/Mats
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 01 March 2011 - 21:15
och nu håller jag på i ett garage med en polare som jag lovat hjälp . fördelen är dock att jag har skissen på min mail så jag kan nog slänga ihopp tabellen på jobbet i morgon och skicka till dig. knepigt det ska vara att få tid till denna lilla skiss .... :s
Postad 01 March 2011 - 23:08
det sket sig... filtret är klart men jag han inte göra tabellen till med komponentvärdena...
och nu håller jag på i ett garage med en polare som jag lovat hjälp . fördelen är dock att jag har skissen på min mail så jag kan nog slänga ihopp tabellen på jobbet i morgon och skicka till dig. knepigt det ska vara att få tid till denna lilla skiss .... :s
Det är lugnt. Det blir inte tillverkning av filter förrän i helgen ändå.
Får jag däremot inget fullt förståligt schema av dej, och jag ska försöka tyda Ingvars kråkfötter, och det blir fel, och hela skiten brinner upp, och jag får köpa nya högtalare, då kan du ju glömma att du får komma ner på demo med kopiösa mängder bira i sommar...
Stackars bagaren!
Men det finns inget värre en att vänta iof.
/Mats
Väntan är ju det bästa.. När skiten väl står på plats vänjer man sej snabbt...
Postad 01 March 2011 - 23:45
EKK, EK, FK, BK, Biltema, Klasse... Spelar ingen roll. Bara det är ren koppar.
Induktion, kapacitans, impedans och resistans då?
Postad 02 March 2011 - 07:03
Det är lugnt. Det blir inte tillverkning av filter förrän i helgen ändå.
Får jag däremot inget fullt förståligt schema av dej, och jag ska försöka tyda Ingvars kråkfötter, och det blir fel, och hela skiten brinner upp, och jag får köpa nya högtalare, då kan du ju glömma att du får komma ner på demo med kopiösa mängder bira i sommar...![]()
Ja och det vill jag ju inte missa....
Induktion, kapacitans, impedans och resistans då?
Resistansen är försumbar i samanhanget, om vi inte ska ha my ket långa längder.
Induktansen (induktion och resistans frekvensberoende) däremot är det inte... den varierar kraftigt med kabelns uppbyggnad och den ställer till det lastmässigt för steget och fel induktans förhållanden i kabeln kan faktiskt resultera i trasig stärkare... Detta då (om jag mins rätt) motEMK och induktans stegringen vid höga frekvenser resulterer i något som närmast kan beskrivas som kortslutning.
Kapacitans är inte heller helt intressant ensamt utan där är det förhållandet mellan kapacitans och induktans som är intressant. Men allt detta är sådant som är "försumbart" om du köper en "riktig" högtLarkabel. Alltså en vanlig och simpel 2-4 ledare med tättliggande ledare. Då blir dess påverkan minimal och man kan därför säga att det går bra med vilken kabel som helst som har den uppbyggnaden. Som Ekk, Ek mfl har... det är en elektriskt sett bra uppbyggnad och i det närmaste idealisk till högtalarkabel .
Postad 02 March 2011 - 07:50
Postad 02 March 2011 - 09:34
Postad 02 March 2011 - 09:51
Som sagt så kan man faktiskt ha sönder steg med fel kablar, men det är kablar som inte är ämnade till växelspänning och framförallt inte vid höga frekvenser...
De kanske man inte ska använda då
Postad 02 March 2011 - 10:01
t.ex. EKKX är INTe bra som högtalarkabel, om man inte kompleterar den med en RC krets, då kan man använda det som högtalarkabel och med viss fördel också
men bara som den är så är den absolut inte bra och kan faktiskt skada förstärkaren i värsta fall..
Och jag vet att det är en del som använt just denna utan RC boxen, INTE BRA !
Edit: det är alltså "LTS kabeln" jag talar om
Postad 02 March 2011 - 11:21
Exakt
![]()
t.ex. EKKX är INTe bra som högtalarkabel, om man inte kompleterar den med en RC krets, då kan man använda det som högtalarkabel och med viss fördel också![]()
men bara som den är så är den absolut inte bra och kan faktiskt skada förstärkaren i värsta fall..![]()
Och jag vet att det är en del som använt just denna utan RC boxen, INTE BRA !
Edit: det är alltså "LTS kabeln" jag talar om
Vad är LTS som alla snackar om?
Edit: angående kablar så har Clas Ohlson bra och billiga kablar.
Redigerat av Unregisteredcc128e50, 02 March 2011 - 11:25.
Postad 02 March 2011 - 16:14
EDIT: Kan man på någon av dem välja att man bara använder ena gainen som "master" så man får lika mycket effekt ut på båda kanalerna?
Redigerat av Svenn3SaataN, 02 March 2011 - 16:26.
Postad 02 March 2011 - 18:13
Vad säger ni grabbar? T-amp TA2400 MX eller Behringer EP4000? Är ju samma pengar
EDIT: Kan man på någon av dem välja att man bara använder ena gainen som "master" så man får lika mycket effekt ut på båda kanalerna?Läser man spec ska EP4000 klara av 4ohm bryggat. Klarar TA2400 det också?
Ja. TA2400 grejar det också.
Men det är onödigt att kolla på EP4000. Kolla på EP2500 istället. Samma steg under skalet, fast billigare.
Postad 02 March 2011 - 21:07
EDIT: Men jag har ju några år på mig innan det ska vara klart
Redigerat av Svenn3SaataN, 02 March 2011 - 22:27.
Postad 03 March 2011 - 00:14
Fan det är knepigt att få till en planlösning helt perfekt ur alla synvinklar.. Har suttit några timmar nu och ritat, det tar tid en j*vla tid och man tycker man inte kommer någonstans!
EDIT: Men jag har ju några år på mig innan det ska vara klart
Ta in en som kan det med akustiken istället, få rätt från början.
Postad 03 March 2011 - 06:59
Ta in en som kan det med akustiken istället, få rätt från början.
Jo, men jag sitter och ritar på hela huset. Biorummet har jag inte börjat på än
Postad 03 March 2011 - 07:59
Huset ska säkert inte byggas på 10år, så jag har ju några år på mig att rita klart det. hehe
Använder du Sketchup eller något annat 3D-program?
Postad 03 March 2011 - 09:22
Huset ska säkert inte byggas på 10år, så jag har ju några år på mig att rita klart det. hehe
*smackar till dig i bakhuvudet så du tror att skalpen skall lossna*
Du börjar väl ändå med viktigaste biten, hembio/stereorummet!!
Där kan det vara bra att ha en exeltabell som visar dig vart rumsnoderna kommer hamna kanske?
Postad 03 March 2011 - 11:01
Använder du Sketchup eller något annat 3D-program?
Jag använder solidworks (3D) i vanliga fall. Men planritningen ritar jag i autocad (2D), men senare kanske jag ritar upp det i 3D.
*smackar till dig i bakhuvudet så du tror att skalpen skall lossna*
Du börjar väl ändå med viktigaste biten, hembio/stereorummet!!
Där kan det vara bra att ha en exeltabell som visar dig vart rumsnoderna kommer hamna kanske?
Jag tycker att få en bra planlösning är det viktigaste. När jag har en bra planlösning klar så har jag också klart var jag kan lägga biorummet. Men tanken är väl att ha biorummet som en utbyggnad av huset, så jag själv kan styra måtten precis som jag vill
Ja, en sån tabell kanske inte hade varit fel
Postad 03 March 2011 - 14:37
Jag använder solidworks (3D) i vanliga fall. Men planritningen ritar jag i autocad (2D), men senare kanske jag ritar upp det i 3D.
Jag tycker att få en bra planlösning är det viktigaste. När jag har en bra planlösning klar så har jag också klart var jag kan lägga biorummet. Men tanken är väl att ha biorummet som en utbyggnad av huset, så jag själv kan styra måtten precis som jag vill
Ja, en sån tabell kanske inte hade varit fel
Ok! Se till att inte göra några väggar parallella i biorummet bara!
Postad 03 March 2011 - 17:22
Basen fick en ny dimension, men kabelringarna blev lite stor med en diameter på 1,5m Gick ju åt bara 1,8m kabel till kabelringarna bakom högtalarna
Ett stort plus är att den är redo för bi-amp och att den är skärmad ;D Men eftersom jag är värst, kör jag med separata kablar till plus och minus.
Redigerat av hampe90, 03 March 2011 - 17:47.
Postad 03 March 2011 - 17:27
Postad 03 March 2011 - 17:30
Den där lär ju motsvara en sjukt mindre koppar kabel. Alu är ingen höjdare. Hur menar du lagrad musiken??!!
Sitter man nära högtalaren upp till 14minuter, hör jag musiken efter jag stängt av allt
Postad 03 March 2011 - 17:35
Ok! Se till att inte göra några väggar parallella i biorummet bara!
För att slippa noder? Tackar för tipsen i alla fall!
Redigerat av Svenn3SaataN, 03 March 2011 - 17:36.
Postad 03 March 2011 - 21:21
Postad 03 March 2011 - 21:41
Här kommer en första skiss. Så vad tycker ni? Ge mig en MASSA feedback! Jag har all tid i världen att rita detta
Du kommer få det jobbigt att ta dig in till många utav rummen
Skulle jag fått för mig att bygga precis som jag hade velat så hade jag gjort lyssningsrummet fristående ifrån huset, kanske bara en liten hall imellan så att så lite ljud som möjligt hade gått in till huset.
Men det är ju rena drömmar som sagt
Ser inte lyssningsrummet lite litet ut nu när du ändå är igång och drömmer?
Postad 03 March 2011 - 22:06
Du kommer få det jobbigt att ta dig in till många utav rummen
Skulle jag fått för mig att bygga precis som jag hade velat så hade jag gjort lyssningsrummet fristående ifrån huset, kanske bara en liten hall imellan så att så lite ljud som möjligt hade gått in till huset.
Men det är ju rena drömmar som sagt
Ser inte lyssningsrummet lite litet ut nu när du ändå är igång och drömmer?
Jo, jag orkade inte rita in alla dörrar nu. De kommer ändå flyttas en massa, så de får man ta sen. Det skulle ju vara en idé kanske. Bara göra en liten korridor. Men tanken är ju att kontoret ska ta upp endel av ljudet. Men visst, med en liten korridor dit så blir det ju mindre.
Det är väl inte jättelitet, 15,5m² ungefär. Hela huset ligger väl på 150m².
En annan jävligt jobbig grej som dök upp idag igen... Mina j*vla tänder.
Gjorde en lagning på en tand för 10veckor sedan. Idag så lossnade typ hela skiten, ungefär 5mm flisa som bara lossnade. Åt inget hårt eller något heller, satt bara och sög på en j*vla flour sugtablett. j*vla tänder, kostar bara en j*vla massa pengar och inte fan blir det bra heller. Nej, snart får jag väl skaffa mig löständer, mög och piss och .....!
Postad 03 March 2011 - 23:52
Postad 04 March 2011 - 00:14
Om det däremot ska vara ett dedikerat lyssningsrum kan det nog gå att få till vettigt.
Postad 04 March 2011 - 01:49
Hade jag fått välja idag hade jag såklart gärna byggt större, men huset satte liksom begränsningarna - hellre en liten hemmbio än ingen alls
Postad 04 March 2011 - 06:51
frågade jag lite högr upp, men jag tar det igen för jag e lite nyfiken
Jag anser nämligen att det går pre is hur bra som helst och faktiskt är att föredra. Nu är inte jag Akustik expert, men jag hävder att "ickparallell" väggar säker kan ha någon bra egenskap i ett rum som jag inte känner till och därför KAN vara bra om du har tur med dimmensioneringen så att den blir "rätt". och det är att jobba i blindo. väggarna kan ge märkliga betenden och resonanserna i rummet kan komma att ställa till problem.... Gör inte det utan bygg ett vanligt rum och räkna på vad för basabsorbtion som krävs (för det behövs alltid, med undantag för vissa lyckligt dimmensionerade och mycket stora rum!) och bygg en bredbandig absorbent som delar av bakre delen av rummet.
dämpa sidoväggarna i främre hälften av rummet och bakom/ en bit in mellan högtalarna. Där har du receptet i stora drag som nästan undantagslöst ger bästa ljudet med dom högtalare jag lyssnat till. Och om det nu blir så att du skulle råka skaffa Ino så är det ju alldeles utmärkt.
Räkna med >3m lyssningsavstond, alltså 3m eller mer och inte mindre och man vill sitta ca 1/4 in i rummer från bakre väggen. Så ca 4m är minsta rumslängden för att det ska fungera, gör rummets lyssning's del 5m långt (betyder att bredbandsabsorbenten som kommer att dela av rummet ska ha 1-2 på andra sidan = 6-7m långt rum egentligen) och bredden 3,5 typ och 2,2 i höjd. Spika upp råspont i taket så du får en lätt diffusion där och om du har möklighet så är ( hemskt nog....
Mina 5cent!
Men som alltid så gäller att om man vill vara säker på att det blir bra så är det smartast att ta in hjälp, detta som jag föreslagit här är i stora drag vad som kommer att behöva göras. Men exakta måtten på något får man räkna sig till.
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 04 March 2011 - 07:08.
Postad 04 March 2011 - 07:03
Nej, det gör jag inteSkojar du med mig nu eller?
Det är olika miljöer en högtalarlåda (där det faktiskt kan finnas vitts med ickeparallella vägar, men i praktiken gör det inte ens det där om man kan placera dämpmaterialet på ett riktigt sätt.) och i ett lyssningsrum där man faktiskt använder rummer till att tolka ljudinformationen kan det nog bli oförutsägbart med ickeparallella väggar..
Och det problematiska med ickeparallella väggar är att det är mindre förutsägbart, specielltför rookie's som oss som INTE kan speciellt mycket om Akustik. Jag tänker efter rum som jag vet är gudommlig bra och utgår från dom rumsdimmensionerna och dom lösningar som finns där. Det är det säkraste sättet om man inte vill att det ska bli pankala av alltihopp...
Så ickeparallella väggar i ett rum är något som inte nödvändigtvis fyller någon possetiv fungtion alls och det utesluter absolut inte några rumsnoder då akustiskt sett, tack vare att våglängden är så stor nere i basområdet så kommer väggarna att vid varje enskilld punkt att vara i det närmaste parallell och noderna kommer att finnas där. Det kan hände att dom försvinner om man gör ett rum som är som en liksidig triangel. Men det är oavsett ett jäkligt knepigt rum på andra sätt...
Alltså anser jag det vara en mycket dålig ide med ickeparalella väggar om man inte verkligen begrundar akusikfungtionen i rummet noga först och man verkligen VET vad man håller på med.
Jag skulle absolut inte försöka bygga så utan jag skulle satsa på beprövade lösningar och mått som jag vet är bra i
harmoni med varandra.
Skriver på min Ifån på en skakig buss så det blir lite som det blir...
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 04 March 2011 - 07:12.
Postad 04 March 2011 - 07:19
Nej, men då har man fått lite hum om vad man ska tänka på och hur man ska dimensionera det =)
Sen ska jag poängtera detta ännu en gång, detta är inget jag kommer bygga nu. Det ligger säkert 10år fram. Men jag vet att jag är kräsen med planlösningen och att allting ska vara rätt planerat, så då kan jag ju ha lite tid på mig att skissa på allting
Postad 04 March 2011 - 07:45
Man får dock inte "proppa" in saker där om jag mins rätt, men som en garderob fungerar det ju bra
Postad 04 March 2011 - 08:14
Räkna med >3m lyssningsavstond, alltså 3m eller mer och inte mindre och man vill sitta ca 1/4 in i rummer från bakre väggen. Så ca 4m är minsta rumslängden för att det ska fungera, gör rummets lyssning's del 5m långt (betyder att bredbandsabsorbenten som kommer att dela av rummet ska ha 1-2 på andra sidan = 6-7m långt rum egentligen) och bredden 3,5 typ och 2,2 i höjd. Spika upp råspont i taket så du får en lätt diffusion där och om du har möklighet så är ( hemskt nog....
) heltäckningsmatta vägen till himmelriket i ett lyssningsrum.
Tror du biter dej lite i svansen nu David...
Det är i princip mitt rum du beskriver..
3,50 x 6,50 x 2,25...
Ingvar gnällde som fan över rummet och sa att det var helt kass..
Han ville att jag skulle korta rummet med en meter eller två, eftersom jag inte kunde göra det bredare..
Postad 04 March 2011 - 08:20
Tror du biter dej lite i svansen nu David...
Det är i princip mitt rum du beskriver..
3,50 x 6,50 x 2,25...
Ingvar gnällde som fan över rummet och sa att det var helt kass..
Han ville att jag skulle korta rummet med en meter eller två, eftersom jag inte kunde göra det bredare..
Nej, själva lyssningsytan ska inte vara 3,5 x 6-7 meter för det är åt helsike...
Men om na räknar med att man omvandlar hela bakre delen av rummet till en enda stor absorbent så borde det fungera
Så jag biter mig inte i svansen...
Edit: Ingvar gnällde med 99% säkerhet i första hand på dimmensioneringen mellan bredd/ längd och det på grund av att han inte förutsätter att du vill bygga om 20% av rummet till eb basabsorbent
Då är rummet sjukt dåligt om du inte placera i56 långt in i hörnen för att få till det lyssningsavstond som är tänkt och fortfarande vara inom/ bakom 1x 1,2 gränsen och hamna så pass långt bak att du inte hamnar i "dead point" i mitten... du vill gärna sitta på ca 1/4 av rumsmåttet
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 04 March 2011 - 08:29.
Postad 04 March 2011 - 08:45
Jag gissar på att det ligger på ca 20m²
Redigerat av Svenn3SaataN, 04 March 2011 - 11:07.
Postad 04 March 2011 - 11:14
Ingvar vill att minsta bredden är 4,5 meter eller större.
Postad 04 March 2011 - 12:08
Postad 04 March 2011 - 16:08
Nej, det gör jag inte
Det är olika miljöer en högtalarlåda (där det faktiskt kan finnas vitts med ickeparallella vägar, men i praktiken gör det inte ens det där om man kan placera dämpmaterialet på ett riktigt sätt.) och i ett lyssningsrum där man faktiskt använder rummer till att tolka ljudinformationen kan det nog bli oförutsägbart med ickeparallella väggar..
Och det problematiska med ickeparallella väggar är att det är mindre förutsägbart, specielltför rookie's som oss som INTE kan speciellt mycket om Akustik. Jag tänker efter rum som jag vet är gudommlig bra och utgår från dom rumsdimmensionerna och dom lösningar som finns där. Det är det säkraste sättet om man inte vill att det ska bli pankala av alltihopp...
Så ickeparallella väggar i ett rum är något som inte nödvändigtvis fyller någon possetiv fungtion alls och det utesluter absolut inte några rumsnoder då akustiskt sett, tack vare att våglängden är så stor nere i basområdet så kommer väggarna att vid varje enskilld punkt att vara i det närmaste parallell och noderna kommer att finnas där. Det kan hände att dom försvinner om man gör ett rum som är som en liksidig triangel. Men det är oavsett ett jäkligt knepigt rum på andra sätt...
Alltså anser jag det vara en mycket dålig ide med ickeparalella väggar om man inte verkligen begrundar akusikfungtionen i rummet noga först och man verkligen VET vad man håller på med.
Jag skulle absolut inte försöka bygga så utan jag skulle satsa på beprövade lösningar och mått som jag vet är bra i
harmoni med varandra.
Det är mycket möjligt att det är som du säger, men jag läste lite om akustik för bio i veckan (kan tyvärr inte länka för jag kommer inte ihåg var) att man alltid tydligen skall undvika parallella väggar för att därmed motverka stående vågor. Rent spontant så känns det väldigt naturligt, för har du icke-parallella väggar så får ju varje frekvens en egen "bana" i rummet. Blir lättare att förklara på bild, men om du tänker dig att du tex riktar en laserstråle mot en vägg så studsar den ut med samma vinkel som den kommer in. Eftersom olika frekvenser träffar en vägg på olika ställen så reflekteras för förstareflexen olika, för att sedan bli totalt slumpmässig när den träffar nästa icke-parallella vägg. Hänger du med?
Postad 04 March 2011 - 19:56
Det tråkiga är att jag har fått koppla in min dator på ett par små dassiga datorhögtalare
Men ska ju inte tokspela så mycket här, lite bakgundsmusik måste man ju ha.
Skål på er gubbar!
Postad 04 March 2011 - 20:08
Tyvärr jobbar jag helg så jag får skåla med lite juice
/Mats
Postad 04 March 2011 - 22:14
Skål på dig Bagaren
![]()
Tyvärr jobbar jag helg så jag får skåla med lite juice
/Mats
SKÅL !!
Skål!
Du har inte tid att skåla, du ska rita filter...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?