Haha... Nä verkligen inte, men tackMicke, behöver internet verkligen fler kattbilder?
Nä, men snyggt, gillar motljuset.
Postad 11 December 2014 - 08:31
Postad 11 December 2014 - 09:02
Men det är skillnad på kattbilder och kattbilder.....jag hade hellre sett Mickes kattbilder därinne !!
Postad 11 December 2014 - 11:13
Fina bilder Micke, sista var favoriten, nice skärpa på ögat och fin oskärpa och ljus!
Postad 11 December 2014 - 11:16
Postad 11 December 2014 - 16:35
Postad 11 December 2014 - 20:16
Häftig fågel zubac - känns lite som den kommer från Jurassic Park filmerna
Postad 05 January 2015 - 20:41
Och premiär för nya objektivet Sigma 150-600/5,0-6,3 DG OS HSM Sports.
Och vilken premiär det blev.....det första som händer när jag är på plats vid min favorit sjö är att en Havsörn lyfter en bit bort och flyger rätt emot mig och viker av när den är 25-30 m ifrån mig.
Gissa om man blev skakig i benen av denna upplevelse och nya objektivet fick bekänna färg
Redigerat av Mr North, 02 February 2015 - 11:25.
Postad 05 January 2015 - 22:45
Hur känns fokuseringen på nya gluggen?
Redigerat av Velodynamic, 05 January 2015 - 22:48.
Postad 05 January 2015 - 23:03
Postad 06 January 2015 - 06:57
Postad 06 January 2015 - 16:24
TackGrattis Fredrik och en j-ligt mäktig bild på en mäktig fågel.
Hur känns fokuseringen på nya gluggen?
Ja mäktigare fågel får man leta efter
Fokuseringen på nya gluggen är riktigt snabb tycker jag...jag hade Canons EF400 f5.6L innan och den var också riktigt snabb och jag tycker den här är lika snabb och följer målet bra och som du ser så sitter skärpan där den ska
TackHelt jävla sjukt sicken bra bild du tagit North - e väll nästan så man blir religiös efteråt - snyggt
![]()
Ja när jag tittade på bilderna i kameran efter att örnen vikt av och jag såg just den här bilden så tänkte jag bara "YES där satt den"
Tack så mycketGrym bild North!
Tack...Ja skärpan sitter där den ska...vilket jag är glad för hade velat testa objektivet mer innan jag fick den här chansen men det här blev första fågeln jag fotade med nya objektivetFin skärpa North, och första turen, har inte ännu lyckats sätta så bra skärpa på flygande objekt med Tamrons 150-600
Jag har inte provat Tamronen men sett fina bilder från den på fåglar i luften....har du microjusterat den med kameran ??
Tack+1
TackFantastiskt fin bild, grattis!!
Postad 06 January 2015 - 16:35
Postad 07 January 2015 - 00:42
Jag kör oftast med 1 punkt i mitten när det är stora fåglar som är lättare att följa i luftenMr North, jo kamera är finjusterad mot Tamronet. Det är nog mest svårigheten att få objektivet att hinna ställa in skärpan innan fågeln är förflyttad. Ska testa mer med fler fokuspunkter mm, men jag är glad att jag än så länge testar med måsar och inte att det blir en missad havsörn
mindre fåglar i luften brukar jag ha 9 punkter i mitten (fungerar inte så bra om det är molnigt eller fågeln flyger under trädlinjen dok)
Sen har jag alltid "ai focus" inställt på kameran så fokusen följer fågeln som flyger och "one-shot" på fåglar som sitter still....vet inte vad "ai focus" eller "one-shot" heter på Nikon som du har.
Postad 07 January 2015 - 06:57
Det är så jag också har ställt in, det heter AF-C kontinuerligt på nikonspråk, men jag ska sätta av mer tid att träna, det är nog mest att fågeln rör sig fortare än fokus och inbland tappar man bort fågem och får börja om. Man kan också i kameran sätta hur länge den ska hålla kvar fokus innan den börjar omfokusera, är troligen bra att ha så kort tid som möjligt för att få fokus att följa fågeln, men kanska bra att ha så lång tid som möjligt för att inte tappa fokus om man en kort stund tappar den, har nog någonstans i mitten idagJag kör oftast med 1 punkt i mitten när det är stora fåglar som är lättare att följa i luften
mindre fåglar i luften brukar jag ha 9 punkter i mitten (fungerar inte så bra om det är molnigt eller fågeln flyger under trädlinjen dok)
Sen har jag alltid "ai focus" inställt på kameran så fokusen följer fågeln som flyger och "one-shot" på fåglar som sitter still....vet inte vad "ai focus" eller "one-shot" heter på Nikon som du har.
Postad 07 January 2015 - 10:51
Postad 07 January 2015 - 13:36
Ok konstigt att den inte hinner med....kan ju vara en inställningsfråga.Det är så jag också har ställt in, det heter AF-C kontinuerligt på nikonspråk, men jag ska sätta av mer tid att träna, det är nog mest att fågeln rör sig fortare än fokus och inbland tappar man bort fågem och får börja om. Man kan också i kameran sätta hur länge den ska hålla kvar fokus innan den börjar omfokusera, är troligen bra att ha så kort tid som möjligt för att få fokus att följa fågeln, men kanska bra att ha så lång tid som möjligt för att inte tappa fokus om man en kort stund tappar den, har nog någonstans i mitten idag
Min 5D Mark III har ju massor av olika inställningar för AF tror det är 6 olika förprogrammerade inställningar för olika sorters sportögonblick och man kan gå in och ändra på dom också....det är som en djungel bland alla inställningar men jag har provat några olika och dom fungerar olika bra
Så du får nog prova dig fram och övning ger ju färdighet också det är inte alltid lätt att följa fåglar i luften...prova följa en Sparvhök eller Pilgrimsfalk som jagar ska du få se.....snabba rackare det där
Postad 07 January 2015 - 13:47
Tack SamiFint fångat North
kommer med lite örnbilder dessa dagar också
har suttit i gömsle i två dygn nu
Ser fram emot att se dina örnbilder
Har du hyrt in dig på ett gömsle eller har du eget ??
Jag har funderat på att hyra ett gömsle någon gång för att prova på det...tydligen har dom eller ska dom bygga ett gömsle vid en sjö nära där jag bor som man ska kunna få låna men vet inte om den är klar....får nog forska lite i det
Postad 07 January 2015 - 22:42
Men weird bokeh, nån extraeffekt? Känns som skärpedjupet sitter på fler ställen liksom
Postad 07 January 2015 - 23:03
Snyggt Ronny! Mycket speciell look från sajs 50'an som vanligt, jag börjar känna igen det där nuSony A7 + Zeiss Sonnar 50 1.5 ZM by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 08 January 2015 - 05:59
Redigerat av Unregistered124686ac, 08 January 2015 - 06:00.
Postad 08 January 2015 - 18:37
Floyd : har inte gjort något spec allas i redigeringen utan redigerat den i typ vsco-stil
Blir spec bokeh med sonnar vidöppen..spec glugg det här och ibland blir jag inte klok på bokeh
Haha men jag bara älskar detta objektiv.. Annars så är nog en Zeiss planar 50 f2.0 Zm bättre i dom flesta lägen.. både skarpare och bättre kantskärpa på A7- R ... dock så är den inte lika magisk
Träffar man lite fel med Sonnar och lite fel exponering så finns det mkt CA på den med ..Men finns en del även om man träffar rätt
En Älskar Hata glugg
Är nog inte så lätt vidöppen på en Leica heller.. då det skall finnas en hel del focus shift på den.. på A7 spelar det mindre roll
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 08 January 2015 - 18:45.
Postad 09 January 2015 - 15:20

Ni hittar ett STORT BILDREPORTAGE på min HEMSIDA. 40 bilder till finns där
Redigerat av notimetochill, 09 January 2015 - 15:20.
Postad 09 January 2015 - 19:13
Mycket fina bilder på örnarna SamiEn bild från mina 2-dagar i ÖRN-gömslet
6D + Tamron 150-600 @ 600 mm
Ni hittar ett STORT BILDREPORTAGE på min HEMSIDA. 40 bilder till finns där
Kul när dom var så många där samtidigt och ställer upp på ett gruppfoto
Postad 09 January 2015 - 19:52
+1 härliga bilderMycket fina bilder på örnarna Sami
Postad 09 January 2015 - 21:41
+1 härliga bilder
Mycket fina!!
Nu vill jag oxå ha en telezoom. De här med foto drar iväg, man vill ju ha allt ju....
Redigerat av fredrik11, 09 January 2015 - 21:43.
Postad 09 January 2015 - 21:53
Fin samling bilder där Sami, många bra!
Mycket fina bilder på örnarna Sami
+1 härliga bilder
Mycket fina!!
Nu vill jag oxå ha en telezoom. De här med foto drar iväg, man vill ju ha allt ju....
Tack allesammans
Postad 09 January 2015 - 23:12
och riktigt roliga uttryck på några av bilderna
Och grattis North till publiceringen av din örnbild på cybephoto bloggen - snyggt
Redigerat av Unregistered19078543, 10 January 2015 - 23:31.
Postad 10 January 2015 - 21:45
Tack så mycketFantastisk bild North.
Fint ljus med solen som lyser upp örnen.
Ja bilden blev väldigt bra med morgonsolens ljus som var i perfekt läge bakom mig
TackarOch grattis North till publiceringen av din önbild på cybephoto bloggen - snyggt
Det var kul att dom gillade bilden och la upp den i bloggen och på deras facebooksida
Postad 11 January 2015 - 14:59
EDIT: Jag fotade också "rovfåglar" idag.
Redigerat av Unregistered9a177c31, 11 January 2015 - 19:05.
Postad 16 January 2015 - 21:46
Här kommer min första bild på forumet.
Postad 18 January 2015 - 14:40
TackarOtroligt vackra och mäktiga örnbilder North och Sami. Bland de bästa djurbilder jag sett här på MHB. Tummen upp!
EDIT: Jag fotade också "rovfåglar" idag.
Ja dom där rovfåglarna ska man akta sig för
Bra bild och välkommen till forumetJättefina bilder från många här!
Här kommer min första bild på forumet.
En lite Blåmes från igår
Är riktigt nöjd med nya Sigmat som ger riktigt skarpa bilder ända ut till 600mm
Canon 5D Mark III
Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports
@600mm, f6,3, 1/800, iso 640
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder

257 filmer