* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 20 januari 2011 - 00:54
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Boxen låser sig efter man installerat updateringen.....så updatera inte denna box ännu.
Det var ju typiskt!  Fick boxen idag och uppdaterade naturligtvis... Den har dock gått hela kvällen med en massa inspelningar och timeshiftning utan problem (ta i trä  ). Var väldigt skeptisk till boxen efter att ha läst tråden, men tyckte faktiskt att den var hyfsad ändå. Trodde det skulle vara värre, men jag har inte så avancerad anläggning, bara box och tv då den står i sovrummet... Jag fick ett tips att inte titta på signalstyrkan om boxen varit på ett tag, för den visar fel signalstyrka.
Ja, jag tyckte väl att signalmätaren verkade skum, så jag ska prova att starta om boxen och kolla signalen. Jag har en sån här antennförstärkare http://www.kjell.com/?item=30294 som sitter efter min lilla simpla passiva UHF-antenn på vinden med fri sikt och ca 10 km till masten. Kör full förstärkning nu, så jag kanske får strypa den lite, det har fungerat än så länge, men ska prova lite imorgon. Ska du ha en antennförstärkare så sätt den i första hand närheten av antenenn och välj en med F-kontakter (såna där som gängas utanpå kabeln och sedan gängas på förstärkaren). De är smidigare och driftsäkrare än de gamla hylsorna. Någonting som verkligen retade mig var det här med att textningen hamnar fel, eller att ljudet försvinner efter att man pausat ett inspelat program, i det här fallet på National Geographic Channel HD. Att displayen ser ut som en gammal klockradio är verkligen simpelt. En 15 år gammal video klarar ju av att både visa klockan och "REC" + en massa annat samtidigt. Jag har hellre klockan framme och en röd diod än att det bara står REC eller kanalnumret. Har ni något bra knep för att få igång textsynken och ljudet igen? Jag pausade och tröck play några gånger så kom det igång skapligt.
Redigerat av Unregistered345c2d61, 20 januari 2011 - 03:20.
Postad 20 januari 2011 - 08:58
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Det var ju typiskt!  Fick boxen idag och uppdaterade naturligtvis... Den har dock gått hela kvällen med en massa inspelningar och timeshiftning utan problem (ta i trä ).
Någonting som verkligen retade mig var det här med att textningen hamnar fel, eller att ljudet försvinner efter att man pausat ett inspelat program, i det här fallet på National Geographic Channel HD.
Har ni något bra knep för att få igång textsynken och ljudet igen? Jag pausade och tröck play några gånger så kom det igång skapligt.
Håller tummarna för dig att uppdateringen gick bra  Sedan när det gäller National Geographic ......så har dom haft väldiga problem med att få synkningen mellan text och tal. jag ringde till själva boxer och talade om detta, som senare tydligen kontaktade dom ansvariga eller liknande för National Geographic , och nån dag efter blev det bättre men inte ok. Innan var det så att talet eller texten kom lååångt före det andra. Även Sagemcom vet om detta när jag pratade med dom.
Postad 20 januari 2011 - 09:35
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag fick besked från Sagemcom (som svarade nästan direkt på mail) att det kommer en uppdatering "någon gång i februari". För mig låter det som i bästa fall i februari!
Vidare ville de att jag skulle prova med scartanslutning till boxen för att se om mina felaktigheter berodde på HDMI handskakningsproblem.
Postad 20 januari 2011 - 09:41
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Jag fick besked från Sagemcom (som svarade nästan direkt på mail) att det kommer en uppdatering "någon gång i februari". För mig låter det som i bästa fall i februari! Vidare ville de att jag skulle prova med scartanslutning till boxen för att se om mina felaktigheter berodde på HDMI handskakningsproblem.
Det sa dom till mig med ett ex antal gånger. Jag menar man ska ju kunna använda hdmi kabeln så man kan få hd kvalite eller? Jag har inte riktigt hum om vad handskakningsproblem är ?
Postad 20 januari 2011 - 11:06
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Handskakningsproblemet är att boxen och teven "tappar sync" så att det börjar blinka blått eller lila på teven. Enda sättet att komma ur problemet är att rycka sladden eller stänga av boxen med powerknappen. Verkar drabba Phlips teve och vi som kör hdmi via hemmabiostärkare. Sök i tråden och du kommer hitta massa om detta...
Postad 20 januari 2011 - 11:17
cool61
-
cool61
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag har också synk ( handskakningsproblem ) men kopplar jag i scarten så fungerar allt som det skall. Testade min box
( Rt 90-160 Hd ) på en LG 42PJ350N och då var det inga problem alls boxen fungerade bra. Har ringt till Sagem och dom känner till det att det är problem med en del Tv apparater.
Min ångerrätt går ut i dag, vet inte vad jag skall göra, skall man skicka tillbaka den och vänta på en bättre box eller
vad tycker ni??
Postad 20 januari 2011 - 11:19
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Handskakningsproblemet är att boxen och teven "tappar sync" så att det börjar blinka blått eller lila på teven. Enda sättet att komma ur problemet är att rycka sladden eller stänga av boxen med powerknappen. Verkar drabba Phlips teve och vi som kör hdmi via hemmabiostärkare. Sök i tråden och du kommer hitta massa om detta...
Okey, nu förstår jag...tack  Men drabbar detta många och ofta eller? Jag går i tankarna på att skaffa en onkyo 508 och därigenom den koppla min box, mediaspelare, xbox 360 slim. Har hört att det drabbar många med onkyo508 och ps3, men ingen med xbox 360. Nåja det var ju inte det det handlade om här, det var ju sagemcom boxen.  Sorry gled in på ett sidospår
Postad 20 januari 2011 - 15:16
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Det sa dom till mig med ett ex antal gånger. Jag menar man ska ju kunna använda hdmi kabeln så man kan få hd kvalite eller?
Jag har inte riktigt hum om vad handskakningsproblem är ?
Att jag skulle prova med scart var bara tillfälligt för att hjälpa Sagemcom att bedöma var felet ligger.
Postad 20 januari 2011 - 15:49
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Min ångerrätt går ut i dag, vet inte vad jag skall göra, skall man skicka tillbaka den och vänta på en bättre box eller vad tycker ni??
Jag förstår vad du menar. Jag tycker dock att boxen var rätt billig ändå (1700:- när jag band mig ett år) så den duger tills det kommer en annan modell. De inspelningsbara boxar jag haft de senaste typ 5 åren (Dilog 550 och Topfield 5700 och 5710) har haft problem i början, med hängningar, inspelningar som inte startat osv., så det är inget unikt, men absolut inte ok. Dessa problem löste sig dock efter ett antal uppdateringar under mer än ett års tid. Men det finns inte något annat att välja idag, tyvärr, så min blir kvar. Om inte annat som en andrabox i väntan på något bättre som är lika buggigt i början. HD-boxarna för satellit verkar inte heller mycket bättre om man kollar de trådarna...
Postad 20 januari 2011 - 17:38
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag provade med scart några timmar och tyckte faktiskt det var mindre problem den vägen.
Det går ju dock inte att använda permanent eftersom bild och ljud är undermåligt.
En annan konstighet dök upp. Jag tittar på Nackasändaren och mux 5 har varit stora problem med, signalkvalité 2, när jag kopplade in scarten blev det helt plötsligt signalkvalité 98.
Sagemcom fick mina resultat och hör väl av sig så småningom.
Postad 20 januari 2011 - 19:32
ank9
-
ank9
-
Rookie
-
9 inlägg
Fick min box idag.
Skall jag installera den uppdateringen som finns ute nu eller skall jag avvakta och behålla boxen ouppdaterad i väntan på nästa uppdatering som enligt boxer skall komma i början av februari? Tyckte mig läsa någonstans att boxen kan bli struligare med den idag tillgängliga uppdateringen...
Postad 20 januari 2011 - 19:43
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Fick min box idag. Skall jag installera den uppdateringen som finns ute nu eller skall jag avvakta och behålla boxen ouppdaterad i väntan på nästa uppdatering som enligt boxer skall komma i början av februari? Tyckte mig läsa någonstans att boxen kan bli struligare med den idag tillgängliga uppdateringen...
Hej Ja detta har jag skrivit en del om i ett par trådar längre upp. Funkar boxen som den ska och du inte märker några direkta strul så låt bli att uppdatera den...risken finns att du får det som jag och många andra......att boxen hänger / låser sig hela tiden och då har du ingen nytta av den ändå. Sagemcom vet om detta problem och har avrått att installera denna nuvarande updatering till mig om man nu inte har en massa andra problem med boxen. Det kommer i början av februari en ny updatering som ska lösa detta med att boxen hänger sig, samt handskakningar osv ovs......MEN man vet aldrig vad som händer om updateringen blir försenad osv. Jag skulle behålla den version som finns i den nu och INTE updatera ännu utan vänta 2-3 veckor på att den andra säkrare updatering kommer. Läs igenom lite av dom posterna längre upp på sidan så förstår du lite vad jag menar  EDIT: Jag fick min 4:e box i tisdags tror jag och jag har INTE updaterat denna och den funkar bra hittils, inga störningar, inga låsningar allt flyter på så jag väntar med att uppdatera tills nästa updatering istället. Dom andra 3 boxarna jag haft har jag hela tiden trott att det var fel på, men tydligen var det updateringen som strulade till det och nu med denna nya har jag inte updaterat och nu funkar den bra .
Redigerat av mstoltz, 20 januari 2011 - 19:49.
Postad 20 januari 2011 - 20:13
jasifil
-
jasifil
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hur är det när man befinner sig i EPG:n? Byter boxen kanal så fort man hoppar ner eller upp till en annan kanal? I min nuvarande samsung så kan man utan problem scrolla upp och ner i guiden utan att man byter kanal. Svärföräldrarna har en Sagem (94160 någonting) och jag blir tokig på att gränssnittet är så annorlunda inte minst när man byter kanal ofrivilligt så fort man bläddrar i guiden.
Postad 20 januari 2011 - 20:24
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hur är det när man befinner sig i EPG:n? Byter boxen kanal så fort man hoppar ner eller upp till en annan kanal? I min nuvarande samsung så kan man utan problem scrolla upp och ner i guiden utan att man byter kanal. Svärföräldrarna har en Sagem (94160 någonting) och jag blir tokig på att gränssnittet är så annorlunda inte minst när man byter kanal ofrivilligt så fort man bläddrar i guiden.
Nej den byter som tur är inte kanal endast genom att bläddra, du måste trycka ok för att byta.
Postad 21 januari 2011 - 03:35
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Ringde idag och gnällde på att jag inte kan ta in hd-kanaler med min gamla hd-box som jag köpte endast för att få hd. Efter mkt trasslande erbjöd sig boxer att jag fick byta ut min nyvarande box mot en ny hd-godkänd för mellanskillnaden jag gav för den jag har. Summan var 104kr!!!!!! plus att jag fick hd-kanalerna gratis i ett år. Helt otroligt!!!! Dom skulle skicka en ny och jag ska lägga min gamla i den kartongen o skicka tillbaka, låter nästan för bra för att vara sant. Då får man ju även chansen att testa om det är värt att byta till den nya. Blir lite skeptisk mot den nya om man läser om alla problem folk verkar ha med den. Bättre lite sämre bild men fungerande box än klockren bild ibland .
Jag gjorde samma sak men vill behålla den gamla boxen. Jag fick efter lite förhandling erbjudande om en ny för 1000 kr samt gratis hd i ett år om jag band mig för två år. Jag är nu inställd på att skicka tillbaka boxarna (ja jag fick två för det blev fel i orderbekräftelsen också) för riktig HD får man nog bara via satellit men jag tänker inte beställa det heller för närvarande. Se den här tråden.
Redigerat av ansgar, 21 januari 2011 - 03:39.
Postad 21 januari 2011 - 09:06
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Angående kanaler på VHF bandet (gäller bl.a. Skåne). Har strulat en massa för mig med min nya antenninstallation som jag skrivit tidigare i tråden. Digitaltvexperten har varit mycket hjälpsamma över telefon med felsökningen (tack Göran!). Provade igår med en vanlig sprötantenn för att utesluta fel på nya antennen och då visade det sig att jag får nästan perfekt mottagning på alla kanaler (precis som antennen på taket). Dock visar boxen ingen signalkvalitet på VHF bandet. När jag pratade med digitaltvexperten igår har det nu kommit ny information från leverantören (Sagemcomm) om att VHF bandet inte fungerar på vissa boxar!! (oklart vilka.. ingen info om batch eller liknande). Så då blir det väl bara till att skicka tillbaka boxen mot en ny och hoppas på bättre tur. Då kan vi skriva upp ännu en bugg/möjligt HW fel på denna modell.
Postad 21 januari 2011 - 15:16
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
När jag pratade med digitaltvexperten igår har det nu kommit ny information från leverantören (Sagemcomm) om att VHF bandet inte fungerar på vissa boxar!! (oklart vilka.. ingen info om batch eller liknande). Så då blir det väl bara till att skicka tillbaka boxen mot en ny och hoppas på bättre tur.
Då kan vi skriva upp ännu en bugg/möjligt HW fel på denna modell.
Kanske det jag råkat ut för, ibland funkar alla hd-kanaler och ibland bara mtv-hd som alltid funkar. På vilka band ska man söka om man vill söka manuellt? Det är ju inte säkert att boxen själv söker in dom bästa stationerna.
Postad 21 januari 2011 - 20:00
digitaltvexpertense
-
digitaltvexpertense
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
När jag pratade med digitaltvexperten igår har det nu kommit ny information från leverantören (Sagemcomm) om att VHF bandet inte fungerar på vissa boxar!! (oklart vilka.. ingen info om batch eller liknande). Så då blir det väl bara till att skicka tillbaka boxen mot en ny och hoppas på bättre tur.
Jag tycker inte om att bli felciterad! "Enligt en av våra leverantörer * så finns det enligt Sagem indikationer på att en del boxar kan ha problem att ta emot VHF." * Alltså en leverantör, inte Sagem utan ett mellanled. I juridiska sammanhang hade detta kallats "hörsägen". Jag ber Er att inte sprida sådan information om Ni inte uppmanas till det eller vet att den kommer direkt från källan! //Göran
Postad 22 januari 2011 - 08:25
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Jag ber Er att inte sprida sådan information om Ni inte uppmanas till det eller vet att den kommer direkt från källan!
//Göran
Om du inte vill att sådan info ska spridas vidare så får du väl helt enkelt hålla tyst gentemot kund. För egen del fick jag igång synken mellan box och Philips-tv igen, tydligen funkar det att koppla via receiverns hdmi-ingång 2 men inte ingång 1. Men det går ju inte klockrent, har ett "fulhack" på min Harmony-fjärr som, när jag startar igång aktiviteten (sätter på tv, box och receiver), automatiskt efter 20 sek växlar till en annan källa på receivern och sedan tillbaka igen till boxen, annars synkar det inte.
Postad 22 januari 2011 - 10:28
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Igår slutade min mottagare plötsligt ta in mux 6 (t ex SVT HD). Boxen säger att signal saknas och att jag ska kontrollera antennen. Fabriksåterställning hjälper inte.
Tar emot från hörbysändaren där mux 6 ligger på kanal 30, men en sökning på den kanalen ger inget resultat. Min antenn är ca 4 år gammal (och installerades av en antennfirma), och jag har inga som helst mottagningsproblem på närliggande muxar (t ex mux 1 på kanal 33 resp mux 4 på kanal 25). I övrigt funkar alla muxar/kanaler (har dock inte antenn för VHF-muxen 7 som sänder på kanal 10 ännu).
Postad 22 januari 2011 - 11:38
plask49
-
plask49
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Igår slutade min mottagare plötsligt ta in mux 6 (t ex SVT HD). Boxen säger att signal saknas och att jag ska kontrollera antennen. Fabriksåterställning hjälper inte.
Tar emot från hörbysändaren där mux 6 ligger på kanal 30, men en sökning på den kanalen ger inget resultat. Min antenn är ca 4 år gammal (och installerades av en antennfirma), och jag har inga som helst mottagningsproblem på närliggande muxar (t ex mux 1 på kanal 33 resp mux 4 på kanal 25). I övrigt funkar alla muxar/kanaler (har dock inte antenn för VHF-muxen 7 som sänder på kanal 10 ännu).
Underligt nog samma problem här, kör på Jönköping, kanal 25, verkar inte som om teracom vill kännas vid några sändarproblem heller. Någon som vet nå´t?
Postad 22 januari 2011 - 12:51
SysRq
-
SysRq
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Samma sak här, skaffade Boxer igår och hade direkt detta problemet. Ringe supporten men han visste inte mer än det som står på Teracoms hemsida, vilket är nada. Men då kan vi konstatera att det förmodligen är sändarproblem. Edit: Hörbysändaren och alla andra funkar, även mux 7.
Redigerat av SysRq, 22 januari 2011 - 12:52.
Postad 22 januari 2011 - 15:07
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hade problem med Hd-Kanalerna men det löste sig med en ny sökning.
Det måste ju finnas en sida där man själv kan välja vilken sändare man man tar in, jag ligger mellan 2st och beroende på vilken boxen själv väljer att ta in har jag olika kvalla på signalerna. Förra sökningen skitkvalla och nu är det super på alla kanalerna,.
Postad 23 januari 2011 - 08:28
gladiacx
-
gladiacx
-
Rookie
-
3 inlägg
Har precis samma problem här i Örebro med HD kanalerna SVTHD1 & MTVHD.
Dom varierar väldigt mycket i signalstyrka. Från och till är det perfekt bild till att vara omöjliga att få in.
Tror inte felet ligger på min antenn så jag misstänker Teracom eller boxen, vad tror ni?
Och när tusan ska dom fixa så texten synkar på NationalGeografic? Det kan väl inte vara så svårt?
Postad 23 januari 2011 - 09:31
sommar99
-
sommar99
-
Rookie
-
4 inlägg
Har också problem med Svt1 HD försvan i fredags jag tar från Hörbysändaren
Postad 23 januari 2011 - 10:32
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Samma problem här !!!
Jag fattas national geographic och svt2 Hd.
Ringde till boxer och som vanligt fick man samma svar som man alltid får som dom tror ska lösa alla problem.
1: Dra ut sladden från boxen, tag ut kortet.
Vänta 20 sekunder, starta sedan upp boxen utan kort, och sätt i kortet när boxen startats upp.
Sen när man berättar att man gjort detta så....
2: Låt boxen stå på samma kanal i 1 timme, gör sedan en fabriksåterställning.
Fattar inte varför dom inte kan ha ordentliga svar, jag menar enligt forumet här så är det ju nästan i hela sverige som har detta problemet just nu.
Postad 23 januari 2011 - 12:32
gladiacx
-
gladiacx
-
Rookie
-
3 inlägg
Nu fungerar inte SVT2HD & NationalgeograficHD , Örebro , Lockhyttan. Någon mer som har problem?
Postad 23 januari 2011 - 13:05
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Nu fungerar inte SVT2HD & NationalgeograficHD , Örebro , Lockhyttan.
Ring då Teracom - som är de som distribuerar/sänder kanalerna - och fråga varför det är paj. De kanske inte ens vet om det! Kända störningar: http://www.teracom.s...on/Driftstatus/Kontrollera: http://www.teracom.s...darinformation/Rapportera: http://www.teracom.s...agningsproblem/Kontakta: http://www.teracom.s...ntaktuppgifter/
Redigerat av anderswillhelmsson, 23 januari 2011 - 13:11.
Postad 23 januari 2011 - 15:19
SysRq
-
SysRq
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Ring då Teracom - som är de som distribuerar/sänder kanalerna - och fråga varför det är paj. De kanske inte ens vet om det!
Jag ringde Teracom igår, de sa att allt fungerade som det skulle, men han la in en felanmälan. Hans förslag var att dämpa signalen, eftersom han hört det var strul med det. Ni som har samma problem, har ni haft det fungerande innan? Har ni problem med signalstyrkan? Jag har 98/98 och tänkte skaffa en dämpare, nyinköpt box så det har aldrig fungerat för mig.
Postad 23 januari 2011 - 15:51
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Jag ringde Teracom igår, de sa att allt fungerade som det skulle, men han la in en felanmälan. Hans förslag var att dämpa signalen, eftersom han hört det var strul med det. Ni som har samma problem, har ni haft det fungerande innan? Har ni problem med signalstyrkan? Jag har 98/98 och tänkte skaffa en dämpare, nyinköpt box så det har aldrig fungerat för mig.
Jag kan rekomendera att ha signalstyrkan runt 74 istället. Men tänk på som jag skrev i en post lite längre upp att signalstyrkan skiftar och visar inte rätt när boxen varit på ett tag. Utan för att få ett korrekt resultat så kolla signalstyrkan direkt efter du slagit på boxen. Ps: Jag kan även nämna att nu funkar alla kanalerna igen här hemma, vet ej om det var för att jag via terracoms hemsida skickade en rapport, för jag åkte iväg en sväng och kom hem efter ca 2 timmar och då funkade det igen. Dessa kanaler försvann för mig i fredags !!!
Redigerat av mstoltz, 23 januari 2011 - 15:52.
Postad 24 januari 2011 - 08:47
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Detta är helt OTROLIGT. !!!!!
Som jag skrev lite högre upp så har jag också, så som många andra tappat HD kanalerna.
I lördags ringde jag till boxer.......fick till svars att man skulle dra ut kontakterna och vänta 20 sekunder, sedan starta om.
Detta hjälpte inte !!!!
Nästa grej var att man skulle ha på samma kanal i 1 timme sedan göra en fabriksåterställning.
Detta funkade heller inte !!!!
Skulle återkomma om detta inte hjälpte vilket jag idag på morgonen gjorde.
Först så ringde jag boxer och pratade med en kille....han bad mig vänta så skulle han kolla upp det, men jag blev bortkopplad.
Fick då ringa upp igen och vänta tills en nyvaken yr tjej svarade...och jag berättade då att jag hade blivit bortkopplad.....jaha sa hon bara.
Jag berättade sama sak för henne om problemet och hon sa att hon kunde inte hjälpa mig !!
Hon började yra någonting om vädrets makter...... att det kanske var kallt i luften eller att det var fuktigt i luften, att det var fel på att jag inte hadde rätt antenn.......att det nästan var mitt fel !!!
Jag berättade för henne att Herregud om det har varit -10 grader, det har regnat som bara den, det har stormat......men jag har inte haft detta problemet innan, samt att detta problemet har inte bara drabbat mig utan massa andra........vadå, skulle det inte gå att titta på boxen om det var lite fukt eller kyla utomhus????
Samt att jag har både vhf och uhf antenn och att det har fungerat hela tiden innan utan problem.
Och inget har hänt med min antenn.......vadå skullle min antenn har strulat til det för halva sverige då som har samma problem ??
Det kunde hon inte svara på !!
Fy f-n ......stackars alla dom som betalat flera tusen för boxen och den klarar inte när det regnar eller är lite kyligt ute???
Hennes ovilja att ens kolla upp det eller försöka ge mig ett svar var bortom all kritik !!!!
När jag sedan berättade att det var sjukt att man tvunget själv ska behövakontakta sagemcom osv, när det är hos boxer man är kund, fnyste hon till lite !!
Jag sa att om jag köper en sak på elgiganten, siba, on off osv, så går jag väl inte till deras ställe där dom lagar sakerna utan jag är ju kund hos dom och inte deras verkstad !!!
Hela tiden bara fnyste hon åt mig och sa att hon kunde inte hjälpa mig utan skulle skicka vidare ärrendet...yeh right tänkte jag.....detta är min fjärde box så jag vet era rutiner, så då ska jag bara sitta snällt och hoppas att det löser sig i framtiden, och samtidigt ska jag bara vara glad och betala mina räkningar för kanaler jag inte ens kan se på ???
Vet ni vad hon säger då..........Tyvärr du kan bara hoppas på att det löser sig !!
Ingenting med att dom bad om ursäkt för allt strul man fått gå igenom, alla timmar i telefonen man suttit och väntat, alla samtal.....ingen kompensation eller ens en ursäkt !!
Jag frågade om det inte fanns någon annan som man kunde prata med men hon sa blankt nej det finns det inte.
Jag bad att jag ville få prata med killen jag pratade innan med ( jag visste hans namn ) men nej det fick jag inte , dessutom skulle jag få samma svar från honom sa hon. !
Jag bad då att få prata med den ansvariga, då blev hon arg och sa.......Det är jag som är ansvarig för boxer kundtjänst !!!
Va...är du chef på boxer kundtjänst sa jag !!!.......Ja sa hon och det ända du kan göra är att hoppas att det löser sig.
Fy- f-n vad dom kommer att förlora kunder på detta vis!!!!
Redigerat av mstoltz, 24 januari 2011 - 08:49.
Postad 24 januari 2011 - 08:47
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Btw, nån som vet hur man justerar färgerna/färgbalansen i boxen?
Orsak till frågan är att jag har "lagom" färgbalans då jag kör med den inbyggda boxen i min TV men alldeles för mycket rött när jag kör via RT90 (röda trjor etc riktigt lyser som neonfärger).
Postad 24 januari 2011 - 09:02
sambaman
-
sambaman
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Är inne på min andra box, första kraschade efter uppdateringen.
Nuvarande box fungerade efter uppdateringen, dock med konstanta hängningar med randomiserade tidsintervall.
Fick ny strömadapter för en dryg vecka sedan, och peppar, peppar...boxen har inte hängt sig en enda gång sedan dess.
Postad 24 januari 2011 - 09:09
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Är inne på min andra box, första kraschade efter uppdateringen.
Nuvarande box fungerade efter uppdateringen, dock med konstanta hängningar med randomiserade tidsintervall.
Fick ny strömadapter för en dryg vecka sedan, och peppar, peppar...boxen har inte hängt sig en enda gång sedan dess.
Detta har dom försökt med mig med att det skulle vara strömadaptern, vilket det kanske är, vem vet, funkar det nu så är det ju bara att gratulera. MEN problemet är att det är tydligen Aovo som lagar sagemcoms boxar och kan allt detta med elektronik osv..... Dom har ju skickat 3 boxar till mig och om det nu skulle vara adapern så tycker jag att då borde ju anovo vetat detta och skickat med mig en strömadapter? Nu säger jag inte att det kanske inte är strömadapern.........man måste ju försöka sortera ut olika orsaker och jag hoppas att det för din del löste sig. Men är lite nyfiken........ Vad står det på din strömadapter du fick? Man kanske kan jämnföra med andra och med min om det är samma?
Postad 24 januari 2011 - 10:06
JoHi
-
JoHi
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
HD muxen försvann i helgen samt att boxen låste sig duktigt imorse (schemalagd inspelning). Skall kolla om HD kanaler är tbx ikväll
PS Hörby sändaren om det spelar nån roll, det är boxen som strular...
PPS Jobbar själv med HW/SW produkter (visserligen inte konsumentbransch) men skulle vi släppa en sån produkt på marknaden så skulle man fått sparken för länge sedan!
Postad 24 januari 2011 - 10:15
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
HD muxen försvann i helgen samt att boxen låste sig duktigt imorse (schemalagd inspelning). Skall kolla om HD kanaler är tbx ikväll PS Hörby sändaren om det spelar nån roll, det är boxen som strular... PPS Jobbar själv med HW/SW produkter (visserligen inte konsumentbransch) men skulle vi släppa en sån produkt på marknaden så skulle man fått sparken för länge sedan!
Är det boxen som strular ? För jag har pratat med terracom och dom skulle kolla upp om det var störningar på den masten där jag bor närmast ( Halmstad ). Det jag tycker är konstigt är att det bara kan försvinna sådär utan vidare och INGEN har någon hum om vad det kan vara. Är det Boxen? ( isåfall hur kan det komma så plötsligt för så många ) Är det Terracom? ( inget problem dom kände till men skulle kolla upp det ) Är det Boxer ? ( Dålig Service !!! Dom vet inte nått utan säger bara att dom hoppas att det löser sig någongång )
Postad 24 januari 2011 - 10:55
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Avslutade precis ett samtal till med boxer, fast denna gången var det en jätte trevlig kille som hette nicklas och han gjorde allt han kunde för at försöka få fram ett svar och lösa det.
Det slutade med att eftersom jag sa att det var massor av folk runtom i landet som har tappat hd kanalerna nu i helgen så skulle deras bredbandsavdelning och andra ta kontakt med terracom för att se om det var något fel, så nu är tydligen bollen i rullning.
Jag berättade även att när national geographic väl fungerar så är texten osynkad.....detta la dom även in i anmälan.
Så vi får hoppas att det löser sig snart.
PS: EDIT : Den nya uppdateringen för boxen som skulle komma i början av februari och som skulle ta bort att boxen hänger/låser sig.........blir släppt den 10 Februari......enligt boxer !
Redigerat av mstoltz, 24 januari 2011 - 10:57.
Postad 24 januari 2011 - 14:52
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Är det boxen som strular ?
För jag har pratat med terracom och dom skulle kolla upp om det var störningar på den masten där jag bor närmast ( Halmstad ).
Det jag tycker är konstigt är att det bara kan försvinna sådär utan vidare och INGEN har någon hum om vad det kan vara.
Är det Boxen? ( isåfall hur kan det komma så plötsligt för så många ) Är det Terracom? ( inget problem dom kände till men skulle kolla upp det ) Är det Boxer ? ( Dålig Service !!! Dom vet inte nått utan säger bara att dom hoppas att det löser sig någongång )
Hej, jag som bor utanför Stockholm har inte haft dessa problem nu. Däremot liknande problem du nämner har jag upplevt under många år, ja redan långt innan digitalisering var definitiv. Speciellt på Öland där jag vistas på somrarna. T.ex. prick 12 på natten försvinner en kanal. Jag byter och prick 1 på natten försvinner den också. Ingenstans vet dom nånting men uppenbart och troligt är att nånstans görs ett underhåll och man stänger av en stund. På Öland har vi dessutom så dåliga mottagningsförhållanden att signalerna tidvis, företrädesvis på nätterna, försvinner på grund av "atmosfäriska störningar". Ändå säger Teracoms kartor att vi har goda mottagningsförhållanden. Det tråkiga är att ingen vet nånting och ingen verkar bry sig. Jag försökte till och med med digitaliseringskommissionen men de var inte heller intresserade. Vänd dig till näringsdepartementet sa dom och jag gav upp. Men det är väl Sverige i ett nötskal. Man trycker på oss diverse men det är ingen som lyssnar. Jag har nu testat boxen i en dryg vecka och jag har inte sett till ett enda HD-program från SVT. Jag tänker skicka tillbaka boxarna (ja jag fick två). De är så mycket sämre än min gamla, se inlägg ovan, och då det inte visas några HD-program än på SVT-HD så får det vara f.n.
Postad 24 januari 2011 - 15:23
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Jag håller med dig, man blir fruktansvärd frustrerad när man inte får nått vettigt svar någonstans, fast man vet om felet, men som du säger........ingen bryr sig.
Precis nu innan jag gick till datorn provade jag göra ytterliggare en ny sökning ( har sökt hela dagen) och nu kom national geographic och svt2 hd.
Nån annan som också fått det till att funka nu ?
I såfall kan man ju undra vad det var och vems felet var.
Postad 24 januari 2011 - 15:48
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag håller med dig, man blir fruktansvärd frustrerad när man inte får nått vettigt svar någonstans, fast man vet om felet, men som du säger........ingen bryr sig.
Precis nu innan jag gick till datorn provade jag göra ytterliggare en ny sökning ( har sökt hela dagen) och nu kom national geographic och svt2 hd.
Nån annan som också fått det till att funka nu ? I såfall kan man ju undra vad det var och vems felet var.
Vad har du för signalstyrka på national geographic och svt2 hd?
Postad 24 januari 2011 - 15:56
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Vad har du för signalstyrka på national geographic och svt2 hd?
Jag har Signalstyrka....34 Signalkvalite....98 Detta har jag på båda kanalerna, direkt när jag startade upp boxen. Signalstyrkan är ju inte så bra, den ska ju ligga runt 74 som jag hade innan. Vad har du? har du också haft problem med att du tappat hd kanalerna?
Postad 24 januari 2011 - 16:29
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har Signalstyrka....34 Signalkvalite....98
Detta har jag på båda kanalerna, direkt när jag startade upp boxen.
Signalstyrkan är ju inte så bra, den ska ju ligga runt 74 som jag hade innan.
Vad har du? har du också haft problem med att du tappat hd kanalerna?
Jag har mellan 90-98% i signalstyrka. Har aldrig tappat någon HD-kanal. Vilken färg får mätaren när du är nere på 34? Blir den röd (intressant att se hur Sagecom själva klassar 34%)
Postad 24 januari 2011 - 16:33
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Jag har mellan 90-98% i signalstyrka. Har aldrig tappat någon HD-kanal. Vilken färg får mätaren när du är nere på 34? Blir den röd (intressant att se hur Sagecom själva klassar 34%)
Den blir gul Men enligt flera källor så ska det ligga ca 74 och det gör det på andra kanaler, utom dessa två.
Postad 24 januari 2011 - 17:06
sommar99
-
sommar99
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har nu också fått tillbaka hd kanalerna ( Hörby sändaren)
Postad 24 januari 2011 - 18:06
SysRq
-
SysRq
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har nu också fått tillbaka hd kanalerna ( Hörby sändaren)
Samma här!
Postad 24 januari 2011 - 18:53
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Nån annan som också fått det till att funka nu ? I såfall kan man ju undra vad det var och vems felet var.
Här (Skåne & hörbysändaren) kickade bl a SVT HD igång någon gång under måndagen (efter att ha legat nere hela helgen). Jag felanmälde till Teracom i lördags, men från "officiellt håll" verkar man inte kännas vid att det har varit något fel, trots att HD-kanalernas geografiskt begränsade bortfall har orsakat ett stort antal inlägg i olika forum... Nåja, man får hoppas att någon lärt sig något av det uppenbara misstag som föranledde bortfallet.
Postad 24 januari 2011 - 19:17
JoHi
-
JoHi
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Japp, HD muxen är tillbaka. Hörby
Postad 24 januari 2011 - 19:37
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Btw, nån som vet hur man justerar färgerna/färgbalansen i boxen?
Orsak till frågan är att jag har "lagom" färgbalans då jag kör med den inbyggda boxen i min TV men alldeles för mycket rött när jag kör via RT90 (röda trjor etc riktigt lyser som neonfärger).
Det finns en inställning där du väljer färg. Kolla den!
Postad 24 januari 2011 - 20:06
sambaman
-
sambaman
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Detta har dom försökt med mig med att det skulle vara strömadaptern, vilket det kanske är, vem vet, funkar det nu så är det ju bara att gratulera.
MEN problemet är att det är tydligen Aovo som lagar sagemcoms boxar och kan allt detta med elektronik osv..... Dom har ju skickat 3 boxar till mig och om det nu skulle vara adapern så tycker jag att då borde ju anovo vetat detta och skickat med mig en strömadapter?
Nu säger jag inte att det kanske inte är strömadapern.........man måste ju försöka sortera ut olika orsaker och jag hoppas att det för din del löste sig.
Men är lite nyfiken........
Vad står det på din strömadapter du fick?
Man kanske kan jämnföra med andra och med min om det är samma?
Ifall det är fler som vill jämföra, såhär står det på baksidan av min fungerande strömadapter: Sagemcom Switching Power Adapter Model: XKD-Z2000IC 12.0-24W P/N: 186349099-XX Tillverkare Shenzhen Moso. Den är EXAKT lika som den ej fungerande adaptern jag bytte med, samma modelbeteckning och P/N etc...någon har kvalitetsproblem i sin hårdvara. Min första (återsända) box hade däremot en annan, mer fyrkantig kontakt har jag för mig. Jag börjar så smått bli nöjd kund, trodde jag aldrig för två veckor sedan...men man ska väl inte ropa hej ännu...
Postad 25 januari 2011 - 06:23
reknyl
-
reknyl
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Nu har jag fått svar från Philips och det var goddag yxskaft. Deras metod har jag redan provat och det hjälpte inte. Vad föreslår Sagemcom att jag skall göra???
Det gäller alltså Varför fungerar inte handskakningen med HDMI anslutning mellan Sagemcom
RT90-160 HD box som levereras av Boxer och Philips 42PFL9632D/10. Skärmen
blir bara blå. Fungerar på TV av andra märken.
Citat börjar
Tack för ditt mail!
Jag ser nedan att vi har fått svar från vår produktexpert Eddy Van Laere från Nederländerna. Du kan se hans svar nedan återkom gärna om något är oklart.
The users could try using a different HDMI video format (e.g. 720p instead of 1080i). They may be able to change that setting while connected via SCART.
Users could also try connecting a repeater or a switch between the STB and the TV (e.g. an amplifier with HDMI in/out, an HDMI switch.
Citat slut
Varför skall man använda en repeater när HDMI kabeln är 75 cm lång ??
Redigerat av reknyl, 25 januari 2011 - 06:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|