* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *
805 svar till detta ämne
Postad 01 augusti 2004 - 14:26
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Betyder det att den gjorda kalibreringen/tonkontrollsinställningen i det här fallet är kass för stereolyssning (men kan vara OK för 5.1-ljud till filmer)? Är det enbart en kalibrering man kan göra med YPAO, dvs. kan man inte ha en kalibrering för 5.1-ljud och en annan för steroe-ljud?
Min upplevelse är att om man kör Direct Stereo så är det som om nån höjer volymen med nån dB. Där blir oxo mer bas, men blir det bättre? Nja... Tycker det "låter" mer. (varken positivt/negativt). Kalibreringen som görs med YPAO strävar ju efter att (iaf om du kör flat som inställning) att ge ett så ofärgat ljud som möjligt... Kanske fel ord, men vad den försöker göra är att få alla högtalarna i ditt system till att matcha varandra. Mao, det skall inte behövas separata kalibreringar beroende på vad det är för input. Alla högtalare kalibreras var för sig, så om det låter bra i 5.1 så skall det låta bra i 2.0 oxo. I slutändan är allt sånthär individuellt (classic disclaimer  ) men personligen så kör jag oftast något DSP läge, ÄVEN när det är musik. Vill jag ha mer dunk, så kan jag bara höja volymen
Postad 01 augusti 2004 - 20:25
vasilli
-
vasilli
-
Lärjunge
-
-
489 inlägg
Okej, alla ni Yamaha ägare. nu ska ni förhoppningsvis kunna förklara lite för mig här. Jag har inte varit överivrig med att läsa manualen jag erkänner. Fick hem min 1400 för rätt längesen, ställde in den enl. konstens alla regler o sen har den fått stå o tugga. Har funkat helt okej.
MEN! Igår kom en polare hem till mig o vi lyssnade på musik. Jag som i all enkelhet har kört alla 2 kanals källor i STRAIGHT läget fick en smärre chock när han smällde på Direct Stereo. ******** i gatan vilken skillnad. Mer bas, ljudet lyfte enormt. Byter du mellan Direct Stereo och Straight så låter Straight som om du spelar i en burk.
Men när jag läser manualen så känns det som att lägena ska vara ungefär likadana.
Kan någon förklara skillnaden? Förutom då den självklara med ljudet!!
Detta låter konstigt då min förstärkare låter klart mer komprimerat med direct stereo än straight... Jag tror att det är något fel på min 1400, för att om man kollar på hur det spelas med peq så låter det så förbaskat komprimerat också...vad tror ni??
Postad 06 augusti 2004 - 19:22
Dr Rosenrosen
-
Dr Rosenrosen
-
Rookie
-
1 inlägg
Tjena !
Jag tänkte beställa en Yamaha RX-V2400RDS från Tyskland och får väl bara med manual på tyska (och kanske engelska). Finns ju att ladda ner den Engelska från yamaha.se men jag skulle vilja ha den svenska. Är det någon som vet om den finns att ladda ner eller köpa ?? Kanske någon som har intresse att scanna av den för en billig peng !!!
Ser att Rx-v2500 kommer i oktober. Så nu vet jag inte om jag ska vänta på den eller vad jag ska göra. Blir kanska att köpa den istället och försöka hitta en svenska manual till den då....Vad svårt det alltid ska vara
Redigerat av Dr Rosenrosen, 06 augusti 2004 - 19:24.
Postad 07 augusti 2004 - 17:54
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Funkar att driva B&W 604 S3 med en Yamaha 1400?
Den har ju 110 glädjewatt, men är den strömstark nog?
Redigerat av JohnnyMann, 07 augusti 2004 - 17:55.
Postad 08 augusti 2004 - 04:28
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
// 4 inlägg raderade... Är ni så fulla att ni inte kan gå rakt, då är det inte bra att sätta sig framför ett forum heller. Tänk på det!
Redigerat av Unregistered30592, 08 augusti 2004 - 12:43.
Postad 08 augusti 2004 - 10:32
Unregisteredb0d0d243
-
Unregisteredb0d0d243
-
Användare
-
-
209 inlägg
Efter fyra var för sig väldigt "trevliga" inlägg så kan jag bara säga att...
Det är helt beroende på dina högtalare hur mycket ström de behöver men många behöver det trots allt fortfarande. B&W är ju faktiskt kända för att de behöver mycket ström.
sen så är ju förförstärkaredelen precis lika viktig och själv tycker jag att den blir viktigare ju mer ens anläggning kostar.
Postad 08 augusti 2004 - 19:24
Unregisteredfef17be0
-
Unregisteredfef17be0
-
Användare
-
-
107 inlägg
Tjenare Grabbar!
Det var ett tag sen jag skrev nåt här, har läst en del i denna tråd och är själv i tagen för en 1400:a.
Såg att en del var osäkra angående fasproblemen, men det finns ett enkelt sätt att kolla så att högtalare inklusive kablage är rätt-fasade.
Ta ett lite urladdat 1,5-volts batteri (typ R6) och ta dén högtalarkabeln från stärkarn, sätt högtalarplus-kabeln till + på batteriet och minuskabeln till - på batteriet.
Kolla nu genom att lägga till och ta bort t.ex. pluskabeln fråm batteriet, hur baskonen eller mellankonen rör sig.
Rör den sig utåt är allt fasriktigt, annars är antingen kabeln felkopplad eller högtalaren invändigt.
Hejsolong!
Postad 09 augusti 2004 - 12:40
Unregisteredb39db7e1
-
Unregisteredb39db7e1
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hade tänkt skaffa en rx-v 1400 men ser att det har börjat snackas om 1500 och 2500. Orkar man vänta och tror ni att dom är så speciellt mycket bättre än 1400 och 2400, kan det vara så många och givande ändringar på dom nya?
Tror ni förresten att dom har åtgärdat YPAO, tänkte på hur det har skrivits att vissa steg i YPAO inte fungerat så bra och att man skulle hoppa över dessa och ställa in dem manuellt?
Postad 09 augusti 2004 - 19:00
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Stradivarius
: Tack för svaret
Missade dom borttagna inläggen så jag vet inte om jag uttryckte mig fel,,,,
Är lite nybörjare inom området, men jag tänker skaffa B&W 604 som hemmabiosystem, läste någonstans att dom krävde minst 70 ampere??
Hur kollar man att förstärkaren grejar det?
Postad 10 augusti 2004 - 22:13
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Stradivarius : Tack för svaret
Missade dom borttagna inläggen så jag vet inte om jag uttryckte mig fel,,,, Är lite nybörjare inom området, men jag tänker skaffa B&W 604 som hemmabiosystem, läste någonstans att dom krävde minst 70 ampere?? Hur kollar man att förstärkaren grejar det?
Kräver gör dom väl inte, men alla högtalare mår bra av att ha mkt effekt tillövers. Blir bättre kontroll på helt enkelt.
Postad 11 augusti 2004 - 12:12
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Jag köpte mig en 1400 förra veckan efter att ha läst många trådar och recensioner av denna receiver och jag är i stort sett nöjd, men jag har ett problem. Jag körde YPAO för första gången häromdagen och körde på FLAT inställning. Allting som ställdes in verkade korrekt (fas, avstånd storlek, level osv), men ljudet vid filmer blev inte alls bra. Jag provade att göra som det står i denna tråd, att "nolla" vissa inställningar i GEQ och ställa in dem igen för att sen lyssna på PEQ, men det lät lika dåligt. Jag gjorde om inställningen igår och ställde då in den på FRONT vilket gjorde att det blev lite bättre men ändå långt ifrån tillfredsställande. Nu skulle jag uppskatta lite hjälp med att lista ut vad som kan vara fel eller vad jag kan göra för att förhoppningsvis fixa det.
Problemet jag upplever är att dialogen på filmer låter tunn, platt och ganska burkig. Surroundeffekter och övrigt ljud låter bra, men just dialogen är inte så bra. Jag har testat med Gladiator (DD/DTS) samt LOTR:EE (DD/DTS) och kört med både Straight, THX, Digital Surround Standard effekter och det låter likadant (om än i mer eller mindre utsträckning). Musik från CD låter fint tycker jag.
Jag har ett 4-årigt 5.1 system med små AudioPro-satelliter runt om - Image 11 som frontar och surround samt en Image 21 som center. Min sub är också en Audio Pro, Sub Evidence (tror jag det var). På Image 11 står det att de är 4ohm och Image 21 är det 8ohm så jag har ställt in receivern på "Minimum 8 ohm". Är detta rätt? Sen har jag fått en Crossover frequencey på 160Hz vid YPAO men subben själv bara kan ställa in max 100Hz crossover (ratten går mellan 50-100Hz) så jag antar att detta inte blir så bra. Jag har provat att ställa om crossovern till 90Hz men jag vet inte om jag märkte någon direkt skillnad.
Jag hade tänkt köpa nya högtalare (Mourdant-Short kanske?) inom inte alltför lång tid men är lite orolig för att det kanske är något annat som inte är som det ska, och att det inte hjälper med nytt. Är det någon som kan komma på något jag kan testa för att få bättre ljud? Att göra en manuell inställning går ju bra med avstånd osv, men eq lär jag inte kunna hantera eftersom jag inte har någon koll på vilka frekvenser som betyder vad och vad jag ska ändra på egen hand. Det är ju därför jag kör YPAO, så jag ska slippa alltför mycket manuell bearbetning. Är mina högtalare för usla eller är det något annat? Kan ju tillägga att när jag körde igång spelaren direkt "out of the box" så lät det mycket fylligare och rejälare vid dialogen så det borde gå att få bra ljud ur dem.
Postad 11 augusti 2004 - 16:25
jaegarolle
-
jaegarolle
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hej !
Tänkte fråga om det är någon som kör eller har testat sin 1400/2400 med "presence" högtalare, de som skall vara ovanför frontarna. Upplever ni det som bra? och framförallt då vid filmtittande, de skall ju tydligen bara vara igång när man kör yamahas egna DSP program, generall, adventure m.m. Vid vanlig obehandlad DD, DTS är de tydligen avstängda....
Niklas
Redigerat av jaegarolle, 11 augusti 2004 - 19:33.
Postad 13 augusti 2004 - 01:46
Unregistered42654
-
Unregistered42654
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hur tror ni Rxv 1400 el 2400 står sig mot Nad T763? Eller kanske en 773?
Redigerat av Unregistered42654, 13 augusti 2004 - 02:09.
Postad 14 augusti 2004 - 10:33
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Hur tror ni Rxv 1400 el 2400 står sig mot Nad T763? Eller kanske en 773?
Vill jag veta också. Ska skaffa B&W 604 som frontar och 600 serien i resten,,,,så vad passar bäst???
Postad 14 augusti 2004 - 22:04
Unregistered28100dfc
-
Unregistered28100dfc
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Vad är strömkapaciteten på 1400? Och finns det något test där det finns en effektkub med som man kan kolla på?
/Magnus
Postad 16 augusti 2004 - 09:17
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag har försökt koppla in s-video och sen låta förstärkaren (1400) konvertera denna till komponentvideo. Det fungerade inte alls bra  . S-video tas från en comhem sagem köpbox och kopplas till Yamahan som sen kopplas via komponentvideo till min TW100 projektor. Färgerna blir fel. I de flesta scener ser det "rätt" ut men för mycket färg och i väldigt röda scener så blöder det röda hur mycket som helst och vitt blir då gult. Helt skumt. Detta går inte att kalibrera bort med projektorns inställningar. Alla kablar är helt rätt inkopplade. Om jag skiftar till kompositvideo istället för s-video (och omvandlar till komponentvideo) så blir alla färger precis som de ska vara. Har även testat s-video direkt från boxen till min tv och projektor då är allt som det ska. I manualen till 1400:an står det en notis att om man konverterar s-video till komponentvideo så kan bildkvaliteten försämras beroende på vilken "videospelare" man har... Kanske det som inträffar med Sagem boxen... Någon annan som testat s-video till komponentvideo omvandlig?
Postad 16 augusti 2004 - 18:55
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Det finns en (relativt inaktiv, troligen beroende på att den är så väl gömd) Yamaha-klubb här på Prisjakt.nu: Yamaha-klubben
Postad 19 augusti 2004 - 21:34
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Tänkte bara lägga in en bild som kan förklara skillnaden mellan "Straight" och "Direct Stereo"-lägen. Fann följande förklaring på Audioholics.com:s FAQ för 2400 ( FAQ) Q: "Straight" vs "Direct Stereo" Modes.What are the differences between the "Straight" and "Direct Stereo" modes? Is there a true analog bypass for 2CH analog audio sources? A: Operational Difference of NEW modes.Straight Mode for Original Channel Audio Enjoyment without Post Processing: Operation for Analog and Digital Sources (Decoding only) 2ch to Multi Channel Sources (SP Configuration can be engaged) Direct Stereo Mode for direct 2ch enjoyment: Operation for 2ch Analog and 2ch Digital Sources Bypassing DSP Circuits and other processing Circuits Stream Signal is not acceptable --> Change to Analog Input Priority: 1. Straight 2. Direct Stereo
Postad 19 augusti 2004 - 22:14
jaegarolle
-
jaegarolle
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Undrar igen då....enligt mitt inlägg (ett par inlägg ovanför denna)
Är det någon som har testat med "prescence" högtalarna på sin 1400/2400, och hur upplevde ni det, positivt - negativt?
Niklas
Postad 20 augusti 2004 - 13:55
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Jag har beställt ett par Canton Ergo RC-L och har en Yamaha 1400, undrar nu vad jag ska ställa impendasen på (på yamahan) för bästa effekt!?
MVH Marcus
Postad 20 augusti 2004 - 14:35
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
För bästa effekt - eller bästa ljud?
Postad 20 augusti 2004 - 18:04
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
Ja, säg både och! 
MVH Marcus
Postad 20 augusti 2004 - 18:31
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Har du förresten tänkt driva RC-L med bara en 1400? Din ursprungsfråga tror jag att jag undviker, tror jag kommer ut lite på hal is mellan 4 och 8 ohm...
Postad 20 augusti 2004 - 19:07
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2 160 inlägg
nejnej! jag ska även beställa ett Vincent steg om ett par veckor!
MVH Marcus
Postad 22 augusti 2004 - 01:25
Puppetmaster
-
Puppetmaster
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
Får snart hem mina Monitor Audio Gold R10. Ska förmodligen köra dem via mitt Onkyo-steg (beroende på vad som låter bäst) med min Yamaha 1400.
Guld-tiorna är 6 ohmare, vilket helt plötsligt ställer till bekymmer då jag funderar på att köra Acoustic Energy Evo 1 som bakhögtalare (8 ohm), om jag ställer in recivern på 6 ohm, funkar detta då med 8-ohms högtalare bak..? (har definitivt inte koll på detta med impedans..)
Kan någon hjälpa mig..?
Postad 22 augusti 2004 - 02:05
Unregisteredfef17be0
-
Unregisteredfef17be0
-
Användare
-
-
107 inlägg
Martin.M...
Du berättade att du skaffat 1400:an på föregående sida, men du berättade aldrig färdigt tycker jag angående dina upplevelser med denna stärkare?
Kan du inte ge oss (mig) en utförlig resumé på denna, då jag är i tagen att kanske skaffa en själv?
Vore skönt om det gick att samanfatta för och nackdelar av den här trådens upplevelser på denna.
Tackar på förhand, följer tråden med spänning annars!
MVH Björn//
Postad 22 augusti 2004 - 02:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Jag är dålig på att skriva resuméer alltså...
Men det är den klart bästa stärkare jag haft i min ägo. Och det är ett par stycken.
Postad 22 augusti 2004 - 19:14
Unregisteredfef17be0
-
Unregisteredfef17be0
-
Användare
-
-
107 inlägg
Martin.M...
Du skrev att du skulle återkomma efter lite inspelningstid musik/filmtittande, det var därför jag undrar lite mera utförligt hur du upplever 1400:an.
Att den kanske är bra, har jag fattat men hur bra och på vad eller i förhållande till vad och upplevelsen vet jag inget om....hmmm
Supermod...( svart bälte i hembio) kom igen nu, lite mera kan du väl berätta om hur du upplever den?
Skämt åsido, vore kul om du hade mer att tillägga, tacksam för svar!
MVH Björn//
Postad 22 augusti 2004 - 22:03
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Det får komma sen, den har inte gått många timmar ännu.
Postad 27 augusti 2004 - 09:47
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Jag har en ny fråga gällande min 1400. Jag ska skaffa nya högtalare och dessa har 4 ohm (frontar, center) och 8ohm (surround). Vad ska jag ställa in förstärkaren på? Jag kan ju bara välja mellan 8 ohm eller 6 ohm. Jag måste erkänna att jag fortfarande inte riktigt har förstått vad ohm egentligen innebär, jag fattar att det har med motstånd att göra och huruvida de kräver mer ström eller inte, men om jag kör med 4 ohms högtalare, ska jag försöka komma så nära som möjligt i inställningen (i detta fall 6 ohm) eller går det att köra på 8 ohm också? Så här skriver man i Audioholics.com recension av Yamaha- RX2400: "I recommend the "Minimum 8 ohms" setting even for 4 ohm speakers of moderate efficiency (>89dB SPL). Yamaha includes a" 6 ohm" setting to satisfy UL as well as easing consumer concerns about driving low impedance loads. These switches step down voltage feed to the power sections which can limit dynamics and overall fidelity. My advice is to keep the switch set to "Minimum 8 ohms" regardless of the impedance of your speakers and ensure proper ventilation of the Receiver."Håller ni med om detta? Högtalarna jag funderar på att köpa är Dali Suite 1.7 (front: 4 ohm, 89dB, center: 4 ohm, 90dB, surround: 8 ohm, 86dB).
Postad 27 augusti 2004 - 09:56
Unregistered18b93d8a
-
Unregistered18b93d8a
-
Användare
-
-
114 inlägg
Så här skriver man i Audioholics.com recension av Yamaha- RX2400: "I recommend the "Minimum 8 ohms" setting even for 4 ohm speakers of moderate efficiency (>89dB SPL). Yamaha includes a" 6 ohm" setting to satisfy UL as well as easing consumer concerns about driving low impedance loads. These switches step down voltage feed to the power sections which can limit dynamics and overall fidelity. My advice is to keep the switch set to "Minimum 8 ohms" regardless of the impedance of your speakers and ensure proper ventilation of the Receiver."
Håller ni med om detta?
Låter ju som dom vet vad dom pratar med så gå på det.. hålla förstärkaren ventilerad är ju alltid ett bra tips i vilket fall.
Postad 29 augusti 2004 - 21:11
Unregistered38703
-
Unregistered38703
-
Användare
-
-
174 inlägg
Ni som kör 7.1 med 1400/2400.
Vad har ni satt för speaker level för surround back och surround L/R ? Kör ni likadant överallt ? Jag provade att dra ner surround back ett par hack och skruva upp surround L/R motsvarande. Upplevde en klar förbättring.
Postad 30 augusti 2004 - 06:25
Unregistered18b93d8a
-
Unregistered18b93d8a
-
Användare
-
-
114 inlägg
Ni som kör 7.1 med 1400/2400.
Vad har ni satt för speaker level för surround back och surround L/R ? Kör ni likadant överallt ? Jag provade att dra ner surround back ett par hack och skruva upp surround L/R motsvarande. Upplevde en klar förbättring.
Vad säger doktor Y. Pao om saken?
Postad 30 augusti 2004 - 21:16
Unregistered38703
-
Unregistered38703
-
Användare
-
-
174 inlägg
Eh, vad menar du ?
Jag har utgått från YPAO och sedan dragit ner båda mina dipoler rakt bakom mig ett par hack.
Som sagt, tyckte jag det låter bättre.
Postad 01 september 2004 - 07:05
Unregistered18b93d8a
-
Unregistered18b93d8a
-
Användare
-
-
114 inlägg
Eh, vad menar du ?
Jag har utgått från YPAO och sedan dragit ner båda mina dipoler rakt bakom mig ett par hack.
Som sagt, tyckte jag det låter bättre.
Har du dina surround back-kanaler väldigt nära bakom dig? Det skulle kunna förklara saken.. nog för att YPAO borde sänka dom ganska bra iaf då.. men men.. Jag har en helt annan fråga: Jag har letat men inte hittat i manualen - finns det någon inställning för hur brant subwoofern (LFE) ska delas? Alltså hur brant filtret ska vara (dB/oct).. och en följdfråga: Ni som har subwoofer - föredrar ni förstärkarens LFE-utgång och kör ofiltrerat i subben eller kör ni preout från frontarna till subwoofern och delar där? EDIT: Ett litet förtydligande: jag inser att vid filmer så innehåller LFE-spåret alltid "rätt information" men nu menar jag delningen vid 2 ch stereo-lyssning..
Redigerat av Unregistered18b93d8a, 01 september 2004 - 07:07.
Postad 01 september 2004 - 15:48
Unregisteredd4498683
-
Unregisteredd4498683
-
Användare
-
-
111 inlägg
hej alla ni som har en yamaha 1400a! Jag håller på och spelar filmer här nu med DD 5.1 och DTA 5.1 och har lite problem ,
Det är nämligen så att ingen Dolby Digital lampa tänds, bara Pro logic lampan (eller dts lampan vid val av det). har jag kopplat fel nånstans? jag har kopplat coaxialt från min dvd till coaxialporten "DVD" nere i vänstra hörnet på receivern.
sen när jag ska kolla information (bitrate m.m) på receivern står det att signalen är PCM.
är allting rätt, eller fel?
=)
MVH för utförligt svar  / Per
Postad 01 september 2004 - 18:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
hej alla ni som har en yamaha 1400a! Jag håller på och spelar filmer här nu med DD 5.1 och DTA 5.1 och har lite problem , Det är nämligen så att ingen Dolby Digital lampa tänds, bara Pro logic lampan (eller dts lampan vid val av det). har jag kopplat fel nånstans? jag har kopplat coaxialt från min dvd till coaxialporten "DVD" nere i vänstra hörnet på receivern. sen när jag ska kolla information (bitrate m.m) på receivern står det att signalen är PCM. är allting rätt, eller fel? =)
MVH för utförligt svar / Per
När det står att signalen är pcm har du ställt in fel i din dvd-spelare.. In i menyn och välja att Dolby Digital -> Dolby Digital inte Dolby Digital -> PCM Samma sak med dts, sen kommer det att funka fint.
Postad 01 september 2004 - 19:22
Unregistered38703
-
Unregistered38703
-
Användare
-
-
174 inlägg
Eh, vad menar du ?
Som sagt, tyckte jag det låter bättre. Har du dina surround back-kanaler väldigt nära bakom dig? Det skulle kunna förklara saken.. nog för att YPAO borde sänka dom ganska bra iaf då.. men men..
Jag har en helt annan fråga: Jag har letat men inte hittat i manualen - finns det någon inställning för hur brant subwoofern (LFE) ska delas? Alltså hur brant filtret ska vara (dB/oct)..
och en följdfråga: Ni som har subwoofer - föredrar ni förstärkarens LFE-utgång och kör ofiltrerat i subben eller kör ni preout från frontarna till subwoofern och delar där?
EDIT: Ett litet förtydligande: jag inser att vid filmer så innehåller LFE-spåret alltid "rätt information" men nu menar jag delningen vid 2 ch stereo-lyssning..
Har mina surround-back dipoler två meter bakom soffan. Genom att dra ner dom ett par hack, så kom surround L/R ut i rymden mer och man uppfattade "surround-ljudet mer". Eftersom samma signal skickas till alla surround högtalarna om man inte lyssnar på ett DD-ES och DTS-ES så når man inte samma effekt. Det som skall exempelvis låta i surround R kommer ju oxå då i båda Surround back högtalarna. Kör alltid med ES-EX läget på oavsett ljudspår.
Postad 01 september 2004 - 21:18
Unregistered18b93d8a
-
Unregistered18b93d8a
-
Användare
-
-
114 inlägg
Eftersom samma signal skickas till alla surround högtalarna om man inte lyssnar på ett DD-ES och DTS-ES så når man inte samma effekt. Det som skall exempelvis låta i surround R kommer ju oxå då i båda Surround back högtalarna. Kör alltid med ES-EX läget på oavsett ljudspår.
Eh.. vad menar du här? Menar du att om du kör DPL2x på 5.1-källa så får du exakt samma signal i bakhögtalarna som i Surround R(ight)? Jag är relativt säker på att alla förstärkare som har DPL2x mixar ihop surroundkanalerna till ett monoljud som körs i bakkanalen/kanalerna.
Postad 01 september 2004 - 21:34
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Eftersom samma signal skickas till alla surround högtalarna om man inte lyssnar på ett DD-ES och DTS-ES så når man inte samma effekt. Det som skall exempelvis låta i surround R kommer ju oxå då i båda Surround back högtalarna. Kör alltid med ES-EX läget på oavsett ljudspår. Eh.. vad menar du här? Menar du att om du kör DPL2x på 5.1-källa så får du exakt samma signal i bakhögtalarna som i Surround R(ight)?
Jag är relativt säker på att alla förstärkare som har DPL2x mixar ihop surroundkanalerna till ett monoljud som körs i bakkanalen/kanalerna.
Till och med så är det att IIx gör 7 separata kanaler. Läs mer på dolbys sida. http://www.dolby.com...nologies/PLIIx/Finns även mer att läsa om man vill sätta sig in i det lite mer.
Postad 01 september 2004 - 23:15
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Kan man Bi-ampa med 1400?
Postad 01 september 2004 - 23:45
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Du måste ju ha en amp till...
Postad 01 september 2004 - 23:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Du måste ju ha en amp till... 
Han menar antagligen att Bi-ampa med att använda de bakre surroundstegen till att också driva frontarna. Som tex Pioneer har. Faktiskt så vet jag inte, men jag ska genast kolla i manualen edit: Verkar inte som om det går, hittar ingen iaf när jag söker i manualen.
Redigerat av Martin.M, 01 september 2004 - 23:55.
Postad 02 september 2004 - 08:29
stelin
-
stelin
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Är det någon av er som lyckats sniffat fram någon ny info om de kommande (nästa månad?) RX-V1500 resp 2500. Har sett att de börjat dyka upp (som förhandsbeställningar) i ett par amerikanska webshops, men har inte hittat några specar på dom tyvärr. Börjar bli sjukt sugen på att köpa en 1400:a men "vågar" inte slå till förrän jag vet vad de nya kommer innehålla för godis..
Postad 02 september 2004 - 10:44
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
hej.. sitter på en H/K 4550 idag och är det nägon som har erfarenhet av den och kan säga om yamahan är värd att byta till sig?
har pioneer 868 som dvd så va inne på pioneerens AX5i men den ska tydligen vara svår att få hem på beställning, restade så har kommit in på yamahas 2400 modell.
men hur är den gentemot H/K stärkaren?
tack för alla svar
Mvh
ANdy76q
Postad 02 september 2004 - 10:44
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Du måste ju ha en amp till...  Han menar antagligen att Bi-ampa med att använda de bakre surroundstegen till att också driva frontarna. Som tex Pioneer har. Faktiskt så vet jag inte, men jag ska genast kolla i manualen
edit: Verkar inte som om det går, hittar ingen iaf när jag söker i manualen.
Precis vad jag tänkte. Om det finns en "zon 2" så man kan köra 2 högtalare i ett annat rum så borde man väl kunna ha dom 2 kanalerna till att biampa med om man kopplar ihop dem med frontstegen. Funkar det?
Postad 02 september 2004 - 13:27
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Rekommenderar en titt på sidan 59 i manualen
Postad 02 september 2004 - 14:11
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Rekommenderar en titt på sidan 59 i manualen
Det står : "U.S.A,Canada ans Australia only" Vad är det för skit,,så vi i europa får inte den funktionen??? Varför inte då?
Postad 02 september 2004 - 14:38
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Rekommenderar en titt på sidan 59 i manualen Det står : "U.S.A,Canada ans Australia only"
Vad är det för skit,,så vi i europa får inte den funktionen??? Varför inte då?
Ingen aning faktiskt, dock så går det ju att ha ett par högtalare i ett annat rum iaf.
Postad 03 september 2004 - 07:22
Unregisteredb1bc3531
-
Unregisteredb1bc3531
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Var det inte så att det är lite olika specar beroende på marknad. Jag har för mig att man i USA inte har Pro Logic IIx men Zone 2 medan man i Europa har tvärtom. Verkar ju lite märkligt kan man tycka men jag har något dimmigt minne av att den diskussionen var lite stormig i samband med att 1400/2400 presenterades. Det finns säkert något om det i början av den här tråden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|