Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2012 - 10:25

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Leif B: jag är ganska säker på att jag har tolkat honom rätt men du tror alltså att han menar "yttre störningar" (tex radio och tv-vågor). Eller?

Postad 24 September 2012 - 10:26

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Man bör tolka rätt för det är ju viktigt nu för att få fram sanningen varför svart skulle vara bättre än rött.

OMG - snacka om att mitt inlägg (tack vare Herr Svalander) gav vatten på kvarnen åt denna diskussion :)
På min Harmonic Tech snokar har iaf de första och sista 20cm på kabeln olika färg. Kör då rött för +pol och svart för -pol. Verkar ju inte bra om nu svart låter bättre än rött. Obducera kabeln och byta färg? Snacka om ångest och klump i magen!

:rolleyes:

Postad 24 September 2012 - 10:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

mittiprick 24 september 2012 - 11:03 skrev:

Frågan var om du, eftersom du säger att påverkan kan vara större eller mindre, då accepterar att den kan vara så liten att den inte är hörbar. Var frågan för svår eftersom du svarar något helt annat?

Visst kan det påverka ljudet, borde kunna ses i distorsionen.

Härligt att du ännu en gång duckar för frågan... :D Till skillnad från en del andra tycker jag det är utmärkt att du skriver ofta och då genom dina "argument" ( eller uteblivna svar / argument) visar på hur mycket trams som finns i det här området. Snyggt jobbat! B)

Postad 24 September 2012 - 10:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Prova att isolera en antennsladd med aluminiumfolie utvändigt, har givit mig bättre bild!

Handlar mest om radio och tv-vågor.

Leif B och hans katt?
Postad bild

Redigerat av Unregistereda299ec85, 24 September 2012 - 10:42.

Postad 24 September 2012 - 10:47

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Leif B och hans katt?
Postad bild

LMAO!!! :lol:

Postad 24 September 2012 - 11:39

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

OMG - snacka om att mitt inlägg (tack vare Herr Svalander) gav vatten på kvarnen åt denna diskussion :)
På min Harmonic Tech snokar har iaf de första och sista 20cm på kabeln olika färg. Kör då rött för +pol och svart för -pol. Verkar ju inte bra om nu svart låter bättre än rött. Obducera kabeln och byta färg? Snacka om ångest och klump i magen!

:rolleyes:

Ja det måste vara ett dilemma..

Leif B: jag är ganska säker på att jag har tolkat honom rätt men du tror alltså att han menar "yttre störningar" (tex radio och tv-vågor). Eller?

Jag tror det kan dämpa yttre störningar mer än det han anser det kan bero på.

Redigerat av Leif B, 24 September 2012 - 11:56.

Postad 24 September 2012 - 11:58

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Härligt att du ännu en gång duckar för frågan... :D Till skillnad från en del andra tycker jag det är utmärkt att du skriver ofta och då genom dina "argument" ( eller uteblivna svar / argument) visar på hur mycket trams som finns i det här området. Snyggt jobbat! B)

Kanske missar din fråga men upprepa den gärna. Naturligtvis tryter argumenten och kunskapen som hos dig med men kan vi få en vettig diskussion så är det ju inga problem.

Leif B och hans katt?
Postad bild

Haha, den var grann... Härligt fotoalbum du har hemma !!

Redigerat av Leif B, 24 September 2012 - 11:58.

Postad 24 September 2012 - 12:37

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Rent teoretiskt skulle "Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial" kanske vara något. Men tämligen meningslöst att ens undersöka, av förklarliga skäl. Men yttre störningar/färg på kabel? Nej, lite måtta måste det vara på tokigheterna. Det är skoj att diskutera saker och ting men någon gång måste man komma ned på jorden.

Postad 24 September 2012 - 12:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Kanske missar din fråga men upprepa den gärna.

Frågan var om du, eftersom du säger att påverkan kan vara större eller mindre, då accepterar att den kan vara så liten att den inte är hörbar.

Postad 24 September 2012 - 13:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Jag vet att silver låter mer renare än koppar. Det är jag helt säker på.

Folk är "helt säkra" på att de kan prata med andar och att utomjordingar stoppar upp saker i rumpan på dem också. What's your point? Det krävs mer än så.

Postad 24 September 2012 - 13:35

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Rent teoretiskt skulle "Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial" kanske vara något. Men tämligen meningslöst att ens undersöka, av förklarliga skäl. Men yttre störningar/färg på kabel? Nej, lite måtta måste det vara på tokigheterna. Det är skoj att diskutera saker och ting men någon gång måste man komma ned på jorden.

Ja nu talar vi ju om mikroskopiska förändringar eller hur?

Postad 24 September 2012 - 13:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Folk är "helt säkra" på att de kan prata med andar och att utomjordingar stoppar upp saker i rumpan på dem också. What's your point? Det krävs mer än så.

"Folk" i detta fallet lär väl i så fall vara nybörjare i gaysvängen. :D

Postad 24 September 2012 - 13:37

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Frågan var om du, eftersom du säger att påverkan kan vara större eller mindre, då accepterar att den kan vara så liten att den inte är hörbar.

Handlar inte vad jag tror.. handlar om vilken skillnad det egentligen gör.

Nu börjar argumenten tryta ;-)

Postad 24 September 2012 - 13:49

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Leif B: ja, teoretiskt sett möjliga men som högst troligt inte kan påvisas och (mer än) sannolikt inte kan höras. Intressant att diskutera ett par minuter men inget att lägga ned mer tid på.

Postad 24 September 2012 - 13:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jag tror det blir bättre ljud om man loopar cache-12´an. Men det är upp till er andra att motbevisa, annars tror jag vidare och kommer hävda i alla inlägg att ni har fel :rolleyes:

Postad 24 September 2012 - 14:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag tror det blir bättre ljud om man loopar cache-12´an. Men det är upp till er andra att motbevisa, annars tror jag vidare och kommer hävda i alla inlägg att ni har fel :rolleyes:

Fattar inte ett skit så du har nog rätt. :)

Postad 24 September 2012 - 15:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Handlar inte vad jag tror.. handlar om vilken skillnad det egentligen gör.

:blink: Ännu ett svar av typen "god dag yxskaft"... Du måste väl kunna bättre än så? Du klarar alltså inte att svara på om små skillnader i t.ex. utförande och material kan vara icke hörbara. Du har ju redan medgett att de kan variera (mindre eller större) och då måste det ju faktiskt kunna finnas lägen där de inte är hörbara (alla är ju enligt dig inte lika tydliga att uppfatta). Sista chansen till ett vettigt svar ges härmed... :P

Postad 24 September 2012 - 15:30

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Vetenskapen har å andra sidan bekräftat att tron kan försätta berg. Man skall kanske betrakta kablar som sockerpiller. :)

Ja, med såna här svar (som inte ens är svaret på min fråga) så är det ju så:

Jag vet att silver låter mer renare än koppar. Det är jag helt säker på.

Postad 24 September 2012 - 15:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Ja, med såna här svar (som inte ens är svaret på min fråga) så är det ju så:

Jag hoppas ni inser att han med största sannolikhet sitter och garvar läppen av sig bakom tangentbordet varje gång någon nappar på hans flamebaits.

Postad 24 September 2012 - 15:57

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Nu börjar argumenten tryta ;-)

Precis vad jag menar. "Jag är helt säker... för jag är det!" är inget argument. Och ja, eftersom du helt bortser från argument som innefattar logiskt tänkande, vetenskapliga belägg eller sunt förnuft så finns det inte så många andra argument kvar. Att lalla i nattmössan med påhittade fantasier är du ju så bra på själv. :)

"Folk" i detta fallet lär väl i så fall vara nybörjare i gaysvängen. :D

Om det ändå vore så väl! But alas...

Jag hoppas ni inser att han med största sannolikhet sitter och garvar läppen av sig bakom tangentbordet varje gång någon nappar på hans flamebaits.

Jag önskar faktiskt att det är så. För hans skull.

Postad 24 September 2012 - 16:04

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Jag, liksom BitterMelon, önskar att det är så, men jag är inte lika säker som du är.

Postad 24 September 2012 - 17:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 2

Jag, liksom BitterMelon, önskar att det är så, men jag är inte lika säker som du är.

Men å andra sidan så vill vi nog bli lite lagom upprörda ibland. Leif har helt enkelt frivilligt tagit på sig rollen som boxboll. All heder åt honom säger jag. :)

Postad 24 September 2012 - 17:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 4

Men å andra sidan så vill vi nog bli lite lagom upprörda ibland. Leif har helt enkelt frivilligt tagit på sig rollen som boxboll. All heder åt honom säger jag. :)

Så inte nog med att han är det okrönta trollet här, nu vill du göra honom till martyr också...? <_<

Postad 24 September 2012 - 17:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 5

Jag tror att du gör ett stort misstag här.

Leif B gillar visserligen att provocera, men det är tyvärr bara respektlöst och omoget att bära sig åt som han gör i forumet och det förtjänar definitivt varken uppmuntran eller ens förståelse.

Han är möjligtvis djupt olycklig och längtar efter mänsklig kontakt, men de sadomsochistiska tendenser du tycker dig ha observerat kan lika gärna vara resultat av brist på empati eller oförmåga att förstå naturvetenskap i allmänhet och elekronik i synnerhet.

Leif B, om du läser detta så var vänlig att kika lite bland Off Topic-trådarna och se om du kan hitta eller rent av skapa en egen tråd där du kan odla ditt intresse för tom retorik och bakvänd logik.

I all välmening...

Postad 24 September 2012 - 17:58

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

All heder? Tja... alla kan ju inte ha likartade förebilder och idoler antar jag. B) Kunde dock vara kul om han kunde argumentera och svara vettigt. Inte alltid fel att gå mot strömmen men det får ju finnas någon substans och vettig retorik. Nu är det ju mest trams från din "hjälte"...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 September 2012 - 18:02.

Postad 24 September 2012 - 18:28

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nix så är det inte. Jag tror på det jag skriver även om allt kanske inte går att höra. Men det kanske är mer en undermedvetet känsla.

Postad 24 September 2012 - 18:33

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Men å andra sidan så vill vi nog bli lite lagom upprörda ibland.
Leif har helt enkelt frivilligt tagit på sig rollen som boxboll. All heder åt honom säger jag. :)

Jag bjuder på detta. Slå ni bara. Jag ändrar dock inte mig. Även om ni tror att ni kan övertyga mig motsatsen.

Så inte nog med att han är det okrönta trollet här, nu vill du göra honom till martyr också...? <_<

Nja martyr var att ta i. Jag har min fasta ståndpunkt tills någon vill ge mig en blindtestutmaning som inte är tomma ord.

Postad 24 September 2012 - 18:37

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Jag tror att du gör ett stort misstag här.

Leif B gillar visserligen att provocera, men det är tyvärr bara respektlöst och omoget att bära sig åt som han gör i forumet och det förtjänar definitivt varken uppmuntran eller ens förståelse.

Han är möjligtvis djupt olycklig och längtar efter mänsklig kontakt, men de sadomsochistiska tendenser du tycker dig ha observerat kan lika gärna vara resultat av brist på empati eller oförmåga att förstå naturvetenskap i allmänhet och elekronik i synnerhet.

Leif B, om du läser detta så var vänlig att kika lite bland Off Topic-trådarna och se om du kan hitta eller rent av skapa en egen tråd där du kan odla ditt intresse för tom retorik och bakvänd logik.

I all välmening...

Tyvärr, du har helt fel.
Har testat och lyssnat på väldigt mycket under min tid som hifi intresserad.
Jag står för mina saker. Då jag har hört klara skillnader. Men jag tror inte att jag har lika bra öron som Svalander, röd och svart kabel t.ex.
Mvh

Postad 24 September 2012 - 19:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag tror på det jag skriver även om allt kanske inte går att höra.

Se där... Du klarade inte att svara direkt på min fråga men där gick det bra. Det vettigaste du skrivit på länge, teoretiska skillnader behöver inte vara hörbara.

Postad 24 September 2012 - 19:25

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Se där... Du klarade inte att svara direkt på min fråga men där gick det bra. Det vettigaste du skrivit på länge, teoretiska skillnader behöver inte vara hörbara.

Det kan du nog ha rätt i. Men man ska inte dra för snabba slutsatser.

Postad 24 September 2012 - 20:35

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Tyvärr, du har helt fel.
Har testat och lyssnat på väldigt mycket under min tid som hifi intresserad.
Jag står för mina saker. Då jag har hört klara skillnader. Men jag tror inte att jag har lika bra öron som Svalander, röd och svart kabel t.ex.
Mvh

Helt fel har jag säkert inte, och scrollar du tillbaka i exempelvis den här tråden hittar du garanterat en del tokigheter du vid närmare eftertanke har svårt att stå för. Prova!

Svalanders dumheter kan förklaras med att han förmodligen tjänar pengar på dem, men vad är din ursäkt?

Postad 24 September 2012 - 21:11

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Då jag har hört klara skillnader.

Är en signal från förstärkaren alltid bättre än sin svagaste länk?
Ja menar, om signalen passerar en:

förstärkarens utgång guldpläterade (koppar) kontakt > guldpläterade (koppar) kontakt > koppar eller silver extern kabel > guldpläterad kontakt > terminal i silver eller guldpläterad koppar > internt kablage (koppar?) > filter med kopparspole > internt kablage (koppar?) > högtalare minus/pluspol och en blandning av eventuellt olika legeringar lödtenn genom delar av kedjan....

Torde inte minsta problemet vara det externa kablaget om vi antar standard längd för ett rent stereosystem?

Nä ni...ska man verkligen höra skillnad så är det dessa som gäller. Slanta upp 30000 on-top av dina hokuspokus-kablar.

Saxat från Svalnaders hemsida, jag gillar mest att avmagnetisering gör MER för systemet än nya kablar ^_^ Och glöm för guds skull inte att blåsa dina kablar :D Jag tror f*n jag smäller av....

Furutech deMag
Avmagnetisering av kablar har också visat sig vara synnerligen verkningsfullt. Skillnaden efter avmagnetisering är så stor att den kan jämföras med kabelbyte!
Pris: 24 750,00 kr

Furutech Destat II
Furutech Destat II blåser effektivt bort statisk elektricitet
Tro det eller ej men även högtalarkoner och elektronik mår väl av en behandling! Man kan gärna blåsa någon gång per vecka på högtalarkonerna. Ljudet blir klarare och renare med en blåsning av Destat II. Även SK-II borsten gör detta jobb förnämligt men det är inte alltid en borste kommer åt lika bra som en joniserad luftström.
Även kablar av olka slag verkar må bra av en "blåsning". Blås utefter hela kabelns längd och du får för ljudande förbättring. Tyvärr är detta givetvis inte permanent - du får göra om det lite då och då men det går snabbt och enkelt.
Pris: 4 475,00 kr

Skratta? Gråta?

Postad 24 September 2012 - 21:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

All heder? Tja... alla kan ju inte ha likartade förebilder och idoler antar jag. B) Kunde dock vara kul om han kunde argumentera och svara vettigt. Inte alltid fel att gå mot strömmen men det får ju finnas någon substans och vettig retorik. Nu är det ju mest trams från din "hjälte"...

Har tyvärr ingen "glimten i ögat smiley" i telefonen. Jag var alltså inte helt seriös. :)

Postad 24 September 2012 - 21:55

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Skratta? Gråta?

Skratta om man inte har köpt, gråta om man har.

Postad 25 September 2012 - 07:02

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Helt fel har jag säkert inte, och scrollar du tillbaka i exempelvis den här tråden hittar du garanterat en del tokigheter du vid närmare eftertanke har svårt att stå för. Prova!

Svalanders dumheter kan förklaras med att han förmodligen tjänar pengar på dem, men vad är din ursäkt?

Ursäkt? Tyvärr är det ingen ursäkt. Det är helt enkelt fakta av det jag har testat mig fram själv.
Många svettiga timmars arbete.
Mvh

Postad 25 September 2012 - 07:09

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Är en signal från förstÄrkaren alltid bÄttre Än sin svagaste lÄnk?
Ja menar, om signalen passerar en:

förstÄrkarens utgång guldplÄterade (koppar) kontakt > guldplÄterade (koppar) kontakt > koppar eller silver extern kabel > guldplÄterad kontakt > terminal i silver eller guldplÄterad koppar > internt kablage (koppar?) > filter med kopparspole > internt kablage (koppar?) > högtalare minus/pluspol och en blandning av eventuellt olika legeringar lödtenn genom delar av kedjan....

Torde inte minsta problemet vara det externa kablaget om vi antar standard lÄngd för ett rent stereosystem?

NÄ ni...ska man verkligen höra skillnad så Är det dessa som gÄller. Slanta upp 30000 on-top av dina hokuspokus-kablar.

Saxat från Svalnaders hemsida, jag gillar mest att avmagnetisering gör MER för systemet Än nya kablar ^_^ Och glöm för guds skull inte att blåsa dina kablar :D Jag tror f*n jag smÄller av....

Furutech deMag
Avmagnetisering av kablar har också visat sig vara synnerligen verkningsfullt. Skillnaden efter avmagnetisering Är så stor att den kan jÄmföras med kabelbyte!
Pris: 24 750,00 kr

Furutech Destat II
Furutech Destat II blåser effektivt bort statisk elektricitet
Tro det eller ej men Även högtalarkoner och elektronik mår vÄl av en behandling! Man kan gÄrna blåsa någon gång per vecka på högtalarkonerna. Ljudet blir klarare och renare med en blåsning av Destat II. Även SK-II borsten gör detta jobb förnÄmligt men det Är inte alltid en borste kommer åt lika bra som en joniserad luftström.
Även kablar av olka slag verkar må bra av en "blåsning". Blås utefter hela kabelns lÄngd och du får för ljudande förbÄttring. TyvÄrr Är detta givetvis inte permanent - du får göra om det lite då och då men det går snabbt och enkelt.
Pris: 4 475,00 kr

Skratta? Gråta?

Klart att man ska vara skeptisk.
Men tänk om han har rätt?
Jag själv lägger inte dem pengarna på sånt. Men för den delen så har han kanske rätt.
Att vilseleda sina kunder är ju inte alls bra för hans del.

Har tyvärr ingen "glimten i ögat smiley" i telefonen. Jag var alltså inte helt seriös. :)

En del tål grupptrycket andra viker ner sig.

Postad 25 September 2012 - 08:24

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 1

Vi har tänkt. Han har inte rätt. Fler frågor?

Uppenbarligen är det det, han tjänar ju fortfarande pengar på det. Det är han å andra sidan inte ensam om i HiFi-branchen.

Postad 25 September 2012 - 10:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Ursäkt? Tyvärr är det ingen ursäkt. Det är helt enkelt fakta av det jag har testat mig fram själv.
Många svettiga timmars arbete.
Mvh

Nu skarvar du, men det är ju det du gör bäst.

Finns det överhuvudtaget något i all den kritik du får i forumet som du instämmer i, eller är du helt besatt av att trolla?

Postad 25 September 2012 - 11:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Klart att man ska vara skeptisk.
Jag själv lägger inte dem pengarna på sånt. Men för den delen så har han kanske rätt.

En del tål grupptrycket andra viker ner sig.

"En del tål grupptrycket andra viker ner sig. "

Nej inte viker jag ner mig inte, jag står fortfarande för allt jag sagt. Men tyckte det blev lite för allvarligt och ville liva upp stämningen lite bara, och humor vet jag ju att du har. :)

Redigerat av laddie15, 25 September 2012 - 11:23.

Postad 25 September 2012 - 12:28

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Tar vi detta citat igen som ofta passar bra på hififorum.

"You are entitled to your own opinions but not your own facts".

Postad 25 September 2012 - 18:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Nu skarvar du, men det är ju det du gör bäst.

Finns det överhuvudtaget något i all den kritik du får i forumet som du instämmer i, eller är du helt besatt av att trolla?

Jag läser men mellan raderna ser jag bara osäkerhet. Men med gruppledare som svänger sig med fina ord som ändå inte betyder mer än antagande i luften.

Postad 25 September 2012 - 18:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

"En del tål grupptrycket andra viker ner sig. "

Nej inte viker jag ner mig inte, jag står fortfarande för allt jag sagt. Men tyckte det blev lite för allvarligt och ville liva upp stämningen lite bara, och humor vet jag ju att du har. :)

Humor är viktigt, det är ju upplyftande. Man behöver ju inte vara oartig för att man inte tycker likadant. Du verkar vara en trevlig kille.

Postad 25 September 2012 - 18:53

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag läser men mellan raderna ser jag bara osäkerhet. Men med gruppledare som svänger sig med fina ord som ändå inte betyder mer än antagande i luften.

Tråkigt att du fjantar bort en allvarligt menad fråga med ett undvikande och faktiskt fegt svar.

Postad 25 September 2012 - 20:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Tråkigt att du fjantar bort en allvarligt menad fråga med ett undvikande och faktiskt fegt svar.

Han har undvikit raka frågor hela tiden och svara istället på något helt annat och irrelevant. Blir väl så när det bara är svammel som han kommer med.

Postad 26 September 2012 - 07:40

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Är det så mycket att bry sig om, en person som Leif B, som jag i alla fall anser endast sitter och trollar? =) (No offence Leif B)

Ni kommer liksom aldrig att få honom att ändra sin åsikt om kablar, om han nu ens seriöst har den syn på kablar som han förmedlar här =)

Kan man inte glädjas istället åt sin egen insikt, ni/vi som insett att så mycket annat gör så betydligt mycket mer för ljudåtergivningen, t.ex högtalarna och akustiken. Man vet ju liksom med sig att även om en nisse sitter med kablar för 20.000kr och en resterande rätt sjyst anläggning, men i ett riktigt kasst rum, så kommer det ändå inte låta lika bra som hos en med en halvdann anläggning, kablar för 200kr, men i ett grymt rum =) Sånt får mig i alla fall mysa till ibland =) haha

Postad 26 September 2012 - 08:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ni kommer liksom aldrig att få honom att ändra sin åsikt om kablar, om han nu ens seriöst har den syn på kablar som han förmedlar här =)

Diskussioner och argument handlar åtminstone i mitt fall inte om att övertyga någon att "gå över till andra sidan" sas... Det handlar mer om allmän upplysning och dumheter och trams bör inte få stå oemotsagt oavsett om det handlar om ljud, mediciner eller vad ämnet nu är. Det skall finnas förnuftiga skäl till att tro på att vissa saker fungerar eller till att tro att de inte gör det. Kanske klart för de flesta men uppenbart finns det de som i olika sammanhang inte tycker detta är viktigt.

Postad 26 September 2012 - 09:57

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Nu har jag provat!
Högtalare, Klipsch rf62
Stärkare: Onkyo TX805 SR
Denon DVD 2500 BT som signalkälla samt spotify premium via telias Motorolabox inkopplad bak på stärkeriet

Blindtestade högtalarkablar: MIT Terminator (med dosa på mitten) Mina egna
Brorsans NordOst, buntbands-style (29 000:-/paret)
Ett par Supra för tusen spänn paret. Mina egna som ligger i en låda
OBS, samtliga är singlewired.

Min sammanfattning: Jag HÖR ingen skillnad. Testade dock inte skosnören för 25 kr/paret, så dessa kan jag inte uttala mig om.
Efter att ha följt denna tråd så kände jag att jag var tvungen att testa. :)

Redigerat av Unregistered1978, 26 September 2012 - 10:19.

Postad 26 September 2012 - 13:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nu har jag provat!
Högtalare, Klipsch rf62
Stärkare: Onkyo TX805 SR
Denon DVD 2500 BT som signalkälla samt spotify premium via telias Motorolabox inkopplad bak på stärkeriet

Min sammanfattning: Jag HÖR ingen skillnad. Testade dock inte skosnören för 25 kr/paret, så dessa kan jag inte uttala mig om.

Men, om man inte hör någon skillnad, varför i hela friden lägger man då 29000 kr paret? Den säljare som lyckats med detta konststycke måste vara oerhört eftertraktad på marknaden. Jag skulle anställt honom direkt. :)

Postad 26 September 2012 - 13:18

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Men, om man inte hör någon skillnad, varför i hela friden lägger man då 29000 kr paret? Den säljare som lyckats med detta konststycke måste vara oerhört eftertraktad på marknaden. Jag skulle anställt honom direkt. :)

Det var brorsans kabel. Om brorsan hör skillnad eller ej har vi inte fått veta. Men strongt ändå att sälja på någon ett par kablar för 29k

Postad 26 September 2012 - 13:20

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Leta upp snubben som säljer kablar till Fredde i Solsidan!
– Köper du standardkablage till den här utrustningen så är det ju lite som att låta Usain Bolt springa 100 meter i flipflops. Men, it’s your choice, du väljer själv.....

Hade du ingen stålgaljar hemma? :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.