Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3
802 svar till detta ämne
Postad 02 September 2009 - 13:26
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Okay. Tänkte eventuellt ge mig på att rippa alla DVDs och Blurays till en server och köra allt via HTPCn, Blurays kan man ju rippa med bibehållet trueHD osv och detta kommer alltså inte fungera alls öht om man inte gör om det till Flac? Eller är det bara blurayskiva via läsare som inte kommer fungera pga PAP?
Tänkte mer på om just slim kommer stödas av linux alls i framtiden så man kan mata ut allt bitströmmat oavsett vad det är för ljudformat.
Kommer inte funka nej. Såvida det inte kommer en avkodare för DD TrueHD och DTS HD-MA till linux, vilket känns jävligt avlägset iom att dom knappt fått till det till Win. Och för att rippa det behöver du AFAIK en DTS HD-MA dekoder, så du behöver ha ex Arcsoft TMT installerat, vilket kräver Windows. Skulle väl va om Slysoft AnyPlayer (eller vad den ska heta) kommer till linux.
Postad 02 September 2009 - 15:58
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
Ok, tack för svaren Bran.
Postad 02 September 2009 - 22:01
Effoc
-
Effoc
-
Användare
-
-
176 inlägg
Om man skiter i priset på Ljudkorten och vill ha ett ljudkort för att få ut hd ljud till förstärkaren. Vilket kort ska man välja ska man ta det billigaste eller ska man satsa på det dyraste har besluts ångest.
prylbögen i mig säget att jag ska ta Auzentech X-Fi Home Theater HD men smålänningen säger att jag ska ta Asus Xonar HDAV1.3 Slim
Kollar mkt på HD filmer via datorn men ljukortet har packat och dragit så jag behöver ett nytt så vilket ska man ha
Postad 02 September 2009 - 22:10
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Om man skiter i priset på Ljudkorten och vill ha ett ljudkort för att få ut hd ljud till förstärkaren. Vilket kort ska man välja ska man ta det billigaste eller ska man satsa på det dyraste har besluts ångest. prylbögen i mig säget att jag ska ta Auzentech X-Fi Home Theater HD men smålänningen säger att jag ska ta Asus Xonar HDAV1.3 Slim
Kollar mkt på HD filmer via datorn men ljukortet har packat och dragit så jag behöver ett nytt så vilket ska man ha
Om du läser lite uppåt i tråden så är helt klart asus xonar hdav 1.3 det säkraste köpet, dels funkar det perfekt med arcsoft tmt som är överlägset på att hantera blu-ray, auzentech verkar ännu inte funka klockrent och pdvd har ibland väldigt svårt att spela upp vissa filmer.
Postad 02 September 2009 - 22:14
Effoc
-
Effoc
-
Användare
-
-
176 inlägg
Postad 02 September 2009 - 22:17
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
slim eller vanliga
Slim verkar ju säkrast för närvarande om jag inte missförstått det och om man inte behöver analoga utgångar, för då är det vanligt deluxe som gäller. Är ju olika rev på fullformaten och så länge de inte kan garantera att det är rev 9 så känns det osäkert.
Postad 02 September 2009 - 23:41
Effoc
-
Effoc
-
Användare
-
-
176 inlägg
Ok ett Asus Xonar HDAV1.3 Slim är beställt nu tack för snabba svar
Postad 03 September 2009 - 06:51
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Någon som hittat mer info om auzen och nedsampling?
Postad 03 September 2009 - 07:38
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Någon som hittat mer info om auzen och nedsampling?
Alltså, det är ju minst sagt epic weirdness hur PDVD rapporterar sin output. Kolla anandtechs artikel bara tex. Sen finns det stark indikation på att det uppsamplar iaf, från 48 till 192kHz på LPCM spår. http://www.avsforum........281&page=49
Redigerat av bran, 03 September 2009 - 07:46.
Postad 03 September 2009 - 10:24
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Känns som att auzentech får vända sig till arcsoft och låta dem implementera stöd för auzentech också i sin programvara, ska de förlita sig på pdvd så lär de bli körda i botten.
För även om de får till ljudet så har pdvd kvar sina grundläggande problem med att spela upp vissa filmer, hänger sig i menyer osv. Jag har aldrig sånna problem med arcsoft tmt.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 03 September 2009 - 10:26.
Postad 05 September 2009 - 01:19
Effoc
-
Effoc
-
Användare
-
-
176 inlägg
löste problemet
Redigerat av Effoc, 05 September 2009 - 01:39.
Postad 05 September 2009 - 16:09
ferna
-
ferna
-
Användare
-
-
179 inlägg
*lång rada av censurerade svordomar*
Jaha gott folk, köpte mig ett Delux, glad i hågen skulle jag montera det, tillsammans med lite annat godis.
Men det gick inte, ljudkortet är för långt och tar i kylningen till sydbryggan.
Så, vad använder ni för moderkort?
Har idag en socket 939, men kan tänka mig att byta till en C2D om det inte finns ngn konfirmerad 939 användare.
Krav på kakan:
Firewire.
Inte ASUS
MInst en PCI plats (floppydtv)
So, hit me!!
*väntar och okynnes trycker på F5*
Postad 05 September 2009 - 16:46
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Antar att du bara har 1 PCI-e plats?
Postad 05 September 2009 - 17:16
ferna
-
ferna
-
Användare
-
-
179 inlägg
2, men det är lika illa med bägge.
Postad 05 September 2009 - 17:20
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
2, men det är lika illa med bägge.
Låter som att du inte har nån bra grafikkortsplats heller eller är den upptagen? För du kan använda en stor pci-e plats till ett 1x-kort om du har det. Ibland förstår man sig helt enkelt inte på moderkortstillverkare när de sätter komponenter så att platser inte kan användas vettigt
Postad 05 September 2009 - 17:54
ferna
-
ferna
-
Användare
-
-
179 inlägg
*host*
Nu skäms jag..
Kollade snabbt lådan på mitt gamla kort, och där stod inget om en PCI-Ex1.. bara en x16..
Så jag var och hämtade ett nytt moderkort hos en polare, och det var det som det inte funkade på...
Men nu ser jag att jag hade en PCI-E x1 på det som satt i från början..
Deluxe delen kan ju jag trycka in på en vanlig PCI..
Skrämmande.. jag skäms..
Således.. allt jobb förgäves hittils, jo man säger mantackar..
Postad 05 September 2009 - 17:59
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Sånt händer när man har bråttom och vill testa sina nya prylar
Postad 08 September 2009 - 00:38
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
går det att få de nya ljudformaten att fungera i ubuntu med något ljudkort världen över idag??????? Har haft min rätt dyra htpc i över 1 år nu och polarna med sina twix garvar åt mig.
SKÄRPNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Postad 08 September 2009 - 01:02
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
går det att få de nya ljudformaten att fungera i ubuntu med något ljudkort världen över idag??????? Har haft min rätt dyra htpc i över 1 år nu och polarna med sina twix garvar åt mig.
SKÄRPNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det går men du får rippa blu-ray först, precis som de måste med sina twix och då funkar vilket ljudkort som helst iom att du får rippa till flac. Att det från linux skulle gå att köra de nya ljudformaten som bitstream förefaller osannolikt då licenser för Pap dels inteär gratis och dels ställer vissa krav på skydd genom hela kedjan.
Postad 08 September 2009 - 20:09
sphenisciformes
-
sphenisciformes
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har lite funderingar kring Xonar HDAV ljudkorten, som jag tror några av er kan svara på, rätt basic antar jag, men iallafall..
..Någon här som använder Asus Xonar HDAV1.3 ljudkortet (slim eller något av de andra två varianterna) "i sin vanliga PC", då jag menar kör med signal utifrån ena DVI utgång på grafikkort till Xonar HDAV (sedan vidare till förstärkare) och andra DVI utgång till vanlig bildskärm? D.v.s. använder datorn som vanligt, spela, surfa etc. genom ena DVI utgången och använda den andra DVI utgången för film på TV via förstärkaren med alla dessa ljudformat (inte nödvändigtvis samtidigt).?
En annan fundering, har även kollat igenom bruksanvisning/installationsbeskrivning för Xonar HDAV ljudkort, där det går att läsa att det rekommenderas att man disablar annat eventuellt ljudkort som finns i datorn, t.ex. inbyggt ljudkort i moderkortet, vid installation av Xonar HDAV ljudkortet. Innebär detta att man inte kan använda ett ljudkort inbyggt på moderkortet (om man har sådant) för dator bruk och samtidigt ha ett Xonar HDAV ljudkort installerat i datorn för hembiobruk via förstärkare? Eller är man hänvisad till de andra två varianterna av ljudkortet än slim med analoga ljudutgångar??.
Postad 11 September 2009 - 22:37
Busher
-
Busher
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har lite funderingar kring Xonar HDAV ljudkorten, som jag tror några av er kan svara på, rätt basic antar jag, men iallafall..
..Någon här som använder Asus Xonar HDAV1.3 ljudkortet (slim eller något av de andra två varianterna) "i sin vanliga PC", då jag menar kör med signal utifrån ena DVI utgång på grafikkort till Xonar HDAV (sedan vidare till förstärkare) och andra DVI utgång till vanlig bildskärm? D.v.s. använder datorn som vanligt, spela, surfa etc. genom ena DVI utgången och använda den andra DVI utgången för film på TV via förstärkaren med alla dessa ljudformat (inte nödvändigtvis samtidigt).?
En annan fundering, har även kollat igenom bruksanvisning/installationsbeskrivning för Xonar HDAV ljudkort, där det går att läsa att det rekommenderas att man disablar annat eventuellt ljudkort som finns i datorn, t.ex. inbyggt ljudkort i moderkortet, vid installation av Xonar HDAV ljudkortet. Innebär detta att man inte kan använda ett ljudkort inbyggt på moderkortet (om man har sådant) för dator bruk och samtidigt ha ett Xonar HDAV ljudkort installerat i datorn för hembiobruk via förstärkare? Eller är man hänvisad till de andra två varianterna av ljudkortet än slim med analoga ljudutgångar??.
Jag har ett ASUS Xonar HDAV1,3 Deluxe och använder två skärmar kopplat så som du beskriver men har dom Klonade så samma bild visas på bägge skärmarna detta för att kunna lyssna på musik och välja vilken låt jag vill höra utan att behöva starta stortvn. Det händer ofta att ljudkortet tappar bild och ljud när jag har lyssnat på musik och sedan startar tvn för att kolla på film, då hjälper det inte att bara starta om datorn utan jag måste dra ut kontakterna till grafikkortet, starta om och identifiera skärmarna men det blir inte klonat läge utan expanderat skrivbord. Mkt frustrerande så jag kör med den coaxiala utgången för tillfället och tappar hela vitsen med hdmi utgången. Så jag kan inte rekommedera det just nu, men om någon har någon aning om hur jag kan lösa problemet så vore jag ytterst tacksam för ljudet är enormt bra när det väl fungerar
Postad 21 September 2009 - 17:14
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Vad skulle jag tjäna mest på ljudmässigt 7.1;
Asus Xonar HDAV1.3 Slim - hdmi ljud till en Onkyo 807 eller
Asus Xonar D2(X) - Analogt / Optisk/SPDIF ut till 807?
vad Är Det för Skillnad På, hdmi och optisk / optisk och Spdif? Är det bättre än analogt?
Postad 22 September 2009 - 14:02
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Vakna till liv Tråd. Jag måste veta vilken jag ska köpa. Vilken skulle du köpt, o varför?
Postad 22 September 2009 - 15:07
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Dåligt att det bara är 10 bands eq. Skulle gärna vill ha 31bands, fast 15 skulle räcka. Det finns inte hdmi equalizer att köpa vad jag vet.
Postad 22 September 2009 - 15:20
Unregistered9e0a434e
-
Unregistered9e0a434e
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag såg att det finns en uppdatering till TMT på ASUS sida, till vers. v3.0.13.136. Ska tydligen passa till slim kortet. Även en ny drivrutin som passar. Beskrivning nedan. Vad jag är lur på är det sista som jag rödmarkerat, vad menar de med det egentligen, är uppdateringen sämre än första vers. på något vis? Eller menar de att skillnaden bara gäller mot Retail. Arcsoft Total Media Theater 3 (ASUS)v3.0.13.136 for Xonar HDAV series audio card Release note : Please use with Xonar HDAV serise new driver (XP Ver.5.12.8.1773 ; Vista Ver.6.12.8.1773 ) •A brand new version of ArcSoft TotalMedia Theatre provided for the best user experience and support for Xonar HDAV users. •Windows Vista SP2 supported.
** The TMT3 Xonar version specially supports high-bit rate audio bitstreaming with Xonar HDAV1.3 series audio cards. Other functions are the same as retail except for Slim HD and 10 ft UI not supported.
Postad 23 September 2009 - 07:50
bolor
-
bolor
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Suck. Nu har jag haft problem med Slim-kortet ett tag och måste få avreagera mig lite. Det visade sig efter lite googlande att jag inte direkt var ensam med att ha stora problem med handshake mellan kortet och förstärkare/TV/skärm. Nu på slutet har det blivit värre och värre och nu blir det tyvärr till att returnera kortet och leta efter ny lösning.
Problemet är att kortet inte skakar tass ordentligt och resulterar i att varken bild -eller ljudsignalen kommer till bildvisaren och förstärkaren. Otroligt irriterande och det tar ibland flera omstarter av dator för att lösa problemet.
Postad 23 September 2009 - 08:02
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Vakna till liv Tråd. Jag måste veta vilken jag ska köpa. Vilken skulle du köpt, o varför?
Jag skulle köpt HDAV Slim. Nåt jag även planerar att göra senare i höst/jul. Varför? Därför att det verkar fungera riktigt bra nu om man kollar ex AVSForum. En annan grej är att jag avskyr PowerDVD och har inte mycket till övers för Creative heller. Precis som för Xonar-korten verkar det vara mkt strul nu i början för Auzentech/PDVD. EDIT: Glöm vad jag sa, det blir ett av de nya ATI-korten (när de nu kommer) eftersom dom bitstreamar TrueHD/HD-MA: https://www.minhembi...howtopic=243398Bye bye extrakort som kostar massor och trilskas!
Redigerat av bran, 23 September 2009 - 08:33.
Postad 23 September 2009 - 08:11
bolor
-
bolor
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Jag skulle köpt HDAV Slim. Nåt jag även planerar att göra senare i höst/jul.
Varför? Därför att det verkar fungera riktigt bra nu om man kollar ex AVSForum. En annan grej är att jag avskyr PowerDVD och har inte mycket till övers för Creative heller. Precis som för Xonar-korten verkar det vara mkt strul nu i början för Auzentech/PDVD.
Det funkar riktigt bra så länge man inte får problem med handskakningen
Postad 23 September 2009 - 08:12
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Det om något har ju Auzentech-kortet problem med.
Postad 23 September 2009 - 12:13
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
"handskakningen" ? Hur vanligt är det? har det med drivrutiner att göra eller fel i tillverkningen av ljudkorten? Ju mer man hör om problem desto mindre sugen blir man att köpa. Synd att Slim inte har analoga 7.1 utgångar. Iförsig så har Deluxen det men vad jag har fattat så kräver den en extra pci platts. Det blir nog svårt när man funderar på köpa 5850/5870 och nätverkskort också. D2an har ju bara analoga och optik, Inte hdmi. vad Är Det för Skillnad På, hdmi och optisk / optisk och Spdif? Är det bättre än analogt? Måste man ha HDAV1.3 för att få (senaste/bästa) surroundljud med blueray-rip-filmer och nyaste spelen? Krävs det hdmi för att spela upp blueray surroundljud som är rippat?
Postad 23 September 2009 - 12:55
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
En hel del problem med hdcp kan lösas med AnyDVD HD som även ger en del andra bra funktioner som tex möjlighet att ställa ner varvtalet på blu-rayspelaren, ta bort regionkodning och liknande. mer info här tyvärr inte gratis och i testversionen kan man testa allt men inte spara inställningarna utan man får göra om dem efter varje datorstart.
Postad 23 September 2009 - 14:01
Busher
-
Busher
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har man rätt att lämna in sitt ljudkort till butiken där man köpte det för utbyte mot ett nytt eller reklamation om det är ett Deluxe kort som inte stödjer 1080P24 ?
Postad 23 September 2009 - 19:18
Unregistered2fabb675
-
Unregistered2fabb675
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Buggfixar till PowerDVD - För de som har Auzentech HDÄr det några som har kört Azuentech HD och har några kommentarer att säga om kortet? Är särskilt intresserad av hur deras D/A låter.
Postad 24 September 2009 - 13:45
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
"handskakningen" ? Hur vanligt är det? har det med drivrutiner att göra eller fel i tillverkningen av ljudkorten?
vad Är Det för Skillnad På, hdmi och optisk / optisk och Spdif? Är det bättre än analogt?
Måste man ha HDAV1.3 för att få (senaste/bästa) surroundljud med blueray-rip-filmer och nyaste spelen? Krävs det hdmi för att spela upp blueray surroundljud som är rippat?
Måste fan veta det här. Kom igen nu. Om ni undrar varför jag inte googlar mig fram till svar så är det för jag litar mer på er än vad som sägs på helt random sidor.
Postad 24 September 2009 - 14:00
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Måste fan veta det här. Kom igen nu.
Om ni undrar varför jag inte googlar mig fram till svar så är det för jag litar mer på er än vad som sägs på helt random sidor.
Du måste ha ett Xonar HDAV 1.3 eller Auzentech kort för att få icke-nedsamplat (aka "bästa") ljud från Blurays, JA. Men OBS, se längst ner om nya ATI-korten (som det är brist på i idagsläget och bara spelkort ute än sålänge). Optisk har för låg bandbredd och där får du endast ut DD/DTS. Rippar man Blurays och HD-ljudet till FLAC så kan man få ut det i bästa kvalité ex med ett ATI-grafikkort. Inte över optisk pga bandbredd. Nya ATI-korten (HD5***) stödjer HD-bitstreaming, så där får du bästa kvalité direkt från grafikkortet och kan skita i allt vad extra ljudkort heter.
Postad 24 September 2009 - 14:51
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nya ATI-korten (HD5***) stödjer HD-bitstreaming, så där får du bästa kvalité direkt från grafikkortet och kan skita i allt vad extra ljudkort heter.
Fan va bra da. Då skiter jag i ljudkort och köper 58xx, så får jag både ljud o grafikkort i ett, va jag förstår.
Postad 24 September 2009 - 14:55
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Fan va bra da. Då skiter jag i ljudkort och köper 58xx, så får jag både ljud o grafikkort i ett, va jag förstår.
Korrektomundo; med ett förbehåll. Du behöver köpa PowerDVD9, och det kommer inte funka förrän nästa patch kommer (vilket lära vara snart iom att test-sajterna har fått beta av patchen som funkar). Det är vad jag också kommer göra, men jag väntar några månader tills de lite enklare korten släppts. Behöver inte ha ett värsting gamingkort i HTPCn.
Postad 24 September 2009 - 15:23
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Korrektomundo; med ett förbehåll. Du behöver köpa PowerDVD9, och det kommer inte funka förrän nästa patch kommer (vilket lära vara snart iom att test-sajterna har fått beta av patchen som funkar).
Det är vad jag också kommer göra, men jag väntar några månader tills de lite enklare korten släppts. Behöver inte ha ett värsting gamingkort i HTPCn.
Bara hoppas att cyberlink fixar alla andra problem också samtidigt, eller att arcsoft uppdaterar sitt program med stöd för ati.
Postad 24 September 2009 - 16:43
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Varför köpa PowerDVD9 när det troligtvist kommer att gå att ladda ner? För det är en mediaspelare va? Patchen är gratis antar jag . Den laddar man väl ner som drivrutin typ?
Postad 24 September 2009 - 16:59
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Varför köpa PowerDVD9 när det troligtvist kommer att gå att ladda ner? För det är en mediaspelare va? Patchen är gratis antar jag . Den laddar man väl ner som drivrutin typ?
För att det är ett kommersiellt program som kostar ca 1000kr, vissa grafikkortsleverantörer kanske boundlar en OEM. Pachen lär gå att ladda ner om du har giltlig serial.
Postad 24 September 2009 - 19:55
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
För att det är ett kommersiellt program som kostar ca 1000kr, vissa grafikkortsleverantörer kanske boundlar en OEM.
Pachen lär gå att ladda ner om du har giltlig serial.
jaha, så man måste alltså köpa den då. Det blir mycket pengar med 5850 också. Tillsammans 3500kr. Fasst HDAV1.3 Slim kosstar 1500kr, så det blir nog mer värt att köpa PowerDVD9 ändå. Väntar till det har kommit tester innan/om jag köper den. Tror ni att man tappar grafikprestanda med ljud ut från grafikkortet? Det skulle ju inte vara så kul, men lite prestanda förlust kan man självklart leva med.
Redigerat av Unregisteredfff96a6f, 24 September 2009 - 19:57.
Postad 24 September 2009 - 20:37
bolor
-
bolor
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Ang Slim-kortet då... Införskaffade idag ett Radeon HD 4550 och vips så funkar handshake igen utan några som helst problem. Körde ett 9600 gts tidigare, men kan inte förklara varför handshaken funkar igen... buggigt var ordet..
Postad 24 September 2009 - 20:42
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
jaha, så man måste alltså köpa den då. Det blir mycket pengar med 5850 också. Tillsammans 3500kr. Fasst HDAV1.3 Slim kosstar 1500kr, så det blir nog mer värt att köpa PowerDVD9 ändå. Väntar till det har kommit tester innan/om jag köper den.
Tror ni att man tappar grafikprestanda med ljud ut från grafikkortet? Det skulle ju inte vara så kul, men lite prestanda förlust kan man självklart leva med.
Fast till HDAV 1.3 får du ett bättre program ihop med kortet. Tror inte du tappar grafikprestanda ens med ljud ut, 5870 klarar att använda 3 skärmar per kort för mer runtomsyn så grafikprestanda lär nog räcka till
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 September 2009 - 20:50.
Postad 24 September 2009 - 22:36
Unregisteredfff96a6f
-
Unregisteredfff96a6f
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Fast till HDAV 1.3 får du ett bättre program ihop med kortet.
Jo, det är sant. Ska man bara se blueray film och spela i surround så blir nog 58xx bäst. Men jag gillar ju också (vill nästan alla) att lyssna på musik väldigt ofta och ska snart/senare köpa nya högtalare och då vill man ju ha en bra EQ för stereo. Finns säkert mer som är bättre med ett ljudkort, är för trött för att komma på.
Postad 25 September 2009 - 05:41
smatter
-
smatter
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hello, jag undrar ifall det är någon som kopplat in grafikort till både HDAV Slim och till Tv:n samtidigt?
Jag har precis lagt en beställning på HDAV Slim och ett nytt fläktlöst grafikkort från ATI 4850. Jag vill kunna koppla en av DVI utgångarna på grafikkortet till Slim kortets ingång och sedan ta via HDMI utgången koppla vidare till förstärkare för att få HD-ljud. Men grafikkortet har också en HDMI utgång som skickar med både ljud och bild och den vill jag koppla direkt till TV:n så att jag slipper slå på stärkaren varje gång jag ska se på TV. Fungerar det tror ni? Är det någon som har en liknande setup?
Postad 30 September 2009 - 16:49
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Tjena smatter!
Vi har nog diskuterat detta tidigare och svaret på din fråga är att ATI kortet sätter begränsningen, dvs om ATIkortet kan ge ljud över båda HDMI portarna samtidigt. I en gammal drivrutin (7 eller 8 serien (9.9 idag)) var detta möjligt, men ATI/AMD bestämde av okänd anledning att ta bort detta. Nu går det bara att få ut HDMI-ljud över en av portarna och du behöver göra ändringar i Catalyst Control Center och sedan starta om HTPC:n för att få ut ljudet över den andra porten. Detta gäller i alla fall WinXP drivaren. Samma med Vista och jag antar att detta gäller även för Win7. Detta betyder att det blir lite meckigt att göra som du vill, men det går ju om man vill. Ska bli intressant om ATI väljer en annan lösning för 5xxx korten, men förmodligen inte. Kan ju faktiskt vara så att man tog bort HDMI-ljud över båda portarna samtidigt pga av prestandaproblem i ljudkretsen tidigare och med ökad prestanda plus True HD-ljud och annat smått och gott på de nya korten, så kanske det är en annan femma förhoppningsvis.
Majstang
Redigerat av majstang, 30 September 2009 - 16:55.
Postad 01 October 2009 - 23:08
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
http://www.anandtech...spx?i=3643&p=10Sådär ja, nu behöver man snart inte lägga tusenlappar på nytt ljudkort.
Postad 04 October 2009 - 10:14
Unregistered1e1b5146
-
Unregistered1e1b5146
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
hej någon som har problem att spela upp filmer i nya upptateringen tmt3 får ingen bild alls vad ja än kör för format på filen. eller funkar den inte till deluxe modellen
Postad 16 October 2009 - 13:09
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Installerade mitt Slim igår (orkar inte vänta på ett ev HD5*** stöd i TMT), och det funkade kanon från scratch. I med kortet och drivisar bara, ändra till rätt upplösning, starta upp TMT och välja HDMI passthrough och sen hade man bitstreamat HD-ljud från burken  Skall avnjuta Gladiator på Bluray ikväll med sambon.
Som sagt har bara testat kortet snabbt, men kommer nog bli väldigt nöjd med detta.
Postad 19 October 2009 - 13:07
ferna
-
ferna
-
Användare
-
-
179 inlägg
Gällande HDAV1.3 deluxe.
har kortet idag kopplat analogt till min förstärkare, men håller på att bryta ihop totalt på det.
MItt gamla creative kort kände själv igen om det var 2 kanal eller flerkanals ljud.
Detta kort skickar ut ljud i alla högtalare om jag väljer 5.1 i min högtalaruppsättning fast spelar 2.0 ljud.
Jag vill ju att även om jag har 5.1 högtalare så skall den bara skicka ut till frontarna om jag spelar 2.0 ljud, jag vill inte ha ngt ur center/bak/subwoofer vid 2.0..
Är det så illa att jag måste byta högtalaruppsättning beroende på vad jag skall lyssa/titta på?
Enormt jobbigt i så fall..
Säg gärna..
Ferna.. ditt pucko, det fixar du lätt genom att....
Ingen skulle bli gladare än jag
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|