Redigerat av TKvC-SainT, 26 juli 2007 - 13:35.
34 relaterade trådar
Postad 26 juli 2007 - 13:35 ![]() ![]() Redigerat av TKvC-SainT, 26 juli 2007 - 13:35. Postad 27 juli 2007 - 17:01 jag är fruktansvärt nöjd med vad den presterar! jag har högtalare som har ganska hög känslighet och har tidigare haft lite problem med brusnivån, kontrollen och lugnet i musiken samt avsaknaden av brus är för mig dess största fördelar! att den rockar med vilken musik som helst gör inte saken sämre ![]() när jag sen kopplade min denon 2900 digitalt (coax) till förstärkaren så förbättrades alla parametrar igen.. jag märker dock ingen större klangmässig skillnad mot min NAD 317 som gick sönder men skillnaden på lugnet och kontrollen i ljudbilden är enorm!! detaljrikedomen är större den med men det kan bero på att just ovanstående parametrar förbättrats och att brusnivån sänkt rejält, är faktiskt helt borta nu där man innan kunde stå mellan 50-100cm ifrån och höra brus. kvalitetskänslan är riktigt hög, mkt högre än vad jag fått intryck av från bilder tidigare! men jag har redan märkt två minus, det ena är att fjärren är sådär. det stör mig itne jätte mkt och det är nog mer en vanesak och NADs fjärrkontroller suger de med! det andra är värre och det är att det itne, så vitt jag kan se, ngn standby funktion. o det är fan riktigt störigt. för priset, även om man betalar fullpris 5500, så är den enligt mig ett kap! Postad 27 juli 2007 - 18:22 På XTZ.se står det 150 x 435 x 410 mm/460mm inkl volymratt och högtalarterminaler (HxBxD) men i manualen står det Dimensioner (mm) 430 x 120 x 416 Höjd(inkl. fötter) Bredd(ytterkanter) Djup(bara lådan, från silverfärgade panelen till baksidan utan kontakter) Djup på den längsta kontakten på bakpanelen Djup på volymkontrollen Frågar eftersom jag ska bygga AV-möbel. Postad 30 juli 2007 - 07:33 kanal) ska det vara så Postad 30 juli 2007 - 09:29 Annars är det produktionsfel men det låter ytterst osannolikt att det skulle kunna hända. Jag tror mer på den mänskliga faktorn : ) Postad 30 juli 2007 - 09:49 Den får driva ett par B&W DM683 och jämförs med ett Classic 8.0b steg och en Denon reciever. Källa är ett Auzentech HDA X-Meridian 7.1 med Burr Brown OP AMP:ar. Jämfört med Classic steget så klarar XTZ:n att spela högre innan den slår av, Classic steget klarar troligen inte dom låga laster som B&W DM683:orna kräver vid höga volymer (egna gissningar, ingen grund för detta påstående men Classic steget slår ifrån tidigare och skall ju enligt spec ha ungefär samma effekt). XTZ:n har mer tryck i basen men detta är nog framförallt för att Classic steget är tamt i dom lägre frekvernserna. Classic steget tycker jag har bättre upplösning och detaljer i dom högre frekvenserna även om skillnaden är ganska liten och sannolikt en smaksak. (Jag förbehåller mig rätten att ta tillbaka denna mening efter lite mer testande då jag är osäker på om skillnaden verkligen är så påtaglig som jag först tyckte.) Mitt största problem med XTZ:n är byglingen mellan för och slutsteg. Jag vill gärna ha stärkaren som slutsteg i min hemmabio men vill kunna koppla in en CD direkt i stärkaren för stereo finlyssning, jag tror Denon recievern påverkar för mycket om CD signalen måste gå genom den. Återkommer med mer intryck av XTZ:n när jag hunnit testa mer. Sammanfattning hittills: + Gedigen konstruktion, väger en hel del + Snygg och gedigen fjärrkontroll i tjock metall + Bra kraft, går att spela högre än vad jag anser nödvändigt på B&W DM683 - Byglingen, hade varit mycket roligare att kunna switcha om mellan integrerad och rent slutsteg genom en knapptryckning på fjärren. - Inga tonkontroller, spelar ju ingen roll när den bara används som slutsteg men skulle kunna vara bra vid integrerat läge. - Temperaturen vid class A, den klarar inte mer än en timme i klass A, ännu mindre vid höga volymer. Jag är nöjd än så länge och vi får se om den får vara med och leka när nya recievern har kommit eller om den dyker upp på hifimagasinet tillsamans med classic steget. Eventuellt får classig steget bi-ampa centern då jag tycker steget återger röster mycket fint. Redigerat av Nahaz, 30 juli 2007 - 10:05. Postad 30 juli 2007 - 12:08
Jag har kollat kopplingen och det såg okey ut men vid en närmare titt på kabeln så upptäckte jag att den var felmärkt. Postad 30 juli 2007 - 14:51 ![]() Postad 30 juli 2007 - 15:31
Jag trodde att i klass A så gick all ström hela tiden i stärkaren, så att ju högre man spelade, desto mindre värme behövde den avge? Kanske bara jag som lyckats med en mental blunder... Mitt eventuellt felaktiga påstående är alltså, klass A på "tomgång" ger maximalt med värme, ju mer man skruvar upp volymen, desto mindre värme behöver den avge, för den skickar ut effekten till högtalarna istället. Rätt eller fel? /J Postad 30 juli 2007 - 21:32
I klass A blir det ju en växelströmsignal som moduleras på ett positivt offset. Mao så är summan konstant oavsett om du spelar högt eller lågt. Exempel: Offsett: 24v. Utsignal peak-to-peak: 2v = 22v till 26v = snitt 24v. Utsignal peak-to-peak: 8v = 16v till 30v = snitt 24v. I en AB förstärkare så ligger offsettet på 0v och ett transistorpar (eller fler) tar hand om den positiva resp negativa flanken. Postad 01 augusti 2007 - 20:57 Bilder finns i mitt galleri. Postad 01 augusti 2007 - 21:01 // Sat Postad 01 augusti 2007 - 23:56 ![]() Min XTZ Review Kan fatta mig kort här i tråden för de som inte orkar läsa hela den där luntan ![]() XTZ ( i jämförelse mot HK970 ) + Detaljering + Instrumentseparation + Neutralitet + Den trevliga basen + Ljudspridning sidled - Ljudspridning djupled (Om man ska vara riktigt petig) Ska man också besvara trådens titel? Isf, KÖP KÖP och åter KÖP för tusan ![]() Redigerat av TKvC-SainT, 02 augusti 2007 - 00:11. Postad 02 augusti 2007 - 00:45 Jag är själv väldigt nöjd med min XTZ A100 DII:a! Nedan några korta intryck från ett testtillfälle förra helgen då jag drog hem XTZ:an till en kompis som kör lite vassare prylar än mig själv! Jag tänker inte gå in på vilken musik som lyssnades på samt diverse subjektiva lyssningsintryck, utan endast konstateranden. Vi var två som lyssnade och vi var rörande överrens! ;-) Kompisen i fråga kör b la med den hyllade förstärkaren från Hegel; H200. Denna driver ett par transmissionslinehögtalare PMC FB1+. En kombination som jag tycker låter väldigt trevligt! Till testet så hade även en Lavry DA-10 DAC ramlat in hos honom nyligen och som vi självklart provade på XTZ:an Testet: Först började vi med att koppla in CD:n via Lavry:n som fick D/A omvandla och sedan analogt in i XTZ:ans försteg. Lät riktigt bra, men det fanns en bit kvar i jämförelse med Lavryn kopplad via Hegelns försteg. Med andra ord så rastar Hegelns försteg XTZ:ans dito. Nästa steg var att skippa Lavry:n helt och köra in CD:n coaxialt och låta XTZ:ans D/A stå för omvandlingen.. Nu lät det "lite" tristare än när Lavryn fick vara med och leka. Framförallt så försvann en del energi ur musiken och det lät lite mer avslappnat. Raskt kopplade vi om och lät Lavry:n stå för D/A omvandlig samt agera försteg (Det sitter ett försteg i D/A:n). Med andra ord så bort med byglingarna på XTZ:an och in med Lavryn på AMP IN. Nu jäklar!! Vilket driv och engagemang! Alla bitar föll på plats och jag ska ärligt säga att jag hade svårt att höra någon som helst skillnad på Hegeln och XTZ:an i det här läget på moderata lyssningsnivåer. Hegeln har dock lite mer kraftresurser så vid riktigt höga nivåer så håller Hegeln fortsatt kontroll över konerna på PMC:orna. Kondensatorbanken i Hegeln är dubbel i förhållande till XTZ:an så det vore väl f-n annars! Slutsatser då, XTZ:an är en förstärkare som kan växa med din anläggning allt eftersom den förändras! Häng på en bättre extern D/A och skillnaden är markant. Prova att köra den som slutsteg i en anläggning med riktigt bra försteg och häpna över vad den kan prestera. Med mina nyvunna erfarenheter i bagaget så provar jag just nu återigen att låta min Yamaha RX-V2600 agera försteg och låter XTZ:an jobba som rent slutsteg. Har ännu inte lyckats lyssna mig till vad jag föredrar, men en Lavry D/A för 10995:- är inget som jag känner mig ha lust och råd att lägga pengarna på nu även om det lät fantastiskt och trollade fram egenskaper ur XTZ:an som jag inte trodde var möjligt! XTZ:ans D/A är på inget sätt dåligt (någon nämnde att det är samma kretsuppsättning som i Benchmark DAC:en) , men i jämförelse med Lavry:n så är det en bit kvar! Gällande XTZ:ans försteg så hade det vart kul om vi hade hunnit med att prova en koppling där Hegeln agerar försteg och låter XTZ:an agera slutsteg och sedan jämfört med XTZ:ans egna. Nu fanns det inte tid för det denna gång, men eventuellt kanske vi kör en sådan test framöver! - Mvh Hedman Postad 02 augusti 2007 - 09:09 Postad 02 augusti 2007 - 09:29 ![]() Postad 02 augusti 2007 - 10:34
Kul läsning, jag var för två år sedan i valet och kvalet mellan just HK970 och XTZ A100. Valde då A100:an. Har flera gånger insett att jag valt rätt ![]() Ang. ljudspridningen i djupled så ska du nog göra om din jämförelse igen om några hundra timmar när din A100 är inkörd. Postad 02 augusti 2007 - 11:25 Ska testas idag ifall jag ska köra musiken från datorn via min HD970 eller om jag ska köra med XTZans digitala ingång. Sen är det väl frågan då också ifall man bara ska köra CDn som transport då och låta XTZan köra D/A. Postad 02 augusti 2007 - 13:30 ![]() Testade just en låt med mycket bra inspelningskvalité och som är mastrat riktigt bra. Låt oss säga att det var en "hittad" ( ![]() ![]() Sen gjorde jag ett hög volym test då jag spelade Metallicas Master Of Puppets, samma som ovan DCC 24k rippat till FLAC. Låten var Welcome Home (Sanitarium), drog upp förstärkaren till +20 och den höll fortfarande bra koll på högtalarna, så högt kan jag aldrig ha spelat med datorn som källa förut, möjligen att man har kunnat spela så högt då man spelat med vinyl på HKn men aldrig med CD eller som nu datorn som källa. Postad 02 augusti 2007 - 18:09 Postad 03 augusti 2007 - 06:53 Postad 03 augusti 2007 - 09:52
Yepp, fick upp det en gång när jag skulle stänga av men ändrade mig så jag "dubbelklickade" på powerknappen. Då gick den igång men låste sig i "Protect"-läget. Löstes med en omstart. Måste vara skyddskretsarna som upptäcker över/underspänning. Postad 03 augusti 2007 - 16:33 är annars mkt nöjd med både förstärkare och den inbyggda dacen! Postad 03 augusti 2007 - 16:40 Har för mig att nån tidigare i tråden räknat ut att den skulle kosta 1500kr/år om man hade på den dygnet runt. Har dock tänkt börja stänga av den när man haft den typ en vecka eller 2, kör den mycket nu så den ska bli riktigt "inkörd". Postad 03 augusti 2007 - 17:09 funkar prima! och på så sätt går grejerna igång automatiskt när jag slår på recievern. - Hedman
Postad 03 augusti 2007 - 18:44 Postad 03 augusti 2007 - 20:37 Om du lyssnar på morgonen och sedan skall lyssna på kvällen igen expelvis är det nästan bättre att låta den stå på. Elektroniken mår inte bra av att slå på/av hela tiden heller. Finns rätt många här på forumet som aldrig slår av något pga detta. // Sat Postad 04 augusti 2007 - 09:28 Postad 12 augusti 2007 - 13:24 Har inte lyckats hitta några specar på den. magnus Postad 12 augusti 2007 - 13:53 Kan man använda A-100 DII som försteg och slutsteg samtidigt, närmare bestämt genom att koppla kontrollboxen till Canton RC-L via pre-out och amp in? Det sitter ju en brygga där i vanliga fall så man borde kunna koppla boxen istället för bryggan, tycker jag. Någon som har provat? Resultat? Postad 12 augusti 2007 - 16:05
Det är väl för inkoppling av sådant som man ska ha pre-in/out loopen. Postad 12 augusti 2007 - 16:09 I manualen står det bara angivet att pre-out och amp in är till för att man ska kunna använda förstärkaren som slutsteg eller försteg men amatörlingvisten inom mig tänkte att det borde ha stått slutsteg och/eller försteg ![]() Någon som har testat med RC-L-boxen? Postad 12 augusti 2007 - 16:11
Det ska vara en Analog Devices AD1853 DAC. AD1853 används bla i den kritikerrosade Benchmark DAC1 och även i en del annat typ Mark Levinsons No390 CD-spelare. Databladet på den: http://www.analog.co...eets/AD1853.pdf Nu säger det inte allt, givetvis spelar det in hur de tillämpat kretsen, dvs vilka kringkomponenter den fått osv. Men grunden är iaf ett ansett chip. Saxat från databladet: 117 dB Signal to Noise (Not Muted) at 48 kHz (A-Weighted Stereo) 116 dB Dynamic Range (Not Muted) at 48 kHz Sample Rate (A-Weighted Stereo) –107 dB THD+N (Mono Application Circuit, See Figure 30) –104 dB THD+N (Stereo) Postad 12 augusti 2007 - 19:01 När jag fick den så kopplades den in direkt och kördes i 2 veckor. Hade nästan bestämt mig för att behålla den då jag fick för mig att koppla in en Music Hall A25.2 jag lånat. Helt plötsligt kom det ljud som jag gillar, lite varmare och trevligare. Gjorde en plus och minus lista dem mellan för att lättare kunna bestämma mig. XTZ: +Kraft +Bra fjärr +Inbyggd bra DAC +Många ingångar (de digitala inräknade) +Billigare än Music Hall -Storlek -Drar mer ström -Kallt ljud och liten ljudbild Music Hall: +Storleken +Härligt varmt ljud med bra ljudbild +Strömförbrukningen +Snyggare (tjejens kommentar, båda är snygga på sitt sätt enligt mig) -Inte lika bra fjärr som XTZ -Ingen DAC (inget som borde vara - egentligen då det inte är vanligt på 2-kanal) -Dyrare (runt 2k) Redigerat av Mr_Empa, 12 augusti 2007 - 19:04. Postad 12 augusti 2007 - 19:36 Postad 12 augusti 2007 - 19:56 Hade även över mina gamla Kef Q5 som numera ägs av sambons bror, och vi båda tyckte bättre om ljudet i Music hall, även fast Q5 drar åt det varmare hållet. Gillar man ljust/neutralt ljud är det kanonstärkare för pengarna. Bra med buy n try också ![]() Postad 12 augusti 2007 - 19:59
Du är den första jag hör som säger så om A100. Vad har du för övrig utrustning? Edit: dont bother såg ditt svar ovan.. ![]() Redigerat av Kent Johansson, 12 augusti 2007 - 20:00. Postad 12 augusti 2007 - 20:11
Jo, det finns ju så mycket bra hifiprylar nuförtiden så man kan alltid hitta något som passar en bättre om man letar omkring. Får dock säga att XTZ verkar makalöst bra prissatt i förhållande till vad man får. Ska faktiskt testa en och se om det funkar för mig. Har du kvar din A-100 fortfarande, Spacebot? Vad kör du för högtalare i så fall? Postad 12 augusti 2007 - 20:17
DII är kvar den returnerar jag inte. Körde gamla infity med dom, sen MA GS10, dom är tebax i butiken pga testet med xtzs monitorhögtalare. Efter lite oväntade ugifter kommer jag att köpa 99.26 i höst. Postad 15 augusti 2007 - 11:26 Med mina nyvunna erfarenheter i bagaget så provar jag just nu återigen att låta min Yamaha RX-V2600 agera försteg och låter XTZ:an jobba som rent slutsteg. Har ännu inte lyckats lyssna mig till vad jag föredrar, men en Lavry D/A för 10995:- är inget som jag känner mig ha lust och råd att lägga pengarna på nu även om det lät fantastiskt och trollade fram egenskaper ur XTZ:an som jag inte trodde var möjligt! XTZ:ans D/A är på inget sätt dåligt (någon nämnde att det är samma kretsuppsättning som i Benchmark DAC:en) , men i jämförelse med Lavry:n så är det en bit kvar! Gällande XTZ:ans försteg så hade det vart kul om vi hade hunnit med att prova en koppling där Hegeln agerar försteg och låter XTZ:an agera slutsteg och sedan jämfört med XTZ:ans egna. Nu fanns det inte tid för det denna gång, men eventuellt kanske vi kör en sådan test framöver! Håller med Hedman om hur det lät hemma hos mig. Knäckande prestanda för pengarna. Det vore väl *** om inte Hegel skulle vara bättre, då man får 4st XTZ för samma peng. Vill bara tillägga att jag spelar högt. För högt enligt bla Hedman och mina grannar. Så det krävs starka doningar. Det var väl bara på mina extrema nivåer som XTZ kroknade lite. Har en teori om XTZ D/A omvandlare. Kan det vara så att den är känsligare för jitter jämfört med tex Benchmark DAC1/Lavry?OK att det är samma krets som i Benchmark, men den senare kanske har nåt extra mumbojumbo som gör den jitterokänslig. Redigerat av Unregistered1064, 15 augusti 2007 - 11:29. Postad 15 augusti 2007 - 18:36 Vet någon vilken DAC som sitter i A100 DII? XTZs tidigare Class A100 D är av allt att döma en XTZ ombrandad Winner AD-90D som tillverkas av ToneWinner. Ett företag från Guangzhou i Kina. ToneWinner är dock knapphändiga med info ang DACen i AD-90D. De skriver endast "24bit/96kHz digital input interface". De flesta är ju överens om att detta är en prisvärd förstärkare redan så varför inte skingra dimman XTZ? Vore trevligt om ni kunde berätta vad som sitter i. Postad 15 augusti 2007 - 19:12
Från tidigare i tråden... Postad 16 augusti 2007 - 00:45
Bra spårning där. Kan det eventuellt vara tvärtom då XTZ sägs vara en svensk konstruktion som tillverkas i Kina? Så det kan ju vara ToneWinner som har brandat om den för den kinesiska marknaden? Eller så är det rent nys att det står Constructed and designed in Sweden på den? Postad 16 augusti 2007 - 01:35
Om jag förstått det rätt så tillverkar ToneWinner OEM-versioner av sina produkter efter kundernas önskemål. Så XTZ och andra företag (t.ex. Advance Acoustic) har tweakat orginalmodellerna och får dem sedan tillverkade av ToneWinner. Lika som bär? : ![]() ToneWinner Class-A Integrated Hi-Fi Power Amplifier ![]() XTZ Class A-100 D II ![]() Advance Acoustic MAP305DA II 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |