Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT-klubben.

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 december 2004 - 08:48

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Det finns en koder till 1292:a n på Remotecentral Så nu behöver du bara få tag på nån som har en Pronto :( . Så kan du läsa in koderna i pronton för att sedan köra nos mot nos med pronton till din nya fjärr..
Om du inte hittar nån annan som bor närmare så kan jag ta med mig min pronto när det är filmdags :)

Redigerat av mr huhta, 31 december 2004 - 08:52.

Postad 31 december 2004 - 11:07

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Är det nos mot nos som gäller, då var det ju det med att hitta någon som har en Sony IR isåfall mummel--

Jag har bara programmerat den nos mot nos. Den har också ett seriellt gränssnitt (RS-232), en 8-polig kontakt innanför batteriluckan. Det lär finnas ett HTR-2 PC Interface Kit som innehåller ett program till PC och en kabel att koppla mellan HTR-2 och PC:ns COM-port. Får du tag i ett sådant kit och även kan berätta för mig pin-konfigurationen på HTR-2 (så att jag kan bygga mig en egen kabel :) ) så finns programmet att ladda ner från NADs hemsida. I så fall skulle jag kunna maila dig Sony-koderna.

I vilket fall som helst, Sonys fjärr RM-1271 som används till Sonys VPH-1270-serie (troligtvis även 1250-serien) är helt kompatibel med fjärren RM-PJ1292 (den för VPH-1292). Även signalerna från fjärrkontrollerna till Sony D50 och G70 är kompatibla med 1292:an.

Med andra ord, känner du någon som har en Sony 12xx, D50 eller G70 kan du låna en sådan fjärrkontroll för att lära NAD HTR-2 koderna nos mot nos. Fjärrkontrollerna för 1250- och 1270-serien har ingen knapp för EM Fokus men efter att tryckt MG Fokus-knappen på projektorn (1292) går det att ställa EM fokus med dessa fjärrkontroller också.

:(

Postad 31 december 2004 - 11:27

Unregistered5d818bab
  • Unregistered5d818bab
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag måste oxå fixa en dosa till min sony 1272

Ny orginal kostar 390 dollar plus frakt och det är mer än jag gav för min 1272á :)

Postad 31 december 2004 - 15:18

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
frallan: Grymt skall kolla läget på det med HTR-2
Tackar igen o gott nyy då ;)

mrHutha: Jag tavkar för ditt erbjudande som kan vara bra att veta om nu när det är dags att lösa detta irritationsmoment ;)

bagaren: Ojdå du kom billigt undan får jag säga :ph34r:

Postad 31 december 2004 - 16:03

Unregistered5d818bab
  • Unregistered5d818bab
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
en 1272 är inte värd så mycke mer i mina ögon
har ju haft endel andra pj´ar med em fokus

hittade den på hifimagasinet för 3kkr i höstas det är en nödlösning tills min pg9xtra är lagad. den behöver ett nytt avlänknings kort och psu

Någon som har en skrotad pg 6/9xtra hör av dig isåfall

mvh
bagaren
[email protected]
073-5010380

Postad 01 januari 2005 - 14:14

Unregistered4be98f4b
  • Unregistered4be98f4b
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
En liten fråga till er som har gjort en profsbalansering av gråton och färger.
om ni höjer brightnes mycket drar "dimman" åt något håll i färgskalan eller blir det bara vitare? min drar lite åt det gröna... vilket jag tror hör ihop med att svart inte blir svart om det finns ljusa parier med i bilden. det blir liksom ett svagt ljus över hela rastret som förstör det fina djupet i bilden.
om det inte är så mycket ljusa bitar i bilden så är svärtan väldigt bra

Jag har funderat på om det beror på att projektorn inte är jordad. jag har nämligen bara ett jordat uttag i köket och vill inte jorda dator och allt via monitorkabeln till projektorn.

Ev. kan G2 vara problemet, men jag läste ett tips om att man skulle ställa brightnes på 50 och contrast på 0. Visa en helt svart bild från något testprogram sedan höja G2 tills rastret precis börjar lysa. Det visade sig att G2 före var väldigt lågt ställd och att det blev mer detaljer i mörka delar av bliden efter.
Nu är brightnes på 44 och contrast runt 50-60 när jag tittar på film

Postad 01 januari 2005 - 15:10

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva hjälp med troligtvis en färgkalibrering. För jag har inget wear på tuberna. Har tagit av linserna och kollat. men när det blir vita scener så är det vitt i mitten men blir lite missfärgat på sidorna. Kan kanske bero på contrast inställningen också?

Sen hjälpte KING mig med g2 för ett tag sen, fan va mycket bättre bilden blev :ph34r:

Redigerat av Unregistered992, 01 januari 2005 - 15:13.

Postad 01 januari 2005 - 16:24

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Jag har kommit på en bra sak som man ska göra när man ställer skärpan. Ni kanske vet om det redan men jag kom på det nu. När jag har projjen på 1080i så är all text mm pytteliten på datorn. Jag började studera bilden och kom fram till att fokusen var ganska dålig. så jag började pilla lite och bilden blev ganska bra. När jag sedan slog över till 1280x720 som jag brukar ha så var skärpan sjukt bra!!! den var visserligen bra före också men nu är den riktigt super :ph34r:

Redigerat av Unregistered992, 01 januari 2005 - 16:25.

Postad 01 januari 2005 - 18:12

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Vi fick ett tips av R.Bauer.
Köpa sådana plast bitar som används vid proffsljussättning i studios.
Dessa går att klippa till och så att säga fixa sin egna colorcorrected lens.

Enligt honom så är det inte ett problem.

Mvh

Redigerat av The Hulk, 01 januari 2005 - 18:13.

Postad 01 januari 2005 - 19:07

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Vi fick ett tips av R.Bauer.
Köpa sådana plast bitar som används vid proffsljussättning i studios.
Dessa går att klippa till och så att säga fixa sin egna colorcorrected lens.

Enligt honom så är det inte ett problem.

Mvh

Det skriver wiik om HÄR

Redigerat av Unregistered992, 01 januari 2005 - 19:07.

Postad 02 januari 2005 - 14:07

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Tjena alla CRT ägare.

Går i tankar att köpa projektor, så har jag sett att där är en del som säljer CRT begagnade för en rätt så billig peng.
Min fråga är vad finns där för nackdelar med CRT som inte dom andra "små" projektorerna har.

Postad 02 januari 2005 - 17:37

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tjena alla CRT ägare.

Går i tankar att köpa projektor, så har jag sett att där är en del som säljer CRT begagnade för en rätt så billig peng.
Min fråga är vad finns där för nackdelar med CRT som inte dom andra "små" projektorerna har.

Massor! Tunga som f-n - MINST 50 kg!!! Stora o oerhört svåra att gömma undan. Dom är dessutom mkt svåra att ställa in men man kan få en anständig bild utan särskilt mkt inställningar. Det handlar om att ställa in optik - svårt, elektronik (mjukvarustyrd) - lätt, färger/gråskala - egentligen oerhört svårt men här kanske inte skillnaden ändå är SÅ stor mot digitala. Projektorns fysiska position i förhållande till duk är nära nog en vetenskap, iaf kompromisslös: Ingen (!!!) avvikelse alls i sidled och begränsad i höjdled. Noga med avstånd till duk (relateras till bl.a dukens storlek)
Fördelar: Hög upplösning även på billiga maskiner. Mkt god svärta o organisk levande bild. Det är ROLIGT att pyssla med dessa maskiner då man alltid med varje inställning belönas med en ytterligare (lite) bättre bild. Ungefär som att stämma ett instrument.
Pga tyngden: stöldsäkra :D Billiga reservdelar o "aldrig" lampbyten (kolla dock noga skicket på den pj du köper).
EN annan fördel är att CRT-folket håller ihop o hjälper varann.

Postad 02 januari 2005 - 18:14

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0

Tjena alla CRT ägare.

Massor! Tunga som f-n - MINST 50 kg!!! Stora o oerhört svåra att gömma undan. Dom är dessutom mkt svåra att ställa in men man kan få en anständig bild utan särskilt mkt inställningar. Det handlar om att ställa in optik - svårt, elektronik (mjukvarustyrd) - lätt, färger/gråskala - egentligen oerhört svårt men här kanske inte skillnaden ändå är SÅ stor mot digitala. Projektorns fysiska position i förhållande till duk är nära nog en vetenskap, iaf kompromisslös: Ingen (!!!) avvikelse alls i sidled och begränsad i höjdled. Noga med avstånd till duk (relateras till bl.a dukens storlek)
Fördelar: Hög upplösning även på billiga maskiner. Mkt god svärta o organisk levande bild. Det är ROLIGT att pyssla med dessa maskiner då man alltid med varje inställning belönas med en ytterligare (lite) bättre bild. Ungefär som att stämma ett instrument.
Pga tyngden: stöldsäkra :D Billiga reservdelar o "aldrig" lampbyten (kolla dock noga skicket på den pj du köper).
EN annan fördel är att CRT-folket håller ihop o hjälper varann.

Hehe :blink: trevligt!
Men om man skulle haft ungefär 80 tums storlek, hur långt ifrån måste då projektorn vara. (platsbrist)

Postad 02 januari 2005 - 21:59

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tjena alla CRT ägare.
Men om man skulle haft ungefär 80 tums storlek, hur långt ifrån måste då projektorn vara. (platsbrist)

Jag skulle säga ungefär 2,5 m, ev lite drygt, men det är väldigt mkt mellan tummen o pekfingret, but just to give an idea! Allt det här beror på rörens skick, märke & optik. Du KAN ha den längre bak men då utnyttjar man antagligen dåligt rör-ytan.

Postad 03 januari 2005 - 07:18

Skyline
  • Skyline
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Väntar nu på en barco BD 808s.
Behöver lite tips, tack.
Deb skall tak monteras, det är betong tak.

Letar också efter en ljudtransparent duk med en bredd på ca: 253 cm.
Då det kommer att vara ett fönster och en centerhögtalare bakom duken.

Har bara hittat ClearPix2 från http://www.screenresearch.com.
Den kostar 37000:- vilket är lite mycket för mig. Grymt bara duk iallafall.

ONE Acoustic från www.bjurab.se största dukvar bara 230cm bredd (bildytan).

Vet ni någon ljudtransparent duk på ca 250 cm bredd? och vara man kan köpa den.

Postad 04 januari 2005 - 01:31

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
iGroucho: Jag har gjort en komplett nollning av projjen och en ominstallation för att se ifall magneterna var off och självklart så var dom ju det :P . Den gröna är rund och fin med en i prick precis i mitten. Kör man focus upp ner så rör den sig inte och "blobben" växer ut fint och jämt ur den. Den röda sitter "pricken" uppe i högra hörnet på alla "blobbar" och den växer fram med en flamma och fyttar sig rejält med focus. Det blå var Astig väldigt galet på men med elektronisk kunde man justera det hyffsat bra.
Har nu skrivit ut några guider för att pilla med magneterna(etech och det *.Doc dokument som du länkade till på AVS) och kommer att göra det under helgen(återkommer med resultatet :rolleyes: ).
En annan lite konstig grejj jag upptäkte nu vid "nollningen". Har haft min projje inställd för 1280x720(det jag använt för att installera den med) och sedan har jag gjort ett minne till för 1080i. MEN nu efter denna nollningen så får inte hela 1080i bilden plats innom rastret oavsett om jag ändrar retrace mellan long/short och det gjorde den innan? Om jag väljer att slopa halva START-knappen så kan jag inte se nånting av ikonerna i nedre högra hörnet och fortsätter jag att flytta med phaze så att hela start försvinner då börjar det dyka upp på andra sidan..Vad har hänt eller vad missar jag?

Postad 04 januari 2005 - 09:14

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

iGroucho: Jag har gjort en komplett nollning av projjen och en ominstallation för att se ifall magneterna var off och självklart så var dom ju det :) . Den gröna är rund och fin med en i prick precis i mitten. Kör man focus upp ner så rör den sig inte och "blobben" växer ut fint och jämt ur den. Den röda sitter "pricken" uppe i högra hörnet på alla "blobbar" och den växer fram med en flamma och fyttar sig rejält med focus. Det blå var Astig väldigt galet på men med elektronisk kunde man justera det hyffsat bra.
Har nu skrivit ut några guider för att pilla med magneterna(etech och det *.Doc dokument som du länkade till på AVS) och kommer att göra det under helgen(återkommer med resultatet B) ).

Är man pervers om man på ngt sätt njuter av att finna ngt sånt? För då kan man ju ana hur mkt mer som finns att hämta efter en hardware setup! Det låter som du kommer ha riktigt kul (jag menar verkligt kul) de närmaste dagarna. Följ min enkla steg-för-steg manual med att pricka ut duk-mitt, centrera raster, justera toe-in o sdn jobba in rastret mot centrum. Men - som sagt - det det läge på rastret som ger BÄST flare som gäller. Men du bör kunna hitta det med ibl mkt arbete, med rastret exakt i mitten.
(MP är en lustig typ: först kastar han sig in i debatten o sprider allmän förvirring för den stackare som öppnade upp tråden o sdn säger han i stort sett exakt samma sak som jag sagt i ett antal inlägg innan. Men han är oxå känd för sitt gigantiska ego! Erkänt duktig men tyvärr rätt hopplös enligt några som jag känner over there...)

Postad 04 januari 2005 - 10:14

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Japp, den debatten var lite småkul :D :D .
Jo vi crt folk är nog lite "skadade" och jag försöker inte ens förklara för min omgivning. Min sambo tycker att jag är sjuk som sitter och kollar på ett rutnät mitt i natten och gör nånting som hon inte tycker påverkar något alls :D . "-Hur fan kan du tycka det där är KUL :D " B)
Skrev ut guiderna på jobbet igår och fick en del frågor ang vad e det där..Ojoj nu blir man idiotförklarad.
Jo det är såhär i projjen så sitter det magneter som styr strålen som ritar bilden(och ca 40.000Volt några cm från där jag pillar) och dessa vill jag ställa in bättre än det är gjort innan..Hmm OK, varför? :)

Postad 04 januari 2005 - 16:26

Unregistered5d818bab
  • Unregistered5d818bab
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Det finns inga genvägar till den perfekta bilden

Vi crt folk(läs dårar om ni vill) har en del kontiga nöjen enligt andra.

Men dom förstår inte bättre B)

Ska beställa psu och avläkningkort ifrån curt palme till men nec iallafall
Mycke trött på min suddiga sony 1272

God fortsättning på er

bagaren

Postad 04 januari 2005 - 16:38

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0

Men han är oxå känd för sitt gigantiska ego!

-Amen till det!

Mycket knepig at ha att göra med, tyvärr, eftersom hans kunnande trots allt, vad jag kan bedöma, är stort!

Meningslöst inlägg kanske men jag fick vänta över ett halvår på mitt moddade kort och det krävdes mycket lirkande innan jag fick hem det! B) Man fick bocka å buga i all oändlighet!..

Postad 04 januari 2005 - 22:46

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Så nu har jag löst en Nad Htr-2 som min nya fjärr till Sony 1292 nu var det bara det där med att fixa en fjärr för nos mot nos.
Vi hade en kabel till den på jobbet men den har vi lyckats slarva bort typiskt jaja,..

Postad 04 januari 2005 - 22:49

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
SkyLine: Kör ett PM till mig om du vill ha en Clearpix2 duk har ev en lösning till dig =)

Dvs om du är intresserad ?

mvh

Postad 05 januari 2005 - 00:14

Unregistered5d818bab
  • Unregistered5d818bab
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Hulk
Kan du tanka ur dosan med den kaben och lägga in i en dosa till??

Jag vill oxå ha en iså fall

Tack på förhand

bagaren

Postad 05 januari 2005 - 09:11

ÖrjanB
  • ÖrjanB
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hallå i stugan!
Har en fråga angående flare. Hur skarpa "dots" kan man få egentligen?
(förutsatt att allt är inställt som det ska med optisk focus och centrerat raster och på millimetern inställd proj)
Kan man få bort flare totalt eller finns det lite hur mycket än man justerar?

Måste tacka för en mycket trevlig tråd =)

Edit: Har ni några tips på hur man på ett bra sätt kan se vad man gör på duken samtidigt som man har en hand nere i prollen och pillar, utan att behöva ha en poolare som hojtar bättre o sämre till en? =)
Har sett att sen del använder kikare (vilket är lite svårt att hålla still)
Sedan är det en del som riggat upp videokameran och har en tv framför sig och kollar in den när man justerar...
Hur gör ni?

Redigerat av ÖrjanB, 05 januari 2005 - 09:21.

Postad 05 januari 2005 - 13:54

Unregistered7f24758e
  • Unregistered7f24758e
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
...Hur mycket röntgenstrålning får vi i oss extra vi som sitter vid crt-projjarna tusentals timmar? Mer än från en TV eller crt-dator? Det finns en del skrivet på AVS om detta men jag har inte hittat något helt lugnande inlägg.. ;)

Postad 05 januari 2005 - 14:01

ÖrjanB
  • ÖrjanB
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

...Hur mycket röntgenstrålning får vi i oss extra vi som sitter vid crt-projjarna tusentals timmar? Mer än från en TV eller crt-dator? Det finns en del skrivet på AVS om detta men jag har inte hittat något helt lugnande inlägg.. 

Ähhh! Det är smällar man får ta =)
Tror inte att det är så bra med Martin Logan heller.... När jag hade sl3:orna vägg i vägg med datorn så började datorhögtalarna spela samma musik som SL3:orna.. ;)

Redigerat av ÖrjanB, 05 januari 2005 - 14:02.

Postad 05 januari 2005 - 15:26

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
The Hulk,

Har jag förstått det rätt att Hifiklubben har generalagenturen för NAD i Sverige och att du arbetar åt dem?

I så fall kanske du skulle kunna be någon på ditt jobb att skicka ett mail till NAD och fråga om pin-konfigurationen för HTR-2:ans seriella kontakt?

Jag har inget emot att bygga en egen kabel för att kunna lägga upp Sony-koderna här i tråden. Kräver naturligtvis att även de som vill använda koderna bygger sig en egen kabel men det borde vara enkelt bara man vet hur man ska koppla kontakten.

Eller kanske någon annan kan svara på om det går att mäta sig fram till vilka stift som är vad eller eventuellt hur skadlig en felkoppling kan vara för källan/mottagaren?

Postad 05 januari 2005 - 19:07

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
frallan: Det stämmer, de har agenturen och ja jag jobbar där i Gbgs butiken.
Jag hade som sagt en sådan kabel men kan beställa en till då den är borttappad :rolleyes:

Dock så vet jag itne leveranstid och har jag fattat rätt så är det bara mjukvara för projjen man kan programmera och inte för apparater detta är INTE bekräftat så om du har luskat eller kan så vore det tacksamt.

Har taskigt med tid nämligen samt är lat (ingen bra kombo :P )

Tack på förhand.

Mvh

The Hulk

Postad 05 januari 2005 - 19:56

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
The Hulk,
Jag menar inte att man ska koppla HTR-2 till projektorns serieport. Jag tänkte koppla HTR-2 till datorns com-port för att via NAD's program kunna ladda över kommandona till en fil. Den filen går sedan att posta här för er andra att ladda ner och sedan programmera era HTR-2 med.

Programmet finns att ladda ner gratis från NAD's hemsida men jag saknar som sagt kabeln att ansluta mellan datorn och HTR-2. Får jag reda på hur serieporten på HTR-2 är kopplad kan jag tillverka mig en egen kabel.

:rolleyes:

Postad 05 januari 2005 - 20:19

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Beställer en sådan då :rolleyes:

Postad 06 januari 2005 - 03:17

Unregistered5d818bab
  • Unregistered5d818bab
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Tack frallan och hulk

då kanske kag slipper stå i soffan för att slå av och på min pj snart

bagaren

Postad 06 januari 2005 - 12:18

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Har kanskje vært diskutert, men jeg trenger en god kilde for justering av fokus.
Jeg har DVE, vet ikke om der er noe på den der kan brukes ?
Med testpatterns synes jeg bildet fra kilden blir litt uskarpt......
Har ingen dvd brender, men har jo Philips testpatterns på computer, kan bare ikke tilslutte computeren til projektoren....
har en Philips dvd 963SA men trenger en-eller-anden dvd til bruk ved justering av fokus. Må helst ikke være noe hvor jeg må sette dvd spilleren på pause, da synes jeg også bildet blir uskarpt.....

Postad 06 januari 2005 - 15:20

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Går det inte att använda projektorns inbyggda ME-mönster? Eller går det inte att lägga ovanpå (superimpose) den källa du använder på D50:an så att bilden visas med de exakta frekvenser källan använder?

Postad 07 januari 2005 - 04:42

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Ni missar väl inte våran HDTV kväll hoppas jag ?

<_<

HDTV AFTON I GBG

Postad 07 januari 2005 - 07:23

ÖrjanB
  • ÖrjanB
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Har kanskje vært diskutert, men jeg trenger en god kilde for justering av fokus.

Har du läst Guy Kuo Focus Manual ?

Postad 07 januari 2005 - 12:34

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Ja, har denne. Jeg må kjøpe en kikkert der kan fokusere på 2 meters avstand.
Men, kanskje det også er filmene, jeg vet ikke, men det virker som om der er litt forskjellig fokus fra testpattern og så når en film ruller, og dette kan jo ikke passe egentlig. Kan bare sige, at Sony siger at ME bokstavene er oppdelt i "dots" og man skal kunne se disse "dots" i bokstavene, det kan jeg ikke få til......., bruker ME pattern med mørk bakgrunn.
Jeg er sikkert bare hyper kritisk, men som alltid, man kan alltid få det bedre jo....
Jeg har ikke rørt EM, vet ikke helt hvordan dette virker på min D50. Lurer på om de "dots" kommer frem hvis jeg justerer på EM kontrollene ??

Postad 07 januari 2005 - 19:02

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Nu är det ett tag sedan jag såg en D50 men jag tror inte Focus-knapparna har någon funktion eftersom projektorn inte har EM fokus.

Det ska däremot inte vara några problem att se de punkter (dots) som ME-mönstret är uppbyggt av om du visar en oskalad bild från en DVD-spelare. Kan du inte se dessa punkter (åtminstone i det röda och gröna mönstret) är antingen den optiska eller elektriska fokuseringen felinställd.

Det normala förfarandet när man gör grundinställningarna på en nyare Sony CRT-projektor är att göra dessa utan extern signal och i stället använda den interna P2-signalen (fH=31,5 KHz, fV=60 Hz) för att sedan kopiera över dessa inställningar till alla andra frekvenser. Har du nyare firmware går det även att kopiera mellan olika videominnen.

I vilket fall som helst, punkterna i ME-mönstret ska vara synliga när du visar P2-signalen. Är bilden så mycket ur fokus att du inte ser dessa punkter kan du visa den interna oscillatorns P1- (24,8 kHz) eller P0-signal (15,7 kHz). Ser du inte punkterna när du visar P0-signalen och de inte blir synliga när du ändrar den optiska fokusen fram och tillbaka så är troligtvis G4 eller magneterna för astigmatism rejält felinställda.

Redigerat av Unregistered595b73fd, 07 januari 2005 - 19:03.

Postad 08 januari 2005 - 00:07

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Takk frallan. Ja, da vet jeg inte helt, men, noe andet, du gav mig en link til vidya, med D50 manualer, den nettside er nede tror jeg.
Har ellers fulgt den convergens manual der var fra CinemaServices (tror jeg det var) og den er helt kanon,med den teknikk er det lett å få helt perfekt convergens !!

Postad 08 januari 2005 - 20:44

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Ser du punkterna ME-mönstret är uppbyggt av när du visar P0, P1 eller P2-signalerna?

Du kan välja mellan dessa signaler under menyn Service Setting / Int. Osc Pattern. Se först till att vara i 'Service Mode' och välj en Input utan signal, t.ex. Input B ifall du bara har ett kort (Input A).

Postad 08 januari 2005 - 21:33

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Eh, vet ikke helt, må se. Uten signal, dvd spiller slått av, da ser jeg ikke dotsene oppe ved duken, samme resultat med signal på inngangen.
En anden ekspert sagde jeg skulle give D50´en 576p signal, altså vise en egnet "fokus kilde" via dvd spilleren, se inn i røret med solbriller på og da stille elektrisk fokus (potmetrene på siden) og når det er bra da stille på mekanisk fokus.
Med "egnet fokus kilde" vet jeg ikke helt. Det er vel bedst med noe tekst, men hvor finder jeg dette ? Jeg har DVE dvd´en, kanskje der er noe på den jeg kan bruke ?

Postad 09 januari 2005 - 10:33

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Vad är det för fel på att använda fosfor-metoden, dvs Kuos metod från Holy Focus??? Även om vissa auktoriteter diskuterar om den är så ABSOLUT exakt så duger den för oss dödliga användare.

Postad 09 januari 2005 - 11:54

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Vad är det för fel på att använda fosfor-metoden, dvs Kuos metod från Holy Focus??? Även om vissa auktoriteter diskuterar om den är så ABSOLUT exakt så duger den för oss dödliga användare.

Tyvärr är det väl så att detta mönster eller grynighet i fosforn är ganska väl synligt även om den optiska inställningen är något ur fokus. För min egen del passar metoden utmärkt för grundinställning av optisk fokus men för finjustering och inställning av scheimpflug får jag bättre resultat vid användning av testmönster.

Postad 09 januari 2005 - 21:00

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tyvärr är det väl så att detta mönster eller grynighet i fosforn är ganska väl synligt även om den optiska inställningen är något ur fokus. För min egen del passar metoden utmärkt för grundinställning av optisk fokus men för finjustering och inställning av scheimpflug får jag bättre resultat vid användning av testmönster.

Jag håller med dig o det var därför jag oxå framhöll att metoden kanske har ngn svaghet. Om G Kuo rek den bör den ju duga. Precis som du säger är den bra för att hamna rätt i omfång men det kan vara, särskilt vid enklare optik, trixigt att få till det exakt. Tveklöst har många haft fantastiskt gott att säga efter att ha använt P-metoden.
P-metoden rek faktiskt JUST för Scheimpflug!

Redigerat av Unregisteredc6836985, 09 januari 2005 - 21:01.

Postad 10 januari 2005 - 10:18

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Har prøvd å stille litt på potmetrene på siden til elektrisk fokus, men det var bortkastet tid. For det første stod de perfekt, og for det andre er de utrolig sensitive, bare man rører ved de ser man forandringer i fokus.
Så, det får bare bare blive som det er nu, kan ikke se hvordan det skulle blive bedre egentlig.
Har kanskje litt problemer med generel fokus i toppen av hvert hjørne av duken men ellers har jeg gitt opp det med "dotsene". Jobbet med scheimplug i en time igår kveld.....

Tenkte litt på dette med duken til crt. Har en duk fra Euroscreen må det være, kjøbt ved Quality Screen i Danmark. Denne er ikke lystett. Man ser noe lys gå igjennom duken og dette rammer jo veggen bak duken. Har dette noe å si ?
Skal jeg henge opp sort filt bak duken ?

Postad 11 januari 2005 - 16:53

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
[quote name='frallan' date='Jan 7 2005, 19:02 ']Det normala förfarandet när man gör grundinställningarna på en nyare Sony CRT-projektor är att göra dessa utan extern signal och i stället använda den interna P2-signalen (fH=31,5 KHz, fV=60 Hz) för att sedan kopiera över dessa inställningar till alla andra frekvenser. Har du nyare firmware går det även att kopiera mellan olika videominnen.

Frallan
Hur gör du när du kopierar inställningar till andra videominnen.

Redigerat av jimmy ax1, 11 januari 2005 - 16:54.

Postad 15 januari 2005 - 10:32

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Jag använde kanske fel term, jag menade att man med nyare firmware kan kopiera och radera olika input-minnen (registration osv). Detta gör man i de vanliga menyerna i 'Special Serviceman Mode'. Själv har jag en gammal firmware och har inte heller några planer på att byta. Med nyare firmware (1.10 och uppåt) får man bättre minnesfunktioner men förlorar möjligheten att ställa G2.

Det enda sättet jag kan kopiera inställningar till andra minnen (med gammal firmware) är att spara inställningar som 'Service Data' i stället för 'User Data'. För att få frågan om man vill spara inställningarna som standard för alla inputs gör man inställningarna utan extern signal och håller in Memory knappen i mer än 5-10 sekunder. Värt att notera är att ifall man inte ändrat någon inställning tror jag inte att man får frågan.

När det gäller videominnena vet jag inte om dessa går att kopiera även om man har nyare firmware. Detta kanske beror på att det är så få och enkla inställningar man sparar i videominnena, exempelvis inställning av AR, ljusstyrka och kontrast för en RGB-signal.

Har du ny eller gammal firmware?

Postad 16 januari 2005 - 12:46

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Frallan
Jag kollade i min G-70 då står det så här.
Rom ver
M: 1.10 S1: 1.11
S2: 1.10 S3: 1.00
Betyder det att jag har version 1.10?

Postad 16 januari 2005 - 19:20

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Betyder det att jag har version 1.10?

Ja, 1.10 eller 1.11, jag minns inte vilken av versionerna som är vad.

I vilket fall som helst så har 1.10 en extra service-meny. Du kommer åt den genom att först gå in i den vanliga service-menyn (enter-enter-upp-ner-enter). I service-läge kan du sedan trycka enter-enter-vänster-höger-enter för att komma åt Special Service-menyn.

Det ska finnas en sida i menyn kallad Memory, den ska det gå att gå in i när man är i 'special-läget', detta för att kunna kopiera och radera minnen. Det ska även gå att låsa minnen så att de inte går att skriva över av misstag. Jag har som sagt inte tillgång till denna meny själv så mer vet jag inte.

Du får gärna berätta mer vad som skiljer menyerna åt. :rolleyes:

Postad 16 januari 2005 - 22:55

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0

I vilket fall som helst så har 1.10 en extra service-meny. Du kommer åt den genom att först gå in i den vanliga service-menyn (enter-enter-upp-ner-enter). I service-läge kan du sedan trycka enter-enter-vänster-höger-enter för att komma åt Special Service-menyn.

Hahaha nån mer än jag som får grymma flashbacks till det härliga 80-talet då man satt och spelade Life Force till NES och skulle fuska fram 29 liv? =)

Upp-Upp-Ner-Ner-Vänster-Höger-Vänster-Höger-B-A-Start

Ah vad nostalgisk jag blev nu. =)

Postad 17 januari 2005 - 04:57

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Upp-Upp-Ner-Ner-Vänster-Höger-Vänster-Höger-B-A-Start

Din knappkombination fungerade perfekt till min Sony, mina rör har nu evigt liv!

:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.