Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd Sharp 60"-80" **

969 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp Aquos LC-60LE636S (TV) 6 8.84 (24) Inga priser
Sharp Aquos LC-70LE836S (TV) 6 7.5 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE741S (TV) 9 9.343748 (31) Inga priser
Sharp Aquos LC-70LE741S (TV) 8 8.833332 (5) Inga priser
Sharp Aquos LC-80LE646S (TV) 6 7.5 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-80LE646E (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE740E 60" Full HD (1920x1080) LCD Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE857E (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE651E (TV) 6 6.277776 (17) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE751E (TV) 3 8.312498 (15) Inga priser
Sharp Aquos LC-60LE652E 60" Full HD (1920x1080) LCD Smart TV (TV) 1 8 (2) Inga priser
Sharp Aquos LC-90LE757E (TV) 3 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-70LE747EN 70" Full HD (1920x1080) LCD Smart TV (TV) 1 7.5 (1) Inga priser
29 relaterade trådar
Vilket väggfäste när TVn är djupare nertill? (5 inlägg) 9 år sedan
Sharp Aquos startar inte (men får ström) (17 inlägg) 9 år sedan
Går inte att stänga av timern, Sharp Aquos !? (62 inlägg) 11 år sedan
Sharp 60le751 - Känner inte av wifi dongeln??? (1 inlägg) 11 år sedan
Sharp LC-60LE741S (2 inlägg) 11 år sedan
Råd om ny tv! (7 inlägg) 11 år sedan
Sharp LCD 2013 (326 inlägg) 11 år sedan
LC-70LE747EN eller UE65H6475 (4 inlägg) 11 år sedan
angående sharp 60 le651 stänger sig själv (2 inlägg) 11 år sedan
Kapa foten på Sharp LC-60LE651E för slimmad vägghägning? (1 inlägg) 11 år sedan
Köpte en Sharp LC-60LE857E vill ha åsikter (28 inlägg) 11 år sedan
Upplösning på 60 tums TV (38 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 12 år sedan
Sharp LC-60LE741S inställningar (2 inlägg) 12 år sedan
Råd? Sony KDL-50W685A eller Sharp LC-60LE651E (3 inlägg) 12 år sedan
Kastar jag pengar i sjön? (55-tums BRAVIA för 28000 kr) (27 inlägg) 12 år sedan
Köpte ny tv(sharp lc70741s) och ci modulen/comhem kort funkar ej (9 inlägg) 12 år sedan
SHARP LC70LE741S vs LG 65LM620T (25 inlägg) 13 år sedan
Köpråd Sharp LC-60LE741S (+2 Samsung +1 Sharp) (181 inlägg) 13 år sedan
Hade bestämt mig men... (30 inlägg) 13 år sedan
Sharp LC-60LE741S vs Samsung PS60E555 (7 inlägg) 13 år sedan
Problem med surround (5 inlägg) 13 år sedan
Sharp Aquos LC-60LE636S (ej 3D) (86 inlägg) 13 år sedan
Viasat Pace TDS 865 NV och Samsung DSB-H670N och Sharp LC-60LE741S (0 inlägg) 13 år sedan
Sony Bravia KDL-65HX923 vs Samsung UE65ES8005 vs Sharp Aquos LC-70LE836S (33 inlägg) 13 år sedan
Svårt att välja tv (8 inlägg) 14 år sedan
Sharp 2012 (1 inlägg) 14 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 14 år sedan
Har köpt en Sharp LC60LE636S, hur ställa in för xbox? (5 inlägg) 14 år sedan

Postad 05 May 2013 - 06:12

leijoona
  • leijoona
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
har en 70" 741s, upplever att den har mycket clouding , ringde elgiganten och pratade om det. De gjorde en felanmällan, " så skall inte en tv i bild vara sa han" . InfoCare hämtade tv:n. efter en vecka kom svaret:
Debitering. Inga hårdvarufel verifierade. Retur utan åtgärd. Testad utan att se några vita fläckar eller ljusläckage, obs hörnen blir ljusa om man står nära, eftersom man då inte tittar rakt framifrån.

Är de blinda på InfoCare,
Jag ser stora fläckar vid mörka scener, vid klockan. 2 , 4 ,8 10. någon annan som har det?
Vad tycker ni som har en sådan tv Clouding har ni?

Varför skulle jag skicka en tv 100mil. och få stå för kostnaden om jag inte är säker på att det är nå fel på tv:n*?

Postad 05 May 2013 - 07:10

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Köpte en 60" 741S idag.

Tycker TV:n är väldigt trevlig.
Dock fick jag en del clouding. Har jag bakgrundsbelysningen satt till -12 så försvinner det nästan helt.

Valet och kvalet om jag ska köra så lågt på belysningen eller åka tillbaka med TV:n.
Tycker inte bilden är för mörk på så vis, men färger "poppar" inte så värst.

Är detta något du ser med bild på, el. bara vid helt svart skärm? Har du gjort bildinställningar, t.ex. slagit ifrån aktiv kontrast och sådant? Bakgrundsljuset ska inte behöva vara så lågt om du har aktiv kontrast från, då är något fel.
Du kan ju haft oturen och få en med clouding och tråkigt i så fall.
Är det bara väldigt lite vid helt svart bild brukar det dock gå bort efter ett tag.

Samma undrar jag över din 741a leijoona?
Denna modell har ju annars hittills haft ganska jämna paneler, men visst det är kantbelyst LCD och då finns risken.
Om du köpt den på EG är det ju bara att byta den, eller har du haft den mer än en mån.?

Redigerat av ffodil, 05 May 2013 - 08:09.

Postad 05 May 2013 - 10:25

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Min 741s 60" lider också av en del clouding. Men jag "maserade" bort en hel del, samt sänkte bakgrundsbelysningen, och nu så syns det knappt.. Bara på en helt svart bild, och då inte ens särskillt mycket.

Sjukt underbar tv förutom just cloudingen.

Är det någon som har problem med Väggfästet i ryggen? när jag satt åt och spänt det så kan man vicka lite. Känns inte helt hundra. :\

Sen säga att jag "gillade" pärlan är en underdrift.

Jag mer eller mindre avgudar denna TV! Trodde inte man fick så mycket bild för så lite pengar.

Bildkvallen efter kalibrering är ju helt fenomenal!

Postad 05 May 2013 - 10:34

leijoona
  • leijoona
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Denna modell har ju annars hittills haft ganska jämna paneler, men visst det är kantbelyst LCD och då finns risken.
Om du köpt den på EG är det ju bara att byta den, eller har du haft den mer än en mån.?

haft den i 2-mån. trodde att det skulle bli mindre clouding.
ringde först InfoCare, de tog upp teven igen för att se om de missat något. ringde även Sharp, de ville att InfoCare skulle ringa för "teknisk lösning"
bara vänta och se vad de gör.

synd ishockey VM just nu.

Postad 05 May 2013 - 11:04

Lodbrok
  • Lodbrok
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Min 741s 60" lider också av en del clouding. Men jag "maserade" bort en hel del, samt sänkte bakgrundsbelysningen, och nu så syns det knappt.. Bara på en helt svart bild, och då inte ens särskillt mycket.

Är det någon som har problem med Väggfästet i ryggen? när jag satt åt och spänt det så kan man vicka lite. Känns inte helt hundra. :\

Jag mer eller mindre avgudar denna TV! Trodde inte man fick så mycket bild för så lite pengar.

Hur "maserade" du bort en del av cloudingen? Jag köpte en LC-70LE741S och precis som många skriver ovan så är jag jäkligt nöjd förutom att cloudingen syns vid mörk/svart bild.

mvh
/Lodbrok

Postad 05 May 2013 - 13:04

Thomas S
  • Thomas S
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Lodbrok,

https://www.minhembi...dpost&p=3748755

https://www.minhembi...dpost&p=3468619

Postad 05 May 2013 - 13:32

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
En sak att tänka på är att behandla TVn med försiktighet vid uppställning/hängning så man inte trycker på kanter, panelen el. på annat vis förändrar spänningen i panelen.
Har varit med om flera gånger på tidigare clouding/bleedingfria TV, att vid flytt har det uppstått bleeding/clouding.
Så klart då även vid oaktsam transport som man inte kan påverka.
Skulle tro att dom är synade när dom släpps från fabrik, men man kan förstås aldrig veta.
Ja, lite försiktig masering kan hjälpa.

Postad 05 May 2013 - 14:42

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Tror nog man måste inse att en 70" till så lågt pris omöjligt kan vara "bäst på allt", clouding och DSE får man nog leva med dessvärre till viss del, speciellt på en så pass stor skärm där det lärsynas mer. Sen finns det så klart exemplar som är bättre och sämre som på alla modeller. Som en jämförelse, min 65" kostade 39 000...på rea :)

Postad 05 May 2013 - 17:42

Lodbrok
  • Lodbrok
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Lodbrok,

https://www.minhembi...dpost&p=3748755

https://www.minhembi...dpost&p=3468619

Tackar! Jag hoppas kunna "låna" TVn ikväll för att pröva. Återkommer med rapport.

mvh
/Lodbrok

Postad 05 May 2013 - 17:57

questionmark
  • questionmark
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Är detta något du ser med bild på, el. bara vid helt svart skärm? Har du gjort bildinställningar, t.ex. slagit ifrån aktiv kontrast och sådant? Bakgrundsljuset ska inte behöva vara så lågt om du har aktiv kontrast från, då är något fel.
Du kan ju haft oturen och få en med clouding och tråkigt i så fall.
Är det bara väldigt lite vid helt svart bild brukar det dock gå bort efter ett tag.

Jag har ställt in efter konstens alla regler. Jag upplever clouding i mörka partier med bild på skärmen. Kollade t.ex. på Wrath of the Titans (2:an), och där när han står i högerkant så ser man tydligt fenomenet. Jag har clouding runt om hela skärmkanten 1dm in(inte edge bleed), förutom i underkant. Har även en "kometformad krok" som går in i skärmen från vänster.

Med backlight på ~-3 som är mitt egentliga val så är cloudingen alldels för stark, det tar fokus från filmen.

Jag har provat med alla möjliga inställningar av/på. Aktiv kontrast, ECO mode etc. Har även provat massa olika inställningsprofiler från andra användare.
Jag är helnöjd med bildkvalitén, svärtan osv. Men just denna clouding... Är sugen på att leka "öppet-köp" lotto tills jag får en som har minimal clouding.

Postad 05 May 2013 - 18:10

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
questionmark
Låter på din beskrivning som det är ganska mycket clouding och sån otur ska du väl inte få en gång till om du byter. Jag hade helt säkert bytat iaf.

Postad 06 May 2013 - 06:04

Qvast
  • Qvast
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en 60" 741S och har två frågor:

1. Jag har kabeltv. Jag gjorde en automatisk kanalsökning, och nu ligger kanalerna huller om buller. Hur gör man om den analoga kanalsökningen, och väljer namn på kanalen osv?

2. Inbland kommer det upp en varning om att tvn ska stängas av automatiskt om 5 min. Detta går temporärt att lösa genom att starta om tvn. Hur stänger man av detta?

Postad 06 May 2013 - 16:53

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Jag har ställt in efter konstens alla regler. Jag upplever clouding i mörka partier med bild på skärmen. Kollade t.ex. på Wrath of the Titans (2:an), och där när han står i högerkant så ser man tydligt fenomenet. Jag har clouding runt om hela skärmkanten 1dm in(inte edge bleed), förutom i underkant. Har även en "kometformad krok" som går in i skärmen från vänster.

Med backlight på ~-3 som är mitt egentliga val så är cloudingen alldels för stark, det tar fokus från filmen.

Jag har provat med alla möjliga inställningar av/på. Aktiv kontrast, ECO mode etc. Har även provat massa olika inställningsprofiler från andra användare.
Jag är helnöjd med bildkvalitén, svärtan osv. Men just denna clouding... Är sugen på att leka "öppet-köp" lotto tills jag får en som har minimal clouding.

Kanske dags o testa en plasma istället?
så slipper du problemen :ph34r:

Postad 06 May 2013 - 18:26

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jo, då slipper man clouding, men tyvärr får man ju en del andra problem då istället som man slipper med LCD.

Postad 07 May 2013 - 00:51

questionmark
  • questionmark
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ja plasma var faktiskt en valmöjlighet när jag kollade efter TV. Dock står min TV still med samma bild (t.ex. spotify osv.) Känns onödigt att skaffa en plasma om man vet att man kommer bränna(read: IR) in massa skit helatiden.

Fattar inte att det inte finns någon lag eller standard för att förbjuda att TV med clouding etc. får säljas. Tycker pixel-frågan på dataskrämar redan är åt ****. Är ju ingen som vill ha en något annat än 100-procentig vara när man köper nytt.

Redigerat av questionmark, 07 May 2013 - 00:53.

Postad 07 May 2013 - 09:08

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Ja plasma var faktiskt en valmöjlighet när jag kollade efter TV. Dock står min TV still med samma bild (t.ex. spotify osv.) Känns onödigt att skaffa en plasma om man vet att man kommer bränna(read: IR) in massa skit helatiden.

Fattar inte att det inte finns någon lag eller standard för att förbjuda att TV med clouding etc. får säljas. Tycker pixel-frågan på dataskrämar redan är åt ****. Är ju ingen som vill ha en något annat än 100-procentig vara när man köper nytt.

Jo..skulle nog avstår plasma också för det ändamålet, (nu använder min enbart till film och tv-spel så det är inga problem med eventuella inbränningar) Även om plasma inte är perfekt så är det mindre risk att få en massa störningsobjekt i bilden (jag är extremt känslig mot sånt)

Om man slapp clouding och backlightbleedning på led/lcd hade jag nog köpt en sån istället :wub:

Redigerat av WarpGuN, 07 May 2013 - 09:19.

Postad 07 May 2013 - 09:34

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Jo..skulle nog avstår plasma också för det ändamålet, (nu använder min enbart till film och tv-spel så det är inga problem med eventuella inbränningar) Även om plasma inte är perfekt så är det mindre risk att få en massa störningsobjekt i bilden (jag är extremt känslig mot sånt)

Om man slapp clouding och backlightbleedning på led/lcd hade jag nog köpt en sån istället :wub:

Kan inte se att Plasma har mindre risk för störningar i bilden.
Bland Sharp 741 är det mer ett undantag än vanligt att få en med bleeding/clouding än utan.
Själv har jag nu haft 2 st 741 med helt jämna paneler och det är jag inte ensam om.
Att det blir några x bland så många sålda är kanske inte konstigt även om man klart önskar det inte var nån.

Postad 07 May 2013 - 10:28

leijoona
  • leijoona
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Bland Sharp 741 är det mer ett undantag än vanligt att få en med bleeding/clouding än utan.
Själv har jag nu haft 2 st 741 med helt jämna paneler och det är jag inte ensam om.
Att det blir några x bland så många sålda är kanske inte konstigt även om man klart önskar det inte var nån.

jag har mycket på min, men det verkar inte verkstan bry sig om. ingen hårdvarufel påstår de. Så få se vad som händer. Tydligen är tv:n på väg tillbaka utan åtgärd.

Jag ger inte mycket för InfoCare, Omde inte ser cloudingen

Postad 07 May 2013 - 11:29

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Idag åker min 60" 741S tillbaka till förmån för ny... Jag har problem med clouding och något annat skumt..

Det visar sig som en Rand som går från vänstra sidan över hela skärmen till högra sidan. Denna rand går Från top till botten.. om och om igen. det synd inte när man ser på film dock, men det känns som den fått en stöt av ESD. Hämtar på samma gång en ny, 60" 741S. Hoppas denna gången på clouding/backlight bleed-fri TV.

Postad 07 May 2013 - 18:18

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Har inte orkat läsa hela tråden... Köpte en 70LE836S för 25000 på elgiganten i förrgår. Har en Mac Mini med Elgato EyeTV inkopplad till den. Datorn tar ju hand om all bildbehandling så man slipper förlita sig på TV:ns uppskalning etc. Har lite clouding men det syns bara när det är kolsvarta bilder, och det är väldigt svagt. Har sett tipsen om att massera, kanske ska göra det sen, men det är verkligen inte ett stort problem. Och jag är rätt så kräsen. Det folk kallar DSE har jag inte sett och jag tänker inte leta heller. DSE kanske kommer från bildbehandlingen i TV:n, nåt jag slipper eftersom jag kör raka rör från datorn.

Macen känner av TV:n och ställer om till 1080p 50 hz automatiskt. Panoreringar flyter perfekt! Är väldigt nöjd än så länge. Har haft en Epson TW3200 i samma rum tidigare, på en duk som är 80 tum. Tveklöst så är Sharpen bättre än projjen.

Postad 07 May 2013 - 18:21

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
On a second note så testade jag 3Dn, fast med billiga glasögon från Kina och det var en riktig besvikelse :-( Det var ghosting och dubbelbilder överallt.

Kan detta fixa sig om man köper sharps egna glasögon ?

Postad 07 May 2013 - 18:44

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Jag har bara Sharps laddningsbara originalglasögon (köpta på NetOnNet och ebay) och jag tycker bildkvaliteten i 3D är utmärkt.

Det enda man kan störa sig på är det för aktiva glasögon typiska flimret om man har en lysrörskälla i synfältet men det är ju no-no ändå.

Redigerat av Micleg, 07 May 2013 - 18:46.

Postad 07 May 2013 - 19:13

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Jag har bara Sharps laddningsbara originalglasögon (köpta på NetOnNet och ebay) och jag tycker bildkvaliteten i 3D är utmärkt.

Det enda man kan störa sig på är det för aktiva glasögon typiska flimret om man har en lysrörskälla i synfältet men det är ju no-no ändå.

Ok, då måste de jag har vara för dåliga för TVn. för det finns ingen chans att någon kan tycka att bilden är bra så här. Återkommer när jag köpt !

Postad 08 May 2013 - 00:36

kaki02
  • kaki02
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Har inte orkat läsa hela tråden... Köpte en 70LE836S för 25000 på elgiganten i förrgår. Har en Mac Mini med Elgato EyeTV inkopplad till den. Datorn tar ju hand om all bildbehandling så man slipper förlita sig på TV:ns uppskalning etc. Har lite clouding men det syns bara när det är kolsvarta bilder, och det är väldigt svagt. Har sett tipsen om att massera, kanske ska göra det sen, men det är verkligen inte ett stort problem. Och jag är rätt så kräsen. Det folk kallar DSE har jag inte sett och jag tänker inte leta heller. DSE kanske kommer från bildbehandlingen i TV:n, nåt jag slipper eftersom jag kör raka rör från datorn.

Hej Tobbe,

Du lyckas få clouding på din modell trots att den är en med bakbelyst LED och inte kantbelyst alltså? Fick för mig att risken för clouding sjönk i och med detta, men så kanske inte är fallet. Väljer själv mellan 836 och 741 och tyckte att detta var ett stark argument för att välja den förstnämnda, men då kanske man får tänka om. :(

Postad 09 May 2013 - 18:52

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Har fått hem min andra Sharp lc-60le741S och denna lider av exakt samma clouding, dvs ett svart kryss på vänstra sidan med ljusfläckar runt om. Dock inte lika starkt...

What to do?

Postad 09 May 2013 - 19:35

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Har fått hem min andra Sharp lc-60le741S och denna lider av exakt samma clouding, dvs ett svart kryss på vänstra sidan med ljusfläckar runt om. Dock inte lika starkt...

What to do?

Syns det bara vid helt svart skärm?
Hade lite på mitt andra x på vänster sida också men efter ett antal tim. gick det helt bort, har heller inte kommit tillbaka. Den första var helt jämn från början.

Postad 09 May 2013 - 21:01

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Syns det bara vid helt svart skärm?
Hade lite på mitt andra x på vänster sida också men efter ett antal tim. gick det helt bort, har heller inte kommit tillbaka. Den första var helt jämn från början.

jodå, det syns bara när det är helt svart. Men nu syns det ännu mindre än den förra, så det stör inte så jättemycket. Det störs mest för att man vet att det är där.

Det är en sjukt underbar tv, men jag orkar inte lämna tillbaka den för att få en som det inte är någon skillnad på.. ren gamble där ju.

Postad 09 May 2013 - 22:38

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Hej Tobbe,

Du lyckas få clouding på din modell trots att den är en med bakbelyst LED och inte kantbelyst alltså? Fick för mig att risken för clouding sjönk i och med detta, men så kanske inte är fallet. Väljer själv mellan 836 och 741 och tyckte att detta var ett stark argument för att välja den förstnämnda, men då kanske man får tänka om. :(

Skulle nog tro att clouding finns oavsett vilket, men att det säkert är mer vanligt/påtagligt med kant-LED. Jag kan se clouding på min svindyra Sony HX923, men bara om jag inte har local dimmingen påslagen vilket jag alltid har normalt (dvs det syns eg bara på helt mörk bakgrund utan local dimingen aktiverad).

Postad 10 May 2013 - 07:19

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Haha ja clouding har funnits så länge LCD funnits. Hade mer clouding på min klassiskt bakgrundsbelysta 40-tums Sony-LCD.

Grejen är väl just det att kantbelyst ökar risken plus att bleeding blir ett nytt problem.

Det verkar dock som att de flesta har den där fyrklövern på vänstra halvan av TVn.

Redigerat av Micleg, 10 May 2013 - 07:20.

Postad 10 May 2013 - 08:08

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Har observerat att jag inte sett en enda, vad jag kan minnas, som har haft bleeding-problem i kanterna på 741an vilket annars är väldigt vanligt på kantbelysta och då ett värre problem än clouding eftersom det inte går bort och ändå mer störande, även om jag personligen inte kan acceptera något av det, iaf. inte vid bild. Något vid helt svart får man nog vara beredd på att acceptera.

För några år sen var det några väldigt popolära Sharp-mod här på forumet och nästan samtliga rapporterade att man hade någon form av clouding, för att efter ett par hundra timmar sade lika många att cloudingen gick bort, fick jag uppfattningen om.
Man kan ju hoppas det är samma på denna.

Redigerat av ffodil, 10 May 2013 - 08:09.

Postad 10 May 2013 - 09:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Haha ja clouding har funnits så länge LCD funnits. Hade mer clouding på min klassiskt bakgrundsbelysta 40-tums Sony-LCD.

Grejen är väl just det att kantbelyst ökar risken plus att bleeding blir ett nytt problem.

Det verkar dock som att de flesta har den där fyrklövern på vänstra halvan av TVn.

Absolut, du har helt rätt. Använder "clouding" mest som generellt begrepp iom att det är det folk brukar använda för att beskriva denna typ av problem, även om det nog i många fall är bleeding som är det faktiska problemet precis som du säger.

Postad 10 May 2013 - 09:10

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Har observerat att jag inte sett en enda, vad jag kan minnas, som har haft bleeding-problem i kanterna på 741an vilket annars är väldigt vanligt på kantbelysta och då ett värre problem än clouding eftersom det inte går bort och ändå mer störande, även om jag personligen inte kan acceptera något av det, iaf. inte vid bild. Något vid helt svart får man nog vara beredd på att acceptera.

Hur många 741:or har du eg sett i tillräckligt mörk miljö för att kunna urskilja clouding/bleeding? Bara att hitta en mörk demomiljö är ju i sig rätt svårt, tom i Stockholm, och på de få ställen där det är möjligt kan jag inte minnas att jag någonsin sett Sharp tyvärr. Tyvärr är det ingen av mina vänner/bekanta som köpt Sharp så iaf jag har inte haft någon möjlighet att se dem där heller (iaf om vi snackar lite mer än 40" budgetmodell)

Postad 10 May 2013 - 09:14

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Hur många 741:or har du eg sett i tillräckligt mörk miljö för att kunna urskilja clouding/bleeding? Bara att hitta en mörk demomiljö är ju i sig rätt svårt, tom i Stockholm, och på de få ställen där det är möjligt kan jag inte minnas att jag någonsin sett Sharp tyvärr. Tyvärr är det ingen av mina vänner/bekanta som köpt Sharp så iaf jag har inte haft någon möjlighet att se dem där heller (iaf om vi snackar lite mer än 40" budgetmodell)

Jag var lite otydlig, menade här på forumet som rapporterat bleeding i kanterna. :)

För att vara mer tydlig menar jag den form av bleeding som lyser in från kanterna i skärmen och som nästan alltid syns även med bild. Har aldrig sett att det går bort heller. Ganska vanlig på en del märken.
Clouding kallar man väl mer moln i olika formationer inne på skärmen.

Redigerat av ffodil, 10 May 2013 - 09:32.

Postad 10 May 2013 - 09:22

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag var lite otydlig, menade här på forumet som rapporterat bleeding i kanterna. :)

Tur att ordningspolisen är redo att rycka in då :)

Som jag sagt tidigare tror jag man som Sharp-köpare måste vara medveten om vad man får i förhållande till vad man betalar. Jag valde själv bort Sharp när jag handlade TV, men så fick jag också betala VÄLDIGT mkt mer för att få nåt bättre (är rätt fanatiskt när et gäller svärta). Sett till vad man får per krona med många av Sharps modeller har jag svårt att komma på något märke som är i närheten av samma prestanda/krona(med reservation för att jag inte haft nån större koll på TV priser senaste månaderna). Sen finns det så klart några måndagsexemplar som behöver bytas ut, men det gäller ju alla märken/modeller.

Postad 10 May 2013 - 11:11

rollehot
  • rollehot
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Pic or it didn´t happened :)

jodå, det syns bara när det är helt svart. Men nu syns det ännu mindre än den förra, så det stör inte så jättemycket. Det störs mest för att man vet att det är där.

Det är en sjukt underbar tv, men jag orkar inte lämna tillbaka den för att få en som det inte är någon skillnad på.. ren gamble där ju.

Postad 10 May 2013 - 17:51

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Pic or it didn´t happened :)

What?

Postad 10 May 2013 - 19:39

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

What?

Han menar nog ett bildbevis på problemet du beskriver, vad det nu ska vara bra för när alla vet att det är ett känt problem på LCD-apparater (därmed inte sagt att alla har det i samma omfattning).

Postad 10 May 2013 - 20:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Hmmm, hur gick det här till? Har suttit och läst i Panasonic 2013-tråden ett bra tag nu. Läst reviews. Varit runt och tittat på 55VT60 och 50ST60. Helt inställd på ett köp när priserna dalat något. Och nu har jag precis reserverat en Sharp 60LE741S för hämtning imorgon! Råkade nämligen få se denna apparat i en butik där den sken som en liten sol! Kunde m a o inte säga så mycket om bilden i butik mer än att den tilltalade mig. Tror den kan passa i mitt relativt ljusa vardagsrum. Läste några omdömen på Prisjakt och sedan tråden här. Det räckte för ett köpbeslut. Inser att man inte får allt för 10.990 kr, men kanske tillräckligt mycket för att sitta nöjd några år tills man får en OLED 65" för under 20k.

Postad 10 May 2013 - 23:08

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Hmmm, hur gick det här till? Har suttit och läst i Panasonic 2013-tråden ett bra tag nu. Läst reviews. Varit runt och tittat på 55VT60 och 50ST60. Helt inställd på ett köp när priserna dalat något. Och nu har jag precis reserverat en Sharp 60LE741S för hämtning imorgon! Råkade nämligen få se denna apparat i en butik där den sken som en liten sol! Kunde m a o inte säga så mycket om bilden i butik mer än att den tilltalade mig. Tror den kan passa i mitt relativt ljusa vardagsrum. Läste några omdömen på Prisjakt och sedan tråden här. Det räckte för ett köpbeslut. Inser att man inte får allt för 10.990 kr, men kanske tillräckligt mycket för att sitta nöjd några år tills man får en OLED 65" för under 20k.

Tror säkert det är bland de bästa köp man kan göra för de priserna, det är en bra TV du köpt men inte marknadens bästa på allt. Med rätt förväntningar blir du säkert mkt nöjd. Jag betalade typ 4 gånger mer för 5" extra och jag är helt övertygad om att du per krona gjorde en mkt bättre affär än jag :)

Redigerat av Unregistered1413, 10 May 2013 - 23:09.

Postad 11 May 2013 - 00:39

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

nja...va då menar du?
mina plasma apparater lider ej av clouding eller bleeding, skärmen är svart...ingen ficklampa i hörnet eller irriterande moln i bilden

Postad 11 May 2013 - 07:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Tror säkert det är bland de bästa köp man kan göra för de priserna, det är en bra TV du köpt men inte marknadens bästa på allt. Med rätt förväntningar blir du säkert mkt nöjd. Jag betalade typ 4 gånger mer för 5" extra och jag är helt övertygad om att du per krona gjorde en mkt bättre affär än jag :)

Tack! Ja i får se hur den ser ut när den kommer hem. Tittar mest på tv-program och då gärna HD. Film ser vi i dedikerat hembiorum så jag har tänkt om helt och går nu på en ljusstark LED till vardagsrummet. Återkommer med mina intryck om ett tag.

Gäller fortfarande den gamla sanningen att stora skärmar inte ska ligga ned under transporten? Manualen nämner bara att man ska vara två personer när man flyttar tv'n. Tänkte hämta om två timmar och överväger att boka ett bud som kan ta den ståendes upp.

Postad 11 May 2013 - 07:49

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Ja, mitt råd är att ha den stående för att inte oroa spänningen i skärmen i onödan på grund av risken för dels ökad risk för clouding/bleeding och så klart risken för spräckt glas. Tycker man även ska vara försiktig i övrig hanterng vi uppställning, upphängning och t.ex. inte klämma kanterna vid ramen osv. för att minska risken för ovanstående.
Kan så klart även klara sig liggande vid försiktig transport, men jag skulle iaf. ha den stående.

Lycka till med din nya TV, du kommer säkert bli jättenöjd.
Ett bra val fram till OLED, som även jag resonerade.

Postad 11 May 2013 - 09:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Yes box.Stående får det bli. Sen vet man inte hur hanteringen sett ut i tidigare transportled, men då har man i vart fall gjort vad man själv kan för att undvika problem med panelen. Såg att du rekommenderade high-speed HDMI-kabel då tv'n tydligen är lite kräsen. Några tips om vad man ska köpa? Supra kör jag med i hembion och det fungerar fint.

Redigerat av Saturnus, 11 May 2013 - 09:17.

Postad 11 May 2013 - 09:37

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Köpte själv billiga HDMI-kablar från 24.se 3m. för tror 59-el 69:- som uppfyllde kraven, HDMI 1.4 high speed + Ethernet syrefri koppar med ferrit-kärnor. Dom har alla sorter och längder billigt. Tror inte det är bättre att välja dom dyraste.

Postad 11 May 2013 - 09:39

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Utan highspeed 1.4 får du inte igång 3D helt enkelt. Försökte med mina gamla dyra 1.3 för att jag synade 1.4-bluffen. Men det var ingen bluff.

Postad 11 May 2013 - 09:48

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Utan highspeed 1.4 får du inte igång 3D helt enkelt. Försökte med mina gamla dyra 1.3 för att jag synade 1.4-bluffen. Men det var ingen bluff.

Ja, precis skrev det för länge sen i tråden, funka inte bra för annat heller, färger osv.

Postad 11 May 2013 - 13:14

Borked
  • Borked
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

Det finns dock inget som heter hdmi 1.4. Däremot så är det, precis som det är sagt här på forumet 1000gge, att man behöver en highspeed för 3D. Dessa är dock fortfarande hdmi 1.3. Jag köpte 15mX2 deltaco hdmi för 99kr styck och det funkade ypperligt på min projektor.

Postad 11 May 2013 - 14:18

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
http://www.hdmi.org/...turer/hdmi_1_4/

Nu kanske det var så att du splittade lite hår och menade att det inte finns 1.4-kablar och så är det kanske. Fortfarande kan man kalla en sådan kabel för 1.4 därför att den godkänns av båda ändrar som vill skicka och sända.

http://www.hdmi.org/...ight_cable.aspx

Redigerat av Micleg, 11 May 2013 - 14:22.

Postad 11 May 2013 - 15:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 1
Okej, TV'n är hemma och på plats. Första intryck: stor bild , he he :) Skillnaden mot 50 tum är alltså klart märkbar. Har ännu inte gjort en enda bildinställning, men rakt ur kartongen är den inställd i standardläge och det funkar bättre än väntat. Ska bli spännande att tweaka inställningarna. Har testat att ändra upplösningen i min teliabox mellan 720p/1080i/1080p men ser ingen enorm skillnad. Kanske något stabilare panoreringar med 720p.

Att titta på live HD-material, t ex Giro d'Italia på Eurosport HD eller hockeyn på TV4 HD är riktigt riktigt nice! Djupkänslan är enorm, färgerna fina och ljustrycket helt fantastiskt. Trodde inte skillnaden i just ljustryck skulle vara så stor mot min gamla plasma. Standarddefinition, ja där är TV'n mycket avslöjande, men jag tycker ändå att intrycket är acceptabelt utom möjligen från de allra mest komprimerade kanalerna. Svärtan så här mitt på dagen i ljust vardagsrum är även den fin! Den matta bildytan gör att reflektionerna inte stör.

Det trådlösa nätverket var lätt att ställa in. Min mediaserver hittades direkt. Nu kör jag i och för sig en WD Live gen 3 också och den är snabbare och verkar stödja fler filformat än Sharpen gör. Ljudet är inget att hurra för. Där var min tidigare Panasonic betydligt bättre så det blir till att sätta på förstärkaren var gång numera. Fläktar och buzzing? Nix! Återkommer med fler intryck.

Postad 11 May 2013 - 16:41

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Måste det inte vara 1080i som boxen ska stå på? Borde bi hackig bild annars på p, el. har jag fel.
Har förvisso CD parbol men kan absolut inte ställa boxen på 1080p måste vara i.

Trevlig läsning annars. :)

Redigerat av ffodil, 11 May 2013 - 16:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.