har inte noterat något sånt på min 65E6V, vågar inte titta efter heller
![]()
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V
(TV)
Rapporterad
|
9
|
(51)
|
Inga priser | |
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V
(TV)
|
8
|
(24)
|
Inga priser |
Postad 18 August 2016 - 07:42
Postad 18 August 2016 - 21:00
Jag har hatt LG OLED 55B6V i några väcker och er mycket nöjd med själva TV-bilden.
Det är bara en liten sak som stör mig...
Teven har en ojämnhet eller en buckla i själva OLED-skiktet (inte i glaset) som kommer tydligt fram när teven är frånslagen och man tittar på den från sidan, men är osynlig när jag "tittar normalt" på TV.
Det kan liknas med en karosskada under motorhuven på en ny bil - osynligt när man kör bilen, men hemskt irriterande varje gång man tittar under huven.
Bild:
https://1drv.ms/i/s!...fD4FRvR0ZvLI8g
Video som visar felet:
https://1drv.ms/v/s!...y_E1kAa700H229w
Support hos Hembiobutiken och hos LG vill att jag beställer en tekniker hem till mig för att komma med sin värdering, men en tekniker kommer inte att hitta något tekniskt (elektroniskt) fel på apparaten. Jag kommer därför antagligen bara att enda upp med en faktura på några tusen kronor för att få han/hon att konstatera det jag redan vet, nämligen att det är ett estetiskt fel, som dom inta kan reparera.
Det er möjligt att detta inte är illa nog för att LG tycker det är ett reklamationsärende, men en TV som kostar SEK 30 000 borde vara nära perfekt, eller vad tycker ni?
Himla trist, speciellt om du är "känslig" för det. Har inte upptäckt något sådant på min 55" B6, tack o lov.
Tycker absolut du bör få ett byte till en ny panel. Inget snack. Låter ju som ett fel vid tillverkningen (?).
Postad 19 August 2016 - 09:02
Jag irriterar mig över detta varje gång jag kommer in i vardagsrummet, men vänjer mig kanske på lång sikt.
Det är tydligen flera som har det samma på sitt exemplar och jag tycker också att detta borde klassificeras som produktionsfel.
Men om LG håller med är en annan sak...
Postad 19 August 2016 - 09:51
Jag irriterar mig över detta varje gång jag kommer in i vardagsrummet, men vänjer mig kanske på lång sikt.
Det är tydligen flera som har det samma på sitt exemplar och jag tycker också att detta borde klassificeras som produktionsfel.Men om LG håller med är en annan sak...
Det får du nog leva med, så har det nog varit under hela LG:s OLED-tillverkning. Ser likadant ut på min kompis gamla EC930. Kan vara så enkelt att det är en "defekt" från tillverkningsprocessen. Skulle tippa att alla paneler har detta om man bara ser den från rätt vinkel och med rätt ljus.
Postad 21 August 2016 - 14:36
Det är tydligen flera som har det samma på sitt exemplar och jag tycker också att detta borde klassificeras som produktionsfel.Men om LG håller med är en annan sak...
Återkom gärna med vad du får för respons!
Postad 22 August 2016 - 03:39
Är det riktigt glas så förstår jag att man ser bucklor. Det är extremt svårt att få till en slät yta med glas. Nu till den springande frågan; vad använder man för material framför Oled-substratet?
Postad 22 August 2016 - 09:27
Någon som provat kolla film från Itunes på denna tv?
Bilden på min Panasonic plasma är riktigt bra när jag kör Itunes.
Är lite sugen på denna tv.
Xbox/PS4, Bluray, Itunes och UHD är det som jag kommer använda det till.
Postad 22 August 2016 - 10:00
Någon som provat kolla film från Itunes på denna tv?
Bilden på min Panasonic plasma är riktigt bra när jag kör Itunes.
Är lite sugen på denna tv.
Xbox/PS4, Bluray, Itunes och UHD är det som jag kommer använda det till.
Aldrig använt iTunes. Har de även 4K UHD material, likt NetFlix, så lär det förmodligen se fin-fint ut på B6!
Postad 22 August 2016 - 13:57
någon som kan rekommendera bra inställningar för HDR? jag har kollat på en del UHD-bluray och det har sett bra ut förutom när det är mörka scener blir svärtan mer gråaktigt än svart .. i helgen kollade jag på batman vs superman vilket större delen av filmen utspelar sig i mörkare scener och det såg förjävligt ut
kontrasten gjorde att svarta toner blev gråa toner .. stängde av dynamic contrast och drog ner brightness till 49 då såg svärtan någorlunda OK ut men det känns som att man borde kunna få till det bättre ![]()
föresten har dom tagit bort Dolby Vision på marco polo på netflix? tänkte jag skulle kollat det som referens men det fanns inte att tillgå ![]()
Redigerat av mrchisholm, 22 August 2016 - 13:58.
Postad 22 August 2016 - 14:26
föresten har dom tagit bort Dolby Vision på marco polo på netflix? tänkte jag skulle kollat det som referens men det fanns inte att tillgå
I fredags var det Dolby Vision på Marco Polo i alla fall ![]()
Postad 22 August 2016 - 14:32
någon som kan rekommendera bra inställningar för HDR? jag har kollat på en del UHD-bluray och det har sett bra ut förutom när det är mörka scener blir svärtan mer gråaktigt än svart .. i helgen kollade jag på batman vs superman vilket större delen av filmen utspelar sig i mörkare scener och det såg förjävligt ut
kontrasten gjorde att svarta toner blev gråa toner .. stängde av dynamic contrast och drog ner brightness till 49 då såg svärtan någorlunda OK ut men det känns som att man borde kunna få till det bättre
föresten har dom tagit bort Dolby Vision på marco polo på netflix? tänkte jag skulle kollat det som referens men det fanns inte att tillgå
Enda Dolby Vision jag haft tillgång till är just Marco Polo via Netflix... idag på eftermiddagen senast ![]()
Gråaktig svärta har jag inte märkt av, om det nu inte är så i själva källan. Stäng gärna av alla "extra bild finesser" som ofta gör mer skada än nytta om du har bra material. Inget av det där behövs för Blu-ray, exempelvis. Tycker aldrig det behövs faktiskt. Jag behöver dock TruMotion eftersom det är problem med rörelsehantering emellanåt, men annars har jag allt annat avstängt.
Att kopiera inställningar från en panel till en annan är sällan att föredra, men om du vill kan du ju iallafall testa med följande inställningar och se vad du får för resultat på ditt exemplar:
https://www.youtube....h?v=iZZK4pVIQ3s
Postad 22 August 2016 - 14:54
klart jag har allt avstängt
snubben i videon kalibrerade ju för vanlig rec 709 inte hdr med 2020.
edit: jag körde ju via samsungspelaren när ja testade netflix klart inte dolby funka då
ska testa via TV-appen istället.
Redigerat av mrchisholm, 22 August 2016 - 14:55.
Postad 22 August 2016 - 15:26
Enda Dolby Vision jag haft tillgång till är just Marco Polo via Netflix... idag på eftermiddagen senast
Gråaktig svärta har jag inte märkt av, om det nu inte är så i själva källan. Stäng gärna av alla "extra bild finesser" som ofta gör mer skada än nytta om du har bra material. Inget av det där behövs för Blu-ray, exempelvis. Tycker aldrig det behövs faktiskt. Jag behöver dock TruMotion eftersom det är problem med rörelsehantering emellanåt, men annars har jag allt annat avstängt.
Att kopiera inställningar från en panel till en annan är sällan att föredra, men om du vill kan du ju iallafall testa med följande inställningar och se vad du får för resultat på ditt exemplar:
Nu har jag gått över till Amazon Prime eftersom Netflix ställer till så mycket problem med USA DNS. Där kollar jag på en tv-serie som är HDR. I HDR sparas inte inställningar (kanske bara för Amazon app?) så blev jag tvungen att kolla hela tiden med TruMotion off eftersom då måste jag gå in för varje avsnitt och ändra den. Och nu ser ut att jag börjar vänja mig med TruMotion off oxå
Postad 22 August 2016 - 15:56
klart jag har allt avstängt
snubben i videon kalibrerade ju för vanlig rec 709 inte hdr med 2020.
edit: jag körde ju via samsungspelaren när ja testade netflix klart inte dolby funka då
ska testa via TV-appen istället.
Då får du Googla fram nåt annat då ![]()
Lite fattigt med just HDR rekommendationer i nuläget kan jag tycka.
Postad 22 August 2016 - 16:44
Nu har jag gått över till Amazon Prime eftersom Netflix ställer till så mycket problem med USA DNS. Där kollar jag på en tv-serie som är HDR. I HDR sparas inte inställningar (kanske bara för Amazon app?) så blev jag tvungen att kolla hela tiden med TruMotion off eftersom då måste jag gå in för varje avsnitt och ändra den. Och nu ser ut att jag börjar vänja mig med TruMotion off oxå
![]()
Postad 22 August 2016 - 19:09
Då får du Googla fram nåt annat då
Lite fattigt med just HDR rekommendationer i nuläget kan jag tycka.
du har inte UHD-bluray som du kollar på?
vad kör du för vpn som funkar bra med prime?
Postad 22 August 2016 - 20:00
vad kör du för vpn som funkar bra med prime?
Inga vpn utan DNS. Sök efter Getflix
Postad 22 August 2016 - 21:25
kontrasten gjorde att svarta toner blev gråa toner .. stängde av dynamic contrast och drog ner brightness till 49 då såg svärtan någorlunda OK ut men det känns som att man borde kunna få till det bättre
Har du rätt inställningar i svartnivå? Låg-hög?
Jag ändra själv min ps3 till full rgb och sen på tvn till hög. Tyckte det svarta blev mer gråaktigt än när det var på begränsat och lågt, men inte för illa. Tyckte jag upplevde mycket mer djup i bilden dock med full. Det är väll för det blir mer detaljer i det svarta. Streamade netflix och senaste hobbit filmen.
Tycker det svarta ser mycket bra ut i den här 4k trailern av batman vs superman.
Väldigt lite judder också med trumotion av.
https://youtu.be/E-ou7Fr7Gco
Postad 22 August 2016 - 21:44
Avs709 finns på Youtube. Använd det för att checka nivåerna.Har du rätt inställningar i svartnivå? Låg-hög?
Jag ändra själv min ps3 till full rgb och sen på tvn till hög. Tyckte det svarta blev mer gråaktigt än när det var på begränsat och lågt, men inte för illa. Tyckte jag upplevde mycket mer djup i bilden dock med full. Det är väll för det blir mer detaljer i det svarta. Streamade netflix och senaste hobbit filmen.
Tycker det svarta ser mycket bra ut i den här 4k trailern av batman vs superman.
Redigerat av pacman, 22 August 2016 - 21:45.
Postad 23 August 2016 - 08:07
tack ![]()
Har du rätt inställningar i svartnivå? Låg-hög?
jao den är rätt. men vi snackar HDR inte vanlig 4K det är inte samma inställningar som gäller då.
Postad 23 August 2016 - 09:47
du har inte UHD-bluray som du kollar på?
Nej, har inte nån UHD-spelare ännu tyvärr (inväntar Oppo!). Därför har vi ju inte samma förutsättningar
sorry.
Kan enbart utgå från Netflix HDR-material än så länge, men som sagt - vilka inställningar som är 'bäst' där är svårt att svara på, generellt sett. Kan dock konstatera att jag numera är mäkta imponerad över Marco Polo i Dolby Vision och den fina bildkvalitén. Var inte så värst imponerad i början, men det är faktiskt kanon! Dessutom uppvisar denna serie i stort sett noll rörelsehanteringsproblem på min LG (med sparsam TruMotion), vilket är uppskattat. Vet ej om det har att göra med Dolby Vision i sig. Ingen aning faktiskt, men bra är det. Bättre än andra serier i 4K UHD på Netflix.
Postad 23 August 2016 - 11:46
vad på netflix kör HDR? Jag har inte hittat något ![]()
jag har också sett marco polo med DV, ser fantastiskt bra ut. j*vla trist att inte Dolby lyckats få ut spelare till UHD än så vi kunde slippa HDR o köra på DV istället, Dolby till skillnad från HDR-campet vet ju iaf vad dom håller på med som det verkar ![]()
Redigerat av mrchisholm, 23 August 2016 - 11:55.
Postad 23 August 2016 - 11:54
vad på netflix kör HDR? Jag har inte hittat något
jag har också sett marco polo med DV, ser fantastiskt bra ut.
Här kan du läsa lite mer om just HDR och Netflix mrchisholm.
http://www.trustedre...zon-hdr-streams
Postad 23 August 2016 - 12:04
konstigt jag har testat en del av de som står listade där bla bloodlines och jessica jones men ingen av dom har aktiverat varken HDR eller DV och det står inte att det ska finnas enligt appen heller, det kanske bara funkar i USA?
söker jag på HDR får jag upp dessa fyra enbart: http://pasteboard.co/1cShKGDwq.png
får skicka iväg ett maill till supporten o se vad dom har att säga ![]()
Redigerat av mrchisholm, 23 August 2016 - 12:08.
Postad 23 August 2016 - 12:08
vad på netflix kör HDR? Jag har inte hittat något
jag har också sett marco polo med DV, ser fantastiskt bra ut. j*vla trist att inte Dolby lyckats få ut spelare till UHD än så vi kunde slippa HDR o köra på DV istället, Dolby till skillnad från HDR-campet vet ju iaf vad dom håller på med som det verkar
Jag var under uppfattningen att Dolby Vision är en variant av High Dynamic Range. Sedan finns det sånt som enbart är specificerat med 'HDR' (typ vissa UHD BD skivor) och inte har något med Dolby att göra. På Netflix tror jag bara att det är Marco Polo som är i Dolby Vision än så länge, om jag inte är helt ute och cyklar? Mer är på väg enligt senaste nytt. Kanske kör de HDR10 resp Dolby Vision parallelt?
Misstänker att Oppo's spelare kommer vara den första med Dolby Vision kompatibilitet så vi får hoppas på en majoritet skivor i det formatet. Blir spännande (eller frustrerande?) att följa utvecklingen.
Postad 23 August 2016 - 12:12
konstigt jag har testat en del av de som står listade där bla bloodlines och jessica jones men ingen av dom har aktiverat varken HDR eller DV och det står inte att det ska finnas enligt appen heller, det kanske bara funkar i USA?
söker jag på HDR får jag upp dessa fyra enbart: http://pasteboard.co/1cShKGDwq.png
får skicka iväg ett maill till supporten o se vad dom har att säga
AH! Bra att du kollade! Jag får inte heller nån indikering av LG:n på de serierna.
Tror inte den översiktslistan stämmer fullt ut med det vi har tillgängligt via Netflix i Sverige/Europa.
Postad 23 August 2016 - 12:24
alltså Dolby Vision och HDR är två olika versioner av samma sak, Dolby utvecklade sin version från början vad jag fattat det som sedan har det kommit ut en "open source"-version som nu användas på alla UHD-blurays .. dock verkar det som att streamingtjänsterna föredrar DV - Netflix, amazon och vudu .. DV funkar helt enkelt medans HDR verkar va en j*vla soppa just nu.
snackade med en på netflix kundsupport precis, han var från USA tror jag, verkar inte finnas någon svensk support men han sa att dom hade samma utbud som oss gällande DV/HDR content, alltså dom fyra serier jag listade ovan. att den där hemsidan listar fler verkar mysko, får leta upp nån jänkare o fråga dom antar jag ![]()
när HDR/DV content går igång ser man ju det på popupen som kommer där de står "Dolby Vision content has started" eller "HDR content has started" typ. så man ser vilken version som körs. samt att dom har egna inställingsprofiler.
EDIT: Såg denna nyhet från april "Now we have further good news on this front. As of August, the company will also start releasing a wider array of HDR 4K content, in the form of 100 new hours of entertainment which will expand further to 150 hours of such content by the end of 2016." Så det kanske kommer mer när som ![]()
http://4k.com/netfli...r-2016-14173-2/
Redigerat av mrchisholm, 23 August 2016 - 12:40.
Postad 23 August 2016 - 12:42
alltså Dolby Vision och HDR är två olika versioner av samma sak,
Precis.
snackade med en på netflix kundsupport precis, han var från USA tror jag, verkar inte finnas någon svensk support men han sa att dom hade samma utbud som oss gällande DV/HDR content, alltså dom fyra serier jag listade ovan. att den där hemsidan listar fler verkar mysko, får leta upp nån jänkare o fråga dom antar jag
när HDR/DV content går igång ser man ju det på popupen som kommer där de står "Dolby Vision content has started" eller "HDR content has started" typ. så man ser vilken version som körs. samt att dom har egna inställingsprofiler.
Ska kolla in Dolby Vision på de övriga serierna du listade, utöver Marco Polo.
Bra att de bekräftade att vi ska ha samma DV/HDR innehåll i Sverige som USA... men vi kan således inte lita på översiktslistan hos den där andra hemsidan. Den verkar inte stämma i nuläget. Men som sagt, mer Dolby Vision via Netflix är utlovat redan i år så vi får hoppas det börjar visa sig snart.
Många inställningsprofiler blir det om man dessutom ska ha både DV och HDR separerat ![]()
Redigerat av RickyDeg, 23 August 2016 - 12:42.
Postad 23 August 2016 - 12:43
Har kollat själv på HDR Dolby Vision (Marco Polo) och endast HDR i Amazon (The man in the high castle). Gillar Dolby Vision mycket mera än endast HDR. Det var någon som sa att Dolby Vision passar bättre i OLED.
Postad 23 August 2016 - 12:44
mer info ang HDR10 vs DV: http://www.expertrev...-the-difference
Postad 23 August 2016 - 12:49
mer info ang HDR10 vs DV: http://www.expertrev...-the-difference
"Due to the licensing fee from Dolby Laboratories, Dolby Vision is only likely to be included in more expensive, top-end TV sets. So there is a small gamble as to whether or not Dolby Vision support really takes off and you have the content to take advantage of it. There are also some limitations as to what can be mastered in Dolby Vision as it requires high-quality source material, which could limit the availability of content."
Hoppas det blir tvärtom!
Postad 23 August 2016 - 12:54
JSS • 3 months agoI wouldn't completely agree with this comment - "Dolby Vision is only likely to be included in more expensive, top-end TV sets" - as the 50" M and P series of Vizio (currently US only) are $850 and $1000 MSRP respectively. It is also included in the full range of new Super UHDTVs from LG (starting at $1300), not just the OLEDs. Netflix also just announced a bunch of content by the end of the year (over 150 hours by the end of the year), Vudu has ~35 movie titles available today for streaming Dolby Vision (in the US).
Jag tror nog alla stora hollywood studios kommer köra DV, att inkludera både DV och HDR10 på en UHD blu-ray är ju inga problem så de som inte har DV kan köra på HDR10 så alla blir nöjda och glada ![]()
Redigerat av mrchisholm, 23 August 2016 - 12:54.
Postad 23 August 2016 - 13:23
Jag tror nog alla stora hollywood studios kommer köra DV, att inkludera både DV och HDR10 på en UHD blu-ray är ju inga problem så de som inte har DV kan köra på HDR10 så alla blir nöjda och glada
Kan bli så.
Framtida UHD BD kanske kör hela Dolby-paketet; Atmos + Vision
Om man är villig betala licenserna dvs, men som du sa - stora Hollywood studios gör det säkert. Och med Dolby Cinema på frammarsch (får vi nån i Sverige tro?) känns det som att Dolby nu profilerar sig på marknaden mer än någonsin tidigare.
Postad 23 August 2016 - 15:07
Netflix HDR10 är "trasigt" så det blir nog bättre med tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=nIHsuEBkI14
Det är väl som de säger i videon. Dolby uppfann HDR. Nu är alla andra i full färd med att försöka förstå vad det är. ![]()
Redigerat av pacman, 23 August 2016 - 15:08.
Postad 23 August 2016 - 20:23
Hej
Kör du via datorn eller har du bytt DNS i Oleden och kör via dess appar ?
Mvh
Postad 23 August 2016 - 20:30
DNS byte i routern (tror inte att man kan göra i tv:n) och via interna appen. För att kunna installera appen måste du ändra region till England.
Redigerat av Enator, 23 August 2016 - 20:32.
Postad 23 August 2016 - 21:19
Postad 24 August 2016 - 05:27
Netflix HDR10 är "trasigt" så det blir nog bättre med tiden.
Det är väl som de säger i videon. Dolby uppfann HDR. Nu är alla andra i full färd med att försöka förstå vad det är.
Haha!
För enkelhetens skull röstar jag på DV.
Postad 24 August 2016 - 06:47
DNS byte i routern (tror inte att man kan göra i tv:n) och via interna appen. För att kunna installera appen måste du ändra region till England.
hmm borde gå o byta i TVn då man kan sätta fast IP i den, ska kolla på min.
Postad 24 August 2016 - 07:29
Hade visst 10k rabatt på 65" B6 via personalkortet på jobbet så 38k. Men den får droppa ner till 30 först.
Förvånansvärt höga marginaler i ÅF-ledet. Trodde det var ÅF:s inköpspris som var skälet till de (relativt) höga priserna.
Postad 24 August 2016 - 07:58
Postad 25 August 2016 - 06:17
Postad 25 August 2016 - 09:31
Kom ihåg att de annonserade amerikanska priserna är utan sales tax och skall de översättas till svenska priser skall momsen på, men 31250 vore ett bra pris ändå...
Postad 25 August 2016 - 10:08
bokade hem ett 5.0-system med förstärkare från elgiganten igår, nu ska de bli åka av
.. om man vill få ner ljudet från tex netflix-appen från TVn till förstärkaren kör man med ARC-porten på TVn då?
beställde även ett par atmos-högtalare från hembiobutiken, ska bli spännande o se om dolby atmos är så najs som folk påstår ![]()
Redigerat av mrchisholm, 25 August 2016 - 10:10.
Postad 25 August 2016 - 10:23
bokade hem ett 5.0-system med förstärkare från elgiganten igår, nu ska de bli åka av
.. om man vill få ner ljudet från tex netflix-appen från TVn till förstärkaren kör man med ARC-porten på TVn då?
beställde även ett par atmos-högtalare från hembiobutiken, ska bli spännande o se om dolby atmos är så najs som folk påstår
Spännande!
Du kan köra med ARC-funktionen, eller optisk digital ut (som jag gör) för att få ut ljudet från apparna.
Redigerat av RickyDeg, 25 August 2016 - 10:23.
Postad 25 August 2016 - 10:27
Fin-fin recension av 55B6 hos WhatHiFi
http://www.whathifi....led55b6v/review

Postad 25 August 2016 - 10:31
beställde även ett par atmos-högtalare från hembiobutiken, ska bli spännande o se om dolby atmos är så najs som folk påstår
Du kan koppla från HDMI-ARC-porten på TVn till ARC-port in på förstärkaren om din förstärkaren har ARC in på sin utgång.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
OLED-tv
152 filmer
53 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?