![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 16 juli 2011 - 20:32
Postad 16 juli 2011 - 21:07

En grej bara, har försökt söka i tråden men inte lyckats hitta något svar.
När man tittar på inspelat material och kanske ska spola fram lite (skippa ev. reklam osv.) så vid fortsatt tittande så är det inget ljud???
Man får oftast trycka stopp följt av igångsättning av filmen igen samt då välja: "forts. vid senaste stop". Då fungerar ljudet igen.
Ibland när man zappar runt kanaler så kan ljudet återigen vara borta???
Verkar hända när man går från hd-kanaler till vanliga SD-kanaler mest.
Justja, när man spolat lite i inspelat så ligger söklisten kvar??? Den får man manuellt ta bort. Ska det vara så

Är det här vanligt med denna box? Ska vi ringa humax support?
Körde en sökning efter ny uppdatering men boxen sa att vi hade den senaste.
Redigerat av Chrester, 16 juli 2011 - 21:11.
Postad 16 juli 2011 - 21:45
Jag har alltså försökt med själva strömknappen på baksidan men hittar inte någon pytteliten resetknapp??? Det enda jag ser som skulle kunna vara något sådant är två små gummipluppar ovanför kortet men när jag trycker på dem så händer inget förutom att kortet sviktar så jag skulle tro att de har med ca-modulen att göra. Piranhamcse, kan du se något annat på din box?
Postad 17 juli 2011 - 11:23
Vet inte hur, men om det är fjärren som vägrar lämna 'TV'-läget som du skrev tidigare är det väl fjärren du skall försöka göra Reset på, och inte boxen ?Har haft Boxen strömlös ett dygn (både stängt av på baksidan och ryckt ur strömmen ur uttaget), under samma tid så var batterierna urplockade ur fjärrkontrollen.
Jag har alltså försökt med själva strömknappen på baksidan men hittar inte någon pytteliten resetknapp???
Postad 17 juli 2011 - 11:38
Fjärren kan växla mellan PVR, TV, AUDIO osv det är Boxen som har låst sig på TV.
Själva fjärrkontrollen reagerar på allt som jag gör t ex försöker byta frekvens som piranhamcse föreslog, bara trycker på knapparna PVR, TV osv ellr försöker programmera om knapparna för TV, AUDIO osv. Boxen reagerar bara på knapparna på framsidan dvs volym +/-, prg +/- och av/på. Naturligtvis reagera den på strömknappen på baksidan också.
Det skulle naturligtvis kunna vara fjärrisen som har blivit galen också men jag vet inte hur jag skulle kunna göra en hw-reset på den heller. Bryta strömmen till både Box och fjärr har jag ju redan testat.
Postad 18 juli 2011 - 12:16
Några frågor innan köp.
Har den första versionen av SmartWi kommer det att funka med Humax ?
Vid köp av boxer HD-paket skickas väl nya kort, ställer det till problem för smartwi ?
Humax boxen kräver väl ingen CA-modul eller ?
Har även ett boxer tvilling-kort till en tv med CA-modul, kommer den nya korten kräva en ny MPEG4 CA-modul ?
Hoppas på snabbt svar :-)
Postad 19 juli 2011 - 09:52
Ska du se på HD-kanaler kräver det att mottagaren har support för CI+ ( i, inte L ) för att Programkortet ska kunna Pairas med mottagaren.Vid köp av boxer HD-paket skickas väl nya kort, ställer det till problem för smartwi ?
Och det är ju frågan om Smartwi fixar det, så den frågan ska du nog ställa i nån SmartWi-tråd, så använd SÖK uppe till höger så hittar du nån tråd.
Ja, om det inte är en Box du stoppar det i, för t ex en Tv har ju ingen 'färdig' slot där man direkt kan stoppa in ett Programkort, utan då krävs en CA-Modul att stoppa in Programkortet i, en CA-Modul för HD om det är HD-kanaler du ska se.Har även ett boxer tvilling-kort till en tv med CA-modul, kommer den nya korten kräva en ny MPEG4 CA-modul ?
Redigerat av anderswillhelmsson, 19 juli 2011 - 09:55.
Postad 20 juli 2011 - 08:13
Postad 20 juli 2011 - 21:08
Tänkte dela med mig av 2st remote control codes som inte fanns med i manualen. Fick prova mig fram den långa vägen.
TV - Panasonic TH42-PV70 / TH42-PX70
TV knappen och kod 353 funkar
Reciever - Denon AVR-1602
Audio knappen och kod 067 funkar
Skönt att även kunna kontrollera dessa enheter via Humaxfjärren om man inte når Logitech Harmonyn från soffan.
Nu är det bara PVR buggarna som behöver fixas. Försökte spela in Big 4 sändningen på SVT1 HD förra helgen. Första inspelningen gick bra, sen när det blev kanalbyte och sändningen fortsatte i SVT2 HD så hängde sig boxen och spelade inte in något.
Är du 100% på koden till px70? Testade 353 men funkar ikke.. verkar som dosan inte ens reagerar när man börjarkoden med en 3:a..? Vore guld om du grävt fram kombinationen

Postad 21 juli 2011 - 13:29
Jag kopplade in en optisk kabel och tar ljudet från den istället för hdmi.
Verkar fungera kanoners

Så nu vet ni alla

Mitt problem kan bero på handskaningstjosan. Har en Denon AVR-1910.
Redigerat av Chrester, 21 juli 2011 - 13:30.
Postad 23 juli 2011 - 21:46
Jag är tidigare en Topfield användare och naturligtvis så jämför man lite nu.
1. Kan man lägga in egna små program på Humax för att få den att vara som man själv vill? På topfield så kunde man lägga in dessa små TAP som gjorde diverse olika saker.
2. Diskstorleken skall vara 500 GB men den säger 385 GB
3. Under uppspelning av ett inspelat program så kan man hoppa fram 2 minuter eller hoppat bakåt ca 15 sekunder, är detta något man själv kan ändra till egna önskemål?
4. När jag valde att spela in Undercover Boss så fick jag frågan om att spela in hela serien, innebär det då att den kommer spela in varje avsnitt? Om jag däremot tar fram guide och schema så kan jag se min UB inspelning men där säger den att det bara skall spelas in en gång.
5. Jag trycker media knappen och sedan markerar den inspelning jag vill se och sedan trycker jag play eller OK knappen. Uppspelning startar, men sedan när jag trycker stop knappen på fjärren så kommer jag tillbaka till mediaskärmen. Jag skulle vilja komma tillbaka till live TV.
6. Kan man ändra ordningen på kanalerna i EPG´n? Jag skulle vilja ha de kanaler som jag tittar mest på överst.
7. Om ma spelar in saker från SVT, kan man from nu börja spela in allt från SVT HD istället? Det jag menar är att, sänds samma program på både SVT SD och SVT HD? Tex om ett SVT program inte är HD får man då titta på SVT SD eller sänds det också på SVT HD? Jag skulle ju alltid vilja spela in på SVT HD och därmed få HD kvalitet när det är det och vanligt när det sänds så
Postad 23 juli 2011 - 23:14
Man kan själv ställa in hur mycket den skall hoppa.
Ett problem jag har som jag undrar om jag missat någon lösning på. Det gäller volymen. Jag har normalt ljud på de flesta HD kanalerna men bland annat på Canal+ HD är det fruktansvärd hög volym.
Och hur ställer man in hur mycket den skall hoppa?
Postad 24 juli 2011 - 10:28
7. Om ma spelar in saker från SVT, kan man from nu börja spela in allt från SVT HD istället? Det jag menar är att, sänds samma program på både SVT SD och SVT HD? Tex om ett SVT program inte är HD får man då titta på SVT SD eller sänds det också på SVT HD? Jag skulle ju alltid vilja spela in på SVT HD och därmed få HD kvalitet när det är det och vanligt när det sänds så
Svt själva säger så här:
Huruvida 'ma' eller 'pa' spelar in, spelar nog ingen roll ...Klicka HÄR, om du törs ...
SVT:s HD sändningar består av kanalerna SVT1 HD och SVT2 HD som parallellsänder samma innehåll som SVT1 och SVT2, men med en högre teknisk kvalité. HD-kanalerna finns alltså på andra kanalplatser än vanliga SVT1 och SVT2. Vilka kanalplatser och vilken mottagare du behöver beror på vilket sätt du tar emot digital-TV.

Redigerat av anderswillhelmsson, 25 juli 2011 - 06:27.
Postad 24 juli 2011 - 11:42
1. Är inte möjligt och kommer heller aldrig att bli det. Att man kunde detta på Topfield var ett "misstag" som aldrig kommer att upprepas.Idag har jag köpt denna 500 gb box och har några frågor direkt som ni gamla användare säkert kan hjälpa mig med.
Jag är tidigare en Topfield användare och naturligtvis så jämför man lite nu.
1. Kan man lägga in egna små program på Humax för att få den att vara som man själv vill? På topfield så kunde man lägga in dessa små TAP som gjorde diverse olika saker.
7. Det sänds samma program på SVT SD och SVT HD, förutom de regionala som bara finns på SD.
Om ett program inte finns i HD sänds det ut med SD kvalitet på HD kanalerna.
Postad 24 juli 2011 - 13:11
Hej alla humax proffs
Några frågor innan köp.
Har den första versionen av SmartWi kommer det att funka med Humax ?
Vid köp av boxer HD-paket skickas väl nya kort, ställer det till problem för smartwi ?
Har även ett boxer tvilling-kort till en tv med CA-modul, kommer den nya korten kräva en ny MPEG4 CA-modul ?
Hoppas på snabbt svar :-)
Skriver ner detta om fler undra, har fått min Humax HD+ och allt funkar fint med SmartWi :-)
Min SmartWi är 4 år gammal med tre st Ver 1 och en st Ver 3 klientkort, kör med SW 2.53 r0.
Älskar min Humax redan :-)
Redigerat av ljudnisse, 24 juli 2011 - 13:12.
Postad 24 juli 2011 - 23:09
5. Jag trycker media knappen och sedan markerar den inspelning jag vill se och sedan trycker jag play eller OK knappen. Uppspelning startar, men sedan när jag trycker stop knappen på fjärren så kommer jag tillbaka till mediaskärmen. Jag skulle vilja komma tillbaka till live TV.
Postad 25 juli 2011 - 11:42
En fråga ang ljudet, går det på något vis att ställa in så att det inte blir sådan stor skillnad mellan analogt ljud och Dolby Digital ljud ?
Redigerat av ljudnisse, 25 juli 2011 - 11:44.
Postad 26 juli 2011 - 11:12
@kotten33, När jag trycker stopp efter att kollat en inspelning, ligger MEDIA bilden kvar transparent om jag efter det trycker EXIT så är jag tillbaks till senaste kanal.
En fråga ang ljudet, går det på något vis att ställa in så att det inte blir sådan stor skillnad mellan analogt ljud och Dolby Digital ljud ?
Då har du exakt samma "problem" som jag har. Är det jag som är gnällig, men borde man inte komma tillbaka till live TV efter att man har tryck på STOP?
Postad 26 juli 2011 - 11:49
Fråga, spelade in från Canal + HD, och då var texten helt ur sync, någon mer som sett detta, hoppas det är en bugg som Humax fixar.
Har Humax släppt ngn ny SW min är från April ?
Postad 26 juli 2011 - 12:19
nejdå, som jag skrev. Inget jätteproblem. Bara undrade.@kotten33, inte ett jätte stort problem, en knapp tryckning extra, eller ?
Fråga, spelade in från Canal + HD, och då var texten helt ur sync, någon mer som sett detta, hoppas det är en bugg som Humax fixar.
Har Humax släppt ngn ny SW min är från April ?
Min box stänger av sig eller åtminstone går ner i standby på natten eller när den nu gör det. jag skule vilja att boxen ALLTID är på. Har kikat i menyerna men hittar inget.
Postad 27 juli 2011 - 21:59
/Mats (kan ingenting om digitalboxar...)
Redigerat av matknu, 27 juli 2011 - 22:00.
Postad 28 juli 2011 - 07:17
De här boxarna är det mest framtidssäkra du kan köpa för närvarande, framförallt om du har funderingar på att skaffa Boxer-ab i framtiden. Dock kommer det nya boxar hela tiden, så jag skulle om jag vore dig ta mig en funderare på att kanske köra med en begagnad inspelningsbar box (med MPEG-4) ett tag, så ska du se att det nog finns ytterligare ett gäng boxar på marknaden om ett år att välja mellan.
Om du inte har några problem att lägga ut över 3000 kr och inte orkar vänta, så är det här de bästa f.n.
Postad 28 juli 2011 - 07:53
Går alldeles utmärkt med denna box, då får du sex (åtta) helt fria kanaler utan Programkort och abonnemang, Svt1 (+HD), Svt2 (+HD), Tv4, Tv6, Barn/24 & Kunskaps.Jag undrar om man behöver något speciellt abonnemang eller kort/modul till denna box?
http://www.boxer.se/...ler/frikanaler/
Postad 28 juli 2011 - 10:43
Kolla under System/Strömhantering se även sid 53 i User Manual
fattar inte hur jag kunde missa detta, sorry. :-)
tack
Postad 28 juli 2011 - 16:25
För de fria kanalerna behöver du aldrig ett abonennmang, oavsett box/tv (så länge vi snackar marknätet).
De här boxarna är det mest framtidssäkra du kan köpa för närvarande, framförallt om du har funderingar på att skaffa Boxer-ab i framtiden. Dock kommer det nya boxar hela tiden, så jag skulle om jag vore dig ta mig en funderare på att kanske köra med en begagnad inspelningsbar box (med MPEG-4) ett tag, så ska du se att det nog finns ytterligare ett gäng boxar på marknaden om ett år att välja mellan.
Om du inte har några problem att lägga ut över 3000 kr och inte orkar vänta, så är det här de bästa f.n.
Thx! Då är den shoppad. Ska installera den när jag hinner. Då återstår ljudet....väntar in Pioneers nya som ska vara lite mindre receiver än de vanliga bautastenarna.

Det var superenkelt att komma igång. en sak jag inte hade tänkt på är att den snor HDMI-kabeln jag har till xtreamern. Jag måste nog lyfta ut tv'n och stoppa i en till kabel.
Redigerat av matknu, 29 juli 2011 - 21:46.
Postad 03 augusti 2011 - 11:40
Postad 03 augusti 2011 - 19:45
Jag har "gratis" boxen utan inbyggd hårddisk. Nu har jag kopplat in en 1tb hårddisk men när jag trycker på pause (timeshift) så pausar den i ca 3s sedan går den till "live-sändning". Efter en del upprepande så får jag den till slut att pausa. På vissa kanaler pausar den direkt medan t.ex svt1 kräver ca 3 pausetryck innan den fattar

Den pausar alltid om jag spolar tillbaka lite först, dock så är ju inte spolningen heller den stabilaste, ibland 1min, ibland 2min per tryck etc..
Någon annan som upplevt timeshift buggigt på bxr-hd?
mvh /Micke
Postad 04 augusti 2011 - 07:29
Problemet är alltså att när man byter från en kanal som enbart sänder "vanligt" ljud ej DD till en kanal med Dolby Digital ljudspår så blir det så fruktanslöst mycket högre ljudnivå. Är det en bugg i mjukvaran på boxen? Jag hittade bara ett val för ljudet typ... "digital ljudutgång" kan ställas på antingen "stereo" eller "multikanal" tycker det är oklart om denna inställning påverkar HDMI eller om det enbart gäller den optiska utgången?
Postad 04 augusti 2011 - 14:10
Tillåter verkligen Boxer detta urusla system eller är det nåt fel på min nyinköpta box? 3:an och 6:an funkar inte serieinspelning på t.ex 2 1/2 män medan det funkar på min ännu fungerande Dilog 655HD.
Är det fel på min Humax BXR-HD+ 500Gb?
Kollat om det fanns nyare mjukvara OTA men nej boxen säger att det inte finns.
Postad 05 augusti 2011 - 00:17
Postad 08 augusti 2011 - 08:19
Ser att några har samma problem som mig med ljudet på vissa kanaler. För min del gäller det bara SVT 1 men det är för att det är den enda kanalen jag har som sänder Dolby Digital... Det måste gå att åtgärda på något sätt för ingen kan möjligtvis acceptera detta.
Problemet är alltså att när man byter från en kanal som enbart sänder "vanligt" ljud ej DD till en kanal med Dolby Digital ljudspår så blir det så fruktanslöst mycket högre ljudnivå. Är det en bugg i mjukvaran på boxen? Jag hittade bara ett val för ljudet typ... "digital ljudutgång" kan ställas på antingen "stereo" eller "multikanal" tycker det är oklart om denna inställning påverkar HDMI eller om det enbart gäller den optiska utgången?
Problemet uppstår väl när man inte har skruvat upp ljudet till max på boxen. Detta får då till följd att när man kollar på kanaler med "vanligt ljud" kompenserar man låga insignalen från boxen genom att dra upp volymen på TV´n eller förstärkaren. Sen när man då slår över till en kanal som sänder DD-ljud så är är ju den digital signalen inte påverkad av bxens volymkontroll (som ju egentligen är en signaldämpare). Följden blir då att man har skruvat upp volymen för mycket på TV´n eller stärkaren och ljudet blir för högt.
Postad 11 augusti 2011 - 22:18
Postad 12 augusti 2011 - 08:56
Nej det skall det inte. Ring supporten (tel. 0550-85527) och rapportera dina problemHar denna box och har upptäckt att om jag startar en inspelning via guiden och sedan tittar på en annan kanal som jag pausat så återgår denna kanalen till livesändning när det inspelade programmet är slut. Jag kan sedan inte spola tillbaka och se det ja missat. Detta är ett stort problem enligt mig. Ska det vara såhär?
Postad 12 augusti 2011 - 17:16
Har humaxen med inbyggd hd.då är det fel på den. eller har du den utan HD och själv kopplat in en extern HD, så kan den inte spela in två program samtidigt, men du kan titta på ett och spela in ett om dom ligger i samma mux.Har denna box och har upptäckt att om jag startar en inspelning via guiden och sedan tittar på en annan kanal som jag pausat så återgår denna kanalen till livesändning när det inspelade programmet är slut. Jag kan sedan inte spola tillbaka och se det ja missat. Detta är ett stort problem enligt mig. Ska det vara såhär?
Ps ******** snyggt bio rum du har, synd en inte har källare själv, så en kunnat bygga en salong....
Redigerat av Unregistereddceea937, 12 augusti 2011 - 17:24.
Postad 14 augusti 2011 - 20:28
Har humaxen med inbyggd hd.då är det fel på den. eller har du den utan HD och själv kopplat in en extern HD, så kan den inte spela in två program samtidigt, men du kan titta på ett och spela in ett om dom ligger i samma mux.
Ps ******** snyggt bio rum du har, synd en inte har källare själv, så en kunnat bygga en salong....
Jag har den med inbyggd hårddisk och den fixar att spela in två program samtidigt. Vill jag kolla på ett tredje måste det vara inspelat.
Men beteendet den uppvisar är ganska skumt. Jag ska se om den gör likadant igen... I så fall går jag tillbaka med den.
Postad 17 augusti 2011 - 19:46
fick BXR-HD boxen igår.
Köpte mig en 500GB disk (WD Elements 2.5") idag för inspelning av program.
Tänkte låta boxen formatera den till ext3. Nu har boxen stått och formaterat i ca 2 timmar...
skall det ta så lång tid?
Är i menyn Formatlagring och texten "Bearbetar" står i grått.
//kcs
update. Släpade ner disken till Ubuntudatorn och formaterade där till ext3, sedan tillbaka till Humax.
Dessvärre tyckte inte Humax att formateringen dög så den ville formatera om. Vilket den fick.
Nu gick det bättre, klart på ca 10 minuter.
Redigerat av kcs, 18 augusti 2011 - 16:47.
Postad 19 augusti 2011 - 08:34
DÅ startade den inte!? prövade ett antal ggr utan lycka. Hade inte tid att forska mer i det. Lampan lyser röd(stand by). Får väl bryta strömmen på baksidan i em och starta om den igen. Men man vill ju gärna att nya grejer ska fungera. Köpte denna för att jag varit så otroligt nöjd med humax comhem box.
Tänkte bara kolla om någon annan känner igen det och kan råda en om lösning.
(har den med 500gig inbyggd disk)
första intrycket var ju kanon.. men men, löser sig väl
Redigerat av martiin82, 19 augusti 2011 - 08:35.
Postad 19 augusti 2011 - 22:50
Är jättenöjd, färger ,ljus kontrast skärpa mm är synbart bättre än Sagem 64160.
Att ha direktknapp som styr vilket ljud jag vill ha är super .
Just nu så spelar jag in 2 program ,,,,kan ändå se på en massa andra. Som Sagemanvändare så var jag inte van vid sån lyx. Och den är tyst....var tog huvudvärken vägen.
Hoppas att det håller i sig för nu känns tv tittandet mycket roligare igen.

Postad 20 augusti 2011 - 09:06
Jag har skaffat Humax BXR-HD (med 500 GB). Den har funkat bra tycker jag, men har ett problem med en inspelning av ett program som nu inte går att spela upp. Det var inspelat från TV4 plus (SD) i serieinspelning. Det var första avsnittet i serien och den spelade in två program. Först det som visades kvällstid och sedan reprisen mitt i natten.
De må vara OK, men problemet är att inget av de båda inspelade programmen går att spela upp.

Det som händer är att den under någon kort sekund verkar gå igång på uppspelning, sedan hoppar den tillbaka till "Media"-menyn igen. Jag har naturligtvis spelat in andra program både innan och efter utan problem och dessa kan jag se. När jag talade med Boxers support rekommenderade de att jag skulle göra en fabriksåterställning av boxen, vilket jag inte gärna gör eftersom automatisk kanalsökning inte fungerar där jag bor (och jag måste ägna en hel del tid att göra detta manuellt efter fabriksåterställningen). Jag har dessutom ingen anledning att tro att det skulle hjälpa.
Har någon här samma erfarenhet av att inspelade program inte går spela upp och har ni löst detta på något sätt?
Tacksam för hjälp!
Postad 20 augusti 2011 - 17:18
Hej alla!
Jag har skaffat Humax BXR-HD (med 500 GB). Den har funkat bra tycker jag, men har ett problem med en inspelning av ett program som nu inte går att spela upp. Det var inspelat från TV4 plus (SD) i serieinspelning. Det var första avsnittet i serien och den spelade in två program. Först det som visades kvällstid och sedan reprisen mitt i natten.
De må vara OK, men problemet är att inget av de båda inspelade programmen går att spela upp.![]()
Det som händer är att den under någon kort sekund verkar gå igång på uppspelning, sedan hoppar den tillbaka till "Media"-menyn igen. Jag har naturligtvis spelat in andra program både innan och efter utan problem och dessa kan jag se. När jag talade med Boxers support rekommenderade de att jag skulle göra en fabriksåterställning av boxen, vilket jag inte gärna gör eftersom automatisk kanalsökning inte fungerar där jag bor (och jag måste ägna en hel del tid att göra detta manuellt efter fabriksåterställningen). Jag har dessutom ingen anledning att tro att det skulle hjälpa.
Har någon här samma erfarenhet av att inspelade program inte går spela upp och har ni löst detta på något sätt?
Tacksam för hjälp!
Har samma problem med att den gör så vid serie inspelning. en skrev här i tråden att det var vissa kanaler, men det är inget jag har kollat(orkar inte) så jag använder inte mig av det, funkade ju inte på sagem 94160 jag hade innan en missade flera minuter både för och sluten av programmen den spelade in. så en är van att leta upp programmen jag vill spela in.
att spela in två kanaler och titta på det tredje går. men bara på kanalerna i dom muxarna du spelar in. smidigt som tusan.
Sen kan den hänga sig ibland och det har jag botat med att boxen startar var dag kl1700 och stänger av sig kl0000.
sen har jag inte haft ett enda problem med denna box.
dessa hängningar har jag bara haft vid inspelning och att boxen har varit av flera timmar, tydligen går boxen ner i ett strömsparläge då. och jag har påtalat detta till Humax supporten. fler som ringer desto snabbare kommer det väl en uppdatering. nr dit är 0550-85527
Postad 21 augusti 2011 - 09:14
Jag har en Humax BXR-HD (lillebror) och har tre funderingar/problem:
1. Jag har en extern HDD inkopplad och att pausa live-tv och spela upp chaseplay funkar bra. Men att spela in och spela upp vid ett senare tillfälle verkar mer problematiskt. Har iofs bara spela in två filmer ännu, den ena gick utan problem, men den andra var dels svår att starta - när jag hoppade till starten visades plötsligt att "kanalen är kodad", när jag lät den spela själv från start gick det bättre. Ett värre problem var att filmen hackade. Ett par tre ggr på 10 min innan jag gav upp. Det var inte en HD-film (Blade Runner på TV4 Film).
2. Det tycks inte gå att snabbspola inspelningar, endast hoppa fram eller tillbaka. Det kommer upp en liten "förbud" ikon när jag trycker på snabbspola-knappen.
3. Varje gång jag startar boxen får jag frågan om Video, Musik eller Foton. Dvs de grejer som kan finnas på hårddisken. 9 ggr av 10 är jag inte intresserad av vad som finns på hårddisken. Som det är nu måsta jag trycka back eller exit varje gång. Störande.
Några tips?
Mvh
Biggis
Postad 23 augusti 2011 - 14:31
Dina två inspelningar är förmodligen trasiga. Vet du att du hade bra mottagning på TV4+ vid de två tillfällena? Har du bra mottagning på TV4+ vanligtvis?Hej alla!
De må vara OK, men problemet är att inget av de båda inspelade programmen går att spela upp.![]()
Anledningen till att det blir två inspelningar beror på att antingen TV4 eller boxer inte "flaggar" reprisen som just en repris rent datamässigt i epg-datat. Då kan ju inte boxen gärna fatta att det ena programmet är en repris.
Via service-menyn (googla om du vill ta dig dit) kan man slå på att boxen visar hexdatat för reprisflaggning så man kan se om det är korrekt flaggat eller inte. Men kanske inget för normalanvändaren...
Att ringa boxers support verkar meningslöst. Ring humax support istället!
Postad 23 augusti 2011 - 14:52
På det hela taget en väldigt bra box. Det mesta funkar som det ska och den ger väldigt bra bild.
Det går inte att serieinspela reprisflaggade serier. Och det är ganska bra, annars skulle man få väääldigt många avsnitt inspelade av vissa serier.
Serieinspelning funkar lite halvtaskigt, ibland missar den att spela in och då ligger det inte inspelade programmet och blockerar vidare inspelningar av serien. Kan ses och fixas via schema-läget. Högst irriterande!
Har varit med om ett fåtal hängningar. Men enbart i samband med att boxen varit rejält varm. Ni som har hängningsproblem, se till att boxen har fritt runt om och inte står i ett skåp eller liknande.
Har också problem med att vid kanalbyte HD->SD så blir det ibland inget ljud. Brukar fixa sig själv efter 5-30 sekunder men inte alltid. Över HDMI mot Denon-förstärkare. Byte av ljudspår på t.ex. SVT fixar inte problemet.
Kan ibland också uppträda vid uppspelning av xvid-material från den interna disken.
Postad 23 augusti 2011 - 16:52
Dina två inspelningar är förmodligen trasiga. Vet du att du hade bra mottagning på TV4+ vid de två tillfällena? Har du bra mottagning på TV4+ vanligtvis?
Anledningen till att det blir två inspelningar beror på att antingen TV4 eller boxer inte "flaggar" reprisen som just en repris rent datamässigt i epg-datat. Då kan ju inte boxen gärna fatta att det ena programmet är en repris.
Via service-menyn (googla om du vill ta dig dit) kan man slå på att boxen visar hexdatat för reprisflaggning så man kan se om det är korrekt flaggat eller inte. Men kanske inget för normalanvändaren...
Att ringa boxers support verkar meningslöst. Ring humax support istället!
Hej
Jo signalstyrkan är bra (96% signal och 100% kvalitet) på TV4 plus nu när jag kollar den och jag förmodar att den var OK vid inspelningstillfället också. Jag har förstått att det är flera som haft problem vid serieinspelning, men som inte alltid yttrat sig som att det inte går att spela upp programmen. Jag ser inte det som ett större problem att reprisen blev inspelad, värre är att det inte går att spela upp avsnittet.
Tack för hjälpen iallafall.
Postad 23 augusti 2011 - 17:12
Har idag Canal Digital men är sugen på att byta och undrar om inte Boxer är rätt för mig och isåfall denna boxen men omdömena på Prisjakt om krånglande inspelningar skrämmer ju en del. Hur vanligt är det?
Postad 24 augusti 2011 - 15:34
Förutom att jag inte vill nedgradera från två tuners med hårddisk och bekvämligheten att kunna spela in baserat på söktermer istället för på tid, så ställer jag åtminstone det kravet att det ska gå att plocka ut inspelningar till en extern hårddisk i avkrypterat TS-format för uppspelning/redigering på en dator.
Nu har jag förstått att Humax BXR-HD+ T2 har en hel del konstgjorda Boxer-pålagda strypningar i funktionaliteten, men jag undrar: ni som äger denna box, hur hårda är dessa strypningar?
Jag vet nämligen att BXR-HD+ T2 även säljs i England under namnet HDR-Fox T2 och den tycks inte vara lika begränsad från början samt att det finns en aktiv community runtomkring den som utvecklar plugins och annat kul.
Det vore jätteskoj om man kunde utnyttja dessa hack och plugins även på den svenska boxen (utan att förlora Boxers egna serieinspelningsfunktioner och sånt förstås).
Jag vet t.ex att den brittiska versionen av boxen avkrypterar inspelningar (åtminstone i 576p) när man kopierar ut dem till en USB-hårddisk. Den har även YouTube och liknande direkt i boxens interface samt inbyggd FTP-server.
Jag har hört att den svenska boxen t.ex inte avkrypterar inspelade filer (en total dealbreaker för mig om det är sant) och att nätverksporten är nerfad till att vara enbart en s.k "serviceport" och inte har någon verklig funktion för användare.
Hur strypt är egentligen BXR-HD+ T2 jämfört med sin brittiska tvilling? Hur mycket går att låsa upp?
Tänkte också kolla med den brittiska communityn om det vore möjligt att anpassa några av deras hack till den svenska firmwaren så att man kan få fördelarna av en upplåst firmware (webbgränssnitt och opkg-paketsystem t.ex) men utan att förlora "proprietära" tjänster som Boxer levererar som t.ex automatisk serieinspelning.
Tankar?
Redigerat av DVBgeek, 24 augusti 2011 - 15:48.
Postad 24 augusti 2011 - 18:20
Den är helt låst.
Det är lite annorlunda hårdvara i HDR-Fox T2 , den klarar av 1080p b.la. så att lägga in en image för den i BXR-HD+ kan bli svårt.
Sen är ju det egna tillägg i BXR-HD+ som extra nyckeln för Mpeg4.
Det är inte heller möjligt att kopiera ut inspelningar i Miraclebox 9 om man kör CI+ varianten.
Man kan iofs kopiera ut filen men den är krypterad så man kan inte göra något med den.
CI+ plus specen sätter stop för detta så det inte troligt att detta kommer att gå i någon box.
Redigerat av prelatur, 24 augusti 2011 - 18:21.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar