Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 January 2011 - 14:07

andy79
  • andy79
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Sony måste väl ändå kunna svara på om TV:n klarar CI plus? Enligt denna sida gör den inte det, men jag vet inte hur pålitlig den sidan är.

En kille på Sony trodde att den skulle klara nya modulen, en annan inte. Och Com hem säger varken bu eller bä utan uppmanade mig att testa.

Min TV klarar inte CI+, det råder det ingen tvekan om, men denna modul ska ju vara bakåtkompatibel och klara även något "äldre" apparater. Vill dock helst veta innan jag eventuellt lägger ut 500 kronor på ingenting.

Postad 05 January 2011 - 16:44

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung UE 46 8500 som inte klarade Cl+ men fick även rådet av comhem att testa, Hur kan ens ch säga att man ska testa, Om de är så att de inte funkar slipper man då betala för modulen?

Postad 06 January 2011 - 09:47

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Som jag har fattat det försöker Comhem göra sin nya modul bakåtkompatibel så den ska funka på vanlig CI. MEN! HD-kanalerna kräver fortfarande CI+ för att funka, vilket innebär att har man inte CI+ så kan man inte använda sin inbyggda box för andra HD än SVT, snacka om skit med tanke på hur många TV det finns ute som stödjer CI men inte CI+.

Postad 06 January 2011 - 12:10

andy79
  • andy79
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Som jag har fattat det försöker Comhem göra sin nya modul bakåtkompatibel så den ska funka på vanlig CI. MEN! HD-kanalerna kräver fortfarande CI+ för att funka, vilket innebär att har man inte CI+ så kan man inte använda sin inbyggda box för andra HD än SVT, snacka om skit med tanke på hur många TV det finns ute som stödjer CI men inte CI+.

Ja det är verkligen skit. Vad kan fördelningen mellan de som har inbyggd box med CI och CI+ vara? 97/3 procent? Om inte annat skulle CH tjäna en väldans massa pengar på att ordna detta en gång för alla, då många - inkl. jag själv - aldrig tänker skaffa en extra box som jag egentligen inte behöver bara för att CH är så kinkiga när det gäller just HD-kanaler.

Postad 06 January 2011 - 14:51

PaulW
  • PaulW
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej! Jag tänkte återkomma till signalproblem, eller iaf symptomet att TV bilden försvinner då och då. Tidigare har många rapporterat detta problem för SVT2 HD. För min del är problemet värre på SVT1 HD, men också på t.ex. TV8 och Kanal 9 (ej HD kanaler).
Det yttrar sig alltså som att bilden (och ljudet) helt försvinner, dvs. avbrott i signalen. Fruktansvärt irriterande förstås.

Och jo, jag har provat med olika antennkablar, långa, korta, ComHem-kabel. TVn står 3 m från uttaget. Ska göra ytterligare ett sådant försök med någon superkabel, men tänkte ändå ställa några kompletterande frågor.

Med den gamla boxen indikeras 2 signalnivåer, en som står på 100% och en som varierar omkring ca 80%. Och det borde vara helt ok antar jag.

På min TV, en Sony KDL-46EX710, när jag använder CA-modul så finns istället en signalmätare i form av en stapel, som oftast står på 100% men ibland hackar ner till 70%. (Mätaren verkar typ ha tre fasta lägen... 100, 70, 40 ...)

Det finns ytterligare Systeminformation i TV:n och det är här jag har några frågor:

C/N värdet varierar kraftigt på SVT1 HD. Jag har förstått att C/N står för Carrier to Noise Ratio, men vad är acceptabla värden? Ibland ligger det på knappt 50 ibland upp till ca 70.
På vanliga SVT1, som inte glitchar, ligger värdet konstant över 70.

Det finns även annan systeminfo som jag inte har koll på vad det betyder, UEC, AGC, Pre RS. Har sett att t.ex. Pre RS värdet, som oftast stå på 0 ibland tilldelas värde av systemet i samband med glitcharna. Vad dessa tre står för har jag ingen aning om, men om de är relevanta, så vore det intressant att få veta.

Tacksam för svar av ComHem eller andra kunniga här på forumet.

Postad 07 January 2011 - 17:25

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hej!

Tycker att det är dags för Com Hem att ta tag i utvecklingen av On Demand boxen Motorola VIP-1920C, eller erbjuda ett bättre alternativ. Har en känsla att Com Hem's rykte som leverantör av On Demand-tjänster är undermåligt mycket på grund av denna eländiga box.
I dagsläget undviker jag att utnyttja On Demand tjänsterna trots att jag har boxen, detta på grund av det krångliga och långsamma menysystemet. Följande exempel är de värsta svagheterna med boxen:

1.Tjänsten Play. Om jag ska leta ett program via menyn A-Ö går det inte att välja en enskild bokstav. Söker jag t.ex. efter programserien "Sveriges historia" måste jag välja "PQRS". Sedan följer ett oändligt scrollande där bl.a. flera sidor med olika "Rapport"-sändningar måste passeras.
1a. Det borde gå att välja en enskild bokstav.
1b. Program som ingår i en serie borde ligga i en undermeny, exempelvis "Rapport" som ett enda val med en undermeny där alla Rapportsändningar ligger.
1c. Listan över serier ligger i fel kronologisk ordning. Det senaste programmet borde ligga överst i listan.
1d. När man väl valt en serie, t.ex. "Sveriges historia", borde det gå att spara serien som en favorit, så att det är lätt att hitta övriga avsnitt.
1e. Om man börjar titta på ett program och avbryter uppspelningen borde det gå att, vid ett senare tillfälle, fortsätta titta där man senast avbröt, samt att programmet skulle kunna nås utan det ovan beskrivna letandet.

2. TV-guiden. Det krävs flera tryckningar för att nå TV-guiden. Borde vara en tryckning.

3. Det är lönlöst att göra en personlig kanalsortering. Boxen tappar bort sparad kanalordning "spontant", ibland mitt under sorterandet, ibland efter någon dag, ibland efter någon vecka. Detta trots att boxen är kontinuerligt spänningssatt.

4. Det finns enbart en favoritlista. Det borde finnas flera favoritlistor, vilka man dessutom borde kunna namnge, exempelvis "Nyheter", "Sport", "Film" och liknande.

Med hopp om bättring

Hasse

Hej!
Nedan finner du svar kring dina frågeställningar.

Vi har fått många bra förslag från våra kunder ang. sökfunktionen i boxen. Ett första steg till ett bättre sök gjordes för en tid sedan, där vi har grupperat ihop titlar från samma program serie. Vi fortsätter arbetet med att förbättra sökningen ännu mer.

1b. Program som ingår i en serie borde ligga i en undermeny, exempelvis "Rapport" som ett enda val med en undermeny där alla Rapportsändningar ligger.
Detta åtgärdades i den senaste gränssnitt uppdateringen

1c. Listan över serier ligger i fel kronologisk ordning. Det senaste programmet borde ligga överst i listan.

1d. När man väl valt en serie, t.ex. "Sveriges historia", borde det gå att spara serien som en favorit, så att det är lätt att hitta övriga avsnitt.
Tack för förslaget, jag har skickat den vidare till vår ansvariga för gränssnittet

1e. Om man börjar titta på ett program och avbryter uppspelningen borde det gå att, vid ett senare tillfälle, fortsätta titta där man senast avbröt, samt att programmet skulle kunna nås utan det ovan beskrivna letandet.
Detta är möjligt för program som ingår i det vi kallar för play-abonnemang, som i dagsläget kostar 10kr/månad

2. TV-guiden. Det krävs flera tryckningar för att nå TV-guiden. Borde vara en tryckning.
jag har skickat den vidare till vår ansvariga för gränssnittet

3. Det är lönlöst att göra en personlig kanalsortering. Boxen tappar bort sparad kanalordning "spontant", ibland mitt under sorterandet, ibland efter någon dag, ibland efter någon vecka. Detta trots att boxen är kontinuerligt spänningssatt.
Här rekommenderar jag att du tar kontakt med vårt tv-support. Ett eventuell boxbyte kan vara nödvändigt

4. Det finns enbart en favoritlista. Det borde finnas flera favoritlistor, vilka man dessutom borde kunna namnge, exempelvis "Nyheter", "Sport", "Film" och liknande.
Jag har skickat den vidare till vår ansvariga för gränssnittet

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 07 January 2011 - 17:26.

Postad 07 January 2011 - 18:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vi kan dock bli bättre på att söka kontakt och erbjuda redan befintliga kunder diverse förmåner och vi tar till oss av era kommentarer kring detta.

Det får jag verkligen hoppas. Försökte få TV-large med samma villkor som för nya kunder (99 kr i tre månader) fast med tillägget att jag kunde binda på 24 månader istället för 12. Döm om min förvåning när ni nekade detta! Er sedan länge trogne kund hade på två år tänkt betala in 1800 kr extra (100kr x 24 mån - 600 kr rabatt) men det gick inte se...

Postad 08 January 2011 - 14:42

gnaget5
  • gnaget5
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej!
Nedan finner du svar kring dina frågeställningar.

Vi har fått många bra förslag från våra kunder ang. sökfunktionen i boxen. Ett första steg till ett bättre sök gjordes för en tid sedan, där vi har grupperat ihop titlar från samma program serie. Vi fortsätter arbetet med att förbättra sökningen ännu mer.

Tack för förslaget, jag har skickat den vidare till vår ansvariga för gränssnittet

Detta är möjligt för program som ingår i det vi kallar för play-abonnemang, som i dagsläget kostar 10kr/månad

jag har skickat den vidare till vår ansvariga för gränssnittet

Här rekommenderar jag att du tar kontakt med vårt tv-support. Ett eventuell boxbyte kan vara nödvändigt

Jag har skickat den vidare till vår ansvariga för gränssnittet

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Har varit i kontakt flera gånger med Comhem bl.a. angående punkt 3 och svaret har varit att det är en bugg som skall rättas till. Där var det aldrig aktuellt med något byte eller kompensation, bara att glla läget. Tycker hela Ondemand boxen suger och hålla på att paira om boxarna för att se om dom fixat buggarna håller ju inte.Boxen står sen i höstas långt in i garderoben avråder alla att inte hoppa på Ondemand tjänsetn förrän det kommer en ny buggfri box.

Mvh
Kenneth

Postad 09 January 2011 - 15:20

hlundin
  • hlundin
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

.......

........

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Hej och tack för erat svar!

Tror inte att det är fel i min box när det gäller personlig kanalordning, tror att det är en bugg. Mina argument för detta är:
Har fått min box utbytt redan
En kompis till mig med en likadan box har samma problem
Problemet har diskuterats tidigare i Min Hembio forum.

Postad 10 January 2011 - 11:09

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Ja det är verkligen skit. Vad kan fördelningen mellan de som har inbyggd box med CI och CI+ vara? 97/3 procent? Om inte annat skulle CH tjäna en väldans massa pengar på att ordna detta en gång för alla, då många - inkl. jag själv - aldrig tänker skaffa en extra box som jag egentligen inte behöver bara för att CH är så kinkiga när det gäller just HD-kanaler.

Hej

Först vill vi beklaga om kunder erhållit otydlig information. Nedan kommer förtydligande information om vad som gäller beträffande vår Tv-modul för HD, denna information finns även att läsa via vår hemsida.

Kommer tv-modulen att fungera med alla tv-apparater med inbyggd digitalbox som är godkända av Com Hem?
Nej, inledningsvis kommer vi bara att godkänna att den används med tv-apparater från Samsung och Sony som har stöd för CI+ (Common Interface).

Fungerar inte modulen med tv-apparater från andra tillverkare?
I dagsläget är det enbart tv-apparater från Samsung och Sony med stöd för CI+ som vi kan garantera att de fungerar med modulen. Senare under året hoppas vi kunna godkänna tv-apparater från alla de tillverkare som vi samarbetar med, det vill säga även Panasonic, Philips, Sharp och LG.

Jag har en gammal tv-apparat med CA-modul men som inte stöder CI+. Kan jag använda den nya modulen i min tv?
Nej, inledningsvis kan du tyvärr inte använda modulen i en tv-apparat som inte stöder CI+. Vi arbetar dock på att göra modulen bakåtkompatibel så att den fungerar som "vanlig" CA-modul i äldre tv-apparater. Du kommer dock inte att kunna använda den för att titta på HD-kanaler i en äldre tv-apparat utan då krävs CI+-kompabilitet.

Vissa har även efterfrågat information om modellbeteckning på modulen och den är SmarDTV SmarCAM-3.

Med Vänlig Hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Postad 10 January 2011 - 11:58

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Vi arbetar dock på att göra modulen bakåtkompatibel så att den fungerar som "vanlig" CA-modul i äldre tv-apparater. Du kommer dock inte att kunna använda den för att titta på HD-kanaler i en äldre tv-apparat utan då krävs CI+-kompabilitet.

Kan du vara vänlig och förklara vem fasen som har tänkt här? Visserligen finns det väl CI+ på många av de nyaste TV-apparaterna, men för oss som sitter med vanlig CA så är det ju en slag i magen.

Hur i *** ska jag kunna motivera en extern HD-box när TV:n inte ens har 2 år på nacken och ett av argumenten till att köpa den var att man slapp en extern box.

Kunde ju lika gärna att köpt en gammal tjock-tv istället, den har ju kanonbild på SD-kanalerna.

Postad 10 January 2011 - 14:43

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Kan ni på Comhem tala om för mig varför ni inte sänder ut TV4HD utan "pairing" så som ni gör med SVT1HD & 2HD?
Har vatit i kontakt med TV4 och dom säger att dom inte har ställt några krav på distrubitörerna på detta?

Postad 10 January 2011 - 16:41

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Hej

Först vill vi beklaga om kunder erhållit otydlig information. Nedan kommer förtydligande information om vad som gäller beträffande vår Tv-modul för HD, denna information finns även att läsa via vår hemsida.

Kommer tv-modulen att fungera med alla tv-apparater med inbyggd digitalbox som är godkända av Com Hem?
Nej, inledningsvis kommer vi bara att godkänna att den används med tv-apparater från Samsung och Sony som har stöd för CI+ (Common Interface).

I dagsläget är det enbart tv-apparater från Samsung och Sony med stöd för CI+ som vi kan garantera att de fungerar med modulen. Senare under året hoppas vi kunna godkänna tv-apparater från alla de tillverkare som vi samarbetar med, det vill säga även Panasonic, Philips, Sharp och LG.

Jag har en gammal tv-apparat med CA-modul men som inte stöder CI+. Kan jag använda den nya modulen i min tv?
Nej, inledningsvis kan du tyvärr inte använda modulen i en tv-apparat som inte stöder CI+. Vi arbetar dock på att göra modulen bakåtkompatibel så att den fungerar som "vanlig" CA-modul i äldre tv-apparater. Du kommer dock inte att kunna använda den för att titta på HD-kanaler i en äldre tv-apparat utan då krävs CI+-kompabilitet.

Vissa har även efterfrågat information om modellbeteckning på modulen och den är SmarDTV SmarCAM-3.

Med Vänlig Hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Hur mycket fick ni av Samsung och Sony för detta då?

Redigerat av Lo-Fi Heroes, 10 January 2011 - 16:41.

Postad 10 January 2011 - 17:31

andy79
  • andy79
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hej

Med Vänlig Hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Vänta nu här... ni arbetar på att göra dem bakåtkompatibla för att kunna användas som vanliga CA-moduler - men inte för att kunna se HD-kanaler? Vad är då meningen? Då funkar väl våra "gamla" CA-moduler alldeles utmärkt om resultatet ändå är status quo?

Illa.

Snacka om att agera nonchalant gentemot oss med inbyggd box som faktiskt får in HD-kanaler utan några som helst problem. Där fick man upp förhoppningen utan anledning.

Redigerat av andy79, 10 January 2011 - 17:33.

Postad 10 January 2011 - 19:52

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
de har tydligen stängt av pairingen igen i allaf på HistoryHD
edit: ser ut att va på alla nu just

Redigerat av Duckface21, 10 January 2011 - 20:01.

Postad 10 January 2011 - 20:32

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Hupp, nu va alla kanaler igång igen, HD med, nu gäller det att zzzapppa....... :)

Postad 11 January 2011 - 09:13

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Kan du vara vänlig och förklara vem fasen som har tänkt här? Visserligen finns det väl CI+ på många av de nyaste TV-apparaterna, men för oss som sitter med vanlig CA så är det ju en slag i magen.

Hur i *** ska jag kunna motivera en extern HD-box när TV:n inte ens har 2 år på nacken och ett av argumenten till att köpa den var att man slapp en extern box.

Kunde ju lika gärna att köpt en gammal tjock-tv istället, den har ju kanonbild på SD-kanalerna.

Hej,
Då den äldre standarden CI inte har stöd för pairing, så förhindrar det möjligheten till att se på HD-kanaler.
Detta då pairing krävs för att kunna se kanaler i HD.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Postad 11 January 2011 - 09:31

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hej,
Då den äldre standarden CI inte har stöd för pairing, så förhindrar det möjligheten till att se på HD-kanaler.
Detta då pairing krävs för att kunna se kanaler i HD.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Det går väl lika bra att vända på resonemanget och säga:

Då den äldre standarden CI inte har stöd för pairing, så förhindrar det möjligheten att använda pairing på HD-kanaler.

/ Ulf

Postad 11 January 2011 - 10:53

Rubensko
  • Rubensko
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej.Har en Humax PVR box.Varför har Nordnytt inget ljud?I 5000C boxen funkade ljudet.Iövrigt verkar det vara en bra box som jag fick till ett bra pris 995kr

Postad 11 January 2011 - 11:07

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det går väl lika bra att vända på resonemanget och säga:

Då den äldre standarden CI inte har stöd för pairing, så förhindrar det möjligheten att använda pairing på HD-kanaler.

/ Ulf

Enl. Comhem så kräver ju "TV-kanalerna" att dom använder pairing på HD-kanalerna.
Jag har dock varit i kontakt med TV4 och dom säger att dom aldrig ställt detta krav. Så varför Comhem kör med pairing på TV4HD kan man ju undra.

Postad 11 January 2011 - 11:40

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Enl. Comhem så kräver ju "TV-kanalerna" att dom använder pairing på HD-kanalerna.
Jag har dock varit i kontakt med TV4 och dom säger att dom aldrig ställt detta krav. Så varför Comhem kör med pairing på TV4HD kan man ju undra.

Då förväntar vi oss ett begåvat svar från Comhem ang. detta!

Postad 11 January 2011 - 13:33

ev0l_
  • ev0l_
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nu måste de tänkte till ordentligt innan de kan komma på en bra ursäkt.

Postad 11 January 2011 - 14:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

jag vill ha svar på detta jag med inga skitsvar tack ge oss ett bra svar som förklarar varför

Postad 11 January 2011 - 17:32

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hej Comhem

Jag har idag uppmärksammat att de "analoga" kanalerna dvs TV8, TV9, femman,och kanal10 mfl
går att mottaga med min Humax digital-box-inspelare. Helt utan abbonnemang på dessa...jag häpnar....

Ska det verkligen vara på detta viset ?

Postad 11 January 2011 - 17:47

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hej comhem

Jag hörde av en bekant i branchen att TV3 HD, TV5 HD samt MTV HD snart skall komma att ingå i HD-paketet.

Det är ju jätteskoj...bravo Comhem.

Postad 11 January 2011 - 18:09

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Hej comhem

Jag hörde av en bekant i branchen att TV3 HD, TV5 HD samt MTV HD snart skall komma att ingå i HD-paketet.

Stämmer det så blir jag väldigt glad. Då kanske kan var värt att skaffa HD paketet. Skynda på nu Comhem ;)

Postad 11 January 2011 - 19:24

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
TV3 och Kanal5 i hd blir väl som svt och tv4 dvs 90% i uppskalad sd så ser mycket hellre dom fixar live amerikansk sport i HD... ni vet alla vilken kanal jag menar ;)

Postad 11 January 2011 - 23:15

fonzeka
  • fonzeka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Igår var det frivisning på nästan alla kanaler men idag verkar det bara vara de kanalerna som även finns via det analoga nätet som är okodade.
Kommer de fortsätta att vara okodade eller är det bara nåt tillfälligt?

Postad 12 January 2011 - 08:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Igår var det frivisning på nästan alla kanaler men idag verkar det bara vara de kanalerna som även finns via det analoga nätet som är okodade.

svt 1 och 2 och tv4 kunskapskanalen,barnkanalen, tv6 behöver man inget kort för att se va så även innan frivisningen och det är samma nu

Redigerat av Duckface21, 12 January 2011 - 08:42.

Postad 12 January 2011 - 10:57

fonzeka
  • fonzeka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ja de sex kanalerna plus axess tv har väl fungerat i snart ett år nu, så det är ju inget nytt.
Men jag tänkte att de kanske har utökat utbudet lite.

Postad 12 January 2011 - 13:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det får jag verkligen hoppas. Försökte få TV-large med samma villkor som för nya kunder (99 kr i tre månader) fast med tillägget att jag kunde binda på 24 månader istället för 12. Döm om min förvåning när ni nekade detta! Er sedan länge trogne kund hade på två år tänkt betala in 1800 kr extra (100kr x 24 mån - 600 kr rabatt) men det gick inte se...

@Comhem: Hade varit trevligt om ni kunde förklara hur ni ser på ovan. Är det en större kostnad för er att "trycka ut" TV-Large till mig än de 1800 kr extra som jag är beredd att betala till er under 24 månader?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 January 2011 - 13:00.

Postad 12 January 2011 - 13:09

Laka76
  • Laka76
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Comhem är bra på att locka in nya kunder men det dom erbjuder oss befintliga kunder är rena skämtet.

Jag har varit kund ett antal år på alla tjänster, och blev erbjuden en hel tia i rabatt på bredbandet om jag band mitt abonnemang ett år till... pinsamt!

Postad 12 January 2011 - 16:53

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hej! Jag tänkte återkomma till signalproblem, eller iaf symptomet att TV bilden försvinner då och då. Tidigare har många rapporterat detta problem för SVT2 HD. För min del är problemet värre på SVT1 HD, men också på t.ex. TV8 och Kanal 9 (ej HD kanaler).
Det yttrar sig alltså som att bilden (och ljudet) helt försvinner, dvs. avbrott i signalen. Fruktansvärt irriterande förstås.

Och jo, jag har provat med olika antennkablar, långa, korta, ComHem-kabel. TVn står 3 m från uttaget. Ska göra ytterligare ett sådant försök med någon superkabel, men tänkte ändå ställa några kompletterande frågor.

Med den gamla boxen indikeras 2 signalnivåer, en som står på 100% och en som varierar omkring ca 80%. Och det borde vara helt ok antar jag.

På min TV, en Sony KDL-46EX710, när jag använder CA-modul så finns istället en signalmätare i form av en stapel, som oftast står på 100% men ibland hackar ner till 70%. (Mätaren verkar typ ha tre fasta lägen... 100, 70, 40 ...)

Det finns ytterligare Systeminformation i TV:n och det är här jag har några frågor:

C/N värdet varierar kraftigt på SVT1 HD. Jag har förstått att C/N står för Carrier to Noise Ratio, men vad är acceptabla värden? Ibland ligger det på knappt 50 ibland upp till ca 70.
På vanliga SVT1, som inte glitchar, ligger värdet konstant över 70.

Det finns även annan systeminfo som jag inte har koll på vad det betyder, UEC, AGC, Pre RS. Har sett att t.ex. Pre RS värdet, som oftast stå på 0 ibland tilldelas värde av systemet i samband med glitcharna. Vad dessa tre står för har jag ingen aning om, men om de är relevanta, så vore det intressant att få veta.

Tacksam för svar av ComHem eller andra kunniga här på forumet.

Hej,

Godkända signalvärden kan variera beroende av vilken hårdvara det handlar om, alla boxar och tv-apparater använder inte samma mätvärden.
Vi brukar rekommendera att man använder en antennkabel som är högst 10m lång och att man testar utan extrakopplingar, såsom t-koppling eller andra skarvar.

Enligt ditt inlägg låter det dock som att du har problem med några enstaka kanaler och att du har testat att byta antennkabel för att se om denna kunde vara felkällan. Felkällan skulle även kunna vara din tv eller signalen i uttaget.
Då problematiken verkar kvarstå trots att du har bytt kabeln skulle jag vilja hänvisa dig att kontakta vår tekniska support per telefon, 0771 55 00 00, för vidare felsökning.

Baserat på att det verkar fungera med din tidigare digitalbox verkar felet inte sitta i signalen, utan skulle istället kunna vara fel i tvn. Detta är förstås bara ett antagande eftersom vår support inte har undersökt felet djupare med dig.

När det gäller boxarna som vi säljer på Kundservice finns det 2 olika staplar som berör signalen. Den ena stapeln heter kvalitet och den andra styrka, kvaliteten bör ligga på 100%, signalstyrkan kan variera och det betyder inte att något är fel.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Stefan Wallman

Postad 13 January 2011 - 07:55

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej
Ser att ni döpt om abb tex M har blivit L osv och höjt priserna men kanalinnehållet verkar vara detsamma.
Påpekade i höstas att ni inte är helt sanningsenliga då man får intrycket av att man måste betala för att få de uppräknade kanalerna i tex S men man får ju bara de två svt hd kanalerna för pengarna.

Hur är det med M8, rubriken säger 10+8 (borde va 2+8) men tittar man på kanalerna så ingår inte svt hd2 utan ligger som tillvalskanal !?.
Nu verkar även kortavgiften stigit i pris.
/M

Redigerat av Unregistered98bc0f60, 13 January 2011 - 08:57.

Postad 13 January 2011 - 07:57

Sonnerphors
  • Sonnerphors
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hej!
Min renoveringshjälp hade tapetklister i uttaget för bredbandet i min bostadsrätt, vad göra?

Postad 13 January 2011 - 09:51

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hej
Ser att ni döpt om abb tex M har blivit L osv och höjt priserna men kanalinnehållet verkar vara detsamma.
Påpekade i höstas att ni inte är helt sanningsenliga då man får intrycket av att man måste betala för att få de uppräknade kanalerna i tex S men man får ju bara de två svt hd kanalerna för pengarna.

Hur är det med M8, rubriken säger 10+8 (borde va 2+8) men tittar man på kanalerna så ingår inte svt hd2 utan ligger som tillvalskanal !?.
Nu verkar även kortavgiften stigit i pris.
/M

Du verkar ha rätt visst kostade det 39kr/mån förut mot 49 kr nu... nån med hjärna får räkna ut höjningsprocent men känns högt för nåt som inte borde kosta oss NÅT! men klart vi ska betala för era löjliga pairing o krypteringskostander bla bla.Nån borde sätta stopp för denna idioti med kortavgifter som alla bolag lägger på oss o höjer HELA tiden.
Comhem kommer att håva in 360 miljoner under 2011 från sina digital tv kunder bara i kortavgifter.

Redigerat av Unregistered40562de1, 13 January 2011 - 10:15.

Postad 13 January 2011 - 10:48

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Ny info på Com Hems Hemsida om b.l.a nya kanaler och chockhöjning av Kortavgiften.
De nya kanalerna är:
Com Hem lanserar den 1 mars totalt 6 st nya kanaler:

• Animal Planet HD
• ESPN America HD
• Nick Jr
• OUT TV
• Nat Geo Wild HD
• Wild TV HD

Tyvärr inte TV3HD och Kanal5 HD.
Jag tror att jag kommer gå tillbaks till Satellit p.g.a Kanalutbud och 3D.

Postad 13 January 2011 - 10:51

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ja medium abb. är nu omdöpt till Large, samma kanalinnehåll, och priset gått upp från 199:- till 229:-.
Ingen dålig höjning, 15%. Vad håller dom på med?? Dags att säga upp sitt comhem abb.

Edit:
Tydligen har det tillkommit två kanaler i det nya Large paketet jämfört med det gamla Medium.
bl.a Eurosport HD som jag ändå inte kan se eftersom Comhem envisas med pairing.

Redigerat av TomasL, 13 January 2011 - 10:56.

Postad 13 January 2011 - 10:57

Laka76
  • Laka76
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Nu får Comhem kvickna till och svara på alla frågor som ligger ute.

Vad är annars vitsen med att vara närvarande på detta forum?

Postad 13 January 2011 - 11:30

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Eftersom det inte stod något om dom nya hd kanalerna skulle ingå i hd paketet eller nåt ringde jag kundtjänst,Dom höjer priset från 99kr/mån till 129kr/mån... kändes väldigt otippat NOT.Samtidigt som jag är nöjd att vi äntligen får dom hd kanaler vi längtat efter,men ska dom höja priset så mycket för varje ny kanal vi ska få lär man ju tröttna väldigt snart.
Frågade om kanal 5 och tv3 HD kanaler men det hade dom ingen info om.

• Animal Planet HD*; kanal från Discovery med djuren i fokus. Frivisas tre månader från 1 mars.
• ESPN America HD*; med den bästa idrotten från USA i HD. Frivisas en månad från 1 mars.
• Nat Geo Wild HD*; se allt som rör djur, natur och miljö i HD. Frivisas tre månader från 1 mars.
• Nick Jr; reklamfri barnkanal på svenska för de allra minsta. Frivisas två månader från 1 mars.
• OUT TV; unik livsstilskanal. Frivisas två månader från 1 mars.
• WILD TV HD*; jakt- och fiskekanal från Kanada i HD. Frivisas en månad från 1 mars.

Redigerat av Unregistered40562de1, 13 January 2011 - 11:45.

Postad 13 January 2011 - 12:40

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Nu måste de tänkte till ordentligt innan de kan komma på en bra ursäkt.

jag vill ha svar på detta jag med inga skitsvar tack ge oss ett bra svar som förklarar varför

(Ändring av svar, felaktig information)

Hej,

Com Hem använder sig av pairing/kryptering för större delen av sitt HD-utbud. Anledningen till detta är att förhindra illegal spridning samt för att vissa programbolag/upphovsrättsägare kräver ökad säkerhet.

Vi har i dagsläget valt att kryptera samtliga HD-kanaler, oavsett om programbolagen krävt detta eller inte.

I dagsläget har vi inga planer på att släppa kryptering på TV4 HD.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 14 January 2011 - 08:45.

Postad 13 January 2011 - 12:56

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hej,

Com Hem använder sig av pairing/kryptering för större delen av sitt HD-utbud. Anledningen till detta är att förhindra illegal spridning samt för att vissa programbolag/upphovsrättsägare kräver ökad säkerhet.

De kanaler som i dagsläget ligger utan kryptering är SVT1 HD samt SVT2 HD. Anledningen till detta är att de specifika kanalerna går under vidaresändningsplikten. Våra andra HD-kanaler har vi i dagsläget valt att kryptera, oavsett om programbolagen krävt detta eller inte.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Hur motiveras kortavgiftshöjningen?

Postad 13 January 2011 - 12:58

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Hej,

De kanaler som i dagsläget ligger utan kryptering är SVT1 HD samt SVT2 HD. Anledningen till detta är att de specifika kanalerna går under vidaresändningsplikten. Våra andra HD-kanaler har vi i dagsläget valt att kryptera, oavsett om programbolagen krävt detta eller inte.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Tackar för ditt svar.
Måste endå säga att jag tycker att det är konstigt att ni kör med pairing på kanaler där programbolagen inte kräver detta. Detta betyder ju att färre kan se kanalen villket inte borde vara i programbolagets linje.
Borde ni inte fråga TV4 om vad dom tycker att ni begränsar tillgängligheten på deras kanaler?
Jag tror att ni förlorar kunder på detta.

Redigerat av TomasL, 13 January 2011 - 13:02.

Postad 13 January 2011 - 13:18

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

+1

Redigerat av Majorglenn, 13 January 2011 - 13:28.

Postad 13 January 2011 - 14:01

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hej comhem

Hej Latman,

Vad roligt att höra att du är intresserad av HD-kanaler. Vi får se om/när dessa kanaler ingår i vårt HD-utbud.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

:)

Hej Comhem

Jag har idag uppmärksammat att de "analoga" kanalerna dvs TV8, TV9, femman,och kanal10 mfl
går att mottaga med min Humax digital-box-inspelare. Helt utan abbonnemang på dessa...jag häpnar....

Ska det verkligen vara på detta viset ?

Hej,

Under tisdagen hade vi tekniska problem som gjorde att kryptering på flertalet kanaler släpptes. Detta är anledningen till varför man kunde se ett större utbud än vad man abonnerade på.

För en gångs skull kan man se ett tekniskt problem som positivt :)

fonzeka: Som svar på din fråga. Nej, det var bara något temporärt.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

@Comhem: Hade varit trevligt om ni kunde förklara hur ni ser på ovan. Är det en större kostnad för er att "trycka ut" TV-Large till mig än de 1800 kr extra som jag är beredd att betala till er under 24 månader?

Hej,

Vi försöker hela tiden utöka våra kampanjerbjudanden till nya och befintliga kunder. Av erfarenhet vet vi att befintliga kunder med långa bindningstider kan på sikt bli missnöjda med tanke på att de kan gå miste om andra erbjudanden som kan passa denne för stunden.

Eftersom att vi inte har kunduppgifter, och du skall ej heller publicera dem i detta forum, så ber vi om ursäkt för vårt knapphändiga svar.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Comhem är bra på att locka in nya kunder men det dom erbjuder oss befintliga kunder är rena skämtet.

Jag har varit kund ett antal år på alla tjänster, och blev erbjuden en hel tia i rabatt på bredbandet om jag band mitt abonnemang ett år till... pinsamt!

Hej,

Vi vet att detta är ett utvecklingsområde som vi ännu inte har kommit tillrätta med. Vi har kommit en bit på vägen men bevisligen, efter ditt inlägg, så har vi en bit kvar.

Jag kommer att ta med ditt inlägg som ett urklipp till ansvariga chefer för att åter understryka att våra befintliga kunder efterfrågar kampanjerbjudande.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 13 January 2011 - 14:05

Laka76
  • Laka76
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Vi vet att detta är ett utvecklingsområde som vi ännu inte har kommit tillrätta med. Vi har kommit en bit på vägen men bevisligen, efter ditt inlägg, så har vi en bit kvar.

Jag kommer att ta med ditt inlägg som ett urklipp till ansvariga chefer för att åter understryka att våra befintliga kunder efterfrågar kampanjerbjudande.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Kanon! Då hoppas jag det händer nåt. Vad tror du om min alternativa lösning, där jag säger upp alla mina comhem-tjänster, och sedan agerar min fru "ny kund" och vi får på så sätt ta del av alla nykundserbjudanden?! Det borde väl funka, så slipper jag sitta och vänta på eventuella erbjudanden.

Postad 13 January 2011 - 14:21

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Nu får Comhem kvickna till och svara på alla frågor som ligger ute.

Vad är annars vitsen med att vara närvarande på detta forum?

Hej,

Ber om ursäkt att vissa svar har dröjt.

Vi besitter inte själva svaren på samtliga frågor som ställs i detta forum, utan i vissa fall kan vi behöva kontrollera och säkerställa att vi ger korrekt information, vilket vi ser som positivt eftersom att vi vill förhindra att felaktiga/otydliga svar i allra största mån undviks (som vi beskrivit i vår presentation i inlägg #10).

Vi tackar naturligtvis för din återkoppling och tar till oss av den för att förbättra oss.

Det vi ser en ökning av just nu är frågor där många av svaren går att hitta via vår hemsida, exempelvis priser och kanalpaketeringar. För att underlätta hanteringen, både för er som forumanvändare och för oss som ska svarar på era frågor, så kolla gärna på www.comhem.se innan frågan ställs så kanske svaret finns där. Finns inte svaret så gör ni naturligtvis helt rätt i att ställa frågan här.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 13 January 2011 - 15:24

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Verkar som Comhem har inkluderat HD-kanaler i M8 abonnemanget, och dessutom skapat ett tillägg på 59:-/mån för ytterligare 4 kanaler. Hade man bara fått in HD-kanalerna med sin inbyggda sura CI-modul så har det ju varit givet.

Utöver 10 fasta kanaler väljer du 8 egna favoriter, som du kan byta ut varje månad om du vill.

Nej, det är bara 9 kanaler! Och dessutom borde ni fasen inte få räkna SVT1 och SVT1HD som två kanaler. Jag utgår från att det är SVT2HD som är den 10e kanalen, men det är fortfarande bara 8 unika kanaler.

Sedan är det ju som påtalats tidigare, skam och omänsklig snålhet att man måste slösa två att sina slottar för att få 3an och 5an.

Postad 13 January 2011 - 17:37

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

<klipp>

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Det var ju skönt att höra att ni ändrat er i fråga om huruvida SVT:s HD kanaler går under vidaresändningplikten eller inte. I september ifjol så ansåg ni inte det. Se:
https://www.minhembi...s...t&p=3025787

Jag kollade precis och både SVT1 HD eller SVT2 HD sänds fortfarande krypterade (utan pairing dock). När kan vi förvänta oss att ni rättar till detta fel då de nu går under vidaresändningsplikten och alltså borde vara okrypterade?

Postad 13 January 2011 - 17:44

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

+1

Hej,

Kort- eller krypteringsavgiften, som vissa andra tv-operatörer kallar avgiften, är en administrativ avgift som alla TV-operatörer tar ut för själva distributionen för programinnehållet du abonnerar på. Vi tar ut avgiften för att kunna täcka dessa kostnader liksom att kunna fortsätta utveckla vårt digital-tv erbjudande.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.