Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 10 March 2011 - 06:58
Grattis!
Själv funderar jag över Z-4, det kanske man skulle fixa i framtiden.
Då kan jag ta dina Y-4
Postad 10 March 2011 - 14:46
Jag velar hela tiden!
Jag hade nog satsat på BR istället för infra. Slutet tycker jag inte är något vidare roligt :/ Z-4 hade varit manligt
Postad 10 March 2011 - 14:50
Jag hade nog satsat på BR istället för infra. Slutet tycker jag inte är något vidare roligt :/ Z-4 hade varit manligt
bara att skaffa mänga
Postad 10 March 2011 - 15:16
Vad är det som inte är kul med slutet...?
Postad 10 March 2011 - 15:20
Kräver massor av förstärkarkraft kanske?
Postad 10 March 2011 - 16:28
Nu blir det några bira och lite schysst musik för mig
Man är ju ledig i morgon otroligt skönt.
/Mats
Postad 10 March 2011 - 16:54
Kräver fler element och mer effekt för att komma upp i samma ljudtryck. Har testat slutet och lyssnat på slutet. Visst låter det riktigt bra och exakt. Men jag tycker man tappar för mycket i ljudtryck för att det ska vara intressant för mig. För att kompensera detta så måste man ha mer konarea och mer effekt. Sen tycker jag att prof-modulerna låter riktigt bra och exakt nog. Då ser jag ingen mening med att skaffa infra?
Postad 10 March 2011 - 17:33
Kräver fler element och mer effekt för att komma upp i samma ljudtryck. Har testat slutet och lyssnat på slutet. Visst låter det riktigt bra och exakt. Men jag tycker man tappar för mycket i ljudtryck för att det ska vara intressant för mig. För att kompensera detta så måste man ha mer konarea och mer effekt. Sen tycker jag att prof-modulerna låter riktigt bra och exakt nog. Då ser jag ingen mening med att skaffa infra?
jag håller med dig...
subwoofers ska banne mej inte vara slutna, möjligtvis i bil, men inte hemma.
Postad 10 March 2011 - 17:48
Men i sommar ska jag testa portat... Undrar vad det blir för port... Hade ju 6tum till xxls, Kanske blir slits denna gång.
Postad 10 March 2011 - 17:54
WinISD for the winUndrar vad det blir för port... Hade ju 6tum till xxls, Kanske blir slits denna gång.
ineffektivt...Vad är det som inte är kul med slutet...?
Redigerat av Dj AudaSpexx, 10 March 2011 - 18:00.
Postad 10 March 2011 - 17:58
Och vad som är kul? Du får noll, GD. Vilket jag tycker märks riktigt mkt.
Redigerat av hampe90, 10 March 2011 - 18:02.
Postad 10 March 2011 - 18:58
(själv jobbar man skift så varannan helg är man ledig Fre-sön)
/Mats
Redigerat av Unregistered89a7be48, 10 March 2011 - 19:03.
Postad 10 March 2011 - 19:12
(själv jobbar man skift så varannan helg är man ledig Fre-sön)
/Mats
Vissa har det bra!
Saknar lite när jag jobbade som golvläggare. Oftast jobbade vi in fredagarna, lätt värt att jobba 10h om dagen för att slippa jobba på fredagen
Postad 10 March 2011 - 19:18
Förstår det där med att jobba in fredagarna, förut jobbade jag mån-fredag och började en halvtimme tidigare så när fredagen kom så gick man hem 2,5tim tidigare blir larvigt skönt
Men nu smakar ölen så bra
/Mats
Postad 10 March 2011 - 19:37
Sjukt va skönt det kan vara att vara ledig!
![]()
Förstår det där med att jobba in fredagarna, förut jobbade jag mån-fredag och började en halvtimme tidigare så när fredagen kom så gick man hem 2,5tim tidigare blir larvigt skönt![]()
Men nu smakar ölen så bra![]()
/Mats
Jo, jag ska nog kolla det sen om jag inte kan få komma och gå hur jag vill. Bara jag får ihop mina 40h såklart
Postad 10 March 2011 - 20:38
Kräver massor av förstärkarkraft kanske?
Ja.. Det skulle väl vara det i så fall.. Annars kommer jag inte på så mycket..
Men baseffekt är ju billigt...
Min nästa basrigg ska antingen vara en sluten, eller IB.
Postad 10 March 2011 - 21:14
Ja.. Det skulle väl vara det i så fall.. Annars kommer jag inte på så mycket..
Men baseffekt är ju billigt...![]()
Min nästa basrigg ska antingen vara en sluten, eller IB.
IB lägger jag min röst på, utan tvekan! Vill själv testa på en sådan lösning. Men det gäller ju att man har ett boende som passar för det också. Hur hade du tänkt göra då? Har du någon garderob eller något som du kan bygga den "i"?
Postad 10 March 2011 - 21:20
Vi får väl se om grejerna blir sålda. Om inget annat så får jag ha dem i ett vardagsrum i framtiden
Postad 10 March 2011 - 22:24
jag håller med dig...
subwoofers ska banne mej inte vara slutna, möjligtvis i bil, men inte hemma.
Grabbar, hört talas om Linkwitz Transform?
Postad 11 March 2011 - 20:11
Kortfattat är det en krets som funkar som en eq. Du boostar lågbasen.
Du tvingar lådan att spela djupare.
Det går dock åt ENORMA mängder effekt.
Postad 12 March 2011 - 00:11
Det går dock åt ENORMA mängder effekt.
Beror på hur högt man vill spela
Postad 12 March 2011 - 18:44
Det trycker på rätt bra
Postad 12 March 2011 - 23:25
Grabbar, hört talas om Linkwitz Transform?
Jag tror inte grabbarna har hört en hyfssat slutet system, med hyfssad placering
Redigerat av Timpolanen, 13 March 2011 - 01:25.
Postad 13 March 2011 - 10:08
HAha, ne men några XXLS er, typ 6st i slutna lådor kan vara en helt ok budgetlösning till mina kommande i32s, och det är väll typ vad jag faktiskt funderar på att göra...
Slutet är underbart, så följsam och bra bas, det blir så sjukt bra med bra elementi rätt sluten låda! Väldigt få portade konstruktioner jag hört som ligger i nivå med typ SLS'er i slutet.
Vi får se, Men jag SKA ha i32s, sedan får jag börja fundera på basmoduler... Det är inte lika kritiskt, jag skulle vilja ha Ino ProfundusY moduler, men jag kan leva med XXLS'er, typ 12 st i slutet med Infra-eq på.
Det ger otrolig kapacitet i området >35Hz
Såklart även under också, men där över så kommer det gå att spela stört högt
Om Ino finns kvar när jag ska göra investering i moduler så blir det ProfundusY -6 slutligen tror jag. Om inte så blir det något annat passande. Men jag SKA ha i32s oavsett och för dom finns ingen ersättare hos någon annan tillverkare.
Sedan kommer jag nog att senare köpa på mig 2-4st extra basar, om något skulle hända... senare i framtiden. Diskanterna ska ha säkringar och diskantskydd så att dom inte kan petas/ spelas sönder.
Då känner jag mig säker, det är ju det tråkiga med att Ino inte är något mer än ett Hobby företag, att Allt hänger ju på Ingvar att verksamheten fortsätter... och skulle han sluta så finns det ju inte längre några reservdelar...
Postad 13 March 2011 - 12:00
Postad 13 March 2011 - 12:09
Ja 24st moduler så börjar det ju likna något... xD
HAha, ne men några XXLS er, typ 6st i slutna lådor kan vara en helt ok budgetlösning till mina kommande i32s, och det är väll typ vad jag faktiskt funderar på att göra...
Slutet är underbart, så följsam och bra bas, det blir så sjukt bra med bra elementi rätt sluten låda! Väldigt få portade konstruktioner jag hört som ligger i nivå med typ SLS'er i slutet.
Vi får se, Men jag SKA ha i32s, sedan får jag börja fundera på basmoduler... Det är inte lika kritiskt, jag skulle vilja ha Ino ProfundusY moduler, men jag kan leva med XXLS'er, typ 12 st i slutet med Infra-eq på.
Det ger otrolig kapacitet i området >35Hz
Såklart även under också, men där över så kommer det gå att spela stört högt
Om Ino finns kvar när jag ska göra investering i moduler så blir det ProfundusY -6 slutligen tror jag. Om inte så blir det något annat passande. Men jag SKA ha i32s oavsett och för dom finns ingen ersättare hos någon annan tillverkare.
Sedan kommer jag nog att senare köpa på mig 2-4st extra basar, om något skulle hända... senare i framtiden. Diskanterna ska ha säkringar och diskantskydd så att dom inte kan petas/ spelas sönder.
Då känner jag mig säker, det är ju det tråkiga med att Ino inte är något mer än ett Hobby företag, att Allt hänger ju på Ingvar att verksamheten fortsätter... och skulle han sluta så finns det ju inte längre några reservdelar...
Jo, det är lite det man känner också. Man vet ju inte när han kommer att lägga ner Ino. Vad gör man då? Man kanske inte ens hinner handla innan dess. Sen säg att han lägger ner, hur gör man med reservdelar och sånt då :/
Varför i32s istället för i28? Vad jag har fått för mig så skiljer det inte så mycket mellan dem. Men det skiljer ju en hel del i pris. Sen om du ska gå upp på i32s, då kan du ju lika väl ta steget upp till i56?
Men först av allt ska du väl ha en lägenhet så att du har någonstans att ställa allt...?
Ett hur vore ju att föredra med tanke på vad för setup han ska ha och hur starkt han kommer spela
Redigerat av Svenn3SaataN, 13 March 2011 - 12:10.
Postad 13 March 2011 - 12:10
Ja, man kanske skulle köpa ett par i64s och ha kvar i32s som TV högtalare.
Postad 13 March 2011 - 20:01
Det skall bli kul att testa front high. Jag har ett par A1 som skall användas till det.
Jag behövde lite mer HDMI-ingångar också.
Jag undrar om ljudkvaliteten kommer att påverkas märkbart...
Postad 13 March 2011 - 20:15
Då var en Onkyo TX-NR3008 beställd.
![]()
Det skall bli kul att testa front high. Jag har ett par A1 som skall användas till det.
Jag behövde lite mer HDMI-ingångar också.
Härligt, ja man kan aldrig få för många hdmi ingångar!
Tveksamt, det vet väl alla att det inte är några skillnader på förstärkare, fråga Bakerman, hans ruttna Eltax låter ju precis lika bra som hans snorfina Z11...
Postad 13 March 2011 - 20:24
Postad 13 March 2011 - 20:29
Föresten Hassesolo: hur kopplar man cr80s, kör man den på frontarnas pre-out eller på LFE kanalen?
Både frontarnas pre out och subwoofer pre out går in i cr80s. Sen skickar man ut signaler till basarnas och frontarnas slutsteg samt till eventuella buttkickers.
Man kanske skulle köpt en Eltax istället...
Postad 13 March 2011 - 20:44
Man kanske skulle köpt en Eltax istället...
![]()
bagarns lilla eltax i åtanke kanske?
Postad 13 March 2011 - 20:54
Både frontarnas pre out och subwoofer pre out går in i cr80s. Sen skickar man ut signaler till basarnas och frontarnas slutsteg samt till eventuella buttkickers.
Nu kom jag på en sak till, kan man köra .2 med den?
Postad 13 March 2011 - 21:47
Att koppla två stycken separata kablar från två lfe-utgångar på recievern till cr80s går inte.
Snurrigt kanske, hoppas du förstår.
PS. Alternativet att koppla en separat kabel från lfe-utgång till cr80s finns där för att vissa lfe-spår kan vara helt galet mixade där signalen kan innehålla information långt upp i frekvens, info som inte alls borde finnas där. När man kopplar en kabel separat för lfe-signalen kommer cr80s skära bort infon över 100hz (eller nåt), men hade man då endast kopplat två kablar från front pre-out och ställt recievern på no-sub så hade den "onödiga" information i lfe kanalen skickats till topparna.
Redigerat av spuj, 13 March 2011 - 21:50.
Postad 13 March 2011 - 21:55
Edit: finns det inte risk för att det blir tidsfel om signalen går genom cr80s?
Redigerat av -Palle-, 13 March 2011 - 21:58.
Postad 13 March 2011 - 22:00
Postad 14 March 2011 - 00:06
Det är rekommenderat att man enbart kör med pre-out för frontar och "no sub" inställt i förstärkaren (och inte använder LFE-utgången). Om det inte är så att filmerna är mixade fel (vilket du tar upp längre ned i ditt inlägg). Det är ju onödigt att dela både i förstärkaren och i delningsfiltret.Om man vill behöver man dock inte inte koppla en separat kabel från lfe-utgången på recievern, det räcker med frontarnas pre-out till cr80s. Då ställer man in recievern på no-sub så att lfe-kanalen mixas in i frontarnas signal och på så sätt kommer till cr80s där signalen delas. Man kan sen välja om subarna ska spela i stereo eller mono.
Om du har någorlunda bra placering på frontar och basmoduler så ger detta inga problem i tidsdomänen.Edit: finns det inte risk för att det blir tidsfel om signalen går genom cr80s?
Varför skulle man vilja göra det? Det finns väl ingen film med .2 än? Dessutom kan du välja ifall du vill ha stereo eller mono i cr80s (mono är att föredra i dom flesta fallen).Nu kom jag på en sak till, kan man köra .2 med den?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
1544 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?