Sagem DTR 94250 HD
834 svar till detta ämne
Postad 13 december 2009 - 18:13
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Ett litet problem; Jag har en gammal mp3-spelare med FAT32 hdd som jag använt några ggr för att exportera och importera filer till boxen. Nu försökte jag exportera och då säger boxen att disken är full fast det enligt datorn finns drygt 6 GB ledigt.
Nån som har nåt tips på vad man kan göra?
Jag citerar min egen fråga och kompletterar med att när jag kopplar in den som en nätverkshårddisk så får jag under egenskaper veta att den har drygt 600MB ledigt utrymme. När jag kopplar in den direkt på datorn har den 6 GB ledigt och som jag sa innan, boxen säger att hårddisken är full när jag kopplar in den på boxen och försöker exportera. Fortfarande ingen som har nåt tips? Jag har exporterat en massa tidigare och flyttat dessa inspelningar till en annan disk. Det verkar som utrymmet uppfattas som om det fortfarande var upptaget. Ligger det kanske några dolda filer nånstans?
Postad 14 december 2009 - 15:41
fredrikak
-
fredrikak
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tjena,
Har nu köpt en DTR94160 och den låter som en Boeing 747!!!  Det är ett konstant surrande ifrån boxen. Låter alla lika högt eller har jag fått ett måndagsexemplar? Min gamla Force530 var helt ljudlös...
Postad 14 december 2009 - 17:30
fragge
-
fragge
-
Användare
-
-
173 inlägg
Min 94250 är tyst iallafall...
Postad 14 december 2009 - 22:01
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Tjena,
Har nu köpt en DTR94160 och den låter som en Boeing 747!!! Det är ett konstant surrande ifrån boxen. Låter alla lika högt eller har jag fått ett måndagsexemplar? Min gamla Force530 var helt ljudlös...
Sorry, min är också tyst!
Postad 14 december 2009 - 23:23
frk gas
-
frk gas
-
Användare
-
-
136 inlägg
Min box har en hyfsad ljudnivå, men den missar en del inspelningar och drar över tiden med andra. Eftersom jag spelar i
massor så blir det en del missade program. Ska prata med supporten i morgon. Suck
Postad 15 december 2009 - 08:24
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har nyligen fått ett problem med min box som jag inte haft tidigare.
Jag har två inspelningar där den andra skall starta direkt efter den första. Efter att den första inspelningen gått ett tag så börjar jag titta på den. När jag sedan kollat klart på inspelningen så upptäcker jag att den andra inspelningen inte har startat (vilket den skulle gjort för kanske en kvart sedan) och går då in i tv-guiden för att se så att jag inte missat att ställa inspelningen (vilket jag inte missat) och först efter att jag lämnat tv-guiden startar inspelning nummer två, vilket kan vara en kvart för sent.
Är det någon annan som upplevt samma problem?
Sedan så har jag märkt att jag ofta missar slutet av programmen som jag spelar in. Någon annan som upplever samma sak? Beror det på att utsändningen är sen eller slutar mina inspelningar för tidigt?
Postad 15 december 2009 - 08:43
fragge
-
fragge
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag har problemet med att dom sista 30 sekunderna eller så försvinner på en del inspelningar, ofta så att man missar sista cliffhangern.
Jag tror att problemet finns på vissa kanaler, kanal5 tror jag att det ofta blir på...
Detta är givetvis när man kör inspelningarna i "Program" läge.
Jag tänkte försöka komma fram till vilken/vilka kanaler som gör på detta sätt och dra ett mail till dom, dom skickar ju bevisligen ut stoppsignalen för tidigt...
Postad 15 december 2009 - 10:53
frk gas
-
frk gas
-
Användare
-
-
136 inlägg
[quote][quote]Har nyligen fått ett problem med min box som jag inte haft tidigare. Jag har två inspelningar där den andra skall starta direkt efter den första. Efter att den första inspelningen gått ett tag så börjar jag titta på den. När jag sedan kollat klart på inspelningen så upptäcker jag att den andra inspelningen inte har startat (vilket den skulle gjort för kanske en kvart sedan) och går då in i tv-guiden för att se så att jag inte missat att ställa inspelningen (vilket jag inte missat) och först efter att jag lämnat tv-guiden startar inspelning nummer två, vilket kan vara en kvart för sen Precis så blir det för mig. Har just pratat med dupporten och dom sa att det var signalstyrkan som var för hög. Ngt märkligt var att min dämpare faktiskt hade ställt upp sig själv ??!!! och var på 98 %. Nu har jag provat att ställa ner den. Spännande..........
Postad 15 december 2009 - 12:04
fragge
-
fragge
-
Användare
-
-
173 inlägg
Det verkar som det där med signalstyrkan är någon slags universalsvar på alla världens problem, blir spännade att se om det hjälper för dig...
Postad 15 december 2009 - 12:19
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Ett litet problem; Jag har en gammal mp3-spelare med FAT32 hdd som jag använt några ggr för att exportera och importera filer till boxen. Nu försökte jag exportera och då säger boxen att disken är full fast det enligt datorn finns drygt 6 GB ledigt.
Nån som har nåt tips på vad man kan göra?
Edit: Jag gjorde diskkontroll och defragmentering och provade på nytt och nu lyckades jag exportera 4 nya program till den.
Nu gick det bra, se edit.
Postad 15 december 2009 - 12:28
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag har problemet med att dom sista 30 sekunderna eller så försvinner på en del inspelningar, ofta så att man missar sista cliffhangern. Jag tror att problemet finns på vissa kanaler, kanal5 tror jag att det ofta blir på... Detta är givetvis när man kör inspelningarna i "Program" läge. Jag tänkte försöka komma fram till vilken/vilka kanaler som gör på detta sätt och dra ett mail till dom, dom skickar ju bevisligen ut stoppsignalen för tidigt...
Jag hade problem med en serie på nån av de udda kanalerna som ständigt tappade bort slutet. Det slutade med att jag alltid spelade in efterföljande program också för just den serien. Annars spelar jag mest in från SVT och TV4 och det fungerar mycket bra! Ang. bildkvaliten, så tycker jag den är så bra med HDMI att jag inte vill titta via scart eller den inbyggda tunern, HDMI var ett rejält lyft. Skillnaden mellan denna bild och HD är inte så stor som det var mellan scart och HDMI.
Postad 15 december 2009 - 12:33
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Har nyligen fått ett problem med min box som jag inte haft tidigare. Jag har två inspelningar där den andra skall starta direkt efter den första. Efter att den första inspelningen gått ett tag så börjar jag titta på den. När jag sedan kollat klart på inspelningen så upptäcker jag att den andra inspelningen inte har startat (vilket den skulle gjort för kanske en kvart sedan) och går då in i tv-guiden för att se så att jag inte missat att ställa inspelningen (vilket jag inte missat) och först efter att jag lämnat tv-guiden startar inspelning nummer två, vilket kan vara en kvart för sen
Precis så blir det för mig. Har just pratat med dupporten och dom sa att det var signalstyrkan som var för hög. Ngt märkligt var att min dämpare faktiskt hade ställt upp sig själv ??!!! och var på 98 %. Nu har jag provat att ställa ner den. Spännande..........
Och det var inte en repris?
Postad 15 december 2009 - 12:38
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag hade problem med en serie på nån av de udda kanalerna som ständigt tappade bort slutet. Det slutade med att jag alltid spelade in efterföljande program också för just den serien. Annars spelar jag mest in från SVT och TV4 och det fungerar mycket bra! Ang. bildkvaliten, så tycker jag den är så bra med HDMI att jag inte vill titta via scart eller den inbyggda tunern, HDMI var ett rejält lyft. Skillnaden mellan denna bild och HD är inte så stor som det var mellan scart och HDMI.
Vi har oftast problem med tv4. I helgen spelade vi in Robinson och gissa om familjen blev irriterad när de inte fick se vem det var som blev utröstad... Och det var inte en repris?
Vad var inte en repris? Det andra programmet där inspelningen startade som det skulle? Det tror jag inte men det skulle det kunna ha varit, spelar det någon roll?
Postad 15 december 2009 - 12:41
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har nyligen fått ett problem med min box som jag inte haft tidigare. Jag har två inspelningar där den andra skall starta direkt efter den första. Efter att den första inspelningen gått ett tag så börjar jag titta på den. När jag sedan kollat klart på inspelningen så upptäcker jag att den andra inspelningen inte har startat (vilket den skulle gjort för kanske en kvart sedan) och går då in i tv-guiden för att se så att jag inte missat att ställa inspelningen (vilket jag inte missat) och först efter att jag lämnat tv-guiden startar inspelning nummer två, vilket kan vara en kvart för sen
Precis så blir det för mig. Har just pratat med dupporten och dom sa att det var signalstyrkan som var för hög. Ngt märkligt var att min dämpare faktiskt hade ställt upp sig själv ??!!! och var på 98 %. Nu har jag provat att ställa ner den. Spännande..........
Är det inte bra att signalstyrkan är på 98%? Den visar ju grönt då? Vad skall signalstyrkan ligga på?
Postad 15 december 2009 - 13:09
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Är det inte bra att signalstyrkan är på 98%? Den visar ju grönt då? Vad skall signalstyrkan ligga på?
Signalstyrkan: Jag har inte velat kommentera denna tidigare för jag har lite speciella förhållanden. På bottenvåningen har jag haft så dåliga signaler att jag varit tvungen att sätta in en förstärkare. På mux 1 har jag 98% och den är röd. På mux3 är signalstyrkan 65 - 70% och den är grön! Men jag har färst störningar på SVT1 och SVT2. På Mux M har jag nu 62% och där har jag störningar ibland. (signalkvaliten är 98% överallt) Inspelning: Ja jag menade den inspelningen som inte startade. Jag har sett samma sak när det har varit frågan om repriser. Timern med "Program-läge" hoppar över repriser. P.s Jag googlade och såg att jag hade fel. Ordet heter färst och är rättat ovan. Det finns sedan gammalt i svenskan. Temperaturen på hårddisken är nu 38 grader.
Redigerat av ansgar, 19 december 2009 - 22:26.
Postad 15 december 2009 - 13:16
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Signalstyrkan: Jag har inte velat kommentera denna tidigare för jag har lite speciella förhållanden. På bottenvåningen har jag haft så dåliga signaler att jag varit tvungen att sätta in en förstärkare. På mux 1 har jag 98% och den är röd. På mux3 är signalstyrkan 65 - 70% och den är grön! Men jag har färrest störningar på SVT1 och SVT2. På Mux M har jag nu 62% och där har jag störningar ibland. (signalkvaliten är 98% överallt)
Inspelning: Ja jag menade den inspelningen som inte startade. Jag har sett samma sak när det har varit frågan om repriser. Timern med "Program-läge" hoppar över repriser.
Känner igen din beskrivning av signalstyrkan litegrann. Har själv endast en inomhusantenn med inbygd förstärkare. Angående "program-läge", menar du när man får frågan om man vill spela in en serie? Har själv slutat göra det för hos mig spelas varenda avsnitt på varenda kanal in så det blir en uppsjö med inspelningar. Låter bra att de hoppar över repriser... Tror dock inte att det var en repris... då skulle nog inte inspelningen startat i efterhand heller... PS. Jag undrar lite varför du nämner vilken temp din hårddisk har?
Redigerat av Valken, 15 december 2009 - 13:18.
Postad 17 december 2009 - 23:19
Unregistered2b89c657
-
Unregistered2b89c657
-
Rookie
-
6 inlägg
Har nu haft min 94500 , 500 gb i ca 2,5 mån och spelat in ca 40 filmer/program och endast fått "missat" 1 inspelning däremot har den flera ggr fortsatt att spela in "nästa" film, men det är ju lätt att ta bort. Det sköna med 500 gb är att det finns rejält med plats (åtminstonde tycker jag det ännu sålänge). Boxen är väldigt tyst , man kan givetvis höra lite surr om volymen är på "0". Denna box har ju nätdelen separat utanför , vilket innebär mindre värme och därmed mindre kylbehov.Jag är ännu så länge helnöjd. Finns det någon på forumet som vet ifall 500 gb-boxen har förbättras gentemot 160/250- boxarna? Min tidigare ref. är en Samsung 850 160gb, som har fungerat bra sedan de kom på problemet med en dålig konding i nätdelen
Postad 18 december 2009 - 00:12
jekroth2
-
jekroth2
-
Amatör
-
-
60 inlägg
enligt de uppgifter jag fick då jag kollade runt var att det endast var hårddisken som skilde i övrigt samma box
Postad 18 december 2009 - 14:26
tombox
-
tombox
-
Användare
-
-
110 inlägg
Denna box har ju nätdelen separat utanför , vilket innebär mindre värme och därmed mindre kylbehov.
Det har min 250(320)också, men de problem som jag hade försvann när jag bytte till ett kraftigare Kjell o Co aggregat. Felen finns tidigare i tråden.
Postad 18 december 2009 - 22:34
Unregistered2b89c657
-
Unregistered2b89c657
-
Rookie
-
6 inlägg
Vilket Kjell & co aggr. köpte du? (bra att veta ifall jag får problem)
Postad 19 december 2009 - 17:08
tombox
-
tombox
-
Användare
-
-
110 inlägg
Vilket Kjell & co aggr. köpte du? (bra att veta ifall jag får problem)
44-514 349:-
Postad 20 december 2009 - 03:52
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
....
Angående "program-läge", menar du när man får frågan om man vill spela in en serie? Har själv slutat göra det för hos mig spelas varenda avsnitt på varenda kanal in så det blir en uppsjö med inspelningar. Låter bra att de hoppar över repriser...
Tror dock inte att det var en repris... då skulle nog inte inspelningen startat i efterhand heller...
PS. Jag undrar lite varför du nämner vilken temp din hårddisk har?
Du kan sätta inspelningstypen som program eller timer - jag har nog inte ens testat timerläget - och i programläget kan du bl.a. spela in serier. Tempen är mest på skoj - vad är den på din maskin?
Postad 27 december 2009 - 22:16
bricko
-
bricko
-
Rookie
-
3 inlägg
... om detta med att konvertera .ts filen till läsbart format för PC och vidare att bränna på DVD... Helt klart är att Sagem har krypterat filen, förmodligen hänger den bifogade .vdbsag filen med för att "låsa" upp .ts filen. Men videostreamen ligger ju i .ts filen och någonstans av någon i Sverige/Världen måste detta ha knäckts. I vart fall måste det finnas personer med kunskapen ATT kunna lösa problemet. Om någon på detta forum har något att bidraga med så mottages tacksamt.
Som det nu är (och som det påståtts av någon här på en tidigare sida) så är dessa backuper som man gör av sparat material värdelöst när boxen tjänat ut/gått sönder. Gick ju tydligen inte att importera till en likadan box utan det var nödvändigt att använda exklusivt den box som man exporterat från. Sjukt!!
Följdfråga: Har någon testat att spela in på en inspelningsbar DVD? I så fall förloras ev HD-kvalité eller ...?
Postad 28 december 2009 - 09:31
fragge
-
fragge
-
Användare
-
-
173 inlägg
... om detta med att konvertera .ts filen till läsbart format för PC och vidare att bränna på DVD... Helt klart är att Sagem har krypterat filen, förmodligen hänger den bifogade .vdbsag filen med för att "låsa" upp .ts filen. Men videostreamen ligger ju i .ts filen och någonstans av någon i Sverige/Världen måste detta ha knäckts. I vart fall måste det finnas personer med kunskapen ATT kunna lösa problemet. Om någon på detta forum har något att bidraga med så mottages tacksamt.
Som det nu är (och som det påståtts av någon här på en tidigare sida) så är dessa backuper som man gör av sparat material värdelöst när boxen tjänat ut/gått sönder. Gick ju tydligen inte att importera till en likadan box utan det var nödvändigt att använda exklusivt den box som man exporterat från. Sjukt!!
Följdfråga: Har någon testat att spela in på en inspelningsbar DVD? I så fall förloras ev HD-kvalité eller ...?
Skyll på Boxer, det är dom som ställer krav på boxleverantörererna att det skall fungera på detta sätt för att dom skall certifiera boxarna. Detta för att mediabolagen inte vill att man skall kunna göra perfekta digitala kopior och sedan lägga ut dom på piratebay. Om du ville ha en box där du kunde ta tillvara på dina inspelningar skulle du ha köpt en Dreambox eller liknande...
Postad 28 december 2009 - 09:43
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Skyll på Boxer, det är dom som ställer krav på boxleverantörererna att det skall fungera på detta sätt för att dom skall certifiera boxarna. Detta för att mediabolagen inte vill att man skall kunna göra perfekta digitala kopior och sedan lägga ut dom på piratebay. Om du ville ha en box där du kunde ta tillvara på dina inspelningar skulle du ha köpt en Dreambox eller liknande...
Äh, köp vilken som helst av Pioneer ( http://www.pioneer.s...1/overview.html ) eller Sonys ( http://www.sony.se/p...ct/dvd-recorder ) DVD/HDD-inspelare bara, men se till att den har uttag för CA-Modul också. Avsedda för DVB-T, dvs marknätet. Då kan du spela in på antingen hårddisk eller DVD, eller kopiera fritt mellan hårddisk och DVD. I allra högsta kvalité! Antagligen är en nyare variant på väg också, för den finns i Australien och Nya Zeeland nu, och den har MPEG4 och dubbla Tuners, jag skrev om den här förut: https://www.minhembi...howtopic=251580
Redigerat av anderswillhelmsson, 28 december 2009 - 11:34.
Postad 28 december 2009 - 20:05
bricko
-
bricko
-
Rookie
-
3 inlägg
Äh, köp vilken som helst av Pioneer ( http://www.pioneer.s...1/overview.html ) eller Sonys ( http://www.sony.se/p...ct/dvd-recorder ) DVD/HDD-inspelare bara, men se till att den har uttag för CA-Modul också. Avsedda för DVB-T, dvs marknätet.
Då kan du spela in på antingen hårddisk eller DVD, eller kopiera fritt mellan hårddisk och DVD. I allra högsta kvalité!
Antagligen är en nyare variant på väg också, för den finns i Australien och Nya Zeeland nu, och den har MPEG4 och dubbla Tuners, jag skrev om den här förut: https://www.minhembi...howtopic=251580
Förvisso finnes möjligheten att punga ut med 8-,10-, 12- långsjalar, men nu funderade jag på om det möjligen finnes glunkat något om ev progg som grejar att konvetera .ts-filen? Jag hittade ett franskt litet progg som skulle lösa det hela, provade men icke. Alla andra kvitterar med "error" eller "Cannot read file" eller dylikt
Postad 29 december 2009 - 07:08
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Förvisso finnes möjligheten att punga ut med 8-,10-, 12- långsjalar
Du kan köpa vilken som helst av deras tidigare modeller med DVB-T mottagare, för mellan 3.500 - 5.000:-. De som skiljer de nyare modellerna är oftast bara att de kan anslutas via DLNA t ex. , men nu funderade jag på om det möjligen finnes glunkat något om ev progg som grejar att konvetera .ts-filen? Jag hittade ett franskt litet progg som skulle lösa det hela, provade men icke. Alla andra kvitterar med "error" eller "Cannot read file" eller dylikt
Om det funkar vet jag inte, men titta t ex här: http://www.converttstodvd.com/Och på några av de andra här: http://www.google.co...G=Google SearchOch återkom gärna om du blir nåt klokare! :-) ======= Hittade några fler: "If you only want to view the MPEG livestream file (.ts) then use VLC player, which is the best player around." http://www.epic.dk/2...o-mpeg2-or-dvd/http://www.erightsoft.com/SUPER.html
Redigerat av anderswillhelmsson, 29 december 2009 - 07:30.
Postad 30 december 2009 - 02:37
bricko
-
bricko
-
Rookie
-
3 inlägg
Om det funkar vet jag inte, men titta t ex här: http://www.converttstodvd.com/ Och på några av de andra här: http://www.google.co...G=Google Search
Och återkom gärna om du blir nåt klokare! :-)
Hittade några fler:
"If you only want to view the MPEG livestream file (.ts) then use VLC player, which is the best player around."
http://www.epic.dk/2...o-mpeg2-or-dvd/
http://www.erightsoft.com/SUPER.html
Tack för research, men tyvärr kunde inte Sagems ts-fil läsas, nåt lurt är det med den bifogade vdbsag-filen. Öppnade denna i Wordpad och den innhöll några textsidor från den kanal som sparats. Samma textsidor återfanns i slutet på ts-filen. Som skrivet, det finns säkert folk som har kunskapen att klura ut detta ....
Postad 30 december 2009 - 10:21
Tie Domi
-
Tie Domi
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Törs man köpa denna box med tanke på CanalDigitals HD-box? Jag har själv kört CD-boxen och fått nog av den. /Tie
Postad 04 januari 2010 - 11:59
Nightelf
-
Nightelf
-
Användare
-
-
148 inlägg
Tjenare igen. Efter ca en månad med den nya utbytesboxen ska jag lämna den för åtgärd/rep. imorgon också. Denna har återigen några fel som fanns på den "gamla" - 1. Startar upp spontant,utan att reagera på fjärren dvs kan ej stänga av den. Den verkar ej ha startat riktigt (grön lampa lyser ej) utan står bara och brummar med HD och fläkt igång samt en svag antydan till kanalnummer i display - måste dra nätsladden! - 2. EPG programmering hänger sig ibland, "rec" fortsätter i timmar efter avslutad inspelning, reagerar ej på fjärren - måste dra nätsladden. Dock är endast det jag programmerat inspelat......mystiskt! Detta är den sämsta teknikpryl jag köpt hittills. Kan vara extrem otur men detta blir tredje gången jag lämnar skräpet för rep/byte på ett halvår. Allt jag spelat in med första boxen försvann i och med bytet och vad som händer med det jag spelat in nu vet jag inte, blah! Hoppas på att få byta till annan box eller HD/DVD recorder.......
Postad 04 januari 2010 - 16:44
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Tjenare igen. Efter ca en månad med den nya utbytesboxen ska jag lämna den för åtgärd/rep. imorgon också. Denna har återigen några fel som fanns på den "gamla" - 1. Startar upp spontant,utan att reagera på fjärren dvs kan ej stänga av den. Den verkar ej ha startat riktigt (grön lampa lyser ej) utan står bara och brummar med HD och fläkt igång samt en svag antydan till kanalnummer i display - måste dra nätsladden! - 2. EPG programmering hänger sig ibland, "rec" fortsätter i timmar efter avslutad inspelning, reagerar ej på fjärren - måste dra nätsladden. Dock är endast det jag programmerat inspelat......mystiskt! Detta är den sämsta teknikpryl jag köpt hittills. Kan vara extrem otur men detta blir tredje gången jag lämnar skräpet för rep/byte på ett halvår. Allt jag spelat in med första boxen försvann i och med bytet och vad som händer med det jag spelat in nu vet jag inte, blah! Hoppas på att få byta till annan box eller HD/DVD recorder.......
Den kan starta upp 15 min innan en inspelning spontant för att kolla EPG data (om programmet har flyttats eller ny tid). Då kan man inte stänga av den endast lägga den i ett fakr standby läge för den planerar en inspelning inom kort tid. Att den fortsätter i timmar "rec" kan det bero på att den inte har fått information (EPG data på avslut) detta när boxen är i programmering läge alltså Boxers TV-Navigator. Ställ om i användarinställningar boxens inspelningstyp från Program läge till Timer läge då styr du boxen helt och hållet själv..
Postad 04 januari 2010 - 17:42
Nightelf
-
Nightelf
-
Användare
-
-
148 inlägg
Att den startar ca 15 min tidigare i ett standbyläge vet jag att den kan göra och har gjort - helt OK. Att förbigå EPG-programering bara för att det inte fungerar gör att hela grejen med enkelhet försvinner - det är lättare för barnen och frugan att köra EPG vägen. Och; finns den så ska den ju gärna fungera. Har lämnat in den idag, får byta till annat fabrikat/typ av recorder efter tre tillfällen med samma fel. Återstår en gång alltså....kan knappt vänta!
Postad 04 januari 2010 - 18:36
fragge
-
fragge
-
Användare
-
-
173 inlägg
Som motvikt till gnället kan jag väl säga att detta är den bästa PVR boxen jag har haft, och det har varit ett par innan. Det enda klagomålet jag har är att en del inspelningar blir avslutade ca. 30 sekunder för tidigt ibland, men det tror jag är utsändningen som är problemet(kör inspelningar i programläge).
Annars funkar den klanderfritt...
Postad 04 januari 2010 - 19:49
lolight
-
lolight
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Mna ska nog inte se sparade program som "sparat" utan endast lagrat tillfälligt. Önskar man spara program ska man nog köpa en kombo DVB-T/DVD-R.
Det går inte att se .ts filer med VLC eller liknande för TS betyder" Transponder Stream". Dvs utsändnings ström. Det kan vara i vad som helst för format och i detta fallet är filerna troligen också krypterade med en box-unik nyckel. Allt detta görsär pga att filmbolagen kräver att boxar, mm ska ha sådana här funktioner för att de ska bli nöjda. Annars får inte företaget licens på tekniken för t.ex MPEG-2, HD-ready, MPEG-4 osv. Eftersom boxen klarar HDTV, så är det nog något krypto från den delen som krypterar filen före den sparas ner på hårddisken. Någon i tråden tipsa om att byta till en bättre nätdel det kan nog hjälpa.
Postad 05 januari 2010 - 21:37
Unregistered22187f4d
-
Unregistered22187f4d
-
Användare
-
-
156 inlägg
Har någon provat att sätta in en större hårddisk i någon Sagem DTR 94xxx HD?
Är det en standard SATA disk som enkelt kan bytas upp, eller är det något special på något sätt?
Postad 06 januari 2010 - 07:04
Repeat
-
Repeat
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Har någon provat att sätta in en större hårddisk i någon Sagem DTR 94xxx HD?
Är det en standard SATA disk som enkelt kan bytas upp, eller är det något special på något sätt?
Det är några som gjort det. Sök i tråden. De har använ tysta WD-diskar ur samma serie som sitter i.
Postad 06 januari 2010 - 11:07
tombox
-
tombox
-
Användare
-
-
110 inlägg
Det är några som gjort det. Sök i tråden. De har använ tysta WD-diskar ur samma serie som sitter i.
Jag har bytt. 160 är pata, 250 som jag hade och bytte till 320 är sata. Som sagt en tyst variant av hd används.
Postad 06 januari 2010 - 14:11
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Du har inte funderat på att söka i den här tråden t.ex.? Anyway, en annan bad om hjälp med sin 160 och vad jag fick fram så är det en PATA disk, i allfall i hans maskin. I min 250 som jag bytte till 320 var det en SATA disk. Sagem använder en speciell variant av WD diskar som är bl.a tystare, allt enligt WD:s hemsida
Vad är PATA?
Postad 06 januari 2010 - 15:04
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Vad är PATA?
Parallell-ATA, SATA = Seriell-ATA. SATA är en senare och mycket snabbare standard. Kan inte direkt ersättas av varandra, då de har olika kontakter för anslutningen, dock finns Adapters, men frågan är då om man kan få in en sådan i låddan. http://www.webhallen...m...13&genre=58
Redigerat av anderswillhelmsson, 06 januari 2010 - 15:06.
Postad 06 januari 2010 - 15:47
tombox
-
tombox
-
Användare
-
-
110 inlägg
men frågan är då om man kan få in en sådan i låddan.
Svar nej.
Postad 06 januari 2010 - 19:35
Unregistered22187f4d
-
Unregistered22187f4d
-
Användare
-
-
156 inlägg
ok, tack för infon. Jag utgår ifrån att det fungerar med vilken som helst hårddisk med rätt interface, och att välja en tyst variant är mest en smaksak?
Frågan är om de inte bytt till SATA på alla, och att de som fann Parallellt interface hade gamla modeller. Verkar inte smart att ha två olika "moderkort" i produktion samtidigt, om det bara är hårddiskstorleken som skiljer.
Postad 07 januari 2010 - 10:23
tombox
-
tombox
-
Användare
-
-
110 inlägg
ok, tack för infon. Jag utgår ifrån att det fungerar med vilken som helst hårddisk med rätt interface, och att välja en tyst variant är mest en smaksak?
Frågan är om de inte bytt till SATA på alla, och att de som fann Parallellt interface hade gamla modeller. Verkar inte smart att ha två olika "moderkort" i produktion samtidigt, om det bara är hårddiskstorleken som skiljer.
Smaksak? Förmodligen. Vet inte om 160 produceras fortfarande? Den var först och kanske var sata dyrare just då, jag vet inte.
Postad 07 januari 2010 - 10:29
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Att förbigå EPG-programering bara för att det inte fungerar gör att hela grejen med enkelhet försvinner - det är lättare för barnen och frugan att köra EPG vägen.
Det går fortfarande fint att köra med EPG-programmering även om du byter till "Timer"-inspelningar. Hitta programmet i EPG:n, tryck på REC-knappen och det är klart. För program som sänds samma tid varje vecka (vilket är det vanliga) kan du sedan gå i listan av programmerade inspelningar och ändra den från en gång till varje vecka. Det ett steg extra, men å andra sidan kan du dessutom sätta upp automatiska marginaler för "Timer"-inspelningarna så inspelningen startar X minuter före och slutar Y minuter efter programmet. Och jo, jag håller med dig, prylarna man köper skall fungera. Jag svär högt varje gång den glömt att spela in något...
Postad 08 januari 2010 - 17:25
joakim66
-
joakim66
-
Rookie
-
3 inlägg
Ringde precis Boxer kundtjänst då jag var lite sugen på 250 GB-varianten, men fick till svar att det varit så mycket problem med den så att enda boxen dom erbjuder just nu är 160 GB... Någon som vet mer om detta? När man läser denna tråden verkar det inte som att 250 (SATA?) strulat mer än 160 (PATA?), snarare tvärtom.
Postad 08 januari 2010 - 17:45
fragge
-
fragge
-
Användare
-
-
173 inlägg
Ringde precis Boxer kundtjänst då jag var lite sugen på 250 GB-varianten, men fick till svar att det varit så mycket problem med den så att enda boxen dom erbjuder just nu är 160 GB... Någon som vet mer om detta? När man läser denna tråden verkar det inte som att 250 (SATA?) strulat mer än 160 (PATA?), snarare tvärtom.
Verkar som nåt säljknep för att lura på dig en gammal 160:a dom hade liggandes istället för 250:or som kanske var slut för tillfället...
Postad 09 januari 2010 - 21:29
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
ska inte fördelen med programläget mot timerläget vara att den ska spela in programmet även om det blir försenat? spelade in JVM finalen men den tog inte med förlängningen trots att det var programmerat i programläget. nu lyckades jag hålla mig vaken så jag såg hela matchen ändå men om detta inte funkar vad är då fördelen med programläget? det läget lyckas ju dessutom obland klippa slutet på avsnitt och ibland börjar det spelar in i programmet så man inte riktigt vet hur många sekunder man missat.
är lösningen att köra på timerläget på allt och lägga till tex 2 min innan å 15 min efter. eller innebär det andra problem. (tex vid programserier ala bygglov å allt sånt) kommer den döpa programmen rätt? då kanske man slipper feldöpta inspelningar som dessutom kan vara flera timmar ibland när man ska spela in en timme.
måste nog skicka in min då den låter extremt mkt. både ett vinande å brummande ljud.
Postad 10 januari 2010 - 07:39
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
ska inte fördelen med programläget mot timerläget vara att den ska spela in programmet även om det blir försenat?
EPG har - som sagt - inget med det Analoga systemen som fanns, men aldrig infördes i Sverige, nämligen VPS (Video Programming System) eller PDC (Programme Delivery Control), utan EPG innehålller bara den info som Kanalen ifråga bistått utsändande bolag med. Drar ett program över tiden, så... antingen lägger du alltid till extra tid, eller så klipps det enligt EPG-tiden. Men visst är det lite löjligt att det ska bli sämre när man digitaliserar det hela. Svt är ju duktiga på att starta sina program i tid, så har man otur missar man de första tre sekunderna av deras program, detta pga att text-tv klockan - som inspelningsapparater oftast ställer sin klocka efter - numera går ca. tre sekunder efter tack vare det digitala nätet ... Mao ska man se till att inspelningarna även startar en minut innan!
Postad 10 januari 2010 - 14:13
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
...vilket gör att man ska köra i timer läge. har det läget någon nackdel förrutom att man då inte får upp frågan om man vill spela in hela serien?
Postad 10 januari 2010 - 18:54
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
...vilket gör att man ska köra i timer läge. har det läget någon nackdel förrutom att man då inte får upp frågan om man vill spela in hela serien?
Du ska ju så klart använda EPGn för att programmera själva inspelningen med, för då får du ju med namn osv, men sen går man in i Timern efteråt och korrigerar tider.
Postad 16 januari 2010 - 00:59
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
En annan fråga. Hur får jag bort kanallåsningen? Den är inställd på att inte låsa kanaler, men det gör den ändå. Ställer jag in på 03, så låser den konstant mina filmkanaler. Ställer jag in den på 18 så låser den "vuxenprogrammen". Det ska i detta sammanhang tilläggas att detta inte är nått större problem för mig. Om jag nu skulle känna för att se dessa program så kan jag ju alltid knappa in koden. Men det är störande att jag faktiskt inte kan få bort kanallåsningen. En ren principsak.
nån som hittade en lösning på det eller? en annan sak om jag ställer in så jag vill se EPGn utan rullande tvbild ( för att få med flera kanaler) så är tvbilden tillbaka när jag stängt av och sedan satt på boxen igen. sjukt jobbigt. ok bara en knapptryckning på fjärren men ändå. normalt hade jag väl låtit den stå på 24/7 men då mitt ex låter otroligt mkt är det inte något alternativ. helst skulle man velat haft en zoomknapp eller flera val då jag vill ha så många kanaler i epgn samtidigt som det bara går. nu när jag programmerar boxen med i timerläget är den underbar =) en fråga till. vad kör ni för upplösning ut från boxen? som som testat vilken dom ger bäst bild? läst nått om att den inte skalar upp så bra utan att det var bäst att låta tv:n göra det jobbet vilket isf innebär 576p ut eller? tycker inte det ser så bra ut men ska testa mera...
Redigerat av PiZZaMaN, 16 januari 2010 - 01:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|