Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer

3627 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 januari 2010 - 18:16

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ska vi spä på rykten så kan jag nämna det jag hört om. Dock bara rykten.

• Utan fläkt
  • Rymma två 3,5 SATA diskar
  • Bättre byggkvalitet
  • Samma firmware för både vanliga och Pro varianten.

Postad 19 januari 2010 - 21:02

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Inte mycket att hurra för då, får hålla mig till en vanlig Xtreamer :P
2st 3,5" hårddiskar lät mycket, risken är ju att spelaren blir stor och klumpig, en 3,5" är väl rimligt men 2 känns overkill i min värld iaf. Köpte min från england så den är redan fläktlös och underbar :huh:
Får lägga till en billig 2,5" från blocket, men att rymma 3,5" och erbjuda fläklöst som standard är en väldigt bra idé :P

Postad 19 januari 2010 - 21:30

Kasch
  • Kasch
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jodå det sitter en Toslkink kontakt på baksidan av Xstreamern. Bakom en plastlucka sitter den. Bara att trycka in kontakten där så fälls locket in.

*Host host* Hrm OK... Hoppsan.. Tack för tipset :huh:

Postad 20 januari 2010 - 23:18

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Jag köpte en Xtreamer i dag och får det inte att fungera riktigt.
Jag kör med Vista Home Premium och jag har delat ut 4 hårddiskar.
Går jag in i Xtreamer som jag har trådat, så dyker bara ena hårddisken upp under Mediabibliotek / UPnP ????
Alla hårddiskarna finns dock under Mediabibliotek/NET/My Shortcuts.
När jag vill accessa någon hårddisk så dyker det upp en ruta där man ska fylla i Nätverksid och lösenord.
Jag har inga lösenord på min sharing så hur går jag till väga nu?

Tacksam för all hjälp <_<

Postad 21 januari 2010 - 00:35

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Jag köpte en Xtreamer i dag och får det inte att fungera riktigt.
Jag kör med Vista Home Premium och jag har delat ut 4 hårddiskar.
Går jag in i Xtreamer som jag har trådat, så dyker bara ena hårddisken upp under Mediabibliotek / UPnP ????
Alla hårddiskarna finns dock under Mediabibliotek/NET/My Shortcuts.
När jag vill accessa någon hårddisk så dyker det upp en ruta där man ska fylla i Nätverksid och lösenord.
Jag har inga lösenord på min sharing så hur går jag till väga nu?

Tacksam för all hjälp <_<

Testa fylla i användarnamn + lösenord för din datoranvändare. Testade skapa ett användarnamn för min annars lösenordsfria Vista-användare, skriva in det i Xtreamern och allt funegarde. Dock så rekommenderar jag att du kollar i tråden på det officiella forumet, de kan nog ha nått smidigt tips ;)
http://forum.xtreame...amp;hilit=vista

Postad 21 januari 2010 - 02:36

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Testa fylla i användarnamn + lösenord för din datoranvändare. Testade skapa ett användarnamn för min annars lösenordsfria Vista-användare, skriva in det i Xtreamern och allt funegarde. Dock så rekommenderar jag att du kollar i tråden på det officiella forumet, de kan nog ha nått smidigt tips ;)
http://forum.xtreame...amp;hilit=vista

Tack ;)
Jag skapade ett nytt användarnamn och lösenord till min annars lösenordsfria Vista som du föreslog och skrev in samma uppgifter på Xtreamer och då funkade det.

Nu känns allt mycket roligare. <_<

Redigerat av crest, 21 januari 2010 - 02:46.

Postad 21 januari 2010 - 08:13

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Jag skapade ett nytt användarnamn och lösenord till min annars lösenordsfria Vista som du föreslog och skrev in samma uppgifter på Xtreamer och då funkade det.

Om man hämtar hem de PDF-filer som finns på xtreamer.net så ser man att det räcker att aktivera Guest/Gäst-kontot, och sen köra utan lösenord.

Det finns PDFer för kånfiggning av XP, Vista och Win7 att hämta där.

Manual: http://www.xtreamer....er-manual-.aspx

Support & Knowledge Base: http://shop.xtreamer.net/Support/
(Därifrån når man ALL annan Hjälp, som t ex de nedan!)

Fildelning i Vista: http://shop.xtreamer.....indows Vista?

How do I Configure Sharing and Discovery in Windows Vista Home Basic or Premium?: http://shop.xtreamer.....c or Premium?

Fildelning i XP Pro: http://shop.xtreamer...XNzaW9uYWwucGRm

Fildelning i XP Home, MAC OS-X, mm mm: http://shop.xtreamer...o...0on xp home
OBS! Flera sidor, klicka NEXT längst ned!

Windows7 Delnings-problem: http://shop.xtreamer... Sharing Issues

Men supportsidorna är rätt snurrigt upplagda; de borde ju ha en enda sida med alla PDFer för installationshjälp, t ex.

Postad 21 januari 2010 - 15:19

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Det är just den här biten jag vänder mig mot, och inte håller med. I övrigt håller med i vad du säger.

Varför är det självklart?

Dyrare är inte alltid bättre i min mening, och uppskalning är faktiskt en ganska enkel process, som troligen inte kräver mer processorkraft att göra "bra" än att göra "dåligt", det är bara beroende på algoritmen, och det kan jag inte se hur det skulle vara någon raketforskning.

Nej, uppskalning och/eller deinterlacing (som medföljer när det handlar om DVD) är INTE en enkel process om det skall göras korrekt.
Visst, det är en enkel process om man bara har kravet att det skall funka, men vill man få det så bra gjort som det bara går så är det inte en enkel process.
Detta är ingen "teori" från min sida utan allmänt vedertagen kunskap inom bildprocessing, så vi släpper det nu, OK? :rolleyes:

En länk till en bra sammanfattning/förklaring kring detta: LÄNK
Några av personerna bakom artiklarna/testerna är Stacey Spears och Joe Kane.
Dessa är exterma auktoriteter inom området. Det inte dessa vet är inte värt att veta.
Rätt mycket text i artiklarna och ganska "nerdigt" kanske, men är man intresserad är det väl värt att läsa! ;)

Men visst har du rätt i att dyrt inte behöver betyda bäst och att komponenternas ålder spelar in eftersom nyare produkter presterar bättre än sina föregångare.

Det som jag reagerade över var:

Det är ju Digitalt, dvs inget ändras, en digital kopia är ju exakt detsamma som originalet den kom från.

Vilket ju inte stämmer alls.

Det handlar inte om att "klanka ner på" just Xtreamern utan berör samtliga mediaextenders i mer eller mindre grad.

Själv har jag som sagt en Xtreamer och tycker den är väldigt smidig och kompetent och rekommenderar den lätt! :D
Men man ska inte lura sig att tro att om man rippar en DVD eller BD och spelar den genom sin Xtreamer så blir det exakt samma resultat som att spela den direkt i sin top-of-the-line BD-spelare, för det blir det inte!
Xtreamer har andra fördelar naturligtvis, vilket väger över.
Har exempelvis slängt över alla barn-DVD på servern och streamar till Xtreamern. Inga mer repade skivor nu inte och tok-mycket lättare att slänga på en film för barnen. Med Xtreamern får man ju till och med upp DVD-menyn också. Och jag kan garantera att smågrabbarna inte har något att klaga på den lite sämre bildkvalitén heller! :P

Det enda jag kan tycka är lite tråkigt med Xtreamern är att det inte finns en implementerad movie jukebox. Det är lite "stelt" att behöva bläddra fram filmerna via nätverkssökvägar.
Skall tydligen vara en "riktig" jukebox på G i nästa firmware dock.
Blir spännande att se hur det funkar! :lol:

Postad 21 januari 2010 - 15:21

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Om man hämtar hem de PDF-filer som finns på xtreamer.net så ser man att det räcker att aktivera Guest/Gäst-kontot, och sen köra utan lösenord.

Testade såklart det först, men det fungerade inte.

Postad 21 januari 2010 - 16:04

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Nej, uppskalning och/eller deinterlacing (som medföljer när det handlar om DVD) är INTE en enkel process om det skall göras korrekt.
Visst, det är en enkel process om man bara har kravet att det skall funka, men vill man få det så bra gjort som det bara går så är det inte en enkel process.
Detta är ingen "teori" från min sida utan allmänt vedertagen kunskap inom bildprocessing, så vi släpper det nu, OK? ;)

Det är ok om du vill släppa det, men men för det behöver man väl inte hindra andra från att diskutera vidare? Inlägg av typen "så här är det, slutdiskuterat" tycker jag har lite tråkig attityd. Varför ska inte de som vill veta mer kunna fortsätta ställa frågor?
Må hända att detta är fel tråd för diskussionen å andra sidan ;)

Att säga att det är en enkel process var kanske att ta i lite i underkant, och det beror klart på vad man menar med "enkelt". Vad jag syftade på var att området uppskalning som sådant inte är nytt, och förändras inte. Det borde finnas matematiska modeller som gör detta på bästa sätt, som säkerligen kan vara väldigt avancerade, men som kommer att fortsätta vara det bästa sättet i all oändlighet. När bästa lösningen på ett problem har varit känd tillräckligt länge blir den inte så exotisk längre, och mer allmänt tillgänglig. Jag står också fast vid att har man bara en bra algoritm, som troligen kan bli precis lika bra open source som när den kostar pengar, så behövs det ingen hårdvara som är speciellt dyr för att klara av det.

En länk till en bra sammanfattning/förklaring kring detta: LÄNK

Artikeln är skriven 2001, och uppdaterad 2002 och 2003. Säkerligen är den fortfarande aktuell och det som står där är fortfarande giltigt. Min poäng är att det som kanske var svårt att göra med billig hårdvara 2001 borde idag gå att göra även på enkla moderna mikroprocessorer.
Så vad är det som kostar? En algoritm/matematisk lösning som blev klar för över 5 år sen och ett billigt chip.

De skriver också i artikeln "correct" jämfört med "incorrect", dvs det finns ett rätt sätt att göra det på. När man väl har hittat det sättet kan man koppla av. :D

Åter igen, det jag vill säga är inget jag har läst än så länge säger att det behöver vara dyrt för att uppskalningen ska bli bästa möjliga. Sen finns det självklart sämre och bättre implementationer av olika anledningar. Varje enhet måste bedömmas för sig.

Några av personerna bakom artiklarna/testerna är Stacey Spears och Joe Kane.
Dessa är exterma auktoriteter inom området. Det inte dessa vet är inte värt att veta.
Rätt mycket text i artiklarna och ganska "nerdigt" kanske, men är man intresserad är det väl värt att läsa! :lol:

Jag betvivlar inte dina källors trovärdighet på något sätt. :rolleyes:

Men visst har du rätt i att dyrt inte behöver betyda bäst och att komponenternas ålder spelar in eftersom nyare produkter presterar bättre än sina föregångare.

Det som jag reagerade över var:
Vilket ju inte stämmer alls.

Det där var det iofs inte jag som skrev.... väl? :P

Men man ska inte lura sig att tro att om man rippar en DVD eller BD och spelar den genom sin Xtreamer så blir det exakt samma resultat som att spela den direkt i sin top-of-the-line BD-spelare, för det blir det inte!

Jag skulle vilja säga att man kan göra en identisk digital kopia av en DVD eller BD-skiva, och om man skulle bränna ut den igen på en tom skiva skulle resultatet inte gå att skilja från orginalet, uppspelat i samma spelare.

Vad som händer under uppspelningen är en annan sak, och det må vara så att Xtreamern har sina begränsningar, men min personliga åsikt är att skillnaden mellan olika DVD och BD-spelare är mindre än vad många tillverkare av dyra produkter vill påskina. Det är upp till var och en att bedöma, jag kan aldrig säga till dig att du inte ser någon skillnad... utan det får du själv bedömma ifall du gör eller inte.

Redigerat av Sigma78, 21 januari 2010 - 16:05.

Postad 22 januari 2010 - 16:15

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej
Hur lång tid ska det ta att uppdatera fw? min har stått nu i ca 10 min på ca 75%.
Om det har hängt sig vad gör jag då?

Postad 22 januari 2010 - 16:43

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 976 inlägg
  • 0
Då är något på tok , tog max 2 minuter för mig

Postad 22 januari 2010 - 16:45

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Då är något på tok , tog max 2 minuter för mig

Hmm va ska man då göra?

Postad 22 januari 2010 - 19:12

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 976 inlägg
  • 0
kolla på Xtreamer forumet, finns beskrivet här

Postad 22 januari 2010 - 19:47

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

kolla på Xtreamer forumet, finns beskrivet här

Ok Tack
Brukar ni packa upp filen innan?
Jag packade upp filen och sen la över den på USB:n var det rätt?

Postad 22 januari 2010 - 20:09

Gblenn
  • Gblenn
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Att säga att det är en enkel process var kanske att ta i lite i underkant, och det beror klart på vad man menar med "enkelt". Vad jag syftade på var att området uppskalning som sådant inte är nytt, och förändras inte. Det borde finnas matematiska modeller som gör detta på bästa sätt, som säkerligen kan vara väldigt avancerade, men som kommer att fortsätta vara det bästa sättet i all oändlighet. När bästa lösningen på ett problem har varit känd tillräckligt länge blir den inte så exotisk längre, och mer allmänt tillgänglig. Jag står också fast vid att har man bara en bra algoritm, som troligen kan bli precis lika bra open source som när den kostar pengar, så behövs det ingen hårdvara som är speciellt dyr för att klara av det.

Artikeln är skriven 2001, och uppdaterad 2002 och 2003. Säkerligen är den fortfarande aktuell och det som står där är fortfarande giltigt. Min poäng är att det som kanske var svårt att göra med billig hårdvara 2001 borde idag gå att göra även på enkla moderna mikroprocessorer.
Så vad är det som kostar? En algoritm/matematisk lösning som blev klar för över 5 år sen och ett billigt chip.

De skriver också i artikeln "correct" jämfört med "incorrect", dvs det finns ett rätt sätt att göra det på. När man väl har hittat det sättet kan man koppla av. :)

Jag tror det är just här vi skiljer oss map ditt resonemang...
MPEG2 när det kom krävde runt 20Mbit/s för vanlig SD TV för att ge en bra upplevelse. Idag klarar man samma sak, fortfarande med MPEG2, på några Mbit.
Via lite kontakter på Tandberg, som väl kan en del i saken, så hör jag precis samma resonemang kring nuvarande och framtida codecs. Det är en himla utveckling på gång helt enkelt, och med en kurva som har sett ut som och verkar fortsätta följa "moores lag". Men landvinningarna har ett pris, och bla handlar det faktiskt om processorkraft. Dessutom är det inte EN algoritm det är flertalet och de förbättras, byts ut eller implemetationen förändras...
Ta bara det "enkla" problemet med introduktionen av 100hz på plattTV för lite sedan. När det kom fanns det till en början bara till HD-Ready (720p), av det "enkla" skälet att chipen som skulle göra jobbet inte fixade 1080p, det är ju trots allt rätt mycket mer information som ska bearbetas. Det handlade om processorkraft kontra pris...

Förresten, håller med om din synpunkt på just detta med att få resonera, argumentera och utvecklas. Det är just det som är poängen med dessa forum!!

Redigerat av Gblenn, 22 januari 2010 - 20:10.

Postad 22 januari 2010 - 23:13

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Ok Tack
Brukar ni packa upp filen innan?
Jag packade upp filen och sen la över den på USB:n var det rätt?

Japp den är väl i zip alt rar format som standar. Packade upp den och la den på USB. Tror inte du hade kommit till 75% om du inte gjort rätt så att säga.

Hoppas det löser sig för dig. Nu finns det emergency firmware som kan användas när en uppdatering går fel så tror inte du behöver bli jätteorolig om det inte går igenom. Skulle dock rekomendera att du kör med en annan USB-sticka nästa gång för säkerhets skull.

Kolla på Xtreamer.net där finns både instruktioner och emergency firmware om din Xtreamer inte kommer upp igen efter uppgraderingen.

Postad 23 januari 2010 - 11:38

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Japp den är väl i zip alt rar format som standar. Packade upp den och la den på USB. Tror inte du hade kommit till 75% om du inte gjort rätt så att säga.

Hoppas det löser sig för dig. Nu finns det emergency firmware som kan användas när en uppdatering går fel så tror inte du behöver bli jätteorolig om det inte går igenom. Skulle dock rekomendera att du kör med en annan USB-sticka nästa gång för säkerhets skull.

Kolla på Xtreamer.net där finns både instruktioner och emergency firmware om din Xtreamer inte kommer upp igen efter uppgraderingen.

Fixat, Tackar

Om man kollar på tex youtube så är det väldigt liten visningsruta, ska det vara så? eller kan man få upp helskärm?

Postad 23 januari 2010 - 12:10

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Om man kollar på tex youtube så är det väldigt liten visningsruta, ska det vara så? eller kan man få upp helskärm?

När du är ute i 'stora' menyn för YouTube, och ser 5-10 filmer i en lista, stega då ned till den du är intresserad av, och gå sen in 'till' den med > Högerpil på stora mittangenten på Fjärren.

Där inne (där du ser BARA den film du har valt) så är det Fullskärm förvalt, så det är bara att trycka Enter.

Annars kan du starta vilken film du vill ute i 'stora' menyn, och sen bara trycka på ZOOM-knappen på Fjärren, flera ggr om du vill ha större o större.

Finns alltså en hel del knappar på Fjärren med Dubbel Funktion, så LÄS på fjärren, och testa dem sen.

Sidan 14, 15 och 16 i manualen förklarar knapparnas betydelse och verkan.

Manualen förklarar en hel del andra saker också, bara man LÄSER i den ... :)

Redigerat av anderswillhelmsson, 23 januari 2010 - 20:16.

Postad 23 januari 2010 - 12:32

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Jag tror det är just här vi skiljer oss map ditt resonemang...
MPEG2 när det kom krävde runt 20Mbit/s för vanlig SD TV för att ge en bra upplevelse. Idag klarar man samma sak, fortfarande med MPEG2, på några Mbit.
Via lite kontakter på Tandberg, som väl kan en del i saken, så hör jag precis samma resonemang kring nuvarande och framtida codecs. Det är en himla utveckling på gång helt enkelt, och med en kurva som har sett ut som och verkar fortsätta följa "moores lag". Men landvinningarna har ett pris, och bla handlar det faktiskt om processorkraft. Dessutom är det inte EN algoritm det är flertalet och de förbättras, byts ut eller implemetationen förändras...
Ta bara det "enkla" problemet med introduktionen av 100hz på plattTV för lite sedan. När det kom fanns det till en början bara till HD-Ready (720p), av det "enkla" skälet att chipen som skulle göra jobbet inte fixade 1080p, det är ju trots allt rätt mycket mer information som ska bearbetas. Det handlade om processorkraft kontra pris...

Det är klart att kravet på processorkraften som behövs ökar snabbt... det är mycket fler pixlar i 1080p än i 720p, även om det må låta ganska lika. Med högre uppdateringsfrekvens blir det direkt tyngre för processorn också.
Det är en relativ skala vad man benämner som enkelt för en modern processor att klara, och vad man anser är "billigt" i sammanhanget. En ny PC-processor för 1000kr idag är säkerligen överkvalificerad för uppgiften och har betydligt mer processorkraft än vad som behövs. Nu är det så klart inte alls de prisklasserna man pratar om när det gäller inbyggda enheter, men det är ändå intressant att filosofera kring hur långt ner i pris man kan komma med en inbyggd lösning och ändå ha gott om kraft för att klara av uppskalning på bästa sätt av högupplöst material.

Nu kanske det inte finns en separat uppskalningsprocessor i de flesta enheter, utan det är samma som gör allt annat också... men en gissning från min sida är att i en enhet för 1000-2000kr på marknaden finns det plats i budgeten för uppskalning för max 50kr. Låter det rimligt?
Kanske uppåt 100-150kr om man satsar på en processor som gör allt. Eller vad tror ni?

Med den budgeten är det klart att man ibland måste ta genvägar. När vi pratar om betydligt dyrare enheter däremot, 5 gånger eller 10 gånger så dyra, då handlar det snarare om prioriteringar. En tillverkare kör samma uppskalningschip som i de billigare modellerna och har bättre komponenter på andra områden, en annan har prioriterat att sätta i ett bra uppskalningschip på bekostnad av annat.

När det gäller billiga mediaspelare som Xtreamern och annat är jag fullt medveten om att det säkerligen tas genvägar, men mitt resonemang var mer generellt riktat kring pris-prestanda. Om det kostar ett par hundralappar att få ett chip som fixar uppskalning på bästa sätt, inklusive eventuellt licenskostnader för algoritmer och annat om man inte utvecklar det själv, så kan det chippet likväl sitta i en apparat för 4000 som i en för 40 000. Det är inte orimligt att tänka sig att uppskalarna i en del Blu-ray spelare inte är speciellt bra, huvudfunktionen är ändå att spela material som inte behöver skalas. I en del andra är de säkert superbra, men jag tror att kopplingen till pris är väldigt lös, förutom i de allra, allra billigaste, där det skärs kostnader på alla ställen man kan.

Förresten, håller med om din synpunkt på just detta med att få resonera, argumentera och utvecklas. Det är just det som är poängen med dessa forum!!

:)

Postad 24 januari 2010 - 11:36

alaina
  • alaina
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!
Är ny på forumet och tänkte komma med ett par frågor som för er insatta, kanske verkar dumma, jag vet inte..

Jag är sugen på en mediaspelare och är nära köp av en xtream.

Jag har:

• Macbook pro
  • Trådlöst modem (comhem) CISCO EPC 2425
  • Dreambox(kanske onödig info...)
  • Ett par externa hårddiskar

Jag vill i huvudsak använda mig av plex på min dator, och streama till min tv.
Även websurfa från datorn trådlöst upp på tv:n.
Att koppla in ext hårddisk osv vet jag fungerar.

Har jag det som behövs för mina ändamål?
Är det komplicerat för en okunnig att få in xtreamen i nätverket?
Funkar mitt modem som router?

Hoppas någon av er har lust att räta ut mina frågetecken, då blir det nog ett köp i veckan.

Tack på förhand! :unsure:

(jo, jag har ögnat igenom tråden men inte hittat svaren)

Postad 24 januari 2010 - 12:30

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Det är ok om du vill släppa det, men men för det behöver man väl inte hindra andra från att diskutera vidare? Inlägg av typen "så här är det, slutdiskuterat" tycker jag har lite tråkig attityd. Varför ska inte de som vill veta mer kunna fortsätta ställa frågor?
Må hända att detta är fel tråd för diskussionen å andra sidan :unsure:

Tråkigt att du tolkade det som "tråkig attityd". Det jag menade var bara att sätta stopp för resonemanget/påståendet att "det hela är en enkel process". Mitt inlägg gick i stora drag ut på att påpeka att det inte ÄR en enkel process. Fråga/diskutera vidare är väl klart att man kan göra och det var inte det jag ville sätta punkt för.
"Faran" med forum på nätet är att det skrivs/påstås rätt friskt här och där.

Lära sig mer och ställa frågor är väl självklart att alla får göra! Men det är skillnad på att ställa frågor mot att hävda något utan större grund för det, eller? :)

De skriver också i artikeln "correct" jämfört med "incorrect", dvs det finns ett rätt sätt att göra det på. När man väl har hittat det sättet kan man koppla av. :lol:

Ja, det är en gammal artikel, men det är ändå i högsta grad fortfarande aktuell som du säger. Den ger dels en teoretisk bakgrund till hur filmen är lagrad och hur den sedan processas, vilket aldrig kommer att ändras! (när det gäller DVD).

"correct " och "incorrect" syftar på de olika hanteringarna inom diverse områden som kan "gå fel" och används sedan i deras tester. Ja, det finns ett rätt sätt att göra det på, men det finns så många kriterier som måste göras på rätt sätt och i olika kombination, och dessutom göras på rätt sätt även om det är felflaggat (talas om att det skall göras på ett annat, felaktigt sätt) i mpeg-koden, osv...
Utöver dessa "rätt" och "fel"-kategorier så tillkommer andra aspekter i bilden, som inte går att mäta i sammanhanget deinterlacing/skalning. Även om en signal processas på "rätt sätt" för skalningens skull, så finns det andra felaktigheter i bilden som kan introduceras. Ett exempel i mängden är macroblocking...

Åter igen, det jag vill säga är inget jag har läst än så länge säger att det behöver vara dyrt för att uppskalningen ska bli bästa möjliga. Sen finns det självklart sämre och bättre implementationer av olika anledningar. Varje enhet måste bedömmas för sig.

Ja, det är algoritmen (mjukvaran) man betalar för! Det ligger mycket forskning och utveckling i mjukvaran och det är klart att det kostar pengar.
Naturligtvis har du rätt i att dyrt inte behöver betyda bra, men vad tror du själv generellt sett?
Har en dyr komponent bättre eller sämre förutsättningar att klara jobbet bättre än en mycket billigare?
Vad är anledningen till att de kan prissätta sina komponenter mycket högre än sina konkurrenter?
Varför skulle folk köpa dessa dyrare komponenter om det finns billigare som gör exakt samma jobb?

När det gäller bildförbättringskomponenter: Har du hört talas om Algolith Flea? En liten mojäng där komponenterna inte alls är dyra. Dock gör mjukvaran underverk för bilden. Handlar inte om några små nyansskillnader i bilden utan om STOR förbättring. Nu kan jag inte exakta kostnaden för den, men när det begav sig kostade den väl 7-8 tusen...

Det handlar inte om att mjukvaran har blivit "klar för över 5 år sedan" som du skriver.
Det sker, som med allt annat, en ständig utveckling. Det blir aldrig klart!
Varför tror du "alla" företag fortsätter sin utveckling av bildbehandlingskomponenter?

Jag betvivlar inte dina källors trovärdighet på något sätt. :)

Så bra, för det var det som var meningen! :)
Anledningen att jag poängterade deras stora kunnskap var för att det som sagt skrivs och påpekas mycket på forum, som man inte riktigt kan värdera utan att veta vad personen egentligen vet. Jag ville sätta punkt för påståendet att det inte handlar om en enkel process, och dessa herrar har större "tyngd" att göra det än vad jag själv har! :)

Det där var det iofs inte jag som skrev.... väl? :)

Nej, det var det inte och det sade jag inte heller. Däremot var det du som hakade på mitt svar på det och ifrågasatte. :)

Vad som händer under uppspelningen är en annan sak, och det må vara så att Xtreamern har sina begränsningar, men min personliga åsikt är att skillnaden mellan olika DVD och BD-spelare är mindre än vad många tillverkare av dyra produkter vill påskina. Det är upp till var och en att bedöma, jag kan aldrig säga till dig att du inte ser någon skillnad... utan det får du själv bedömma ifall du gör eller inte.

Här har vi helt olika uppfattning. Jag anser att det kan skilja EXTREMT mycket mellan olika DVD och BD-spelare. Men som du säger är det upp till var och en att värdera dessa skillnader och om man anser att den bättre (oftast dyrare) spelaren är värd sina kronor extra för det man själv är ute efter. :)

Och som sagt igen, det var inte meningen att ha tråkig attityd. Du missförstod mig där. :)

Postad 24 januari 2010 - 13:54

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Citera(Sigma78 @ Jan 21 2010, 16:04 )
Må hända att detta är fel tråd för diskussionen å andra sidan]

Tråkigt att du tolkade det som "tråkig attityd". Det jag menade var bara att sätta stopp för resonemanget/påståendet att "det hela är en enkel process". Mitt inlägg gick i stora drag ut på att påpeka att det inte ÄR en enkel process. Fråga/diskutera vidare är väl klart att man kan göra och det var inte det jag ville sätta punkt för.

Snälla grabbar; ta allt det här någon annanstans, eller lägg ned det helt (Tack!).
Ni skrämmer bort folk med era lååånga trista inlägg, som inte handlar om Xtreamer specifikt!

Milslååååååånga trista inlägg - SOM DESSUTOM *INTE* HANDLAR OM Xtremer! - är inget folk i det här forumet är betjänta av. Flera inlägg har flera gånger dessutom brutit mot reglerna, som säger att man inte ska citera mer än man behöver, och inte hela inlägg (SPECIELLT INTE när de upptar flera A4-sidor!) när man sen bara svarar med bara nån enstaka rad.

I detta forum ska vi hjälpa varandra att använda Xtreamer, och inte diskutera olika komprimeringstekniker eller skalningstekniker för HD-Tv.

TACK!

Redigerat av anderswillhelmsson, 24 januari 2010 - 13:57.

Postad 24 januari 2010 - 18:21

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Snälla grabbar; ta allt det här någon annanstans, eller lägg ned det helt (Tack!).
Ni skrämmer bort folk med era lååånga trista inlägg, som inte handlar om Xtreamer specifikt!

Ja, för min del lägger vi gärna ner diskussionen här, som sagt! :unsure:

Sedan: Om du tycker ett inlägg är trist, så läs det inte! Vem bestämmer om ett inlägg är trist!?!
Visst är det en del OT, men det grundade i huruvida Xtreamer kan återge en DVD lika bra som en betydligt dyrare dedikerad spelare eller inte så HELT way-off är det inte heller.
Jag har liiite svårt för folk som ska springa runt och leka Mod i trådar..

Hur som helst, jag är i det stora hela nöjd med min Xtreamer.
Har ett litet problem som jag inte lyckats lösa dock.
En del DVD har olika kameravinklar. Exempelvis filmen Bilar, där den svenska texten på bilar och annat ligger som en annan vinkel. När jag spelar filmen i en stationär spelare så ställs rätt vinkel in genom att man väljer svenska i menyn. Dock funkar detta inte genom Xtreamern. Både den svenska och engelska kameravinkeln spelas i följd vilket gör att filmen hackar rätt friskt.
Det dyker upp en kamera-symbol i högra hörnet när det finns olika vinklar, men jag lyckas inet välja någon vinkel när denna symbol dyker upp heller.
Någon? :)

Postad 24 januari 2010 - 18:46

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

På allmän begäran fortsätter jag inte den tekniska diskussionen, som i sig är intressant, men som det har påpekats, inte riktigt passar i tråden. Det finns mycket kvar i ämnet att diskutera innan det är helt uttömt skulle jag tro.

Men då missuppfattade jag vad du syftade på att du ville sätta stopp för, och det ber jag om ursäkt för. No hard feelings? :unsure:

Ang. sakfrågan som du ville sätta stopp för tror jag att det finns mer att säga, men det tar vi i en annan tråd, en annan gång.

Redigerat av Sigma78, 24 januari 2010 - 19:19.

Postad 24 januari 2010 - 19:12

Metsys
  • Metsys
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Är det någon som vet när någon ny firmware släpps? Hade vart roligt om man fick jukebox!

Postad 24 januari 2010 - 20:09

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Är det någon som vet när någon ny firmware släpps? Hade vart roligt om man fick jukebox!

Det dröjer nog tyvärr ett tag till innan 3.0 kommer.
Slutet på feb. början av mars är nog rimmligt att tro.
Utväcklarna har fått ett nytt SDK (Software Development Kit) att jobba med ifrån Realtek.

Postad 24 januari 2010 - 20:16

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Men då missuppfattade jag vad du syftade på att du ville sätta stopp för, och det ber jag om ursäkt för. No hard feelings? :)

Ang. sakfrågan som du ville sätta stopp för tror jag att det finns mer att säga, men det tar vi i en annan tråd, en annan gång.

Absolut inga hard feelings! :)
Vi kan ta det i en annan tråd ja. Eller via PM om du känner för det. :)

Jag brukar kika in på www.xtreamer.net med jämna mellanrum. Där står det i bannern vilken som är den senaste officiella firmwaren. De kan nog inte precisera när nästa release kommer.
Följ även deras BLOGG. En del info och uppdateringar där. Någon gång under Q1 är det jag hört senast...

Postad 24 januari 2010 - 21:08

alaina
  • alaina
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej!
Är ny på forumet och tänkte komma med ett par frågor som för er insatta, kanske verkar dumma, jag vet inte..

Jag har:

• Macbook pro

Hoppas någon av er har lust att räta ut mina frågetecken, då blir det nog ett köp i veckan.

Tack på förhand! :)

tror mitt inlägg ovan "drunknade" lite bland diskussionerna tidigare.
Verkligen ingen som kan vägleda mig lite?
Tack på förhand.

Redigerat av alaina, 24 januari 2010 - 21:09.

Postad 24 januari 2010 - 22:46

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Har lite svårt att svara då jag inte själv har någon Mac. Men är inte Plex en typ att mediaspelare alla XBMC eller dylikt? Dvs du kör den på din Mac och sänder signalen från den till TV:n? Kör du Xtreamern använder du väl den som mediaspelare och hämtar bara filmerna och dyl från Mac:en. Eller har jag missat något?

Websurf? Samma sak där. Det gör du väl på Mac:en och visar upp bilden på tv:n. Du kan inte surfa på Xtreamern så förstår inte vad den kommer in i bilden.

Routern vet jag tyvärr inget om men skulle gissa att Comhems router fungerar alldeles utmärkt.

Ber om ursäkt om jag missförstått det du är ute efter helt.

Postad 24 januari 2010 - 23:12

alaina
  • alaina
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för svaret :)

Jag var nog lite luddig i mitt inlägg.
Kort sagt så vill jag kunna gå in på t ex SVT PLAY på min dator och skicka signalen trådlöst till min tv.
Jag gör det idag men med sladdar mellan dator och tv.

Trodde att jag kunde skippa sladdarna och använda xtreamern som trådlös länk mellan dator och tv.

Just PLEX kanske blir överflödigt med en Xtream, det har du nog rätt i.

Hoppas jag var lite klarare nu, tack för hjälpen.

Redigerat av alaina, 24 januari 2010 - 23:13.

Postad 24 januari 2010 - 23:22

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Hej!

Du verkar vara ute efter en ren trådlös överföring av bildsignalen från ditt grafikkort i datorn till TVn. Där hjälper en media extender till så värst mycket. Du kan söka lite på wireless HDMI exempelvis...

Dock kan man göra en hel del ändå med en media extender som stödjer dnla.
Du kan exempelvis köra ett program som heter TVersity på din dator, som du kan konfigurera att köra en mängd web-tv och annat. Detta streamas sedan till din Xtreamer.

Ren surfning kommer du dock inte kunna göra på detta sättet.

Postad 25 januari 2010 - 06:17

alaina
  • alaina
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ok, tack.

Kollade TVersity, verkar dock inte finnas för mac.
Men börjar få klart för mig vad en Xtreamer kan göra.
Tack för tipsen!

Postad 25 januari 2010 - 14:46

Red baron
  • Red baron
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag är relativt ny ägare av en Xtreamer. Något som stör är det höga fläktljudet (även när den är inställd på 'Low'). Någon som har erfarenheter av passiv kylning?:

XSC

Sidewinder

Funkar dessa bra med intern hårdisk (jag har en 320 Gb hårddisk installerad i min Xtreamer)? Eller någon som sett/vet vilken som passar bäst med hårddisk? :P

Postad 25 januari 2010 - 15:21

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Jag är relativt ny ägare av en Xtreamer. Något som stör är det höga fläktljudet (även när den är inställd på 'Low'). Någon som har erfarenheter av passiv kylning?:

XSC

Sidewinder

Funkar dessa bra med intern hårdisk (jag har en 320 Gb hårddisk installerad i min Xtreamer)? Eller någon som sett/vet vilken som passar bäst med hårddisk? :P

Du får ta och läsa denna tråd ordentligt. Finns ganaska många inlägg om just detta.
Jag kör med XSC och har inbyggd hårddisk. Fungerar klockrent.
Men ett tips är att använda sökfunktionen.

Redigerat av TomasL, 25 januari 2010 - 15:22.

Postad 25 januari 2010 - 15:31

jedimind
  • jedimind
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag är väldigt intresserad av denna maskin. Klarar den att spela upp 1080p material från en usb 2,5" disk som bara får ström genom usb'n? och klarar den dts 5.1?

Postad 25 januari 2010 - 15:55

Gblenn
  • Gblenn
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

XSC

Sidewinder

Har du provat att i stället ställa in den på "manual" och nån siffra som ger en lagom fart. Det går ju ställa mer precist än de tre grundlägena på det sättet och jag hör över huvud taget inte fläkten numera, men jag kan känna att den jobbar om jag håller handen i underkanten.

Postad 25 januari 2010 - 16:13

Red baron
  • Red baron
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Har du provat att i stället ställa in den på "manual" och nån siffra som ger en lagom fart. Det går ju ställa mer precist än de tre grundlägena på det sättet och jag hör över huvud taget inte fläkten numera, men jag kan känna att den jobbar om jag håller handen i underkanten.

Nej, det kanske jag ska pröva... eller acceptera faktum och köpa passiv kylning! :P

Du får ta och läsa denna tråd ordentligt. Finns ganaska många inlägg om just detta.
Jag kör med XSC och har inbyggd hårddisk. Fungerar klockrent.
Men ett tips är att använda sökfunktionen.

Ja, jag har läst det som skrivits i denna tråd, men inte något om hur Sidewinder:n presterar i förhållande till XSC. Båda är ju likvärdiga i pris, men Sidewinder:n tar ju bort möjligheten att ha Xtreamern i liggande läge (då det är kylflänsar på båda sidorna).

Postad 25 januari 2010 - 16:41

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Tror tyvärr ingen har hunnit jämföra SideWindern med XSC. SideWinderns börjar inte levereras från officiella sidan förrens 7 februari. Skulle väl vara om någon fått tag i ett testexemplar eller dyl.

Postad 25 januari 2010 - 19:15

dinlosh
  • dinlosh
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej allihopa.
Jag har tänkt köpa en Xstreamer eller Western Digital TV HD Live Media Player då min dator inte klarar av att spela upp HD-filmer osv. Vilken ska man köpa?

Postad 25 januari 2010 - 20:03

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Jag är väldigt intresserad av denna maskin. Klarar den att spela upp 1080p material från en usb 2,5" disk som bara får ström genom usb'n? och klarar den dts 5.1?

Svaret är ja på båda dina frågor.

Nej, det kanske jag ska pröva... eller acceptera faktum och köpa passiv kylning! :P

Jag skulle helt klart satsa på passiv kylning. Helt tyst och effektivare kylning än med fläkten satt på mellanfart. Kostar inte många kronor och lätt att montera.

Ja, jag har läst det som skrivits i denna tråd, men inte något om hur Sidewinder:n presterar i förhållande till XSC. Båda är ju likvärdiga i pris, men Sidewinder:n tar ju bort möjligheten att ha Xtreamern i liggande läge (då det är kylflänsar på båda sidorna).

Det har ju skrivits en hel del tidigare om att XSC fungerar alldels utmärk på en Xtreamer med hårddisk så en Sidewinder lär ju inte fungera sämre.

Redigerat av InSane, 26 januari 2010 - 10:51.

Postad 25 januari 2010 - 22:41

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Har några frågor som jag skulle vilja ha svar på:
Varför går det inte lägga till i Vaforiter fr en Ext WD USB HDD?
Jag har en USB nätverks HDD kopplad til min 855 D-Link men när jag skall streama fr den så hänger sig hela Xtreamern el så tappar den HDMI signalen iaf så blir det helst svart i rutan iaf?
Varför kan dom inte lägga in WPS i FW så man slipper lägga in långa nycklar i trådlöst nätverk?
Är verkligen WIFI anten av typ N iaf så kommer den inte över 25MB/s & streama filmer kan man helt glömma, kan inte stream nåt alls fr nätverks HDD för det slutar att fungera & tappar IP nr el vad fan det är nu som händer?
Än så länge är ju min WD media player ett bättre val :/

Postad 25 januari 2010 - 23:10

ATH
  • ATH
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har:

• Macbook pro

Tack på förhand! :P

Ok, om jag förstår dig rätt vill du kunna spela upp film etc på din TV. Det bästa sättet som jag ser det är att installera PLEX på din MacBook Pro och koppla bild- & ljudsignalen från Macen tilll TV:n eller via en surroundförstärkare till TV:n. Om din TV har en HDMI-ingång kan du köpa en adapter som konverterar Macens bildsignal (Mini DisplayPort eller något annat) till HDMI. Ljudet kan du ta antingen via en separat analog ljudsignal (hörlursuttaget) eller en optisk kabel (också från hörlursuttaget) eller så finns det en ganska ny adapter som kombinerar ljud- och bildsignalen till HDMI.

Alltså, kolla upp vilka kontakter din MacBook Pro har sedan bestämmer du dig för en lösning, 1&2 eller 3:
1. Adpater för enbart Mini DisplayPort till HDMI (finns många olika, kolla på Prisjakt och här)
2. Optisk ljudkabel = Toslink (kolla om din TV har en sådan ingång, välj sedan en på Prisjakt)
3. Kanex adapter för ljud & bild via HDMI (finns t.e.x på Kullander)

Om du vill ha en mediaspelare i ett rum till kan du överväga att köpa en XTreamer (eller liknande), annars är PLEX överlägset den bästa lösningen. Jag kör själv PLEX i vardagsrummet och XTreamer i sovrummet. Det är milsvid skilland mellan PLEX och andra fristående mediaspelare - men så kostar ju en Mac mer också.

Det mesta funkar grymt bra i PLEX, medan XTreamer har en bra bit att vandra tills all utlovad funktionalitet fungerar - och inte ens då kommer den i närheten av PLEX. Du kan t.ex. inte se SVTPlay i XTreamer men det funkar hur bra som helst i PLEX. Till och med Spotify funkar i PLEX (för Premium konto). Kolla in PLEX hemsida - allt du ser finns och fungerar till skillnad från XTreamers hemsida.

Det finns många guider på nätet bara du letar lite. (här är en)

Lycka till!

Postad 26 januari 2010 - 07:23

Unregisteredda40a10a
  • Unregisteredda40a10a
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Har några frågor som jag skulle vilja ha svar på:
Jag har en USB nätverks HDD kopplad til min 855 D-Link men när jag skall streama fr den så hänger sig hela Xtreamern el så tappar den HDMI signalen iaf så blir det helst svart i rutan iaf?
Varför kan dom inte lägga in WPS i FW så man slipper lägga in långa nycklar i trådlöst nätverk?
Är verkligen WIFI anten av typ N iaf så kommer den inte över 25MB/s & streama filmer kan man helt glömma, kan inte stream nåt alls fr nätverks HDD för det slutar att fungera & tappar IP nr el vad fan det är nu som händer?
Än så länge är ju min WD media player ett bättre val :/

En ganska enkel åtgärd du kan prova för att komma upp i högre hastighet är att använda en usb förlängare till WIFI antennen. Jag hade problem med att streama trådlöst. Allt hackade och strulade. 1 m usb förlängning löste problemet.

Postad 26 januari 2010 - 09:04

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt. Har du en NAS på nätverket eller har du kopplat in en USB disk direkt i routern för att streama? Ifall du har kopplat en usb-disk i routern så går inte det. Du måste har Shareport på klienten (xtreamern) och sådan mjukvara finns bara till PC och kanske mac?

Shareport
Med D-Link Shareport behöver du inte ansluta din USB-enhet till din lokala dator utan kan dela USB-enheter med andra användare via nätverket. Du får tillgång till funktionen genom att installera Shareport-mjukvaran i din dator och sedan ansluter du din USB-enheten direkt till din router DIR-855. På det här sättet kan flera anvädare nyttja tex en gemensam USB-skrivare.

Redigerat av discomega, 26 januari 2010 - 09:05.

Postad 26 januari 2010 - 14:32

Gblenn
  • Gblenn
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Hej allihopa.
Jag har tänkt köpa en Xstreamer eller Western Digital TV HD Live Media Player då min dator inte klarar av att spela upp HD-filmer osv. Vilken ska man köpa?

Jag köpte en WDTVLive och körde den ett kort tag men lämnade faktiskt tillbaks den och köpte en Xtreamer som jag är väldigt nöjd med!!
Båda klarar troligen det mesta du försöker spela upp, MEN Xtreamern känns mer "familjevänlig". I mitt fall handlade detta framför allt om att jag med WDTVLive fick alldeles för många klick för att komma till filmbiblioteket eller vad man nu vill göra. På Xtreamern så har jag definierat mina Favorites och så är det klart med den saken...
Dessutom hanterar Xtreamern sk Thumbnails lite snyggare än vad WDTV'n gör (och bättre lär det blir när den utlovade Movie Jukebox kommer) och även detta gör det enklare för övriga famlijemedlemmar att få ut vad de vill från burken...

Postad 26 januari 2010 - 17:43

Unregisteredd835cead
  • Unregisteredd835cead
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

----Nu kanske det inte finns en separat uppskalningsprocessor i de flesta enheter, utan det är samma som gör allt annat också... men en gissning från min sida är att i en enhet för 1000-2000kr på marknaden finns det plats i budgeten för uppskalning för max 50kr. Låter det rimligt?
Kanske uppåt 100-150kr om man satsar på en processor som gör allt. Eller vad tror ni?----

Skulle nog vilja säga att de flesta har separata uppskalningschip.

Redigerat av Unregisteredd835cead, 26 januari 2010 - 17:45.

Postad 26 januari 2010 - 23:22

alaina
  • alaina
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Ok, om jag förstår dig rätt vill du kunna spela upp film etc på din TV. Det bästa sättet som jag ser det är att installera PLEX på din MacBook Pro och koppla bild- & ljudsignalen från Macen tilll TV:n eller via en surroundförstärkare till TV:n. Om din TV har en HDMI-ingång kan du köpa en adapter som konverterar Macens bildsignal (Mini DisplayPort eller något annat) till HDMI. Ljudet kan du ta antingen via en separat analog ljudsignal (hörlursuttaget) eller en optisk kabel (också från hörlursuttaget) eller så finns det en ganska ny adapter som kombinerar ljud- och bildsignalen till HDMI.

Alltså, kolla upp vilka kontakter din MacBook Pro har sedan bestämmer du dig för en lösning, 1&2 eller 3:
1. Adpater för enbart Mini DisplayPort till HDMI (finns många olika, kolla på Prisjakt och här)
2. Optisk ljudkabel = Toslink (kolla om din TV har en sådan ingång, välj sedan en på Prisjakt)
3. Kanex adapter för ljud & bild via HDMI (finns t.e.x på Kullander)

Om du vill ha en mediaspelare i ett rum till kan du överväga att köpa en XTreamer (eller liknande), annars är PLEX överlägset den bästa lösningen. Jag kör själv PLEX i vardagsrummet och XTreamer i sovrummet. Det är milsvid skilland mellan PLEX och andra fristående mediaspelare - men så kostar ju en Mac mer också.

Det mesta funkar grymt bra i PLEX, medan XTreamer har en bra bit att vandra tills all utlovad funktionalitet fungerar - och inte ens då kommer den i närheten av PLEX. Du kan t.ex. inte se SVTPlay i XTreamer men det funkar hur bra som helst i PLEX. Till och med Spotify funkar i PLEX (för Premium konto). Kolla in PLEX hemsida - allt du ser finns och fungerar till skillnad från XTreamers hemsida.

Det finns många guider på nätet bara du letar lite. (här är en)

Lycka till!

Tack ska du ha för ditt utförliga svar! :)

Det framgick kanske inte så tydligt men jag är ute efter en trådlös lösning mellan min macbook och tv:n.
Vore så skönt att slippa sladdarna, men det kanske är klurigt att lösa?
Håller med dig om att PLEX är helt suvveränt.

Postad 27 januari 2010 - 07:25

tops
  • tops
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Fråga ang den trådlösa usb antennen. Funkar det med någon annan usb wifi dongle eller måste det vara just den som tillhör? Skulle denna funka?
Anledningen till frågan är att vad jag förstår så ingår ej antennen och behöver få ihop allt idag. Tänkte svänga förbi webhallen i em...

Postad 27 januari 2010 - 08:05

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt. Har du en NAS på nätverket eller har du kopplat in en USB disk direkt i routern för att streama? Ifall du har kopplat en usb-disk i routern så går inte det. Du måste har Shareport på klienten (xtreamern) och sådan mjukvara finns bara till PC och kanske mac?

Shareport
Med D-Link Shareport behöver du inte ansluta din USB-enhet till din lokala dator utan kan dela USB-enheter med andra användare via nätverket. Du får tillgång till funktionen genom att installera Shareport-mjukvaran i din dator och sedan ansluter du din USB-enheten direkt till din router DIR-855. På det här sättet kan flera anvädare nyttja tex en gemensam USB-skrivare.

Nej jag har en NÅTVERKS HDD, USBn är bara till för om du vill koppla till en USB HD till den & utöka, jag behöver INTE använda mig av D-linkens Shareport alls, men det är löst nu.
Jag köpte ett bordsställ till antennen på kjell & kompany, nu har jag full rate & 100% signal på den åxå.

Det finns ju 3 st huvudkanaler vars frekfens INTE överlappar någon annan kanal, dessa är 1. 6. 11, kanske är nåt att tänka på, sen har det med andra orsaker åxå att göra som möbler, andra elektronik prylar som åxå använder sig av samma frekvenser som babymonitir, trådlösa telefoner, micron, trådlösa leksaker av all dess slag, var man har sin trådlösarouter, osv, osv att man inte blandar för mycket av G & N produkter spelar åxå in.
Man kan ju kolla med sk Wireless Hot spot monitoring software så ser man.

Jag bytte till kanal 11 & fick full Rate på alla mina trådlösa delar LCD, Bluray, Datorn, Xtreamern det är nice så nu kan jag streama 1080P matrial utan det minsta hack :)

Men en fråga återstår:
Varför går det inte lägga till i Favoriter fr en Ext WD USB HDD?
Är den där USB mini porten bara om man vill koppla den till dator el kan man kolla in en USB HDD på den åxå?
Stöder Xtreamern om man kopplar in den på en USB HUB?
Går det inte att få Tumbnails i menyerna för Videos, Music, Photos?
Ska det vara en sådan liten bild på tex youTube & allt det andra när man går ut på nätet 20X20 cm?
Kunde ju var så att det kunde ta upp iaf halva LCDn, precis som det gör i Samsungen 3600 bluray tycker man el som i Samsung LCDn.

Redigerat av pege63, 27 januari 2010 - 08:17.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.