Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 8,6 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8,47 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,08 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,82 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,86 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8,33 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,15 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,4 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9,12 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 7,75 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8,57 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8,25 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 03 januari 2008 - 17:02

Yog-Sothoth
  • Yog-Sothoth
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hej!

Funderar på att slå till på en Mac mini och en plasma Panasonic 37PX70. Oroar mig dock för inbränningar vid användande av frontrow. Någon som kan belysa detta?

Tack på förhand!

Jag har en plasma som är ca ett år gammal och tillfälliga "inbränningar" blir det ju t ex om man har glömt en DVD-meny på en stund. Men så fort man kör lite rörlig bild på TV:n så försvinner det.

Postad 04 januari 2008 - 00:39

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag kopplade min Mac Mini till min plasma via en DVi-HDMI kabel, det blev en del overscan (menyn överst syntes inte alls, däremot botten kom med)

Jag installerade DisplayConfigX och körde på ett tipset http://www.peterkran...-mini-overscan/

När jag bootade om var allt svart... Jag kopplade macen till min datormonitor via VGA och kunde se bilden, jag kastade DisplayConfigX i papperskorgen och startade om. Det funkade bra på datormonitorn, men sen när jag skulle koppla den via HDMI igen var allt svart... även via VGA till plasman blev det svart och det stod att displayen inte kunde hantera upplösningen. Det enda sättet jag kan se mac skrivbordet är till datormonitorn.

Jahapp, vad gör man nu? Jag trodde att när jag kastade programmet i papperskorgen så skulle alla konstiga inställningar avinstalleras. Alla tips är välkomna...

Postad 04 januari 2008 - 02:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Installera programmet igen och ställt tillbaka det som det var förut kanske? :unsure:
Men det kanske är lättare att installera om vad vet jag.

Postad 04 januari 2008 - 08:32

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Följ radiozo's tips, hade samma problem för ett tag sedan. Installera programmet igen och välj "keep all system settings" sedan väljer du display och "uninstall", sedan är det bara att ta bort det så är det som förut igen. ;)

Postad 04 januari 2008 - 09:13

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
http://www.tuaw.com/...ted-to-leopard/

Detta kan nog vara av intresse för oss macare. ;) Åtminstone för Leopardanvändare.

Postad 04 januari 2008 - 10:17

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
radiozo + mr empa - tack för tipsen, ska försöka med det! ;)

kapaas - årets hittills bästa nyhet!

Postad 04 januari 2008 - 15:47

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Följ radiozo's tips, hade samma problem för ett tag sedan. Installera programmet igen och välj "keep all system settings" sedan väljer du display och "uninstall", sedan är det bara att ta bort det så är det som förut igen. ;)

Funkade inte tyvärr. Fortfarande säger plasman att "den här signalen stöds inte" och allt är svart. Men på min datormonitor blir det bild.
Tillråga på allt har ikonen för bildskärmsinställningar försvunnit från Systeminställningar, så jag kommer inte in i dem igen.

Vad gör jag nu, har jag förstört min mini?

Postad 04 januari 2008 - 16:14

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Funkade inte tyvärr. Fortfarande säger plasman att "den här signalen stöds inte" och allt är svart. Men på min datormonitor blir det bild.
Tillråga på allt har ikonen för bildskärmsinställningar försvunnit från Systeminställningar, så jag kommer inte in i dem igen.

Hur fasen har den lyckats försvinna ???

I vilket fall som helst så är det ju ett program i sig, eller en *.prefpane fil som skall ligga under /System/Library/PreferencePanes/Display.prefpane
Observera att detta är biblioteket i rooten på din HDD.

Om du väl hittar den så bara dubbelklickar du på den och då skall den förhoppningsvis starta. Mitt tips är sedan att försöka trycka på "detect displays" när du har TVn inkopplad. Då borde den hitta rätt upplösning själv.

Har aldrig varit så förtjust i DisplayConfigX, tycker den lätt sabbar systemfiler eftersom den är och grejar där man inte borde pilla själv :lol:.

Postad 04 januari 2008 - 16:24

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Hur fasen har den lyckats försvinna ???

I vilket fall som helst så är det ju ett program i sig, eller en *.prefpane fil som skall ligga under /System/Library/PreferencePanes/Display.prefpane
Observera att detta är biblioteket i rooten på din HDD.

Om du väl hittar den så bara dubbelklickar du på den och då skall den förhoppningsvis starta. Mitt tips är sedan att försöka trycka på "detect displays" när du har TVn inkopplad. Då borde den hitta rätt upplösning själv.

Har aldrig varit så förtjust i DisplayConfigX, tycker den lätt sabbar systemfiler eftersom den är och grejar där man inte borde pilla själv :lol:.

Jag kommer ju tyvärr inte åt någon bild när jag har TVn inkopplad - allt är ju svart, så att detecta displays blev svårt. Tanken var god ;)

Blir nog att installera om Leopard och sedan låta bli DisplayConfix X och köra VGA istället...

Har ju alltid utgått i från att HDMI är bättre (digitalt = bra eller hur), men en bra VGA-kabel kanske inte är att fnysa åt heller?

Postad 04 januari 2008 - 16:43

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Jag kommer ju tyvärr inte åt någon bild när jag har TVn inkopplad - allt är ju svart, så att detecta displays blev svårt. Tanken var god ;)

Blir nog att installera om Leopard och sedan låta bli DisplayConfix X och köra VGA istället...

Har ju alltid utgått i från att HDMI är bättre (digitalt = bra eller hur), men en bra VGA-kabel kanske inte är att fnysa åt heller?

Min tanke var att du kunde kryssa i att visa displays i menubar och sedan trycka på ikonen uppe till höger, då får du en lista med alternativ. Håll muspekaren över Detect displays så den highlightas och byt sedan sladden till TVn. När du gjort tryck bara på enter.

Men det kanske inte är så dum ide att installera om leopard.

Jag har också alltid haft den inställningen att digitalt är bättre, men jag kör med VGA då jag endast har det ledigt på min TV och det blir faktiskt mycket bra bild det med.

Postad 04 januari 2008 - 18:04

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

Följ radiozo's tips, hade samma problem för ett tag sedan. Installera programmet igen och välj "keep all system settings" sedan väljer du display och "uninstall", sedan är det bara att ta bort det så är det som förut igen. :unsure:

Nej då, det ska allt gå att lösa på något sätt, har du en till dator? Jag antar att du har det eftersom du är inne här och skriver ;)

Koppla in din vanliga skärm så du får bild, gå in i System preferences och välj Sharing, där bockar du i Screen sharing och väljer ett lösenord. Kolla sedan din IP adress på Macen, koppla sedan in din TV och gå till din andra dator, ladda hem valfri VNC viewer. Anslut nu till din MAC och ändra till korrekt upplösning.

Sedan installerar du DisplayConfigX, går in i egenskaper för skärm och tar bort alla DisplayconfigX inställningar, då är det klart att kasta i papperskorgen.

Jag kör med VGA till min då jag får kraftig overscan med HDMI, upplever inga som helst problem med dålig eller suddig bild, det är också mycket lättare att få till det bra med pixelmappning (iaf på min TV) :D

Lycka till!

Postad 04 januari 2008 - 19:46

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Nej då, det ska allt gå att lösa på något sätt, har du en till dator? Jag antar att du har det eftersom du är inne här och skriver :unsure:

Koppla in din vanliga skärm så du får bild, gå in i System preferences och välj Sharing, där bockar du i Screen sharing och väljer ett lösenord. Kolla sedan din IP adress på Macen, koppla sedan in din TV och gå till din andra dator, ladda hem valfri VNC viewer. Anslut nu till din MAC och ändra till korrekt upplösning.

Sedan installerar du DisplayConfigX, går in i egenskaper för skärm och tar bort alla DisplayconfigX inställningar, då är det klart att kasta i papperskorgen.

Jag kör med VGA till min då jag får kraftig overscan med HDMI, upplever inga som helst problem med dålig eller suddig bild, det är också mycket lättare att få till det bra med pixelmappning (iaf på min TV) ;)

Lycka till!

Stort tack för tipsen! Jag är däremot inte så bevandrad i mac att den enklaste lösningen för mig var att installera om Leopard. Som tur var har jag bara använt minin som media spelare, så det fanns inte en massa sparat som jag inte kan lägga in på nytt.

Nu får det bli en bra VGA-kabel :D

Postad 04 januari 2008 - 19:57

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Jag kommer också köra med VGA när jag får min Mini nästa vecka (förhoppningsvis). Kört med VGA med min PC i snart 1.5 år och det funkar utmärkt. HDMI får jag massa overscan med tyvärr. Har en Sony KDL-40V2000.

Postad 05 januari 2008 - 09:06

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Nej då, det ska allt gå att lösa på något sätt, har du en till dator? Jag antar att du har det eftersom du är inne här och skriver :)

Jag kör med VGA till min då jag får kraftig overscan med HDMI, upplever inga som helst problem med dålig eller suddig bild, det är också mycket lättare att få till det bra med pixelmappning (iaf på min TV) :)

Lycka till!

Stort tack för tipsen! Jag är däremot inte så bevandrad i mac att den enklaste lösningen för mig var att installera om Leopard. Som tur var har jag bara använt minin som media spelare, så det fanns inte en massa sparat som jag inte kan lägga in på nytt.

Nu får det bli en bra VGA-kabel :)

Det enklaste sättet att återställa bildskärmsinställningarna är att nollställa parameter-RAM-minnet, det gör man genom att hålla ner tangenterna ⌘-alternativ-P-R samtidigt som du startar om datorn, detta återställer bl a bildskärminställningarna till standardvärden. Det ändras en del annat också men det är enklare än att behöva installera om hela systemet...jag såg denna tråd försent tyvärr.

Det kan ju vara värt att notera (som säkert alla vet) att det är TVns fel om inte pixelmappingen fungerar. Tillverkarna är dumsnåla och lägger inte in ordentligt stöd för digital datoranslutning. Det finns ju faktiskt modeller som funkar utmärkt med DVI/HDMI...

Postad 05 januari 2008 - 12:57

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Någon som har koll på om det kommit någon bra "htpc" programvara till mac os x ännu?, även vid tillägg till front row är det ju inte möjligt att leta filmer från nätverket, eller spela upp mkv.s eller att få upp alla filmer (om de finns på externa eller dyl. i och med att front row bara söker i filmmappen.

Om inte, vet ni något alternativ? kanske någon linux dist där man kan installera någon programvara som gör det jag vill: Dvs, kunna se filmer i nätverket, spela upp "allt" även mkv filer. Och givetvis även ha tillgång till alla filmer på datorn även fast de ligger på en extern eller i någon random mapp.

Postad 05 januari 2008 - 15:53

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Någon som har koll på om det kommit någon bra "htpc" programvara till mac os x ännu?, även vid tillägg till front row är det ju inte möjligt att leta filmer från nätverket, eller spela upp mkv.s eller att få upp alla filmer (om de finns på externa eller dyl. i och med att front row bara söker i filmmappen.

Om inte, vet ni något alternativ? kanske någon linux dist där man kan installera någon programvara som gör det jag vill: Dvs, kunna se filmer i nätverket, spela upp "allt" även mkv filer. Och givetvis även ha tillgång till alla filmer på datorn även fast de ligger på en extern eller i någon random mapp.

Går väl att skapa en symlink i front rows filmap till mappar i nätverket?

Redigerat av Unregistereddc471864, 05 januari 2008 - 15:53.

Postad 05 januari 2008 - 16:36

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Det finns ju ett som verkar hyffsat av dte kjah povat och det är XHub Media Center, sedan är ju ävn XBMC på G till OS X, så det finns allt lite alternativ.

Postad 05 januari 2008 - 21:48

dynamiten
  • dynamiten
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Med senaste versionen av Perian är mkv inga problem. Vill du spela filer som inte ligger i filmmappen är det bara att skapa ett eller flera alias. Jag har t.ex. skapat ett alias som heter HD som länkar till en mapp på en extern hårddisk.

Postad 05 januari 2008 - 22:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Alias heter det kanske i Mac OS ja B) Lite det jag var inne på.

Postad 06 januari 2008 - 02:29

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Med senaste versionen av Perian är mkv inga problem. Vill du spela filer som inte ligger i filmmappen är det bara att skapa ett eller flera alias. Jag har t.ex. skapat ett alias som heter HD som länkar till en mapp på en extern hårddisk.

Quicktime klarar inte mkv's lika bra som te x vlc, kan "lagga" i filmerna då och då dessvärre...

Postad 06 januari 2008 - 21:44

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Okok, hur gör jag detta? förstår inte riktigt hur jag länkar, + går det att länka till en nätverksenhet?

Postad 07 januari 2008 - 20:07

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Man skapar en shortcut och lägger den i filmer mappen. Shortcuts i OSX heter alias. symlinks finns även i OSX men man skapar oftast symlinks i terminalen.

Om du kan skapa en shortcut till någonting kan du lägga den i filmer mappen. Sen är du klar.

Anledningen till att 720P mkv kan "lagga" är för att OSX är dålig på att streama video från nätverket. Spela upp den typen av fil lokalt, spelar ingen roll om det är från en extern HD.

Postad 10 januari 2008 - 18:43

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Leopardbuggen i Front Row verkar inte åtgärdad än. Har någon läst eller hört något om detta?

(Buggen är att filmfiler som har en tillhörande .srt textfil får svartruta så fort texten startar, ljudet fortsätter dock utan problem)

Postad 10 januari 2008 - 23:31

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Usch vad uselt Front Row är. Det stödjer ju inte 5.1.
Känner mig lite lurad. Får inte DTS att fungera i VLC heller. Det är bara Dolby Digital jag kan få ut i 5.1. Helt värdelöst då det mesta är i DTS numera :D((((

Postad 10 januari 2008 - 23:37

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Usch vad uselt Front Row är. Det stödjer ju inte 5.1.
Känner mig lite lurad. Får inte DTS att fungera i VLC heller. Det är bara Dolby Digital jag kan få ut i 5.1. Helt värdelöst då det mesta är i DTS numera :D((((

Vet inte om jag tycker jag delar din uppfattning. Du får ut 5.1 ur front row om du har perian, sök i tråden så hittar du exakt hur du skall gå tillväga. Visst vore det underbart om det funka out-of-the-box men tyvärr. Spelar du video_ts så är det inga problem. bara att aktivera i dvd-spelaren så tar frontrow det också. DTS är inte där än men nästa Perian (1.1) kanske har det! Utvecklarna säger att det inte ska va så svårt att implementera i alla fall.

Angående VLC så kanske du syftar på DTS spår som är över 1.5 mbit och då har du samma problem på windows också då det är i libdts problemet sitter. Enda spelaren jag hittat som klarar sådana spår är mplayer. Både mplayer och VLC använder libavc så nån skillnad i kvalitet bör du inte se. Jag tycker Mplayer är riktigt trevligt! Väntar bara på att det ska komma riktig flertrådningen i avkodningen av x264 men jag har sett lite inoficiella patchar som skall ge en 30% förbättring i prestanda genom att lägga en del jobb på andra kärnan! Inte riktigt där än med andra ord men det närmare sig.

Hoppas det reder ut lite frågetecken i alla fall!

mvh,
Edvard

Postad 10 januari 2008 - 23:52

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

... Angående VLC så kanske du syftar på DTS spår som är över 1.5 mbit och då har du samma problem på windows också då det är i libdts problemet sitter. Enda spelaren jag hittat som klarar sådana spår är mplayer. ...

Eftersom den enda digitala ljudutgången är via optisk kabel på Mac mini så är ljudspår över 1.5 mbit kanske inte heller aktuellt eftersom en optisk kabel inte klarar att skicka mer än 1.5 mbit (om ens fulla 1.5?)
Kommer en mac med HDMI så vill man ju ha möjligheten att skicka mer avancerade ljudformat (okomprimerade och lossless) och då får de hitta på en ny lösning.

Postad 10 januari 2008 - 23:54

Yog-Sothoth
  • Yog-Sothoth
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har nu fått en Mac Mini 2,0 och kopplat ihop den med min Panasonic 42PV60 genom DVI->HDMI-kabel (av hög kvalitet).

Till en början verkade det väldigt lovande då de första vyerna av OS X då man konfigurerade datorn osv såg mycket bra ut, rätt upplösning osv. Väl inne i operativsystemet såg det lite skumt ut, dock. I systemkonfigurationen var upplösningen satt till 1280x720, 50Hz, och den identifierade TV:n som "PANASONIC TV". Dock är det två problem med bilden:

1. Upplösningen är aningen off, nästan hela övre menyraden ligger utanför bilden, man ser bara någon millimeter av den.
2. Något är fel med frekvensen, det flimrar på ett huvudvärksgenererande sätt (på både 50 och 60 Hz) oavsett vilken upplösning man väljer.

Menyraden försvinner på samma sätt oberoende av upplösning, det är som att TV:n nästan anpassar sig till upplösningen men inte riktigt. Har provat alla aspekter på TV:n också, det blir samma på auto bildformat och 16:9 (dvs bilden är 16:9 men blir inte riktigt rätt).

Provade lite snabbt med DisplayConfigX, men den gick ju inte att använda ordentligt pga att den kostar pengar. Dessutom förstår jag inte varför man skall behöva använda den, en TV har ju vanlig 16:9-bild och det borde väl Macen klara? Känner mig lite illa till mods, har lagt en del pengar på datorn och det vore tråkigt att behöva göra sig av med den pga att det inte går att få acceptabel bild.

Det känns som att detta kan vara ett vanlig problem med tanke på hur vanlig min TV är. Har dessutom sett inlägg i denna tråd där folk säger att de har använt just en PV60 och fått det att funka perfekt direkt utan DisplayConfigX eller andra applikationer.

Vill tillägga att jag är en datornörd men total nybörjare på Mac. Finns det någon enkel systeminställning jag har missat? Jag är oerhört tacksam för de som kan hjälpa mig, kan tänka mig att många av er sitter på en lösning med tanke på att den bild jag har är det första man ser när man slår på datorn.

Tack på förhand.

Postad 10 januari 2008 - 23:58

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Prova det här. Det fick jag använda för att få ut 1360x768. http://www.madrau.co.../SRX/About.html

Jag har dock ett annat problem. Det är helt jäkla omöjligt att få ut DTS i 5.1 med mini vilket gör den ganska värdelös :D
Är ganska besviken än så länge. Utan 5.1 ljud är det inte mycket till mediacenter.

Redigerat av Unregistereddc471864, 10 januari 2008 - 23:59.

Postad 11 januari 2008 - 00:16

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Eftersom den enda digitala ljudutgången är via optisk kabel på Mac mini så är ljudspår över 1.5 mbit kanske inte heller aktuellt eftersom en optisk kabel inte klarar att skicka mer än 1.5 mbit (om ens fulla 1.5?)
Kommer en mac med HDMI så vill man ju ha möjligheten att skicka mer avancerade ljudformat (okomprimerade och lossless) och då får de hitta på en ny lösning.

Min klarar iaf spår som är 1533 kbits utan problem och det räcker för mina behov :D

Blev lite nyfiken så jag läste på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK) om toslink och där påstås att den ska klara 3.1 mbits. Vore intressant att läsa mer i ämnet så har du nå sidor som beskriver det mer i detalj så läser jag gärna!

radiozo:

Nu vet jag ju inte vad du spelar upp för nått klipp men jag har inte upplevt att VLC har haft nå större problem om man inte som sagt kommit upp i 1.5 mbit. Då måste jag använda mplayer och det funkar utan problem! Enda nackdelen med mplayer är att man måste ange en hel drös med flaggor! http://haque.net/sof...ayerosx/builds/ Ladda ner därifrån så sätter du under avancerat flaggorna -afm hwac3 och -ao macosx. Då skickar den optisk signal ut. funkar även för DTS. Som sagt front row stöder inte DTS idag men det finns andra alternativ. Vill du ha 5.1 ur quicktime så kan du kolla några sidor bak i tråden då jag skrev exakt vad du behöver göra. läs här annars: http://www.avsforum....ad.php?t=826177

Yog-sothoth:

Detta hitta jag då jag gjorde en snabbsökning på nätet:

Postad bild

"In case the image ever dissapears, here are the values. Google cache too!

Resolution Details
[Timing]

----Horizontal------------------------------Vertical
us---------pixel-----------------------lines----------ms
16.503----1224-----Active-----------688---------15.287
1.834-----136-------Front Porch------22----------0.489
1.079------80-------Sync-------------5------------0.111
2.804------208------Back porch-----35-----------0.778
22.219----1648-----Total-------------750---------16.664

----------------------[] Interlaced

---------Pixel frequency---[]----74.170khz
---------Horizontal---------[]----45.006
---------Refresh rate------[x]---60.008

-----------------------[x] Enabled"

mvh,
Edvard

Redigerat av edvardwendelin, 11 januari 2008 - 00:25.

Postad 11 januari 2008 - 00:36

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Det där funkade tyvärr inte för mig. Får fortfarande inte 5.1 i quicktime.
Mplayer ger mig bara en massa brus även med dina flaggor :D

Jösses vad dålig mac är jämfört med windows när det gäller sånt här. Pinsamt dåligt. Får nog gå tillbaka till PC igen när det gäller att köra ut film för min pc klarar precis allt utan några som helst problem.

Postad 11 januari 2008 - 00:53

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Det där funkade tyvärr inte för mig. Får fortfarande inte 5.1 i quicktime.
Mplayer ger mig bara en massa brus även med dina flaggor :P

Jösses vad dålig mac är jämfört med windows när det gäller sånt här. Pinsamt dåligt. Får nog gå tillbaka till PC igen när det gäller att köra ut film för min pc klarar precis allt utan några som helst problem.

Hmm. Har du ställt in att den ska skicka 48 khz i Ljud/Midi-inställningar? Det låter som att det är nå sånt. Känns nästan på din attityd som att du inte vill att det ska funka! Här står det precis hur man ska göra: http://geekwithfamil...icktime-player/

Var länge sen jag satt på windows så jag ska inte säga att jag vet exakt hur det funkar där men jag kan hålla med om att det vore trevligt om det funka out of the box i OS X. Men om man läser på lite så går det. Är det brus o elände så är det troligtvis 44.1 khz ut eller nå sånt och det ska va inställt till 48 när du väljer Ljud ut och källan digital.

Lycka till! Ge inte upp så lätt :D

mvh,
Edvard

Och som flera påpekat tidigare så kan man spela mkvs över nätverket genom alias och med hjälp av perian.

Postad 11 januari 2008 - 01:01

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Har provat allt det där. 48Khz gör ingen som helst skillnad. Det är bara brus ändå.

Om du kunde skriva exakt vad du har för inställningar överallt så vore jag tacksam.

Enda som fungerar för mig är VLC och dolby digital. Det fungerar skitbra. VLC är dock värdelöst på DTS. Det bara hackar en massa.
Mplayer får jag inte att fungera överhuvudtaget. Det bara brusar oavsett vad jag gör.

Nu är det endast MKV jag är intresserad av. Det är kanske andra format du kör?

Vad menas med i command line förresten? Jag lade till dina flaggar i preferences. Är det rätt?

Redigerat av Unregistereddc471864, 11 januari 2008 - 01:15.

Postad 11 januari 2008 - 01:24

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Har provat allt det där. 48Khz gör ingen som helst skillnad. Det är bara brus ändå.

Om du kunde skriva exakt vad du har för inställningar överallt så vore jag tacksam.

Enda som fungerar för mig är VLC och dolby digital. Det fungerar skitbra. VLC är dock värdelöst på DTS. Det bara hackar en massa.
Mplayer får jag inte att fungera överhuvudtaget. Det bara brusar oavsett vad jag gör.

Nu är det endast MKV jag är intresserad av. Det är kanske andra format du kör?

Vad menas med i command line förresten? Jag lade till dina flaggar i preferences. Är det rätt?

Tusans. Man borde sova egentligen :D

Nu sitter jag inte framför min mini men jag har följt det som står i den där senaste guiden jag skickade. Det är viktigt att man uppdaterar den där plisten också för att det ska funka i QT.

det är under advanced du ska sätta de där i preferences om du inte väljer att starta genom terminalen. Pröva spela utan några som helst flaggor först. Då borde du få Stereo (downsamplad DTS). du kan även pröva -ac=hwdts som flagga under avancerat. Jag har provat MKV och annat som har DTS. Sr.se har även 5.1 ljud i DTS som funkar fint genom mplayer. Testa dessa. (googla på sr.se 5.1). Jag brukar för det mesta starta från terminal men det ska gå utan problem att köra genom GUI också. Se till att du har en av de senaste versionerna bara att du inte kör på någon gammal Mplayer.

I vlc har jag ställt in att den ska använda spdif om tillgängligt.

Lycka till!

mvh,
Edvard

Postad 11 januari 2008 - 01:36

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Har nån testat? http://appletv.nanopi.net/

Postad 11 januari 2008 - 01:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Nu fick jag äntligen hyfs på det. Felet var nog att det var inställt på 2 channel 16 bit i audio midi settings. Ändrade till 24bit. Nu funkar iaf DTS och AC3. Får hoppas Apple kan laga Front Row sen någongång. Kan inte tänka mig det är ngn som använder det för film.

Postad 11 januari 2008 - 07:50

Yog-Sothoth
  • Yog-Sothoth
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Yog-sothoth:

Tack för infon, dock testade jag även SwitchResX och det går ju inte att välja "Install" när man har gjort en inställning eftersom inte programvaran är registrerad, vilket man måste betala för... eller har jag missat något och så finns det en gratisversion?

Postad 11 januari 2008 - 08:28

edvardwendelin
  • edvardwendelin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Nu fick jag äntligen hyfs på det. Felet var nog att det var inställt på 2 channel 16 bit i audio midi settings. Ändrade till 24bit. Nu funkar iaf DTS och AC3. Får hoppas Apple kan laga Front Row sen någongång. Kan inte tänka mig det är ngn som använder det för film.

Va bra att du fick igång det!

Min sambo tycker front row är super enkelt att jobba med så för den som inte är lika intresserad av datorer som andra så är den nog användbar. sen spelar den ju upp både video_ts mappar och mkv så jag tycker iaf den får godkänt :) Minuspoäng för att den inte klarar DTS i mkv men på video_ts så går det bra också!

Det går ju att få in mkv-filmer i itunes också om man trixar lite! Men då måste man ha QT Pro.

mvh,
Edvard

Postad 11 januari 2008 - 08:59

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Yog-sothoth:

Tack för infon, dock testade jag även SwitchResX och det går ju inte att välja "Install" när man har gjort en inställning eftersom inte programvaran är registrerad, vilket man måste betala för... eller har jag missat något och så finns det en gratisversion?

Du har inte VGA på din TV? Det brukar vara svårt att få 1:1 pixelmappat över HDMI vilket brukar leda till overscan.

Postad 12 januari 2008 - 00:22

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag har Mac mini kopplad via optisk digital utgång, men i dag innan jag "slagit på ljudet" i recievern så märkte jag att det kom ljud från Macen. Hur kan jag slå av den interna högtalaren så att det enda ljud jag hör är det som skickas via kabeln till recievern?

Detta gäller både för OS X och Windows XP (som jag installerat med Bootcamp)

Postad 12 januari 2008 - 01:03

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Jag har Mac mini kopplad via optisk digital utgång, men i dag innan jag "slagit på ljudet" i recievern så märkte jag att det kom ljud från Macen. Hur kan jag slå av den interna högtalaren så att det enda ljud jag hör är det som skickas via kabeln till recievern?

Om du öppnar ljud i systemhanteraren så kan du välja vilken utgång du vill ha (inbyggd högralare osv). När du stoppar in eller aktiverar något på line out så borde Inbyggd högtalare ändras till något annat.

Postad 12 januari 2008 - 01:55

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Jag tycker inte mkv filer fungerar spec bra i front row (bitrates som vlc klarar hur lätt som helst laggar i front row), väldigt synd :) , Har dragit in XP och kör med Core AVC och classic media player och streamar allt från en server i nätverket, fungerar hur bra som helst, förutom det att temperaturer går upp rätt högt iom att fläkten inte ökar i varv vid mer processor användande, har provat speed fan och det fungerar inte...

Finns det inget "fan control" program till xp på macen som fungerar?

Postad 12 januari 2008 - 14:39

Yog-Sothoth
  • Yog-Sothoth
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Yog-sothoth:

Du har inte VGA på din TV? Det brukar vara svårt att få 1:1 pixelmappat över HDMI vilket brukar leda till overscan.

Jag har VGA-ingång men använde HDMI för att jag antog att det var bäst. Men det kan vara läge att prova VGA då...

Postad 12 januari 2008 - 15:20

valmont74
  • valmont74
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Om du öppnar ljud i systemhanteraren så kan du välja vilken utgång du vill ha (inbyggd högralare osv). När du stoppar in eller aktiverar något på line out så borde Inbyggd högtalare ändras till något annat.

Tack, jag såg att det funkade för OS X. Men jag lyckas inte hitta något sätt att sänga av den inbyggda högtalaen i Windows...

Postad 13 januari 2008 - 18:22

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Om jag skulle skaffa mig en Airport Extreme & koppla min externa HDD till den.. skulle jag då kunna streama 720p trådlöst till min Mini? Räcker hastigheten, det är ju bara g-standard på minin?

Det kommer att vara ca 5 meter mellan dem, så avståndet borde inte vara nåt problem.

Redigerat av Unregistered18799eb1, 13 januari 2008 - 18:22.

Postad 13 januari 2008 - 20:13

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Det verkar vara mer av en nätverksfråga än en Mac Mini fråga.

720p mkv varierar från 4mbit/s och kan gå upp så högt som 8mbit/s (ja ja det finns högre...) om dom har högre bitrate samt DTS.

802.11b spec är 11mbit/sec men det finns overhead.
802.11g spec är 54mbit/sec med en real world throughput som ligger mer run 20mbit/sec..

Så frågan du ställer är egentligen... räcker en 54mbit spec med ca 20mbit/sec real world throughput för att streama filer som är max 8mbit/sec?

Om du får bra hastighet utan störningar är svaret ja förutsatt att du använder dig av Windows och inte OSX. Om du har störningar kommer du att märka det på en gång. Det räcker att din granne köper något som är 802.11a, sätter på mikron, bluetooth, etc för att få störningar.

Med OSX kommer du att ha svårt att streama 720p mkv oavsett hastighet på nätverket. It just works (not.)

Postad 13 januari 2008 - 20:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Nej. Trådlöst går inte att strömma 720p med. Det är för långsamt. Med kabel funkar det strålande.

Postad 13 januari 2008 - 21:16

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Blir nog att försöka hitta någon annan lösning. Kanske tanka över filmerna till Minin innan man ser. Vill gärna slippa att ha den externa i TV-bänken... Både pga ljud- och utrymmesskäl.

Postad 13 januari 2008 - 21:25

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Med OSX kommer du att ha svårt att streama 720p mkv oavsett hastighet på nätverket. It just works (not.)

Det tycker jag var ett litet konstigt påstående. Nu har jag ju inte testat att streama just mkv men jag streamar lite h.264 i 720p mellan mina Mac OS X datorer utan problem. Förstår inte varför du anser att OSX skulle slöa ned nätverket.

Eller det kanske var mkv specifikt du syftade på... Har aldrig stött på formatet så jag har ingen koll på hur det fungerar på Mac.

Postad 14 januari 2008 - 19:18

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Det tycker jag var ett litet konstigt påstående. Nu har jag ju inte testat att streama just mkv men jag streamar lite h.264 i 720p mellan mina Mac OS X datorer utan problem. Förstår inte varför du anser att OSX skulle slöa ned nätverket.

Eller det kanske var mkv specifikt du syftade på... Har aldrig stött på formatet så jag har ingen koll på hur det fungerar på Mac.

I Tiger så laggade 720p hur mycket som helst genom att streama från min server, men i Leopard fungerar det hur bra som helst :D måste vara fixat !!

Postad 14 januari 2008 - 20:07

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

I Tiger så laggade 720p hur mycket som helst genom att streama från min server, men i Leopard fungerar det hur bra som helst :D måste vara fixat !!

Åh! Något som blivit stabilare iom Leopard :wacko:. Längtar til 10.5.2!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.