Härligt Bongo_Mongo!Haha, rena tidsmaskinen den tråden. Till mitt försvar så
tog jag en egen vald semester. Jag rannsakade mig själv och
kom fram till att jag ägnade alltför mkt energi och ilska på
forumet. Nu är jag tillbaka. Lobotomerad och snäll
Denon AVR-2310
(Förstärkare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
United DVH9082
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 20 October 2009 - 11:27
Postad 20 October 2009 - 11:41
Jag gjorde ett försök att starta en tråd 2007 som hette
Färgat ljud
https://www.minhembi...s...=157610&hl=
Men då vi var rörande överens om det mesta, så dog den snabbt ut
Det visar på att man måste vara oense i trådar, för att de skall bli så långa som
denna och för att intresset skall hållas uppe
Läs gärna inlägg nummer 26 i den tråden![]()
Som ni ser, finns det en del medlemmar som står som avregistrerade i den tråden.
De gjorde så, efter att ha deltagit i just sådana här trådar (som vi är i nu) och allt det leder till![]()
Maveric
Inägg 26 var ett exempel på att man kan sitta på en produkt
som totalt går emot det man själv mässar.
NiN som "mannen med 100 nick" hette då, pratade 24/7 om ofärgat transparent ljud
och att det skulle vara så om man lyssnade till musik på riktigt ..
samtidigt som han lyssnade till sin rörstärkare.
Det rimmade ganska illa, för de flesta.
Sedan följdes det upp i tråd efter tråd och orden FE test, Blindtest,
nivåmatchad osv .. blev till en plåga i varje tråd man ville diskutera
sina upplevelser och HiFi och nu går det igen i denna tråden.
För de flesta, är dessa begrepp ganska ointressanta.
Dels, då de inte går att genomföra utan både (mycket speciell) "kunskap" och instrument
samt, då de tar död på intresset för den vanliga brukaren.
En av tjusningen med Hifi är ju att titta på och köpa nytt.
Prylen som sådan och gärna en ny upplevelse.
Transparent ljud både låter tråkigt och är ett trist ord
Edit: Bilderna ovan, skulle ju ge en bild av transparent och färgat ljud.
Jag tycker att bild2 när bruttan står upp är betydligt mer inbjudande
Visst är den färgad, men hennes ben har en trevligare färg än på bild1.
Så exemplet misslyckades i mina ögon.
Maveric
Mina Ino högtalare anses ju vara "ofärgare" och "ge det dom får" och jag anser att dom gör precis det, dock så tycker jag inte att dom låter tråkigt, det är verkligen fullt med liv i dom och spelglädje i massor

Kände att jag va tvungen att försvara utrycket transparent och ge det en possetiv laddning i stället för den negativa som du tycks ha upplevt i samband med "transparenta" högtalare. Eller är det så att det är mina Ino (alla Ino) som färgar, men på ett väldigt udda sätt så att all musik "låter så väldigt olika" och man hör verkligen otrolig skillnad på alla inspelningar. På ett sätt som jag alldrig tidigare upplevt, det måste ju betyda något..?!
Så kan ju vara så att jag inte har hört transparent och att Ino färgar på ett sätt som jag gillar, eller rä det du som alldrig hört transparent utan bara en massa färgande högtalare och därmed har fått dig en felaktig uppfattning om vad begreppet innebär ?!
Oavsett vad, så jag inbillar mig att mina Ino är ofärgade, men även om dom inte är det så gillar jag dom för sättet som dom förmedlar musiken på
Så om transparent är = mina Ino, ja då är transparent absolut det underbaraste som finns ! Om inte så kan transparent fara och flyga....
Redigerat av DVD-ai, 20 October 2009 - 11:44.
Postad 20 October 2009 - 11:44
Var det okomprimerat från iPhonen?
Wilson Audio lurade publiken med en liknande grej på en mässa för några år sedan. De låtsades att de spelade från en cd-spelare i klassen 20 000 dollar när det egentligen var en iPod. Detta fick man reda på efter alla hyllningar om hur bra det lät. Had varit kul om hifiklubben hade gjort likadant men det är ju en uppenbar risk man då tar om man vill sälja dyrare signalkällor...
Är inte inläggen från en del håll lite väl tramsiga och "ungdomliga" nu btw...
Nej det va MP3 som spelades upp.
Postad 20 October 2009 - 11:44
Jag tror att toleransen eller acceptansen av dyra prylar hos gemene man är betydligt högre än vad vissa vill göra gällande. De allra flesta drömmer väl om en feteanläggning med prylar från de tunga tillverkarna... De val man gör är ju trots allt kompromisser utifrån rådande läge såsom t.ex. ekonomisk status, utrymme etc. Man komponerar helt enkelt sin anläggning efter de förutsättningar man har. Men givetvis behöver det inte kosta skjortan att få bra ljud.Rädslan för "dyra köp" är intressant. Men vi måste fastslå vad exakt ett "dyrt" köp är.
Vänligen förklara vilken summa som inte får överskridas för att inte passera gränsen till "för dyrt". Vi tar följande kategorier:
*Signalkälla.
*Förstärkare.
*Högtalare.
*Kablage.
*TV/projektor.
*BD-spelare (om man har antingen CD-spelare eller streamer till musiken).
Är man upprörd över rekommendationer på s.k "dyra köp" måste det fastställas exakt var gränsen går så man inte av misstag träder över den.
Sedan får jag en känsla av att det hela påminner om att t.ex föreslå köp av glass från Ben&Jerrys, Häegen-Dasz, Mövenpick o.dyl när vi alla vet att Big Pack och Eldorado är de mest prisvärda, högkvalitativa glassarna. Således är det fel att rekommendera de tre sistnämnda märkena.
"Dyrgränser":
Signalkälla: cd-spelare 10 lök.
Förstärkare: 10-20.
Högtalare: 15-25.
Kablage: 2.
TV/projje: 10-20.
BD-spelare: 5.
Över dessa priser kan folk säkert ha synpunkter på nyttan (pris/prestanda) men jag tror som sagt inte att någon ointelligentförklaras av den breda massan för att han/hon går högre i prisnivå.
Postad 20 October 2009 - 11:48
Mycket av musiken försvann? Ja det gör den då inte med min iPhone
Välkommen på provlyssning!
Verkar vara ett väldigt hafsigt gjort test det där, jag menar att dra slutsatsen att iPhone är en dålig källa när man varken kört med samma förstärkare eller samma kablar (antar jag?) är så dålig testmetodik så.... ja vad ska man säga.
Kan vara så fånigt att rumskorrigeringen var påslagen på Denonen och därav skillnaden.
Finns ju oerhörda mängder parametrar som kan ha varit orsaken till din tolkning av iPhone, utifrån det du skriver.
Denon stod på pure audio och det va samma kablar,men jag ska testa med min egna iphone på kul.
Visst kan den funka som signalkälla,men skulle hellre då koppla in den mot en DAC och sedan vidare till recivern.
Postad 20 October 2009 - 12:13
Men då vi var rörande överens om det mesta, så dog den snabbt ut
Det visar på att man måste vara oense i trådar, för att de skall bli så långa som
denna och för att intresset skall hållas uppe
Maveric
För mig framstår det som uppenbart att "vissa halvfigurer" känner ett starkt behov av att bege sig utanför sektiskt/faktiskt(ljudtekniska fjollornas inpissade revir) för att skapa debatt och få chansen att missionera om "den enda riktiga uppfattningen om HiFi", nämligen den som de själva står för.
För mitt vedkommande är dessa individers snack om F/E lyssning och mätvärden komplett ointressant.
Låt dem tro att ingen kan höra skillnad på nått som mäter ganska likvärdigt.
Låt dem i all sin förtvivlan få slita sitt hår över att folk faktiskt ibland kan tänka sig att betala mer, mycket mer, för en produkt fast den mäter sämre än referensernas referens (som verkar vara NAD 208 alternativt nått Rotelsteg).
Låt dem få skrika sig hesa över BEVIS, BEVIS för böveln, du kommer inte höra skillnad bla, bla...
Eller att "en komponent som färgar i den mening att det går att mäta, diskvalificerar produkten som HiFi produkt"
för då blir det för låg trovärdighet mot originalet minsann...
Ibland(rent av oftast) är det ju enbart komiskt att i trådar likt denna följa deras "kamp" för att hävda sitt budskap.
Jag säger det igen, vilka halvfigurer det finns.
Mvh Earshot
Postad 20 October 2009 - 12:18
Mina Ino högtalare anses ju vara "ofärgare" och "ge det dom får" och jag anser att dom gör precis det,
Nu skall vi absolut inte halka in på ino och vad de står för eller inte
Det är en bra högtalare och det är många som uppskattar vad de kan förmedla
Jag tror att de som sagt, ger det dom får och spelar upp den karraktär
som tex en stärkare har i den mån de är kapabla. Men att säga att de överträffar
allt annat som i pengar eller "subjektiva" tester som klassas som "bättre" tror jag inte.
Ju bättre en högtalare är, desto mer kan de spela upp det som
finns på spåret eller om de dämpar tex mellanregister och diskant ( som vissa gör )
på ett sätt som användaren önskar.
Det finns högtalare för 100.000 som lever ett eget liv och som då skulle klassas
som sämre, om man bara går efter hur mycket eller lite transparanta de är.
Det är där den Transparanta sida står på ena sidan muren och de som köper det som
de tycker låter bra, står på den andra
Om man då låter bli och prata om transparant kontra icke transparant och istället
bara talar om "det som låter bra" slipper man ifrån denna diskussion som i onödan
delar upp entusiasterna i två läger. Man har ju dock samma intresse och då vore
det önskvärt att man också delar detta på ett rätt och riktigt sätt.
Ett sätt är då ..
Ino är en bra högtalare och dess karraktär passar en del, andra vill ha något annat
som låter mer som tex B&W och köper därför dessa. Skillnaden i hur de låter är upp till
lyssnaren och därför bör man alltid lyssna själv och enbart använda forum till att få
tips till vad man bör lyssna på om man söker en viss karraktär.
Karraktären kan istället delas in i tex
- Dämpad
- Neutral
- Öppen
Med tillägg för tex vilken bas som ges osv ..
Då är det mycket lättare för alla att hänga med och man kan helt lämna
Öhmans bibel åt sidan. Tror man slipper många onödiga konflikter på detta vis.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 October 2009 - 12:21.
Postad 20 October 2009 - 12:52
Ber om ursäkt för mitt svar, jag var bitsk på ett onödigt sätt tycker jag, även om jag tycker själva innehållet är värt att gå vidare med. Roligt att du ska testa din egen iPhone också!Denon stod på pure audio och det va samma kablar,men jag ska testa med min egna iphone på kul.
Visst kan den funka som signalkälla,men skulle hellre då koppla in den mot en DAC och sedan vidare till recivern.
Ang att koppla mot en DAC funderar jag om iPhone går att köra med wifi till min Airport express och med digitalkabel vidare till receivern. Ska undersökas.
Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 12:56.
Postad 20 October 2009 - 14:06
Fast då ska jag nog köpa en DAC och köra spotify via usb,det kan nog bli schyst.
Gäller att hitta en usb kabel på 6-7 meter först.
Postad 20 October 2009 - 14:33
Jag tror att toleransen eller acceptansen av dyra prylar hos gemene man är betydligt högre än vad vissa vill göra gällande. De allra flesta drömmer väl om en feteanläggning med prylar från de tunga tillverkarna... De val man gör är ju trots allt kompromisser utifrån rådande läge såsom t.ex. ekonomisk status, utrymme etc. Man komponerar helt enkelt sin anläggning efter de förutsättningar man har. Men givetvis behöver det inte kosta skjortan att få bra ljud.
"Dyrgränser":
Över dessa priser kan folk säkert ha synpunkter på nyttan (pris/prestanda) men jag tror som sagt inte att någon ointelligentförklaras av den breda massan för att han/hon går högre i prisnivå.
Jag håller med Bensnake helt om dessa prisnivåer. Dock kvarstår frågan eftersom jag vet att även dessa nivåer är kontroversiella och rekommendationer av t.ex förstärkare för 10-20 kkr leder till inbrytningar om blindtester och guldöron...
Postad 20 October 2009 - 14:36
Denon stod på pure audio och det va samma kablar,men jag ska testa med min egna iphone på kul.
Men går det att ta ut digitalt direkt från Iphone? Även om jag tror att ljudet är helt dugligt, skulle jag inte vilja ha det som permanentlösning hemma.
Postad 20 October 2009 - 14:37
Nu skall vi absolut inte halka in på ino och vad de står för eller inte
Det är en bra högtalare och det är många som uppskattar vad de kan förmedla
Jag tror att de som sagt, ger det dom får och spelar upp den karraktär
som tex en stärkare har i den mån de är kapabla. Men att säga att de överträffar
allt annat som i pengar eller "subjektiva" tester som klassas som "bättre" tror jag inte.
Ju bättre en högtalare är, desto mer kan de spela upp det som
finns på spåret eller om de dämpar tex mellanregister och diskant ( som vissa gör )
på ett sätt som användaren önskar.
Det finns högtalare för 100.000 som lever ett eget liv och som då skulle klassas
som sämre, om man bara går efter hur mycket eller lite transparanta de är.
Det är där den Transparanta sida står på ena sidan muren och de som köper det som
de tycker låter bra, står på den andra
Om man då låter bli och prata om transparant kontra icke transparant och istället
bara talar om "det som låter bra" slipper man ifrån denna diskussion som i onödan
delar upp entusiasterna i två läger. Man har ju dock samma intresse och då vore
det önskvärt att man också delar detta på ett rätt och riktigt sätt.
Ett sätt är då ..
Ino är en bra högtalare och dess karraktär passar en del, andra vill ha något annat
som låter mer som tex B&W och köper därför dessa. Skillnaden i hur de låter är upp till
lyssnaren och därför bör man alltid lyssna själv och enbart använda forum till att få
tips till vad man bör lyssna på om man söker en viss karraktär.
Karraktären kan istället delas in i tex
- Dämpad
- Neutral
- Öppen
Med tillägg för tex vilken bas som ges osv ..
Då är det mycket lättare för alla att hänga med och man kan helt lämna
Öhmans bibel åt sidan. Tror man slipper många onödiga konflikter på detta vis.
Maveric
Haha, nej det va inte meningen att vi skulle "halka in på Ino"...
jag drog ett personligt exempel bara på hur jag ser på saken, just gällande hur vida saker färgar eller inte och hur jag tycker att man ska förhålla sig till det.
jag gillar det jag gillar oavsett hur det "färgar" enligt någon annan eller mäter egentligen, jag kör på det som ger mig något, gör det inet det så köper jag det inte.
väldigt simpelt
Och jag tycker att det som jag skrev i mitt inlägg är exakt det som du skrev i ditt fast med andra ord
Redigerat av DVD-ai, 20 October 2009 - 14:38.
Postad 20 October 2009 - 14:44
Jag håller med Bensnake helt om dessa prisnivåer. Dock kvarstår frågan eftersom jag vet att även dessa nivåer är kontroversiella och rekommendationer av t.ex förstärkare för 10-20 kkr leder till inbrytningar om blindtester och guldöron...
Inbryt (jag är på dig som en hök i dag AVR4000 hehe)!
Alltså, jag tycker det låter väldigt bra hemma (säger iofs inte sååå mycket, de flesta tycker det). Har betalat 1200 kr för mitt slutsteg som driver basmodulerna och 2500 kr för receivern som driver frontarna. Löjligt billigt faktiskt. Visserligen är sakerna köpta begagnade, men de är inte så hemskt dyra nya heller. Men jag undrar hur många som på riktigt skulle kalla det för sunkigt budgetljud om de kom hit och lyssnade. Jag tycker givna och bestämda gränser är högst vanskligt.
Dock är det svårt att hitta bra slutsteg (säg, minst 2x200W) hur billigt som helst. Det kostar oftast en del, även begagnat. Jag låter det vara undantaget som bekräftar regeln. ^^
Dyrt blir det för mig, precis som för DVD-ai, när funktionen inte längre står i relation till priset (antagligen för att lika bra eller bättre produkter går att finna billigare då). Fanns det inte en fungerande CD-spelare för mindre slantar än 50000 kr, ja då skulle jag nog inte tycka det vore dyrt med CD-spelare förrän priset passerade 100000 kr. Som tur är ser det inte ut så.
Postad 20 October 2009 - 15:58
Har försökt att ge dig seriösa svar när sådana förtjänats. Har tröttnat. Diskussionen är obefintlig. När det surras om att du tidigare figurerat med andra nicks (vilket jag misstänkt) här på forumet och att det då gick käpprätt åt skogen med avstängning som följd, finns det ingen anledning att mig eller någon annan att fortsätta "diskussionen". Svartenbrandt blev ju inte bättre för att han bytte namn till Ferm, så att säga. Dina inlägg, om det blir några fler i Hifimattes namn, kommer att bemötas med massiv tystnad från min sida.
Nej, du har inte alls svarat på min fråga om bilderna. Du verkar inte förstått den. Så jag förstår inte varför du skriver i tråden om du inte vill diskutera.
Men nu till den riktigt viktiga frågan.... vem är hon?
För god damn va het hon var!
Edit: Om du vill göra en poäng som har med Hifi att göra.. prova ett lite mindre distraherande motiv
Amber heard och ja, hon är het. Och jag tycker det visar väldigt bra skillnaden mellan F/E test (lyssning) och A/B.
I första fallet så har du referensen och kan lätt kolla den andra bilden och jämföra vad som ändrat på sig. I den andra, A/B jämförelsen, så har du ingen referens. Du vet inte hur originalbilden ser ut och dom skillnader man kan se har man ingen större aning om vilket som är närmare korrekt eller ej
Postad 20 October 2009 - 16:04
Jag tror att toleransen eller acceptansen av dyra prylar hos gemene man är betydligt högre än vad vissa vill göra gällande. De allra flesta drömmer väl om en feteanläggning med prylar från de tunga tillverkarna... De val man gör är ju trots allt kompromisser utifrån rådande läge såsom t.ex. ekonomisk status, utrymme etc. Man komponerar helt enkelt sin anläggning efter de förutsättningar man har. Men givetvis behöver det inte kosta skjortan att få bra ljud.
"Dyrgränser":
Nja, eller så sätter man inga gränser i pengar utan verklig prestanda. Kostar något 1000 kr och fixar det lika bra som något för 100 000 kr så räcker ju 1000 kr. Men en annan del i kedjan så kanske man behöver lägga 40 000 kr för få den prestandan som krävs.
Personligen så är jag inte speciellt förblindad av märke eller status, skulle Mark göra en CD spelare som var stort sett ofärgad så kan jag köpa den. För egen del så ger inte märket eller "statusen" något mervärde, än ofta den mycket högre prislappen.
Postad 20 October 2009 - 16:08
Problemet är att vissa "guldöron" ger tips som bara ger onödiga utgifter. Oavsett hur mycket eller hur litet man anser 5000 kr är så tycker jag det är onödigt med tips som kostar 5000 kr men som inte ger ett skvatt i prestanda.
Det är ju även intressant att dom som gärna tipsar folk om saker, är samma personer som inte vill vara med på tester. Konstigt det.
Postad 20 October 2009 - 16:44
OM det nu skulle vara hänt att en produkt för 1000 kronor "låter lika bra i blindtest" (fast då vill jag helt klart verifiera det själv dock, det hjälper inte mig vad andras test säger) väljer jag den inte i.a.f. Detta då min enkla uppfattning är att 1000 kronor momsat, fraktat och klart i Sverige ger en produkt där stora kvalitetsmässiga kompromisser gjorts.
Jag definierar funktion ifråga om HiFi som handhavande, kvalitet, ljud, hållbarhet, driftsäkerhet etc. Ser därför ingen anledning att t.ex bryta ut parametern ljud och sedan resonera som så att eftersom något BT någon gång visat att "guldöron inte hör skillnad" sedan säga att "man behöver bara lägga 1000 kronor så är man i hamn".
Jag har alltid ansett att begagnat är enda vägen om man t.ex spanar på en signalkälla för 1000 kronor. Nytt = budget, köper man begagnat kan man få avsevärt bättre grejer.
Resonerar man så att "ljudet är lika bra" så är det ungefär som att säga att "en bil kör man mellan A och B, därför är det idiotiskt att lägga mer än 80.000 kronor för en ny bil. En bil för 80 kkr kör en precis lika bra till punkt B som en för 200.000 kronor".
För mig handlar en HiFi-produkts goda egenskaper om avsevärt mer än bara ljudet. Det spelar ingen roll om den "låter bra" om resten inte faller mig i smaken och gör att jag börjar misstänka snara verksadsbesök...
Postad 20 October 2009 - 16:48
Problemet är att vissa "guldöron" ger tips som bara ger onödiga utgifter. Oavsett hur mycket eller hur litet man anser 5000 kr är så tycker jag det är onödigt med tips som kostar 5000 kr men som inte ger ett skvatt i prestanda.
Det är ju även intressant att dom som gärna tipsar folk om saker, är samma personer som inte vill vara med på tester. Konstigt det.
Prestanda = ljudkvalitet då eller?
Sådana kravspecifikationer kör jag inte med, alltså en kravspecifikation som bygger på en funktion såsom "låta bra", "går att ringa med", "kan köra till jobbet", "kan transportera 50 personer mellan A och B" o.dyl. Kör man med enfunktionskrav förstår jag att man kan komma undan hur billigt som helst. För i stort sett kan ju vad som helst egentligen "låta bra" t.ex, det är enklare att ta genvägar som gör att ljudet inte skiljer sig så mycket, betydligt svårare om kvalitet, handhavande, driftsäkerhet etc vägs in.
Postad 20 October 2009 - 17:36
Inte jag faktiskt vad gäller källa/stärkare. Tills någon visar mig fet-dyr-prylar som jag tycker ger ett stort ljudlyft mot det jag har så tycker jag faktiskt det känns coolt att ha nåt billigt med dom finesser jag behöver. Och ju bättre högtalarna är desto coolare är det om receivern bara är nån rätt billig burk (fast den måste ha ok kvalité så den håller). Antar att det är mitt intresse för data/elektronik som gör att jag tycker det är läckert att man kan bygga nåt billigt som låter bra. Är inte så fascinerad av att ha läckra, vackra, metallblänkande prylar om inte insidan (=ljudet) är lika mycket bättre som dom fysiska attributen.De allra flesta drömmer väl om en feteanläggning med prylar från de tunga tillverkarna...
Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 17:51.
Postad 20 October 2009 - 17:51
Jag förstår hur du menar, men för mig känns då flera hifi-inköp jag gjort på ett liknande sätt som om jag skulle köpa en bil för 200kkr istället för den för 80kkr med motiveringen att den för 200kkr har en mycket mycket bättre motor och kommer att gå så mycket skönare och vassare och brumma så mycket finare. Sen visar det sig att visst är det bättre hållbarhet på motorn och så, men det är ingen skillnad på kraften, samma acceleration, ingen större effektivitet på nåt sätt.Jag definierar funktion ifråga om HiFi som handhavande, kvalitet, ljud, hållbarhet, driftsäkerhet etc. Ser därför ingen anledning att t.ex bryta ut parametern ljud och sedan resonera som så att eftersom något BT någon gång visat att "guldöron inte hör skillnad" sedan säga att "man behöver bara lägga 1000 kronor så är man i hamn".
Resonerar man så att "ljudet är lika bra" så är det ungefär som att säga att "en bil kör man mellan A och B, därför är det idiotiskt att lägga mer än 80.000 kronor för en ny bil. En bil för 80 kkr kör en precis lika bra till punkt B som en för 200.000 kronor".
Visst kan man i båda fallen hitta anledningar till att tycka att det är ok att det förhåller sig så och det får man tycka för mig.
Men subjektivt för mig - inte okej. Värsta feta rimmet.
Postad 20 October 2009 - 17:51
Och jag tycker att det som jag skrev i mitt inlägg är exakt det som du skrev i ditt fast med andra ord
Ja, så enkelt är det !
Jag tror att de flesta är ganska överens om det mesta, om man bara försöker
förstå vad den andre säger och menar.
Maveric
Postad 20 October 2009 - 18:30
Prestanda = ljudkvalitet då eller?
Sådana kravspecifikationer kör jag inte med, alltså en kravspecifikation som bygger på en funktion såsom "låta bra", "går att ringa med", "kan köra till jobbet", "kan transportera 50 personer mellan A och B" o.dyl. Kör man med enfunktionskrav förstår jag att man kan komma undan hur billigt som helst. För i stort sett kan ju vad som helst egentligen "låta bra" t.ex, det är enklare att ta genvägar som gör att ljudet inte skiljer sig så mycket, betydligt svårare om kvalitet, handhavande, driftsäkerhet etc vägs in.
Jag håller med Hifimatte här vad gäller dom personer som inte har koll på hur det förhåller sig med funktionen ljudkvalité.
Och AVR4000 när det gäller dom som har koll.
Intressant i alla fall att få lära sig om hur ni som sedan tidigare har koll på ljudfunktionen tänker kring hifiprodukter. Jag har säkert trampat nån på tårna utan att ens veta om det bara för att jag inte haft koll.
Postad 20 October 2009 - 19:19
Då är frågan, vad exakt är prestanda?
Det beror vad det är för produkt. Ett slutsteg som ska ta in en signal och förstärka den bör göra det utan att förändra signalen, det är prestanda.
OM det nu skulle vara hänt att en produkt för 1000 kronor "låter lika bra i blindtest" (fast då vill jag helt klart verifiera det själv dock, det hjälper inte mig vad andras test säger) väljer jag den inte i.a.f. Detta då min enkla uppfattning är att 1000 kronor momsat, fraktat och klart i Sverige ger en produkt där stora kvalitetsmässiga kompromisser gjorts.
Varför måste det vara det? Och oavsett så kan 10 st gå sönder under åren och det blir fortfarande inte dyrare än köpa en för 10 000 kr. Sen kan jag nog lova att 10 st inte går sönder.
Jag definierar funktion ifråga om HiFi som handhavande, kvalitet, ljud, hållbarhet, driftsäkerhet etc. Ser därför ingen anledning att t.ex bryta ut parametern ljud och sedan resonera som så att eftersom något BT någon gång visat att "guldöron inte hör skillnad" sedan säga att "man behöver bara lägga 1000 kronor så är man i hamn".
Det är nog en myt att billiga prylar skulle gå sönder mer. Av egen erfarenhet och åratal på forum så ser man att priset säger inte mycket om hur hållbart prylen är.
Visst kan man välja någon annan pryl för den har bättre handhavande men ett slutsteg, som vi snackar om här, har ju inte mycket att tänka på. En on/off knapp och anslutningar.
Jag har alltid ansett att begagnat är enda vägen om man t.ex spanar på en signalkälla för 1000 kronor. Nytt = budget, köper man begagnat kan man få avsevärt bättre grejer.
Vad du anser är ointressant i diskussionen. Om man kan se att det inte finns några ljudmässiga skillnader mellan en för 1000 kr och en för 10 000 kr så bör det komma fram och inte försvinna i dogmatiska påstående att "under en viss summa så är det inte bra".
Sitter du på slutsteget när du lyssnar?
För mig handlar en HiFi-produkts goda egenskaper om avsevärt mer än bara ljudet. Det spelar ingen roll om den "låter bra" om resten inte faller mig i smaken och gör att jag börjar misstänka snara verksadsbesök...
För mig handlar det stort sett bara om ljudet och gärna så billigt som möjligt. Kanske därför jag är så nöjd med resultatet och att jag ler varje gång man hör ett svindyrt system som låter orent och uselt som byggs upp av "mer än bara ljudkvalitér"
Inte jag faktiskt vad gäller källa/stärkare. Tills någon visar mig fet-dyr-prylar som jag tycker ger ett stort ljudlyft mot det jag har så tycker jag faktiskt det känns coolt att ha nåt billigt med dom finesser jag behöver. Och ju bättre högtalarna är desto coolare är det om receivern bara är nån rätt billig burk (fast den måste ha ok kvalité så den håller). Antar att det är mitt intresse för data/elektronik som gör att jag tycker det är läckert att man kan bygga nåt billigt som låter bra. Är inte så fascinerad av att ha läckra, vackra, metallblänkande prylar om inte insidan (=ljudet) är lika mycket bättre som dom fysiska attributen.
Något som man ser på forum är att det verkar vara extremt viktigt med utseendet än själva återgivningen. Jag kommer bygga in mina apparater i ett skåp så man slipper ha dom framme. Den k*kmätartävlingen är jag inte intresserad av
Postad 20 October 2009 - 21:01
När man skall köpa Hifi, måste man först bestämma sig för hur mycket pengar man hade tänkt/Vill
(spendera/slänga i sjön/investera)
Precis som när man köper bil så betalar man för design och märke
Skoda är billigt och bra och Audi är dyrt och lyxigt ( bara två exempel )
Båda två fyller sitt syfte och skodan är även om den är billiig inte en trabant.
( Den som vill förstå detta fattar vad jag menar )
Det finns alltid en gräns för vad man än skall köpa. Man kan inte köpa det absolut billigaste
och sedan påstå att det fyller sin funktion i ett musik/lyssningsrum. ( därom hoppas jag alla är överens )
Jag anser att man alltid skall börja med högtalarna ( vi lämnar rum och akustik utanför detta exempel )
Det är ur högtalarna, den färdiga produkten kommer och det är högtalarna som bestämmer
hur bra din anläggning skall ( Får ) låta. Det säger sig själv, eller hur.
Om vi koncentrerar oss på Högtalare och Förstärkare, då det är dettas som alla måste
ha. Behovet och tyckandet om signalkälla är ju som bekant i tråden helt olika.
( Iphone
Har man valt att använda sig av tex 50.000 kr, så anser jag att man bör lägga 30.000
på högtalarna och 20.000 kr på stärkaren. ( om man nu måste och vill använda alla pengarna )
Då väljer man först ut de högtalarna som man tycker är snygga, märkesriktiga, eller vad man
nu har för urvalsmetoder. Det är upp till var och en. Man får då kanske ihop 5-6 olika högtalare.
Man ser till att få dessa demade med samma stärkare ( kvittar vilken, bara den pallar trycket )
Nu har man valt högtalare.
Nu skall man välja stärkare. Detta kan man göra på många sätt. Inget är bättre än det andra.
Det kan vara att den är snygg, har rätt funktioner, passar in i hyllan, har rätt färg,
en kompis har en sådan och man vill ha en lika dan, den har status, den har fått bra betyg
i en tidning eller är mycket omtalad på ett forum. Välj själv vilket som är rätt sätt att välja
en stärkare på och skit i vad andra tycker och tänker.
Nu köper man stärkaren på öppet köp. Tar den med sig till affären där man hittat sina högtalare
och kopplar in ... Lyssna och lyssna och lyssna. Koppla sedan i högtalare nr 2 på listan.
Lyssna på samma musik. Koppla sedan in nr 1 igen. Vilka lät bäst. Om det var nr 1 så välj dom
var det nummer två .. så koppla istället in nr 3 på listan och sedan nr 2 igen.
Nu är jag nästan säker på att de flesta väljer nr 2. För nr 1 och 2 var inte bara valda på hur
de lät. De ser bra ut eller är det en av de högtalare man har drömt om att köpa.
Ta nu hem nr 2 ( på öppet köp ) och koppla upp allt hemma.
Är du nu nöjd .. behåll prylarna
Nu kan du göra samma sak med resten av prylarna du skall koppla till.
För nu har du valt de viktigaste bitarna i din anläggning.
Precis så här, har jag gjort vid samtiliga köp och jag sitter nöjd med mina
"budgetprodukter". Nästa gång skall jag gå upp i prisklass i mina tester.
Men jag skall garanterat jämföra med det jag har, innan jag köper en enda pryl.
Men som sagt, var och en bestämmer själv om man vill betala extra för märke
design och status. Det skall ingen J-el klanka ner på. Man går väl inte runt i stan
och kallar alla som har Mercedes 'a 500.000 för idiot. De är knappast idioter,
då de tjänat ihop till bilen själv och så gäller naturligtvis för Hifi också
( nu vet ni varför vissa har budget
Detta var så klart inget nytt .. men då ingen har skrivit det i detta forum
så tänkte jag vara den första ...
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 October 2009 - 21:05.
Postad 20 October 2009 - 21:17
Vad jag förstår syftade på mig när det gällde att ha iPhone som signalkälla?Om vi koncentrerar oss på Högtalare och Förstärkare, då det är dettas som alla måste
ha. Behovet och tyckandet om signalkälla är ju som bekant i tråden helt olika.
( Iphone, Cd spelare, squeezbox, sonos .. osv osv )
Till min stora förvåning utifrån endel poster så verkar folk ha valt tolkningen att jag tycker att iPhone är en bra signalkälla att använda sig av.
Läge för förtydligande alltså:
Jag tycker ljudet från iPhone är mycket bra, men jag tycker den är för osmidig att använda som signalkälla och därför använder jag den inte när det finns bra alternativ.
Postad 20 October 2009 - 21:20
Jag ville bara vara fyndig, då det är första gången Iphone har kommit upp
som signalkälla ( jag har inte läst eller tänkt på det innan och har ingen själv )
Läs resten istället, då den raden du kommenterade, var minst viktigt av allt jag skrev
Kommentera gärna resten ..
Maveric
Postad 20 October 2009 - 21:44
När jag har köpt hifi har jag inte satt nån direkt gräns för vad det får kosta. Har istället försökt bilda mig en uppfattning om vad jag behöver för att jag ska tycka att det blir så bra så jag känner mig väldigt nöjd (som tur är så har det inte blivit så farligt dyrtNär man skall köpa Hifi, måste man först bestämma sig för hur mycket pengar man hade tänkt/Vill
(spendera/slänga i sjön/investera)
Maveric
När det gäller högtalare så tycker jag att det funnits ett rimligt samband mellan ökning i pris och ökning i ljudkvalité, så där har det tankesättet funkat.
Men mellan förstärkare har jag inte funnit sambandet fastän jag tog helt och hållet för givet att det skulle finnas även där. Så när det gäller förstärkare så tycker jag att det är en bra idé att sätta ett pris på vad det får kosta.
Försökte hänga med i din metod för att välja högtalare, men lyckades inte riktigt
Postad 20 October 2009 - 22:10
Det kan vara att den är snygg, har rätt funktioner, passar in i hyllan, har rätt färg,
en kompis har en sådan och man vill ha en lika dan, den har status, den har fått bra betyg
i en tidning eller är mycket omtalad på ett forum. Välj själv vilket som är rätt sätt att välja
en stärkare på och skit i vad andra tycker och tänker."
Tycker att maveric har rätt i mycket av det han säger gällande koplexiteten gällande dessa typer av beslut. Det är så många parametrar som spelar in när vi avgör vad som är bra/dåligt rätt/fel värt/ovärt osv.
Det jag upplever som lite paradoxalt i citatet från mav. är att om vi ska välja audi i stället för skoda (för att återknyta till bilexemplet) så gjorde vi det för fler saker än ren och skär prestanda. Som Mav. är inne på så är det så mycket annat som gör att vi upplever en audi annorlunda än skoda, inte minst statusmässigt och den känsla detta skapar hos oss själva. JUST detta gör ju att det är svårt att bortse från vad andra tycker. Mav. menar att man ska skita i vad andra tycker och tänker, jag menar att det är just vad alla andra tycker och tänker som avgör det mer svårbestämda och icke enbart ekonomiska värdet av tex en bil. Det är ju när den breda massan anser att just audi är nått att sträva efter som det sannolikt för många blir en sak som skapar de där extra värdena som inte går att mäta i ren prestanda (toppfart, acceleration etc). Då handlar det om feelingen och trivsen att äga en viss produkt. Utifrån detta resonemang blir det ju riktigt riktigt viktigt att prata med er på forumet för att ta reda på vad som är eftersträvansvärt, läsa tidningar för att hitta de riktigt "rosade" prylarna, lyssna i vänskapskretsen vad som verkar vara ett tecken på framgång och lycka. Jag ser det som att endast lyssna till sin inre röst (om man har en sån) och följa sina egna tankar (om man nu tror att dessa är "rena" och "opåverkade") faller på principen om att allt är relativt. Om vi inte sätter saker i ett samanhang och jämfört med någonting så är det många gånger svårt att veta om man ska sitta nöjd i sin audi.
Postad 20 October 2009 - 22:42
Postad 20 October 2009 - 23:08
Utifrån detta resonemang blir det ju riktigt riktigt viktigt att prata med er på forumet för att ta reda på vad som är eftersträvansvärt, läsa tidningar för att hitta de riktigt "rosade" prylarna, lyssna i vänskapskretsen vad som verkar vara ett tecken på framgång och lycka. Jag ser det som att endast lyssna till sin inre röst (om man har en sån) och följa sina egna tankar (om man nu tror att dessa är "rena" och "opåverkade") faller på principen om att allt är relativt. Om vi inte sätter saker i ett samanhang och jämfört med någonting så är det många gånger svårt att veta om man ska sitta nöjd i sin audi.
Vill man ha något att skryta hemma så köper man väl det dyraste man har råd med. Lite Krell, någon fancy CD spelare för 60K och svindyra kablar. Det är ju lite som när en kompis köpte nya tallrikar, dom var fina men var så platta och oergonomiskt utformade att dom var värdelösa att ha mat och äta från. Men dom är ju snygga
Själv så lägger jag hellre mindre och får bättre ljud. Men det är jag det
Postad 21 October 2009 - 01:46
Vad gäller prestanda så läste jag häromdagen några tankar Emotiva's XPA-2 respektive och XPA-1. TIll jämförelse hade de lite olika andra saker, el del Bryston, el del Mark Levinsson, Linn. En slutsats var intressant. Upplevd skillnad var 1%, men det bytte han gladeligen mot de $9-10K som låg imellan. Och liknande tankar läser man väldigt ofta.
Tar man skillnaden Rotel respektive Classe finns de nog där också. Ett RB-1080 räcker långt. Visst, kanske inte lika långt som två stycken monoblock. Men jämför med det mer än 4ggr så dyra CA-2200 som specas tillföljande:Effekt 8 ohm: 2x200 watt (kontinuerlig effekt, båda kanalerna i drift samtidigt, 1 kHz, 1 % förvrängning). Vore riktigt roligt att jämföra de två stegen. Personligen skulle jag tro att det är svårt att motivera en CA-2200 i det läget. Och jag tror även detsamma gäller Emotiva's saker, som är ännu billigare än Rotels saker.
Emotiva behöver en återförsäljare i norden. Tror det skulle behövas som lite sanity check för resten av marknaden.
Sen slutligen så tycket jag jämföreserna för priser haltade lite. Det viktigaste saknades... rummet
Postad 21 October 2009 - 05:10
Men att då döma ut iPhonen som signalkälla kanske är en för snabb slutsats? Problemet kan ju ha varit komprimeringen. Vad var bitraten?Nej det va MP3 som spelades upp.
Skall man jämföra och dra slutsatser så måste väl gärna materialet som spelas upp vara likvärdigt (lossless kanske inte funkar med en iPhone?). Man jämför ju inte gärna stereoanläggningar med en audio-cd i den ena och en mp3-cd i den andra?
Postad 21 October 2009 - 07:17
Apple lossless kan man köra åtminstone.Men att då döma ut iPhonen som signalkälla kanske är en för snabb slutsats? Problemet kan ju ha varit komprimeringen. Vad var bitraten?
Skall man jämföra och dra slutsatser så måste väl gärna materialet som spelas upp vara likvärdigt (lossless kanske inte funkar med en iPhone?). Man jämför ju inte gärna stereoanläggningar med en audio-cd i den ena och en mp3-cd i den andra?
Postad 21 October 2009 - 07:39
Men att då döma ut iPhonen som signalkälla kanske är en för snabb slutsats? Problemet kan ju ha varit komprimeringen. Vad var bitraten?
Den funkar säkert ok för dom som vill,men inget jag är intresserad av.
Har min CD och gillar att gå runt i butiker och köpa mina skivor.
Postad 21 October 2009 - 08:07
Jadå, det finns ju de som vill skryta, och de som har passion. Vette tusan om tjejen jag såg idag på hifiklubben bara var där med sin kille, men de satt och lyssnade på ett par 802D med Classe monoblock och tjejen frågade sen om det var någon skillnad på fram och bakhögtalare eller om de var samma. Sedan var det någonting om Bose också. Sån tur var så skriver jag ner det till skär okunnighet och det är helt förlåtligt, alla måste börja nånstans.
Vad gäller prestanda så läste jag häromdagen några tankar Emotiva's XPA-2 respektive och XPA-1. TIll jämförelse hade de lite olika andra saker, el del Bryston, el del Mark Levinsson, Linn. En slutsats var intressant. Upplevd skillnad var 1%, men det bytte han gladeligen mot de $9-10K som låg imellan. Och liknande tankar läser man väldigt ofta.
Tar man skillnaden Rotel respektive Classe finns de nog där också. Ett RB-1080 räcker långt. Visst, kanske inte lika långt som två stycken monoblock. Men jämför med det mer än 4ggr så dyra CA-2200 som specas tillföljande:Effekt 8 ohm: 2x200 watt (kontinuerlig effekt, båda kanalerna i drift samtidigt, 1 kHz, 1 % förvrängning). Vore riktigt roligt att jämföra de två stegen. Personligen skulle jag tro att det är svårt att motivera en CA-2200 i det läget. Och jag tror även detsamma gäller Emotiva's saker, som är ännu billigare än Rotels saker.
Emotiva behöver en återförsäljare i norden. Tror det skulle behövas som lite sanity check för resten av marknaden.
Sen slutligen så tycket jag jämföreserna för priser haltade lite. Det viktigaste saknades... rummet
Visst finns det vilsna typer som i ditt exempel, som inte lyckas hitta kombinationen av intresse och det du beskriver. Finns många som köper Hifi med i stort sett enda syfte att det ska se snyggt ut och vara dyrt. De är ju lite synd att man inte iaf kan hitta nått man brinner för och sedan konsumera hårt inom detta område.
Om jag bodde i en liten by i tex Rwanda skulle jag trots hjärtlig passion för musik och hifi sitta nöjd med denna maskin https://www.prisjakt...kt.php?p=418277 . I min by skulle jag vara grabben hela dagen med denna maskin, allt är relativt och måste ställas mot en kontext. Även typen du träffade på hifiklubben skulle vara nöjd med denna maskin om han bodde i Rwanda och inte som kanske var fallet är idag, på östermalm med rika kompisar som är svåra att bräcka.. Ja, jag vet, jag ralierar lite men jag hoppas att ni ändå ser själva poängen utan att kalla mig fördomsfull
Postad 21 October 2009 - 08:48
Ikea har en för inbyggnad. Den låter dyrt när man stänger luckan... Handtaget är dessutom av aluminium.Konstigt nog är det förbannat svårt att hitta en mikro som inte låter plastig och ihålig när man stänger den, oavsett hur rejäl och gedigen den ser ut...
Delar denna "filosofi". Jag gillar också skivor. Men det är väl bara en tidsfråga innan man köper en Naim HDX, är jag rädd...Den funkar säkert ok för dom som vill,men inget jag är intresserad av.
Postad 21 October 2009 - 08:53
Man hoppas det...Jag tror att de flesta är ganska överens om det mesta, om man bara försöker
förstå vad den andre säger och menar.
Postad 21 October 2009 - 09:08
Tycker jag också ..
Men sedan är det rätt fräckt att fråga kompisen
- Vad vill du lyssna på
- Stones
- Jo men viken låt ?
Sedan knappeleknappar man på fjärren, så kommer det upp ett par låtar med samma namn
men olika artister .. på screenen
Ganska fräckt inte sant
I alla fall är det mycket mer praktiskt och samlar inte damm på HDD ..
Med det vill jag säga, att jag lämnat skivorna bakom mig redan för ett par år sedan
och för att återkoppla till Iphone, så är det en väg mot samma mål.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 21 October 2009 - 09:09.
Postad 21 October 2009 - 09:11
Nästa problem är den andra änden av skalan, är den testade "10.000" kronorsprodukten verkligen den bästa och därmed kan slutsatsen dras att "1000 kronorsprodukt slog marknadens bästa produkt för 10.000 kronor".
Det hjälper inte att komma dragande med att "blindtest har visat" o.s.v. Då uppstår direkt motfrågor om vilka produkter som testades, hur testet gick till, metodik, testperiod etc.
Vanlig enkel logik säger att en bra 1000-kronorsprodukt mycket väl kan låta "lika bra" som en dålig för 10.000 kronor. Men då ser man bara till en egenskap och bortser från resten. Sedan är frågan vad som sker däremellan, dels med en annan produkt eller rent av i segmenten mellan 1000 och 10.000 kronor.
Jag skulle under inga förhållanden köpa en ny produkt för 1000 kronor och ha som t.ex primär signalkälla o.dyl. Som ett exempel köpte jag den dåvarade budgetreferensen Pioneer DV-370 för några år sedan. En utmärkt DVD-spelare men alldeles för spinkigt byggd för att jag skulle vilja ha den som primär signalkälla. Den är däremot perfekt som andraspelare o.dyl.
Vissa klagar i högan sky på prisfixering och "dyra råd". Jag har uppfattningen att prisfixering råder åt andra hållet också, hur billigt går det ö.h.t att komma ner till om man sätter en enkel kravspecifikation?
Jag skulle t.ex inte köpa en nalle för 599 kronor med argumentet "man pratar lika bra i den som en för 4995 kronor". Det gör man naturligtvis men jag prioriterar helt andra egenskaper och det gör att en 1000-kronorsprodukt ny alltid ligger i underläge sålänge man för pengarna får utpräglad budget i utförandet.
Sedan är min enkla uppfattning att enda vägen till HiFi till småpengar heter hörlurar. För en summa av 1000 kronor får man riktigt vettiga lurar, sedan kan man med fördel ta dem och utvärdera signalkällor. Även hörlursförstärkare kan vara värt att fundera över.
En bra luranläggning kan t.ex bestå av lurar 1000 kronor, ev hörlursförstärkare 1000 kronor och en signalkälla, 2-3000 kronor beroende på prioritering. Summa 4000-5000 kronor. Ljudmässiga resultatet är flera klasser bättre än högtalaranläggning för samma summa, eller varför inte budgetfördelningsmotbevisning, alltså 50.000 kronors högtalare drivna av en Denon för 5000 kronor....
Istället för snedfördelning i stil med 50.000 kronor högtalare och förstärkare 5000 kronor kör jag tveklöst med hörlurar. Slipper rummet och får högre ljudkvalitet och behöver inte ens kämpa att bevisa att 1000 kronor räcker - det gör det utan problem i "lurvärlden".
Postad 21 October 2009 - 09:13
En liten stund på nätet för att lära sig lite mer om olika format och lossless
skadar aldrig
Och nu börjar man om igen i denna tråden .,,
https://www.minhembi...p;#entry2622971
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 21 October 2009 - 09:22.
Postad 21 October 2009 - 09:28
Postad 21 October 2009 - 09:57
Börjar icke om, jag la bara till en omröstning...Och nu börjar man om igen i denna tråden .,,
![]()
https://www.minhembi...p;#entry2622971
Mvh
Postad 21 October 2009 - 10:06
En fråga till Hiffimatte vad gäller detta, du lägger ju en hel del vikt på LTS/Faktiskt rekommendationer om "ofärgade" förstärkare och vill därför ha Rotel 1090, NAD 208 osv. Jag vet de är kraftfulla men det finns ju kraftfullare för kanske mindre pengar, varför läggs så mkt vikt på dessa skillnader som LTS säger sig hitta, när det i praktiken inte är någon som hör skillnad i blindtest? (som borde vara viktigare än en F/E test då)
vetskapen om att ha en helt ofägad förstärkare kan väl skapa lika stor känsla av välbehag som det gör för någon annan att det står BMW på bilen. Som jag ser det skulle inte detta vara mindre rationellt än nått annat.
Postad 21 October 2009 - 10:08
vetskapen om att ha en helt ofägad förstärkare kan väl skapa lika stor känsla av välbehag som det gör för någon annan att det står BMW på bilen. Som jag ser det skulle inte detta vara mindre rationellt än nått annat.
Klockren placebo.. men så länge man finner ett värde i det och är beredd att betala för det så är det helt ok tycker jag.
Det som jag tycker är tråkigt är när någon inte är upplyst och köper dyrt i tron att få något betydligt bättre än det billigare, men inte får det.
Så länge man vet skillnaden och sen gör sitt val är alla val "rätt".
Postad 21 October 2009 - 10:35
Klockren placebo.. men så länge man finner ett värde i det och är beredd att betala för det så är det helt ok tycker jag.
Det som jag tycker är tråkigt är när någon inte är upplyst och köper dyrt i tron att få något betydligt bättre än det billigare, men inte får det.
Så länge man vet skillnaden och sen gör sitt val är alla val "rätt".
hehe exakt, kille som maveric pratar om lite längre upp i tråden ( han överhörde honom lyssnades på dyra B&W högtalare på hifiklubben) är ju sannolikt ett bra exempel på det.
Postad 21 October 2009 - 15:20
Tyvärr stämmer det inte alls alltid att dom dyra förstärkarna har mer finesserNågot som jag tycker denna diskussion har glömt i jämförelsen är att även om en 10 000 kr förstärkare och en 100 000 kr förstärkare låter så lika att de är svåra att skilja åt så har den dyrare i alla fall i hembiovärlden mer finesser och bättre byggkvalité.
Det var faktiskt vad jag kunde koppla in till min Yamaha DSP-Z11 som gjorde att den valdes. Ljudkvalitén utgick jag från att de var mycket bra och jag har vänner med billigare anläggningar som låter lika bra men de klagar istället på att de inte kan göra samma saker i de förstärkarna som jag kan göra i min.
Det kanske duger bara med en blindtest när de gäller stereoförstärkare men även där antar jag att finesser och byggkvalité också är faktorer i valet av förstärkare.
Pioneer Susano är inte heller helt bra på finessbiten, en mycket billigare Denon tex kan betydligt mer.
Postad 21 October 2009 - 16:37
En fråga till Hiffimatte vad gäller detta, du lägger ju en hel del vikt på LTS/Faktiskt rekommendationer om "ofärgade" förstärkare och vill därför ha Rotel 1090, NAD 208 osv. Jag vet de är kraftfulla men det finns ju kraftfullare för kanske mindre pengar, varför läggs så mkt vikt på dessa skillnader som LTS säger sig hitta, när det i praktiken inte är någon som hör skillnad i blindtest? (som borde vara viktigare än en F/E test då)
Därför mitt mål handlar inte bara om vad jag hör utan själva inställningen till hifi. Det är lite som jag får välja mellan två skivor, ena är originalinspelningen i 24/96 och den andra är perfekt nerkonvertering till 16/44.1. I blindtester skulle jag inte kunna skilja dom åt, men jag köper den lite dyrare 24/96 skivan på grund av inställningen och feelgood. Hade den varit mycket dyrare så hade jag nog inte gjort det men lite dyrare så gör jag det.
Samma med hifi. Dom extremt små felen dom upptäcker i F/E lyssningar kommer jag kanske aldrig höra, men min inställning är fortfarande att ha så bra det går sålänge jag känner priset är motiverat. Det ger även en feelgood känsla.
Så hade en beg Nad 208 eller Rotel 1090 kostat 100K så hade jag valt något billigare, men priset är så rimligt, att jag känner det är värt dom pengarna för feelgooden och behålla inställningen till hifi.
Hoppas det klargjorde det?
Frågan är vilka bevis som finns för att en produkt för "1000" kronor låter lika bra som en annan produkt för "10.000" kronor. Något säger mig att i det sortiment som finns på marknaden går det omöjligt att bevisa detta, sedan är frågan, är "1000" kronorsprodukten verkligen den bästa i den prisklassen eller det kanske rent av finns ännu bättre?
Du är jobbigt fixerad vid priset. Bevisen är ju resultat från F/E lyssningar. Om man inte finner några fel på A men finner fel på B, C, D, E, etc, så har du rätt bra underlag. Och priset har ju inget med prestandan att göra. Den säger bara hur mycket som producenten vill ha ut för produkten.
Vart är placebon i det? Tror du missuppfattat vad ordet placebo betyder.
Postad 21 October 2009 - 17:05
Det skulle vara helt uteslutet för min del att köpa en produkt olyssnad p.g.a ett test, då väger det i.s.f högre om produkten genomgående rekommenderas ihop med en annan produkt jag redan äger.
Inte ens ett F/E-test publicerat i MoLT skulle få mig att köpa olyssnat bara p.g.a testet. Det, liksom andra tester, kan få mig intresserad av en produkt men jag tar inget test som en absolut sanning i dessa fall.
Det hjälper inte mig att ett F/E-test visat "inga fel". Det säger mig ingenting om hur förstärkaren kan driva mina egna högtalare eller hur kombinationen kommer att passa mig. Detta gäller även andra tester.
Jag skulle därför inte skriva på ett forum att rekommendationer är felaktiga, att råden är felaktiga och att man enbart skall köpa produkter baserat på F/E-test eller att färgning är hemskt och transparens är himmelriket eller att skillnader = placebo och att elektronik har ypperliga prestanda nästan gratis medan högtalare är en ytterst avancerad produkt som måste kosta 10 ggr mer än elektroniken för att anses bra etc m.m.....
Ju mer det propageras för billiga produkter utifrån F/E-test och blindtest, "felaktiga rekommendationer", "korrupta branschen", UFO och healing kontra HiFi etc - desto mer sugen blir jag på de utskällda produkterna. Framförallt finner jag färgningsskräcken som fascinerande. Att dela in produkter i transparent respektive färgande (när det vare sig finns en standard för det samtidigt som urvalet av testade produkter är en promille av utbudet om ens det) gör att jag blir än mer intresserad av färgning etc och den stimulans det ger.
Jag skulle utan minsta tvivel köpa en rörförstärkare bara på argumentet att den är dålig p.g.a att den "färgar"... Det får mig att bli intresserad av att undersöka saken närmare och dra egna slutsatser istället för att överlåta tänkandet åt andra.
Lika lite som jag vill ha en hamburgare från McDonald´s, lika lite vill jag äga en F/E-testad produkt med argument "den är F/E-testad och befanns vara transparent" - jag vill inte heller äga en produkt p.g.a att den "blev testvinnare i tidning X".
Bara det faktum att ljudet från stereon påverkas kraftigt av rummet (och skiljer sig åt beroende på rum) gör att om jag vill ha ett analysinstrument för skivor, då skulle jag inte pilla med högtalare eller rum - då eliminerar jag dessa två saker och kör med hörlurarna istället. För då låter det likadant överallt (sålänge det är samma utrustning). Därför är transparens o.dyl meningslöst för min del när det gäller utrustning som är påverkad av rummet. Då är det i.s.f bättre om man kan att bygga ett ljudrum och sedan köpa utrustning till det.
Edit:
Exempel på en tråd som inte precis gagnar F/E-saken
Länken visar ett exempel på en tråd som för min del gör att F/E-test närmast diskvalificeras som urvalsmetod för min del. Inte p.g.a testet - enbart p.g.a propagandan som skulle få mig att känna mig dum om jag skulle välja förstärkare efter vad som skrivs längre ner i den länkade tråden.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 21 October 2009 - 17:09.
Postad 21 October 2009 - 17:27
Jag är "fixerad" vid att undvika produkter där priset gått ut över kvaliteten. Det gör i sin tur att jag är skeptisk till produkter som är "mycket billigare" än konkurrenterna eller när man rekommenderar produkter med argumentet "blindtest visar att man inte behöver lägga mer pengar". Etc.
Jo, tillverkarna gläds åt sådana som du som sätter så stort förtroende för pris och kvalité.
Det skulle vara helt uteslutet för min del att köpa en produkt olyssnad p.g.a ett test, då väger det i.s.f högre om produkten genomgående rekommenderas ihop med en annan produkt jag redan äger.
Tyvärr så verkar du tro att hifi är magi. Så är det inte. Det är enkel vetenskaplig fysik hur apparater fungerar ihop.
Inte ens ett F/E-test publicerat i MoLT skulle få mig att köpa olyssnat bara p.g.a testet. Det, liksom andra tester, kan få mig intresserad av en produkt men jag tar inget test som en absolut sanning i dessa fall.
Nej, för dig nej. Jag vet ju hur dessa tester fungerar så jag har inga problem med det. Har du läst något F/E test?
Det hjälper inte mig att ett F/E-test visat "inga fel". Det säger mig ingenting om hur förstärkaren kan driva mina egna högtalare eller hur kombinationen kommer att passa mig. Detta gäller även andra tester.
Nja, det säger ju rätt mycket faktiskt.
Jag skulle därför inte skriva på ett forum att rekommendationer är felaktiga, att råden är felaktiga och att man enbart skall köpa produkter baserat på F/E-test eller att färgning är hemskt och transparens är himmelriket eller att skillnader = placebo och att elektronik har ypperliga prestanda nästan gratis medan högtalare är en ytterst avancerad produkt som måste kosta 10 ggr mer än elektroniken för att anses bra etc m.m.....
Du verkar ha svårt att ta till dig att inbillningar är vanliga. Men ärligt så bryr jag inte mig det minsta att du betalar mer för sämre ljud, det är ditt problem. Det är dock trist att nybörjare ska få dåliga råd och dom som påstår dessa skillnader vågar inte ens stå för dom. Det borde få många att fundera lite mer.
Redigerat av Hifimatte, 21 October 2009 - 17:34.
Postad 21 October 2009 - 17:33
Tycker många ska funderar på detta mer ur en vetenskaplig synvinkel och försöka släppa hifitidningars påstående ett tag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
49 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?