* Officiell Tråd - TX-SR308,508,578,608 *
768 svar till detta ämne
Postad 27 December 2010 - 16:35
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Tjenare
Även jag köpte en 608 på elgiganten. Har dock ett problem, ljudet är förbannat lågt. Kan dra upp ljudet på 35-40 och det viskas fortfarande. Har inte viljat höja mer eftersom det verkar skumt. Det blir likadant i högtalare som hörlurar, så jag det kan inte ha att göra med högtalare/högtalarkabel i alla fall.
Kör HDMI hela vägen: grafikkort - reciever - TV. Har hört att dåliga HDMI-kablar kan orsaka den här typen av problem, är det värt att undersöka? Har tyvärr inte kunnat testa en optisk ljudkabel, men får eventuellt köpa in en sån också för att testa det.
Det finns ju även gott om olika inställningar, men det känns inte som att man ska behöva höja exempelvis intellivolume-funktionen för att få ordentlig volym. Det leder väl bara till en ###### massa dist?
Tacksam för svar 
Hade samma problem tills jag körde den automatiska kalibreringen.
Postad 27 December 2010 - 17:06
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Tänk om folk kunde iaf bläddra igenom manualen INNAN dom kopplade ihop allt?
Postad 27 December 2010 - 17:42
Egget123
-
Egget123
-
Rookie
-
3 inlägg
Alla kanske inte förstår vart enda ord som står i manulen, dessutom står inte ALLT i manualerna  Mitt problem löste sig genom att jag fipplade runt ett bra tag. Tror det var loudness inställningen som ######des.
Postad 27 December 2010 - 17:58
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Alla kanske inte förstår vart enda ord som står i manulen, dessutom står inte ALLT i manualerna 
Mitt problem löste sig genom att jag fipplade runt ett bra tag. Tror det var loudness inställningen som ######des.
Nej men det mesta står där (däribland distance-inställningarna) och dessutom finns dom flesta manualer även på svenska.
Postad 27 December 2010 - 19:55
Unregisteredc2e15e02
-
Unregisteredc2e15e02
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
även jag slog till på denna via elgiganten.se... slut i lager men skulle skickas 3e januari stod det.. 2990 + 59kr i frakt, lätt värt det för att slippa gå upp tidigt och köa i kylan.
ska bara skaffa högtalare oxå, blir nog hkts30
Postad 27 December 2010 - 21:31
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Min är i alla fall skickad och sorterad i Jönköping vid 20 tiden så jag borde få den imorgon om inte posten strular till det som vanligt.
Postad 27 December 2010 - 22:35
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Då vill jag att du berättar vart i manualen de står hur man kopplar in kablar med bananer på? Jag vet vart de står hur man kopplar in högtalare, men inte hur man kopplar in bananer. De står då inget om att man kan peta ur nån plugg på högtalarskruvarna för att få in bananerna där, vilket jag nu fått höra, men inte om dom då är ur förgott eller om de går att stoppa in dom igen om man nu skulle vilja de av nån anledning. De jag även undra nu som jag stöt på, var att jag kopplade in mitt wii med vanlig komposit och fick ljud men ingen bild genom HDMI ut. Fick lov att dra ut hela skiten ur hyllan och stoppa i vanlig ful-gul rca vid komposit ut för att få bild. Nån som har nån lösning på detta, förutom att köpa en komponentkabel till wii, vilket jag ska göra snart.
Postad 27 December 2010 - 22:42
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Då vill jag att du berättar vart i manualen de står hur man kopplar in kablar med bananer på? Jag vet vart de står hur man kopplar in högtalare, men inte hur man kopplar in bananer. De står då inget om att man kan peta ur nån plugg på högtalarskruvarna för att få in bananerna där, vilket jag nu fått höra, men inte om dom då är ur förgott eller om de går att stoppa in dom igen om man nu skulle vilja de av nån anledning.
Word! Finns inget i manualen om detta! Tur att det finns forum.
Postad 27 December 2010 - 22:47
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
De jag även undra nu som jag stöt på, var att jag kopplade in mitt wii med vanlig komposit och fick ljud men ingen bild genom HDMI ut. Fick lov att dra ut hela skiten ur hyllan och stoppa i vanlig ful-gul rca vid komposit ut för att få bild. Nån som har nån lösning på detta, förutom att köpa en komponentkabel till wii, vilket jag ska göra snart.
Har du 308, 508 så går det inte att skicka analoga signaler via HDMI, det står iaf i manualen
Postad 27 December 2010 - 23:26
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Word! Finns inget i manualen om detta! Tur att det finns forum.
Det vet du väl inte förrän du faktiskt har LÄST (och iof även förstått =) det som står i manualen?
Postad 28 December 2010 - 08:14
Binks
-
Binks
-
Forumräv
-
-
739 inlägg
Har du 308, 508 så går det inte att skicka analoga signaler via HDMI, det står iaf i manualen 
Och om man har en 608, vilket jag har? Har läst och de jag kom fram till enligt nån bild med pilar så ska de gå att koppla in med komosit och skicka ut med HDMI, men de ville inte funka så jag tänkte att de kanske bara vara nån speciell ingång som de funkade med eller någon inställning jag missat? Annars blir de som sagt en ny komponent kabel till wii nästa månad.
Postad 28 December 2010 - 11:12
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Har lyckats en gång att trycka på nått så när jag tröck på BD knappen så funkade INGET förutom volymen och byta input. De gick inte ens att stänga av eller trycka setup. Jag lyckades iaf få bort de på nått vis, men vad kan de vara jag gjort?
När du trycker på BD-knappen för att växla ingång på förstärkaren växlar även fjärrkontrollen till BD-läge för att kunna styra din BD-spelare om du programmerat fjärrkontrollen rätt. För att styra förstärkaren igen måste du trycka på receiver-knappen på fjärrkontrollen för att den ska hoppa tillbaka till receiverläget. På fjärrkontrollen ser du att det står "remote mode" ovanför knapparna.
Redigerat av SwiftingSpeed, 28 December 2010 - 11:15.
Postad 29 December 2010 - 08:57
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej på er,
Har i och med Elgigantens pris på 608an uppgraderat från 505 till 608an.
Riktigt nöjd med denna förstärkare förutom en sak. Kanske någon stött på liknande problem?:
Jag använder en HTPC (Intel i3 har hand om ljud och grafik via HDMI)
När jag kör upplösningen 720p fungerar allt bra, när jag växlar till 1080p så blir bilden förflyttad till vänster med ca 3 cm. Alltså jag tappar bild på vänster sida och får svart tomrum på höger sida.
Har provat att korigera med tv´ns analoga bildinställningar. men de räcker inte till + att man ska ju inte behöva cranka dessa åt något håll kan jag tycka.
Jag låter signalen passera utan någon uppskallning eller liknande genom förstärkaren.
Har ingen möjlighet att ändra bildens position mer än i skala (datorns bildinställningar intel graphics). Vilket inte hjälper mig då det inte är skalan som är fel)
När jag kör hdmin direkt till tvn istället för att gå ut via förstärkaren (vilket jag även gjorde i 505an) fungerar det bra. Det är alltså därför jag misstänker att det är 608an som gör något med signalen trots allt.
Berörd utrustning:
Philips 42" LCD fullhd
Onkyo 608
HTPC (Intel i3)
Väldigt tacksam för hjälp om det finns någon?!
Vänliga Hälsningar
Joel
Postad 29 December 2010 - 09:10
psycho_nr1
-
psycho_nr1
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hej på er,
Har i och med Elgigantens pris på 608an uppgraderat från 505 till 608an. Riktigt nöjd med denna förstärkare förutom en sak. Kanske någon stött på liknande problem?:
Jag använder en HTPC (Intel i3 har hand om ljud och grafik via HDMI) När jag kör upplösningen 720p fungerar allt bra, när jag växlar till 1080p så blir bilden förflyttad till vänster med ca 3 cm. Alltså jag tappar bild på vänster sida och får svart tomrum på höger sida. Har provat att korigera med tv´ns analoga bildinställningar. men de räcker inte till + att man ska ju inte behöva cranka dessa åt något håll kan jag tycka. Jag låter signalen passera utan någon uppskallning eller liknande genom förstärkaren. Har ingen möjlighet att ändra bildens position mer än i skala (datorns bildinställningar intel graphics). Vilket inte hjälper mig då det inte är skalan som är fel)
När jag kör hdmin direkt till tvn istället för att gå ut via förstärkaren (vilket jag även gjorde i 505an) fungerar det bra. Det är alltså därför jag misstänker att det är 608an som gör något med signalen trots allt.
Berörd utrustning: Philips 42" LCD fullhd Onkyo 608 HTPC (Intel i3)
Väldigt tacksam för hjälp om det finns någon?!
Vänliga Hälsningar Joel
Titta i grafikkortets inställningar. Löser du det inte, så ta frågan till sweclockers forum då det högst troligen är mjukvarufel i drivrutiner eller liknande. Lycka till
Postad 29 December 2010 - 09:32
Unregistered2a484366
-
Unregistered2a484366
-
Rookie
-
9 inlägg
Titta i grafikkortets inställningar. Löser du det inte, så ta frågan till sweclockers forum då det högst troligen är mjukvarufel i drivrutiner eller liknande. Lycka till
I och med att det fungerar felfritt när jag inte kör via recievern så borde det inte vara grafiken i datorn som är problemet?
Postad 29 December 2010 - 09:34
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Och om man har en 608, vilket jag har? Har läst och de jag kom fram till enligt nån bild med pilar så ska de gå att koppla in med komosit och skicka ut med HDMI, men de ville inte funka så jag tänkte att de kanske bara vara nån speciell ingång som de funkade med eller någon inställning jag missat?
Annars blir de som sagt en ny komponent kabel till wii nästa månad.
Det ska funka men det som du troligtvis behöver göra är att i input/output setup ändra så att den ingång du valt inte har en HDMI in adresserad till sig så ex Game HDMI input ----.Inte Game HDMI input HDMI 2
Postad 30 December 2010 - 13:08
Unregistered79f1a9c0
-
Unregistered79f1a9c0
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Köpte mig en TX-SR578 igår, men har lite problem. Det är nämligen så att jag ibland "tappar" ljudet i några sekunder. Detta oavsett vilken ingång jag kör på (har dock allt kopplat via HDMI), extremt störande. Jag har kollat och det verkar inte som att det är någon kabel som glappar eller så, någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Postad 05 January 2011 - 12:27
holst1966
-
holst1966
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej,
Jag köpte ett par Sennheiser RS180 hörlurar igår till min Onkyo 608. Jag undrar nu var man ska koppla in dessa? Det jag ska ansluta med är ett par RCA kablar. Är det i fronten, eller där bak ( var isåfall) för att få ut ljud till dessa? Kan jag sedan skiffta mellan högtalarna och hörlurar på ett smidigt sätt? Oavsett vilken ingång jag spelar ifrån (HDMI), BD/TUNER/CD?
Väldigt tacksam för svar!
Du fick inget svar på detta, har du löst de? Funderar på att köpa denna receiver och använder ofta trådlösa lurar på kvällarna så dela gärna med dig om du vet hur man kopplar. Holst1966
Postad 05 January 2011 - 18:24
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Du fick inget svar på detta, har du löst de? Funderar på att köpa denna receiver och använder ofta trådlösa lurar på kvällarna så dela gärna med dig om du vet hur man kopplar.
Holst1966
Använder 6,5mm. Får dra ut och sätta in om jag vill skifta mellan högtalare och hörlurar. Fick det inte att fungera att få ut ljud via Zone2 på BD/DVD med RCA. Lite segt, men fungerar.
Redigerat av Unregistered31ed242e, 05 January 2011 - 18:25.
Postad 06 January 2011 - 10:39
breakman
-
breakman
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
... Fick det inte att fungera att få ut ljud via Zone2 på BD/DVD med RCA. Lite segt, men fungerar.
608an skickar bara analoga källor till Zon2.
Postad 07 January 2011 - 22:59
simonerlandsson
-
simonerlandsson
-
Lärjunge
-
-
383 inlägg
Hur presterar 308/508 i stereo? Tänkte byta från stereosetup till surround. Har haft stärkare i 2000 kronorsklassen och varit mycket nöjd. Högtalarna som skall drivas blir Dynavoice F6ex runt om.
Postad 07 January 2011 - 23:30
WiggiWest
-
WiggiWest
-
Användare
-
-
122 inlägg
Hej! Vet någon ifall jag kan få ljudet i bitstream till min 508 från datorn via HDMI? Spelar med MPC-HC Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 5470 Mvh! EDIT: Fixat, följde denna guide http://www.mediasmar...-7-htpc-part-i/
Redigerat av WiggiWest, 08 January 2011 - 10:18.
Postad 10 January 2011 - 01:01
SalkinA
-
SalkinA
-
Användare
-
-
146 inlägg
Har en Onkyo TX-SR508  Här anges det att man kan ställa in impedansen på antingen 4 Ohm-16 Ohm eller 6 Ohm-16 Ohm. Jag kör med ett par Infinity Beta 50 högtalare och dom ska enligt specifikationerna ha en nominell impedans på 8 Ohm. http://www.infinitys...c...&Country=SEMen har ju läst att högtalare kan gå ner i impedans ibland och tänkte att det kanske kan vara fördel att ha receivern inställt på 4-16 Ohm istället för 6-16 Ohm. Någon som är duktig på sådant här och kan ge ett hjälpande svar, nackdelar alt. fördelar?
Postad 10 January 2011 - 04:14
asgof
-
asgof
-
Rookie
-
7 inlägg
Har hört att nån testare hade gett 608:an dåligt betyg i tvåkanalsläge.
Ni som har den, hur är det att lyssna på musik, låter det bra??
Postad 10 January 2011 - 08:12
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Har hört att nån testare hade gett 608:an dåligt betyg i tvåkanalsläge. Ni som har den, hur är det att lyssna på musik, låter det bra??
Nu är jag ingen audiofil med highend högtalare men jag tycker den låter kanon. Var bara väldigt noga med mikrofonplaceringen och volymen på subben när du kör setupen.
Postad 10 January 2011 - 08:48
SalkinA
-
SalkinA
-
Användare
-
-
146 inlägg
Lite mer info angående mitt förra inlägg:
"The impedance of the Beta 50 is typical of a ported enclosure tuned to approximately 37Hz, with minimum impedance of 5Ω at 118Hz. I would rate the speaker's nominal impedance at a conservative 6Ω."
Postad 13 January 2011 - 17:26
msson
-
msson
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Jag har nyss skaffat en 508 som jag är väldigt nöjd med. Men när jag för någon dag sedan skulle koppla in mitt Xbox 360 via komponent så tog det stopp. Jag gjorde en snabb sökning på problemet men förstod mig inte riktigt på svaren jag hittade.
Finns det någon mer kunnig än mig som kan förklara? Går det inte köra med komponent-in från Xbox:et och HDMI-out till TV:n med en 508? Om så är fallet, hur får jag ut en vettig bild?
Postad 13 January 2011 - 19:27
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Hej!
Jag har nyss skaffat en 508 som jag är väldigt nöjd med. Men när jag för någon dag sedan skulle koppla in mitt Xbox 360 via komponent så tog det stopp. Jag gjorde en snabb sökning på problemet men förstod mig inte riktigt på svaren jag hittade.
Finns det någon mer kunnig än mig som kan förklara? Går det inte köra med komponent-in från Xbox:et och HDMI-out till TV:n med en 508? Om så är fallet, hur får jag ut en vettig bild?
Det går inte du måste upp på minst 578 för att få video konvertering
Postad 14 January 2011 - 08:07
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Hej!
Du får antingen koppla direkt till tv:n eller köra komponent in och ut på 508:an.
Postad 14 January 2011 - 11:58
msson
-
msson
-
Rookie
-
5 inlägg
Det går inte du måste upp på minst 578 för att få video konvertering
Aha, då är jag med. Tack. Du får antingen koppla direkt till tv:n eller köra komponent in och ut på 508:an.
Ja det får bli direkt till TV':n så länge då. Då var ju bilden helt ok. Tråkigt att ha en ful kabel hängandes där bara. I framtiden så får jag helt enkelt se till att ha HDMI-ut på diverse konsoller och spelare.
Postad 21 January 2011 - 00:10
Lezlow
-
Lezlow
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej!
Köpte TX sr608 för några månader sen! Har kopplat in några saker via HDMI och digital boxen med komponent. Allt har fungerat bra men nu plötsligt så får jag ingen blid från digitalboxen.
Jag får bild i 1 sekund när ja byter till CBL/SAT men sen tappar tvn bilden men jag har kvar ljudet. Om jag startar en meny som kan visas samtidigt som man visar en bild så ser jag bilden, men så fort jag stänger menyn försvinner bilden igen.
Något verkar ju vara sönder, men jag har ingen anning om vad. Någon som varit med om något liknande?
mvh Andreas
ps. som svar på inlägget precis över mig: xboxen har ju hdmi?
Redigerat av Lezlow, 21 January 2011 - 00:10.
Postad 21 January 2011 - 09:14
breakman
-
breakman
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Något verkar ju vara sönder, men jag har ingen anning om vad. Någon som varit med om något liknande?
Spelar det någon roll vad som är sönder? Du har väl garanti så det är bara att lämna in den!
Postad 21 January 2011 - 19:12
kwerty
-
kwerty
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Det här är förmodligen en väldigt dum fråga, men jag hoppas ni har överseende med en nybörjare :-)
Jag har precis skaffat en Onkyo TX-SR508. Till den har jag kopplat en Mac mini med HDMI (med hjälp av en display port/ljud till HDMI konverter]. Detta fungerar vad jag kan se felfritt, men jag har ändå en fråga: spelar det någon roll vilken HDMI ingång på receivern som Mac minin är kopplad till och vad denna är "assignad"? Just nu har jag den på HDMI1 / BD/DVD.
Tack för hjälpen!
Postad 22 January 2011 - 11:50
Unregisteredbe2fb192
-
Unregisteredbe2fb192
-
Användare
-
-
171 inlägg
Kan nån förklara för mig vad alla inställningar under Hdmi på tx-sr608 har för verkan? Alltså.. just nu står hdmi på pass truogh "via" men man kan ju välja bla. 1080p. vad rekomenderas? skillnaderna är? har läst endel om detta men inte fått den kunskap ja vill ha.
Postad 22 January 2011 - 12:47
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
Kan nån förklara för mig vad alla inställningar under Hdmi på tx-sr608 har för verkan? Alltså.. just nu står hdmi på pass truogh "via" men man kan ju välja bla. 1080p. vad rekomenderas? skillnaderna är? har läst endel om detta men inte fått den kunskap ja vill ha.
ska du ha bättre bild på tv då sätter du den på 1080p,onkyon skalar upp bilden då. sätter du den på pass truogh då går signalen obehandlad genom onkyon. blir kalasbild på tvn med 1080p , har en onkyo tx-nr 808b.
Postad 22 January 2011 - 17:01
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
hur är det med subben..hur ska den va inställd under setupen med micen..
jag har en audiopro B1.35...
det finns 1 ratt..low pass frequency..som går från 50hz till 100 hz..den hadde jag inställd på mittemellan..
den andra ratten.."level" går från low till max..den hadde jag ochså mittemellan..
gör det nån skilland på hur den är inställd just när man gör setupen?
Postad 22 January 2011 - 17:50
Unregisteredbe2fb192
-
Unregisteredbe2fb192
-
Användare
-
-
171 inlägg
ska du ha bättre bild på tv då sätter du den på 1080p,onkyon skalar upp bilden då. sätter du den på pass truogh då går signalen obehandlad genom onkyon. blir kalasbild på tvn med 1080p , har en onkyo tx-nr 808b.
Får prova på detta  Ingen annan mening med denna inställning eller är det bara det som är meningen med det? inget som påverkas på nåt annat sätt?
Postad 23 January 2011 - 11:41
Unregisteredbe2fb192
-
Unregisteredbe2fb192
-
Användare
-
-
171 inlägg
Får prova på detta Ingen annan mening med denna inställning eller är det bara det som är meningen med det? inget som påverkas på nåt annat sätt?
Tycker inte detta fungerade nåt vidare iaf på 608. ingen direkt skillnad på bild. samt att satte jag onkyon på 1080p så hängde inte alla pixlar med. helt klart flyter det bäst när man kör via. Edit: Dock så var det min antennkabel som bråka.. fungerar utmärkt när man kör 1080p
Redigerat av Unregisteredbe2fb192, 23 January 2011 - 22:27.
Postad 28 January 2011 - 22:16
Dr_Laban
-
Dr_Laban
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det någon som har erfrenhet av ipod-docka till dessa recievrar? Jag har min 608:a i ett skåp och skulle vilja ha möjlighetn att styra den även när dörren är stängd.
Funkar Onkyos ipod-dockor som en fjärrkontrolls mottagare även till andra funktioner hos recievern?
Postad 04 February 2011 - 11:45
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Är det någon som har erfrenhet av ipod-docka till dessa recievrar? Jag har min 608:a i ett skåp och skulle vilja ha möjlighetn att styra den även när dörren är stängd.
Funkar Onkyos ipod-dockor som en fjärrkontrolls mottagare även till andra funktioner hos recievern?
Hade själv tänkt att köpa en Onkyo UP-A1 till min 608:a. Har en iphone 4
Postad 04 February 2011 - 11:50
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Har en onkyo 608:a
Har kvar mina Dali blue 6006, Dali c1000 samt dali swa 12. Hade tänkt att införskaffa Canton GLE 490, GLE 455 samt XTZ 99 W10.16. Har idag Canton GLE 410 som surr.
Vad tror ni om dessa högtalare till denna förstärkare? Kommer jag märka stor skillnad mot mina Dali? Väldigt mycket spelande, PS3, och film. En del musik med...
Postad 07 February 2011 - 13:19
zpirou
-
zpirou
-
Rookie
-
2 inlägg
Är det någon som vet om det är möjligt att (på en 508:a) via OSD (HDMI) kunna visa när man byter audio mode, så att man ser vilket audio mode som för närvarande är valt?
Jag har min AVR i en stängd videobänk, så jag ser inte displayen på 508:an vid normalt användande. Var därför nöjd när jag såg att 508:an skulle ha nya förbättrade OSD-menyer, men har dock än så länge endast lyckats visa volym samt setupmenyerna på OSDn. Känns inte som att jag borde vara ensam om att sakna detta!?
Postad 07 February 2011 - 17:06
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har suttit och googlat runt i letan efter tips om inställningar och annat bra att veta vid musik-lyssnande på 608an. Till mitt förtret så hittar jag inte mycket mer än recensioner som säger hur bra eller dålig den är på dittan och dattan. Men inget riktigt bra tråd eller recension på vilket läge och förutsättningar som ger bästa möjliga ljud när man lyssnar på musik. Pure Direct går bort direkt då det bara ger 2.0. Jag vill ju givetvis få med subban också! Setupen jag har består idag av Proson Reality Sat 31 5.0 tillsammans med en Audio Pro Basiq- subba. Hoppas dock att morgondagen bjuden på ett par Proson Reality 51 MK2 att byta frontarna med (och var bör jag göra av dem? front high?) Och borde jag Bi-ampa, Bi-Wirea eller bara köra "normalt"? Det blev visst lite mer frågor än tänkt  haha
Postad 07 February 2011 - 17:42
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Har suttit och googlat runt i letan efter tips om inställningar och annat bra att veta vid musik-lyssnande på 608an. Till mitt förtret så hittar jag inte mycket mer än recensioner som säger hur bra eller dålig den är på dittan och dattan. Men inget riktigt bra tråd eller recension på vilket läge och förutsättningar som ger bästa möjliga ljud när man lyssnar på musik. Pure Direct går bort direkt då det bara ger 2.0. Jag vill ju givetvis få med subban också!
Setupen jag har består idag av Proson Reality Sat 31 5.0 tillsammans med en Audio Pro Basiq- subba. Hoppas dock att morgondagen bjuden på ett par Proson Reality 51 MK2 att byta frontarna med (och var bör jag göra av dem? front high?) Och borde jag Bi-ampa, Bi-Wirea eller bara köra "normalt"?
Det blev visst lite mer frågor än tänkt haha
Själv kör jag antingen all channel stereo eller Neo 6 music, med music opt på. Kan dock bli lite hög bas med Neo 6
Redigerat av Peglund, 08 February 2011 - 08:28.
Postad 07 February 2011 - 19:31
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Nu ska jag fråga en grej som är ganska enkel att kolla själv men det kan vara lite omständligt: vad händer med alla inställningar man gjort i recievern om man gör den strömlös? Försvinner allt eller lagras de i något typ kondensatorminne/backupbatterikrets? Anledningen till att jag frågar är att jag skulle vilja använda en "Standby-killer" för att stänga av alla apparater som inte används. TVn undrar jag också över men den får jag nog fråga om i en annan tråd (Sony Bravia 40"). Jag frågar för om någon redan testat och kan svara så slipper jag ju chansa på att allt försvinner, hoppas att ni inte tar illa upp. Mvh /Fred Edit: För att dra ett litet strå till stacken så kan jag försöka svara på denna fråga: Är det någon som vet om det är möjligt att (på en 508:a) via OSD (HDMI) kunna visa när man byter audio mode, så att man ser vilket audio mode som för närvarande är valt?
På fjärren till min 578 så finns en knapp som heter "Display". Ett tryck på den ger OSD info om audio och ett tryck till ger info om video. Finns knappen på 508an?
Postad 07 February 2011 - 22:36
Amphion000
-
Amphion000
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har en Onkyo SR508 och har en fundering kring in och utgångar.
Är det möjligt att skicka bilden via HDMI till TVn och samtidigt använda högtalarna till att lyssna på en annan källa (exempelvis AUX) och i så fall, hur ställer jag in detta?
Postad 08 February 2011 - 08:30
Peglund
-
Peglund
-
Användare
-
-
180 inlägg
Nu ska jag fråga en grej som är ganska enkel att kolla själv men det kan vara lite omständligt: vad händer med alla inställningar man gjort i recievern om man gör den strömlös? Försvinner allt eller lagras de i något typ kondensatorminne/backupbatterikrets?
Anledningen till att jag frågar är att jag skulle vilja använda en "Standby-killer" för att stänga av alla apparater som inte används. TVn undrar jag också över men den får jag nog fråga om i en annan tråd (Sony Bravia 40").
Jag frågar för om någon redan testat och kan svara så slipper jag ju chansa på att allt försvinner, hoppas att ni inte tar illa upp.
Har själv kopplat på detta sätt, har en knapp som stänger strömmen till Onkyo 608, tv, Ps3 och digitalbox. Alla inställningar finns kvar. Funkade även på min 507:a
Postad 08 February 2011 - 09:02
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Jag har en Onkyo SR508 och har en fundering kring in och utgångar. Är det möjligt att skicka bilden via HDMI till TVn och samtidigt använda högtalarna till att lyssna på en annan källa (exempelvis AUX) och i så fall, hur ställer jag in detta?
Jag gör så på min 608:a. Antar att det går på 508:an också. Har för mig att jag satte t.e.x COAX1 till ---- och tilldelade den t.e.x CD. Trycker jag CD på fjärren när jag kollar på TV så ändras bara ljudkällan.
Redigerat av Unregisteredc082866f, 08 February 2011 - 09:03.
Postad 08 February 2011 - 09:27
zpirou
-
zpirou
-
Rookie
-
2 inlägg
På fjärren till min 578 så finns en knapp som heter "Display". Ett tryck på den ger OSD info om audio och ett tryck till ger info om video. Finns knappen på 508an?
Tack för ditt svar. Ja knappen finns på fjärren till 508an, och fungerar precis på samma sätt, med skillnaden att audio- och videoinfo visas endast på recieverns display, inte på OSDn. Men det är exakt denna informationen jag skulle vilja ha upp på OSDn. Som sagt tidigare, annan OSDinfo funkar fint, såsom volym och setup-menyerna. Ytterst tacksam om någon skulle ha en lösning på detta problem. Det skulle väl kunna vara så att de strippat den funktioen för att 508an är en lägre modell än 578an, men hoppas verkligen inte det är så. Finns det någon annan här som har en 508 och lyckats få upp denna info på OSDn?
Postad 08 February 2011 - 11:57
Flintstone
-
Flintstone
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Har själv kopplat på detta sätt, har en knapp som stänger strömmen till Onkyo 608, tv, Ps3 och digitalbox. Alla inställningar finns kvar. Funkade även på min 507:a
Toppen, tack för svaret! Då kan jag göra som följer: Koppla Onkyon, TVn (förhoppningsvis), DVD och min backlight (IKEAs LED-slingor) till den här IR-styrda strömplinten och sedan styra allt med min Harmony-fjärr!  Ett tryck kopplar på strömmen och startar alla maskiner, ett tryck till stänger ned maskinerna och bryter strömmen. Digiboxen får uttaget med konstantström eftersom jag ofta har programmerat inspelningar när TVn inte används. Mvh /Fred
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|