Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 03 September 2007 - 12:14

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Jag sätter mina kort på HD-DVD.

Och det grundar jag på hjärta och hjärna. :P Nog för att informationen säkerligen är vinklad men jag tycker helt klart HD-DVD verkar mer genomtänkt, allt ifrån hur skivorna ska tillverkas till hårdvaran i sig.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, är inte skivorna för HD-DVD typ superkänsliga för repor och skador?

Postad 05 September 2007 - 11:27

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hm, är inte skivorna för HD-DVD typ superkänsliga för repor och skador?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte faktiskt, någon bättre insatt kanske vet mer?

Men jag tycker hela BluRay-formaten verkar väldigt icke-färdigt för konsument. Allt man läser är säkert vinklat man är hälften sant så ser det inte så ljust ut med tanke på hur produktionen verkar gå för skivorna...

MVH
/Chuck

Postad 05 September 2007 - 11:40

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0
Jag tycker hela situationen i detta "krig" börjar bli alltför löjlig bland alla som stödjer ena formatet hit och dit.
Blu-ray-sidan säger att de är sååååå överlägna teknikmässigt men lyckas ändå inte med deras teknik glänsa över HD DVD som trots mindre "teknik" visar lika bra om inte i vissa fall bättre bild än deras motståndare.
HD DVD sidan däremot skryter om deras billiga spelare och hånar gärna att Paramount mm har valt deras sida exklusivt.

Varför är denna teknik så viktig för många?
Räcker det inte med att bara någon visar bra bild?

Jag stödjer HD DVD och har accepterat att det kommer att finnas två format för högupplöst film.
Men bara för att jag stödjer HD DVD betyder det inte att jag avskyr Blu-ray.

Förmodligen kommer jag trots att vara tvungen att köpa en Blu-ray spelare någon gång för att jag vill se alla filmer som släpps i HD.
Men förmodligen kommer det att dröja ett bra tag då priset på dessa spelare är för högt som det är idag (och jag vill inte köpa en PS3 då jag vill ha en "stand-alone").
En HD DVD stand-alone kommer nog att införskaffas snart då de ligger i en mer vettig prisklass.

Postad 05 September 2007 - 13:12

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
bra inlägg. jag tror de flesta nog har insett och accepterat att det kommer finnas två st format i samexistens.... antagligen därför denna tråd är helt ###### död jämfört med förr.

Postad 05 September 2007 - 17:00

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Varför förkortas Bluray som BD?
Jämt när jag ser BD så måste jag fundera på vad förkortningen betyder eftersom det inte finns något D i ordet Bluray.

Postad 05 September 2007 - 17:04

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Bluray Disc

Postad 05 September 2007 - 19:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jämt när jag ser BD så måste jag fundera på vad förkortningen betyder eftersom det inte finns något D i ordet Bluray.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet vad det betyder men jag irriterar mig på namnet ändå varje gång, det är inte "mun-vänligt" alls. Mycket dåligt namn. :(

Postad 05 September 2007 - 21:23

Ovisen
  • Ovisen
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Ville inte starta en ny tråd så jag ställer frågan här.

Har funderat på att skaffa en Blu-Ray spelare nu när priserna har sjunkit lite, men min fråga isig är vet ni i villka spelaren man kan köpa och få med nån eller några Blu-Ray filmer i??

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen?? :(

Postad 06 September 2007 - 21:07

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Tycker frågan är en aning otydlig ovisen. Är du ute efter ett paketpris på spelare och filmer? Annars är det ju en bra idé att gå in i Bluray/HDDVD-avdelningen här på forumet om man vill efterforska lite kring olika spelare. :wub:

Postad 09 September 2007 - 20:01

Ovisen
  • Ovisen
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Tycker frågan är en aning otydlig ovisen. Är du ute efter ett paketpris på spelare och filmer? Annars är det ju en bra idé att gå in i Bluray/HDDVD-avdelningen här på forumet om man vill efterforska lite kring olika spelare. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var så jag menade, ett paket pris! :D Skrev frågan lite dumt..har sett bilder på folk som har fått med filmer i sina paket.

Postad 09 September 2007 - 22:27

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet vad det betyder men jag irriterar mig på namnet ändå varje gång, det är inte "mun-vänligt" alls. Mycket dåligt namn. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Bluray Disc kanske?

HD-DVD har ju Disc med redan,,,

Postad 09 September 2007 - 23:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Bluray Disc kanske?

HD-DVD har ju Disc med redan,,,

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet vad det betyder som sagt, men det ligger dåligt i munnen :D
Vet inte ens varför det finns en förkortning som ingen förstår, vad är det för fel på bara "bluray" samma antal sybomler som "hd-dvd"
Aldrig hört någon säga bluray-disc i alla fall.

Postad 10 September 2007 - 00:22

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet vad det betyder men jag irriterar mig på namnet ändå varje gång, det är inte "mun-vänligt" alls. Mycket dåligt namn. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Säg HD-DVD på tyska (haaaaaDDDiii DDiviDDIII) eller engelska (äjtchdi dividi) så kommer du gilla blu-ray :D

Postad 10 September 2007 - 02:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
ja men det är Bluray jag säger, inte BD eller Bluray Disc :D

Postad 10 September 2007 - 08:19

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
BRD hade varit bättre än BD imo, lättare att utläsa i huvet så att säga.

Postad 10 September 2007 - 11:54

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3548 inlägg
  • 0
Jag tycker att vi kallar det för UMD II :D

Postad 10 September 2007 - 11:57

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
:D :D

Postad 10 September 2007 - 14:46

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

BRD hade varit bättre än BD imo, lättare att utläsa i huvet så att säga.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske är så att de tänker ändra till Blu-Disc någon dag?

Eller ha både Blu-Ray Disc och Blu-Disc som korrekta termer. Finns mängder av företag och tjänster som byter namn på varor och tjänster... jämt.

Postad 10 September 2007 - 23:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag håller som sagt inte på något av formaten ..

Men det verkar som att HD DVD har fler "fjortisar" i sin beundrarskara, än vad BD har :D

Eller har jag fel :)

Maveric B)

Postad 10 September 2007 - 23:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Tack för den pungsparken :D

Om jag "håller" på någon sida så är det nog hd-dvd, enbart för att man kan köpa en spelare för 1.500:- ... ett billigt pris att börja sin hd-karriär. Enda som krävs är ju en dator och det har dom flesta :)
bluray kommer senare när man får det i en multispelare till rätt pris.

Postad 11 September 2007 - 00:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Oj.. stod du där :)

Du vet vilka jag menar :D

Om kriget håller i sig efter jul så blir det nog en combo strax därefter ...

Sedan är det också avgörande vilka som går att hyra videoaffären ..

Eftersom att jag inte lusläser alla trådar, så vet jag inte om nyheten redan är sagd.

Videomix planerar att sätta igång uthyrning av HD film inom 2 månader.
Förhandlingar med bolagen är i full gång och man tror sig vara klara inom kort.

Maveric B)

Postad 11 September 2007 - 08:02

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3548 inlägg
  • 0

Men det verkar som att HD DVD har fler "fjortisar" i sin beundrarskara, än vad BD har  B)

Blu-ray=PS3 crew=Teenagers=fjortisar :)

HD DVD=filmälskare :D

Postad 11 September 2007 - 08:14

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0

Men det verkar som att HD DVD har fler "fjortisar" i sin beundrarskara, än vad BD har  :D

Blu-ray=PS3 crew=Teenagers=fjortisar :o

HD DVD=filmälskare ;)

<{POST_SNAPBACK}>

sure sure :)

Postad 11 September 2007 - 09:19

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3548 inlägg
  • 0

sure sure :)

<{POST_SNAPBACK}>

Va inte ledsen...du kommer att kunna använda din PS3a även om B-ray försvinner :o

Postad 12 September 2007 - 23:09

wappling
  • wappling
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Bluray.

Postad 12 September 2007 - 23:34

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0
Jag tror att vi kommer ha 2 format i framtiden för ingen av formaten kommer och dö. dock så har det blivit ett läge där fler och fler kommer och släppa combo maskiner som i slutändan blir dyrare och alla tillverkare går med mer pengar i fickorna, och vi får betala mer.

Postad 13 September 2007 - 11:05

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jag tror att vi kommer ha 2 format i framtiden för ingen av formaten kommer och dö. dock så har det blivit ett läge där fler och fler kommer och släppa combo maskiner som i slutändan blir dyrare och alla tillverkare går med mer pengar i fickorna, och vi får betala mer.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror inte jag, combospelarna är idag så dyra att man tjänar på att köpa en separat av varje.
HD-DVD lockar färre och färre och flest känner till Bluray + att Bluray säljer mest skivor.
Tråkigt bara med regionskodning. Något annat till fördel för HD-DVD finns inte än just billiga spelare och befriad från regionskod. Bluray har dessutom ett repskyddslager uppepå som gör att de tål mer. Me Like...

Postad 13 September 2007 - 11:16

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Vad trevligt, då är man fjortis dårå <_<

Postad 03 October 2007 - 03:42

Gäst_NabCake_*
  • Gäst_NabCake_*
  • 0
HD-DVD
Ja dem vinner ju ;)

Sen har vi detta återstånde av det sjunkande skeppet at le åt ;)

Postad bild

Redigerat av NabCake, 03 October 2007 - 03:45.

Postad 05 October 2007 - 12:23

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Är det din källa du har fotat där Nab? Den där kristallkulan skulle då jag inte vilja lägga näsan i... :)

Postad 07 October 2007 - 15:16

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Jaa svaga HDDvD-falangens angrepp blir alltmer vulgära, för att kunna värja sig mot den blå översvämmningen på marknaden, liksom westcoast bjäbbar mot solida eastcosters. Men det hjälper inte hur djävliga diabolos pack häver ur sig när verkligheten blir allt blåare, liksom politiskt. HDdVD och andra DVD-derivat är ju fattigamanslösningar som uppkommit i väntan på att jättarna snickrar ihop det tyngsta formatet, som är ett nybygge som kräver massiv kraft att få igång. All heder åt sony som säljer psp3 med fölust för att förföra ungdomen med blå dunster. Röda Hddvd och dess fattiga kusiner har bara en fördel och det är att dom kom först (de justerade ju bara DVD-pressarna, smalnade den röda strålen, snålade på teknisk kompetens), bara för att tro sig hinna tjäna en hacka genom att få ut HddvD snabbast möjligt innan det blåa juggarnaut klampade in. hDDVD funkar ju men skivorna är känsliga och teknisk underlägsna, slöseri med plast och metaller, miljöförstöring helt enkelt, precis som de som väljer plasma framför lcd. Dock så har ju plasman fortfarande sina fördelar, medan hddvd är bara billig. blårej har mer plats på skivan och större framtidspotential. Man kan säga att hddvd är som hdmi 1.2 medan bluerey är den högupplösta framtiden 1.3b. Så hddvdns försvarare lever på hoppet att nåt ska gå snett med bluray, mer än den stora förseningen av playstation. tynande Hdvdfolket har köpt hdvd för att de inte ville vänta på bluray, och nu ser de en framtid där bluray tar över, där inte nytt kommer till deras hdvd. bluray är här och börjar bli varm i käderna, jätten rör sig framåt med alla filmbolag utom paramonttöntarna som skaffat sig publicitet, som dom sedan får på nytt när de vänder om till det enda kommersiellt gångbara formatet bluray. Men vi blåtuffisar glömmer inte sveket av den röda överlöparen och kommer verka för uppköp. Anledningen till blurays långsamhet är alltså att det är ett optimalt format som tar tid att få igång, att lära sig utnyttja. Men filförsäljningen och ps3 tar ju över så snart är hddvd och andra obskyra uppstickare en historia och kvar finns ett format som prassar priserna. Angående region-kopieringsskydd så är det klart att filmbolag vill ha det, men det kommer ju oxå knäckas nån dag. Även rippar blir av högsta kvalle. Så slutligen ser vi det logiska att budgetuppstickaren och dess kollaboratörer av budgetköpare och skummisar för en allt tydligare dödskamp medan de sunda välbärgade blåsinnade soldaterna driver rödingarna in i sina unkna hålor där de kan se på sina allt äldre och mindervärdiga discar.

Jag uppmanar alla att nu överge hdDVD och köpa Blu-ray. Därmed kommer formatet förbättras och förbilligas snarare, du får fler att byta film med och diskutera filmen i den bästa kvaliten med mest extras, ingen formatförvirring. De som vill konvertera från det dumma röda formatet till det strålande blåa kan köpa hybridspelare. Även vanlig DVD får den finaste uppskalning i blurayspelare, ren blå teknik. I elektronikbranschens organisation så stöds blårej till fullo genom blurey-forumet. Hdvd saknar någon organistion i sverige. För en hundring extra blir den röda disc du vill köpa istället vackert blå fet och framtidssäker. Att porrindustrin valt hddvd beror ju på att hddvd kom först och är billigare och att hddvd är mindre nogräknade. Bluray är gedigen mainstream och vill inte befläckas av massporr för att köpas av vanliga konservativa. När bluray snart slagit ut hddvd så kommer självklart alla få göra bluray-filmer, det finns ju inget alternativ och bluray vill ju sälja utan hinder. Dessutom kommer det vara diskriminerande att inte tillåta porrfistproducenter göra bluray, i USA finns starkast yttrandefrihet - starkare än konservativa. Så porren kommer bli riktiga blue-movies; där de hör hemma höga och öppna. Och de stirriga hddvdtyperna får slokna se sitt format gå under. Idag så gör porrbranshen föga vinst för hddvd, valfriheten av media är så stor. Och därmed finns det inte stöd för det sämre formatet hddvd, som visserligen är mer amerikanskt - men idag så är asien mycket starkare och marknaden utanför USA likaså. Alltså kan inte ett sämre format vinna en såhär stor strid, hddvd kommer dö. Låt de röda råttorna lämna skeppet via de blåa tamparna till trygga land, för hdddvd sjunker. Sunk eller sund - köp rätt fett :ph34r: Blå strålar sönder lilla blodiga hDdvd

Bifogad fil(er)

Redigerat av toler, 02 December 2007 - 13:28.

Postad 08 October 2007 - 06:36

Unregisteredf8cb01cd
  • Unregisteredf8cb01cd
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Oj ... en del tar verkligen i-landsproblem på allvar ... :ph34r:

Postad 08 October 2007 - 07:00

Smokey
  • Smokey
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har läst här på minhembio väldigt länge utan att bli medlem men nu kände jag att det var tid.

Är inte medelåldern över 20 år? Herregud ni "debatterar" som småungar.. Hela tråden borde klassas som ******ism till 110%. Varför inte bli lite mer objektiv?

OnT då.. Personligen skiter jag fan i om Blu-ray DISC eller HD-DVD "vinner" men enligt det jag läst så tror jag Blu-ray DISC gör det, dock kommer det nog ta flera år. Själv har jag införskaffat mig en HD-DVD till min x-box 360 i veckan så det blir nog många roliga timmar framöver med filmer i HIGH DEF :ph34r:

Redigerat av Smokey, 08 October 2007 - 07:01.

Postad 08 October 2007 - 20:55

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Kan bara tänka mig vad företag skulle betala för den gratis marknadsföring som folk lägger tid på i detta forum men även på andra ställen.

Om det nu är så att ni INTE får pengar eller annan ersättning för det jobb ni gör med att promota ett format så är det nästan lite pinsamt över hur mycket ni bryr er om ett format och ett bolag.

Jag skiter blankt i både Sony och Toshiba, visst vill jag ha bästa möjliga bild, och det är alltid kul att diskutera spec och annat, men seriöst jag hoppas att vissa av er får betalt för annars är det bara löjligt.

Redigerat av ZoomAir, 08 October 2007 - 21:00.

Postad 11 October 2007 - 12:39

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Tycker att det var ett mycket roande inlägg av Toler.
Jag är inte speciellt för religiösa beteenden men skoj var det i alla fall.
En sak var dessutom intressant.
Har ju läst lite om hur en del tycker det är konstigt att säga BD i stället för BRD eller BR eller nå't annat. Därför tyckte jag extra bra om din beteckning BLÅREJ!!
Den kommer jag nog att fortsätta med för den missförstås inte utan vidare och sen slipper man en förkortning.

Vad gäller sakfrågan så finns det fler blårejfilmer :) än HD-DVD-filmer på CDON med flera.
På prisjakt verkar det vara blårejspelare som är mest utvecklade och dessutom har dom sjunkit ordentligt i pris. Kolla t.ex. Samsungs BD-P1400 som har både 7.1-ljud och 24p-visning. Priset är dessutom under 5 loppor :) !
Men det förstås... nästa vecka kollar vi igen... :)

Postad 11 October 2007 - 20:14

Unregistered492f4bef
  • Unregistered492f4bef
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Skulle behöva lite tipps =)

Är så att i dagsläget så har jag ett Sony PS3 och hemmabio (se signatur för prylarna). Nydligen fick jag lös 3k att göra vad jag vill för så då var min tanke att köpa en Belkin PureAV Hometheater Power Console PF40 (lånar SirBikeAlot's bild om det är ok)

https://www.minhembi...bild/149333.jpg

Sen så slog tanken mig att man kan ju köpa en Toshiba HD-E1, eftersom att jag bara har en 720p projektor så behöver jag inge mer, enda som grämer mig är att det bara är Optiskt, har för mig att Coxialt är bättre än optiskt.

rent pengamässigt är det samma sak. ska man vänta på dom nya Toshiba modellerna, köpa en PF40 eller köpa en Toshiba HD-E1? någon som har ett vettigt svar?

Postad 11 October 2007 - 20:23

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Tycka vad man vill om Tolers inlägg men det fick iaf mig att dra smilbanden uppåt... själv sitter man med muspekaren redo att trycka på KÖP knappen så fort det dyker upp en BLÅREJ ( :rolleyes: ) spelare som är regionsfri både på blårej och dvd fronten... känns meningslöst att köpa en som är låst....

over and out

Postad 11 October 2007 - 20:24

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Toshiba HD-EP10 ska få 24p efter FW update tror jag, HD-E1 får inte det

Postad 14 October 2007 - 12:48

Unregistered492f4bef
  • Unregistered492f4bef
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Efter att ha läst om detta format krig ett tag nu så har jag insett att jag inte klarar mig utan båda världarna. Då det är prat om konsol krig så har jag alltid gått efter vilka spel som finns på just dom maskinerna, vad som finns under huven har inte varit lika viktigt.

Efter att ha tillämpat samma sak på HD filmer så har jag kommit fram till att jag behöver både HD-DVD och BD spelare. Vem vill vara utan sina favorit filmer i HD? inte jag iaf, som många har påpekat så kommer detta kriget pågå ett bra tag. Vill man vara säker på att köpa rätt så fortsätt handla dvd filmer och byta när/om det blir ett slut på kriget.

enda som blir lite knivigt för mig är vilken sida man ska ställa sig på i tex Harry Potter filmerna osv, samma pris, 2 olika format.

Postad 14 October 2007 - 14:27

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Det är ingen ide’ att ni spekulerar i vilket format som kommer att bil standard för det kommer bli det format som microsoft har bestämts sig för med andra ord HD-Dvd

Postad 14 October 2007 - 21:18

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Efter att ha läst om detta format krig ett tag nu så har jag insett att jag inte klarar mig utan båda världarna.  Då det är prat om konsol krig så har jag alltid gått efter vilka spel som finns på just dom maskinerna, vad som finns under huven har inte varit lika viktigt.

Efter att ha tillämpat samma sak på HD filmer så har jag kommit fram till att jag behöver både HD-DVD och BD spelare. Vem vill vara utan sina favorit filmer i HD? inte jag iaf, som många har påpekat så kommer detta kriget pågå ett bra tag. Vill man vara säker på att köpa rätt så fortsätt handla dvd filmer och byta när/om det blir ett slut på kriget.

enda som blir lite knivigt för mig är vilken sida man ska ställa sig på i tex Harry Potter filmerna osv, samma pris, 2 olika format.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis så känner jag.

Sen finns det ju stortitlar som Star Wars och LOTR som antagligen kommer att ge mer styrka åt en sida... eller att de också kommer ut på båda.

Postad 15 October 2007 - 02:16

KingCat
  • KingCat
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

HD-DVD
Ja dem vinner ju  :)

Sen har vi detta återstånde av det sjunkande skeppet at le åt  :P

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Vad ska man säga förrutom att du har HELT RÄTT :D

Postad 15 October 2007 - 04:43

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Jaa svaga HDDvD-falangens angrepp blir alltmer vulgära, för att kunna värja sig mot den blå översvämmningen på marknaden, liksom westcoast bjäbbar mot solida eastcosters. Men det hjälper inte hur djävliga diabolos pack häver ur sig när verkligheten blir allt blåare, liksom politiskt. HDdVD och andra DVD-derivat är ju fattigamanslösningar som uppkommit i väntan på att jättarna snickrar ihop det tyngsta formatet, som är ett nybygge som kräver massiv kraft att få igång. All heder åt sony som säljer psp3 med fölust för att förföra ungdomen med blå dunster. Röda Hddvd och dess fattiga kusiner har bara en fördel och det är att dom kom först (de justerade ju bara DVD-pressarna, smalnade den röda strålen, snålade på teknisk kompetens), bara för att tro sig hinna tjäna en hacka genom att få ut HddvD snabbast möjligt innan det blåa juggarnaut klampade in. hDDVD funkar ju men skivorna är känsliga och teknisk underlägsna, slöseri med plast och metaller, miljöförstöring helt enkelt, precis som de som väljer plasma framför lcd. Dock så har ju plasman fortfarande sina fördelar, medan hddvd är bara billig. blårej har mer plats på skivan och större framtidspotential. Man kan säga att hddvd är som hdmi 1.2 medan bluerey är den högupplösta framtiden 1.3b. Så hddvdns försvarare lever på hoppet att nåt ska gå snett med bluray, mer än den stora förseningen av playstation. tynande Hdvdfolket har köpt hdvd för att de inte ville vänta på bluray, och nu ser de en framtid där bluray tar över, där inte nytt kommer till deras hdvd. bluray är här och börjar bli varm i käderna, jätten rör sig framåt med alla filmbolag utom paramonttöntarna som skaffat sig publicitet, som dom sedan får på nytt när de vänder om till det enda kommersiellt gångbara formatet bluray. Men vi blåtuffisar glömmer inte sveket av den röda överlöparen och kommer verka för uppköp. Anledningen till blurays långsamhet är alltså att det är ett optimalt format som tar tid att få igång, att lära sig utnyttja. Men filförsäljningen och ps3 tar ju över så snart är hddvd och andra obskyra uppstickare en historia och kvar finns ett format som prassar priserna. Angående region-kopieringsskydd så är det klart att filmbolag vill ha det, men det kommer ju oxå knäckas nån dag. Även rippar blir av högsta kvalle. Så slutligen ser vi det logiska att budgetuppstickaren och dess kollaboratörer av budgetköpare och skummisar för en allt tydligare dödskamp medan de sunda välbärgade blåsinnade soldaterna driver rödingarna in i sina unkna hålor där de kan se på sina allt äldre och mindervärdiga discar.

Jag uppmanar alla att nu överge hdDVD och köpa Blu-ray. Därmed kommer formatet förbättras och förbilligas snarare, du får fler att byta film med och diskutera filmen i den bästa kvaliten med mest extras, ingen formatförvirring. De som vill konvertera från det dumma röda formatet till det strålande blåa kan köpa hybridspelare. Även vanlig DVD får den finaste uppskalning i blurayspelare, ren blå teknik. I elektronikbranschens organisation så stöds blårej till fullo genom blurey-forumet. Hdvd saknar någon organistion i sverige. För en hundring extra blir den röda disc du vill köpa istället vackert blå fet och framtidssäker. Att porrindustrin valt hddvd beror ju på att hddvd kom först och är billigare och att hddvd är mindre nogräknade. Bluray är gedigen mainstream och vill inte befläckas av massporr för att köpas av vanliga konservativa. När bluray snart slagit ut hddvd så kommer självklart alla få göra bluray-filmer, det finns ju inget alternativ och bluray vill ju sälja utan hinder. Dessutom kommer det vara diskriminerande att inte tillåta porrfistproducenter göra bluray, i USA finns starkast yttrandefrihet - starkare än konservativa. Så porren kommer bli riktiga blue-movies; där de hör hemma höga och öppna. Och de stirriga hddvdtyperna får slokna se sitt format gå under. Idag så gör porrbranshen föga vinst för hddvd, valfriheten av media är så stor. Och därmed finns det inte stöd för det sämre formatet hddvd, som visserligen är mer amerikanskt - men idag så är asien mycket starkare och marknaden utanför USA likaså. Alltså kan inte ett sämre format vinna en såhär stor strid, hddvd kommer dö. Låt de röda råttorna lämna skeppet via de blåa tamparna till trygga land, för hdddvd sjunker. Sunk eller sund - köp rätt fett :) Blå strålar sönder lilla blodiga hDdvd

<{POST_SNAPBACK}>

Så rätt

Postad 26 October 2007 - 12:23

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Som någon sa tidigare så kan man ju verkligen undra om folk får betalt från något företag för att förespråka den ena eller andra standarden. Eller går dom helt enkelt bara på den produkt som har "coolast" namn?

Personligen struntar jag egentligen vilket format som vinner, då båda formaten gott och väl täcker mitt (och ganska säket de flesta andras) behov.

Smidigast och billigast verkar ju HD-DVD vara enligt vad jag läst (regionsfrihet? kopieringsskydd?), så det är ju ett plus i så fall.

Mest hoppas jag bara att ETT format tar över snart så att man kan köpa sig en spelare, vare sig det är HD-DVD, Bluray, eller något annat HD-format...

Postad 26 October 2007 - 14:16

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jag uppmanar alla att nu överge hdDVD och köpa Blu-ray. Därmed kommer formatet förbättras och förbilligas snarare, du får fler att byta film med och diskutera filmen i den bästa kvaliten med mest extras, ingen formatförvirring. De som vill konvertera från det dumma röda formatet till det strålande blåa kan köpa hybridspelare. Även vanlig DVD får den finaste uppskalning i blurayspelare, ren blå teknik. I elektronikbranschens organisation så stöds blårej till fullo genom blurey-forumet. Hdvd saknar någon organistion i sverige. För en hundring extra blir den röda disc du vill köpa istället vackert blå fet och framtidssäker. Att porrindustrin valt hddvd beror ju på att hddvd kom först och är billigare och att hddvd är mindre nogräknade. Bluray är gedigen mainstream och vill inte befläckas av massporr för att köpas av vanliga konservativa. När bluray snart slagit ut hddvd så kommer självklart alla få göra bluray-filmer, det finns ju inget alternativ och bluray vill ju sälja utan hinder. Dessutom kommer det vara diskriminerande att inte tillåta porrfistproducenter göra bluray, i USA finns starkast yttrandefrihet - starkare än konservativa. Så porren kommer bli riktiga blue-movies; där de hör hemma höga och öppna. Och de stirriga hddvdtyperna får slokna se sitt format gå under. Idag så gör porrbranshen föga vinst för hddvd, valfriheten av media är så stor. Och därmed finns det inte stöd för det sämre formatet hddvd, som visserligen är mer amerikanskt - men idag så är asien mycket starkare och marknaden utanför USA likaså. Alltså kan inte ett sämre format vinna en såhär stor strid, hddvd kommer dö. Låt de röda råttorna lämna skeppet via de blåa tamparna till trygga land, för hdddvd sjunker. <span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Sunk </span>eller sund - köp rätt fett :P <span style='font-size:11pt;line-height:100%'>Blå</span> strålar sönder lilla blodiga <span style='font-size:5pt;line-height:100%'>hDdvd</span>

Jag föredrog Bluray, men med tanke på de huvudlösa argument du drog upp om plasma vs lcd, alla felstavningar och allt bullshit i övrigt, så funderar jag nästan på att stå på HD-DVD-sidan... Men bara nästan.

Om Blurayspelare i framtiden kommer att bli regionsfria kommer jag helhjärtat stödja Bluray. Det är formatets enda egentliga nackdel idag.

Postad 06 November 2007 - 23:11

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0
herregud, trodde jag sett allt dumt som finns på internet, men tolers inlägg slår dem alla med hästlängder. du får ffs lipande britneyspearsförsvarartransan att framstå som lugn sansad och saklig.

att ta upp alla fel och fud i din text skulle ta en evighet, och vara komplett overkill, då ingen som faktiskt har råd att köpa en spelare lär bry sig om någon som lyckas stava sitt älskade ******format på fyra olika sätt, alla fel.

honestly, om du inte redan har lön från toshiba så skicka in en faktura, de lär betala bra för att såna som du skrämmer över alla normala användare (aka inte ps3kids) till HD DVD-sidan...

önskar jag kunde vara så lugn och saklig som denethor, men någonstans måste man dra gränsen.

Postad 07 November 2007 - 16:18

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

herregud, trodde jag sett allt dumt som finns på internet, men tolers inlägg slår dem alla med hästlängder. du får ffs lipande britneyspearsförsvarartransan att framstå som lugn sansad och saklig.

att ta upp alla fel och fud i din text skulle ta en evighet, och vara komplett overkill, då ingen som faktiskt har råd att köpa en spelare lär bry sig om någon som lyckas stava sitt älskade ******format på fyra olika sätt, alla fel.

honestly, om du inte redan har lön från toshiba så skicka in en faktura, de lär betala bra för att såna som du skrämmer över alla normala användare (aka inte ps3kids) till HD DVD-sidan...

önskar jag kunde vara så lugn och saklig som denethor, men någonstans måste man dra gränsen.

Haha. toler just got pwnd! Det roligaste var alla stavningsvarianterna på Blu-Ray precis som du nämner, alla av dem fel :lol:.. lol.

Postad 07 November 2007 - 16:22

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Fråga; finns det någon bra HD-DVD-läsare för HTPC? Jag har då icke hittat några "high-end"......

Redigerat av shuriken, 07 November 2007 - 16:23.

Postad 07 November 2007 - 16:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Fråga; finns det någon bra HD-DVD-läsare för HTPC? Jag har då icke hittat några "high-end"......

Jo då :lol:

orkar kanske inte leta under denna sekund bara...

Postad 07 November 2007 - 16:43

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0

Jääääkligt OT men den videon var förbannat rolig...... :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.