![]() |
![]() |
![]() |
159:- |
Postad 10 januari 2015 - 11:31

Postad 11 januari 2015 - 00:33
Postad 12 januari 2015 - 09:44
Hade varit så smidigt att köra playkanalerna genom plexappen med ju!

Edit: verkar som det är Explorer som är boven, testade med chrome från en annan dator, och då funkade det... så får ominstallera plex med chrome på HTPCn.

Edit: nähä... va inte det heller... fad faen är det då... funkar ju från spelpcn... och playapparna är up to date...
Får väl ha playkanalerna installerade på spel PCn tills jag får reda på varför det inte funkar från HTPCn...

Men jäkligt smidigt att köra playkanalerna gen plexappen annars!

Redigerat av Garrett, 12 januari 2015 - 10:43.
Postad 13 januari 2015 - 00:48
Räkna inte med Google Cast-stöd från Spotify närmaste tiden.
Riktigt riktigt trist...
Känns väl inte så nödvändigt,då alla nya förstärkare har connect inbyggt,eller via streamer, många har en pc kopplad till sin tv/förstärkare. Desktop klienter kommer stödja connect, jag kör beta som redan gör det.
Sen kan man tycka spotify ska försöka stödja allt. Men det är nog få som blir utan spotify i sitt system pga att chromecast kommer sakna stöd, då de säkert redan har en produkt som stödjer connect.
Redigerat av SKIBBE, 13 januari 2015 - 00:49.
Postad 13 januari 2015 - 13:01
Ser inte häller nog anledning till att chromecast ska ha spotify.
Förstår inte riktigt din poäng. Jag som har min Chromecast inkopplad i förstärkaren skulle slippa koppla in en extra sladd varje gång jag vill lyssna på Spotify genom högtalarna. Precis som jag slipper koppla in en sladd när jag vill se på video.
Finns ju ingen vettig användaranalys i beslutet (mest efterfrågad funktion) utan måste vara en ekonomisk kalkyl.
Postad 13 januari 2015 - 13:40
Postad 13 januari 2015 - 13:41
Postad 13 januari 2015 - 16:55
Postad 13 januari 2015 - 17:18

Postad 13 januari 2015 - 19:52
Mitt svar var angående Plex

Redigerat av somoene2, 13 januari 2015 - 19:52.
Postad 13 januari 2015 - 20:33
Ja. Play kanalerna funkar fint. Svt, Tv4, Viasats utbud (tv3 tv6 etc) rullar på fint. Det finns en hel uppsjö med andra kanaler och streamingtjänster med.
Mitt svar var angående Plex
Ja, det enda är att jag inte får svt play och kanal5 play) att funka från HTPCn genom plex... men funkar på speldatorn genom plex... w 8.1 på bägge. Annars funkar allt från samsung surfplatta som jag testat, enskilda appar alltså...
Men kan ni streama SVT play från iphone, ifrån den vanliga svtplayappen? hittar inte den streamingssymbolen där....
Redigerat av Garrett, 13 januari 2015 - 20:33.
Postad 13 januari 2015 - 22:16
Ja, det enda är att jag inte får svt play och kanal5 play) att funka från HTPCn genom plex... men funkar på speldatorn genom plex... w 8.1 på bägge. Annars funkar allt från samsung surfplatta som jag testat, enskilda appar alltså...
Men kan ni streama SVT play från iphone, ifrån den vanliga svtplayappen? hittar inte den streamingssymbolen där....
Verkar inte gå att streama SVT play från IPhone. Testade just på min och ingen cast symbol här heller
Postad 14 januari 2015 - 08:22
På iphone visar SVT Play en Airplay-symbol om den hittar en Apple TV. Chromecaststöd har SVT endast för Android-versionen av SVT Play.Verkar inte gå att streama SVT play från IPhone. Testade just på min och ingen cast symbol här heller
Postad 15 januari 2015 - 21:52
På iphone visar SVT Play en Airplay-symbol om den hittar en Apple TV. Chromecaststöd har SVT endast för Android-versionen av SVT Play.
Det förklarar ju saken :-)
Redigerat av Volvis, 15 januari 2015 - 21:53.
Postad 23 januari 2015 - 23:19
Förstår inte riktigt din poäng. Jag som har min Chromecast inkopplad i förstärkaren skulle slippa koppla in en extra sladd varje gång jag vill lyssna på Spotify genom högtalarna. Precis som jag slipper koppla in en sladd när jag vill se på video.
Finns ju ingen vettig användaranalys i beslutet (mest efterfrågad funktion) utan måste vara en ekonomisk kalkyl.
Jag castar skärmen på min Android och spelar Spotify. Funkar fint. Har kopplat precis som du, utan nån extrasladd.
Postad 03 februari 2015 - 09:29
Jag är kass på allt som har med nätverk att göra så det är väl bara jag som är korkad men kanske nån kan hjälpa mig?
Postad 03 februari 2015 - 09:57
Postad 03 februari 2015 - 10:59
Problemet är att varje gång jag ska skicka musik till min chromecast som är kopplat till receivern så slår tv:n igång och det beror på att chromecast skickar en signal via HDMI. Många gånger kan man stänga av funktionen i tv:n men det går inte i min så jag löser problemet med en adapter. Adaptern kostar ~280:- och finns att köpa på EBAY.
Tillverkarens webbsida: http://www.lindy-usa...male-41232.html
Postad 03 februari 2015 - 12:26
Köpte en Chromecast igår och skulle installera den men när jag kommer fram till att den skall uppdatera sig så fastnar den på 0%,har googlat runt en del och sett att det är ganska vanligt men ej hittat nån bra lösning på det.
Jag är kass på allt som har med nätverk att göra så det är väl bara jag som är korkad men kanske nån kan hjälpa mig?
Hände liknande grej för mig, Min började uppdatera till ca 40% och sedan stannade där en bra stund, då tänkte jag att jag stänger av tvn då och börjar om uppdateringen. men istället så fortsatte den från 40% och gick uppåt till ca 70 och sen stannade igen, gjorde om samma procedur tills den var klar.
Postad 17 februari 2015 - 09:23
Köpte en CC och tycker den fungerar bra men har ett par funderingar. Jag har kopplat den direkt in i min reciever. När jag spelar Netflix så händer det ibland att ljudet försvinner helt när det automatiskt kommer ett nytt avsnitt eller om jag hoppar i avsnittet. Någon annan som råkat ut för detta?
Vidare så undrar jag över att streama fullhd-filmer i .mkv med .srt. Jag styr CC med en Samsung Galaxy S4 och filmerna ligger på en urgammal windows-dator som knappt är surfduglig. Går det att få det att flyta på bra med full kvalitet i ljud och bild eller får man ha kvar mediaspelaren till det?
Postad 17 februari 2015 - 14:16
Min cc verkar ha dött helt plötsligt. Om jag startar upp den ser jag Chromeloggan lite snabbt sedan blir det svart. Lampan skiner med ett stadigt rött sken. Någon som varit med om något liknande.
Jag har läst om personer varv cc uppför sig liknande, men då är det första gången de ska använda cc:n och då verkar det vara att cc:n skickar 1080p till en tv som bara är HD-ready men som inte berättar det på rätt sätt för cc:n. Min cc har fungerat bra i ett år så jag tror inte att det är upplösning eller HDCP som spökar.
Postad 17 februari 2015 - 14:32
Prövar reset? http://allaboutchrom...data-reset-fdr/
Postad 17 februari 2015 - 14:46
Hej!
Köpte en CC och tycker den fungerar bra men har ett par funderingar. Jag har kopplat den direkt in i min reciever. När jag spelar Netflix så händer det ibland att ljudet försvinner helt när det automatiskt kommer ett nytt avsnitt eller om jag hoppar i avsnittet. Någon annan som råkat ut för detta?
Vidare så undrar jag över att streama fullhd-filmer i .mkv med .srt. Jag styr CC med en Samsung Galaxy S4 och filmerna ligger på en urgammal windows-dator som knappt är surfduglig. Går det att få det att flyta på bra med full kvalitet i ljud och bild eller får man ha kvar mediaspelaren till det?
Som alltid så beror det på hur hög bitrate filmerna har. Det kan funka men om du kör Plex så behöver du en dator som orkar klara av att transcode'a alltihopa också. Skulle gissa på att du behöver iaf en i3'a för att orka med det problemfritt om det är film med hyfsad bitrate.
Postad 17 februari 2015 - 15:13
Som alltid så beror det på hur hög bitrate filmerna har. Det kan funka men om du kör Plex så behöver du en dator som orkar klara av att transcode'a alltihopa också. Skulle gissa på att du behöver iaf en i3'a för att orka med det problemfritt om det är film med hyfsad bitrate.
Okej, tack för svar. Då kan jag lika gärna köra filmerna med mediaspelaren.
Postad 17 februari 2015 - 15:20
Okej, tack för svar. Då kan jag lika gärna köra filmerna med mediaspelaren.
Det är vad jag gör. Jag ser bara tvserier på Chromecasten. Har en i7 som kör plex men jag tycker det buffrar en massa ändå när man kör 1080p på CC.
Redigerat av Unregistereddc471864, 17 februari 2015 - 15:21.
Postad 17 februari 2015 - 15:25
Det är vad jag gör. Jag ser bara tvserier på Chromecasten. Har en i7 som kör plex men jag tycker det buffrar en massa ändå när man kör 1080p på CC.
Det måste bero på nätverket då kör en gammal q9550 som inte har några problem med transcodingen till plexen av 1080 material.
Postad 17 februari 2015 - 15:26
Det måste bero på nätverket då kör en gammal q9550 som inte har några problem med transcodingen till plexen av 1080 material.
Kanske lägre bitrate på dina 1080p.
Postad 17 februari 2015 - 15:31
Kanske lägre bitrate på dina 1080p.
I vilket fall är det nog nätet som sätter begränsningarna och inte processorn .
Postad 17 februari 2015 - 15:58
Vill inte skapa en lång debatt. Tråden ska handla om cc. Men fullhd med sänkt bitrate blir inte det komprimering dvs inte längre fullhd?
Redigerat av urbjo, 17 februari 2015 - 15:59.
Postad 17 februari 2015 - 16:02
Kan prova hur det fungerar ikväll. Återkommer.Hej!
Tillägg någon timme senare. Provade med appen bubbleupnp och en mkv fil med en srt fil. Bubbleupup säger då att cc inte stödjer formatet när jag försöker casta till cc.
Redigerat av urbjo, 17 februari 2015 - 18:31.
Postad 17 februari 2015 - 16:06
Vill inte skapa en lång debatt. Tråden ska handla om cc. Men fullhd med sänkt bitrate blir inte det komprimering dvs inte längre fullhd?
inga problem med 12gb rippar på chromecasten .
Även transcodat 25 30gb backuper via plexservern som jag rippat själv dock inte provat dessa på chromecasten utan appletv men den har ju kabel nätverksanslutning .
Största problemet med spelare som chromecast atv med flera är att de inte spelar upp i 23,976 och ryckig bild...
Redigerat av jimjans, 17 februari 2015 - 16:10.
Postad 18 februari 2015 - 08:06
inga problem med 12gb rippar på chromecasten .
Även transcodat 25 30gb backuper via plexservern som jag rippat själv dock inte provat dessa på chromecasten utan appletv men den har ju kabel nätverksanslutning .
Största problemet med spelare som chromecast atv med flera är att de inte spelar upp i 23,976 och ryckig bild...
Jepp chromecast är lämpligast för tv helt klart. Har andra spelare för film
Upplösningen är fortfarande densamma men man kan ju få en hel del artefakter i bilden när man komprimerar det hårt.
Postad 18 februari 2015 - 13:48
VLC STÖD!
http://m3.idg.se/2.1...-for-chromecast
Frågan är hur pass tunga filer man kan spela upp från t.ex dator?
Om den pallar med större filer så är det ju ett bra alternativ till PLEX
Redigerat av hifimarcus, 18 februari 2015 - 13:49.
Postad 02 mars 2015 - 10:19
Har köpt en chrome och är sådär nöjd över den. Felet hos mig är att efter ett tag så tappar jag signalen till den. Den "hoppar" ur castläget. Kan då inte nå den längre. Har ett bra nätverk så filmer går till slutet om jag t ex kör Netflix. Den är oxå svår att hitta. Måste nästan starta om den varje gång jag ska använda den. har en äldre tv utan USB så den blir med 230 uttaget som strömbrytare. Kör med IOS på en 5S och en ipad 3.
Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 02 mars 2015 - 10:31.
Postad 02 mars 2015 - 11:53
Anntar att du gjort om instalation på både app samt cc.Har köpt en chrome och är sådär nöjd över den. Felet hos mig är att efter ett tag så tappar jag signalen till den. Den "hoppar" ur castläget. Kan då inte nå den längre. Har ett bra nätverk så filmer går till slutet om jag t ex kör Netflix. Den är oxå svår att hitta. Måste nästan starta om den varje gång jag ska använda den. har en äldre tv utan USB så den blir med 230 uttaget som strömbrytare. Kör med IOS på en 5S och en ipad 3.
Så antingen är cc dålig:lämna tillbaka och få en ny.
Eller så kan det vara annat,hade liknande problem med Spotify. Spelade några minuter sedan tappade jag kontakt med wifi. I det lägget var det min router som var på vägg att ge sig.
Postad 02 mars 2015 - 13:59
Japp. har gjort om allt två gg men det vill sig inte. Blir att åka o byta o hoppas att nästa är bättre.
Postad 02 mars 2015 - 14:07
Har köpt en chrome och är sådär nöjd över den. Felet hos mig är att efter ett tag så tappar jag signalen till den. Den "hoppar" ur castläget. Kan då inte nå den längre. Har ett bra nätverk så filmer går till slutet om jag t ex kör Netflix. Den är oxå svår att hitta. Måste nästan starta om den varje gång jag ska använda den. har en äldre tv utan USB så den blir med 230 uttaget som strömbrytare. Kör med IOS på en 5S och en ipad 3.
Jag hade liknande problem när mobil/surfplatta var på ett WLAN (5 GHz) och Chromecasten på mitt andra WLAN (2.4 GHz). Det går bra att starta streaming till cc:n men sedan tappade den kontakten efter ett kort tag. När jag bytte WLAN på mobilen till samma som cc:n var uppkopplad till försvann problemen.
Tyvärr stödjer inte cc:n 5 GHz-bandet, så jag får köra mobilen på 2.4 GHz-bandet istället.
Kanske hjälper detta dig?
Postad 02 mars 2015 - 14:09
Postad 02 mars 2015 - 15:05
Jag hade liknande problem när mobil/surfplatta var på ett WLAN (5 GHz) och Chromecasten på mitt andra WLAN (2.4 GHz). Det går bra att starta streaming till cc:n men sedan tappade den kontakten efter ett kort tag. När jag bytte WLAN på mobilen till samma som cc:n var uppkopplad till försvann problemen.
Tyvärr stödjer inte cc:n 5 GHz-bandet, så jag får köra mobilen på 2.4 GHz-bandet istället.
Kanske hjälper detta dig?
Måste erkänna att jag är inte såå hemma på detta. Ändrar jag i routern eller?. För jag loggar ju in på mitt nätverk. Och i telefonen kan jag väll inte ändra nått direkt.Sitter på en D-link 605L.
Postad 02 mars 2015 - 15:26
Kanske du måste disabla "Wireless Enhance Mode" i din router men inte säkert att hjälper.
Postad 02 mars 2015 - 17:36
Kanske du måste disabla "Wireless Enhance Mode" i din router men inte säkert att hjälper.
Näe. Blev inget bättre
Postad 02 mars 2015 - 17:42
Jag tror inte problemet är cc utan det routern som ställer till problem. Försök att lån en från kompisar och testa.
Postad 02 mars 2015 - 17:46
Själv har en d-link och hade samma problem men jag installerade dd-wrt och sedan dess fungerar. dd-wrt mjukvaran finns inte för 605L tyvärr.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar