större minne och kraftigare processorer.

Postad 07 May 2009 - 20:23

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Dock borde de implementera möjligheten att knappa in koordinaterna manuellt. Det borde knappast kräva varken något större flashminne eller någon kraftigare processor. Annat gäller om man vill ha allt annat lullull som de nya navigatorerna erbjuder. Då krävs både förmodligen både större minne och kraftigare processorer.

Jag håller med dig. Man borde kunna lösa detta med en software uppdatering, eftersom alla nya
modeller från Navigon med beteckning X3XX har den funktionen.
Även den lilla modell 1300 kan hantera koordinater.

En omständlig nödlösning är att ta Google Maps eller Google Earth till hjälp för att hitta en position.
Sedan är det bara att leta upp den i navigatorn och spara som resmål.
Är man inte i stort behov av funktionen rekommenderar jag att behålla 2110max så länge man har
garanti och abonnemanget på kartuppdateringarna.

/Franz

Postad 07 May 2009 - 20:32

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Att knappa in koordinaterna manuellt.
Ja det är ju lite konstigt att denna funktion som är en ren GPS funktion saknas i 2110 MAX. Ibland har ju en del t. ex campingställen lagt in GPS koordinater i dessa fall skulle det underlätta om även detta var en basal funktion i GPSen.

Vidare så skulle man alltid kunna spekulera vad en Navigator skulle kosta om alla funktioner så som POI, hastighetsinformationen och alla övervakningskameror samt alla aktuella vägarbeten var helt up to date i hela Europa, tror inte att futtiga 2000 - 5000 kr skulle räcka, troligen så kanske man hamnar på minst 15000 - 20000 kr för varje navigator och vem vill betala en sådan stor summa.

Att ha en väldigt effektiv uppdaterings service till alla tjänster det kostar pengar, tror ni att ni får detta för futtiga 199 kr för 2 år, själv är jag nöjd med att kartorna är någorlunda uppdaterade! :)

Postad 07 May 2009 - 20:57

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Någon som vet när Navigon kommer med nya Q2-kartor och förhoppningsvis med de nya hastighetsgränserna och aktuella fartkameror. I dagsläget släpar informationen efter med nästan ett halvt år. Dags att få lite uppdaterad information i burken. :)

Postad 07 May 2009 - 22:12

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Någon som vet när Navigon kommer med nya Q2-kartor och förhoppningsvis med de nya hastighetsgränserna och aktuella fartkameror. I dagsläget släpar informationen efter med nästan ett halvt år. Dags att få lite uppdaterad information i burken. :)

Än en gång, kartmaterial släpar _alltid_ efter _minst_ ett halvår. 2009:Q2 är data som är insamlad och uppdaterad 2008:Q4.

Postad 08 May 2009 - 03:22

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Mvh/ Bra kan bli bättre :))

Håller också med om att det är kul att 2110max tråden är vid liv. Det är också kul med olika åsikter och uppfattningar. Ovanstående uppfattning är nog ganska unik :D. Hur gjorde du innan du hade GPS:en?

Jag tror nog att han har tillbringat största delen av sitt bilåkande i passagerarstolen fram eller i baksätet(eller hoppas det). :P ;)
Annars är det en tidsfråga innan han sitter åter vid någon körskola och får lära sig att iakttaga skyltarna om vilka hastighetsbegränsningar som gäller på vägen där han färdas!

Postad 08 May 2009 - 06:16

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Än en gång, kartmaterial släpar _alltid_ efter _minst_ ett halvår. 2009:Q2 är data som är insamlad och uppdaterad 2008:Q4.

Jag är tyvärr medveten om detta faktum, men är likväl frustrerad. :)

Postad 08 May 2009 - 15:54

Kudos2U
  • Kudos2U
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej på er.

Jag ska över till USA i sommar och kommer att köra en hel del bil i staterna.

Jag funderar om det går att köpa kartor just för en stat, typ californien och sedan använda i min 2110 MAX...?
Någon som har koll?

/J

Postad 08 May 2009 - 16:54

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej på er.

Jag ska över till USA i sommar och kommer att köra en hel del bil i staterna.

Jag funderar om det går att köpa kartor just för en stat, typ californien och sedan använda i min 2110 MAX...?
Någon som har koll?

/J

Går man in på Navigons hemsida så ser man för vilka apparater det finns kartor över exempelvis USA. Tyvärr verkar det som det inte finns några till 2110 max.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.