Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Samsungs SlimFit 32" CRT HDTV

1156 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Samsung WS-32Z308P (TV) 2 5.1875 (15) Inga priser
Samsung TV - WS-32Z409PQ (TV) 0 (0) Inga priser
Samsung WS-32Z409TQ (TV) 0 (0) Inga priser
2 relaterade trÄdar

Postad 18 August 2005 - 19:22

Diceman
  • Diceman
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0
du Äterkommer vÀl med om dom kunde fixa det?

Postad 18 August 2005 - 23:16

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0
Overscanna = förstora bilden i detta fall? Kommer inte en betydande del av kanterna försvinna om de Àr sÄ pass skeva? Eller Àndras formen pÄ bilden samtidigt?

Postad 19 August 2005 - 01:10

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • LĂ€rjunge

• 279 inlĂ€gg
  • 0

Overscanna = förstora bilden i detta fall? Kommer inte en betydande del av kanterna försvinna om de Àr sÄ pass skeva? Eller Àndras formen pÄ bilden samtidigt?

<{POST_SNAPBACK}>

Alla CRT-tv overscannar, men somsagt kör dhaniel via TV-out och dÄ blir bilden sÄ, med svarta ramar alltsÄ, man kan lösa det genom mjukvara pÄ datorn om man vill att bilden skall tÀcka hela ytan.

Postad 19 August 2005 - 08:30

korpenkraxar
  • korpenkraxar
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0

Alla CRT-tv overscannar, men somsagt kör dhaniel via TV-out och dÄ blir bilden sÄ, med svarta ramar alltsÄ, man kan lösa det genom mjukvara pÄ datorn om man vill att bilden skall tÀcka hela ytan.

Det Àr jag fullt medveten om. Vad jag menar Àr att man vÀl inte löser sÄ mycket i hans fall genom att bara förstora bilden - den Àr ju fortfarande skev. Eller?

Postad 19 August 2005 - 11:08

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • AnvĂ€ndare

• 197 inlĂ€gg
  • 0
Kan bara sÀga att det inte alls ser ut sÄ dÀr pÄ min tv. Hur stora skillnader brukar det förresten skilja frÄn de olika exemplaren?

Postad 19 August 2005 - 12:35

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Kan bara sÀga att det inte alls ser ut sÄ dÀr pÄ min tv. Hur stora skillnader brukar det förresten skilja frÄn de olika exemplaren?

<{POST_SNAPBACK}>

LĂ€gg upp en bild med svts testbild..:)

Postad 19 August 2005 - 12:37

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • LĂ€rjunge

• 279 inlĂ€gg
  • 0
bra vore ju ocksÄ en liknande bild med underscannad bild, sÄ man verkligen ser en kant, som med exempelvis tv-out... och slÀnga upp ett rutnÀt som bakgrund

Redigerat av Unregisteredef3dcc08, 19 August 2005 - 12:38.

Postad 19 August 2005 - 12:44

alex6699
  • alex6699
  • LĂ€rjunge

• 346 inlĂ€gg
  • 0
Du kan vÀl ocksÄ lÀgga ut lite bilder Redfaction eftersom du har samma tv

Postad 19 August 2005 - 18:00

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Du kan vÀl ocksÄ lÀgga ut lite bilder Redfaction eftersom du har samma tv

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick lÄna en digitalkamera för de bilderna sÄ jag kan inte ta fler nu.

Postad 19 August 2005 - 18:01

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

.....man vÀl inte löser sÄ mycket i hans fall genom att bara förstora bilden - den Àr ju fortfarande skev. Eller?....

<{POST_SNAPBACK}>

Det som stör ögat mest Àr att den yttre blÄ bilden Àr skev/osymtrisk, innehÄllet inom det blÄ stör mindre.
Men i vilket fall som helst sÄ försöker tekniker nog att fÄ innehÄllet mot centrum rÀtt/bÀst i den mÄn det gÄr och sen (fortfarande fast mindre) kommer sÀkert det blÄ i ytterkanterna att vara deformerat vilket man döljer med overscanning.
En CRT-bild Àr alltid bÀst mot centrum och sÀmre i kanterna dÀrför Àr den smartaste lösningen att overscanna.

M

<{POST_SNAPBACK}>

Nu Àr det sÄ att allt inne i bilden ocksÄ Àr i bÀga tex text och liknande i filmer, vÀldigt störande.

Postad 19 August 2005 - 21:21

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0
Àr det verkligen vÀrt att köpa denna samsungtv istÀllet för en vanlig panasonic 100hz tv om man jÀmför bildmÀssigt?. verkar som om det Àr en massa problem med denna samsung man vill ju ha en tv som hÄller ett tag ocksÄ nÄgon som kan ge en bild av det hela.mvh ozzman

Postad 19 August 2005 - 21:56

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • ForumrĂ€v

• 615 inlĂ€gg
  • 0
Det blir onekligen spÀnnande att se vad man fÄr hem och om det Àr stora geometriproblem pÄ denna pjÀs.
Jag har bestÀllt denna tv som extra tv pÄ nedervÄningen, till mina barn.

Dom Àr helt nöjda med nuvarande Nokia 28" 4/3 frÄn ca -90, dÀr bilden Àr timglasformad, med en aktiv bildyta pÄ ca 19 tum, efter ett Äsknedslag.

Jag skulle tro att denna tv blir en klar förbÀttring :P

Hursomhelst fÄr man en hel del för relativt lite pengar.
Jag Äterkommer med synpunkter och kanske nÄgra bilder nÀr den Àr pÄ plats.

Postad 20 August 2005 - 00:01

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Àr det verkligen vÀrt att köpa denna samsungtv istÀllet för en vanlig panasonic 100hz tv om man jÀmför bildmÀssigt?. verkar som om det Àr en massa problem med denna samsung man vill ju ha en tv som hÄller ett tag ocksÄ nÄgon som kan ge en bild av det hela.mvh ozzman

<{POST_SNAPBACK}>

Kan service snubbarna fixa det sÄ Àr det ju lugnt. Panasonic har ju en suddigare bild om man jÀmför, enligt mig iallafall.

Postad 20 August 2005 - 06:10

Unregistered7e84e41a
  • Unregistered7e84e41a
  • Rookie

• 2 inlĂ€gg
  • 0
Jag undrar hur denna tv stÄr sigmot en lcd-tv? Det Àr den frÄgan jag tycker Àr mest intresant.

SÄ jag Àr tacksam för svar....

Mvh The Groupie

Postad 20 August 2005 - 12:56

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • LĂ€rjunge

• 279 inlĂ€gg
  • 0

Jag undrar hur denna  tv stĂ„r sigmot en lcd-tv? Det Ă€r den frĂ„gan jag tycker Ă€r mest intresant.

SÄ jag Àr tacksam för svar....

Mvh  The Groupie

<{POST_SNAPBACK}>

Finns redan Äsikter om exakt den saken, blÀddra igenom trÄden baklÀnges...

Postad 20 August 2005 - 13:57

Apachez
  • Apachez
  • ForumrĂ€v

• 865 inlĂ€gg
  • 0
24 sidor blir ju lite tidsödande... du kan inte ge mer exakta referenser ?

Postad 20 August 2005 - 15:29

Diceman
  • Diceman
  • Wannabe

• 31 inlĂ€gg
  • 0
Bilden verkar mycket bÀttre Àn lcdér om man lÀser igenom trÄden. Förutom geometrifelen som en del ska fÄ fixade av tekniker. SjÀlv vÀntar jag pÄ att nÄn ska berÀtta om de lyckas fÄ bort det vÀrsta...

Postad 23 August 2005 - 22:02

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet om tvn gĂ„r att köpa i sverige Ă€n? eller Ă€r det bara nĂ„gra konsumenter som har fĂ„tt dela pĂ„ en liten leverans till sverige frĂ„n samsung nĂ„gon som vet mvh ozzman

Postad 23 August 2005 - 22:40

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som vet om tvn gĂ„r att köpa i sverige Ă€n? eller Ă€r det bara nĂ„gra konsumenter som har fĂ„tt dela pĂ„ en liten leverans till sverige frĂ„n samsung nĂ„gon som vet mvh ozzman

<{POST_SNAPBACK}>

Fyndbörsen skulle vÀl fÄ in fler i slutet av denna mÄnad.

Postad 23 August 2005 - 23:23

DeeSnider
  • DeeSnider
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
SÄ mer eller mindre alla som har fÄtt tv:n inkusive jag sjÀlv hÀr pÄ forumet.....har geometrifel pÄ den?

Min ser ut ungefÀr som dhanjiels.....riktigt fult.

inte ngn bra statestik.

Kanske Àr en skit tv med andra ord?

:)

Postad 23 August 2005 - 23:32

Poka64
  • Poka64
  • AnvĂ€ndare

• 213 inlĂ€gg
  • 0
Var bra sugen pÄ denna ett tag, men nu nÀr ni har sÄdana problem med geometrin sÄ kan jag nog avskriva denna tv. För min gamla 28" sony widescreen har inte sÄdana dÀr problem, den har dock lite för mycke overscan :)

Postad 24 August 2005 - 17:40

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0
De kommer i början av nÀsta vecka, kan de inte fixa det sÄ fÄr Samsung skicka en enhet som inte har nÄgot problem alls.

Postad 24 August 2005 - 17:53

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Var bra sugen pÄ denna ett tag, men nu nÀr ni har sÄdana problem med geometrin sÄ kan jag nog avskriva denna tv. För min gamla 28" sony widescreen har inte sÄdana dÀr problem, den har dock lite för mycke overscan ;)

<{POST_SNAPBACK}>

En Sony har dock inte speciellt bra bild om man jÀmför..:(

Postad 24 August 2005 - 18:23

Unregistered639c6a9b
  • Unregistered639c6a9b
  • AnvĂ€ndare

• 197 inlĂ€gg
  • 0

NÄn som haft servicekillarna hemma Àn och försökt fÄ rÀtsida pÄ bilden?
Borde gÄ dÄ Redlum-X sÀgar att han har felfri bild.

M

<{POST_SNAPBACK}>

Den Àr inte helt felfri. Har dock inte stÀllt in geomatrin Ànnu. VÀntar pÄ en dvd-skiva. Dock Àr den inte alls lika illa som de screenshots som finns hÀr pÄ forumet.

Postad 24 August 2005 - 19:41

DeeSnider
  • DeeSnider
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
Till mig sa Samsung nÀr jag ringde att just denna tv inte tÀcktes av just denna "home service" garantin eller vad den nu heter. Men för er var det inget problem eller?

Jag ringde technistore och dom fick hÀrja en del med samsung innan dom gav sig och nu ska dom skicka en ny tv till mig första veckan i september.

Men om den Àr lika illa dÄ?? Hur lÀnge ska jag behöva vÀnta innan jag fÄr en sjysst tv? Fick ju vÀnta pÄ den ca 1 mÄnad innan jag fick den.

Hur i He***te kan samsung skicka ivÀg tv apparater med sÄ skev bild?!?!

Börjar bli lagom trött pÄ detta tv köp.

Fast i övrigt sÄ gillar jag tv:n..... :(

Postad 24 August 2005 - 22:30

Poka64
  • Poka64
  • AnvĂ€ndare

• 213 inlĂ€gg
  • 0

Var bra sugen pÄ denna ett tag, men nu nÀr ni har sÄdana problem med geometrin sÄ kan jag nog avskriva denna tv. För min gamla 28" sony widescreen har inte sÄdana dÀr problem, den har dock lite för mycke overscan ;)

<{POST_SNAPBACK}>

En Sony har dock inte speciellt bra bild om man jÀmför..:(

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men min sony Àr 6 Är gammal och den Àr betydligt bÀttre Àn era skrÀckexempel haha

Postad 25 August 2005 - 16:51

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0
Den omfattas av Home Service.

Jag ahde en tekniker hÀr nyss och han berÀttade att pÄ alla CRT tv apparater sÄ kan detta fel endast justeras med magneter och det ska tillverkaren göra vid fabrik.

Vissa kan ha fel pÄ ett par kondingar men inte min. Jag ska prata med Fyndbörsen och se om de kan fixa det dÄ om teknikern skulle ta med tvn sÄ har jag ju ingen tv pÄ ett tag.

Sen sÄ sa faktiskt teknikern att han aldrig har sett sÄ bra bildkvalite pÄ en 100hz tv nÄgon gÄng.

Postad 25 August 2005 - 17:35

DeeSnider
  • DeeSnider
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
Ok...det lÄter ju bra.

Men skulle inte teknikern ta med sig tv:n pÄ en gÄng om han inte kunde fixa den pÄ plats?

Visste han vad det var för fel dÄ pÄ din tv dÄ Redfaction?

Postad 25 August 2005 - 17:45

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Ok...det lÄter ju bra.

Men skulle inte teknikern ta med sig tv:n pÄ en gÄng om han inte kunde fixa den pÄ plats?

Visste han vad det var för fel dÄ pÄ din tv dÄ Redfaction?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, tvn Àr felkalibrerad frÄn fabrik, antagligen sommarjobabre eller stress att fÄ ut den dÄ den Àr försenad. Skulle ju slÀppts i Juni egentligen.

Han kunde ta den nu men dÄ blir jag utan tv ett tag. Jag försöker nu samtala med Fyndbörsen för att s eom de kan fixa det pÄ ett smidigare sÀtt annars skulle jag höra av mig till Samsung sÄ skickar de teknikern och hÀmtar den.

Postad 25 August 2005 - 17:50

DeeSnider
  • DeeSnider
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
Ok...lÄter ju bra...att man vet vad som Àr fel iaf.

Hoppas bara nu att den nya tv:n jag ska fÄ inte Àr likadan.

Postad 25 August 2005 - 18:46

paulson96
  • paulson96
  • AnvĂ€ndare

• 132 inlĂ€gg
  • 0
NÀmen seriöst grabbar, ska man satsa pÄ denna tv:n eller en "vanlig" widescreen i samma prisklass (philips, panasonic osv)?

Postad 25 August 2005 - 20:07

mattef
  • mattef
  • Amatör

• 92 inlĂ€gg
  • 0
Klarar denna av att spela upp region 1 filmer som Àr NTSC?

Postad 26 August 2005 - 06:10

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Klarar denna av att spela upp region 1 filmer som Àr NTSC?

<{POST_SNAPBACK}>

Det hÀnger ju me rpÄ din DVD spelare. Min DVD spelare kan jag spela upp Ntsc pÄ alla tv apparater dÄ den konverterar dem till Pal men eftersom tvn ska klara 480p och 576p sÄ klarar den alltsÄ ntsc.

Postad 26 August 2005 - 18:40

paulson96
  • paulson96
  • AnvĂ€ndare

• 132 inlĂ€gg
  • 0
lite aktivitet nu boys, ska man köpa denna tv eller en inte? vad sÀger ni?

Postad 26 August 2005 - 20:09

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0
ja samma hÀr jag skulle med vilja veta jag gÄr med i valet med att antingen köpa denna samsung tv eller en sony fq86 eller en panasonic px10 frÄgan Àr vilken av dessa tre ska man satsa pÄ?jag har hört av en radiohandlare att det Àr rÀtt kass kvalite pÄ samsung tv apparater.man vill ju ha en tv som hÄller inÄgra Är utan problem.sen blir man ju sugen pÄ denna sammy dÄ den Àr hd klar men frÄgan Àr ÀndÄ om man inte ska köpa sig en av dom vanliga modellerna sony eller panasonic som man vet att de hÄller? nÄgon som har nÄgra bra tips pÄ vad man ska köpa tacksam för svar mvh ozzman :)

Postad 26 August 2005 - 20:24

Mackan2
  • Mackan2
  • AnvĂ€ndare

• 103 inlĂ€gg
  • 0

ja samma hĂ€r jag skulle med vilja veta  jag gĂ„r med i valet med att antingen köpa denna samsung tv eller en sony fq86 eller en panasonic px10 frĂ„gan Ă€r vilken av dessa tre ska man satsa pĂ„?jag har hört av en radiohandlare att det Ă€r rĂ€tt kass kvalite pĂ„ samsung tv apparater.man vill ju ha en tv som hĂ„ller inĂ„gra Ă„r utan problem.sen blir man ju sugen pĂ„ denna sammy dĂ„ den Ă€r hd klar men frĂ„gan Ă€r Ă€ndĂ„ om man inte ska köpa sig en av dom vanliga modellerna sony eller panasonic som man vet att de hĂ„ller? nĂ„gon som har nĂ„gra bra tips pĂ„ vad man ska köpa tacksam för svar mvh ozzman :)

<{POST_SNAPBACK}>

Passa dig för sony fq86, det surrar ganska mycket om den. Jag lÀmnade tillbaka min, gick inte att kolla pÄ tv pÄ lÄg volym utan att störas.

Postad 26 August 2005 - 21:35

brorsan
  • brorsan
  • LĂ€rjunge

• 297 inlĂ€gg
  • 0

ja samma hĂ€r jag skulle med vilja veta  jag gĂ„r med i valet med att antingen köpa denna samsung tv eller en sony fq86 eller en panasonic px10 frĂ„gan Ă€r vilken av dessa tre ska man satsa pĂ„?jag har hört av en radiohandlare att det Ă€r rĂ€tt kass kvalite pĂ„ samsung tv apparater.man vill ju ha en tv som hĂ„ller inĂ„gra Ă„r utan problem.sen blir man ju sugen pĂ„ denna sammy dĂ„ den Ă€r hd klar men frĂ„gan Ă€r Ă€ndĂ„ om man inte ska köpa sig en av dom vanliga modellerna sony eller panasonic som man vet att de hĂ„ller? nĂ„gon som har nĂ„gra bra tips pĂ„ vad man ska köpa tacksam för svar mvh ozzman ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Passa dig för sony fq86, det surrar ganska mycket om den. Jag lÀmnade tillbaka min, gick inte att kolla pÄ tv pÄ lÄg volym utan att störas.

<{POST_SNAPBACK}>

Det dÀr kan ju skilja vÀldigt mycket mellan olika apparater av samma modell sÄ bara för att din lÄter betyder inte det att alla lÄter. Vissa hade problem med surrande FQ70n, men min var helt knÀpptyst, var tvungen att luta huvudet mot TVn i ett knÀpptyst rum för att höra surrandet :)

Postad 26 August 2005 - 21:40

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlĂ€gg
  • 0
Samma sak kan man sÀga om de flesta tillverkares tv-apparater.
Oavsett om de heter samsung eller sony...

Alla har "mÄndags-exemplar" som letar sej ut pÄ marknaden, det som Àr avsevÀrt mer intressant Àr vilka tillverkare som hjÀlper sina kunder mest för att de ska bli nöjda...

Det KAN ocksÄ vara intressant att fÄ veta vilka mÀrken och modeller som har flest reklamationer, men de siffrorna fÄr vÀl vi som Àr intresserade "titta i mÄnen efter".
Inom denna branschen sÄ Àr inte tillverkarna sÄ benÀgna att erkÀnna problem (eller handlarna för den delen)...

Innan man börjar baktala samsung sÄ bör man beakta att dom Àr en av vÀrldens absolut största tillverkare av skÀrmar av olika slag...

Jag tillÄter mej tvivla pÄ att dom nÄtt den stÀllningen utan tillstymmelse av kvalite i de maskiner de sÀljer...

Jag vill alltsÄ inte uttala mej om deras kvalite, lika lite som jag vill uttala mej om kvaliten hos nÄgot annat fabrikat. Jag har helt enkelt inte den information som behövs för att kategoriskt kunna berömma eller sÀnka en hel tillverkare av skÀrmar...

Redigerat av Unregistered959, 26 August 2005 - 21:42.

Postad 26 August 2005 - 22:54

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • ForumrĂ€v

• 615 inlĂ€gg
  • 0
Samsung var ju lite av ett "B" mÀrke för nÄgra Är sedan, men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess.

I dag stÄr ju Samsung, precis som Krasse skriver, för en stor del av de bildskÀrmspaneler som sÀljs.

I dag har vi ett lÀge dÀr dom tidigare stora traditionella tillverkarna fÄr haka pÄ och det Àr Samsung som visar vÀgen.

Om vi tittar pÄ bilar, Àr det ju absolut inte Volvo man skall titta pÄ i dag om man vill ha god kvalitet, utan helst en bil frÄn Japan eller Korea.
För nÄgra Är sedan hade detta varit helt otÀnkbart.
Detsamma gÀller ju tex Samsung kontra Sony för nÄgra Är sedan.

Hade varit oerhört intressant att fÄ lite statistik pÄ mÄndagsex, som Krasse skriver. Först dÄ hade man kunnat göra en rÀttvis jÀmförelse, men Samsung hade knappast nÄtt sin nuvarande position med en stor del mÄndagsex.

Jag ser fram emot att fÄ hem min slimfit i synnerhet för att studera ev geometriproblem.
Det Àr ju detta man lever för mina vÀnner!

Finns det nÄgot roligare Àn att hitta smÄ fel som faktiskt kan förbÀttras sÄ att man fÄ till det optimalt :)

Postad 26 August 2005 - 22:58

paulson96
  • paulson96
  • AnvĂ€ndare

• 132 inlĂ€gg
  • 0
ni fÄr absolut rapportera vad ni tycker om era slimfits nÀr ni fÄtt hem dom, vÀldigt gÀrna!

Postad 27 August 2005 - 01:48

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlĂ€gg
  • 0
Geoproblem Àr ett gammalt kÀnt problem, men det har dock inte mycket med geometrifel att göra...

Det som skiljer pÄ olika geografiska platser Àr tÀtheten pÄ jordens magnetfÀlt-linjer. Problemen yttrar sej genom att bilden lutar olika mycket pÄ olika platser i vÀrlden. Detta problem kan man justera genom att "hÀnga" pÄ magneter pÄ utvalda delar av bildröret, men vanligtvis sÄ vrider man "joken"...

Det Àr en ringformad magnet som "centrerar" elektronstrÄlen i bildröret (strax efter kanonen".

Ärligt talat sĂ„ har jag aldrig hört talas om att man justerar denna lutning genom att hĂ€nga pĂ„ magneter, men jag antar att det Ă€r möjligt i princip.

Huruvida man justerar "joken" (lutningen pÄ bilden) pÄverkar dock inte geometrifelen, dessa beror pÄ styrkretsarna i bildröret istÀllet, vilket innebÀr en kalibrerings-frÄga och Àr det stora problem sÄ fÄr man byta ut högspÀnnings-delen för felet kan Àven bero pÄ de elektriska fÀlten som högspÀnningsdelen alstrar "varierar ojÀmnt"...

Nu Àr det ju sÄ att de flesta moderna crt-apparater oftast har justerings-möjligheter för bild-lutningen redan i de vanliga menyerna (stÀllet för att mekaniskt gÄ in och vrida pÄ en vÀl inbÀddad magnet-ring) och geometrifel brukar man kunna justera ganska bra i servicemenyerna i de flesta nyare tv-apparater...

Det Àr dock som nÄgon nÀmnde teoretiskt omöjligt att justera bort ALLA geometrifel helt och hÄllet genom service-menyerna eftersom det i praktiken förutsÀtter att man har dels ett oÀndligt tÄlamod och dels ett oÀndligt antal justerings-punkter. Oftast finns det bara ett begrÀnsat antal (vet dock inte hur mÄnga, men jag antar det rör sej om mellan 9 och 20 punkter, kanske fler)...

Det kan nog stÀmma att Samsung har haft lite för brÄttom med lanseringen av dessa apparater, men det Àr heller inget som samsung Àr ensamma om.

Snarare tvÀrtom...

Enligt min mening sÄ hÀnder det oftare och oftare att det kommer ut nya hembio-produkter som nÀstan i samma veva som lanseringen ocksÄ behöver uppdatera mjukvaror och liknande...

Numera Àr det snarare en regel Àn ett undantag att nya produkter Àr mer eller mindre "halvfÀrdiga" nÀr de första enheterna nÄr marknaderna...

Köper man sprillans nytt för att vara först, sÄ mÄste man vara medveten om att man riskerar att fÄ ett "problem-exemplar" JUST för att man rÄkar vara först...

Det Àr trÄkigt, men det Àr ett allmÀnt kÀnt faktum (eller borde Ätminstone vara det :) )...

Postad 27 August 2005 - 09:42

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • ForumrĂ€v

• 615 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgot roligare Àn att hitta smÄ fel som faktiskt kan förbÀttras sÄ att man fÄ till det optimalt :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att om du söker till samsungs slimfitavdelning med den instÀllningen sÄ lÀr du fÄ ett erbjudande "du inte kan tacka nej till" ;)
Heter du "Merlin" dessutom i efternamn sÄ har du bÀddat för din slÀkt i all framtid.

M

<{POST_SNAPBACK}>

:D

Postad 27 August 2005 - 12:24

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Alla har "mÄndags-exemplar" som letar sej ut pÄ marknaden,

<{POST_SNAPBACK}>

HÀr handlar det inte om mÄndagsex.. utan om ny teknik, shortneckrör.
Samsung har uppenbarligen haft lite brÄttom med att vara först ute med sina slimfit-apparater, och som alltid vid ny teknik finns problem.
Geoproblem med "vanliga" crt Àr vÀl kÀnt och som jag trodde och sÀkert mÄnga andra sÄ lÀr de inte bli bÀttre med shortneckrör. Lösa problemen med "magneter" i rören Àr enbart en desperat lösning.. funkar ej i lÀngden dÄ magnetismen förÀndras med tiden och bilden blir sÀmre Äter igen.
I de flesta forum i bÄde sverige och utomlands lÀser man om de problem man haft med denna Tv'n och alla handlar de om geoproblem... jobbar de bara pÄ mÄndagar i korea eller :)

M

<{POST_SNAPBACK}>

Alla tillverkare anvÀnde en heldel magneter som de fÀster pÄ bildskÀrmens baksida som korrigerar fel det Àr det bÀsta sÀttet att korrigera fel pÄ en CRT. Elektronisk vÀg Àr den sÀmsta.

Sen fick jag veta en sak av teknikern att om man inte vill ah geometrifel pÄ en CRT sÄ ska man aldrig köra upp kontrasten över 50.

Postad 27 August 2005 - 15:50

MaxFLAK
  • MaxFLAK
  • AnvĂ€ndare

• 141 inlĂ€gg
  • 0

Om vi tittar pÄ bilar, Àr det ju absolut inte Volvo man skall titta pÄ i dag om man vill ha god kvalitet, utan helst en bil frÄn Japan eller Korea.
För nÄgra Är sedan hade detta varit helt otÀnkbart.
Detsamma gÀller ju tex Samsung kontra Sony för nÄgra Är sedan.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan ju helt klart diskuteras om asiaterna hÄller högre kvalitet pÄ bilen Àn volvo.
Den diskussionen hör inte hemma hÀr men var tvungen att lÀgga in det!

Postad 27 August 2005 - 17:27

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlĂ€gg
  • 0
Att magneterna skulle placeras lÀngst fram Àr jag tveksam till. Alla vet vi vÀl hur det ser ut nÀr ett magnetfÀlt kommer för nÀra crt'n. Det Àr inte deformationer av bilden som stör mest, det Àr ju de "lokala" konvergensfelen som Àr vÀrst. "RegnbÄgar" s.a.s....

GÄr det överhuvudtaget att placera en magnet i "tubens" framkant utan att fÄ regnbÄgar i nÀrheten av tuben?

Jag Àr tveksam, m.a.o...

Postad 27 August 2005 - 20:05

Redfaction
  • Redfaction
  • LĂ€rjunge

• 340 inlĂ€gg
  • 0

Att magneterna skulle placeras lÀngst fram Àr jag tveksam till. Alla vet vi vÀl hur det ser ut nÀr ett magnetfÀlt kommer för nÀra crt'n. Det Àr inte deformationer av bilden som stör mest, det Àr ju de "lokala" konvergensfelen som Àr vÀrst. "RegnbÄgar" s.a.s....

GÄr det överhuvudtaget att placera en magnet i "tubens" framkant utan att fÄ regnbÄgar i nÀrheten av tuben?

Jag Àr tveksam, m.a.o...

<{POST_SNAPBACK}>

Han visade var de satt och det sitter sÄdana pÄ Philips och Grundig med. stavar ovanför och under röret sen sitter det smÄ magneter tejpade pÄ baksidan av glaset.

Postad 27 August 2005 - 22:14

paulson96
  • paulson96
  • AnvĂ€ndare

• 132 inlĂ€gg
  • 0
movieman fan va du verkar negativt instÀlld assÄ

Postad 27 August 2005 - 22:47

paulson96
  • paulson96
  • AnvĂ€ndare

• 132 inlĂ€gg
  • 0
men Àr det en ny omgÄng apparater som hÄller pÄ att skickas ut nu eller? ingen butik verkar ha dom inne just nu, har samsung kanske kollat över rutinerna pÄ fabriken kanske?
det hade ju varit gjutet att fixa en sÄn hÀr teve istÀllet för en vanlig widescreen, med tanke pÄ storlek och design,,svÄrt det hÀr...

Postad 28 August 2005 - 13:54

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • AnvĂ€ndare

• 116 inlĂ€gg
  • 0
nu har jag bestÀmt mig för att inte köpa denna samsung tv.synd för det verkar vara en cool tv men vÀldigt opÄlitlig med kvaliten nu stÄr valet em
ellan panasonic px10 eller en sony fq86 vilken av dessa tvÄ skulle ni rekommend
era tacksam för tips mvh ozzman

Postad 28 August 2005 - 14:01

Poka64
  • Poka64
  • AnvĂ€ndare

• 213 inlĂ€gg
  • 0

nu har jag bestÀmt mig för att inte köpa denna samsung tv.synd för det verkar vara en cool tv men vÀldigt opÄlitlig med kvaliten nu stÄr valet em
ellan panasonic px10 eller en sony fq86 vilken av dessa tvÄ skulle ni rekommend
era tacksam för tips mvh ozzman

<{POST_SNAPBACK}>

se mitt omdöme om px10:an, jag tyckte den var riktigt rutten som tv, men det kanske bara Àr jag som Àr överkÀnslig...

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.