![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 maj 2010 - 02:01
Hej... Har fått problem med min 2205:a nu. Har fått virus i den o nu funderar jag på hur hur man smidigast gör... Om man kör en Recovery tappar man då informationen man har på diskarna? Skulle det funka för att bli virus-fri?
Eller kan man ta o sätta i en ny disk i den o plocka ur alla mina andra diskar o sedan köra en helt ny intallation av WHS på den nya disken?
Jag är inget vidare på datorer så jag behöver hjälp...
Hej,
Personligen så skulle jag undvika ominstallation in i det sista (eftersom det inte finns något grafik kort vilket gör det hela mycket krånligt). Försök få bort virus med något härifrån:
http://mswhs.com/200...ws-home-server/
Lycka till,
Niklas
Postad 30 maj 2010 - 17:54
Postad 31 maj 2010 - 06:15
Vad har ni för temperaturer? Nåt bra sätt att stressa servern för att testa?
Kör med "Intel Burn Test" och "CoreTemp" men var försiktig, det blir varmt snabbt!
Postad 15 juni 2010 - 18:18
Postad 15 juni 2010 - 19:37
Nån som har nån idé om hur man ska komma vidare?
Postad 17 juni 2010 - 23:09
Jaha då har jag också fått problem med min burk. Efter ett strömavbrott så går det inte att köra koppla upp sig mot servern med WHS console. Däremot så kommer alla shares upp som vanligt. Hursomhelst så satte jag burken i recovery mode och började köra den medföljande DVDn. Väljer att installera om systempartitionen och då börjar programmet kopiera en 3.31GByte fil till klient datorn. När det är klart, efter 20minuter, så avbryts recovery programmet med felmeddelandet att den inte kan skriva till disken... WTF!
Nån som har nån idé om hur man ska komma vidare?
Jag fick till slut min DVD-iso via ftp länk från supporten och råkade ut för samma sak som dig.
Jag drog ner brandväggen/antivirus (zone alarm) och efter det fungerade det bra.
Postad 18 juni 2010 - 06:17
Jag fick till slut min DVD-iso via ftp länk från supporten och råkade ut för samma sak som dig.
Jag drog ner brandväggen/antivirus (zone alarm) och efter det fungerade det bra.
OK tack, då får jag försöka det och hoppas det funkar.
Postad 27 juni 2010 - 21:21
Tänkte delge lite info till andra som har eller kanske kommer att råka ut för samma sak som jag.
Efter den senaste Windows uppdateringen av .Net 2.0 ikväll så kunde jag inte accessa servern vare sig via RDP eller konsolen. Det fungerade däremot att pinga servern samt alla mina shares fanns kvar.
Jag hittade Daniel Liljebergs sida där han beskriver hur han via doskommandot "sfc /scannow" återställer korrupta systemfiler. Här är hans länk:
http://www.daniellil...tning-till-whs/
Det finns ett väldigt bra remote program som heter Dameware Mini Remote Control.
http://www.dameware.com/products/dmrc/
En av detta programs största fördelar är att man kan remote forcera in det på en annan dator utan att först behövt installera det på den.
Det krävdes några försök men sedan installerades Dameware som det skulle på servern och jag kunde koppla upp mig remote.
Väl inne remote via Dameware kunde jag starta ett dos fönster och skriva "sfc /scannow".
När windows återställt systemfilerna startade jag om server och efter det fungerade både RDP och konsolen som innan.
Ett stort tack till Daniel Liljeberg för hans guide.
Mvh
Niclas
Postad 03 juli 2010 - 23:50

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 04 juli 2010 - 00:22.
Postad 04 juli 2010 - 22:23
Hej,
Tänkte delge lite info till andra som har eller kanske kommer att råka ut för samma sak som jag.
Efter den senaste Windows uppdateringen av .Net 2.0 ikväll så kunde jag inte accessa servern vare sig via RDP eller konsolen. Det fungerade däremot att pinga servern samt alla mina shares fanns kvar.
Jag hittade Daniel Liljebergs sida där han beskriver hur han via doskommandot "sfc /scannow" återställer korrupta systemfiler. Här är hans länk:
Det finns ett väldigt bra remote program som heter Dameware Mini Remote Control.
En av detta programs största fördelar är att man kan remote forcera in det på en annan dator utan att först behövt installera det på den.
Det krävdes några försök men sedan installerades Dameware som det skulle på servern och jag kunde koppla upp mig remote.
Väl inne remote via Dameware kunde jag starta ett dos fönster och skriva "sfc /scannow".
När windows återställt systemfilerna startade jag om server och efter det fungerade både RDP och konsolen som innan.
Mvh
Niclas
Lyckas komma in på burken enligt ovan, som admin, men jag får inte köra sfc, hävdar att jag måste vara administrator. Hur kommer man runt det, är ju trots allt inloggad som admin.
Postad 04 juli 2010 - 22:24
[EDIT] Raderade mitt inlägg eftersom jag själv lyckades lösa mitt problem.
Ursäkta mig men vafan är det för dumheter? Har man ett problem och lyckas lösa det själv så editerar man in lösningen i sitt inlägg eller lägger in ett svar med infon. Någon annan kan mycket väl råka ut för samma sak som du och ha nytta av dina kunskaper.
Lite forumetikett tyckar jag man kan kräva.

Redigerat av Perb, 04 juli 2010 - 22:25.
Postad 08 juli 2010 - 18:37
Lyckas komma in på burken enligt ovan, som admin, men jag får inte köra sfc, hävdar att jag måste vara administrator. Hur kommer man runt det, är ju trots allt inloggad som admin.
Ingen som har lyckats med detta?
Postad 08 juli 2010 - 18:55
Postad 09 juli 2010 - 19:33
Leta på kommandoprompten i startmenyn, högerklicka på den och välj Run as... Sen väljer du Administrator och petar dit lösenordet. Hepp.
Nja, inte får man upp nån sån meny i WHS med högerknappen.
Hur som helst så köpte jag en ny hårddisk och installerade om hela skiten och nu verkar det funka igen.
Postad 11 juli 2010 - 12:04
Nja, inte får man upp nån sån meny i WHS med högerknappen.
Jo, visst får man det (inloggad via RDP i alla fall):

Postad 27 juli 2010 - 22:24
Jag har testat men kommer inte in i burken. Måste jag ansluta direkt med nätverkskabeln in i burken? Borde inte microsoft släppa en fix för det här i en uppdatering blixtsnabbt? det här måste ju dom känna till också. Om jag kör med recovery skivorna finns det nån risk att man tappar bort någon data på diskarna då? Eller blir det bara att konfigurera om hela servern?

Postad 28 juli 2010 - 06:34
Hursomhelst, nu funkar det igen iallafall.
Postad 02 augusti 2010 - 08:40
Påbörjade recovery av systemdisken och processen går bra till slutet då min client-pc ska logga in på WHS. Ett felmeddelande kommer "Initering av WHS kan inte utföras" Och där tar det hela slut?
/Lennart
Edit: Valde alternativ 2 på recoveryskivan, återställning primärdisken och då kom jag vidare. Nu får vi hoppas att filerna finns kvar på dom andra tre diskarna... Har nu åter fått upp servern, men än så länge så är alla diskar tomma! 4TB bra film, musik och fotografier försvann. Kort sagt, lita på WHS ska man inte!
Så metod 2 på recoveryskiva 3 återskapar inga data och alla diskar töms på data.
Redigerat av LJN, 04 augusti 2010 - 05:01.
Postad 02 augusti 2010 - 11:44
Pretty please with sugar on top:)
Postad 07 augusti 2010 - 17:18
Jag har ett litet problem med min 2205. Efter att ha haft den avstängd under några månaders tid så skulle jag logga in i dag, men upptäckte till min obeskrivliga fasa att jag glömt adminlösenordet. Jag har förstått att jag nu måste resetta och installera om (eller finns det något enklare sätt?)
Jag har satt servern i resetläge och har en dator på nätverket som jag kör återställningsskivan från. Jag väljer "System partition reinstall" (vilket jag hoppas var rätt val), och sedan börjar programmet kopiera filer. Detta tar ca 10 minuter. Därpå kommer det här meddelandet:
"Unable to write to the volume. Please click on exit to close this wizard and start again".
Har testat ett par gånger till men det blir samma meddelande varje gång.
Jag är inte direkt någon expert på WHS. Någon som kan tipsa om vad nästa steg bör bli?
Postad 07 augusti 2010 - 20:06
Sen kan du göra en systemreset mm.
/Lennart
Postad 08 augusti 2010 - 01:09
-Se upp, vill du vara säker att behålla dina lagrade data så får du plocka ut diskarna först och kopiera data till andra diskar. Fujitsu-Siemens återställningsrutiner är inte "säkra"
Sen kan du göra en systemreset mm.
/Lennart
OK, tack för tipset! Det ska jag absolut göra (som tur är jar jag inte fyllt dem till bredden, så det ska nog vara möjligt att genomföra). Men sedan, vad gör jag då? Om det inte funkar nu lär det ju inte funka sedan. Har du (eller någon annan) någon idé om vad som kan vara problemet? Jag sitter och söker och söker men har hitills inte hittat någon lösning, tyvärr.
Postad 08 augusti 2010 - 06:21
/Lennart
Postad 08 augusti 2010 - 15:46
-Om du läser mitt inlägg några "rader" upp så ser du att jag också hade problem med återställning av endast systempartionen. När jag sedan valde alternativ 2 på recoveryskiva 3 så gick det hela bättre men alla data försvann. Sen har du alt. 3 som gör en factoryreset.
/Lennart
Det funkar, nu kommer jag vidare- Tack för tipset. Men fan vad värdelöst att alt 1 inte funkade, hade ju sparat en hel del tid.
Postad 08 augusti 2010 - 19:26
/Lennart
Postad 09 augusti 2010 - 10:34
Sylt, nyfiken - hur gick det för dig? Raderades alla dina data när du valde alternativ 2?
/Lennart
Hej igen.
Ingenting raderades! Nu gäller det bara att få connectorn att funka, får köra remote desktop för tillfället...
Postad 10 augusti 2010 - 16:26
Skulle behöva hjälp av er kunniga WHS-experter här på forumet att hitta bra, vanliga och ovanliga, användningsområden för Home Servern.
Lite bakgrund: Har själv en 2205 som inhandlades förra sommaren, spontanköp. Hittade sedan den här tråden och förstod att det nog var ett ganska bra köp till bra pris. Blev dock inte av att jag startade upp den förrän på hösten, och det funkade fint att lagra musik, familjens bilder och jag hann t.o.m. rippa några dvd-skivor. Tanken i förlängningen är att rippa musik och filmer och lagra på Scaleon för åtkomst från olika håll.
Sedan kraschade den:(
Blinkande blå lampa, liksom en del andra i tråden haft problem med. Mina datorkunskaper är för dåliga för riktig problemlösning och WHS är tyvärr okänt för mig tidigare. Trots hjälp av datorkunniga funkade inte några recoveryskivor, jag tog därför ut hårddiskarna, räddade det som kunde räddas men en av diskarna funkar fortfarande inte (går inte att komma åt innehållet!). Köpt en ny som funkar felfritt och då gick det att starta upp igen. Nu är jag på banan igen och, trots viss skepsis, så skulle jag vilja få igång maskinen som något slags nav i hemmet.
Hur använder ni era scaleos? Jag har lagt in PS3 media player på den och det kommer bli kanon. Men är det bara att lägga in sådana program rätt av eller måste man vara försiktig med WHS? AirVideo har jag också lagt in rätt av, måste det vara WHS-plugins i stället? Ngn som installerat Airfoil?
Jag skulle uppskatta tips och råd på hur man kan använda den på andra smidiga sätt. Har läst tråden och skall kolla upp TV-viewprogrammen t.ex. men kommer låta någon kunnig släkting hjälpa mig med installation i så fall:) Hur löser ni åtkomst utifrån? Någon som använder WHS-appen till iphone på något sätt?
Ber om ursäkt för de något röriga frågorna, jag är frustrerad över mina egna tillkortakommanden när det gäller sådant här och känner på många sätt att jag tagit mig vatten över huvudet. Är framför allt undrande över om det bara är att ladda ned sådana här "nyttoprogram" som om servern skulle funka som en vanlig dator...
Tacksam för alla svar, tips och råd. (och absolut, jag fortsätter googla och söka på div forum för att försöka lära mig...)
Vänliga hälsningar
John
Postad 10 augusti 2010 - 16:43
Om du ska rippa dina musikcd så kan dbpoweramp ripnas for whs vara ett bra alternativ, kostar nåra 100lappar sen får du skaffa en usbansluten cd/dvdspelare men fördelen är att du efter konfig aldrig behöver tänka på pluginet mer, du stoppar i dina musikcd så rippas de till flac eller annat valfritt format automatiskt utan att du behöver tänka på mer än att byta skiva

Postad 10 augusti 2010 - 20:43
Tar tacksamt emot fler förslag om ni hittat några "nya" idéer.
mvh
John
Postad 12 augusti 2010 - 21:49
Har 2st frågor som jag skulle behöva hjälp med. Se om det finns nån vänlig själ som kan bistå.
1. Jag vill kunna väcka servern från hibernate med fjärrkontroll när jag har dragit igång min HTPC. Tänkte att man skulle kunna mappa något kortkommando till "scaleo wake up" på HTPC:n och sen mappa det till fjärren. Men inte lyckats klura ut hur. Fastnar redan på snabbkommando för scaleo wake up. Tips?
Eller finns det andra sätt att lyckas?
2. Skulle vilja slänga in servern i ett förråd under trappen. Men det är väl inte det luftigaste och svalaste rummet i huset direkt....
Men det kanske inte spelar så stor roll? Det är ju inte ett litet instängt skåp utan 2-3 kvadrat men som sagt ganska instängt där.
Hur har ni andra placerat servern?
Redigerat av Danne, 13 augusti 2010 - 07:37.
Postad 19 augusti 2010 - 14:36
Postad 22 augusti 2010 - 08:32
Postad 26 augusti 2010 - 09:28
Kanske någon som kan finna det nyttigt, det blev iallafall kanon.
Jag rippade all musik jag har hemma via itunes till apples losslessformat.
Så nu kan jag via ipod touch spela all musik från servern.
Är det intressant så kan ni klicka på länken, själv tänkte jag bara bidra med lite efter år av insupande av information på forumet

https://www.minhembi...s...=266379&hl=
MVH nborve
Postad 01 september 2010 - 18:08
Hej,
Mvh
Niclas
Jahapp, då har jag oxå råkat ut för detta problem. Powerknappen blinkar blått hela tiden efter uppdatering. Kommer dock inte åt servern alls via Dameware. Lyckas inte ens installera det remote på WHSen. Någon som har lyckats med detta och kan hjälpa till?
- Har installerat DameWare på laptopen.
- Öppnat port 137,138,139,445,6129 och vidarebefordrat till WHSen.
- Får error 53, alltså att den inte hittar network-sharen vilket tydligen kan bero att file and printersharing inte är installerat på remotemaskinen. Detta är ju svårt att kontrollera då jag inte kommer åt den alls.
- Jag kan pinga den via IP men ej via host name. Det står ju att DameWare behöver att host name fungerar. Men hur fixar jag detta? Har enablat "Netbios over IP".
Några andra tips?
Troubleshooting:
http://www.dameware.....aspx?ID=300059
Tack på förhand
Postad 02 september 2010 - 09:59
Jahapp, då har jag oxå råkat ut för detta problem. Powerknappen blinkar blått hela tiden efter uppdatering. Kommer dock inte åt servern alls via Dameware. Lyckas inte ens installera det remote på WHSen. Någon som har lyckats med detta och kan hjälpa till?
- Har installerat DameWare på laptopen.
- Öppnat port 137,138,139,445,6129 och vidarebefordrat till WHSen.
- Får error 53, alltså att den inte hittar network-sharen vilket tydligen kan bero att file and printersharing inte är installerat på remotemaskinen. Detta är ju svårt att kontrollera då jag inte kommer åt den alls.
- Jag kan pinga den via IP men ej via host name. Det står ju att DameWare behöver att host name fungerar. Men hur fixar jag detta? Har enablat "Netbios over IP".
Några andra tips?
Troubleshooting:
http://www.dameware.....aspx?ID=300059
Tack på förhand
Hej,
Även jag hade problem med att forcera in Dameware, fick försöka några gånger innan det gick.
Det skall dock fungera att ange IP adressen istället för Host name.
Jag kommer dock inte ihåg om jag kunde pinga på både IP och servernamnet.
Du kan ju testa att lägga till servernamnet i hostfilen "C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts"
Ange "192.168.x.x servernamn" dvs serverns IP och namn.
Mvh
Niclas
Postad 02 september 2010 - 21:16
Hej,
Även jag hade problem med att forcera in Dameware, fick försöka några gånger innan det gick.
Det skall dock fungera att ange IP adressen istället för Host name.
Jag kommer dock inte ihåg om jag kunde pinga på både IP och servernamnet.
Du kan ju testa att lägga till servernamnet i hostfilen "C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts"
Ange "192.168.x.x servernamn" dvs serverns IP och namn.
Mvh
Niclas
Okej, ja efter det går det ju att pinga servernnamnet oxå men lyckas fortfarande inte få in DameWare. Du kommer inte ihåg hur du gjorde? Vilka inställningar du gjorde? Var det bara installera service och sen connect?
Skulle ju spara sjukt mkt tid å slippa installera om allt.
Tack på förhand
Postad 02 september 2010 - 22:34
Okej, ja efter det går det ju att pinga servernnamnet oxå men lyckas fortfarande inte få in DameWare. Du kommer inte ihåg hur du gjorde? Vilka inställningar du gjorde? Var det bara installera service och sen connect?
Skulle ju spara sjukt mkt tid å slippa installera om allt.
Tack på förhand
Hej,
Ja, jag svarade OK i popup rutan där den frågade om jag ville installera tjänsten.
Jag hade angivit servernamnet istället för IP i Dameware, här är vad jag angav:
Host: servernamn
Alias: servernamn
Type: Encrypted Windows Logon
User ID: administrator
Password: *******
Shared Secret: *******
Remember Security Credentials ibockad
Use MRC's Mirror Driver if available ibockad
Jag förmodar att du stängt av brandväggen på klientdatorn.
Mvh
Niclas
Postad 03 september 2010 - 23:22
Hej,
Ja, jag svarade OK i popup rutan där den frågade om jag ville installera tjänsten.
Jag hade angivit servernamnet istället för IP i Dameware, här är vad jag angav:
Host: servernamn
Alias: servernamn
Type: Encrypted Windows Logon
User ID: administrator
Password: *******
Shared Secret: *******
Remember Security Credentials ibockad
Use MRC's Mirror Driver if available ibockad
Jag förmodar att du stängt av brandväggen på klientdatorn.
Mvh
Niclas
Okej, liknande som mig då mao. Problemet för mig är att jag inte lyckas installera servicen. Det är då jag får error-meddelandet.
Jadå, jag har testat att öppna de porter som anges i routern och även stänga av windowsbrandväggen men det vill sig inte ändå.
Har beställt en till hd att skyffla data till ifall jag skulle behöva göra ominstallation.
Postad 04 september 2010 - 10:22
Postad 05 september 2010 - 19:03
Testa då istället recovery via cd men inget av dom 3 alt. fungerar Får följande felmeddelande:
The following error was detected during the recovery of your SCALEO Home Server:
Unknown error.
Please click on Exit to close this wizard and start again
Även Testat med en helt ny hdd, samma sak. Några tips?
Postad 07 september 2010 - 09:46
Jag har än så länge klarat mig med de två förinstallerade 1 TB-diskarna.
Har för mig att det är:
Nu behöver jag utöka med iallafall en disk och idag har ju 1,5 och 2 TB-diskarna gått ner så pass i pris att det känns oekonomiskt att köpa en 1 TB-disk.
Någon som har lite djupare kunskap i hårddiskar (och Scaleon/WHS) som kan rekommendera vilken disk jag bör köpa? Ska jag fortfarande köra på Caviar, eller annat märke?
Storlek?
Redigerat av Berkan, 07 september 2010 - 11:06.
Postad 14 september 2010 - 14:10
Har tre sådana i Scaleon nu. (bytte ut den ena 1TB-disken)
Du får den ju dessutom för runt tusenlappen, så de är prisvärda.
Beställde precis en sådan disk till och ett externt 4-disk chassi.
Här ska byggas ut!

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 14 september 2010 - 14:11.
Postad 14 september 2010 - 17:49
eller
?
Om jag har fattat det rätt när jag sökt och läst så funkar EADS bättre i WHS än EARS, men vet inte om det stämmer.
Redigerat av Berkan, 14 september 2010 - 17:53.
Postad 19 september 2010 - 11:31
Har nu installerat om allting men e lite osäker på om man vågar installera alla uppdateringar eftersom det sket sig förra gången.
Postad 19 september 2010 - 14:32
Postad 23 september 2010 - 12:49
Ok, är det
eller
?
Om jag har fattat det rätt när jag sökt och läst så funkar EADS bättre i WHS än EARS, men vet inte om det stämmer.
Ska man bara använda diskarna som lagringsdiskar i storagepoolen så fungerar WD EARS diskarna lika bra. Tänk bara om att sätta dit jumper för att få maximal hastighet. Ska du däremot ha den som systemdisk så är det nog bättre att köra på EADS.
Postad 23 september 2010 - 13:49
Jumper - kort förklaring tack?Tänk bara om att sätta dit jumper för att få maximal hastighet.
Jag fattar det som att det är en liten fysisk bygel man sätter på några "pinnar" på hårddisken. Ingår en jumper vid köp av hårddisken? Över vilka "pinnar" ska man sätta den?
Redigerat av Berkan, 23 september 2010 - 14:11.
Postad 23 september 2010 - 14:32
Precis, en bygel. Det ingår ingen bygel när du köper hårddisken. Hade själv några gamla hårddiskar jag lånade ifrån.Jumper - kort förklaring tack?
Jag fattar det som att det är en liten fysisk bygel man sätter på några "pinnar" på hårddisken. Ingår en jumper vid köp av hårddisken? Över vilka "pinnar" ska man sätta den?
Länken nedan beskriver var den ska sitta, se under "Advanced format jumper setting".
http://wdc.custhelp......27,294#jumper
Observera att detta bara gäller om du ska ha den som lagringsdisk, alltså en partition.
Redigerat av kakburk, 23 september 2010 - 14:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar