Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nyheter och rykten kring Pentax

887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2012 - 15:27

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Ser faktiskt riktigt tråkig ut. Leksakskamera... Ser inte vidare ergonomisk ut heller.

Postad 02 February 2012 - 15:29

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Ser inte vidare ergonomisk ut heller.

Vekligen inte, den saknar det sköna greppet som t.ex K-7 & K-5 har.

Citat "That's ugly" och "This is the Volvo of camera designs". Jag har ju en S80 så då kanske K-01 passar mig :lol:

Redigerat av Pentax K, 02 February 2012 - 15:43.

Postad 02 February 2012 - 15:55

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Vekligen inte, den saknar det sköna greppet som t.ex K-7 & K-5 har.

man får tänka på att den INTE är en K-7 eller K-5, det är en annan kamera ;)

Efterföljare till K-5 och K-r dyker nog upp snart :)

Redigerat av Mikael_R, 02 February 2012 - 15:56.

Postad 02 February 2012 - 20:34

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Betydligt intressantare nyheter: http://www.pentaxfor...ens_roadmap.pdf

500-600 fast tele i år, ny 50mm fast samt en super zoom. Sen nästa år en vidvinkelzoom OCH en DA Limited zoom :wub: … samt en ny DA* zoom, telekonverter och en tele zoom B)

Edit: Fixade länken… forumets redigerare var lite för avancerad (snodde med sig metadata/dormatering från clipboarden :P)

Redigerat av access, 03 February 2012 - 00:20.

Postad 02 February 2012 - 21:19

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Mycket guld och gröna skogar i den där listan :P

Postad 03 February 2012 - 00:10

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Betydligt intressantare nyheter: http://www.pentaxfor...ens_roadmap.pdf

500-600 fast tele i år, ny 50mm fast samt en super zoom. Sen nästa år en vidvinkelzoom OCH en DA Limited zoom :wub: … samt en ny DA* zoom, telekonverter och en tele zoom B)

Länk till Facebook. <_<
Skall bli intressant och se vad som kommer att förverkligas av allt det du tar upp access. :unsure:
Med intressanta och spännade verkar ju DA Limited zoomen att vara.

Postad 03 February 2012 - 07:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
intressant att det finns en glugg där som "kan" vara runt 22-80mm ;) ;) ;)

Postad 03 February 2012 - 11:04

Unregistered590ad3db
  • Unregistered590ad3db
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Personligen så är jag djupt besviken på Pentax. Men jag hoppas och tror att K-01 egentligen bara är en "prototyp" för kommande spegellösa hus. Jag skulle tro att Pentax-Rocoh haft bråttom att presentera något snabbt i väntan på utveckling av ersättare för K-5. Kan tänka mig att K-01 i princip bygger på samma delar som K-5 med några små modifikationer. Alltså, inget man lagt ner särskilt mycket tid och pengar på från FoU-avdelningen. För att ändå göra en hype av det så anlitade man en designer som verkligen fick den att få uppmärksamhet trots att det i princip är en spegellös K-5 utan sökare.

När det gäller roadmap:en så är jag också besviken. Många gamla FA-linser går för dyra pengar på Ebay idag. Varför inte använda de färdiga recepten för dessa fantastiska linser och reproducera dem.

Postad 03 February 2012 - 11:37

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Gissar att de har haft en del prylar på gång under Hoya-tiden som dyker upp nu. Ricoh tror jag har lite högre ambitioner än Q och K-01. Kommer kanske lite roligare prylar för oss som gisslar fler knappar och rattar på inkommande fotomässa. Ricoh är väl annars i samma storleksklass som Canon så lite mer resurser finns att skjuta till men inget sker i en handvändning.

Postad 03 February 2012 - 12:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Personligen så är jag djupt besviken på Pentax. Men jag hoppas och tror att K-01 egentligen bara är en "prototyp" för kommande spegellösa hus. Jag skulle tro att Pentax-Rocoh haft bråttom att presentera något snabbt i väntan på utveckling av ersättare för K-5. Kan tänka mig att K-01 i princip bygger på samma delar som K-5 med några små modifikationer. Alltså, inget man lagt ner särskilt mycket tid och pengar på från FoU-avdelningen. För att ändå göra en hype av det så anlitade man en designer som verkligen fick den att få uppmärksamhet trots att det i princip är en spegellös K-5 utan sökare.

När det gäller roadmap:en så är jag också besviken. Många gamla FA-linser går för dyra pengar på Ebay idag. Varför inte använda de färdiga recepten för dessa fantastiska linser och reproducera dem.

Gissar att de har haft en del prylar på gång under Hoya-tiden som dyker upp nu. Ricoh tror jag har lite högre ambitioner än Q och K-01. Kommer kanske lite roligare prylar för oss som gisslar fler knappar och rattar på inkommande fotomässa. Ricoh är väl annars i samma storleksklass som Canon så lite mer resurser finns att skjuta till men inget sker i en handvändning.

Exakt :)

Det här är vad jag tror: Ricoh har klivit in och sagt "OK" till K-01, för pengarna var redan spenderade i det projektet innan Ricoh tog över. Det är fortfarande effekten av Hoya/Pentax vi ser idag. Hoya's okompetens att ge Pentax fria händer.... imho...

Roadmap'en: Inte Ricoh, men däremot Ricoh's sätt att visa att dom bryr sig. Hoya hade aldrig låtit Pentax ge ut Roadmap'en... punkt slut.
Denna roadmap kommer att förändras, tro mig :) Men jag skulle påstå att vidderna på kartan är rätt nära sanningen. Men om objektiv kommer heta DA eller D-FA är en helt annan sak. Det är en gammal roadmap med reservation för förändringar.

Ricoh kommer att visa sig snart ;)

Och angående pengar så har Ricoh kanske mer pengar i fickan än någon annan kamera tillverkare. Hörde att dom petade ner Canon från toppen på kontors sidan, och den marknaden är större än kamera marknaden.

Redigerat av Mikael_R, 03 February 2012 - 12:33.

Postad 03 February 2012 - 13:58

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Ricoh kommer att visa sig snart ;)

Och angående pengar så har Ricoh kanske mer pengar i fickan än någon annan kamera tillverkare. Hörde att dom petade ner Canon från toppen på kontors sidan, och den marknaden är större än kamera marknaden.

Så ska det låta B) När Ricoh lämnat startgroparna hoppas jag verkligen att Pentax försäljningssiffror rusar i höjden. Det vore inte helt fel om de de närmade sig Canikon :P De ligger lite efter på en del områden men med hjälp av Ricoh så ser framtiden spännande ut.

Postad 03 February 2012 - 18:30

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Har inte Facebook och tänker aldrig skaffa mig den heller.
Nån som har mer fakta om Limited Zoomen????
22-80 skulle vara väldigt gångbart.

Postad 03 February 2012 - 18:48

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Kan väl mata en länk till riktiga källan då det blev så hallå då formateringen råkade slinka med från copypastan från FB: http://www.pentaxima...ens_roadmap.pdf

Inget annan info än att den dykt upp på officiella roadmappen och att den ska vara ~20-40 mm.

Postad 04 February 2012 - 00:18

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Tack access!

Postad 04 February 2012 - 23:12

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Känner mig övertygad att en FF Pentax kommer i år. Självklart kittad med "standard" optiken på 50mm. Vidvinkel, normal och telezoomar året efter. Skulle de markera "rätt" brännvidder på roadmapen skulle ju alla förstå. Tänk efter, om det verkligen är en DA*16-85 på roadmapen skulle vi ha fem normalzoomar för aps-c 2013.

DA1855
DA1770
DA*1650
DA*1685
DA20-40 Ltd

lite för mycket redundans va?

DA1645 verkar ju ha utgått.

Det ända på roadmapen som jag tror är aps-c exklusivt är 18-2xx zoomen, och en sådan saknas verkligen.

Postad 05 February 2012 - 06:12

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Känner mig övertygad att en FF Pentax kommer i år. Självklart kittad med "standard" optiken på 50mm. Vidvinkel, normal och telezoomar året efter. Skulle de markera "rätt" brännvidder på roadmapen skulle ju alla förstå. Tänk efter, om det verkligen är en DA*16-85 på roadmapen skulle vi ha fem normalzoomar för aps-c 2013.

DA1855
DA1770
DA*1650
DA*1685
DA20-40 Ltd

lite för mycket redundans va?

DA1645 verkar ju ha utgått.

Det ända på roadmapen som jag tror är aps-c exklusivt är 18-2xx zoomen, och en sådan saknas verkligen.

Jag håller med dig angående roadmap'en... dock inte övertygad om "i år" :P

Postad 05 February 2012 - 22:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

intressant att det finns en glugg där som "kan" vara runt 22-80mm ;) ;) ;)

Jag tror du läser in samma sak som jag. Dessutom "Standard lens" 50mm :rolleyes:

Postad 06 February 2012 - 09:57

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Jag tror du läser in samma sak som jag. Dessutom "Standard lens" 50mm :rolleyes:

hehe, kanske det...

spekuleras om att "standard lens" blir en billig nifty fifty.....

Postad 08 February 2012 - 02:43

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
*BOOM*

DA 560/5,6

Postad bild

och DA 50/1,8

Postad bild

sen något mystiskt som bara passar K-01

Postad bild

bakre objektivelementen långt in i kamerahuset

Lite 645 och Q prylar också här: http://www.pentax.jp...e/20120208.html

Postad 08 February 2012 - 04:26

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Åtminstone kul att se ett nytt supertele från Pentax.

Postad 08 February 2012 - 07:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Typiskt.... man missar allt bara för att man måste hjälpa nån polare att flytta :D Annars brukar jag ligga i framkant på nyheterna ^_^

Den där DA 50 ser ut att dela samma plast design som DA-L 35... aja men då har vi en nifty fifty i alla fall....
Slår vad om att den täcker FF.....

En tanke.... Den där platta för K-01, kan det vara ett vidvinkel objektiv?

Redigerat av Mikael_R, 08 February 2012 - 11:34.

Postad 08 February 2012 - 10:26

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0
Spännande det där lilla objektivet, ser ju ut som en Ltd på designen :)

Postad 08 February 2012 - 14:05

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

En tanke.... Den där platta för K-01, kan det vara ett vidvinkel objektiv?

Vad är det som får dig att skriva ihop vid och vinkel? Tur? ;)

Med ens så får vi två objektiv som saknats i lineupen. Bra!

Nya ltd:n till K-01 utnyttjar utrymmet där spegeln brukar finnas och det är ju bra. Däremot får man ju ingen möjligthet att sätta den på en spegelreflex och då faller konceptet med att behålla k-mount för spegellöst istället för att använda en adapter och introducera en ny fattning.

Postad 08 February 2012 - 17:11

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Vad är det som får dig att skriva ihop vid och vinkel? Tur? ;)

Otur ;)

Nya ltd:n till K-01 utnyttjar utrymmet där spegeln brukar finnas och det är ju bra. Däremot får man ju ingen möjligthet att sätta den på en spegelreflex och då faller konceptet med att behålla k-mount för spegellöst istället för att använda en adapter och introducera en ny fattning.

Rätt logiskt tycker jag.... Vi kan använda ALLA objektiv på spegellöst, utan adapter.
Det betyder att jag kan ha en spegellös pentax och en framtida FF Pentax (hoppas) och båda husen tar samma objektiv. Om jag vill så kan jag köpa unika "XS" objektiv till den spegellösa.

Om du tycker ny fattning är så viktigt, så kan du ju lika gärna titta på andra tillverkare vilket ändå ökar dina valmöjligheter. Märket betyder ju inte så mycket längre då, eftersom alla andra tillverkare skapat unika spegellösa fattningar. Finns mängder med bra lösningar nu, bara att välja :)

Redigerat av Mikael_R, 08 February 2012 - 17:15.

Postad 08 February 2012 - 17:23

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Personligen så gillar jag Pentax sätt att se det hela, kamera hus i skapligt liten storlek och riktigt små kompakta objektiv.

Istället för, jätte små och smala hus, med stora klumpiga objektiv/adaptrar.

Redigerat av Mikael_R, 08 February 2012 - 17:44.

Postad 08 February 2012 - 22:43

Unregistered590ad3db
  • Unregistered590ad3db
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Personligen så gillar jag Pentax sätt att se det hela, kamera hus i skapligt liten storlek och riktigt små kompakta objektiv.

Istället för, jätte små och smala hus, med stora klumpiga objektiv/adaptrar.

Instämmer. Dessutom skulle det inte vara fel om Pentax gjorde den minsta DSLR-kameran med FF-sensor. Slopa skak-reducering och satsa på en supertunn display och vips skulle vi ha ett digitalt MZ-hus.

Postad 09 February 2012 - 06:16

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
En lite kul grej "Pentax Q body cap lens" = pinnhålskamera, den 1:a digitala :P Bara det gör ju Q köpvärd :rolleyes:

Postad bild
Känner mig lite inspirerad att själv testa att göra en sådan här till K-5:an. Måste ju vara enkelt att göra.

Redigerat av Pentax K, 09 February 2012 - 06:40.

Postad 11 February 2012 - 13:56

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Spekuleras att 560/5,6 kan fällas ihop vid transport.

Med motljusskyddet utfällt:
Postad bild

indraget motljusskydd:
Postad bild

Om man ser på skruvrattarna så verkar det som det går att fälla ihop röret ett steg till. :ph34r:

Sen är det bekräftat att det kommer att vara minst WR:
Postad bild

Postad 11 February 2012 - 14:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
mitten skruven, stativ fäste. Bakre skruven kan vara filter hållare... eller?

Redigerat av Mikael_R, 11 February 2012 - 14:27.

Postad 11 February 2012 - 14:43

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Mjo, den i mitten är nog för stativfästet (om man jfr produktbilderna och CP+ bilderna så är röret roterat men mittersta skruven ändå i samma läge på alla i förhållande till stativfästet) och bakre kan mycket väl vara för filterhållare.

Nu är det bara att vänta på om det dyker upp en * eller WR på röret och vilka siffror den där nya Limited:en får. :)

Postad 11 February 2012 - 16:27

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
hoppas dom släpper fler vita rör, för att dra över lite fågel folk :) För dom betyder ekonomi mycket och ett vädertätat alternativ till ett billigare pris kan bli avgörande för många.

Postad 12 February 2012 - 09:20

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Tydligen så har de inte beslutat om det ska vara DA eller DA* eller skruvmotor eller sdm/DC på 560mm

Samt att det inte kommer att bli någon FF innan de hittar sin egen nich i den målgruppen

Postad 12 February 2012 - 11:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Samt att det inte kommer att bli någon FF innan de hittar sin egen nich i den målgruppen

Det sa dom om spegellöst också, för typ 12 månader sedan ;)

Postad 12 February 2012 - 20:34

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Konstigt och jag är inte ett dugg förvånad, alla förväntningar men Pentax ligger fortfarande och slumrar
Då får man hoppas på en DA*.

Postad 12 February 2012 - 20:52

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Jag måste nog ersätta min K-7 detta år, känns det som.... måste inte.... men den börjar ju kännas efter på ISO fronten, vilket den var redan från början :D
Om efterföljaren till K-r ärver mer från K-5... ja då kanske... Jag vill minst ha K-5'ans AF system i alla fall.

aja... lugnar mig till våren i vilket fall. En begagnad K-5 kanske inte är helt fel :rolleyes:

Postad 12 February 2012 - 21:59

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Lättare att klara sig utan monster ISO då solen faktiskt vågar sig över horisonten. Är på vintern som man inte vågar sig ut och då man bara surfar forum och tester som habegäret är som värst. :D

Att de inte kläcker ur sig något om en FF är väl inte så konstigt. Kommer det en FF så dyker den nog upp plötsligt en dag utan en massa snick snack från Pentax-folk före. Fram tills dess får man väl höra på gråt och tandagnissel som vanligt. :lol:

Sannolikheten för att det ska komma en FF är iaf oändligt mycket större under Ricoh än under Hoya. Tror Ricoh är sugna på att knäppa Canon på näsan även inom fotobranschen. :ph34r:

Postad 12 February 2012 - 22:01

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Sannolikheten för att det ska komma en FF är iaf oändligt mycket större under Ricoh än under Hoya. Tror Ricoh är sugna på att knäppa Canon på näsan även inom fotobranschen. :ph34r:

hehe, tror jag med.

Bara dom får visa sig lite framöver... fortfarande Hoyas arv vi ser idag... tyvärr...

Postad 12 February 2012 - 22:22

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Mikael K 5 har ju ett bra pris nu, du vill väl ha kvar vädertätningen?

Postad 13 February 2012 - 05:49

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
vet inte... har ju inget vädertätt objektiv :P dum som jag är... kanske skulle ha skaffat en 18-55 WR igen... jag gillar den lilla zoomen.

Postad 01 March 2012 - 23:46

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Jahapp, silver specialversion av K-5 med nya DA 40 XS

Postad bild

http://www.pentaxima...Special_Edition

Det är väl närmast bekräftat då att det kommer en uppföljare till K-5:an då det alltid brukar trilla in en silvervariant strax före nästa version kommer. :)

Postad 04 March 2012 - 11:34

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Jahapp, silver specialversion av K-5 med nya DA 40 XS

Hade det inte varit för DA 40 XS skulle den inte vara helt fel.

Innan jag köpte min K-5:a hittade jag silveredition på eBay.uk för ungefär samma pris som den jag köpte och den var i "Mint condition". Tyvärr ville säljaren inte tillåta bud utifrån Storbrittanien så tyvärr blev det inget köp :( Han hade dessutom en skapig samling av bra objektiv som han sålde. Det hade var't gött med en silvrig K-5:a ;)

Postad 04 March 2012 - 11:45

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Är väl inte riktigt samma som den tidigare Limited silver K-5:an. Den hade väl lite modifierat grepp och lite andra detaljer som skiljde från vanliga. Enda som skiljer den här från vanliga är väl färgen.

Postad 04 March 2012 - 12:03

Unregistered590ad3db
  • Unregistered590ad3db
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Är väl inte riktigt samma som den tidigare Limited silver K-5:an. Den hade väl lite modifierat grepp och lite andra detaljer som skiljde från vanliga. Enda som skiljer den här från vanliga är väl färgen.

Det stämmer. Den första utgåvan var Pentax K-5 Limited Silver och den hade ett nytt grepp och reptåliga glasytor på displayerna. Den nya utgåvan är egentligen en standard K-5:a men i silver.
Postad bild

Postad bild

Postad 04 March 2012 - 14:19

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Jo, det stämmer. Hade säljaren varit beredd att skicka utanför UK så hade jag åtminstone kunnat hjälpa honom att få upp priset genom att gå med i budgivningen. Men jag ska istället ställa in siktet på Pentax Limited silver FF när den kommer :rolleyes:

Postad 07 March 2012 - 07:18

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Pentax K-01 Har manuell kontroll i videoläget, äntligen!!

Postad 12 March 2012 - 12:14

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Trevligt med peaking i K-01:

Ännu trevligare när samma funktion kommer i K-3. ;)

Postad 12 March 2012 - 13:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Det är mkt likt det som sony haft ett tag va? Ser klart användbart ut.
Önskar det mer i en K-1 ;)

Postad 12 March 2012 - 20:58

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
MZ-D? :ph34r:

Postad 13 March 2012 - 14:01

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Pentax patenterar ett 60/2,8 FF objektiv: http://photorumors.c...-and-panasonic/ :ph34r:

Postad 13 March 2012 - 15:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Pentax patenterar ett 60/2,8 FF objektiv: http://photorumors.c...-and-panasonic/ :ph34r:

Kul! Men... har för mig att det står 35mm på många av Pentax's patent även fast de resulterat i DA märkta objektiv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.