Nya Panasonic Blu-ray spelare DMP-BD35/55
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 13 december 2008 - 14:22
Postad 14 december 2008 - 00:40
Cambridge<< Håller med dig om testerna och Hassesolos ord psykologi, estetik, känslor och ekonomi styr vad vi köper är ju klockrent, rena poesin! hahaha...skulle dock vilja lägga till kvalite också ;-)
Postad 14 december 2008 - 13:19
Jag har en One for all Kameleon URC-8060 men har inte lyckats med det i alla fall.
Förklara det gärna för mig, kanske jag som är korkad.
Har en Harmony 525 också om det finns någon som fixat det med en sådan.
/Christian
Postad 14 december 2008 - 13:48
Får maila och se vad dom säger.
/Christian
Postad 15 december 2008 - 13:32
OK ... man kan ju alltid prova men skickar gärna inte iväg den.
Får maila och se vad dom säger.
/Christian
Du får skriva sen vilket svar du fick.
Postad 15 december 2008 - 15:46
Hoppas man får svar snabbt.
Postad 15 december 2008 - 20:21
Fick narina idag. 6 veckor efter jag skickat kupongen
Yeeehaw!
Fick också min idag, trots att jag skickade in min några dager efter dig. Massutskick ?
Postad 15 december 2008 - 20:27

Grattis till er andra som fått!

Postad 15 december 2008 - 20:40
Yeeehaw!
Fick också min idag, trots att jag skickade in min några dager efter dig. Massutskick ?
Gott! Hade precis gett upp hoppet om denna film

Postad 15 december 2008 - 21:14
Så om någon vill ha med film så skynda köpa

Mediamarkt hade för samma pris 2995:- men utan fri film.
Postad 15 december 2008 - 21:46
Hur upplever ni det med Panasonicen?
Postad 15 december 2008 - 22:19
I nån av recentionerna som länkades till i sidan innan denna, så påpekade recensenterna att Blueray spelarna var tröga att starta, samt att Panasonic var dåliga på att spela vanliga DVD-filmer.
Hur upplever ni det med Panasonicen?
Ingen Blu-ray spelare går snabbt. Men att tiden för att starta en blu-ray film skulle vara nått problem tycker jag inte. Bara börja med att tycka ut släden (under tiden slå på tv samt ljudet) last i filmen, gå och hämta nått att dricka/äta sätta sig i soffan så e det klart att se. Med tanke på hur % av den totalen av tiden man ser filmen är det verkligen försumbart.
Alla tester jag läst av DVD uppscalningen tycker dom har varit nöjda(dvs så bra du kan få det utan att köpa en värstning modell av en BD spelare). Då jag själv inte ser DVD uppscalat har jag inget personligt att tillägga.
Postad 15 december 2008 - 22:42
Fick narina idag. 6 veckor efter jag skickat kupongen
Jag fick min också idag.

Postad 15 december 2008 - 23:09
Finns att läsa i senaste Hemmabio.
Postad 16 december 2008 - 17:05

Postad 16 december 2008 - 18:50

Postad 16 december 2008 - 20:44
Postad 16 december 2008 - 21:37
Köpte tidningen idag och de verkar stå mellan BD55 och S550. Någon som vet hur kvaliteten är på dessa spelare? BD55 är enligt mig snyggare, men kvaliteten väger in en del med...
Tror inte du kommer märka någon skillnad på blu-ray bilden mellan dessa spelare. Köp den du tycker verkar vara snyggast enligt dig. Själv är jag super nöjd med DB55:an.
Postad 17 december 2008 - 00:32
Menade kvaliteten på själva spelaren, vilken känns mer plastig? Det som talar för Panasonicen just nu är finishen och guldpläterade kontakter.Tror inte du kommer märka någon skillnad på blu-ray bilden mellan dessa spelare. Köp den du tycker verkar vara snyggast enligt dig. Själv är jag super nöjd med DB55:an.
Postad 17 december 2008 - 09:11
Postad 17 december 2008 - 16:07
Har bara min gamla samsung HD860 att jämföra med i och för sig.
Bilden blev klarare och lite krispigare i färgerna enligt mig i alla fall.
Detta svaret fick jag från Pnna center angående regfri DVD.
"Hej Christian!
Vi kan göra BD55 regionsfri för vanliga dvd skivor.
Denna tjänst kostar 495:-. Vill du att vi ska göra den regionsfri så är det bara att ta med dig spelaren till butiken så ordnar vi detta det tar ca 5 min."
Redigerat av Unregistereddbdacae4, 17 december 2008 - 16:22.
Postad 17 december 2008 - 16:52
Jag tycker att BD55 gör ett bra jobb med att skala upp.
Har bara min gamla samsung HD860 att jämföra med i och för sig.
Bilden blev klarare och lite krispigare i färgerna enligt mig i alla fall.
Detta svaret fick jag från Pnna center angående regfri DVD.
"Hej Christian!
Vi kan göra BD55 regionsfri för vanliga dvd skivor.
Denna tjänst kostar 495:-. Vill du att vi ska göra den regionsfri så är det bara att ta med dig spelaren till butiken så ordnar vi detta det tar ca 5 min."
Då kan man lika gärna köpa sig en billig Harmonyfjärr och göra det själv, samt få en schysst multifjärr "på köpet"
Harmony Remote Hack for Blr-ray Players...
Postad 17 december 2008 - 17:05
Ingen Blu-ray spelare går snabbt. Men att tiden för att starta en blu-ray film skulle vara nått problem tycker jag inte. Bara börja med att tycka ut släden (under tiden slå på tv samt ljudet) last i filmen, gå och hämta nått att dricka/äta sätta sig i soffan så e det klart att se. Med tanke på hur % av den totalen av tiden man ser filmen är det verkligen försumbart.
Alla tester jag läst av DVD uppscalningen tycker dom har varit nöjda(dvs så bra du kan få det utan att köpa en värstning modell av en BD spelare). Då jag själv inte ser DVD uppscalat har jag inget personligt att tillägga.
Tack för svaret!

Tar det lika lång tid för en DVD-film som en Blue-ray film?
Postad 19 december 2008 - 13:31

Har bara gjort olika inställningar testat lite snabbt,och märker att den är mycket snabbare än BD30.
Postad 20 december 2008 - 13:52
Eller köpa spelaren på RC ljud och bild i Umeå, där fixar dom den reg fri gratis.Då kan man lika gärna köpa sig en billig Harmonyfjärr och göra det själv, samt få en schysst multifjärr "på köpet"
Harmony Remote Hack for Blr-ray Players...
Jag har då aldrig betalt för att få mina spelare reg fria, har väl köpt 6-7 st totalt genom åren, men de kan ju ha att göra med att man är stam kund också.
Redigerat av Unregistered94c28536, 20 december 2008 - 13:53.
Postad 21 december 2008 - 19:31

Postad 22 december 2008 - 00:00
är nu en mycket nöjd och glad ägare till en Panasonic DMP-BD55. Vill bara tipsa alla här om att Panasonic-butikerna säljer denna spelare med 3 års garanti och regionsfri (för DVD alltså) för 4495:-. Det tycker jag är fullt acceptabelt. Kostar en femhundring mindre om man kan leva utan regionsfrihet och med bara 1 års garanti. Visst går det att köpa någon hundring billigare på nätet, men då lär den knappast dyka upp innan jul… Köpte min på Panasonic-butiken i Ringen i Stockholm, det finns några exemplar kvar att få med sig bums från butik. Just det, i dealen ingår alltså även filmen NT2 samt en kupong för ett ex för den kommande Narnia-rullen.
:-)
Tycker f ö absolut inte den är speciellt långsam i starten, och är väldigt imponerad av hur den hanterar vanliga DVD-filmer, sitter just och kollar lite på Sagan om de Två tornen, extended-versionen. Scenerna från slaget i Helms klyfta är rätt jobbiga för de flesta DVD-spelare eftersom de är mycket mörka, men fyllda med extremt mycket rörelser samt snabba klipp.
Något som vore trevligt är om vi kan utbyta lite erfarenheter om hur man bäst ställer in spelaren för optimal ljud/bildkvalitet. Någon som haft sin längre än jag kanske har utarbetat några optimala inställningar?
Själv har jag en enklare reciever, en Sony STR-D890W och har ingen fullHD-TV (ännu) utan bara en 32" Sony KDL-V2500. Har kopplat ihop Panasonicen med recievern via HDMI samt en koaxial för ljudet, har nämligen bara två optiska ingångar på recievern, och de går åt till min Airport express som streamar ljudet från datorn samt min Samsung 850z-digitalbox som jag plockar ned TV-kanalerna ifrån. Från recievern går alltså HDMI med bild till TV:n från BluRay-spelaren. Jag kör alltså 720p och använder i mesta möjliga mån TrueHD-surroundljud, i de fall detta saknas kör jag DTS-surround (5.1 eller 6.1) eller när inte det heller finns blir det Dolby digital surround 5.1. Jag kan alltså inte köra 24p eftersom min TV inte fixar detta.
Min fundering är kring inställningarna i Pansonicen, vad tycker ni funkar bäst vad det gäller:
1. Ljud - använder ni någon av remaster-varianterna eller kör ni med denna funktion avslagen?
2. Bild - vilket är att föredra, Cinema, Soft, Fine eller Off?
Gissar att ovanstående iofs är något av en smaksak, men har ni några bra tips så tar jag gärna emot dessa.
Postad 22 december 2008 - 00:35
Den slår min förra BD30 med råge.

Jag andvänder inte någon av remaster-varianterna.
Kör med Cinema i spelaren och Bio läget i plasman.
Har i övrigt inte gjort några andra ändringar.
Postad 22 december 2008 - 12:26
Blev det några förbättringar?Fungerade smidigt att låta spelaren uppdatera firmwaren själv via internet!
Återstår att se om man kan märka några förbättringar....
Postad 22 december 2008 - 22:21
1. Hur blir ni påminda om firmwareuppgradering?
2. Dark Knight verkar sitta inne med nytt skydd, har ni fått uppgradera pga detta?
Tacksam för svar.
/Gherry
Redigerat av Reviewer, 22 december 2008 - 22:27.
Postad 22 december 2008 - 23:03
Väljer mellan Sonys 350 och Panasonics 35:a, och ställer samma fråga i båda trådarna:
1. Hur blir ni påminda om firmwareuppgradering?
2. Dark Knight verkar sitta inne med nytt skydd, har ni fått uppgradera pga detta?
Tacksam för svar.
/Gherry
1. Fick ett meddelande när jag startade spelaren om att en ny firmware fanns att hämta och om jag ville hämta den nu.
2. Nej, filmen spelar på precis som vanligt.
Postad 23 december 2008 - 00:26
1. Fick ett meddelande när jag startade spelaren om att en ny firmware fanns att hämta och om jag ville hämta den nu.
2. Nej, filmen spelar på precis som vanligt.
Samma för mig med, har en bd55 dock.
Postad 23 december 2008 - 07:13
Postad 23 december 2008 - 08:20
Är det någon mening att koppla in spelaren på nätet? Har ni gjort det?
MVH
Niklas
Postad 23 december 2008 - 12:37
Ja vill du uppdatera firmware och ta del av BD-Live innehåll kan det nog vara en bra idé. Jag kan tänka mig att den infon finns i manualen...Hej!
MVH
Niklas
Postad 23 december 2008 - 13:13
Hej!
MVH
Niklas
Hej, det är som ghostlink säger.
Dvs man kan ladda ner senaste firmware, det har kommit en till bd55 i sverige iaf.
Sen kan man använda sig av BD live och det varierar lite beroende på film hur mycket (om)
det finns.
Jag har gjort det. Rätt smidigt. Bara att dra en nätverkskabel från spelaren till routern.
Postad 23 december 2008 - 14:07
Min fundering är kring inställningarna i Pansonicen, vad tycker ni funkar bäst vad det gäller:
1. Ljud - använder ni någon av remaster-varianterna eller kör ni med denna funktion avslagen?
2. Bild - vilket är att föredra, Cinema, Soft, Fine eller Off?
Gissar att ovanstående iofs är något av en smaksak, men har ni några bra tips så tar jag gärna emot dessa.
1. Icke någon remaster. Låter recievern - Marantz SR 7002 sköta ljudet - det gör den så bra

2. Testat lite och tycker att "fine" ger bästa bilden, men så gillar jag när bilden är riktigt "crispig" också. Kan bara köra 1080i på min Sony KDF 50E 2010
Redigerat av Unregistered7212f739, 23 december 2008 - 14:11.
Postad 23 december 2008 - 16:39
Lite intressant eftersom jag köpte på mig Sharps 21-model (de sålde ut den här i Lidköping)l, och på den funkade inte de nya filmerna från Noble Entertainment och ingen ny firmware fanns att tillgå, så den spelaren åker tillbaka idag.
Bättre du köper en Panna.

Postad 23 december 2008 - 22:40
Ja detta är en riktigt bra spelare,tycker också den är riktigt snabb.
Den slår min förra BD30 med råge.
Jag andvänder inte någon av remaster-varianterna.
Kör med Cinema i spelaren och Bio läget i plasman.
Har i övrigt inte gjort några andra ändringar.
Hej och tack för input. Ja, jag har också testat Cinema-varianten och tycker den funkar bra, blir rätt behagligt mjut och snyggt med denna.
1. Icke någon remaster. Låter recievern - Marantz SR 7002 sköta ljudet - det gör den så bra
![]()
2. Testat lite och tycker att "fine" ger bästa bilden, men så gillar jag när bilden är riktigt "crispig" också. Kan bara köra 1080i på min Sony KDF 50E 2010
OK, verkar som om de flesta kör ljudet rakt av. Håller med om att Fine ger mycket bra skärpa, men har inte riktigt bestämt mig ännu för om jag gillar detta bättre än cinemainställningen…
Postad 24 december 2008 - 12:27
Postad 24 december 2008 - 22:52
Har en liten fråga som jag hoppas någon kan svara på ...
Tänkte köpa en panasonic 55:an och använda de analoga utgångarna till min lite äldre förstärkare.
Frågan jag grubblar på är hur det blir då spelaren har 7.1 och recivern (denon 1906) har 5.1 analogt in?
Förlorar man ljudet från de bakre högtalarna eller klarar bd/recievern att typ koda om och göra ljudet till 5.1?
Tacksam för svar
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar