![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 30 december 2009 - 10:44
Postad 30 december 2009 - 14:46
Jag håller med om att fjärren är katastrof. Riktningskänsligheten är den värsta jag stött på hittils, tur att man har en Harmony multifjärr som löser alla dessa problem. In i garderoben med 390 fjärrkontrollen bara...
Håller med den medföljande fjärrkontrollen ska man helst byta ut

Själv så kör jag men Onkyo tx-nr807 fjärrkontroll.. och då blir allt bara SÅ mycket bättre när det gäller känslan av kvalite. Synd att dom sparar in på en sådan sak.
Fast å andra sidan så skulle jag ändå köra med en multifjärr oavsett vilken dom än sänder med.
Har snart lagt in all funktioner som inte automatiskt ställs in när man ändrar till Onkyo fjärren.
mvh
Denna spelar är grym har haft den sedan November månad.. kör med en separat extern hård-disk som jag har lagt på en hylla ovanför BD spelaren.
Postad 30 december 2009 - 16:14
Exakt! Det viktigaste med en BD-spelare är ju att den kan spela upp BD-filmer!!!
Returnerar min LG 390 i morgon. Jag är SÅÅÅÅ trött på den bedrövliga och plastiga fjärren. Hittar inte rätt knapp i mörkret! Samt tycker att hela spelaren utstrålar "El Cheapo"-kvalitet. Ta t.ex. en sådan sak som att det enbart är framfötterna som är kromade. Bakfötterna är svarta... Eller att chassit är 0,5 mm plåt... Eller att RCA-kontakterna inte är guldpläterade...
Det blev en rejäl Cambridge istället. Snacka om kvalitetsskillnad!
Du verkar ha extremt svårt att bestämma dig för vad du tycker.....
Postad 30 december 2009 - 16:44
Plastig kvalitet + MKV + WLAN vs Rejäl kvalitet + SACD + DVD Audio + HDCD
Inget lätt val precis! Men jag tror att jag kommer att uppskatta 650:s kvalitet i längden.
Postad 30 december 2009 - 19:00
- Ni som känner till Playstation 3, vad vinner man med LG?
För min del är det bl a skönt att slippa ha datorn igång vid streaming av hd => använda nas istället.
kn
Postad 30 december 2009 - 19:51
kn
Postad 30 december 2009 - 20:25
Den vill inte läsa mitt 16gb NTFS-formaterade USB-minne.
Ljudet hackar när jag spelar .mkv -filer från ett FAT-formaterat USB-minne.
Den vill inte läsa flera av mina äldre DVD-filmer.
Har någon annan råkat ut för samma sak?
Postad 30 december 2009 - 21:43
Jag köpte en BD390 idag och är inte alls nöjd tyvärr.
Den vill inte läsa mitt 16gb NTFS-formaterade USB-minne.
Ljudet hackar när jag spelar .mkv -filer från ett FAT-formaterat USB-minne.
Den vill inte läsa flera av mina äldre DVD-filmer.
Har någon annan råkat ut för samma sak?
För att spela högupplöst material rekommenderar LG att man har en USB hdd med extern strömförsörjning.
Det är inte så att några av dina äldre DVD filmer är av en annan region?
Postad 30 december 2009 - 21:52
Jag har läst igenom delar av tråden och sett att .mkv uppspelning inte alltid går smärtfritt (borde ha sökt på det först och ber om ursäkt för det)
Det börjar luta åt returnera 390'n och köpa en media-extender att spela .mkv på och låta min philips-dvd hänga med ett tag till.
Postad 30 december 2009 - 21:53
Filmerna är region 2 utan en repa (Monsters Inc. Snatch bla..) och min gamla philips-dvd spelar dom utan problem.
Jag har läst igenom delar av tråden och sett att .mkv uppspelning inte alltid går smärtfritt (borde ha sökt på det först och ber om ursäkt för det)
Det börjar luta åt returnera 390'n och köpa en media-extender att spela .mkv på och låta min philips-dvd hänga med ett tag till.
Ja är du inte ute efter en BD spelare så låter det mer vettigt.
Postad 30 december 2009 - 22:07
Redigerat av xLR8, 30 december 2009 - 22:09.
Postad 30 december 2009 - 22:10
Jag hoppades på en maskin som klarar av att spela DVD/BD samt uppfyller mina behov på en mediaspelare. Allt för att minimera mängden apparater i tv-hyllan. Men det lutar åt att det får bli två maskiner iaf.
Ja det var ju synd, en dum fråga kanske men har du updaterat den till senaste firmware?
Postad 30 december 2009 - 22:17
Postad 01 januari 2010 - 11:48
För att man vill ha allt-i-ett som flera andra uttryckt. Vore inte fel om den kunde kombineras med en router och ha plats för hårddiskar. Poängen med mitt inlägg var just att BD390 är (för mig) en mediaspelare som gör att man slipper köpa en separat bluray spelare senare när utbudet och priserna på filmer blivit bättre. Det börjar gå åt det hållet och det finns många filmer med vettiga priser, men det är en annan diskussion.eh... tiita på blu-rayfilm? motfråga: varför köpa en spelare för 3000:- om man ändå bara ska använda funktioner som en mediaspelare för 1200:- klarar?
Postad 02 januari 2010 - 12:03
När man ser på en mkv eller avi film på spelarn, kan man då se nån info om hur lång filmen är?
Jag ser bara hur långt jag sett när man trycker på info-knappen...
Postad 02 januari 2010 - 12:42
Postad 02 januari 2010 - 13:17
Search knappen är din vän....En fråga som stört mig ett tag.
När man ser på en mkv eller avi film på spelarn, kan man då se nån info om hur lång filmen är?
Jag ser bara hur långt jag sett när man trycker på info-knappen...
Postad 02 januari 2010 - 13:31
Jag har kört en HTPC ett par år nu och funderar på att byta ut den mot en BD390. Jag har en extern hård disk där jag har alla mina filmer. Jag har kopierat alla mina filmer till disken så att jag ska slippa sätta i dem. Det jag undrar är om jag kommer att kunna spela dessa filmer direkt ifrån BD390 eller om jag måste göra om dem till mkv eller divx format. De ligger i vanlig filstruktur nu med vob filer och allt.
vob funkar utmärkt....
Postad 02 januari 2010 - 19:35
Har läst igenom tråden och är sugen på en LG BD390. Jag har nyss köpt en Hemmabioreciver Pioneer vsx 819 och 5.1 system Harman Kardon S11. Jag har även en macbook är och får snart hem min airport express.
Tänkte höra om det går bra att streama filer från Macbook/airport express till LG:n?
Vad behöver man ha för mjukvara i macbooken för att kunna strema?
Att sedan få ut kanonbild och grymmigt ljud ur pioneer förstärkaren lär inte bli nått problem

Dock så är det nå drygt strul med den automatiska kallibreringen av suroundljudet hos Pioneeren. Blir alltid "Err fch"
Men ska testa med en ny mic från BRL annars ska jag be om en ny reciecer.
Tack på förhand!
Postad 03 januari 2010 - 00:57
Om man beställer från tyskland, får man tyska eller engelska menyer? Om man köper i Sverige, får man svenska eller engelska? Misstänker dock att det är engelska som gäller i båda fallen eller?
Postad 03 januari 2010 - 09:51
Någon frågade om detta tidigare i tråden men jag har inte hittat nån som svarat så jag kör en gång till..
Om man beställer från tyskland, får man tyska eller engelska menyer? Om man köper i Sverige, får man svenska eller engelska? Misstänker dock att det är engelska som gäller i båda fallen eller?
Kan bara svara angående import, köper du från Tyskland så är menyerna på engelska.
Postad 03 januari 2010 - 11:54
Kan bara svara angående import, köper du från Tyskland så är menyerna på engelska.
så även i Svenska maskiner...
Postad 04 januari 2010 - 08:25
så även i Svenska maskiner...
Stämmer delvis, jag har nämligen min svenska maskin på Svenska

Postad 04 januari 2010 - 19:07
Åhhh, en Svensk med Svensk maskin på Svenska....Stämmer delvis, jag har nämligen min svenska maskin på Svenska

Postad 04 januari 2010 - 20:29
vob funkar utmärkt....
Tack för svaret. En annan fråga när det gäller uppselningen av dem. Om jag har lagt in en DVD films samtliga filer i en katalog, kommer spelaren se hela katalogen som en DVD som i windows mediaplayer så att man ser det som en vanlig DVD med kapitel och allt eller kan man bara köra vob filerna en i taget?
En annan fråga är med bilder som visas för foldern. Om jag lagt in en jpeg bild på fronten av DVD skivan i katalogen, kommer den komma upp på skärmen för den katalogen?
Postad 05 januari 2010 - 01:06
vob funkar utmärkt....
Jag får inte vob att fungera, direkt från extern hårddisk.
Streamar jag från datorn går det i viss mån.
Nått man behöver ändra för att få detta att fungera?
Postad 05 januari 2010 - 01:13
Nä min undran va hur dom komme fungera tillsamans..
Men jag gjorde en liten vndning o beställde Lg 390 fast med Onkyos 607
Lika br gå upp ett snäpp till när man en då håller på
Greven
Jag har kört med 607 ett tag, gryyym förbättring mot min gamla centrum-dvd

Eller någon som vet nått om varför bilden laggar något vid uppspeling över usb?
Postad 05 januari 2010 - 06:32
Om du menar att den "rycker till" typ varje eller varannan sekund så är det likadant på min... Men bara när detJag har kört med 607 ett tag, gryyym förbättring mot min gamla centrum-dvd
. BD390 sviker mig dock på uppspelning av .iso/.vob. samt att det "laggar" när man spelar upp från extern hårdisk, men det är väl gränssnittet som inte pallar...
Eller någon som vet nått om varför bilden laggar något vid uppspeling över usb?
är "mera bild , typ panoreringar, som ska flyttas.
Postad 05 januari 2010 - 15:12
Om du menar att den "rycker till" typ varje eller varannan sekund så är det likadant på min... Men bara när det
är "mera bild , typ panoreringar, som ska flyttas.
Ja precis, när det är "mer bild" som du säger.. det kräver ju att mera data skickas på kabeln och den hinner väl därför inte med. Jag har däremot funnit att det blir bättre om man sänker från 50 till 24 hz på uppdateringsfrekvensen.
Läste runt lite, och kan spela upp img/iso om man döper om dem till mkv, men då failar allt stenhårt, menyer/subs/ljudval går inte att byta. Allt blir en enda lång filmfil. Lyckades även spela upp själva "filmfilerna" ur video_ts mappar men då går det inte heller att byta ljud/subs osv. men men, israelerna verkar ju haft lite trubbel med sina Dune-spelare så antar att min dvd-brännare får jobba ett tag till och bränna iso. på skiva
Postad 06 januari 2010 - 13:51
Åhhh, en Svensk med Svensk maskin på Svenska....
Vad kommer det sig? Jag köpte min från Komplett. Iofs Norskt...
En maskin köpt från svensk återförsäljare kan ju ändå vara en EU-import från Tyskland.
Tror att tex. Cdon.se kör med importmaskiner.
Postad 06 januari 2010 - 21:56
Men får bara "check disc", sedan spottar den ut skivan. Brännt 3 ggr med en cd-rw (funkar det?) + 1 gång med en vanlig DVD-R och angett i Nero att den skall bränna med ;
Tabbarna i Nero enligt följande :
Multisession : Ingen Multisession
ISO : Mod 1, ISO 9660 BARA, Filnamn Längd ISO Nivå 1
Teckenuppsättning : ISO 9660 (standard iso CD-ROM)
Tillåt sökdjup på mer än 8 mappar ibockad
Tillåt mer än 255 tecken ibockad
Etikett : Ingen
Bränn : Disc at once
Som hudvudmapp på skivan hittas : RMTM0000
under denm en mapp som heter : SCARLET (i den en fil som heter : kpjc19_1.dvd)
Kan tilläggas att jag fick någon automagisk uppdatering via nätverket som jag uppdaterade för ca 2 veckor sedan.
Postad 06 januari 2010 - 22:20
Postad 06 januari 2010 - 22:24
Jag har för mig att du inte kan göra den regionsfri om du har uppdaterat maskinen. Om du söker i tråden så finns det mer svar om detta.
Enligt denna sidan (http://www.fixya.com...g_bd_390_region) skall man kunna skriva tillbaka fw från augusti - funkar inte på min spelare som bara ger error updating efter ett tag.
Morr.
Postad 06 januari 2010 - 22:30
INFO : BD 8.08.529.B
Tokskumt..
Edit : 529 verkar vara November uppdatering - alltså kanman inte nergradera spelaren - ######r va surt ;(
Redigerat av Unregistereda2499477, 06 januari 2010 - 22:37.
Postad 07 januari 2010 - 17:57

Ett utförligt sätt att göra den regionfri finns här : http://www.avforums....ack-please.html
1. Spelaren MÅSTE nergraderas, och det görs enklast via ett USB-minne kopplat på fronten till spelaren.
2. Hämta den 6000.ISO (bränn med ImgBurn - det är gratis att hämta och världsbäst).
3. Uppdradera spelaren igen från ett USB-minne på fronten. Klart.
Postad 07 januari 2010 - 17:59
Skam den som ger sig
- Nu regionfri !
Ett utförligt sätt att göra den regionfri finns här : http://www.avforums....ack-please.html
1. Spelaren MÅSTE nergraderas, och det görs enklast via ett USB-minne kopplat på fronten till spelaren.
2. Hämta den 6000.ISO (bränn med ImgBurn - det är gratis att hämta och världsbäst).
3. Uppdradera spelaren igen från ett USB-minne på fronten. Klart.
Det där va klart högintressant, blir att prova senare ikväll. Hur fungerar det praktiskt, måste du manuellt ställa in region eller sköts det automatiskt?
edit: Det blev väldigt ointressant igen när jag läste att det endast var för DVD

Redigerat av stabbe, 07 januari 2010 - 18:03.
Postad 07 januari 2010 - 19:25
ersätta min popcorn hour till fullo? den spelar ju upp allt i mkv väg. eller såbra är det
inte med denna? kanske inte kan erssätta en mediaspelare?
eller ni som har denna kan den spela upp det utan problem?
har iofa en ps3 men att kolla bluray på den ja det låter något fruktansvärt fläkten alltså!
men när jag lirar en film på ps3an så kan man ju skicka ljudet igen min förstärkare
och få dolbyhd och dom andra ljudformaten fast min förstärkare inte klarar dom, kör genom hdmi på den
men hdmi1,3. kan man göra sammam med denna lg spelare?
och jag antar att den klarar ntfs??????
Redigerat av Gurra101, 07 januari 2010 - 21:21.
Postad 07 januari 2010 - 23:02
hej. har kollat lite i tråden men vet inte om jag fått något svar till 100procent. jo kan denn spelare
ersätta min popcorn hour till fullo? den spelar ju upp allt i mkv väg. eller såbra är det
inte med denna? kanske inte kan erssätta en mediaspelare?
eller ni som har denna kan den spela upp det utan problem?
har iofa en ps3 men att kolla bluray på den ja det låter något fruktansvärt fläkten alltså!
men när jag lirar en film på ps3an så kan man ju skicka ljudet igen min förstärkare
och få dolbyhd och dom andra ljudformaten fast min förstärkare inte klarar dom, kör genom hdmi på den
men hdmi1,3. kan man göra sammam med denna lg spelare?
och jag antar att den klarar ntfs??????
Den kan spela upp allt vad mkv heter men jag har stora problem med undertexter. Filmer där engelska finns inlagd som undertext får jag inte en svensk undertext att fungera. Och det är många filmer där engelsk undertext är inlagd i filmen. Detta problem är när jag streamar. Inte samma problem om man stoppar in en hårddisk i usb-ingången i spelaren. Det kan ju bero på mina tillkortakommanden i datakunskap! :-)
Du kan låta LG:n göra jobbet vad det gäller ljudet, skicka PCM till din förstärkare och få de nyaste ljudformaten. Och den klarar NTFS.
Enligt mitt tycke så kan den inte ersätta en dedikerad mediaspelare men nästintill. Jag själv har beställt en Xtreamer och kommer att använda LG 390 som DVD/blueray-spelare.
Postad 07 januari 2010 - 23:14
Tack för svaret. En annan fråga när det gäller uppselningen av dem. Om jag har lagt in en DVD films samtliga filer i en katalog, kommer spelaren se hela katalogen som en DVD som i windows mediaplayer så att man ser det som en vanlig DVD med kapitel och allt eller kan man bara köra vob filerna en i taget?
En annan fråga är med bilder som visas för foldern. Om jag lagt in en jpeg bild på fronten av DVD skivan i katalogen, kommer den komma upp på skärmen för den katalogen?
Hittade nyss svaret i en av recenssion av den här på forumet https://www.minhembi...m/artiklar/2006
Från den förstår jag att den inte klarar av att läsa katalogstrukturen direkt från en DVD om man bara kopierat som jag har och som var fallet i mediacenter. vob filerna kommer bara att spelas upp en i taget med några sekunders väntetid mellan varje fil.
Om man däremot gör om DVD:n till en iso fil så klarar den av det utan problem så man får väll köra på workarounden och göra om filstrukturen från DVD rippen man gjort till iso filer allternativt rippa DVD sammlingen igen. Men gissar att det blir att göra om de rippade filer jag redan har då det borde gå snabbast.
Postad 08 januari 2010 - 00:13
Den kan spela upp allt vad mkv heter men jag har stora problem med undertexter. Filmer där engelska finns inlagd som undertext får jag inte en svensk undertext att fungera. Och det är många filmer där engelsk undertext är inlagd i filmen. Detta problem är när jag streamar. Inte samma problem om man stoppar in en hårddisk i usb-ingången i spelaren. Det kan ju bero på mina tillkortakommanden i datakunskap! :-)
Du kan låta LG:n göra jobbet vad det gäller ljudet, skicka PCM till din förstärkare och få de nyaste ljudformaten. Och den klarar NTFS.
Enligt mitt tycke så kan den inte ersätta en dedikerad mediaspelare men nästintill. Jag själv har beställt en Xtreamer och kommer att använda LG 390 som DVD/blueray-spelare.
Men den kan ju spela upp allt i mkv väg skriver du? Varför kan den inte ersätta en mediaspelare?? Det är den biten jag inte hänger med på? Det jag vill av min media spelare är att kunna lira mkv och Xvid eller det som lg:n verkar kunna. Vad mer extra kan en mediaspelare???
Postad 08 januari 2010 - 08:22
Men den kan ju spela upp allt i mkv väg skriver du? Varför kan den inte ersätta en mediaspelare?? Det är den biten jag inte hänger med på? Det jag vill av min media spelare är att kunna lira mkv och Xvid eller det som lg:n verkar kunna. Vad mer extra kan en mediaspelare???
Den klarar inte av Iso eller img, sedan var det problem som sagt med undertexterna. Den har heller inget film-minne, dvs. den kommer inte ihåg var du stoppade filmen om du mot förmodan vill fortsätta och se den nästa dag. det var väl det! Men ska du använda den till mkv och xivid så köp den! Jag köpte min från Mp3 i tyskland, funkade kanon! :-)
Postad 08 januari 2010 - 08:38
Den klarar inte av Iso eller img, sedan var det problem som sagt med undertexterna. Den har heller inget film-minne, dvs. den kommer inte ihåg var du stoppade filmen om du mot förmodan vill fortsätta och se den nästa dag. det var väl det! Men ska du använda den till mkv och xivid så köp den! Jag köpte min från Mp3 i tyskland, funkade kanon! :-)
För mig är väl problemet att jag vill se engelska filmer med engelska undertexter (bra när man inte vill väcka grannarna). Undertextstödet är inte det bästa med PCH.
Dessutom om man ska streama med DLNA bör man vara medveten om att det inte ingår stöd för undertexter i "specifikationerna" för det protokollet. iIlket gör att inte alla har NAS stöd för det.
Rätt mig gärna om jag har fel. Siter med en Synology DS409+.
Postad 08 januari 2010 - 16:26
När jag ser vanliga DVD så fyller den ej hela rutan ser ut som man ser i 4,3 läge
LG jobbar med Onkyo 607
Nån som kan förklara va jag ska pilla på
Postad 08 januari 2010 - 17:49
Har kikat lite på blurayspelare nu och är väldigt intresserad av just denna maskin. Tänkte bara kika lite, kan man streama mkv o xvid-filer från en dator som t.ex. med en popcorn hour? Och har den då stöd för undertexter då?
Postad 08 januari 2010 - 19:20
Liten fråga
När jag ser vanliga DVD så fyller den ej hela rutan ser ut som man ser i 4,3 läge
LG jobbar med Onkyo 607
Nån som kan förklara va jag ska pilla på
efter par nya filmer vissa fyller ut fullt andra inte??
Postad 09 januari 2010 - 11:20
Har haft problem med undertexter när jag streamar från min NAS Dlink 323. Även fast jag lägger en srt fil i samma mapp med samma namn som filmen. Den hittar inte ens filen. Med USB funkar det dock. Hittar tom filen. Nu helt plötsligt funkar det. Jag matar mkv filmer från NAS via kabel med srt i samma mapp. Srt syns inte men Svensk text finns. Orsak...? Inte en aning. Kan det bero på att jag "mappat" upp NAS och tilldelat den en enhetsbokstav? Fattar nada...
Postad 09 januari 2010 - 12:51
Fungerar inte iso filer? Jag såg att de gick att streama enligt den här reviewn ialla fall, https://www.minhembi...m/artiklar/2006
Fungerar ISO filer att köra ifrån extern usb hård disk eller är det bara streamade ISO filer av DVD som fungerar?
Postad 09 januari 2010 - 17:19

Postad 09 januari 2010 - 18:23
Är det ingen annan än jag som använder spelaren till att spela BD-filmer? Det var ett väldans trasslande med filer hit och dit. Stoppa i skivan och kör. Det är enklare.
Det händer.... Ja att jag köper en BD eller hyr en.... hmmmm, men det är sällan....

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar