Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha AVENTAGE 2012 - AirPlay, 4K, Zone 2 HDMI, ny YPAO mic, ECO-mode

738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-A820 (Förstärkare) 5 8.764704 (16) Inga priser
Yamaha RX-A2020 (Förstärkare) 9 9.285714 (6) Inga priser
Yamaha RX-A1020 (Förstärkare) 9 9.449998 (19) Inga priser
Yamaha RX-A3020 (Förstärkare) 9 9.615384 (12) Inga priser
Yamaha RX-A1030 (Förstärkare) 8 9.222222 (8) Inga priser
Yamaha RX-A2030 (Förstärkare) 7 9.545454 (10) Inga priser
40 relaterade trådar
On screen display på moderna förstärkare (1 inlägg) 5 år sedan
Yamaha Nya 2013 - RX-A830, RX-A730, RX-V775, RX-V675, RX-V575, RX-V500D, RX (151 inlägg) 6 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 7 år sedan
Vilken förstärkareffekt till monitor audio apex 5.1? (18 inlägg) 8 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 8 år sedan
Värde på förstärkare på andrahandsmarkanden? (13 inlägg) 8 år sedan
Rimligt pris på receiver? (0 inlägg) 8 år sedan
Inget tryck i ljudet från vinyl! (29 inlägg) 9 år sedan
tuneln radiostationer (2 inlägg) 9 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Router med USB-Disk som skall fungera med DLNA! (3 inlägg) 10 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX-A1020 (4 inlägg) 11 år sedan
LG och Yamaha RX-A1030 ARC-problem (19 inlägg) 11 år sedan
Problem efter YPAO på en Yamaha A-1030RX (4 inlägg) 11 år sedan
Yamaha AVENTAGE 2011 - 9.2, Cinema DSP HD3, A.R.T. Wedge (234 inlägg) 11 år sedan
Onkyo NR636 vs NR727 (32 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-A2020 Får ingen subwoofer i Stereoläget... (4 inlägg) 11 år sedan
Beslutsångest! Högtalarpaket för ca 10000:- (10 inlägg) 11 år sedan
Ny receiver till KEF KHT-3005SE? (13 inlägg) 11 år sedan
Marantz Sr6008 vs Yamaha rx-a1030 (17 inlägg) 11 år sedan
Ny reciver i 10.000kr:s klassen (9 inlägg) 11 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 11 år sedan
Köpråd Yamaha Surround reciever (44 inlägg) 12 år sedan
Problem med AirPlay på Yamaha RX-A1030 (16 inlägg) 12 år sedan
Pioneer VSX-923 eller Yamaha RX-A820 (19 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-A2030 - Sonos linjeingång (2 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-A1030 + slutsteg, vilket? (23 inlägg) 12 år sedan
kubmätning på receiver (6 inlägg) 12 år sedan
Yamaha, RX-V775 eller RX-A820? (5 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-A1020 vs Marantz SR7007 till Canton??? (6 inlägg) 12 år sedan
trådlösa hörlurar permanent inkopplade (2 inlägg) 12 år sedan
Dubbla subutgångar (11 inlägg) 12 år sedan
RX-A1020 (13 inlägg) 12 år sedan
Denon AVR-X4000 vs Yamaha RX-A3010 (17 inlägg) 12 år sedan
Yamaha 3020 vs 3030 (43 inlägg) 12 år sedan
Kommentarer till Gillestuga blir till Lounge av 1a_prisjagare (13 inlägg) 12 år sedan
Om ni hade 10000kr till reciever! (29 inlägg) 13 år sedan
Bästa iPhone app bland förstärkarna (6 inlägg) 13 år sedan
Yamaha RX-V771 eller Denon AVR-2113 ? (7 inlägg) 13 år sedan

Postad 27 November 2013 - 15:54

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Tack för svar :)

Dock vet jag inte om jag kan hålla med dig riktigt, får högtalaren en 50hz ton på extremt hög volym så försöker ändå högtalaren att spela upp den tonen, även om den egentligen bara spelar bra till tex 90hz, och då kan elementet slå över sin kapacitet, right?

Har man däremot delat av högtalaren så får den aldrig den tonen på 50hz, right?

Stämmer säkert men klarar högtalaren bara tillräckligt hög effekt (watt) så borde det inte vara ett problem. Vad har du för högtalare?

Postad 27 November 2013 - 16:44

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Borde inte delningsfilterna sköta det där.

Postad 27 November 2013 - 17:30

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Stämmer säkert men klarar högtalaren bara tillräckligt hög effekt (watt) så borde det inte vara ett problem. Vad har du för högtalare?

Har lite olika högtalare, men i detta nya "minisystem" så kör jag med Sunfire hrs-sat4 (små trögdrivna, effektslukande, 9000kr stativare)

Postad 27 November 2013 - 18:08

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Rätta mig gärna om jag har fel, men kommer inte dina högtalare att kunna spela med bibehållen styrka ner till den under frekvensen du anger. Därefter kommer effekten att avta, men dom kommer fortfarande kunna leverera lägre frekvenser. Låter för övrigt lite märkligt med ett par stativare I den prisklassen som inte har mer muskler än så.

Postad 27 November 2013 - 18:18

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Rätta mig gärna om jag har fel, men kommer inte dina högtalare att kunna spela med bibehållen styrka ner till den under frekvensen du anger. Därefter kommer effekten att avta, men dom kommer fortfarande kunna leverera lägre frekvenser. Låter för övrigt lite märkligt med ett par stativare I den prisklassen som inte har mer muskler än så.

Jo om man inte delar av dom så fungerar det ju så, men jag vill inte skicka på dom några frekvenser som dom egentligen inte ska återge, därför delar jag dom vid 100-120hz, saken var den att jag inte var helt säker på hur den nya Yamahan fungerade.

Muskler har dom verkligen :) dom är dock tillverkade att enbart spela ner till 95hz och sedan delas mot en subwofer, en "vanlig" stativare tex är ju byggd för att själv kunna stå för "hela" registret, alltså inget måste med en subwofer, även om många föredrar det ändå.

Jag delar alltid mina stativare, när vi pratar om större mer vanliga stativare tex med 6,5" bas och som klarar att spela ner till ca 50hz så delar jag dom alltid vid 80hz, men just med dessa Sunfire sat4 som inte spelar lägre än till 95hz så delar jag dom alltså lite högre upp bara.

Redigerat av SHWRES, 27 November 2013 - 18:30.

Postad 27 November 2013 - 18:26

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Fel*

Redigerat av SHWRES, 27 November 2013 - 18:28.

Postad 27 November 2013 - 22:40

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Har precis köpt en Yamaha RX-A820 till mitt lilla vardagsrumssystem.

Jag kör utan subb och har ett par frågor om hur jag ska ställa in delningen för mina högtalare.

Jag ska dela högtalarna så att dom enbart spelar ner till 120hz, men när jag sätter dom som "small" i recivern så går det inte att ställa in delningsfrekvens, varför? är det ett fast värde då på 80hz kanske?

Så nu har jag satt högtalarna som "large" och ställt in att jag kör utan subb och då kan jag i menyn "bass cross over" ställa in värdet 120hz.

Och vad händer om jag kör "straight" respektive "pure direct", spelar högtalarna fullregister då ändå fast jag ställt in att dom ska delas av vid 120hz ???

Har jag gjort rätt nu?

Tacksam för hjälp, detta är min första Yamaha och min första lite enklare reciver så det kanske inte går att ställa in lika mycket i dom mindre modellerna?

Ställ in att du har en sub och small-front, då kan du filtrera bort med delningsfrekvensen. Det behövs ingen sub i verkligheten.
Är frontarna small bör det filtrera även i pure. :)

Postad 27 November 2013 - 23:06

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Förstår inte resonemanget
Har aldrig hört talas om något liknande

Det sitter väl ett filter i högtalarna ?

Sedan tror jag inte att den förstärkaren du har utgör några problem för högtalarna
Det är nog mer högtalarna som utgör ett problem för förstärkaren

Postad 27 November 2013 - 23:10

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Ställ in att du har en sub och small-front, då kan du filtrera bort med delningsfrekvensen. Det behövs ingen sub i verkligheten.
Är frontarna small bör det filtrera även i pure. :)

Bra tips :) för om detta stämmer så kan jag alltså köra i "pure direct" läget (som man vill) och ändå få mina högtalare delade? eller stängs subben av i pure direct kanske och likaså delningen?

Eller vänta, var det inte såhär jag gjorde i eftermiddags, och då gick det inte att ställa in delningen för frontarna?

Hmm...

Förstår inte resonemanget
Har aldrig hört talas om något liknande

Det sitter väl ett filter i högtalarna ?

Sedan tror jag inte att den förstärkaren du har utgör några problem för högtalarna
Det är nog mer högtalarna som utgör ett problem för förstärkaren

Hur menar du nu?

Varför tror du man delar högtalare?

Tror du att en högtalare som har +- 3db vid 95hz mår bra av en signal på 50hz vid tex 105db?

Kan tillägga att Yamahan kroknar långt innan högtalarna, men jag får snart hem ett Rotel slutsteg som kommer råda bot på effekt-behovet.

Redigerat av SHWRES, 27 November 2013 - 23:22.

Postad 27 November 2013 - 23:31

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Bra tips :) för om detta stämmer så kan jag alltså köra i "pure direct" läget (som man vill) och ändå få mina högtalare delade? eller stängs subben av i pure direct kanske och likaså delningen?

Eller vänta, var det inte såhär jag gjorde i eftermiddags, och då gick det inte att ställa in delningen för frontarna?

Hmm...

Du hade väl alla small utan sub? Då finns ingen bas att filtrera till något annat.
Om sub är aktiverad av stärkarn syns på displayen: högtalarsymbolerna. (åtminstone på min 1010)

Postad 27 November 2013 - 23:54

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Du hade väl alla small utan sub? Då finns ingen bas att filtrera till något annat.
Om sub är aktiverad av stärkarn syns på displayen: högtalarsymbolerna. (åtminstone på min 1010)

Jag kör frontar som Large nu, utan subwofer, och delar av frontarna vid 120hz.

Så om man kör alla högtalare som small och utan subb så blir dom fullrange ändå på Yamaha? :huh: :)

Redigerat av SHWRES, 28 November 2013 - 00:00.

Postad 28 November 2013 - 00:41

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Så om man kör alla högtalare som small och utan subb så blir dom fullrange ändå på Yamaha? :huh: :)

Då kör du dina frontar som fullrange nu så att du vet det.

Nej. Din enda utväg om du nu vill ha en subsonicfilterfunktion är just att ställa in frontarna som small och aktivera subwoofer.

Jag hade dock valt att köra frontarna som fullrange och till och med eq:at upp basen i frontarna så gott det går tills vidare. Att lyssna på ett system som börjar falla brant vid 120Hz är inte kul någonstans.

Jag förstår vad du är ute efter. Du kommer dock inte vinna särskilt mycket på det. Det du vinner med delningen (SPL och lägre distorsion bl.a) förlorar du snabbt i att det kommer att låta skittråkigt och du kommer inte vara särskilt intresserad utav att spela starkt ändå.

Det finns ju en anledning till att det inte finns ett inbyggt och lättåtkomligt SS-filter på 120Hz. ;)

Postad 28 November 2013 - 00:44

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Kör du dom large delar du inte av något. Delningen gäller bara för small-högtalare och ev. extrabass då sub spelar samma bas som large-frontar.
Hur den gör med alla small vet jag inte, men du kan inte välja delningsfrekvensen, så det låter rimligt att det blir fullrange.
Normalt sett delar man inte utan att skicka basen till en sub eller nåt. B)

Postad 28 November 2013 - 00:54

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ok hur kan högtalarna gå som fullrange när jag delar dom vid 120hz?

Jag skulle aldrig i mitt liv eq:a upp basen?, detta är en liten högtalare som spelar väldigt bra, men inte med någon bas under ca 90hz, och anledningen till delningen jag valt att sätta runt 100hz är för att jag inte vill ha onödig information skickad till högtalarna då dom ändå inte ska jobba med något under just 100hz.

Ljudet är grymt trevligt, och låter bra både på -0 och på låg volym, så det du påstår stämmer inte in i detta fallet.

Delningen är absolut lättåtkomlig, men jag personligen har ingen koll på hur just Yamaha fungerar i praktiken, därav mina kanske lite dumma frågor?

Kör du dom large delar du inte av något. Delningen gäller bara för small-högtalare och ev. extrabass då sub spelar samma bas som large-frontar.
Hur den gör med alla small vet jag inte, men du kan inte välja delningsfrekvensen, så det låter rimligt att det blir fullrange.
Normalt sett delar man inte utan att skicka basen till en sub eller nåt. B)

Hmm förstår inte detta alltså :)

Jag kör med subb avstängd, och frontarna delar jag vid 120hz, men det gör jag alltså inte i verkligheten med Yamahan? utan bara i själva menyn?

Så med Yamaha är det omöjligt att dela sina högtalare vid valda frekvenser, om man kör utan en subb??

Jag får snart en subb till mitt system men ville ju kunna köra såhär fram till dess.

Men det ni säger kan inte stämma??? :blink:

Postad 28 November 2013 - 01:07

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ok hur kan högtalarna gå som fullrange när jag delar dom vid 120hz?

Jag skulle aldrig i mitt liv eq:a upp basen?, detta är en liten högtalare som spelar väldigt bra, men inte med någon bas under ca 90hz, och anledningen till delningen jag valt att sätta runt 100hz är för att jag inte vill ha onödig information skickad till högtalarna då dom ändå inte ska jobba med något under just 100hz.

Ljudet är grymt trevligt, och låter bra både på -0 och på låg volym, så det du påstår stämmer inte in i detta fallet.

Delningen är absolut lättåtkomlig, men jag personligen har ingen koll på hur just Yamaha fungerar i praktiken, därav mina kanske lite dumma frågor?

Hmm förstår inte detta alltså :)

Jag kör med subb avstängd, och frontarna delar jag vid 120hz, men det gör jag alltså inte i verkligheten med Yamahan? utan bara i själva menyn?

Så med Yamaha är det omöjligt att dela sina högtalare vid valda frekvenser, om man kör utan en subb??

Jag får snart en subb till mitt system men ville ju kunna köra såhär fram till dess.

Men det ni säger kan inte stämma??? :blink:

Bass crossover inställningen gäller enbart högtalare som är inställda som small.

Om ljudet nu är så bra nu så behöver du ju inte skaffa någon subwoofer då. ;) Varför inte försöka få det att låta så fullskaligt det bara går tills dess att du fått hem en riktig subwoofer? Om jag hade behövt välja mellan mycket bättre ljud eller förmågan att spela lite starkare så hade det inte varit nåt tvivel alls i min bok. Bara för att dina högtalare har en f3 på 90Hz så betyder det ju inte att det är skadligt med info under det. Det är ju konstruktionen i sig som gjort att dom rullar av tidigt. Om dom nu har muskler, som du säger, så pallar dom med lite eq också. Använd öronen för tusan, du hör ju om dom säger ifrån. :)

Delningen verkar ju knappast lättåtkomlig då du själv inte förstår den eller hur? ;) Som sagt det finns ju en anledning till att dom inte har lagt in en sådan här lösning som ett val i menyn.

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 28 November 2013 - 01:08.

Postad 28 November 2013 - 01:19

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Bass crossover inställningen gäller enbart högtalare som är inställda som small.

Om ljudet nu är så bra nu så behöver du ju inte skaffa någon subwoofer då. ;) Varför inte försöka få det att låta så fullskaligt det bara går tills dess att du fått hem en riktig subwoofer? Om jag hade behövt välja mellan mycket bättre ljud eller förmågan att spela lite starkare så hade det inte varit nåt tvivel alls i min bok. Bara för att dina högtalare har en f3 på 90Hz så betyder det ju inte att det är skadligt med info under det. Det är ju konstruktionen i sig som gjort att dom rullar av tidigt. Om dom nu har muskler, som du säger, så pallar dom med lite eq också. Använd öronen för tusan, du hör ju om dom säger ifrån. :)

Delningen verkar ju knappast lättåtkomlig då du själv inte förstår den eller hur? ;) Som sagt det finns ju en anledning till att dom inte har lagt in en sådan här lösning som ett val i menyn.

Ok så enbart för högtalare inställda som small, i mina andra recivers har detta valet varit helt fritt, vare sig man har subb eller inte.

Jo ljudet är jag nöjd med, låter riktigt trevligt inom högtalarnas arbetsområde, subb ska man defenitivt inte välja bort till ett par sådana här högtalare om man vill kunna spela hela frekvensregistret.
Men vill samtidigt ändå dela högtalarna inom deras arbetsområde, detta gör jag alltid och tycker att ljudet blir bättre, på större högtalare kan det tex ge mindre lådresonanser och recivern slipper att lägga ström på bashanteringen under den satta delningsfrekvensen.
Jag står inte inför ett val så att säga, utan vill bara ställa in anläggningen så optimalt som möjligt.

Jag har då antagligen spelat dom i fullrange (utan att ha vetat om det :) ) på volym -0 på recivern med gott resultat, ska testa mer imorgon när jag har möjlighet, någon eq använder jag aldrig utan föredrar direct eller straight.

Jo själva delningsinställningarna är lättåtkomliga och finns i menyn, men tydligen inte lättförståeliga för en ny Yamaha användare som mig i detta fallet.

Redigerat av SHWRES, 28 November 2013 - 01:34.

Postad 28 November 2013 - 01:30

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Du får nog läsa vad jag skrivit en gång till. Det verkar inte riktigt ha gått in. :)

Självfallet ska du dela dom när ditt system är komplett, det är ju ett par toppar som är gjorda för delning. ;) Eq:n var givetvis enbart fram till dess att du får hem en subwoofer. Jag kan offra min högra hand på att du föredrar ljudet med dina frontar spelandes fullregister och lite eq än med ett SS-filter vid 120Hz. Detta då givetvis utan baslåda till. Med bas så blir det andra bullar.

Det är ju inte delningsinställningarna jag syftar på. Utan just att få fronthögtalarna att delas utan en subwoofer. Denna funktion är inte vanlig, inte så konstigt. :)

Postad 28 November 2013 - 01:41

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Du får nog läsa vad jag skrivit en gång till. Det verkar inte riktigt ha gått in. :)

Självfallet ska du dela dom när ditt system är komplett, det är ju ett par toppar som är gjorda för delning. ;) Eq:n var givetvis enbart fram till dess att du får hem en subwoofer. Jag kan offra min högra hand på att du föredrar ljudet med dina frontar spelandes fullregister och lite eq än med ett SS-filter vid 120Hz. Detta då givetvis utan baslåda till. Med bas så blir det andra bullar.

Det är ju inte delningsinställningarna jag syftar på. Utan just att få fronthögtalarna att delas utan en subwoofer. Denna funktion är inte vanlig, inte så konstigt. :)

Ja bevisligen kan jag köra dom i fullrange med gott resultat, men att eq:a upp högtalarnas bas för det ser jag som helt fel, det kanske du tycker låter bra men det är inget för mig personligen, jag föredrar en ren signal utan tonkontroller.

Jodå, den funktionen finns nog i samtliga recivers, men just på Yamaha så var man tydligen tvungen att "sätta på subban" :o :lol: för att kunna ställa in delningen för högtalarna.

Postad 28 November 2013 - 01:50

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Ok så enbart för högtalare inställda som small, i mina andra recivers har detta valet varit helt fritt, vare sig man har subb eller inte.

recivern slipper att lägga ström på bashanteringen under den satta delningsfrekvensen.

Säker på det? Alla jag har haft av olika märken har fungerat på samma sätt: ingen delning på högtalare satta till large.
Tror inte att det är nåt problem med ström för recievern, en högtalare drar i princip bara ström om den levererar. Sen är det komplicerade saker med många faktorer och samband som inte är lätt att begripa... :blink:

Postad 28 November 2013 - 01:54

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Säker på det? Alla jag har haft av olika märken har fungerat på samma sätt: ingen delning på högtalare satta till large.
Tror inte att det är nåt problem med ström för recievern, en högtalare drar i princip bara ström om den levererar. Sen är det komplicerade saker med många faktorer och samband som inte är lätt att begripa... :blink:

Ja alltså man har säkert fått ha högtalarna inställda som small, men man har ej behövt att ha en subb aktiverad.

Jo recivern får en lättare last om du skär bort "fullregistret".

Postad 28 November 2013 - 02:08

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja bevisligen kan jag köra dom i fullrange med gott resultat, men att eq:a upp högtalarnas bas för det ser jag som helt fel, det kanske du tycker låter bra men det är inget för mig personligen, jag föredrar en ren signal utan tonkontroller.

Jodå, den funktionen finns nog i samtliga recivers, men just på Yamaha så var man tydligen tvungen att "sätta på subban" :o :lol: för att kunna ställa in delningen för högtalarna.

Hehe, kör utan sub då. Mycket renare signal. Samma tänk. ;) Men visst gör som du vill. Jag hade iaf testat att få ut lite mer av högtalarna i väntan på subwoofern. Renare signal kontra ett ljud som det faktiskt har lite kropp och värme. Rätt simpelt val va? :)

Njae, vilka receivers kan du nämna som har subsonicfunktion för bruk utan subwoofer som är ställbart till 120Hz?

Vid vilka andra tillfällen kan du nämna där man skulle kunna tänka sig behöva en sådan funktion förresten? Detta fallet är ju enbart tillfälligt som jag förstått det. Har man skaffat högtalare som inte vill spela under 120Hz och inte planerar att ha något stöd under det så kan jag tycka att man prioriterat mycket egendomligt.

Postad 28 November 2013 - 02:26

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nja att köra utan eller med subb är väl en sak, men att jämföra det med att ändra på signalen med tonkontroller är ju en helt annan sak.

Jag har redan ett ljud med "kropp och värme" som du uttryckte det, som sagt alla gillar inte samma ljud, och om du tycker att uppvriden bas genom tonkontroller på små högtalare är att föredra så visst, varsågod :) själv använder jag det inte.

Om jag minns rätt så har samtliga mina äldre recivers och min andra nuvarande reciver den möjligheten.

Tror du att jag planerat att inte ha en subb till mina högtalare när vi precis diskuterat att jag väntar på en subb? :D
Vet inte vid vilka tillfällen där "man" vill ha den möjligheten, för mig själv vet jag dock varför, och det är ju precis det vi diskuterat här dom senaste inläggen ;)

Redigerat av SHWRES, 28 November 2013 - 02:26.

Postad 28 November 2013 - 08:59

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nja att köra utan eller med subb är väl en sak, men att jämföra det med att ändra på signalen med tonkontroller är ju en helt annan sak.

Jag har redan ett ljud med "kropp och värme" som du uttryckte det, som sagt alla gillar inte samma ljud, och om du tycker att uppvriden bas genom tonkontroller på små högtalare är att föredra så visst, varsågod :) själv använder jag det inte.

Om jag minns rätt så har samtliga mina äldre recivers och min andra nuvarande reciver den möjligheten.

Tror du att jag planerat att inte ha en subb till mina högtalare när vi precis diskuterat att jag väntar på en subb? :D
Vet inte vid vilka tillfällen där "man" vill ha den möjligheten, för mig själv vet jag dock varför, och det är ju precis det vi diskuterat här dom senaste inläggen ;)

Men alltså, jag tror inte riktigt att du är med på vad jag menar. Du skall ju isåfall eq:a upp det område där dina frontar börjar sin naturliga avrullning. Ett sorts LT-filter om man så vill. Resten av registret som redan är hörbart låter du vara helt obehandlat. Det handlar inte om "uppvriden" eller överdrivet boostad bas. Det handlar om att få någon bas överhuvudtaget. :)

Om du är nöjd med ljudet du har nu skall du givetvis fortsätta så. Men att kalla ljudet på en anläggning som börjar slutta vid 120Hz för varmt och med mycket kropp håller jag inte med om överhuvudtaget. :)

Du kommer ihåg fel isåfall tror jag. Visst, man kanske kunde göra någon liknande "fullösning" som du gör nu på dina tidigare förstärkare. Dvs att dela signalen och sedan inte använda en subwoofer. Men varför skulle man vilja det? Jag kan inte komma på något annat fall där man skulle vilja utnyttja den funktionen än nu. Och då tror jag ändå det blir bättre utan filtret i ditt fall.

Du har ju redan blivit ifrågasatt utav flera personer redan här inne. Är inte bara det ett tecken på att din lösning kanske inte är så optimal som du kanske tror? ;)

Postad 28 November 2013 - 10:46

Lutten
  • Lutten
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en inställningsfråga angående AX1020.

Jag tar idag ljudet direkt med hdmi från min Panasonic plasma då bägge fungerar utmärkt med ARC. Nåja i alla fall nästan jämt.

När jag går in på smart TV och t ex väljer min mediaserver, youtube eller liknande så skickas inte ljudet ut gm förstärkaren.

Är det någon som har en lösning på detta?
Är det en inställningsfråga eller måste det till någon ytterligare kabel tro?

Tacksam för svar men förklara gärna utförligt då jag inte är den mest tekniskt lagda :P

Postad 28 November 2013 - 12:37

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Men alltså, jag tror inte riktigt att du är med på vad jag menar. Du skall ju isåfall eq:a upp det område där dina frontar börjar sin naturliga avrullning. Ett sorts LT-filter om man så vill. Resten av registret som redan är hörbart låter du vara helt obehandlat. Det handlar inte om "uppvriden" eller överdrivet boostad bas. Det handlar om att få någon bas överhuvudtaget. :)

Om du är nöjd med ljudet du har nu skall du givetvis fortsätta så. Men att kalla ljudet på en anläggning som börjar slutta vid 120Hz för varmt och med mycket kropp håller jag inte med om överhuvudtaget. :)

Du kommer ihåg fel isåfall tror jag. Visst, man kanske kunde göra någon liknande "fullösning" som du gör nu på dina tidigare förstärkare. Dvs att dela signalen och sedan inte använda en subwoofer. Men varför skulle man vilja det? Jag kan inte komma på något annat fall där man skulle vilja utnyttja den funktionen än nu. Och då tror jag ändå det blir bättre utan filtret i ditt fall.

Du har ju redan blivit ifrågasatt utav flera personer redan här inne. Är inte bara det ett tecken på att din lösning kanske inte är så optimal som du kanske tror? ;)

Oj, du gillar verkligen att ifrågasätta andra personers åsikter? och du får det att låta som om du är den enda som har rätt.

Jag har redan fått den hjälp jag behöver utav tex Nizz_e, så du behöver inte älta detta mer.

Du får gärna kalla det fullösning, men enligt mig är det bara en helt vanlig inställning i vilken reciver som helst, men givetvis är det ju tänkt att dela mot en subb, vilket dom flesta såklart gör inkl jag själv (så fort den har kommit).

Hur många gånger ska man behöva förklara för dig att alla inte gillar att vrida upp basen med tonkontroller även fast man pratar om små högtalare? :)

Det är klart att personer undrar varför man ska köra på ett sådant sätt, men dom flesta förstod sen oxå varför när jag berättade just varför ;)

Jag personligen har inga problem att lyssna på mina högtalare utan nämnvärd bas fram tills min subb anländer, och jag kan tipsa dig om att du inte kan försöka bestämma åt mig vad jag ska gilla eller inte i min egna anläggning :)

Postad 28 November 2013 - 15:47

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag har idag kopplat ihop recivern med min router och testade lite nätverksradio.

Men är det någon av er som vet om det går att tex dela ut min mapp jag har med musik på datorn till recivern och spela upp den?

Det hade ju varit riktigt trevligt, men jag lyckas inte med detta, min mapp dyker inte upp i reciverns meny iaf :(

Postad 28 November 2013 - 17:44

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ingen som vet detta?

Postad 28 November 2013 - 18:19

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Oj, du gillar verkligen att ifrågasätta andra personers åsikter? och du får det att låta som om du är den enda som har rätt.

Jag har redan fått den hjälp jag behöver utav tex Nizz_e, så du behöver inte älta detta mer.

Du får gärna kalla det fullösning, men enligt mig är det bara en helt vanlig inställning i vilken reciver som helst, men givetvis är det ju tänkt att dela mot en subb, vilket dom flesta såklart gör inkl jag själv (så fort den har kommit).

Hur många gånger ska man behöva förklara för dig att alla inte gillar att vrida upp basen med tonkontroller även fast man pratar om små högtalare? :)

Det är klart att personer undrar varför man ska köra på ett sådant sätt, men dom flesta förstod sen oxå varför när jag berättade just varför ;)

Jag personligen har inga problem att lyssna på mina högtalare utan nämnvärd bas fram tills min subb anländer, och jag kan tipsa dig om att du inte kan försöka bestämma åt mig vad jag ska gilla eller inte i min egna anläggning :)

Men ge dig. Jag har bara tipsat om vad jag tycker att du ska göra. Jag har skrivit att du får göra precis som du vill vid flertalet tillfällen. Jag var bara tvungen att förklara vad jag menade då du inte hängde med riktigt.

Jag förstod alldeles utmärkt varför du vill dela dina frontar. Jag förklarade ju för dig varför jag inte tycker idén är särskilt smart också. Du kommer inte att vinna särskilt mycket på det innan du skaffar en subwoofer. Du märkte ju inte själv att du körde dina frontar som fullrange t,ex. Det säger ju en del. ;)

Men kör du gott vidare med dina inställningar. Om dom duger åt dig.

Förresten, du har inte funderat på att läsa bruksanvisningarna? Där står nämligen svaren på dina frågor. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 28 November 2013 - 18:20.

Postad 28 November 2013 - 20:34

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Men ge dig. Jag har bara tipsat om vad jag tycker att du ska göra. Jag har skrivit att du får göra precis som du vill vid flertalet tillfällen. Jag var bara tvungen att förklara vad jag menade då du inte hängde med riktigt.

Jag förstod alldeles utmärkt varför du vill dela dina frontar. Jag förklarade ju för dig varför jag inte tycker idén är särskilt smart också. Du kommer inte att vinna särskilt mycket på det innan du skaffar en subwoofer. Du märkte ju inte själv att du körde dina frontar som fullrange t,ex. Det säger ju en del. ;)

Men kör du gott vidare med dina inställningar. Om dom duger åt dig.

Förresten, du har inte funderat på att läsa bruksanvisningarna? Där står nämligen svaren på dina frågor. :)

Äsh lägg ner nu.

Du får tycka och skriva vad du vill såklart, men du måste förstå att alla folk kanske inte bryr sig eller alls håller med om vad du tycker, utan har andra värderingar, ok ;)

Ne det var därför jag frågade killarna här i Yamaha tråden, för att få hjälp här.

Äger du ens en Yamaha Aventage reciver? om inte, varför skramlar du runt här inne och är sarkastisk och retorisk på hög nivå? :huh:

Redigerat av SHWRES, 28 November 2013 - 20:47.

Postad 28 November 2013 - 22:23

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Äsh lägg ner nu.

Du får tycka och skriva vad du vill såklart, men du måste förstå att alla folk kanske inte bryr sig eller alls håller med om vad du tycker, utan har andra värderingar, ok ;)

Ne det var därför jag frågade killarna här i Yamaha tråden, för att få hjälp här.

Äger du ens en Yamaha Aventage reciver? om inte, varför skramlar du runt här inne och är sarkastisk och retorisk på hög nivå? :huh:

Jag har aldrig sagt att alla skall hålla med mig. Något sådant har aldrig varit på tal. Däremot så vill jag vara tydlig med att folk förstår vad jag menar och inte gör sina egna tolkningar av det jag skriver. Vilket är precis vad du gjort. Men strunt samma. Vill du gå med skygglappar och inte ta emot tips av andra så fine. :)

Ja, du har ju fått hjälp av mig också. Jag förklarade för dig att du körde dina frontar i fullrange så länge dom stod som large t,ex.

Nä jag har ingen Aventage förstärkare. Ändå kan jag den bättre än vissa som äger en. ;) Vad spelar det för roll förresten? Du skriver ju i tråden och golvhögtalare med tryck utan att ha sådana själv också? ;)

Du får nog ta och läsa på lite vad sarkasm och retorik betyder är jag rädd. :)

Postad 28 November 2013 - 22:54

SHWRES
  • SHWRES
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Sättet du uttrycker dig på tolkas så, jag tolkar dig så iaf.

Och om det är någon som tolkar fel så är det ju du ;)

Jo jag tar gärna emot tips av personer, det är jättebra med forum tycker jag, men man kan ju inte fungera med alla, eller hur :)

Körde och körde, nja jag testade min nya budget reciver och hur den fungerade, iom att det var min första Yamaha (i modern tid) så var jag inte helt säker på hur den fungerade.

Ok ja du har givetvis rätt att skriva i vilken tråd om vilken produkt du vill, men det hade varit mer uppskattat från min sida om du hade en lite trevligare ton och uttrycksfullhet, och man fick känslan av att du var mer intresserad utav att uppbringa irritation än att faktiskt hjälpa till i frågeställningarna ;)

Nej jag behöver inte "läsa på lite" mer om vad sarkasm och retorik betyder, då jag redan har full inblick i dess betydelse, sorry ;)

Men visst, vill du påstå att folk inte är pålästa nog så fine :) dock är det inget du har någon aning om, eller hur.

Postad 29 November 2013 - 16:42

ItWillCostU
  • ItWillCostU
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en Yamaha 820 på rean, och har testat musik och film nu och allt funkar bra förutom att när jag spelar upp en BD film så står det inte vilket ljudspår det är i displayen, tex om jag väljer DTS HD så står det ändå inget.

Är det så på Yamaha?

Postad 29 November 2013 - 19:42

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Yamaha 820 på rean, och har testat musik och film nu och allt funkar bra förutom att när jag spelar upp en BD film så står det inte vilket ljudspår det är i displayen, tex om jag väljer DTS HD så står det ändå inget.

Är det så på Yamaha?

Använd infoknappen på dosan.

Postad 29 November 2013 - 19:42

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Är det så på Yamaha?

Man får flippa upp locket och trycka på INFO för att växla mellan dsp program och audio decoder. :)

Postad 29 November 2013 - 22:48

ItWillCostU
  • ItWillCostU
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Underbart, tack så mycket för hjälpen :)

Med andra ord så fungerar det så på Yamaha att man lyssnar på det ljudspåret man valt, men man kan välja vad man vill ska visas på displayen helt enkelt?

På min gamla Onkyo så tändes det alltid specifika små-loggor för det ljudspåret som spelades upp nämligen, så därför vart jag lite osäker.

Postad 30 November 2013 - 11:01

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0
Det stämmer. Har du inte gjort det, så kan du passa på att byta namn på ingången till namnet på spelaren eller Blu-ray t.ex. On screen -> Input -> AV1 (antagligen), gå upp och ändra. Ser lite roligare ut än "AV1" i displayen.

Postad 01 December 2013 - 23:10

ItWillCostU
  • ItWillCostU
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jodå det har jag redan gjort :)

På min står det "HD-MEDIA" :)

Är faktiskt riktigt imponerad av Yamahan, körde ikväll "I Am Legend" (Bra film, bra ljudspår) och jäklar vad bra den hanterar filmljudet, separerar olika händelser riktigt bra, och när man går från en lugn sekvens till en sekvens med "pang" i, så smäller det till ngt fruktansvärt bra samtidigt som kontrollen är väldigt bra.

Och detta var "bara" på -8db i volym, jag brukar spela väldigt kraftigt, men jag ville faktiskt inte höja mer idag, och det är ett väldigt bra tecken :)

Postad 01 December 2013 - 23:28

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Jag har idag kopplat ihop recivern med min router och testade lite nätverksradio.

Men är det någon av er som vet om det går att tex dela ut min mapp jag har med musik på datorn till recivern och spela upp den?

Det hade ju varit riktigt trevligt, men jag lyckas inte med detta, min mapp dyker inte upp i reciverns meny iaf :(

Med anledning av alla dina inlägg så vill jag först säga, att hela ditt resonemang, fortfarande ter sig som mycket märkligt i mina öron
Att det skulle fungera på andra förstärkare betvivlar jag, då jag inte känner igen detta på någon jag testkört de sista 10 åren och då har jag testkört samtliga märken.
Men vi lämnar det, då det inte tillför något till tråden, då du nog är ensam om ditt problem

När det gäller att dela musik via dator eller Nas så måste du göra det via DNLA

Enklast är att ladda ner din musik på ett USB eller en USB disk och köra direkt från detta istället om du inte är så hemma på datorer och nätverk

Redigerat av MalcomX, 01 December 2013 - 23:31.

Postad 02 December 2013 - 08:39

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Kan 773 konvertera komponent & komposit till hdmi ut?
Min kollega vill helst bara dra 1 hdmi från receivern till projektorn nämligen :)

Postad 02 December 2013 - 21:48

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Tråden öppen igen!

Postad 07 December 2013 - 10:09

brandcore
  • brandcore
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hur ska jag ställa Gain och lowpass(hz) på subben vid ypao-kalibrering?

Postad 13 December 2013 - 15:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
820 för 3999kr på ....

http://www.dustinhom...7-2-hdmi-black/

Postad 15 December 2013 - 13:21

Barilla
  • Barilla
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

820 för 3999kr på ....

http://www.dustinhom...7-2-hdmi-black/

Slog till på den och ett par Kef E305. Hoppas de fungerar bra ihop. :)

Hur smidig är denna YPAO?

Redigerat av Barilla, 15 December 2013 - 13:21.

Postad 21 December 2013 - 14:39

brandcore
  • brandcore
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Fler än jag som haft problem med att installera nätverk till 1020 genom den trådlösa ywa-10 som kan dela med sig om lite tips?

Postad 16 January 2014 - 22:04

Unregistered1d447573
  • Unregistered1d447573
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en 3020. Skulle vilja ställa in basen på mina zone 2 högtalare är detta möjligt?
Om så hur går jag tillväga?

mvh
Erik

Postad 31 January 2014 - 11:44

Arnedanc
  • Arnedanc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
RX-A2030 för 10 392 hos CDON om man har kod för minus 20%. Just precis lagt en beställning.

Postad 03 February 2014 - 20:21

Unregistered1d447573
  • Unregistered1d447573
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej,

Någon som vet om det är möjligt ha någon typ av sändare i receivern för att sända till trådlösa högtalare. Dessutom tips på som högtalare som kan vara lämpliga för a3020. Skall vara i ett vardagsrum för musik lyssning.

Mvh
Erik

Postad 05 February 2014 - 10:36

Millstone
  • Millstone
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Audio Pro har tillbehör för detta, jag vill minnas att sändaren kopplas till lågnivå ut, så jag vet faktiskt inte hur det lirar med de olika zonerna, men det finns säkert någon annan som har denna kunskap här på forumet.

Postad 05 February 2014 - 15:22

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Hej,

Någon som vet om det är möjligt ha någon typ av sändare i receivern för att sända till trådlösa högtalare. Dessutom tips på som högtalare som kan vara lämpliga för a3020. Skall vara i ett vardagsrum för musik lyssning.

Mvh
Erik

ELAC Wireless Set Stereo funkar med valfri aktiv högtalare.

ELAC AIR-X

Postad 09 February 2014 - 20:15

Unregistered1d447573
  • Unregistered1d447573
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej,

Tack för svaren. Så en sista fråga. Ang. Airplay är det möjligt att strömma video till förstärkaren och få de på tvn, motsvarande Apple TV. Eller är det endat ljud som fungerar. Vad är enklast lösningen annars? Någon form av USB-dongle med miracast?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.