Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)
Postad 24 October 2012 - 20:51
Kan någon förklara varför detta är fel?
Postad 24 October 2012 - 20:51
Redigerat av Anton, 24 October 2012 - 20:53.
Postad 24 October 2012 - 20:53
Postad 24 October 2012 - 20:55
Finns där inte inbyggd programvara som ska förhindra att saker går sönder pga för mycket effekt?
Postad 24 October 2012 - 20:59
Anton, kan du förklara vilken skada fyrkantsvågen gör på baselement? Jag förstår inte faktiskt.
Nej finns massor att läsa, eller varför inte testa
Sista inlägget för mig
Redigerat av Anton, 24 October 2012 - 21:00.
Postad 24 October 2012 - 21:04
Personligen tycker jag att det är kul att få lära sig vad som ligger bakom ett påstående när det kommer som kritik mot något någon annan skrivit. När hänvisningen blir att jag ska läsa massa böcker blir jag rätt besviken. Källan är väl inte för mycket begärt?
Postad 24 October 2012 - 22:01
Fast du menar att man inte har kompetens nog att veta vilken volym man ska ha?
Vad händer om du försöker göra samma sak med ett slutsteg som inte klarar leverera den effekt som du vill ha när volymkontrollen går upp?
Det är betydligt bättre att ha 100w mer i lager än låta stegen dista sönder elementet.
+1
Postad 24 October 2012 - 22:07
Inte handlar det om att man har för mkt effekt inte.
Godnatt!
Postad 24 October 2012 - 22:12
Distorsion från en klippande förstärkare som driver basar i ett delat system skadar inte baselement. Distorsion är ju i huvudsak övertoner och i ett fullregistersystem hamnar övertoner till slut i de föga effekttåliga diskanterna. I ett delat system är det inte så.
Kan någon förklara varför detta är fel?
Det är inte fel. Ett diskantelement pajar väldigt enkelt. Ett baselement gör det inte alls.
Jag lämnar den här tråden nu. Drar på lite ignore för att slippa bry mej.
Det finns för mycket okunnigt folk som slänger en massa sanningar fram och tillbaks, men samtidigt gång på gång visar sin okunnighet.
Hoppas bara att folk inte lär sej fel. Det skulle vara väldigt tråkigt.
Postad 24 October 2012 - 22:14
Låter som om att Ino basarna inte håller måttet helt enkelt.
Postad 24 October 2012 - 22:19
Plus att en tillräckligt bra anläggning eller bas går inte sönder eller bottnar innan personen själv sätter stop, detta kallas headroom, och är enligt mig både viktigt och enbart positivt att ha.
Låter som om att Ino basarna inte håller måttet helt enkelt.
Hur kom Inos basar in i det här?
Postad 24 October 2012 - 22:24
Bifogad fil(er)
Postad 24 October 2012 - 22:25
Hur kom Inos basar in i det här?
Om man aldrig har ägt annat än högst mediokra affärsköpta baslådor så vet man inte att DIY drivs av annat än en lite fyrkantig svart platta som sitter på baksidan av skokartongen.
Dom små skokartongerna har dessutom alltid ett HP, och då kan man dra på hur mycket som helst utan att det händer något.
Vissa förstår inte det.
Redigerat av par-joha, 25 October 2012 - 17:31.
Delar av inlägg off-topic
Postad 25 October 2012 - 08:16
Postad 25 October 2012 - 08:57
Sen är det X. Givetvis mer kompetent.
Sen kommer Y. Ännu mer kompetent. Redan här spelas legosubbarna, som det pratas om i den här tråden, ifrån med hästlängder.
Sen kommer Z. Toppsystemet.
I Infra Z som Komorok bygger sitter det två 12" element som sitter på ett speciellt sätt för att eliminera alla vibrationer.
Komoroks bassystem kommer bli ett av dom värsta som finns.
Postad 25 October 2012 - 09:30
Tvivlar inte en sekund på att DD+ serien spelar skitbra för dess storlek, men om man ser till pengen den kostar så är det inte lika imponerande längre.
Man får herrejösses prestanda, djup, spl,distfri, transistenssnabbt, och fler element att sprida ut i rummet som i sin tur hjälper till.
Postad 25 October 2012 - 09:31
Men som jag också skrev, dessa är det värsta jag hört och känt i mitt liv och troligtvis top 10 upplevelser någonsin
Redigerat av Zartok, 25 October 2012 - 09:31.
Postad 25 October 2012 - 09:43
Redigerat av robert293, 25 October 2012 - 09:43.
Postad 25 October 2012 - 10:15
nu blev jag sugen på hemmasnickrat igen.....något stort....något groteskt som vräker ur sig ren ondska......till en liten peng givetvis
Har du plats så varför inte? Finishen är ju upp till dig vad du kan leva med. Antingen så gör man som jag ska t.ex., rolla med en sjyst färg (ska stå i en becksvart källarbio under duken) eller så kan man ju alltid lämna bort dom för lackering så får du samma finish som en köpessub.
Rent prestandamässigt så är det ju inte svårt att förstå varför en köpessub lämnar mindre bas per krona. Löner, distribution, mellanhänder, vinst m.m. Sen när man köper en sub som Sunfire, Velodyne eller dylika som kompromissar med lådstorlek, de har garanterat en utvecklingskostnad på deras servo, steg med limiters m.m. som ska täckas.
Jag har full förståelse för dom som köper t.ex. en DD15+ eller dylika subbar dock. Alla har inte möjligheten att stoppa in 2x250 liters subbar i sina vardagsrum. Än mindre kan de utnyttja dom. En DD15+ lär inte gå ansträngd i ett vardagsrum.
Redigerat av Jonas__W, 25 October 2012 - 10:17.
Postad 25 October 2012 - 10:26
Postad 25 October 2012 - 10:35
Sen skall vi inte glömma att det kräver en del av hembyggaren för att det skall bli bra. Det finns säkert fler misslyckade hembyggen än lyckade. Gör man rätt så kan det bli hur bra som helst dock. Mycket bättre än många köpesubbar som huvudsakligen är framtagna för att se snygga ut och ha hög WAF...
Självklart, lägger man 100K på enbart botten i sitt system så har man förhoppningsvis lite koll på DIY delen.
Får man hoppas iaf
Postad 25 October 2012 - 10:46
Sen skall vi inte glömma att det kräver en del av hembyggaren för att det skall bli bra. Det finns säkert fler misslyckade hembyggen än lyckade. Gör man rätt så kan det bli hur bra som helst dock. Mycket bättre än många köpesubbar som huvudsakligen är framtagna för att se snygga ut och ha hög WAF...
Beror ju mycket på vilken typ av DIY vi pratar om också. En portad låda är svårare för en amatör att bygga, leka med portlängder osv för att få det perfekt. En sluten ska ju egentligen bara ha en hyffsad volym passande elementet och sedan bygga en riktigt stabil låda som inte flexar och/eller läcker.
Idag så finns det så mycket hjälp att få om man bara har en trevlig ton, så jag tycker inte man ska avskräckas från att bygga eget om man kan/vill.
Postad 25 October 2012 - 17:29
/ Pär
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
64 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?