Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 januari 2014 - 09:32

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Det är ju bara att tilldela TiVo:n en annan DNS-server i DHCP-servern... :rolleyes:

Det där klarar ju inte ens jag som jobbar väldigt mycket med nätverk. Visst, jag kanske kan hitta en DHCP-server som delar ut två olika scopes beroende på MAC adress, men...

Själv har jag en riktig brandvägg där jag via policy based routing kan styra trafik beroende på portar/ip/VLAN. Hade jag behövt den här funktionen skulle jag skickat DNS (UDP port 53) från just TiVons IP till en DNS-server i USA, typ.

Postad 24 januari 2014 - 12:04

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Min smekmånad med Tivo är nu över och jag börjar inse hur lite jag använder alla funktionerna i boxen. Nu hade det blivit samma eller något bättre pris för mig oavsett om jag behållt den gamla boxen eller gått över till Tivo så där spelar det ingen roll. Men boxen segar ofta och playkanalerna saknar viktig information om avsnitt vilket gör att jag låter bli att använda dom. Netflix appen är ett skämt och i stort sett oanvändbar. TivoToGo appen som lovats till Android verkar heller aldrig dyka upp. Så man kan väl sammanfatta det som att jag sitter med en stor inspelningsbar digitalbox med en uppsjö av funktioner som jag aldrig använder.

Mvh J

Jösses människa, du måste förvarna innan du släpper sådana bomber :D

Jag förutspådde för några veckor sedan att "Tivo-entusiasmen" inte skulle hålla i sig så länge efter att den första nyhetens behag lagt sig, verkar som det iaf för dig är sant. Nyfiken, hur har det fungerat för dig med "automatiska inspelningar" på Tivo vis och då även hanteringen av vad som händer när hårddisken börjar bli full?

Postad 24 januari 2014 - 13:30

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Jösses människa, du måste förvarna innan du släpper sådana bomber :D
Jag förutspådde för några veckor sedan att "Tivo-entusiasmen" inte skulle hålla i sig så länge efter att den första nyhetens behag lagt sig, verkar som det iaf för dig är sant. Nyfiken, hur har det fungerat för dig med "automatiska inspelningar" på Tivo vis och då även hanteringen av vad som händer när hårddisken börjar bli full?

Verkar som om ComHems uppfattning om vad "framtidens tv" är inte riktigt stämmer med vad man har anledning att hoppas på...

Postad 24 januari 2014 - 14:07

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0

Vad säger rättighetsinnehavarna om "att spara inspelade tv-program i molnet. Dessa kan sedan spelas upp på såväl tv:n som datorer, surfplattor och smartphones via applikationer." ?
Det är förmodligen en våt dröm för många användare att kunna spara inspelningar i molnet och titta på dem i segelbåten.
Det är väl just av den anledningen som TiVoToGo inte kan användas för att se på inspelat material om det flyttas från hårddisken dvs att materialet kan inte sparas i molnet för att bli tillgängligt utanför det egna hemnätverket.

Frågan är ju om vad som händer på TiVos hemmaplan alls påverkar hur tjänsten bedrivs utomlands. Liksom med själva boxarna är det väl tredje part som utvecklar mjukvaran här, så om TiVo utvecklar molntjänster i USA ser vi nog ändå inte röken av dem här.

Postad 24 januari 2014 - 14:57

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Frågan är ju om vad som händer på TiVos hemmaplan alls påverkar hur tjänsten bedrivs utomlands. Liksom med själva boxarna är det väl tredje part som utvecklar mjukvaran här, så om TiVo utvecklar molntjänster i USA ser vi nog ändå inte röken av dem här.

ComHem har flera gånger på sin Facebooksida svarat att den TiVo-lösning vi har i Sverige är utvecklad med Virgin Medias TiVo som grund och inte baserad på amerikanska TiVo. Således planerar inte ComHem att lansera varken TiVo Roamio eller TiVo Mini. Man kan därför förmoda att den amerikanska molntjänsten nDRV inte heller blir aktuell för ComHem i första taget.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 24 januari 2014 - 15:01.

Postad 24 januari 2014 - 15:12

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

ComHem har flera gånger på sin Facebooksida svarat att den TiVo-lösning vi har i Sverige är utvecklad med Virgin Medias TiVo som grund och inte baserad på amerikanska TiVo. Således planerar inte ComHem att lansera varken TiVo Roamio eller TiVo Mini. Man kan därför förmoda att den amerikanska molntjänsten nDRV inte heller blir aktuell för ComHem i första taget.

Jag tippar att svenska tivo-varianten av molnversionen är här runt 2020. Nej, jag är inte ironisk.

Redigerat av Dockland, 24 januari 2014 - 15:13.

Postad 24 januari 2014 - 15:50

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Jag tippar att svenska tivo-varianten av molnversionen är här runt 2020. Nej, jag är inte ironisk.

Givetvis är den här tidigare om ComHem väljer att utveckla det.
Allt snack om att TiVo här är tio år efter är gvietvis lika sant som att tvn har funnits sedan 40-talet och att det är samma produkt som nu.

Jag vet att de jobbar på en hel del förbättringar på TiVon som kommer framöver, men tyvärr verkar de inte vara alldeles för snabba med sådant.

Postad 24 januari 2014 - 17:35

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Givetvis är den här tidigare om ComHem väljer att utveckla det.
Allt snack om att TiVo här är tio år efter är gvietvis lika sant som att tvn har funnits sedan 40-talet och att det är samma produkt som nu.

Jag vet att de jobbar på en hel del förbättringar på TiVon som kommer framöver, men tyvärr verkar de inte vara alldeles för snabba med sådant.

Nä, du har så klart rätt i att det inte är samma produkt även om jag och fler med mig gärna ironiserar över det hela. Sen är det väl ändå så att ComHem är flera år för sent ute i vilket fall som helst sett till vilka funktioner den erbjuder.

För den intresserade finns här en recenssion av Virgin Medias box:
http://www.expertrev...-media-tivo-1tb

Postad 24 januari 2014 - 21:24

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
När du säger att Comhem är flera år för sent ute vad o vilka jämför du med då? Jag tycker ändå att det är positivt att det åtminstone finns nån TV-distributör i Sverige som försöker utveckla sin leverans. Är ju mer än man kan säga om de flesta övriga aktörer på den svenska marknaden. För det är ju faktiskt där vi befinner oss, o inte i USA eller nåt annat land...... Sen att tjänsten i sig har sina brister o kanske inte passar alla är ju en annan sak....

Postad 24 januari 2014 - 23:46

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

När du säger att Comhem är flera år för sent ute vad o vilka jämför du med då? Jag tycker ändå att det är positivt att det åtminstone finns nån TV-distributör i Sverige som försöker utveckla sin leverans. Är ju mer än man kan säga om de flesta övriga aktörer på den svenska marknaden. För det är ju faktiskt där vi befinner oss, o inte i USA eller nåt annat land...... Sen att tjänsten i sig har sina brister o kanske inte passar alla är ju en annan sak....

Möjligheterna till att realisera Tivo har funnits i ett antal år även i nuvarande form. För egen del har jag haft funktionaliteten i 5-10 år beroende på vad man räknar in via HTPC, som dessutom kan massor som Tivo inte är i närheten av. Sen är så klart inte en HTPC för alla, men känslan är att ComHem tagit sig i kragen först när dom verkligen blev tvungna.

Postad 25 januari 2014 - 00:46

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0

Det där klarar ju inte ens jag som jobbar väldigt mycket med nätverk. Visst, jag kanske kan hitta en DHCP-server som delar ut två olika scopes beroende på MAC adress, men...

Själv har jag en riktig brandvägg där jag via policy based routing kan styra trafik beroende på portar/ip/VLAN. Hade jag behövt den här funktionen skulle jag skickat DNS (UDP port 53) från just TiVons IP till en DNS-server i USA, typ.

Men du måste ju fortfarande göra en reservation för TiVo:n i DHCP-servern...

Ja, det är ju ett annat sätt att lösa det på, om man nu har riktiga switchar hemma, vilket säkert är lika vanligt som att man vet hur man konfar upp lösningen i DHCP-servern :D.

Postad 25 januari 2014 - 09:25

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Men du måste ju fortfarande göra en reservation för TiVo:n i DHCP-servern...

Ja, det är ju ett annat sätt att lösa det på, om man nu har riktiga switchar hemma, vilket säkert är lika vanligt som att man vet hur man konfar upp lösningen i DHCP-servern :D.

Jo, men jag kör en windows server som DHCP. Att göra en reservation så att TiVon alltid får samma IP är lätt, men jag tror mig inte kunna säga att den ska ha en annan DNS-server.
Sedan har jag fem gigabitswitchar hemma som stödjer VLAN, men jag ÄR en riktig nörd också :)

Edit: Jo, hittade ett sätt att dela ut en annan DNS-server via windows DHCP nu när jag kände mig tvungen att kolla. Där ser man,

Redigerat av Unregistered706504e9, 25 januari 2014 - 09:28.

Postad 25 januari 2014 - 12:00

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Jo, men jag kör en windows server som DHCP. Att göra en reservation så att TiVon alltid får samma IP är lätt, men jag tror mig inte kunna säga att den ska ha en annan DNS-server.
Sedan har jag fem gigabitswitchar hemma som stödjer VLAN, men jag ÄR en riktig nörd också :)

Edit: Jo, hittade ett sätt att dela ut en annan DNS-server via windows DHCP nu när jag kände mig tvungen att kolla. Där ser man,

Precis, hur svårt kan det vara? :D

Har själv ingen Tivo men ni som har, och som känner er lite tekniskt bekväma, kan gärna testa något av detta som iaf verkar funka på Virgins TIVO boxar:

http://adriancallagh...ntrolling-tivo/
http://virgintivo.bl...-your-tivo.html

Postad 26 januari 2014 - 00:20

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0

Du ser, nu lärde du dig något nytt. :)

Själv har jag bara en 5-portars switch och ingen DHCP-server alls, totalt onördig numera (bonus är låg elräkning och tyst lägenhet)

Postad 26 januari 2014 - 12:17

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Precis, hur svårt kan det vara? :D

Har själv ingen Tivo men ni som har, och som känner er lite tekniskt bekväma, kan gärna testa något av detta som iaf verkar funka på Virgins TIVO boxar:

http://adriancallagh...ntrolling-tivo/
http://virgintivo.bl...-your-tivo.html

Helt klart är att HTTPS verkar fungera, men jag har inte försökt logga in.
Vad gäller telnet till port 31339 så svarar TiVon och man kan skicka kommandon. Förmodligen kan man skicka IRCODE för tangetbordstryckningar, men jag har verkligen ingen aning vad man ska ha det till:)

Dock hittar jag inget sätt att komma in i riktiga kommandoprompten, dvs så man kan pillra på resolv.conf och liknande.

Postad 26 januari 2014 - 12:42

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Vad gäller telnet till port 31339 så svarar TiVon och man kan skicka kommandon. Förmodligen kan man skicka IRCODE för tangetbordstryckningar, men jag har verkligen ingen aning vad man ska ha det till:)

Dock hittar jag inget sätt att komma in i riktiga kommandoprompten, dvs så man kan pillra på resolv.conf och liknande.

Ok, spännande. Får väl snart skaffa en TiVo bara för att kunna bekräfta alla mina fördomar :D

Postad 26 januari 2014 - 14:27

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

IRCODE fungerar och man kanske ska kolla på killens python-sida. Inte för att jag egentligen behöver det, men bara för att jag kan...

Sedan när webgränssnittet till TiVo kommer på riktigt funderar jag på att dela ut det till min idiotiska svåger så att han kan se tivo via webgränssnitt (kräver VPN och att lura tivo att man sitter på samma LAN förmodligen).

Redigerat av Unregistered706504e9, 26 januari 2014 - 14:38.

Postad 26 januari 2014 - 14:40

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
ingen som provat plocka ut hdd ur boxen o plugga i datorn o plocka ut inspelningarna ? va jag har för mig så ska filerna heta filnamn.tivo för att sen få bort kodningen på filerna så ska de finnas nått prog som nån i usa gjort kommer ej ihåg namnet

Postad 26 januari 2014 - 14:41

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag funderar på att skaffa en TiVo-box nu när även Netflix tjänsten finns tillgängligt, dock har jag inte fattat om man även behöver Com Hems bredbandsuppkoppling. Vi har nämligen Bredbandsbolaget gruppanslutning så jag betalar bara 79 kr/mån för 250/100 Mbit så frågan är om det går att använda med Netflix och TiVo-boxen? Det vore tråkigt att gå och beställa något och så visar det sig att jag inte kommer kunna använda tjänsten.
Annars blir det nog ett TiVo Mellan för 279 kr/mån då jag gärna vill ha Discovery Channel, synd att det bara ingår 2 HD-kanaler men jag tycker de andra kanalpaketen är lite väl dyra :(

Postad 26 januari 2014 - 14:53

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Man behöver inte ha bredband från ComHem för att TiVo ska fungera. Finns även trådlös Ethernet-brygga att köpa så man kan använda WiFi och egen router:
https://www.comhem.s...sguide-data.pdf
Till skillnad från övriga digitalboxar som ComHem har så köper man inte TiVo-boxen utan man lånar/hyr den. Det betyder att den är och förblir ComHems egendom och ska återlämnas oskadad om man inte längre vill ha kvar sitt TiVo-abonnemang.
Därför bryter man plomberingen på egen risk och kan bli ersättningsskyldig om boxen behöver repareras och det visar sig att man själv varit inne och kikat. Vill minnas att TiVo-boxens pris är 4000 kr cirka om ComHem anser att man är ersättningsskyldig.

Postad 26 januari 2014 - 14:58

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
äää att va ersättnings skyldig kvittar man hävdar att boxen blivit stulen sen betalar man boxens värde .. så gjorde jag med canaldigitals hyrbox på gamla goda tiden då de lanserade digital tv ... så öppna gör man ändå hehe

Postad 26 januari 2014 - 16:16

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

äää att va ersättnings skyldig kvittar man hävdar att boxen blivit stulen sen betalar man boxens värde .. så gjorde jag med canaldigitals hyrbox på gamla goda tiden då de lanserade digital tv ... så öppna gör man ändå hehe

Hur tänkte du nu? På vilket sätt skulle du komma billigare undan om du påstår att boxen blivit stulen för att sen betala Comhem dess värde mot att mixtra med den o betala Comhem vad den är värd :) Eller du tänkte kanske blåsa försäkringsbolaget också......

Postad 26 januari 2014 - 16:18

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

ingen som provat plocka ut hdd ur boxen o plugga i datorn o plocka ut inspelningarna ? va jag har för mig så ska filerna heta filnamn.tivo för att sen få bort kodningen på filerna så ska de finnas nått prog som nån i usa gjort kommer ej ihåg namnet

Finns något annat syfte för det än att göra något som är i gränslandet för piratkopiering? Föreställer mig hur som helst att inspelningarna lagas i krypterad form (dvs ej avkrypterad) men det är en gissning utifrån hur det brukar vara.

Postad 26 januari 2014 - 17:13

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Finns något annat syfte för det än att göra något som är i gränslandet för piratkopiering? Föreställer mig hur som helst att inspelningarna lagas i krypterad form (dvs ej avkrypterad) men det är en gissning utifrån hur det brukar vara.

Det bör vara samma förhållanden med TiVo-boxen som med andra HDPVR. Kraven ställs av rättighetsinnehavarna/programbolagen och är oberoende av vilken digitalbox man har.
De inspelningar som ligger okrypterade på härddisken bör vara de fria digitala kanalerna dvs i SD-kvalitet dvs SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24/SVT Barnkanalen, TV4,TV6, AXESS TV och någon lokal kanal.
Om man har inspelat material från dessa kanaler bör man kunna flytta ut hårddisken och spela upp inspelningen utanför boxen.
Övriga kanaler i ComHems nät inkl allt HD-material lagras i krypterad form och måste spelas upp via samma krypteringskrets som de lagrades av. Alltså kan man inte flytta dessa inspelningar till annan box eller dator. Kallas kopieringsskydd. :)

Postad 26 januari 2014 - 18:02

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 1

Det bör vara samma förhållanden med TiVo-boxen som med andra HDPVR. Kraven ställs av rättighetsinnehavarna/programbolagen och är oberoende av vilken digitalbox man har.
De inspelningar som ligger okrypterade på härddisken bör vara de fria digitala kanalerna dvs i SD-kvalitet dvs SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24/SVT Barnkanalen, TV4,TV6, AXESS TV och någon lokal kanal.
Om man har inspelat material från dessa kanaler bör man kunna flytta ut hårddisken och spela upp inspelningen utanför boxen.
Övriga kanaler i ComHems nät inkl allt HD-material lagras i krypterad form och måste spelas upp via samma krypteringskrets som de lagrades av. Alltså kan man inte flytta dessa inspelningar till annan box eller dator. Kallas kopieringsskydd. :)

Om de nu tekniskt förhindrar dig från att spela in ett program och sedan spela upp det programmet eller rentav ge inspelningen till någon enstaka vän så har de tekniskt förhindrat dig att nyttja en rättighet som du inte bara har rent juridiskt utan dessutom har betalat för.

Detta fenomnen kallas för "privatkopiering" och är något som du har rätt att göra enligt
12§ i upphovsrättslagen: http://www.riksdagen...-_sfs-1960-729/

Tack vare att denna rättighet finns så betalar vi alla en privatkopierings-ersättning så fort vi köper några digitala media. Detta är inbakat i priset och skall betalas oberoende av hur vi tänker använda våra digitala media. För t ex en dator som säljs med hårddisk får är 80:- av priset privatkopieringsersättning.

Postad 26 januari 2014 - 18:11

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1 590 inlägg
  • 0

Jag funderar på att skaffa en TiVo-box nu när även Netflix tjänsten finns tillgängligt, dock har jag inte fattat om man även behöver Com Hems bredbandsuppkoppling. Vi har nämligen Bredbandsbolaget gruppanslutning så jag betalar bara 79 kr/mån för 250/100 Mbit så frågan är om det går att använda med Netflix och TiVo-boxen? Det vore tråkigt att gå och beställa något och så visar det sig att jag inte kommer kunna använda tjänsten.
Annars blir det nog ett TiVo Mellan för 279 kr/mån då jag gärna vill ha Discovery Channel, synd att det bara ingår 2 HD-kanaler men jag tycker de andra kanalpaketen är lite väl dyra :(

Du behöver inte TIVO för att få Netflix och du behöver inte Comhems bredband för att skapa ett konto på netflix. Om du har så bra bredband så kan det vara ett bättre alternativ att köpa en Apple TV och köra unblock-us på den så har du tillgång till hela världens Netflix samt Hulu+, Crackle, PBS m.m. Har du en PS3 eller PS4 så kan du också köra unblock på den och få tillgång till samma tjänster och lite mer.

US-tjänster på APPLE TV
Streamande Appar på US PSN

Det kostar 145kr i månaden om du ska ha Netflix med tillgång till alla världen netflixregioner via unblock-us samt Hulu+. På AppleTV så kan du också streama svenska kanaler via airplay.

Viasat 79kr/mån, Netflix och HBO Nordic 79kr/mån finns också på Xbox 360.
På PS4 och PS3 så kan du se på SVT Play via webbläsaren och du har tillgång till Viaplay på den också.
145+79+79= 303 kr så får du en jävla massa mer än vad du får via Tivo Mellan och med mycket bättre bildkvalitet.
Komplettera det med en inomhus Digital marktv-antenn så får du en bra backup om internet ligger nere.

Postad 26 januari 2014 - 18:34

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Om de nu tekniskt förhindrar dig från att spela in ett program och sedan spela upp det programmet eller rentav ge inspelningen till någon enstaka vän så har de tekniskt förhindrat dig att nyttja en rättighet som du inte bara har rent juridiskt utan dessutom har betalat för.
Detta fenomnen kallas för "privatkopiering" och är något som du har rätt att göra enligt
12§ i upphovsrättslagen: http://www.riksdagen...-_sfs-1960-729/

Tack vare att denna rättighet finns så betalar vi alla en privatkopierings-ersättning så fort vi köper några digitala media. Detta är inbakat i priset och skall betalas oberoende av hur vi tänker använda våra digitala media. För t ex en dator som säljs med hårddisk får är 80:- av priset privatkopieringsersättning.

Men gäller reglerna om privatkopiering länder utanför EU? Många stora rättighetsinnehavare när det gäller film, musik och tv finns utanför EU och får de ingen ersättning behöver de naturligtvis inte öppna upp för möjligheten till privata kopior som dessutom kan överföras inom familjen eller bekantskapskretsen.

Postad 26 januari 2014 - 19:46

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Men gäller reglerna om privatkopiering länder utanför EU? Många stora rättighetsinnehavare när det gäller film, musik och tv finns utanför EU och får de ingen ersättning behöver de naturligtvis inte öppna upp för möjligheten till privata kopior som dessutom kan överföras inom familjen eller bekantskapskretsen.

Är inte jurist men tror inte de gäller ens i detta fall heller, utan bara vid litterära verk. Iaf är det så jag tolkar punkt 3 att detta omfattar "digital form":

"Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form."

Nu är kanske det inte så relaterat till Tivo så det behöver kanske inte i detalj diskuteras här

Postad 26 januari 2014 - 21:19

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

,,,,,
Nu är kanske det inte så relaterat till Tivo så det behöver kanske inte i detalj diskuteras här

Nej, det är inget som är specifikt för TiVo.
Finns bl a denna tråd
https://www.minhembi...ic=310107&st=50
för den som vill diskutera Copyswede och möjligheter/svårigheter i samband med inspelning av upphovsrättsligt skyddat material.

Postad 27 januari 2014 - 11:10

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Hur tänkte du nu? På vilket sätt skulle du komma billigare undan om du påstår att boxen blivit stulen för att sen betala Comhem dess värde mot att mixtra med den o betala Comhem vad den är värd :) Eller du tänkte kanske blåsa försäkringsbolaget också......

billigare undan kommer man inte men du har inte möjlighet att köpa boxen av comhem men om du hevdar den blivit stulen så måste du betala värdet på boxen där av blir boxen din i laga mening !!!

jag vill inte ha ut inspelningarna för att pirat kopiera utan för att använda själv och för min släkt som ej har tex discovery ch och vill se goldrush ... vilket är fullt lagligt!

Redigerat av Duckface21, 27 januari 2014 - 11:13.

Postad 27 januari 2014 - 11:16

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
programmen ska inte va kodade till hårdvaran utan de är kodade i mjukvarukodning det finns ett prog för tivo att ta bort krypteringar på tivo filer.. huvudsaken e ju först att få ut filerna från tivon

Redigerat av Duckface21, 27 januari 2014 - 12:36.

Postad 27 januari 2014 - 13:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

programmen ska inte va kodade till hårdvaran utan de är kodade i mjukvarukodning det finns ett prog för tivo att ta bort krypteringar på tivo filer.. huvudsaken e ju först att få ut filerna från tivon

Tivo Desktop används endast för att kunna se på filerna i sin dator, den avkodar inget. Använder du något annat program som avkodar och gör att du kan visa det som mpg så är det garanterat inte lagligt.
Sedan är det Tivo själva som tillhandahåller Desktop, inte Com Hem.

Postad 27 januari 2014 - 14:05

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Tivo Desktop används endast för att kunna se på filerna i sin dator, den avkodar inget. Använder du något annat program som avkodar och gör att du kan visa det som mpg så är det garanterat inte lagligt.
Sedan är det Tivo själva som tillhandahåller Desktop, inte Com Hem.

jag snackar ej om tivo desktop jag snackar om ett hemmasnickrat program .. bara att jag hittar inte länken just nu men ska lägga upp den så fort jag hittar den igen..

det e inte olagligt att avkoda programmen så länge du inte sprider dem öppet

Redigerat av Duckface21, 27 januari 2014 - 14:07.

Postad 27 januari 2014 - 14:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
hittade detta är dock ej samma jag såg tidigare http://www.youtube.c...h?v=EhG2XjxNQQI

Postad 27 januari 2014 - 16:37

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Detta kanske kan vara något också http://galleon.sourc...ured&Itemid=101

Postad 27 januari 2014 - 19:54

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0

Använder du något annat program som avkodar och gör att du kan visa det som mpg så är det garanterat inte lagligt.

Varför skulle det vara olagligt?

Postad 27 januari 2014 - 21:48

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Juridiken har ju inte ens kunnat enas om att det skulle vara olagligt att göra backup av blu ray och dvd filmer och där avkodar du ju också kryptering.

Postad 27 januari 2014 - 23:07

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
som sagt det är inte olagligt klart. slut om det... men om nån kommer på hur man får ut filerna så finns det klart alternativ att ta bort kodning på dessa... kom på att videoredigerings programmet VideoReDo TVSuite kan ta bort kryptering..

Postad 28 januari 2014 - 08:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Juridiken har ju inte ens kunnat enas om att det skulle vara olagligt att göra backup av blu ray och dvd filmer och där avkodar du ju också kryptering.

Nej, det är inte olagligt, däremot så lär det bryta mot licensrättigheterna gentemot TV-bolaget som producerat programmet. Annars skulle det väl inte vara krypterat från början?

Postad 28 januari 2014 - 09:08

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Nej, det är inte olagligt, däremot så lär det bryta mot licensrättigheterna gentemot TV-bolaget som producerat programmet. Annars skulle det väl inte vara krypterat från början?

Fast TV-bolaget är svenskt, filmen är helsvensk och jag i och med privatkopieringsavgiften betalar för rätten att kopiera filmen?

Postad 28 januari 2014 - 10:03

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Fast TV-bolaget är svenskt, filmen är helsvensk och jag i och med privatkopieringsavgiften betalar för rätten att kopiera filmen?

Avgiften i sig ger juridiskt sett inga rättigheter, och jag är inte övertygad om att rätten till privatkopiering övertrumfar eventuella avtal om att endast avkoda med den utrustning leverantören tillhandahåller. Gissningsvis anses rätten till privatkopiering uppfylld om du kan spela in den krypterade strömmen på din box och sedan se den igen via samma box.

Postad 28 januari 2014 - 10:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Nu är det skillnad på tex en dvd som du har köpt och ett tv-program som du har spelat in. Tv-programmet har du inte köpt, du har endast rätten att se det via det kort som din leverantör tillhandahåller.

Postad 28 januari 2014 - 10:52

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Det är inte så krångligt det här med privatkopiering egentligen.
Man har rätt att göra någon enstaka kopia för privat bruk av ett tv-program, en cd-skiva eller en film på dvd. Man får inte anlita en utomstående för att göra kopian eftersom detta anses leda till oönskad massproduktion. Man kan t o m låna ut kopian till släkt och vänner utan att bryta mot reglerna om kopia för privat bruk. Självklart får man inte sälja en kopia man gjort för privat bruk - men man kan naturligtvis acceptera att bli bjuden på middag av sin syster om man lånar ut en kopia till henne.
Om man nu på grund av begränsningar (hård- eller mjukvarukryptering, kopieringsskydd, tekniska restriktioner osv) är förhindrad att göra en kopia för privat bruk som lagen i och för sig tillåter så har man bara att gilla det läget. Jag kan då inte se hur man som enskild konsument ska kunna hävda rätten till privatkopiering gentemot en kabel-tv-operatör t ex som ålagts att införa begränsningarna i sitt avtal med upphovsmännen.
Återigen, TiVo skiljer sig inte i detta avseende från andra digitalboxar med inspelningsmöjlighet. Vet inte riktigt varför diskussionerna blossat upp just när det gäller TiVo. Debatten om privatkopiering är en annan än önskemål om att komma åt Netflix på andra regioner än den man geografiskt hör hemma i.

Postad 28 januari 2014 - 10:58

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Det är inte så krångligt det här med privatkopiering egentligen.
Man har rätt att göra någon enstaka kopia för privat bruk av ett tv-program, en cd-skiva eller en film på dvd. Man får inte anlita en utomstående för att göra kopian eftersom detta anses leda till oönskad massproduktion. Man kan t o m låna ut kopian till släkt och vänner utan att bryta mot reglerna om kopia för privat bruk. Självklart får man inte sälja en kopia man gjort för privat bruk - men man kan naturligtvis acceptera att bli bjuden på middag av sin syster om man lånar ut en kopia till henne.
Om man nu på grund av begränsningar (hård- eller mjukvarukryptering, kopieringsskydd, tekniska restriktioner osv) är förhindrad att göra en kopia för privat bruk som lagen i och för sig tillåter så har man bara att gilla det läget. Jag kan då inte se hur man som enskild konsument ska kunna hävda rätten till privatkopiering gentemot en kabel-tv-operatör t ex som ålagts att införa begränsningarna i sitt avtal med upphovsmännen.
Återigen, TiVo skiljer sig inte i detta avseende från andra digitalboxar med inspelningsmöjlighet. Vet inte riktigt varför diskussionerna blossat upp just när det gäller TiVo. Debatten om privatkopiering är en annan än önskemål om att komma åt Netflix på andra regioner än den man geografiskt hör hemma i.

Bra med denna debatt tycker jag. Är emot piratkopiering själv och tycker de alternativ (spotify, netflix m.fl.) är bra alternativ för en struntsumma.
Vad betalar vi då privatkopieringsavgiften till för ändamål?

Postad 28 januari 2014 - 11:31

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Bra med denna debatt tycker jag. Är emot piratkopiering själv och tycker de alternativ (spotify, netflix m.fl.) är bra alternativ för en struntsumma.
Vad betalar vi då privatkopieringsavgiften till för ändamål?

Privatkopieringsersättningen gäller även inspelning på hårddisken i en digitalbox för senare uppspelning.
Även play- och on demand-tjänster är underkastade privatkopieringsreglerna eftersom upphovsmännen får ersättning när inspelningarna visas.
Privatkopiering betyder inte bara att man själv gör en fristående kopia på datamedium som cd, dvd eller hårddisk som man sedan kan spara, förflytta eller låna ut.
Här går att läsa om privatkopieringsersättningen:
http://www.copyswede...ingsersattning/
"Enkelt uttryckt tar Copyswede in ersättningen och fördelar den till de kulturskapare och andra rättighetshavare vars arbete kopieras, till exempel sångare, musiker och skådespelare."
"Copyswede sköter fördelningen av ersättningen för tv-program till upphovsmän och utövande konstnärer och Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) ansvarar för fördelningen till producenterna."

Postad 28 januari 2014 - 13:01

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Privatkopieringsersättningen gäller även inspelning på hårddisken i en digitalbox för senare uppspelning.
Även play- och on demand-tjänster är underkastade privatkopieringsreglerna eftersom upphovsmännen får ersättning när inspelningarna visas.
Privatkopiering betyder inte bara att man själv gör en fristående kopia på datamedium som cd, dvd eller hårddisk som man sedan kan spara, förflytta eller låna ut.
Här går att läsa om privatkopieringsersättningen:
http://www.copyswede...ingsersattning/
"Enkelt uttryckt tar Copyswede in ersättningen och fördelar den till de kulturskapare och andra rättighetshavare vars arbete kopieras, till exempel sångare, musiker och skådespelare."
"Copyswede sköter fördelningen av ersättningen för tv-program till upphovsmän och utövande konstnärer och Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) ansvarar för fördelningen till producenterna."

Konstigt att inte alla andra länder som har denna typ dvr boxar tar ut denna avgift och ger till sina kulturskapare , nä får hoppas Sony och Samsung med flera knäcker copyswede när dom vägrar betala avgift och driver det vidare rättsligt.

Postad 28 januari 2014 - 16:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Provade netflix appen nu den är ju så hackig att den är oanvändbar har en oppo som också matar ut i 50 hz och där ser det helt annorlunda ut...

Postad 28 januari 2014 - 18:57

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Provade netflix appen nu den är ju så hackig att den är oanvändbar har en oppo som också matar ut i 50 hz och där ser det helt annorlunda ut...

Ehhh, vad menar du?

Postad 28 januari 2014 - 19:08

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Ehhh, vad menar du?

Kolla panoreringar det hackar hela tiden inget flyt i bilden....

Redigerat av jimjans, 28 januari 2014 - 19:09.

Postad 29 januari 2014 - 08:08

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Fler än jag som får ej med hela program vid inspelning? Sist nu var det , det största äventyret som strulade.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.