Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 juli 2004 - 12:51

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Lite frågor då.

Sitter nu på en InFocus LS110 (SP110 som den numera kallas) med samma upplösning på DMD som 4805 har. Är mkt nöjd med projen så här långt men har börjat kika lite på nyare maskiner.

Jag har jämfört följande modeller åt och kommit fram till följande för och nackdelar:

*** LS110 ***
*Fördelar:
- När den kom fanns ingen mostvarighet
- Mkt naturtrogna färger
- Mjuk och behaglig bild även på stora dukar (kör 2.4m bred 16:9 på ca 3,5 mtrs avstånd).
- Inbyggd deinterlace från faroudja (progressive omvandlingen funkar ganska bra men dagens deinterlacers gör ett något knivskarpare arbete - dock så är bilden naturligt mjukare med den inbyggda)
* Nackdelar:
- Enorm HALO effekt (ljus kastas utanför bilden - dvs det som skall vara svar utanför duken lyser ljusgrått)
- Ljusgenomsläpp i det framåtriktade lampgallret och ljus i taket vid takmontering.
- Dålig svärta (jmf nyare modeller)
- Högt ljud från färghjulet (fläkten är mkt tystare än hjulet)
- Släp i speglarna vid panoreringar med många förändringar i bilden samtidigt - bilden "draggar som en pensel".
- Olika bildstorlek när man matar med PAL eller NTSC film - tror bestämt det beror på projen för det blir likadant med 3 olika DVD spelare.
- DMD fylls ej ut helt såvidare man inte kör med overscan - varför inte egentligen? Är det för att man skall kunna panorera bilden i rätt läge (kan man ju när man kör komponent - vertical och horisontalt synch)

*** Sharp XVZ-201 ***
* Fördelar
- Utmärkt för DVD med sin 576 "linjers" matterhorn DMD = ingen skalning vid PAL
- Mkt bra svärta för priset (bäst i prisklassen)
- Mkt god färgåtergivning (progressivematad komponent)
- Mkt god detaljskärpa (progressive matad komponent)
- Vertikal lensshift
* Nackdelar
- Ej för HD-tv pga "endast 576 punkter vertikalt" men när det kommer så lär man väl byta ändå för då finns det nya heta prylar :D
- Kan nog bli något ljussvag i ljusa rum med dålig mörkläggning
- Ingen inbyggd deinterlacer (men vem har det inte i sin DVD idag?)

Jag antar att 4805 inte kan konkurera med Sharpen eftersom knappt 5700 kan göra det. Eller rättare än sagt - har man en väl mörklagd lokal och matar sharpen med komponent så rockar sharpen.
Har man ett ljust hemmabiorum så kan man behöva den extra ljusstyrkan i InFocusen men jag föredrar god svärta OCH bra mörkläggning för optimal bio-känsla :D

Men nu till frågan:
Hur ser det ut med ovan negativa effekter vad gäller 4805?
- Halo effekt (ljust utanför bilden)?
- Högt ljud från färg hjul
- Högt fläktljud?
- Svärta jmf 5700 eller om någon vet sharpen?
- Har den galler med ljusgenomsläpp framåt precis som LS110 = ska man behöva leva med ljusfläckar i taket på denna också?
- HDMI eller DVI och om DVI är det MD1A (P&D) kontakt typ då (för att strula till det för oss användare så vi inte kan längdbeställa kabel var som helst :D ) ?
- Deinterlacer inbyggd - klarrar den 2:2 och 3:2 pulldown i så fall?
- Klarar 1080i och 720p med skalning i projen?
- Pixelsläp likt SP110 ?

Är det kanske så att det är samma DMD i SP110 och 4805 ?

Regards
BigBadBoogie

Redigerat av bigbadboogie, 12 juli 2004 - 12:58.

Postad 12 juli 2004 - 13:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Lite frågor då.

Sitter nu på en InFocus LS110 (SP110 som den numera kallas) med samma upplösning på DMD som 4805 har. Är mkt nöjd med projen så här långt men har börjat kika lite på nyare maskiner.

Jag har jämfört följande modeller åt och kommit fram till följande för och nackdelar:

*** LS110 ***
*Fördelar:
- När den kom fanns ingen mostvarighet
- Mkt naturtrogna färger
- Mjuk och behaglig bild även på stora dukar (kör 2.4m bred 16:9 på ca 3,5 mtrs avstånd).
- Inbyggd deinterlace från faroudja (progressive omvandlingen funkar ganska bra men dagens deinterlacers gör ett något knivskarpare arbete - dock så är bilden naturligt mjukare med den inbyggda)
* Nackdelar:
- Enorm HALO effekt (ljus kastas utanför bilden - dvs det som skall vara svar utanför duken lyser ljusgrått)
- Ljusgenomsläpp i det framåtriktade lampgallret och ljus i taket vid takmontering.
- Dålig svärta (jmf nyare modeller)
- Högt ljud från färghjulet (fläkten är mkt tystare än hjulet)
- Släp i speglarna vid panoreringar med många förändringar i bilden samtidigt - bilden "draggar som en pensel".
- Olika bildstorlek när man matar med PAL eller NTSC film - tror bestämt det beror på projen för det blir likadant med 3 olika DVD spelare.
- DMD fylls ej ut helt såvidare man inte kör med overscan - varför inte egentligen? Är det för att man skall kunna panorera bilden i rätt läge (kan man ju när man kör komponent - vertical och horisontalt synch)

Men nu till frågan:
Hur ser det ut med ovan negativa effekter vad gäller 4805?
- Halo effekt (ljust utanför bilden)?

Har inte sett eller störts av något. LS/SP110 hade det betydligt mer ja.

- Högt ljud från färg hjul

Betydligt tystare än LS/SP110, och i klass med 7205.

- Högt fläktljud?

Betydligt tystare än LS/SP110, och i klass med 7205.

- Svärta jmf 5700 eller om någon vet sharpen?

Bättre än 5700, men då är också 4805 ~ 30 % ljussvagare. Med ett ND filter på 5700 kan du komma ner i 4805/Sharp nivå om du så vill.

- Har den galler med ljusgenomsläpp framåt precis som LS110 = ska man behöva leva med ljusfläckar i taket på denna också?

Nej.

- HDMI eller DVI och om DVI är det MD1A (P&D) kontakt typ då (för att strula till det för oss användare så vi inte kan längdbeställa kabel var som helst  :D ) ?

Vi har 2 och 10 meter DVI > M1-D. Alternativt HDMI > M1-D och DVI-M1-D adapter som passar till befintlig HDMI > HDMI, eller DVI > DVI kabel.

- Deinterlacer inbyggd - klarrar den 2:2 och 3:2 pulldown i så fall

I LS/SP110 har du FLI2200 DCDi. I 4805 sitter det FLI2310 DCDi+, som gör allt som DCDi FLI2200 gör, fast bättre och mer därtill.

- Klarar 1080i och 720p med skalning i projen?

Ja.

- Pixelsläp likt SP110 ?

Nej.

Är det kanske så att det är samma DMD i SP110 och 4805 ?

Nej. Väldigt olika. LS/SP110; 848x600 (som kan köras 800x600 (4:3) eller 16:9 (848x480), SDR (långsammare) 4805: 854x480 (native 16:9), DDR (snabbare), DarkChip2 teknik (samma som i 7205).

Regards
BigBadBoogie

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 juli 2004 - 13:34.

Postad 12 juli 2004 - 17:53

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Hej igen Fredrik!

Tänkte bara höra, när jag fick 4805 demad så användes inte hela panelen, dvs. det fanns nedsläckta pixelrader både ovanför och vid sidan om bilden, trots att vi stängde av overscan. Om dessa pixelrader är nedsläckta borde väl även 480-material behöva skalas ner?

Panelen såg heller inte ut att va en 16:9, den såg högre ut än det... Är det ett maskat chipp där pixlarna helt enkelt är nedsläckta?

Detta spelar ingen roll för mig egentligen, bara lite nyfiken på om detta "pixelslöseri" är tänkt att vara där =)

Postad 12 juli 2004 - 18:16

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Jag har varit intresserad av denna projektor, men jag måste fråga nu när jag har införskaffat mig en dvd med DVi utgång: Har denna en DVi ingång eller inte? Vad jag nu har förstått, är att den inte har det, utan det krävs någon slags adapter för detta, och att denna finns i längder 2m, och 10m?!

har jag HELT missuppfattat detta eller? Vad kostar dessa adaptrar/sladdar isåfall?

Postad 12 juli 2004 - 18:42

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Jag har varit intresserad av denna projektor, men jag måste fråga nu när jag har införskaffat mig en dvd med DVi utgång: Har denna en DVi ingång eller inte? Vad jag nu har förstått, är att den inte har det, utan det krävs någon slags adapter för detta, och att denna finns i längder 2m, och 10m?!

har jag HELT missuppfattat detta eller? Vad kostar dessa adaptrar/sladdar isåfall?

Är det inte vanlig DVI? Jag tänkte köra VGA kabel från PC:n, alltså DVI till VGA adapter, sladd, VGA till DVI adapter in i projektorn.

Postad 12 juli 2004 - 21:10

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nja, det är ingen vanlig DVI kontakt. Det är en M1-DA kontakt.
Du behöver således en adapter för att kunna koppla den till en vanlig DVI utgång på en DVD spelare eller grafikkort.

Infocus säljer färdiga sådana kablar. Men det finns även adaptrar från andra tillverkare.
Googlade lite snabbt och hittade denna: M1-DA-DVI

Finns gott om dylika runt om på nätet, och säkert även från din lokala handlare.

Postad 12 juli 2004 - 21:22

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Hur pass bra är dessa då? jag tänkte på kvalitets förlust o.s.v..

Vad kostar dessa?

Postad 12 juli 2004 - 22:19

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Någon kvalitetsförlust existerar inte överhuvudtaget. Det är bara en annorlunda kontakt. Signalerna är desamma som kommer ut i andra änden. Dvs. digitala. Ingen kvalitetsförlust.

Postad 12 juli 2004 - 22:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hej igen Fredrik!

Tänkte bara höra, när jag fick 4805 demad så användes inte hela panelen, dvs. det fanns nedsläckta pixelrader både ovanför och vid sidan om bilden, trots att vi stängde av overscan. Om dessa pixelrader är nedsläckta borde väl även 480-material behöva skalas ner?

Panelen såg heller inte ut att va en 16:9, den såg högre ut än det... Är det ett maskat chipp där pixlarna helt enkelt är nedsläckta?

Detta spelar ingen roll för mig egentligen, bara lite nyfiken på om detta "pixelslöseri" är tänkt att vara där =)

Matrisen är 854x480/16:9. Varken mer eller mindre.

Testade du även med andra DVD spelare och fick samma pixelbortfall?

Fredrik
InFocus

Postad 12 juli 2004 - 23:27

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Matrisen är 854x480/16:9. Varken mer eller mindre.

Testade du även med andra DVD spelare och fick samma pixelbortfall?

Nej tyvärr, bara en Sony 5999 (tror den hette så iaf). Det var den enda butiken hade där. Aja, får väl testa hur det blir när min egen kommer hem :D

Postad 13 juli 2004 - 07:25

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Igår vad jag och kikade på 4805:an på BRL i Uppsala, svårt besviken. Jag vet inte om dem inte var fel inställd, men det var mycket dassig svärta, pixlig, men ganska bra kontrast. Den hade ganska dassiga färger, så jag hoppas på att den bara dåligt inställd, eller helt enkelt inte inställd så som jag vill att det ska vara. Projen var takmoterad på 4,5 meter och på 3,5-4 meter så jag tydligt pixlarna på bilden som var 80-85". Det lät dessutom som ett mindre kärnkraftverk, men det går att leva med... tror jag. Jag så dock inga regnbågar. Jag tror helt enkelt att jag är en LCD-kille, som vill ha högre upplösning och horizontal och vertival lens shift. (TX100). :D

Besviken.... :D

Postad 13 juli 2004 - 13:44

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Fredrik: Jag frågade i min egen tråd men du har inte svarat så jag kan ju fråga här. Varför skulle man gångra dukens höjd med just 0.278?

Postad 13 juli 2004 - 21:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Igår vad jag och kikade på 4805:an på BRL i Uppsala, svårt besviken. Jag vet inte om dem inte var fel inställd, men det var mycket dassig svärta, pixlig, men ganska bra kontrast. Den hade ganska dassiga färger, så jag hoppas på att den bara dåligt inställd, eller helt enkelt inte inställd så som jag vill att det ska vara. Projen var takmoterad på 4,5 meter och på 3,5-4 meter så jag tydligt pixlarna på bilden som var 80-85". Det lät dessutom som ett mindre kärnkraftverk, men det går att leva med... tror jag. Jag så dock inga regnbågar. Jag tror helt enkelt att jag är en LCD-kille, som vill ha högre upplösning och horizontal och vertival lens shift. (TX100).  :D

Besviken.... :)

Hmmm..?? Vad var det för DVD spelare?
Signaltyp?
Nä. Bli inte en LCD kille! ;)

Fredrik
InFocus

Postad 13 juli 2004 - 22:06

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik: Jag frågade i min egen tråd men du har inte svarat så jag kan ju fråga här. Varför skulle man gångra dukens höjd med just 0.278?

0.278 är den offset x dukens höjd du får.

Alltså varje gång du har en dukhöjd på x meter, så blir offset 0.278 x x.

Detta tas också hänsyn till i den kalkylator som finns undet vår 4805 support sida:

http://www.infocus.c...0brightness.xls

Med andra ord, har du en dukhöjd på 100 cm, så får du en offset på 27.8 cm. D v s bilden hamnar 27.8 cm ovanför mitten på lins projektorn rättvänd, eller 27.8 cm nedanför lins projektorn upp och nervänd.

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 08:27

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Igår vad jag och kikade på 4805:an på BRL i Uppsala, svårt besviken. Jag vet inte om dem inte var fel inställd, men det var mycket dassig svärta, pixlig, men ganska bra kontrast. Den hade ganska dassiga färger, så jag hoppas på att den bara dåligt inställd, eller helt enkelt inte inställd så som jag vill att det ska vara. Projen var takmoterad på 4,5 meter och på 3,5-4 meter så jag tydligt pixlarna på bilden som var 80-85". Det lät dessutom som ett mindre kärnkraftverk, men det går att leva med... tror jag. Jag så dock inga regnbågar. Jag tror helt enkelt att jag är en LCD-kille, som vill ha högre upplösning och horizontal och vertival lens shift. (TX100).  :D

Besviken....   :)

Hmmm..?? Vad var det för DVD spelare?
Signaltyp?
Nä. Bli inte en LCD kille! ;)

Fredrik
InFocus

Jag tror att det var en riktigt bra spelare, men tänkte inte på det då. Komponentsignal med suprakablar vad det i alla fall.

/D

Postad 14 juli 2004 - 11:15

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Igår vad jag och kikade på 4805:an på BRL i Uppsala, svårt besviken. Jag vet inte om dem inte var fel inställd, men det var mycket dassig svärta, pixlig, men ganska bra kontrast. Den hade ganska dassiga färger, så jag hoppas på att den bara dåligt inställd, eller helt enkelt inte inställd så som jag vill att det ska vara. Projen var takmoterad på 4,5 meter och på 3,5-4 meter så jag tydligt pixlarna på bilden som var 80-85". Det lät dessutom som ett mindre kärnkraftverk, men det går att leva med... tror jag. Jag så dock inga regnbågar. Jag tror helt enkelt att jag är en LCD-kille, som vill ha högre upplösning och horizontal och vertival lens shift. (TX100).  ;)

Besviken....   :D

DLP PIXLIG ?
Och du funderar på LCD :)

Du får allt ha en GRYMT bra i upplösning på en LCD för att få den mindre pixlig än en lågupplöst DLP. Har fram till idag inte sett en enda LCD som är mindra pixlig än min SP110 och då inkluderar jag nya modeller som t.ex. panna AE500.
Om det nu är som Fredrik säger att 4805 är bättre än LS110 (SP110) så kan jag ju säga att på en 2,4 mtrs breda 16:9 duk med min gamla (1,5 år) trtjänare så ser jag inga pixlar när jag sitter 3,5 meter från duken (är inte 70 och blind :lol: )
Kan vara intressant och veta vad du tittar på normalt - jämför du med CRT så är ju alla projar dassiga i svärtan tex :D

Dassiga färger = inte överblåsta?
Frågan är om man är ute efter färgsprak eller naturliga färger?
Själv föredrar jag så nära verkligheten man kan komma - dvs inte färgsprak.

DLP Rockenrollar om jag får välja - däremed är det inte sagt att jag alltid kommer stanna hos InFocus (sorry fredrik) :lol:

Regards
BL

Redigerat av bigbadboogie, 14 juli 2004 - 11:23.

Postad 14 juli 2004 - 11:26

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
4805 är pixlig, åtminstone på en 2,4 m bred duk... men man tänker egentligen bara på det i textremsor - men där är det riktigt hemskt det påminner om min första sharp (310 för 10+ år sen) Huga!

däremot har den andra kvaliteter... jag var och tittade på den i förra vecka och jösses vilket tryck i bilden, bättre än affärens andra, dyrare, infocus dlp.
så står man ut med den usla upplösningen (been there, done that), så är den helt ok (duger i alla fall som första-projektor).

Postad 14 juli 2004 - 11:44

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Pixligheten kan jag inte släppa på, jag såg den tydligt från 3,5 meter och 80", 16:9-bild. Själv gillar jag nog lite mer starka färger, så där kan man säker ställa in mer efter behag. Men oljudet då? Det är synd att lägga pengar på HiFi om det fina ljudet försvinner i brus, tycker jag...

Men som sagt, smaken är som baken. Jag kan ju bara lägga fram min åsikt och inte säga vad som är rätt och fel. :)

/ "DLP-wannabe, med drag åt LCD"

Redigerat av Unregistered3d0ead5b, 17 juli 2004 - 20:11.

Postad 14 juli 2004 - 12:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

4805 är pixlig, åtminstone på en 2,4 m bred duk...

Vilket avstånd tittade du på då?

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 12:35

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Pixligheten kan jag inte släppa på, jag såg den tydligt från 3,5 meter och 80", 16:9-bild.

Men som sagt, smaken är som baken. Jag kan ju bara lägga fram min åsikt och inte säga vad som är rätt och fel. ;)

/ "DLP-wannabe, med drag åt LCD"

Rent pixeluppfattningsmässigt håller jag fortfarande fast vid att en 480p DLP med DarkChip2 teknik upphör att vara ett problem ur pixelsynpunkt, på samma betraktningsavstånd som en 720p LCD. :D
Fast vissa har kanske supersyn? :)

Visst gör en 720p matris teoretiskt ett bättre jobb på att skapa en opixlig bild, dock tycker jag fortfarande det är lättare att leva med en lägre upplöst DLP, när man får alla de andra fördelarna teknikmässigt kontra mer högupplöst LCD i denna produkt- och prisklass.

Dessutom kan nog sägas att i och med att DLP tekniken har så mycket skärpa (i princip total brist på konvergens) och sedan ovanpå det DarkChip2 tekniken så pass mycket "aktiv yta/fill factor", kontrast och svärta, så kommer den säkerligen framkalla just sämre/"råare" textremsor på filmer tydligare än en LCD matris med mindre kontrast/svärta och fill factor. Jag undrar vad textremsor på olika DVD skivor har för faktisk upplösning?
Detta fenomen kommer också från datasidan jag jobbat med i fråga om dataprojektion. Titta på en XGA upplöst DLP projektor och jämför med en XGA upplöst LCD. I de allra flesta fall är DLP´n skarpare (kom ihåg en pixel/bild, färghjulet tar färgerna, och inte tre som i en LCD (polysilikon)), men uppfattas av många som pixligare på t ex text i ett Word dokument. Så vad är rätt?

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 13:03

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Vilket avstånd tittade du på då?

vet inte exakt, befann mig mindre än en meter framför projektorn.

Fast vissa har kanske supersyn? 

själv har jag med åldern blivit tvingad till att ha [läs] glasögon, men ser vä rätt bra på ett par meters håll... (jag måste ta av mig glasögonen när jag kör bil, annars ser jag inte skyltarna :) )

men jag håller delvis med dig, fredrik, 4805 är en bra projje, fast pixlarna finns där, och har man nånsin sett en textremsa på den så...

men det är lite grann som screendoor och lcd... jag ser den med lätthet om jag tittar efter den (det är inga problem att se en display med blandat lcd och plasma och peka vilken som är vilken - en display i affärstermer alltså... ) däremot så ser jag ingen screendoor när jag tittar på tv eller film. det enda problemet jag har med min philips 4750:a är att bilden, med dagens mått mätt, är lite urvattnad. däremot är VB lite mer påträngande, jag gjorde en snabbjämförelse mellan tx100 och z2 och kunde konstatera att tx100 hade betydligt mer framträdande VB än z2 (däremot var den bättre på allt annat).

fast själv misstänker jag att jag har andra problem med dlp... jag fick en lätt illamåendekänsla både av 4805 och den vassare infocusen (f.n jag måste ta reda på vilken modell det var), jag hoppas det var något annat men jag upplevde det (tyvärr) inte med tx100an i samma affär.

-anders

Postad 14 juli 2004 - 13:15

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
EFter att ha läst inlägg om pixlighet kanske man skulle lägga ut en annons på sin InFocus LS110.

Pixlighet existerar inte IMO och färgerna är så naturliga de kan bli.
Man får dock leva med halo ljus runt bilden men har man bara en mörkare vägg än vad jag har bakom min duk (min vägg är matt kritvit - optimalt NOOOO :) ) så lär problemet inte vara så stort.

Tror jag får ta och låna hem en Sharp XVZ200, en InFockUs 4805 och en 5700 samt en 7205 för och se vad som skall pryda taket till hösten - kommer de sparka min nuvarande proj lång väg eller skall man kanske hänga kvar :D
Är nöjd med bilden men min uppfattning när jag kikade på sharpen och 7200 i affären var mer kontrast, bättre svärta och upplösning dock inte bättre färger (kan bero på att jag tunat in min i timmar för optimal färgåtergivning via diverse referensskivor).

Någon sugen på en LS110 till ett oförskämt högt pris ;)

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 14 juli 2004 - 13:17.

Postad 14 juli 2004 - 13:18

Unregistered20a698a5
  • Unregistered20a698a5
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Infocus Fredrik
Jag vet at IF väljer ljusstyrka framför maximal svärta. Det förvånar mig dock när man hör om tester i amerikanska tidningar där 7205 kalibrerad mäts upp till 1100:1. Det får mig att fråga vilken FAKTISKT kontrast 4805 har, är det ungefår 1000:1?
De lcd maskiner som anger 1200-1300:1 är i kalibrerat tillstånd bara mäktiga 700-800:1 utan filter korrigering.

En fördel skall dock påpekas för dlp. Med en dlp kan du få mer lumens med en kontrast över 1000:1. En supertweakad lcd med en kontrast på 1000:1 eller något mer kanske bara har 300 ANSI lumen. Ett halvt undantag är Epson tw500.

Kan vi hoppas på en IF 5705 med ett Matterhorn chip med dimple fix?

En fråga om 4805
När jag såg den demonstrerad upplevde jag den hade mindre detaljer än 720p lcd. Kan det vara en signal/kalibreringsfråga?

Postad 14 juli 2004 - 13:37

Unregisteredcaf76a05
  • Unregisteredcaf76a05
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag vet at IF väljer ljusstyrka framför maximal svärta. Det förvånar mig dock när man hör om tester i amerikanska tidningar där 7205 kalibrerad mäts upp till 1100:1. Det får mig att fråga vilken FAKTISKT kontrast 4805 har, är det ungefår 1000:1?
De lcd maskiner som anger 1200-1300:1 är i kalibrerat tillstånd bara mäktiga 700-800:1 utan filter korrigering.

I previewen hos areadvd som det refererades tidigare till i den här tråden så ska de ha mätt upp en kontrast på 1700:1. (om jag nu har förstått tyskan rätt :))

Postad 14 juli 2004 - 13:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Lite offtopic men det prats ju lite lcd i denna screenplay tråd :D

Vad säger ni (och framförallt Fredrik) om det här:

"Maybe a surprise, here: the new ScreenPlay 5000, a 1280 x 720 LCD projector, 800:1 CR, 1,100 ANSI maximum. Like every time we see a new item coming from this manufacturer, you can’t but applause: it’s an LCD, but I saw more or less the same improvements I’ve seen on LCD monitors. And I mean a great deal of improvements from two years ago. This is a comparable impression as the Panasonic PT500: reasons are different (here a very brilliant image and aggressive, there a smoother and more cinema-like), but the overall feeling is definitely positive."

Hehe, trodde aldrig ett lcd-chip ens skulle komma i närheten av Screenplays R&D avdelning. :)

Infocom-tråd på Avs

Postad 14 juli 2004 - 14:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Infocus Fredrik

En fördel skall dock påpekas för dlp. Med en dlp kan du få mer lumens med en kontrast över 1000:1. En supertweakad lcd med en kontrast på 1000:1 eller något mer kanske bara har 300 ANSI lumen. Ett halvt undantag är Epson tw500.

Ta för all del alla specdata med en stor nypa salt. Gäller även oss själva. Vad vi än mäter upp och kommer fram till, behöver det inte uppfattas/mätas likadant överallt.

En fråga om 4805
När jag såg den demonstrerad upplevde jag den hade mindre detaljer än 720p lcd. Kan det vara en signal/kalibreringsfråga?

Vad var det för DVD spelare?
Signaltyp?
Var det HDTV signal, skall teoretiskt en 720p LCD plocka ut mer detaljer.
På DVD material (480i/576i) är jag tveksam till att du skall kunna få bättre skärpa på en 720p LCD.

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 14:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Lite offtopic men det prats ju lite lcd i denna screenplay tråd :D

Vad säger ni (och framförallt Fredrik) om det här:

"Maybe a surprise, here: the new ScreenPlay 5000, a 1280 x 720 LCD projector, 800:1 CR, 1,100 ANSI maximum. Like every time we see a new item coming from this manufacturer, you can’t but applause: it’s an LCD, but I saw more or less the same improvements I’ve seen on LCD monitors. And I mean a great deal of improvements from two years ago. This is a comparable impression as the Panasonic PT500: reasons are different (here a very brilliant image and aggressive, there a smoother and more cinema-like), but the overall feeling is definitely positive."

Hehe, trodde aldrig ett lcd-chip ens skulle komma i närheten av Screenplays R&D avdelning. :)

Infocom-tråd på Avs

Jo gott folk. Vi har tagit fram en LCD för att ha ett alternativ till de som tvunget vill ha en 720p LCD produkt.
Vi visade redan en prototyp i Januari på CES.

Denna kommer med stor sannolikhet dock aldrig komma till Sverige (Europa), då vi kommit fram till att den inte har något, förutom då högre (LCD) upplösning, att erbjuda emot 4805.

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 14:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jo gott folk. Vi har tagit fram en LCD för att ha ett alternativ till de som tvunget vill ha en 720p LCD produkt.
Vi visade redan en prototyp i Januari på CES.

Denna kommer med stor sannolikhet dock aldrig komma till Sverige (Europa), då vi kommit fram till att den inte har något, förutom då högre (LCD) upplösning, att erbjuda emot 4805.

Aha, cool. Där ser man.

Det sistnämda lät dessutom vettigt. :)

Postad 14 juli 2004 - 18:21

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Fredrik: Du vet ingen butik (nätbutik helst) med en M1-A till VGA kabel inne?
Ringde Infocus och dom kunde inte hjälpa mig utan jag skulle vända mig till min återförsäljare vilket jag gjorde...Dom hade inga och visste inte när dom skulle få några heller.

GREAT! Varför "snika" och inte sätta DVI direkt...känns snålt då man MÅSTE köpa adaptern. Men men.

Postad 14 juli 2004 - 18:45

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nja, tror inte det är för att "snika" som dom satt en M1-DA kontakt istället för DVI. Det är för att få in ytterligare funktionalitet som inte finns i en vanlig DVI-kontakt.
Det som däremot är lite sniket är att det kunde gott följt med en DVI-M1-DA adapter. Det följer ju med en VGA adapter, så en DVI kunde där gott följt med också, helt klart.

Postad 14 juli 2004 - 19:23

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Pixlighet: Med en 480* DLP med skarp optik kan man givetvis se litegrann av rutnätet...säkert även om det är en darkchip(lr va de heter). Men, med en dlp räcker det att ställa skärpan litegrann(obs bara lite) ur focus för att man skall uppleva att pixlarna stitter ihop(även når man står en meter ifrån). Bilden blir på inget sätt suddig.

Tror inte att man upplever pixligheten egentligen, det man brukar se är avståndet mellan, screendoor...vilket torde försvinna om man gör enligt ovan.

Textremsor bör man undvika helt att titta på när man väljer projje....eftersom många filmer kommer med en oerhört taggig text som inte har med projjens pixlighet att göra.(textens taggighet varierar från film till film).

Postad 14 juli 2004 - 20:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Textremsor bör man undvika helt att titta på när man väljer projje....eftersom många filmer kommer med en oerhört taggig text som inte har med projjens pixlighet att göra.(textens taggighet varierar från film till film).

Då fick man det bekräftat också. :)

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 21:04

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Nja, tror inte det är för att "snika" som dom satt en M1-DA kontakt istället för DVI.  Det är för att få in ytterligare funktionalitet som inte finns i en vanlig DVI-kontakt.
Det som däremot är lite sniket är att det kunde gott följt med en DVI-M1-DA adapter. Det följer ju med en VGA adapter, så en DVI kunde där gott följt med också, helt klart.

Följer det med en M1-A till VGA adapter???
Trodde inte att det följde med nån adapter alls.
OM den nu gör det så blir jag lycklig, tänkte nämligen köra VGA pga avståndet till PC:n.

Postad 14 juli 2004 - 21:19

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Night: Svar ja. Där följer med en VGA kabel som passar i M1-DA kontakten. Så du kan bli lite lyckligare. :)

Redigerat av Unregisteredb56f9782, 14 juli 2004 - 21:20.

Postad 14 juli 2004 - 21:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Nja, tror inte det är för att "snika" som dom satt en M1-DA kontakt istället för DVI.  Det är för att få in ytterligare funktionalitet som inte finns i en vanlig DVI-kontakt.

Följer det med en M1-A till VGA adapter???
Trodde inte att det följde med nån adapter alls.
OM den nu gör det så blir jag lycklig, tänkte nämligen köra VGA pga avståndet till PC:n.

Inga adaptrar följer med.

Följande finns som tillval:
SP-HDMI-ADPT - HDMI till M1
SP-DVI-ADPT - DVI till M1
SP-M1-ADPT - Component till M1
SP-DVI-A-F - VGA till M1 (med USB i VGA ändan för musstyrning/mjukvaruuppgradering). Det är denna du skall ha om du vill köra VESA15 in i M1-A.

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 21:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Night: Svar ja. Där följer med en VGA kabel som passar i M1-DA kontakten. Så du kan bli lite lyckligare. :)

Med denna kan du också mjukvaruuppgradera projektorn. :o

Fredrik
InFocus

Postad 14 juli 2004 - 22:49

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Vad kostar en adapter om man vill koppla in DVI?

Postad 15 juli 2004 - 01:13

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
Satt och lekte med LCD skärmen och via inställningarna för nVidia kortet fick jag skärmen i en 848x480 upplösning i 1:1 pixelmap alltså svarta kanter runt det som var större än 848x480 sen spelade jag upp en massa klipp från datorn och jag måste säga att nog fan är det bra kvalite.. man behöver inte någon större upplösning. blev hur bra som hellst! det enda som talar emot SP4805an är M1DA kontakten ..... man måste köpa en adapter till alla prylar.. :)

Redigerat av Dan.k, 15 juli 2004 - 01:47.

Postad 15 juli 2004 - 08:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Vad kostar en adapter om man vill koppla in DVI?

Vi håller på att prissätta alla tillbehör.
Kommer komma ut prislista nästa vecka.

Fredrik
InFocus

Postad 15 juli 2004 - 08:33

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hittade en adapter i USA. OK pris. Vet inte hur mycket frakten blir dock.

Pacific Custom Cable Inc.

Postad 15 juli 2004 - 10:53

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Fredrik, går det att ge ett hum av vad det kan gå på..!?

På den amerikanska länken så kostar en 21$ vilket inte är så mycket..Kommer det kosta över 300:-?

Postad 15 juli 2004 - 11:46

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Fredrik, går det att ge ett hum av vad det kan gå på..!?

På den amerikanska länken så kostar en 21$ vilket inte är så mycket..Kommer det kosta över 300:-?

Vet inte om jag tycker 21$ (ca 200 spänn) är så billigt för en liten plastklump med
några kontaktstift.
Men efterfrågan föder ju priset och jag tror de flesta (alla) vill köra DVI då urvalet av kablar är större samt det faktum att:
P&D (M1DA) endast är single link med 3 kanaler jmf
DVI som är dual link med 6 kanaler.

Om man kör er M1DA via konverter - får man en äkta 6 kanals dual link DVI då?

Mvh
Boogie

Postad 15 juli 2004 - 14:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Om man kör er M1DA via konverter -  får man en äkta 6 kanals dual link DVI då?

Mvh
Boogie

Var kan du utnyttja det?

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 juli 2004 - 15:28.

Postad 15 juli 2004 - 14:26

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
fredrik: Inget svar på min fråga?!

Postad 15 juli 2004 - 15:15

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Fredrik: Jag såg på er supportsida samt på projectorcentral.com att 3,27 meters avstånd från lins till duk är det absolut kortaste avstånd man kan få en 185 cm bred bild på. Är detta ett exakt värde eller tror du man kan zooma lite, lite till? Kan nämligen få avståndet till ca 3,20 meter från lins-duk. Skulle vara jobbigt att behöva förminska duken.

Postad 15 juli 2004 - 15:27

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik: Jag såg på er supportsida samt på projectorcentral.com att 3,27 meters avstånd från lins till duk är det absolut kortaste avstånd man kan få en 185 cm bred bild på. Är detta ett exakt värde eller tror du man kan zooma lite, lite till? Kan nämligen få avståndet till ca 3,20 meter från lins-duk. Skulle vara jobbigt  att behöva förminska duken.

Ja

För att fylla 185 cm bredd, skall projektorn hamna på ~ 3.3 - 5.8 meter lins till duk.

På 320 cm avstånd, så får du bildbredd 1.5 - 1.8 meter.

Jag rekommenderar inte att liga på periferin vad gäller kastavstånd. Dels för finjusteringsmöjligheten, dels för små tillverkningsavvikelser.

Fredrik
InFocus

Postad 15 juli 2004 - 19:16

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Har fått min 4805 och Projecta Pro Cinema duk idag! :)

Har bara snabbt testat att skjuta en bild på väggen för att se så allt funkar och jag är redan nöjd :o. Ska sätta upp duken & projektorn i helgen och återkomma med mina synpunkter!

Postad 15 juli 2004 - 19:54

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har ett låneex hemma nu, och som jag misstänkte så kommer jag få kapa dukens bredd med ca 5 cm och sedan även höjden då naturligtvis.

Detta är inte det stora problemet, det är pixelbortfallet som ja nämnde tidigare. Har som sagt bara ett låne-ex hemma just nu, och dessutom samma som jag såg pixelbortfall på i butik. Det som händer är iaf att 15 pixlerrader ovan och under bilden släcks, samt kanske 10 stycken på vardera sida om bilden. DVD-spelaren är Philips 963SA, ansluten med komponent och interlaced signal.

Vad kan va fel? Är det bara på att hoppas att de bli bättre när jag får min egna, kanske är fel på just det exet jag har nu ?

Postad 15 juli 2004 - 20:14

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Night: Återkom gärna när du testat med duken med projen. Funderar själv nämligen på en Projectra Cinema High Contrast duk till min 4805.
Är det en High contrast? Vilken storlek?

Postad 15 juli 2004 - 21:06

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Night: Återkom gärna när du testat med duken med projen. Funderar själv nämligen på en Projectra Cinema High Contrast duk till min 4805.
Är det en High contrast? Vilken storlek?

Är bara en vanlig (160x90cm), men jag ska återkomma med resultat & bilder till helgen. Sätter upp allt på lördag!

Nu har jag fått flera uträkningar på var projektorn ska sitta dock....kan nån hjälpa mig EN sista gång, skulle bli SÅ glad :).

Offset är 127.3%, jag har 105cm upp till dukens början, 4 cm maskning sen 82cm duk, 4cm maskning och sen upp till taket (250cm golv till tak). 265-268 cm från duken till linsen.

Hur långt ned ska då projektorn hänga från taket då?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.