* Officiell tråd - MediaPortal *
831 svar till detta ämne
Postad 18 March 2007 - 17:23
J-R
-
J-R
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej,
Ingen respons så jag hackade in ECM PID:arna direkt. Använde WinCS för att få PID:arna. Nu fungerar krypterade kanlerna också, nästan..
Har inget ljud på Discovery, är säkert en inställning men har inte haft tid att exprimentera ännu.
Har nån något förslag så är det uppskattat!
//JR
Postad 18 March 2007 - 19:09
Marco9000
-
Marco9000
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Tjenare! Jag har varit oförskämd... Tack för tipsen om EPG-grabbers, jag använder för tillfället TV-grabber eftersom det var enklast att sätta upp. Det är dock lite segare än o2grabber (spelar egentligen ingen roll), å andra sidan verkar det updateras vilket o2grabber inte gjort på länge. Nu saknar jag bara 9:an, Yle 24 och öppna kanalen (om den har någon tablå). Så det är ett fall framåt.  Så tack för tipsen nima01 och lar282! Sedan tänkte jag skulle passa på att fråga alla er som har ComHem, Fire/DTV eller Floppy/DTV. Jag funderar på att skaffa en Conax CAM från Kjell.com ( denna). Jag har sett i en tråd hos mediaportal (har jag för mig) där det står att combon fungerar med Twinham-kort. Dock funderar jag på om någon har testat denna combo? Det borde fungera men man vet aldrig. Om det är någon som testat denna CAM så undrar jag också hur många kanaler man kan spela in med den parallellt, den på Dustin skall klara fem stycken har jag sett men denna har jag inte hört något om.  Hoppas någon annan har testat denna kombo och kan ge mig ltie feedback, det är mycket intressant för min del. edit: lade till tacket i början av inlägget
Redigerat av Marco9000, 18 March 2007 - 19:50.
Postad 18 March 2007 - 20:55
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Någon som vet hur jag ska göra enklast för att kunna spela upp mina DVD-filmer från hårdisk i MP? Har en del i *.img-format och några i *.vob.
Är inte främmad för att packa upp img-filerna för att få det att funka, men jag lyckas inte få igång vob-filerna heller. Snälla upplys mig.
Postad 19 March 2007 - 13:10
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Någon som vet hur jag ska göra enklast för att kunna spela upp mina DVD-filmer från hårdisk i MP? Har en del i *.img-format och några i *.vob. Är inte främmad för att packa upp img-filerna för att få det att funka, men jag lyckas inte få igång vob-filerna heller. Snälla upplys mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Har aldrig råkat på .vob-filer som annat än undertexter (då mha vobsub-programmet). .img klarar man dock lätt av genom att installera Daemon toolsGå sedan in i MP setup - General settings och välj hur din daemon är installerad.
Postad 19 March 2007 - 13:17
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Stoffe: Med en virtuell DVD-enhet som Daemon tools bör det gå bra att mounta img-fil så att datorn tror att det är en skiva. Om inget annat funkar så bör detta i alla fall funka. (Jag kör inte mediaportal).
Marco: När det gäller FireDTV-C och Conax-modulen från kjell så funkar den kombinationen för comhem åtminstone i DVBViewer för en kanal. Jag kör som sagt inte mediaportal och spelar inte in fler kanaler samtidigt.
Postad 19 March 2007 - 13:20
Marco9000
-
Marco9000
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Marco: När det gäller FireDTV-C och Conax-modulen från kjell så funkar den kombinationen för comhem åtminstone i DVBViewer för en kanal. Jag kör som sagt inte mediaportal och spelar inte in fler kanaler samtidigt.
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter bra det, fungerar de två tillsammans i DVBViewer så skall det inte vara något problem i Mediaportal heller tycker jag. Sedan får jag väl testa huruvida man kan spela in kanaler från samma transponder när prylarna trillar in hemma. Jag återkommer när jag har testat runt lite (kan nog dröja en vecka eller två).
Postad 19 March 2007 - 14:42
Unregisteredd52d090e
-
Unregisteredd52d090e
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Någon som vet hur jag ska göra enklast för att kunna spela upp mina DVD-filmer från hårdisk i MP? Har en del i *.img-format och några i *.vob. Är inte främmad för att packa upp img-filerna för att få det att funka, men jag lyckas inte få igång vob-filerna heller. Snälla upplys mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har för mig att du ska kunna avända .vob-filer genom att fejka en dvd-filstruktur. Alltså under Dina Filmer\Filmnamnet\VIDEO_TS\Filmfilen.vob Jag är inte helt 100, men jag har för mig att det ska gå.
Postad 20 March 2007 - 10:43
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlägg
Tjenare!
Jag har varit oförskämd... Tack för tipsen om EPG-grabbers, jag använder för tillfället TV-grabber eftersom det var enklast att sätta upp. Det är dock lite segare än o2grabber (spelar egentligen ingen roll), å andra sidan verkar det updateras vilket o2grabber inte gjort på länge. Nu saknar jag bara 9:an, Yle 24 och öppna kanalen (om den har någon tablå). Så det är ett fall framåt.  Så tack för tipsen nima01 och lar282!
Sedan tänkte jag skulle passa på att fråga alla er som har ComHem, Fire/DTV eller Floppy/DTV. Jag funderar på att skaffa en Conax CAM från Kjell.com (denna). Jag har sett i en tråd hos mediaportal (har jag för mig) där det står att combon fungerar med Twinham-kort.
Dock funderar jag på om någon har testat denna combo? Det borde fungera men man vet aldrig.
Om det är någon som testat denna CAM så undrar jag också hur många kanaler man kan spela in med den parallellt, den på Dustin skall klara fem stycken har jag sett men denna har jag inte hört något om. 
Hoppas någon annan har testat denna kombo och kan ge mig ltie feedback, det är mycket intressant för min del.
edit: lade till tacket i början av inlägget
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har testat med den CA-modulen och jag kan spela in/titta på två kanaler samtidigt med den i Mediaportal.
Postad 22 March 2007 - 15:34
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Tack för alla svaren grabbar! Fick det till att funka med Daemon tools och *.img-filer. Ska testa rådet med filstruktur för *.vob också.
Postad 30 March 2007 - 07:52
poffe
-
poffe
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tjenare!
Lite frågor till er som kör ZoomPlayer som extern mediaplayer i MP. Hur har ni satt upp launch parametrarna? Jag kör med:
/F /DVD %filename% ---> Fullscreen i DVD mode.
Men när jag spelat klart filmen så vill jag återvända till MP, hur får man till det? Jag har provat med /Q men det funkar inte.
Ni som kör med ZoomPlayer + FFDSHOW vilka inställningar (guider) tycker ni gav bäst resultat?
MVH Per-Ola
Postad 30 March 2007 - 08:11
gnagis
-
gnagis
-
Rookie
-
3 inlägg
har problem att ens få det funka för mig, får error när den scanar efter kanaler.. på 100% säger den error pure vital function eller nått sådant och stendör utan att spara några inställningar.
någon annan som fått detta problem ?
Postad 30 March 2007 - 08:24
Marco9000
-
Marco9000
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Tjenare!
Sedan tänkte jag skulle passa på att fråga alla er som har ComHem, Fire/DTV eller Floppy/DTV. Jag funderar på att skaffa en Conax CAM från Kjell.com (denna). Jag har sett i en tråd hos mediaportal (har jag för mig) där det står att combon fungerar med Twinham-kort.
Dock funderar jag på om någon har testat denna combo? Det borde fungera men man vet aldrig.
Om det är någon som testat denna CAM så undrar jag också hur många kanaler man kan spela in med den parallellt, den på Dustin skall klara fem stycken har jag sett men denna har jag inte hört något om. 
Hoppas någon annan har testat denna kombo och kan ge mig ltie feedback, det är mycket intressant för min del.
edit: lade till tacket i början av inlägget
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har testat med den CA-modulen och jag kan spela in/titta på två kanaler samtidigt med den i Mediaportal.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag handlade en CAM hos Kjell och det var inte den de har på sidan.  Sedan handlade jag en annan CAM (från Dustin) som inte heller var den jag ville ha. Båda två är Digiality CAM:ar som jag inte får att fungera med SmartWi. Skall försöka testa lite mer i helgen, det finns tydligen folk som fått SmartWi att fungera med denna CAM och Fire/DTV-C. :|
Postad 03 April 2007 - 09:33
mrspurs
-
mrspurs
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Är det någon som har lyckats att få till Undertexter på kanaler såsom Canal+, animal planet etc? Jag lyckas inte med det när jag kör Mediaportal via boxer.
Postad 03 April 2007 - 12:20
Marco9000
-
Marco9000
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jag handlade en CAM hos Kjell och det var inte den de har på sidan.  Sedan handlade jag en annan CAM (från Dustin) som inte heller var den jag ville ha. Båda två är Digiality CAM:ar som jag inte får att fungera med SmartWi.
Skall försöka testa lite mer i helgen, det finns tydligen folk som fått SmartWi att fungera med denna CAM och Fire/DTV-C. :|
<{POST_SNAPBACK}>
Det fungerade ypperligt faktiskt, bara jag hade flyttat min Fire/DTV från datorns chassie och lade den på TV-bänken så funkade det bättre. Nu skall jag bara försöka placera sändare och mottagare så att jag kan gömma min Fire/DTV utan problem.
Postad 06 April 2007 - 17:14
mimo_424
-
mimo_424
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag e nyfiken på vilka skinn ni använder, själv använder jag Spinsafe resolve dock har jag inte kunna få reflektionerna och funka , använder senaste SVN, nån med samma problem?
Postad 07 April 2007 - 02:19
nEE
-
nEE
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
testade precis, fick reflektionerna att funka fint med senaste svn.
men jag tyckte dock inte skinnet var så vackert, gillar inte den dära mörkblåa bakgrunden...
Smaken är som baken
Postad 07 April 2007 - 10:26
mimo_424
-
mimo_424
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
jasså? men har du reflektion på film och albumikonerna i musik och film sektionen? för det e detta som inte funkar hos mig, relfektion vid filmstrip view http://www.team-medi...,1/key,4/hit,1/
Postad 07 April 2007 - 14:37
nEE
-
nEE
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
iofs, där såg det för jäklit ut. Det ser fint ut i mp tv-series pluginnen dock http://www.eclipse-wow.net/mp.jpg
Postad 07 April 2007 - 21:29
Unregistered9283cbe0
-
Unregistered9283cbe0
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det någon som har lyckats att få till Undertexter på kanaler såsom Canal+, animal planet etc? Jag lyckas inte med det när jag kör Mediaportal via boxer.
<{POST_SNAPBACK}> http://forum.team-me...54&postcount=79  . Senaste versionen ligger i en fil som slutar på _04.zip och så får du skriva rätt filnamn (utan _release) när du registrerar filtret. I övrigt ska det nog funka, jag har dock själv inte testat.
Postad 15 April 2007 - 16:49
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Det här verkar bra: We're pleased to announce that we're working on a webinterface for tvserver3. With the webinterface you can control your tvserver over the internet using a normal webbrowser. You can view the tvguide, schedule recordings and more.
So far you can view the TV Guide, schedule recordings, modify existing recordings, view schedules, and view upcoming recordings.
Postad 16 April 2007 - 13:00
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Hallå ni som kör Mediaportal, vilken version av WMP rekommenderar ni, 10 eller 11 (eller fungerar det även med 9)?
Tacksam för svar...
Postad 16 April 2007 - 20:30
Unregistered2d0b50b3
-
Unregistered2d0b50b3
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
9 och 10 funkar, osäker på om 11 stöds ännu, men det är i så fall bara en tidsfråga
Postad 17 April 2007 - 10:32
mrspurs
-
mrspurs
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har ett litet problem. När jag kör Animal Planet så får jag väldigt konstigt ljud. Låter som Kalle Anka ljud litegrann. Bilden flyter på bra. Kör med Ljudcodec förr FFDshow. Alla andra kanaler fungerar bra
Är det någon som har något bra tips på vad det kan vara?
Postad 18 April 2007 - 21:15
wizzie
-
wizzie
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej!
Har ett problem som jag inte hittar någon lösning på:
Har senaste stabila versionen av Mediaportal och försöker "autotune" de fria kanalerna i det digitala marksända nätet. TV kortet är en billig USB sticka. Mediaportal känner av kortet och allt är frid och fröjd så långt. Men sen är det stopp! Bor i Gustavsberg utanför Stockholm (1.5 mil till Nacka masterna) och har därför valt Sweden - Stockholm - Nacka som område. Den startar, signalstyrkemätaren slår i botten men signalkvalitetsmätaren står på noll. Inga kanaler hittas...
Kollade på Teracoms hemsida att frekvenserna stämde med de som angavs i dvbt.xml, vilket dom inte gjorde. Aha kan det lösa problemet. Ändrade frekvenserna........sökte igen......samma resultat.
Har använt kortet fristående i en bärbar och där fungerar det med den medföljande programvaran.
Är det någon som känner igen problemet eller har några ideér om vad jag skall hitta på så mottages dessa mer än gärna!
/Wizzie
Postad 19 April 2007 - 10:44
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Finns det någon bra guide för val av codecs till Mediaportal samt vilken ordning de bör installeras?
Vad jag letar efter är ett minimalt set av codecs som fungerar stabilt för en majoritet av mediafiler. Det jag funderarpå för tillfället är; NVIDIA PureVideo och FFDShow.
Vilka mediatyper stödjer PureVideo och hur konfigureras den bäst tillsammans med FFDShow? Behöver jag några fler codecs och vilka splitters etc. kan jag också tänkas behöva? Jag tänkte köra med ett PVR-150 kort, kommer det med egna codecs eller andra DirectShow-filter? Jag har också sett att det följer med några filter med Mediaportal, bör de hoppas över eller bytas ut mot nyare versioner osv.? Vilka codecs rekommenderas för musik (i första hand MP3 och OGG samt stöd för vanliga CD)?
Vad är dagsläget när det gäller att använda FFDShow för postprocessing av video i Mediaportal? Är det att rekommendera eller ej och i så fall för vilka mediatyper?
Jag vill undvika "codec sallad" när jag väl sätter igång och installerar Mediaportal på en nyinstallerad XP och det är därför jag frågar först.
Tacksam för svar
Ps. Jag är inte intresserad av något så kallat "codec pack", jag vill ha minimalt med codecs men på samma gång ha stöd för så många mediaformat som möjligt. Ds.
Postad 19 April 2007 - 11:46
Marco9000
-
Marco9000
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Finns det någon bra guide för val av codecs till Mediaportal samt vilken ordning de bör installeras?
Vad jag letar efter är ett minimalt set av codecs som fungerar stabilt för en majoritet av mediafiler. Det jag funderarpå för tillfället är; NVIDIA PureVideo och FFDShow.
<{POST_SNAPBACK}>
Välkommen tillbaka EmuMannen! Jag kommer ihåg dina inlågg i debatten om MythTV förut, skoj att du vill testa Mediaportal. Jag har själv kört det med gott resultat med mitt MCE PVR-500 (nu strular dock mitt Fire/DTV). Det finns en guide för hur man sätter upp codecs och liknande i Mediaportal. http://wiki.team-med..._and_containersDock körde jag med codecen från WinDVD (Intervideo), ffdshow och AC3Filter förut. Nu efter att jag installerade om burken så kör jag med de codecs som Zoomplayer laddar ner men har konfat MPV och AC3Filter. Har inte lagt ner så mycket krut på detta ännu eftersom jag nyligen installerat om och håller på att felsöka mitt TV-kort. Största anledningen till att jag kör AC3Filter är att jag vill slippa byta surroundläge hela tiden när jag tittar på olika mediatyper (Min förstärkare kopplar inte om automagiskt). Lyssnar jag på musik kör jag stereo men om det är TV eller film så kör jag AC3 eller kodar om stereo till AC3. Hoppas detta hjälper dig.
Postad 26 April 2007 - 09:47
Unregistered70452c8d
-
Unregistered70452c8d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hur gör man en playlist i Mediaportal?
Postad 27 April 2007 - 07:41
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Har letat men hittar inget enkelt svar...
Sitter idag med XBMC till Xboxen och klickar på en rar-fil i ett arkiv och XBMC packar upp filmen i realtid och börjar spela den inom några sekunder.
Jag har hittat program som fixar detta till Mediaportal men vet inte hur man configgar det. Är det någon som har eller kan göra en enkel förklarning om hur man får funktionen att fungera i Mediaportal ???
Vore göra snällt....
Mvh Anders
Postad 27 April 2007 - 08:25
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Sitter idag med XBMC till Xboxen och klickar på en rar-fil i ett arkiv och XBMC packar upp filmen i realtid och börjar spela den inom några sekunder.
Jag har hittat program som fixar detta till Mediaportal men vet inte hur man configgar det. Är det någon som har eller kan göra en enkel förklarning om hur man får funktionen att fungera i Mediaportal ??? <{POST_SNAPBACK}>
Hej. Det finns inget enkelt svar. Jag har hittat en workaround, mha MPlayer kan man titta och pausa, men inte spola: http://forum.team-me...904.html?t=6904
Postad 27 April 2007 - 09:33
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Hej. Det finns inget enkelt svar. Jag har hittat en workaround, mha MPlayer kan man titta och pausa, men inte spola: http://forum.team-me...904.html?t=6904
<{POST_SNAPBACK}>
Kanon ! Jag kollar detta under kvällen. återkommer om jag inte får det att lira ihop. TACK ! / Anders
Postad 28 April 2007 - 19:33
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Har försökt få Mediaportal att spela upp de formaten jag vill titta på, men hur jag än gör är det alltid något som inte vill fungera. Testade då installera Zoomplayer och blev väldigt förvånad när allt funkade. Tyvärr vet jag inte hur jag får Zoomplayer att agera likadant som den inbyggda spelaren och lyda kommandona från fjärrkontollen. Är det någon som skulle vilja vara vänlig och hjälpa mig?
Postad 29 April 2007 - 11:42
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Snälla, är det ingen som kan hjälpa mig få rätt på Mediaportals filmvisning. Jag installerade ffdshow, Matroskasplitter och vsfilter enligt anvisningarna på Mediaportals hemsida samt hade sedan tidigare även nVIDIAs Purevideodecoder installerat.
Har provat ändra mellan nVidia, DScaler och ffdshow i listan, men hur jag än gör så blir bilden fortfarande upp och nedvänd när man spelar de flesta vanliga formaten samt att x264-material går ej att visa öht.
Läste någonstans att MP använder WMP för att visa film, men det är isf väldigt märkligt då alla ovanstående filmformaten funkar utmärkt i WMP11 om jag inte använder MP för att kolla på dom.
Snälla hjälp mig. Jag håller på att bli tokig!
Postad 29 April 2007 - 11:48
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Märkligt... Jag använder alltid Combined Community Codec Pack för att få stöd för alla de codecs man behöver. I mediaportal har jag sen valt MPV & MPA för video player. Detta fungerar utmärkt för mig och jag kan utan problem titta på MKV filer med inbyggda subs, avi filer med externa subs (srt, etc), mpg och dvd images (alltså, filer från en dvd skiva direkt på hd, inte iso's)
Postad 29 April 2007 - 12:25
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Själv använder jag:
PureVideo för MPEG (framförallt TV och DVD)
FFDshow för allt annat material än MPEG (inklusive x264 och subtitles)
Haali Media Splitter för x264 support
Det är allt och det fungerar felfritt med den media jag har (DVD, DVD.iso, DivX, Xvid, MP4 osv.)
Jag har problem med ljud för PureVideo så för ljud har jag valt MPA och då fungerar ljudet.
Postad 29 April 2007 - 12:41
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Själv använder jag:
PureVideo för MPEG (framförallt TV och DVD) FFDshow för allt annat material än MPEG (inklusive x264 och subtitles) Haali Media Splitter för x264 support
Det är allt och det fungerar felfritt med den media jag har (DVD, DVD.iso, DivX, Xvid, MP4 osv.)
Jag har problem med ljud för PureVideo så för ljud har jag valt MPA och då fungerar ljudet.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur gör du för att ställa in så att PureVideo används till just MPEG och ffdshow till annat material?
Postad 29 April 2007 - 15:43
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Kryss i taket! Avinstallerade alla codecarna igen och installerade enbart CCCP. Då funkade allt! Enda problemet är att x264 material gärna vill börja hacka efter en stund trots vettig hårdvara. Har märkt samma problem med Mp3or ibland. Startar man om datorn så flyter allt på igen som vanligt. Skulle tro det är MP som är boven, men vet inte riktigt vad jag ska göra för att det inte ska bli så.
Postad 29 April 2007 - 16:10
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Hur gör du för att ställa in så att PureVideo används till just MPEG och ffdshow till annat material?
<{POST_SNAPBACK}>
Vid installation av FFDshow så kan du ange vilka mediatyper du vill att FFDshow skall användas för (default så är MPEG1 och MPEG2 inte valt). Det kan du även ändra på i efterhand om du kör FFDshow Video decoder configuration (sätt exempelvis MPEG2 till disabled/libavcodec/libmpeg2). Så om jag installerar PureVideo först och sedan FFDshow och väljer stöd för alla mediatyper utom MPEG1 och MPEG2 (pluss några andra som WMP får ta hand om) så kommer FFDshow att ta hand om allt utom det jag valde att FFDshow inte skulle ta hand om, eller hur. Glöm inte att kryssa ur rutan som vill begränsa användandet av FFDshow till ett visst antal applikationer vid installation. Se till att FFDshow kan användas i alla applikationer! Var även försiktig med att använda FFDshow för mediatypen "Raw video" om du inte vet vad du håller på med. Raw video är perfket för preprocessing av exempelvis MPEG2 men inte en lika bra ide för x264.
Redigerat av EmuMannen, 29 April 2007 - 16:15.
Postad 29 April 2007 - 16:15
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Kryss i taket! Avinstallerade alla codecarna igen och installerade enbart CCCP. Då funkade allt! Enda problemet är att x264 material gärna vill börja hacka efter en stund trots vettig hårdvara. Har märkt samma problem med Mp3or ibland. Startar man om datorn så flyter allt på igen som vanligt. Skulle tro det är MP som är boven, men vet inte riktigt vad jag ska göra för att det inte ska bli så.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag är alltid försiktig med så kallade "codec packs", framförallt i en dedicerad HTPC. Det är allt för lätt att det blir "sallad" mellan olika codecs och då är det svårt att felsöka och få det hela rätt igen. Själv använder jag så få codecs som möjligt och bara sådant som jag vet fungerar ihop med varandra och min hårdvara. Jag förösker också att alltid börja med en nyinstallation av XP. Alltså; först en ny XP, sedan drivare som jag vet fungerar, sedan minimalt med codecs som jag vet fungerar och sist Mediaportal. Jag har inte kört Mediaportal så länge men för mig funkar allt klockrent...
Postad 30 April 2007 - 03:49
byterider
-
byterider
-
Amatör
-
-
56 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
funkar även uppspelning av svt hd i mp för dig eller?
Postad 30 April 2007 - 05:28
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
funkar även uppspelning av svt hd i mp för dig eller?
<{POST_SNAPBACK}>
SVT HD? Nu har jag nog missat något. Sänder SVT någon kanal med HD-material via Boxer?
Postad 30 April 2007 - 14:25
snesteg
-
snesteg
-
Lärjunge
-
-
384 inlägg
Nej, SVT HD sänds endast via ComHem och Canal Digital
Postad 02 May 2007 - 10:11
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Vad kör Du för processor? Om Du har AMD x2 dual core kan Du prova med Dual Core Optimizer från AMD's site (64 x2 downloads) och den senaste processordrivrutinen från nov 06. Det finns också en Microsoft Hotfix som skall förhindra att processorerna hamnar ur synk och som tydligen skall gälla för både Intel och AMD dual core. http://www.microsoft...&displaylang=sv
Redigerat av Kind of Blue, 02 May 2007 - 10:12.
Postad 02 May 2007 - 19:31
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Vad kör Du för processor? Om Du har AMD x2 dual core kan Du prova med Dual Core Optimizer från AMD's site (64 x2 downloads) och den senaste processordrivrutinen från nov 06.
Det finns också en Microsoft Hotfix som skall förhindra att processorerna hamnar ur synk och som tydligen skall gälla för både Intel och AMD dual core.
http://www.microsoft...&displaylang=sv
<{POST_SNAPBACK}>
Kör en AMDx2 3800+ och Win Vista. Hotfixen lär väl inte funka i Vista, men AMDs DC Optimizer kanske gör det. Ska undersöka saken. Allt som kan vara till hjälp är välkommet. Förstår inte hur just musiken (inkl internetradio) kan hacka, eller snarast låter det som att det kommer i otakt när all video (utom HD material i mpegformat) flyter som ett rinnande vatten. Processorn är i princip helt obelastad.
Postad 03 May 2007 - 00:09
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Nu blir jag fullkomligt galen snart om jag inte lyckas lösa mitt problem!!
Hoppas nån kan hjälpa mig;
Jag får inte ut dts / ac3 ljud via MP. Det går alldeles utmärkt via Mediaplayer 11, men det vill sig inte via MP. Dock får jag ut ac3 om jag spelar upp en DVD film från skiva, men inga lagrade tex .mkv filer... Får endast ut ljudet via stereo, dock via s/pdif.
Jag har följande codecs; FFDSHOW (senaste), Nvidia PureVideo, och AC3filter (senaste).
Kör optiskt via toslink till recievern. I MP kan man ju välja vilka Codecs man kan använda och även ställa in SPDIF på dem, och det har jag gjort. Har testat alla möjliga kombinationer utan någon lycka...
Ett annat problem är också att MP och Vobsub inte lirar tillsammans när det gäller .mkv filer.. Nån som vet varför/lösning på detta?
Tacksam för all hjälp!
Postad 03 May 2007 - 05:18
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Jag hade samma problem på min förra installation, men sen avinstallerade jag AC3-filter och valde SPDIF på alla andra codecsettings i MP och nu funkar det.
Postad 03 May 2007 - 16:55
Unregistered5282d64f
-
Unregistered5282d64f
-
Användare
-
-
174 inlägg
Svarar på min egen fråga. Stängde av Windows Vistas Tema, Aero Glass, sedan slutade ljudet hacka. Fungerade fint när man körde MP minimerat, men i fullskärmsläge så hackade det.
Postad 03 May 2007 - 21:46
EmuMannen
-
EmuMannen
-
Veteran
-
-
2096 inlägg
Ett annat problem är också att MP och Vobsub inte lirar tillsammans när det gäller .mkv filer.. Nån som vet varför/lösning på detta?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skippade Vobsub och kryssade för subtitles i FFDshow i stället. Fungerar perfekt för mig...
Postad 03 May 2007 - 21:52
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Jag hade samma problem på min förra installation, men sen avinstallerade jag AC3-filter och valde SPDIF på alla andra codecsettings i MP och nu funkar det.
<{POST_SNAPBACK}>
Testade det du skrev, men utan resultat... Fattar inte varför det inte funkar. Ett annat problem är också att MP och Vobsub inte lirar tillsammans när det gäller .mkv filer.. Nån som vet varför/lösning på detta?
<{POST_SNAPBACK}> Jag skippade Vobsub och kryssade för subtitles i FFDshow i stället. Fungerar perfekt för mig...
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, testade det igår och det funka gööööörfint ;D Verkar som om vobsub inte pallar med mkv filer.
Postad 04 May 2007 - 12:08
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag får inte ut dts / ac3 ljud via MP. Det går alldeles utmärkt via Mediaplayer 11, men det vill sig inte via MP. Dock får jag ut ac3 om jag spelar upp en DVD film från skiva, men inga lagrade tex .mkv filer... Får endast ut ljudet via stereo, dock via s/pdif.
Jag har följande codecs; FFDSHOW (senaste), Nvidia PureVideo, och AC3filter (senaste). Kör optiskt via toslink till recievern. I MP kan man ju välja vilka Codecs man kan använda och även ställa in SPDIF på dem, och det har jag gjort. Har testat alla möjliga kombinationer utan någon lycka... <{POST_SNAPBACK}>
Hej! Gå in under setup - Movies (och DVD) - Post processing och lägg till AC3, då forceras AC3 att laddas. I AC3 setupen välj - Use SPDIF kryssad - SPDIF passthrough ej kryssad ger AC3 i stärkaren och möjlighet att ändra volym i AC3Filter. Jag får inte den här metoden att funka i TV-delen.
Postad 06 May 2007 - 22:46
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Hej! Gå in under setup - Movies (och DVD) - Post processing och lägg till AC3, då forceras AC3 att laddas. I AC3 setupen välj - Use SPDIF kryssad - SPDIF passthrough ej kryssad ger AC3 i stärkaren och möjlighet att ändra volym i AC3Filter.
Jag får inte den här metoden att funka i TV-delen.
<{POST_SNAPBACK}>
Testade ditt förslag, dock utan lycka.. Istället avinstallerade jag allt (inkl. MP) och installerade FFdshow, AC3filter och MP (utan mediaportals inbyggda codecs; Dscaler och Gabest) och då funkade det! Fast nu får jag inget surround ljud när jag spelar .mkv filer kodade i x264...suck. Dessutom kan jag inte spela dvd-filmer nu heller.. "have you inserted a disc?" får jag som felmeddelande... men det kan dock bero på att jag inte installerat ngn mpeg2 codec kom jag på nu! Men, har inte ffdshow det i sig?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
MediaPortal
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|