Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Dagens bild *

35131 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 November 2009 - 17:38

Unregisteredf904966d
  • Unregisteredf904966d
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Ligger hemma sjuk och är grymt sugen på att öppna denna flaska som tröst..... :(
Canon Eos40D, EF50-1,8 & Nikon SB24 utlöst med kaffebrus trigger

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  vin.jpg   327.04K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 November 2009 - 17:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Snyggt, nu är den ju fotad, så det är bara att öppna

Postad 10 November 2009 - 18:21

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
GroKKen: Fin bubbel bild!

.....din med Fara :(

Postad 10 November 2009 - 18:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Tec: Tjusiga nötter :(

Hade jag fått en sån fin komplimang hade jag levt på det ett tag :(

Postad 10 November 2009 - 18:54

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Snyggt Fara! (som alltid!)

Grått väder här i Norrland med :) Och lite snö som faller till marken och smälter dessutom. Sitter helst inne och kikar på "gamla" bilder sånna här dagar!

Några veckor sedan...
Bifogad fil  IMGP0717_12.jpg   423.33K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 November 2009 - 07:54

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0

Citera(GroKKen @ Nov 10 2009, 12:54 )
Fick lite tid över att leka med macro-objektivet jag också
Mycket snyggt

ida_ss Postat Igår, 14:49
Läckert Grokken!

Mikael_R Postat Igår, 19:21
GroKKen: Fin bubbel bild!

Tack så mycket, kul att ni tyckte om den B).

Ponisch Postat Igår, 14:58

Citera(GroKKen @ Nov 10 2009, 12:54 )
Fick lite tid över att leka med macro-objektivet jag också

Väldigt snyggt Grokken!
Har velat göra något liknande själv någon gång men tror inte jag har rätt grejer för en någorlunda ljussättning
Vad använde du?

Tack Ponisch :). Bilden föreställer ett litet likörglas som jg hällde upp lite Listerin i före läggdags. Då bildades små bubblor lägst upp som jag tog kort på. I ärlighetens namn så hade jag inte så mycket till ljussättning utan jag ställde glaset på köksbordet och tog kort med stativ så största delen av ljuset är egentligen taklampan rakt ovanifrån. Så det är bara att fota på ;)

Postad 11 November 2009 - 11:04

Unregisteredf904966d
  • Unregisteredf904966d
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Tack för possitiv kritik, flaskan överlevde....
Snyggt ida.... kanske skulle jag lagt lite oskärpa på den bortre vänstra knoppen, men det är ju jag.
Här kommer en skål

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  kosta1.jpg   337.5K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 November 2009 - 12:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Fara, först en flask vin och sedan skål (du fortsätter i samma tema), kanske ändå dax att öppna flaskan :)

Edit; nu Fara har du hela kittet: en flaska Vin + två glas = vin i glasen > höjer glaset och säger skål

(det är göteborgshumor på hög nivå)

Redigerat av Unregistered124686ac, 11 November 2009 - 12:23.

Postad 11 November 2009 - 12:15

Unregisteredf904966d
  • Unregisteredf904966d
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
que, fattar inte vad du menar?
Fårlåt att jag lägger upp fler snaps-shots på en dag :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  kosta2.jpg   353.54K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 November 2009 - 14:46

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har följt den här tråden länge länge, och nu när jag äntligen skaffat mig själv en vettig kamera vågar jag mig på att tillföra några alster.. gärna kritik! Denna bild är tagen i ett rum med dåligt ljus, varav den är tagen med ganska högt ISO-tal (800), så den är lite brusig.

https://www.minhembi...c_id=322860.jpg

Postad 11 November 2009 - 16:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Thomassouth tycker det är en fin kattbild, med skärpa på rätt ställe. Om man skulle göra något så skulle det vara att ta bort den oro som är bakom huvudet, gärna klona allt mot svart

Redigerat av Unregistered124686ac, 11 November 2009 - 16:14.

Postad 11 November 2009 - 17:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Jättefin bild Thomassouth. :) Kan hålla med que lite om bakgrunden. Sen skulle jag personligen velat få med hela örat så inte den sista biten klipps bort.

Postad 11 November 2009 - 19:00

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tack så mycket! Ja, jag stör mig också på örat, men men något att tänka på till nästa bild! =) Hur skulle ni enklast göra om bakgrunden? Sitter och knåpar med magnetlassot i PS men det är ju ett jäkla pill och vet inte om det blir superbra heller.. det är alla morrhår som förstör! Lite OT, sorry..

Postad 11 November 2009 - 19:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Om du använder elements så skulle du kanske kunna prova med efterbelys istället för kloning vid morrhåren, då gör man det lite mörkare och behöver inte peta så mycket där. Eller låt det vara och ta en ny bild, jag har också katt och den ställningen är det inte svårt att få katten i. Tänk på ljuset, du har fått det väldigt fint på denna bild

Postad 11 November 2009 - 19:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Tack så mycket! Ja, jag stör mig också på örat, men men något att tänka på till nästa bild! =) Hur skulle ni enklast göra om bakgrunden? Sitter och knåpar med magnetlassot i PS men det är ju ett jäkla pill och vet inte om det blir superbra heller.. det är alla morrhår som förstör! Lite OT, sorry..

Bilden är bra, och det är svårt att fota katter, man har helt enkelt inte tid att tänka på allt om man vill få ett någorlunda intressant resultat. Och det tycker jag du har lyckats med. Jag fastnar direkt för kattens minspel och ögon. Bakgrunden är förlåtande. Pilla inte för mycket.

Man kan ju göra bakgrunden lite mer otydligare som Que beskriver. Du kan ju börja med att plocka bort det där i övre högra hörnet, sen mörka bort det där svagt ljusa i vänster/övre kant av bilden. Att ge sig på grejjerna till vänster brevid kattens huvud kan bli svårt....Jag hade låtit det vara. Kanske att jag hade försökt klona bort den där gråa saken som går i vänstra nedre hörnet.

Postad 11 November 2009 - 20:39

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag tog bort det uppe i högra hörnet och tonade ner det till vänster som du sa Mikael, bilden blev snällare och enklare. Det andra låter jag vara! Och nej det är ju inte min egen katt så jag kan inte ta några fler bilder just för tillfället ^^

En till kattbild, inte gjort något åt bakgrunden.
https://www.minhembi...c_id=322881.jpg

Redigerat av Thomassouth, 11 November 2009 - 20:42.

Postad 12 November 2009 - 00:00

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Hur skulle ni enklast göra om bakgrunden? Sitter och knåpar med magnetlassot i PS men det är ju ett jäkla pill och vet inte om det blir superbra heller.. det är alla morrhår som förstör! Lite OT, sorry..

Jättefina kattbilder! :)
Den ljusa fläcken uppe i vänster hörn kan man ju klona bort relativt enkelt.
Jag skulle nog ha ritat upp en mask en bit innanför bildens kant och kattens huvud.
Sedan gjort om banan (eller "path") till markering. Sedan luddar jag markeringen ("select-refine edges" i PS cs4) och sänker färgmättnaden i tyget.
I selective colours kan man justera ljusheten i skuggor, mellantoner eller ljusa områden separat.
Valde mellantonerna och gjorde det lite mörkare utan att påverka morrhåren allt för mycket. Till sist tog jag till verktyget för efterbelysning för att skugga ytterligare litegrann. Ungefär såhär...
Bifogad fil  bild.jpg   285.29K   0 Antal nerladdningar
Hmm...de va nog enklare gjort än förklarat kanske. :D

Redigerat av Velodynamic, 12 November 2009 - 00:08.

Postad 12 November 2009 - 09:49

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Fina missebilder Thomassouth! Framförallt den sovandes, härlig stämning i den! Katter är populära här på forumet :P

Jag kör på en häst idag istället, och en lillasyster. Fotat på senaste tävlingen, tyckte den blev rätt behaglig...
Bifogad fil  IMGP0935_21.jpg   861.75K   0 Antal nerladdningar

Förutom att den röda jackan går mot någon skarp rosa färg... Varför blir det så? B)

Redigerat av ida_ss, 12 November 2009 - 09:53.

Postad 12 November 2009 - 10:05

lengmo
  • lengmo
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
En ulv i fårakläder.

Redigerat av lengmo, 12 November 2009 - 15:29.

Postad 12 November 2009 - 10:32

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Ida

Det brukar handla om att bilden "bränt ur" vilket du ser även på himelen och bakgrunden... Och så har även skett med färg på tex axeln..

Så i liknande sitts nästa gång med sådant ljus bör du prova att exponera ner en aning.. Just dagar med moln och ändå starkt ljus även om solen inte är framme så bör du lite tänka "högdagerljus" och exponera ner lite. Kanske lägga på lite mer kontrast.... Samt slå av ev DR funktion.. Det behövs sällan lätta upp skuggor i detta almänt ljusa tillstånd som är då ljuset är rätt jämtjockt överallt...
Om du tar bilden och i bildprogram sänker ljuset så mycket du kan så skulle jag snudd slå vad om att du kommer se arteffekter just där på axeln där det rosa finns... Kanske har jag fel. Men det brukar synas då man gör så..

Sedan har du om jag inte ser fel tagit 1/100 och F4 med manuel..... testa vad kameran själv skulle valt för tid samt bländare i liknande detta ljus på auto.. Gissar den hade valt en annan tid samt kanske även använt en annan bländare....

Men just att testa med auto på kameran kan ge en hint om vad kameran anser lämpligt i en arrangerad sådan bildtyp..... Och utifrån det labba sedan själv med manuella justeringar...

Själv kör jag alltid nån bild i "autoläge" då jag vill vara så säker jag kan att få en bild . Så auto och sedan manuelt testande....

Hmm. Lite jobbigt att ge tips då man inte kan fototermer samt själv är amatör på lååååg nivå ifråga om foto..... Så reservation för att jag utrycker mig fel... Fast då finns nog någon här som kan lägga tillrätta med mer komplett beskrivning.. :P

Edit.
Du borde använt upplättningsblixt också gissar jag.. Det glömde jag ta upp.. Det skulle gjort skillnad rätt säkert just med det starka bakgrundsljuset....

Redigerat av mayro, 12 November 2009 - 10:37.

Postad 12 November 2009 - 11:01

jenssi
  • jenssi
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
börjar bli sådan klass i detta forum att man snart inte vågar posta sina egna bilder :P

tänker nu gå lite OT och synda mot reglerna och sätta in en bild som blivit postad förut och dessutom 2 bilder på samma dag.

jag har otroligt tråkit här hemma och började pilla lite i ps cs3.

vilken av dessa bilder tilltalar er bättre?? negativet eller den i svartvit?
det är första gången jag försöker mig på detta och det enda jag gjorde var att ändra om den till svartvit och dra lite i kurvorna.

Bifogad fil  _MG_1601.JPG   141.27K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  _MG_1604.jpg   109.46K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 November 2009 - 11:03

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Ida: vad använder du för bildbehandlingsprogram? Såg bilden ut så direkt från kameran (har för mig att du sa att du fotade i jpg)? Isåfall kan det vara något "bildläge"(?) Har du t ex valt porträtt istället för neutral i inställningarna kan den försöka göra hudtoner lite trevligare och innehåller bilden då andra objekt med samma färger (röd orange gul) så kommer även de att påverkas.

Sen kan det dessutom vara så att den röda kanalen blivit utfrätt. Det innebär att även om allt ser ok ut vid snabb titt på histogrammet så kan den röda kanalen vara utfrätt, det ser man endast vid flerkanalsvisning av histogrammet.

Det kan även bli så om du fotar i raw och ditt bildprogram använder en konstig färgprofil, då kan rött bli mer magenta och gult kan bli mer orange och grönt kan bli mer gulgrönt osv. Detta går dock att ställa in / ändra.

Kolla om du kan ändra hue för den röda kanalen så ska du se att det ser bättre ut!

Postad 12 November 2009 - 11:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

börjar bli sådan klass i detta forum att man snart inte vågar posta sina egna bilder :P

tänker nu gå lite OT och synda mot reglerna och sätta in en bild som blivit postad förut och dessutom 2 bilder på samma dag.

jag har otroligt tråkit här hemma och började pilla lite i ps cs3.

vilken av dessa bilder tilltalar er bättre?? negativet eller den i svartvit?
det är första gången jag försöker mig på detta och det enda jag gjorde var att ändra om den till svartvit och dra lite i kurvorna.

hade gått på den i "färg", dock tycker jag inte horisonten är rak. Kanske kan man med PS hantering kräma ut ytterligare lite från bilden? men jag hade fortsatt på färgspåret

Postad 12 November 2009 - 11:08

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Jag gillar båda, men tro det lutar mer åt den i färg. Apropå lutar... :P

Postad 12 November 2009 - 11:11

jenssi
  • jenssi
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
ok, kan tyvärr inte så mycket om ps så jag har ingen aning hur man skulle göra den rak...

Postad 12 November 2009 - 11:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Ida: vad använder du för bildbehandlingsprogram? Såg bilden ut så direkt från kameran (har för mig att du sa att du fotade i jpg)? Isåfall kan det vara något "bildläge"(?) Har du t ex valt porträtt istället för neutral i inställningarna kan den försöka göra hudtoner lite trevligare och innehåller bilden då andra objekt med samma färger (röd orange gul) så kommer även de att påverkas.

Sen kan det dessutom vara så att den röda kanalen blivit utfrätt. Det innebär att även om allt ser ok ut vid snabb titt på histogrammet så kan den röda kanalen vara utfrätt, det ser man endast vid flerkanalsvisning av histogrammet.

Det kan även bli så om du fotar i raw och ditt bildprogram använder en konstig färgprofil, då kan rött bli mer magenta och gult kan bli mer orange och grönt kan bli mer gulgrönt osv. Detta går dock att ställa in / ändra.

Kolla om du kan ändra hue för den röda kanalen så ska du se att det ser bättre ut!

Kolla i exif så ser du lite ""vad som skett"".... :P

Postad 12 November 2009 - 11:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

ok, kan tyvärr inte så mycket om ps så jag har ingen aning hur man skulle göra den rak...

Välj crop (jag brukar sätta 15x10 format så att jag får det förhållande automatiskt (sätts i menyraden överst (i alla fall i Elements)), när du drar ut en ruta som nu alltid borde hålla 10x15 förhållande så sätter du den något mindre än bilden. Om du sedan flyttar ut markören utanför rutan så får du upp en "båge" som visar att du kan vrida på bilden du kan nu också dra ner hela bilden så att en beskärningslinje ligger i horisonten så att det blir lättare att se att att det blir rakt och därefter så återställer du rutan såsom du vill ha den. Dubbelklickar i rutan

Vill du ha mer råd och tips på använd Fotoredigeringstråden före och efter eller Photoshoptråden

mer tips och gratiskurser finns i
http://www.moderskeppet.se/grunderna/

Redigerat av Unregistered124686ac, 12 November 2009 - 11:38.

Postad 12 November 2009 - 11:44

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Välj crop (jag brukar sätta 15x10 format så att jag får det förhållande automatiskt (sätts i menyraden överst (i alla fall i Elements)), när du drar ut en ruta som nu alltid borde hålla 10x15 förhållande så sätter du den något mindre än bilden. Om du sedan flyttar ut markören utanför rutan så får du upp en "båge" som visar att du kan vrida på bilden du kan nu också dra ner hela bilden så att en beskärningslinje ligger i horisonten så att det blir lättare att se att att det blir rakt och därefter så återställer du rutan såsom du vill ha den. Dubbelklickar i rutan

Vill du ha mer råd och tips på använd Fotoredigeringstråden före och efter eller Photoshoptråden

mer tips och gratiskurser finns i
http://www.moderskeppet.se/grunderna/

Eller så väljer man förhållande 40x60, 100x150 eller bara 2x3 :P Shit va jag var dryg nu. Märks att man inte får tillräckligt med sömn B)

Postad 12 November 2009 - 13:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Eller så väljer man förhållande 40x60, 100x150 eller bara 2x3 :P Shit va jag var dryg nu. Märks att man inte får tillräckligt med sömn B)

Jo, men 10x15 är ett så gammalt hederligt mått som jag använt i kanske 5 år nu (även på 4:3 bilder från kompakten), så jag kör vidare med det ;). Men det är sant man kan skriva in vad som helst med förhållande 2x3

Postad 12 November 2009 - 13:21

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Men förlåter du mig då? Jag ville bara vara dryg. Jag ska lägga mig direkt när jag kommer hem från jobbet och har lagat mat, bytt blöja, käkat, möblerat sovrummet, gått ner i förrådet med massa skit, gått med hundarna och borstat tänderna.

Postad 12 November 2009 - 13:30

jenssi
  • jenssi
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
jag använde denna metod för att få till horisonten --> http://www.moderskep...ap/horisont.php

tackar för tipsen och nu skall jag inte posta in flera bilder i dag efter denna. :P

Bifogad fil  _MG_1604.jpg   140.43K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 November 2009 - 13:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tycker ljuset är helt fantastiskt och vattnet ser ut som typ flytande metall eller nånting. Skitsnygg bild!

Postad 12 November 2009 - 13:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Men förlåter du mig då? Jag ville bara vara dryg. Jag ska lägga mig direkt när jag kommer hem från jobbet och har lagat mat, bytt blöja, käkat, möblerat sovrummet, gått ner i förrådet med massa skit, gått med hundarna och borstat tänderna.

Du är förlåten :P ingen foto idag då....

Det blev fint jennsi!

Postad 12 November 2009 - 13:43

jenssi
  • jenssi
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
jo blev själv helt förvånad och har inte fått bort glädjeflinet ännu B)
hoppas nu bara att jag inte börjar med dom andra fotografierna, för då blir det inte någon sömn på några veckor :P

Postad 12 November 2009 - 14:16

tiWe47
  • tiWe47
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Nice pic jenssi =)

Slänger upp en bild från fisketur i somras :P

Bifogad fil(er)

Redigerat av tiWe47, 12 November 2009 - 14:19.

Postad 12 November 2009 - 14:38

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Mayro & Overhard: Tackar för info. Bara bra att du inte använder alla fototermer Mayro, för då skulle du förvirra totalt :P Jag tycker aldrig auto-läget har gett mig bra bilder, men ska väl ge det en chans till då... B)

EDIT: Wow, snyggt där tiWe47!

Redigerat av ida_ss, 12 November 2009 - 14:40.

Postad 12 November 2009 - 15:03

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

jag använde denna metod för att få till horisonten --> http://www.moderskep...ap/horisont.php

Samma här, väldigt enkelt

Postad 12 November 2009 - 15:12

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Mayro & Overhard: Tackar för info. Bara bra att du inte använder alla fototermer Mayro, för då skulle du förvirra totalt :P Jag tycker aldrig auto-läget har gett mig bra bilder, men ska väl ge det en chans till då... ;)

EDIT: Wow, snyggt där tiWe47!

Jag menade iofs inte du skall använda autoläget.. Men däremot fota med det och se hur bilden ser ut samt hur kameran själv läser av den vy du fotar.. Och i förhållande till dom värdena kan du sedan skapa din vy om hur du kan manuellt ta bilden med manuellt och sedan labba med det som utgångsvärde i bakhuvudet..... B)

A-läget brukar nog oftast vara det dom flesta använder vid vardagsfotande om jag skulle gissa vad som är vanligast genrellt sett...

Och allihopa här.. igen och igen får man skriva att många fina bilder ramlar in här.. och mönstret håller nog i sig får man säga trotts det nu är grått och trist väder för fotande egentligen...

Nu skall vi på konsert i morgon..... Hoppas jag får ta med kameran in bara....

Höres..

Tobbe.

Postad 12 November 2009 - 15:59

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ida, håller med mayros andra förslag, använd A läget (skyr auto och skulle aldrig i min vildaste fantasi använda det). I A-läget bestämmer du bländaren (och därmed skärpedjupet) och sedan beräknar kameran en passande slutartid beroende på vad du har valt för mätningsmetod (spot, multi osv.). Om du fotar hetl i auto så bestämmer du egentligen bara en sak när det gäller hur bilden ska se ut och det är komponeringen. Det är alltså en rätt värdelös funktion på en systemkamera då hela tanken är att man vill ta (mer) kontroll över hur slutresultatet blir. Jag kör oftast i A-läge då man på så sätt själv bestämmer skärpedjupet i bilden och låter sedan kameran bestämma slutartiden (blir den för långsam så får man öka ISO-talet för att kompensera). Ibland vill inte kameran exponera som man själv vill och då får man helt enkelt slå över till manuellt läge. Ibland kan det vara praktiskt att fota i manuellt läge av andra skäl (så som konsertfoto etc.) men det är en annan historia.

Postad 12 November 2009 - 17:58

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Pentax K-X, Pentax DA 35 Macro Ltd, 1/15s, Iso 3200, f/3.5, AWB, ingen PP utan direkt exporterad från LR 2.5

Postad bild

(tryck på bilden för fullsize)

Postad 12 November 2009 - 18:13

jonas340
  • jonas340
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Snart 1-årig.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  amanda.jpg   501.11K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 November 2009 - 19:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Melander: Fint. K-x verkar funka bra i dåligt ljus!

Postad 12 November 2009 - 20:32

Tec
  • Tec
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Lite roligt ska man väl ha =)
Bifogad fil  Selma_20090419_204_1.jpg   377.99K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 November 2009 - 21:13

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Mycket fina kort (såklart)!
Fortsätter på katt-temat med ett hyfsat tele så går det bra annars så blir dom så nyfikna på vad man gör att dom måste komma fram och titta, detta var nog ett gränsfall men han låg kvar iaf!
Bifogad fil  nisse.JPG   233.24K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 November 2009 - 21:30

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Bildexperiment som egentligen inte är tänkt att vara fint. Består av två kort, men oskärpan är inte photoshoppad.
Bifogad fil  IMG_0679.jpg   156.69K   0 Antal nerladdningar

tiWe47: Sjukt snyggt!

Redigerat av torvaldur, 12 November 2009 - 21:31.

Postad 12 November 2009 - 22:25

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Bildexperiment som egentligen inte är tänkt att vara fint. Består av två kort, men oskärpan är inte photoshoppad.

tiWe47: Sjukt snyggt!

Tilt shift?

Postad 12 November 2009 - 22:38

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Ida, håller med mayros andra förslag, använd A läget (skyr auto och skulle aldrig i min vildaste fantasi använda det). I A-läget bestämmer du bländaren (och därmed skärpedjupet) och sedan beräknar kameran en passande slutartid beroende på vad du har valt för mätningsmetod (spot, multi osv.). Om du fotar hetl i auto så bestämmer du egentligen bara en sak när det gäller hur bilden ska se ut och det är komponeringen. Det är alltså en rätt värdelös funktion på en systemkamera då hela tanken är att man vill ta (mer) kontroll över hur slutresultatet blir. Jag kör oftast i A-läge då man på så sätt själv bestämmer skärpedjupet i bilden och låter sedan kameran bestämma slutartiden (blir den för långsam så får man öka ISO-talet för att kompensera). Ibland vill inte kameran exponera som man själv vill och då får man helt enkelt slå över till manuellt läge. Ibland kan det vara praktiskt att fota i manuellt läge av andra skäl (så som konsertfoto etc.) men det är en annan historia.

Lite av den anledningen jag kör manuellt. För mörka bilder eller suddiga bilder pga för seg slutartid tröttnade jag rätt fort på :) Men ska testa blädnarprioritet (gissar jag att det heter?) igen och se om vi kan komma överens!
Även om jag inte verkar hålla med jämt så tar jag åt mig massor av alla era tips, så fortsätt med dem! :)

Fina missar melanderhenrik och akterspegel!

Postad 12 November 2009 - 23:22

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Tilt shift?

Nu är vi inne på facktermer som jag inte känner till :). Vad jag förstår av det är att man med det fejkar miniatyr, vilken inte är vad jag gjort.

Postad 13 November 2009 - 08:47

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Ida: När jag började fota med Pentax tyckte jag att alla bilder såg mörkare ut än de hade gjort med min Canon jag tidigare fotade med. Speciellt hudtoner. Men samtidigt upptäckte jag att himlar och kläder blev mindre utfrätt och jag tror det är lite av Pentax grej, att hellre spara högdagrarna och låta fotografen lätta upp skuggorna i efterhand än att ansikten ska bli ljusa och fina med utfrätta kläder och bakgrunder som resultat.

Det du kan göra är att fota i Av läget med exponeringskompensation + 1 eller liknande. Då brukar ansikten bli bättre. Men du kan ställa in kameran vad som ska sparas när den slås av så på min K20 har jag sparat vitbalans, exp komp, iso bl a så jag har alltid min på + 0,5 och då tycker jag ändå ansikten kan bli lite mörka. Exponeringskompensation är en jättebra funktion som man bör känna till och kunna hantera hyffsat.

Manuellt läge kan (bland annat) vara bra inomhus vid taskigt ljus tex när man provat sig fram till något som funkar. Då kan det vara bra att ställa in det i manuellt läge så inte kameran håller på och byter inställningar hela tiden bara för att man fotar mot en lampa eller så...

torvaldur: Det finns speciella tilt shift objektiv som du kan ändra skärpeplanet så det blir en smal linje i djupled istället för i bredd (dålig förkklareing) som blir skarp. Eller t ex en bild jag såg på två tända ljus där det ena stod ca 2 dm bakom det andra och det enda som var skarpt var de båda lågorna. Lite såna effekter kan man få med ett tilt shift objektiv. De där miniatyrbilderna fejkar effekten av ett tilt shift objektiv, du kan uppnå samma resultat med ett sånt objektiv som du kan fejka i photoshop.

Men nu får du faktiskt berätta hur du gjort! :)

PS. Windows 7 och firefox funkar rätt bra ihop. Jaghar ett kasst nätverkskort som ger bluescreen lite då och då, och när jag skrivit halva detta inlägg krachade datorn. När jag startade upp den igen återställde firefox sessionen och allt jag skrivit. Ganska bra tyckte jag... :)

Postad 13 November 2009 - 09:14

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Lite av den anledningen jag kör manuellt. För mörka bilder eller suddiga bilder pga för seg slutartid tröttnade jag rätt fort på ;) Men ska testa blädnarprioritet (gissar jag att det heter?) igen och se om vi kan komma överens!
Även om jag inte verkar hålla med jämt så tar jag åt mig massor av alla era tips, så fortsätt med dem! :)

Fina missar melanderhenrik och akterspegel!

Visst är det bländarprioritet. :) På Sony är läget markerat med ett A, hos Nikon och Canon tror jag det står Av. Av overhards inlägg att döma så heter det även Av hos Pentax. Om du tycker kameran under/överexponerar så är overhards tips om exponeringskompensation kanon att utnyttja. Får du för lång slutartid får du som sagt höja ISO:n.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.