Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 20 March 2010 - 21:00

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hejsan BongoMongoDe få gånger jag lyssnat på relativ dyra cd-spelare över en bra anläggning kan jag inte h3ller skilja ljudet från en bra vinylspelare. Har hämtat mellanläggen somjag skallha till backarna. Skall försöka få plats med 4 förhoppningsvis 5 backar med vinyl. Där blir det artister som man lyfter fram i bokstavsordning. Har ju inte köpt vinyl på 30 år men nu blir det desto mer. Så nu börjat med Dymon och märker upp mellanläggen. I bokhyllan kommer det att bli mera teman typ klassiskt o s v.
Bifogad fil  vinyll_rdag_001.jpg   47.43K   0 Antal nerladdningar
Som du serär det svensk tillverkat
Bifogad fil  vinyll_rdag_002.jpg   31.49K   0 Antal nerladdningar

Sedan var vi ute och prövade nya jaktmarker på jakt på fynd på loppisar. Själv tyckte jag att det var dammsugit men hustrun-popsnöret kom ut med minst 8 st för 40 kr. Tyvärr är Edith Piaf pressat ca 1980 men helt ok i skicket. Flera av hennes "fynd" var helt felfria vad gäller omslag och vinylen.
Bifogad fil  vinyll_rdag_003.jpg   54.05K   0 Antal nerladdningar

Sedan till Vobbes fråga.Det är säkerligen så att det ger minst vibrationer att ställa skivspelaren på en hylla. Men det skall både vara praktiskt genomförbart och accepterat estetiskt av en själv och eventuella andra som kan ha åsikter.

Åsså en länk till skivbutiker iSverige. Det var ju någom som frågade om Stockholm. Listan verkar inte helt aktuell men kan säkert vara ett riktmärke.
http://www.recordjun...irectory/sweden

Redigerat av Kronkan, 21 March 2010 - 08:23.

Postad 21 March 2010 - 16:35

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Anar jag Bowie Lets Dance på bilden.. En av de bäst ljudande plattor jag har!

Det var länge sen någon nämnde Ikea Lack att ha skivspelaren på. Här är
en bíld med en Rega ovanpå. Han som har riggen nämner att han har spikes
under benen.

Bifogad fil  lack.jpg   40.91K   0 Antal nerladdningar

Det har vart en intressant helg. Snackat lite med Svensk Roger också och
har kommit fram till att nästa investering blir en Zyx pickup, om priset är
det rätta. Och jag verkar ha blivit påverkad av de tokdyra röranläggningarna
jag hörde under mässhelgen. Mellanregistret!

Redigerat av Bongo_Mongo, 21 March 2010 - 16:39.

Postad 21 March 2010 - 20:11

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Visst är det David Bowie med Lets Dance. Inköpt för 5 kr av hustrun. Konditonen inte mint men god och spelbar. Gillar bilderna på hans konvolut. Svårt att dock åskådliggöra upplevelsen.
Har i helgen sorterat upp skivorna och måste erkänna att rock inte är det stora temat om inte detgäller den mera psycodeliskt intriktad. Mera pop ochJazz. Kan nog inte den närmaste tiden prioritera inköp av rörslutsteg. Men skulle ha lust att prova!!
Bifogad fil  Bowie.jpg   61.02K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 March 2010 - 09:36

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
När jag plockade bort en PU från min Pro-Jext Xpression så "ramlade de fyra små anslutningskablarna ut" ca 5 cm från öppningen i tonarmen. Någon som har tips om hur jag ska kunna föra in dem igen på enklaste sätt? Har försökt mata in dem försiktigt - funkar inte - och har försökt pilla in dem med hjälp av en tandpetare - funkar inte heller. De bara böjer och tvinnar sig när jag försöker. Måste jag skruva loss tonarmen så att jag kan dra in dem i tonarmen från det hållet eller hur ska jag gå till väga? Såna här grejer som kan göra en tokig med vinyl ibland! :)

Ser ut så här...

Postad bild

Redigerat av Unregistered7b85be38, 22 March 2010 - 09:44.

Postad 22 March 2010 - 16:49

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Känner igen tröttheten när något blir krångligt och inte rullar den väg som man vill. Händer ibland och nog alla.
Men ta reda först på var tonarmskabeln är fäst i. Verkar vara lösningen. Men dra försiktigt. Känner inte till din skivspelare. Måste finnas andra som kan ge exaktare råd. Men annars för få bilder. Hör med affären för de lär väl känna "sin skivspelare".

Du bör eventuellt kunna titta in i tonarmen från andra hållet. Alltså titta om du kan skruva bort fästet till motvikten. FÖRSIKTIGT!!. Tonarmen verkar ju inte vara av metall. Man skall ju inte idag heller förutsätta att saker är skruvade. Limma ihop saker kan ju idag vara ett alternativ. Då går ju det sönder om man skruvar för hårt!

Postad 22 March 2010 - 16:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Svårt att tolka vad du menar med "ramlade ur" . Låg dom ihopkrullade
inne i röret? Du får på nåt sätt kolla att det inte är ett kabelbrott
nånstans.

Postad 22 March 2010 - 17:47

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Svårt att tolka vad du menar med "ramlade ur" . Låg dom ihopkrullade
inne i röret? Du får på nåt sätt kolla att det inte är ett kabelbrott
nånstans.

Inget kabelbrott. Jag slängde på en PU och testade för säkerhets skull, och det lät OK!

När jag monterade loss PU:n jag skulle sätta på min andra spelare istället, gled kablarna helt enkelt bara ut så här långt när jag skulle lossa dem från puppan... känns som att de måste ha legat lite "ihopkrullade" inne i röret redan från start. Vid tonarmsfästet ser man några mm av kablarna där de går ner under plinten, men det är för trångt för att försöka dra lite där.

Man kanske skulle höra med butiken där jag köpte den... eller möjligtvis maila tillverkaren. Kan ju också vara en väg att gå!

Redigerat av Unregistered7b85be38, 22 March 2010 - 17:48.

Postad 22 March 2010 - 19:11

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Skönt att höra! Då hade du fått kabla om rubbet.

Visst är det ett grymt pill ibland. Innan jag insåg att jag behövde
läsglasögon kunde komiska scener utspela sig. Som när jag tappade
den där lilla mutterdj***en ner i den långhåriga mattan efter att ha kämpat
mig svettig en kvart---

Postad 22 March 2010 - 23:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Det finns en engelsk manual på tillverkarens hemsida. Där beskrivs hur man tar bort tonarmen från plinten. Vet inte om du bör/kan göra detta när kabeln nu inte har något spelutrymme. Men förstår enligt manualen att det finns någon form av fempolig kontakt där kablarna är fästade vid. De talar om Linn-standard.

Eventuell butik bör kunna råda dig. Säkerligen är du inte den enda som gjort samma misstag som du gjorde.
Bifogad fil  pro_ject.jpg   8.88K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 23 March 2010 - 07:33.

Postad 23 March 2010 - 07:56

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Jag har fått ett tips på ett annat forum av en Pro-Ject ägare som råkat ut för samma problem. Det finns ett lock på undersidan av plinten (under tonarmsbasen) där kablarna kommer ner under plinten. Om man skruvar bort det locket så kan man dra lite försiktigt i kablarna från det hållet samtidigt som man trycker in dem i tonarmen vid pickupen. Värt ett försök kanske!

Postad 23 March 2010 - 12:36

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Låter som ett rimligt angreppsätt.

Postad 23 March 2010 - 23:26

Bullbapp
  • Bullbapp
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Har fått tag i en Lenco L70 kan det vara något?

kan behöva ny nål, vart skaffar jag en sån?

Postad 24 March 2010 - 07:19

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Har fått tag i en Lenco L70 kan det vara något?

kan behöva ny nål, vart skaffar jag en sån?

Här hittar du nog en passande nål. Viktigt! Kontrollera namn och beteckningar på pickupen, så du får rätt nål. Om du inte hittar något namn eller nummer. Ta en bild så får vi försöka hjälpa dig att identifiera vilken pickup det är.

http://www.svalander...uper/stylus.htm

Svalander Audio har mängder med utbytesnålar och även nya pickuper. (ibland händer att gummibussningen har torkat och blivit stel i pickuphuset)

Hur verkar drivhjulet, håller den fortfarande hastigheten? om inte kan du skicka in hjulet för regummering. Läs vidare i länken;

http://www.svalander...hoppen/hjul.htm

Välkommen i vinylgänget!

Postad 28 March 2010 - 16:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Två helger med två olika cdspelare. Avslutade kvällen igår med
vinyl. Aaaaah, som balsam för själen. Kombinerade styrkorna
hos de två olika silverspinnarna i ett å samma format. :)

Påsken går i svart - Them Crooked Vultures och The Smiths "The
Queen is dead" ska inhandlas tills dess.

Postad 28 March 2010 - 19:52

knasen78
  • knasen78
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Så, nu har jag införskaffat en skivspelare. Det blev en Pro-ject Debut III Esprit (med Ortofon Alpha pickup).
Har den för stunden kopplad direkt in i min Denon AVR-2809, men kommer troligen att skaffa en separat RIAA, lutar åt Pro-ject lilla Phono Box II.

Vad kan annars vara praktiskt att skaffa? Märker att en hel del statisk elektricitet lagras i skivorna, hur gör man för att enklast bli av med detta problem? Har funderat på att skaffa en antistat-pistol, någon som vet var jag kan skaffa en sådan för en bra peng? Svalander tar 883kr för en sådan (amazon.co.uk tar £40 + frakt, men levererar inte till Sverige...).

En skivborste står högt upp på listan också... är det något mer som kan vara bra att tänka på för en LP-novis?

Postad 28 March 2010 - 22:00

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Så, nu har jag införskaffat en skivspelare. Det blev en Pro-ject Debut III Esprit (med Ortofon Alpha pickup).
Har den för stunden kopplad direkt in i min Denon AVR-2809, men kommer troligen att skaffa en separat RIAA, lutar åt Pro-ject lilla Phono Box II.

Vad kan annars vara praktiskt att skaffa? Märker att en hel del statisk elektricitet lagras i skivorna, hur gör man för att enklast bli av med detta problem? Har funderat på att skaffa en antistat-pistol, någon som vet var jag kan skaffa en sådan för en bra peng? Svalander tar 883kr för en sådan (amazon.co.uk tar £40 + frakt, men levererar inte till Sverige...).

En skivborste står högt upp på listan också... är det något mer som kan vara bra att tänka på för en LP-novis?

Lycka till!!
Skivborste kan vara bra att ha. Skivpuck eller skivklämma får skivan att ligga bättre mot tallriken vilket förbättrar ljudet en aning. Ett enkelt runt vattenpass/libell för att kolla att dkivpelaren står i våg kan vara till hjälp. Billigast finnsnog på biltillbehörsfirmor eller liknande. Åsså skivor. Så här såg det ut i Göteborg idag innan skivmässan öppnade på Kåren. Fick tag i en riktig raritet för 35 kr. Märken på fodralet men perfekt skiva. Tyvärr inga fler bilder just nu eftersom dottern tog kameran.

Bifogad fil  skivm_ssa_001.jpg   76.23K   0 Antal nerladdningar

Postad 29 March 2010 - 05:07

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Attans då vet jag vad det var jag missade i helgen ;)
Surt sa räven.

Postad 29 March 2010 - 06:33

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Attans då vet jag vad det var jag missade i helgen ;)
Surt sa räven.

Hade nog tänkt att påminna om skivmässan. Men det blev inte så.

Till Knasen78 vill jag också säga att det är bra att ha plastfickor kring skivorna. Konvoluten bevaras bättre så. De slits närman rör om i skivbackarna. På tal omskivbackar. Trissa på IKEA verkar ju kontinuerligt restad.

Postad 29 March 2010 - 18:44

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Kanske denna "allt i ett" lösning från Project kan vara av intresse för någon?
http://www.whathifi....-Ject-Juke-Box/

Postad 29 March 2010 - 20:52

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
var en tur till Dalarna i helgen, med hem blev dette 220lp 80sp :)

Bifogad fil(er)

Postad 29 March 2010 - 21:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Häftigt!! Och ser inte mitt tränade New Wave öga en singel med Lyxorkestern :)

Knasen78: Köp innerpåsar istället å byt ut pappersfodralen som är
rena döden för plattorna. En sån där antistatpickadoll är överkurs
i det skede du är nu, tycker jag.
Svensk Roger: Du hade väl hittat en bra duk som du använde innan
tvättmaskinen köptes?

Postad 30 March 2010 - 08:45

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Använde en duk från Jordan serien, rød/rosa før damm. blandade tvättvetska isopropanol/biltemavatten, klipp
duken i två, våt rengjør med en og torka torrt med den andre. Använd borsten først!
Ger ett visuellt bra resultat, samt tar bort fett fläckar og annat skit.

Postad 30 March 2010 - 14:33

Gäst_Glenn Andersson_*
  • Gäst_Glenn Andersson_*
  • 0

Hej Knasen, har samma skivspelare som du och tycker den är mycket bra. Har själv aldrig testat anti-stat pistol men kan säga att det absolut bästa du kan köpa i det här skedet är en skivborste som jag tycker är guld. Köpte precis en skivklämma från Svalander och kan varmt rekomendera den. Kostar drygt 500:- med frakt. Tycker själv även att separat RIAA-steg är o föredra. Kan för övrigt säga att man kan köpa till en Pro Ject Speedbox (separat motorstyrning) till dessa spelare som (som nog kommer bli min nästa uppgradering...).

Postad 30 March 2010 - 18:18

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Då en ung DJ behøvde pengar till påsk, og jag sett efter en andra spelare før anlegg 2, så blev denna kjøpt idag

Bifogad fil(er)

Postad 31 March 2010 - 09:45

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag vill inte vara sämre. Så jag köpte nyss en jag oxå.

Paul-Fuzz: Det tog nåt år, men nu slog jag äntligen till! :angry:

Postad 31 March 2010 - 10:46

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Jag vill inte vara sämre. Så jag köpte nyss en jag oxå.

Paul-Fuzz: Det tog nåt år, men nu slog jag äntligen till! :D

Grattis!

Väldigt kul och jag ser fram mot att snacka lite T12 med dig :angry: Kanske i en annan tråd?

Särskilt skoj skall det bli att höra vad tycker om olika pickisar på den. Jag har extra skal, som du kan få låna (vilka SME
fäste-skal som helst passar i o f s)

Då återstår bara en monsterreceiver från Japan och ett par amerikanska jättemonitorer på en liten vagn. Med tanke på
de kontakter som finns på dylika saker, så har du nyss sparat flera tusen bara på kablar.

Postad 31 March 2010 - 11:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hehe,

Jag behövde en spark i baken från Oslo. :angry: Men affärer har avbrutits förr, då andra
spekulanter bjuder över trots muntligt löfte om köp. Först på tisdag då jag har
bytt pengar mot svarv, så kan jag andas ut.

Projektet tar vi i den riktiga tråden. Ett armbyte blir det.

Redigerat av Bongo_Mongo, 31 March 2010 - 11:06.

Postad 01 April 2010 - 16:45

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Veckans skörd:

-The Croocked Vultures: Det bästa jag hört i år. Intelligent och uppfriskande
- Stranglers: Lät taggtråd. Åkte av efter en låt
- Stewie Wonder: Detta är nåt helt annat än den Stewie man spydde åt på 80-talet.
Tyvärr lite raspig, trots att den såg fin ut.Men orginalsingeln som följde med var kvar.
Har inte bestämt mig för om jag ska köpa nypressen. Bra låtar.
- Rca 45 Rpm directcut. Den bizarraste skvivan jag stött på. Vansinning frijazz. Men
ljudet var inget att klaga på. Det följde med ett papper där man kan se hur studion var
uppmickad.

Bifogad fil  vv_001.jpg   160.05K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 April 2010 - 09:34

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej BongoMongo! Ett h-e att fota.Dottern tyckte minkammera varbättre än hennes. Så nu sitter jag här med en gammal Konica. Det är som på jobbet. Någon glad entusiast kommer och meddelar att vi äntligen har ett nytt system. Men här är veckans skivköp. Började med skivmässan sedan Dirty Records och till sisten ny bekant "Pennies from Heaven". Den senare butiken med viss inriktning mot jazz och klassiskt. Roligt att träffa en så vänlig och kunnig affärsägare. Så här kommer lite äldre cool jazz som just nu är min huvudriktning.

The Modern Jazz Qartetär det enda bandet som jag köper allt jag ser av. Skivan med MJQ och Svingels singers är veckans köp. Barockjazz!! I love it!

Bifogad fil  cool_jazz_m_m_001.jpg   578.04K   0 Antal nerladdningar

Sedan ännu mera cool jazz.Lungt efter jobbet och lungnar även ner själen på morgonen inför resan till Hising Island.

Bifogad fil  cool_jazz_m_m_002.jpg   342.05K   0 Antal nerladdningar

Två Hendrix pressade 1997 med bra ljud. Mera svårtuggat än jazzen. Åsså resten är min popfrökens köp.

Bifogad fil  cool_jazz_m_m_003.jpg   660.84K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 April 2010 - 11:04

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Härlig blandning, Kronkan! Jag måste köpa mig några monoskivor.
Det sitter en monoknapp på Riaat.

Vingelgutt som jag är överväger jag åter att köpa en moddad PS Audio.
Två saker har skruvat till mig. Mellanregistret i min cdspelare och
mässhelgen med rörriggar. :)

Postad 03 April 2010 - 15:42

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Bongo Mongo! Tidiga Stevie Wonder ligger också i min plan att köpa. Har beställt ett tweak hos Akkelis Audio till skivspelaren men där var det stängt. Såjagfår väntamed detta men det handlar om att hindra vibrationer mellan chassi och tonarm. Senaste nr av den norske "Fidelity" har en atikel om olika filosofier kring tonarmar och PU. Menåterkommerom detta. Samma nr har också en artikel om min högtalare. Som fodrar en del tweekande för att få att spela bra/bättre på allt typ av musik.

Tänker nog också att koppla bort de inbyggda förstärkarna och prova om inte ett par kraftigare rörmonoblock skulle bli bra. Men först en bild på dagens skivköp. Upptäcker igår kväll att jag nog ockås gillar Doors. Ett band som fick ett kort livsöde pga att en jim morrison gick och dog.

Skivan är inspelad 1968 i Stockholm.
Bifogad fil  Doors.jpg   135.37K   0 Antal nerladdningar

Sedan två fabrikat med rör som jag skulle kunna tänka mig. Audio Space dock drygt halva priset. Audio Valve har jag tyvärr lyssnat på och nog skulle man vilja att ha ett par sådana.

Bifogad fil  r_r_mono2.jpg   8.15K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  R_r_mono.jpg   10.04K   0 Antal nerladdningar

Postad 05 April 2010 - 17:37

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Technics SL1200 mkll med en Audiotechnica pu i all sin enkelhet, men spelar musik så det luktar svidd, denna skall
användas i kjällar lägenheten som barna har som ungdoms rum, og jag kan spela singlar o Lp som kanske annars inte
blir spelade så mycket, kring utrustning Onkyo intgr från -85 o Focal chorus 706

Bifogad fil(er)

Postad 06 April 2010 - 08:06

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Var ska jag ligga och snarka när jag är på besök nu då S.R? :)

Kronkan: Jag vet inte hur trogen du är Akellis, men ta dig en titt i Norge
efter tex Audio Valve. Trots dålig kronkurs kan det löna sig rejält.

Och idag ska jag hämta min 1200á. Spännande!

Postad 06 April 2010 - 09:49

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Kom en Lingo till LP12:an häromdagen så nu skall spelaren in för service och montering. Lutar åt en Goldring 2400 som pickup då min Ortofom MC10 börjar låta riktigt illa. €200 på eBay.de är ju ett vettigt pris.

Postad 06 April 2010 - 18:13

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Precis fått fart på min
och jag sitter bara och ler. Dock ler jag inte så mycket när jag inser att jag behöver en Pro-Ject Speed Box II så jag lätt kan byta till 45rpm..har en drös singlar och några 12or på 45 rpm.

Dubbelkollar bara men en Speed Box är inte ett RIAA-steg va?

Kvällen kommer bestå av massa härlig musik och tjejen får se på TV på mute =)))

Postad 06 April 2010 - 18:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Du har rätt. Det är inte ett Riaasteg. Förutom att vara praktisk, så
har jag läst att den är baskat bra för ljudet också.

Postad 07 April 2010 - 06:16

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Var ska jag ligga och snarka när jag är på besök nu då S.R? :D

Kronkan: Jag vet inte hur trogen du är Akellis, men ta dig en titt i Norge
efter tex Audio Valve. Trots dålig kronkurs kan det löna sig rejält.

Och idag ska jag hämta min 1200á. Spännande!

1200á är en spelare med attityd (tycker jag). Sist jag var i Norge (lofoten med kajak) så kändes inte prisbilden gynsam. Men det är alltid en god idé att göra bra affärer, Samtidigt värdesätter jag en bra sympatisk och kunnig handlare högt. Detta gäller för mig i synnerhet vad gäller musik och hifi. På det sättet kan jag spränga mina egna gränser men allra helst inte budgeten.

Postad 10 April 2010 - 12:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Skall hem till en vän på måndag.

Han har en Pro-Ject Debut 3 och jag tänkte att han kunde ta över min Rega Super Bias puppa. Men det ser inte ut som om man kan skjuta puppan mycket på vid fästet, vilket gör det svårt att korrigera placeringen.
Vi skall i alla fall testa om han får ett lyft från sin Ortonon 5E. Det är alltså inte spec. från Super Bias som jag bifogat utan specen till Bias 2. Jag skulle gissa att han dock får ett litet lyft även om den har några år på nacken.

Hemma hos min vän Mr.Bungle

Ortofon 5E

Kostnad ca: 390:-

Princip: Magnetisk high output
Komplians: 20 µm/mN
Nålslipning: Elliptisk
Montering: 0,5-tums standard
Utgångsspänning: 4,0 mV vid 5 cm/s
Rekommenderat nåltryck: 1,75 gram
Vikt: 5 gram
Färg: Svart

Bifogad fil  om5e.jpg   43.96K   0 Antal nerladdningar

Rega Super Bias (2)

Kostnad ca: 850:-

Output: 6.8 - 7.2mV
Stylus: elliptical
Fixing: standard, two screws
Coils: High Spec parallel wound coils
Colour: Red

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bias2.jpg   42.04K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 11 April 2010 - 16:05.

Postad 12 April 2010 - 02:18

keyah
  • keyah
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Spelar min vinyl via en Pro-Ject Perspective (numera bestyckad med en 2M Ortofon Red). När jag suttit och lyssnat så har jag lagt märke till en sak; remmen vandrar någon millimeter upp och ner när tallriken snurrar ett helt varv och jag tänkte nu fråga er som är lite mer bevandrade i ämnet. Är det så att remmen alltid vandrar lite på en remdriven spelare? Borde krävas extrem (!) precision i tillverkningen av tallrikslagret för att tallriken ska snurra HELT rakt. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och jag är tacksam för alla svar!

Postad 12 April 2010 - 07:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag tror det viktigaste är att remmen har kontinuerlig kontakt med antingen motor eller tallrik. Om den sedan vandrar någon mm tror inte jag gör någon skillnad. Men å andra sidan finns det människor som hävdar att materialet av drivremmen har inverkan på ljudåtergivningen: folk arbetar med fiske linor osv.

Efter vad jag hört skall en extern motor, eller separat motorstyrning påverka ljudet markant. Skivtallriken på min Rega P2 snurrar inte heller exakt rakt. Om man sitter ned och tittar på relationen mellan plint och tallrik kan man se en tendes till den ojämna gången, men det är ingenting som påverkar ljudet vad jag hört.

Postad 12 April 2010 - 08:12

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Hej alla vinyl lovers

Jag kan tänka mig att remmens placering på tallriken i förhållande till centrum på lagert skiljer sig i höjdled och får då fenomenet att tallriken vobblar och får då remmen att vandra upp o ner.
En enklare variant av vandring kan vara att remmen är skuvad i sitt utförande.
Ha det gött och jag återkommer när mina projekt tar form hemma mvh Jas

Postad 12 April 2010 - 08:21

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Spelar min vinyl via en Pro-Ject Perspective (numera bestyckad med en 2M Ortofon Red). När jag suttit och lyssnat så har jag lagt märke till en sak; remmen vandrar någon millimeter upp och ner när tallriken snurrar ett helt varv och jag tänkte nu fråga er som är lite mer bevandrade i ämnet. Är det så att remmen alltid vandrar lite på en remdriven spelare? Borde krävas extrem (!) precision i tillverkningen av tallrikslagret för att tallriken ska snurra HELT rakt. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och jag är tacksam för alla svar!

Har du kollat att det finns olja i lagret? Tallriken kanske sitter för lågt? Det verkar öht lite konstigt eftersom höjden på både skivtallriken och drivhjulet borde vara konstanta oavsett höjd.

Postad 12 April 2010 - 09:39

Unregistered6d8a79d4
  • Unregistered6d8a79d4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla vinyl älskare,

Hittade den här tråden på Google när jag sökte efter Rb300 och Goldring 2200. :P

Jag köpte en Goldring 2200 till min P3 och de trevliga grabbarna på Ljudmakarn installerade den, men tyvärr när jag lyssnad på skivspelare hem blev jag hemskt ledsen... högre toner är mycket skarpa och bass har liksom försvann! Så klart har jag några bass ljud kvar, men inte så varm och djupt.

Vad kan det vara för fel? Jag har läst att den här situationen brukar hända när VTA är för högre, men jag tror att de gjorde inga ändringrar på den. Märkte att Goldring 2200 är lite tjockis (hög) om man jämföra med vanliga stylus, ksk jag behöver att reglera VTA? Har ni några andra tips?

P.S: Jag ber om ursäkt för mitt dålig svenska :lol:, men det är inte mitt modersmål (jag är portugisisk).

Redigerat av Unregistered6d8a79d4, 12 April 2010 - 09:40.

Postad 12 April 2010 - 09:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det verkar som om vi har samma puppa.

Men tänk på att den har några dagars inspelningstid, ja den låter vasst och ljus i början. Ge den några veckor så kommer den att mjukna upp, det gjorde min så var inte orolig.

Postad 12 April 2010 - 10:01

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
@prps:

Det låter som ett jättefel, som kanske inte beror på instpelning. Har du kollat att du har ett och har kopplat riaa (dvs phono ingång) på förstärkaren och att detta inte är inställt på MC pickupp?

MVH

Postad 12 April 2010 - 10:10

Unregistered6d8a79d4
  • Unregistered6d8a79d4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

@prps:

Det låter som ett jättefel, som kanske inte beror på instpelning. Har du kollat att du har ett och har kopplat riaa (dvs phono ingång) på förstärkaren och att detta inte är inställt på MC pickupp?

MVH

Hej,

Jag använder Rotel RA04-SE förstärkaren och sin phono ingång (MM pickupp bara), så problemet är inte med den tycker jag. Jag pluggade min gamla Technics SL1200 med en AudioTechnica pickupp till förstärkaren och även med den där dålig pickupp var bassen mycket tungare (för tung).

Jag ska ringa grabbarna på Ljudmakarn och fråga vad kan det var för fel...

Om det hjälper systemet är: Rotel RA04-SE + Rega RS-3 + Rega P3 med Goldring 2200

Redigerat av Unregistered6d8a79d4, 12 April 2010 - 10:12.

Postad 12 April 2010 - 10:37

Unregistered6d8a79d4
  • Unregistered6d8a79d4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag ringde dem och de sa samma grejen som Glidtassen, låt den spela några timmar (100h) och ljudet kommer att bli bättre. :P

Redigerat av Unregistered6d8a79d4, 12 April 2010 - 11:22.

Postad 12 April 2010 - 11:58

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Jag ringde dem och de sa samma grejen som Glidtassen, låt den spela några timmar (100h) och ljudet kommer att bli bättre. :P

Stämmer bra som Glidtass och ljudmakarna sagt till dig! Har själv Goldring 2300 och även om den inte var basfattig i början så är det "vassa" ljudet något som försvinner med tiden. Är själv mkt nöjd med min puppa, så har du bara lite tålamod så kommer du få en puppa som spelar mycket rent och med pondus :lol:

Postad 12 April 2010 - 14:32

Unregistered6d8a79d4
  • Unregistered6d8a79d4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Stämmer bra som Glidtass och ljudmakarna sagt till dig! Har själv Goldring 2300 och även om den inte var basfattig i början så är det "vassa" ljudet något som försvinner med tiden. Är själv mkt nöjd med min puppa, så har du bara lite tålamod så kommer du få en puppa som spelar mycket rent och med pondus :P

Jag verkligen hoppas att det löser sig. När jag lyssnad på de Rega RS3 med Rotel:n på Ljudmakarn de hade en Goldring 2300 som pickupp. Bas var riktigt bra, tung och djup men ändå kontrollerade. Förhoppningsvis kommer jag att få samma bas med den 2200.

Redigerat av Unregistered6d8a79d4, 12 April 2010 - 14:33.

Postad 12 April 2010 - 18:17

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
prps: Jag ville skrivet ut en protractor/mall og dubbel checkat inställningarna (vinylengine der kan du printa ut)
http://www.vinylengi...otractors.shtml, stevenson v.2
är stift trycket riktigt! vta kan du checka genom att sikta på armen när den ligger på skivan, är den parallel med skivan så er den neutral, armbasen høgre en pu positiv/ armbasen lägre en pu negativ, lite negativ är att føredra.
Det med inspel är iof riktigt, men de flesta pu spelar som regel bra rett ur box, og førändrar sig undervägen, jag tycker det låter litt märkligt, om den nu spelar så platt som du säger, har själv aldrig haft en pu som førändrat sig så
markant.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.