Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:38.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 05 april 2013 - 07:59
******** tur man aldrig köpte denna då den verkar försvinna nu men vad ska man köpa istället om man vill ha något liknande som man enkelt kan surfa lite med och se Play med och kanske se streamad sport med?
Jag tänkte mig en istället för att använda laptopen till att se program och sport med på stora tv:n.
Med en prislapp på under tusen spänn är BB fortfarande ett bra val.
Postad 05 april 2013 - 08:03
Med en prislapp på under tusen spänn är BB fortfarande ett bra val.
Kan inte annat än att hålla med, i mina ögon är det fortfarande den bästa mediaboxen på marknaden just nu. Min fungerar felfritt och har så gjort sen jag köpte den för ca 1.5 år sedan
Postad 05 april 2013 - 08:03
Varför skulle den per automatik bli ett dåligt köp bara för att den är utgående?******** tur man aldrig köpte denna då den verkar försvinna nu men vad ska man köpa istället om man vill ha något liknande som man enkelt kan surfa lite med och se Play med och kanske se streamad sport med?
Jag tänkte mig en istället för att använda laptopen till att se program och sport med på stora tv:n.
Den presterar ju lika bra för det, enda är ju att det inte kommer släppas fler uppdateringar.
Dock tycker iaf jag att den funkar utmärkt som den står och dessutom görs viss vidareutveckling av boxxe+ hacket.
Svårt att få mer för pengarna idag skulle jag vilja säga.
Postad 05 april 2013 - 08:21
Kan inte annat än att hålla med, i mina ögon är det fortfarande den bästa mediaboxen på marknaden just nu. Min fungerar felfritt och har så gjort sen jag köpte den för ca 1.5 år sedan
Jag håller med om att den funkar bra, förutom ljud-dropouts när man kör DTS-MA och TrueHD.
Gränssnittet + RF fjärren gör det enkelt att navigera runt med en hand i mörkret är ett stort +.
De flesta andra mediaspelares fjärrkontroller är ofta nerlusade med knappar och helt omöjliga att hantera med en hand utan att tända en lampa för att hitta rätt knapp
Postad 05 april 2013 - 08:28
Sen kan man ju dessutom skaffa sig en sån här som jag gjort för att få ännu smidigare hantering i mörkret:Jag håller med om att den funkar bra, förutom ljud-dropouts när man kör DTS-MA och TrueHD.
Gränssnittet + RF fjärren gör det enkelt att navigera runt med en hand i mörkret är ett stort +.
De flesta andra mediaspelares fjärrkontroller är ofta nerlusade med knappar och helt omöjliga att hantera med en hand utan att tända en lampa för att hitta rätt knapp
Postad 05 april 2013 - 08:30
Titta...där fick man två utmärkta svar
Tack så mycket.
Finns ju piratebay också även om den innehåller mindre legala torrents så behöver man ju inte ladda hem dom :-)
Postad 05 april 2013 - 08:44
Lappen71 är sån glädjedödare, har sällan sett på maken.
Trist
Postad 05 april 2013 - 11:08
Finns ju piratebay också även om den innehåller mindre legala torrents så behöver man ju inte ladda hem dom :-)
Nu ser jag inte PB huvudsakligen som en leverantör av lagliga torrent filer direkt

Postad 05 april 2013 - 11:28
Nu ser jag inte PB huvudsakligen som en leverantör av lagliga torrent filer direkt
hehe nej inte värst men vem f-n (handen på hjärtat) laddar hem lagliga torrents (förutom enstaka ggr)
Postad 05 april 2013 - 15:55
hehe nej inte värst men vem f-n (handen på hjärtat) laddar hem lagliga torrents (förutom enstaka ggr)
Jag gör inte det men var nyfiken var det verkligen finns lagliga torrents

Postad 05 april 2013 - 20:46
jag har en usb hårddisk som jag tar ur boxeen och stoppar in i laptopen och laddar till och sen sätter jag tillbaka den i boxeen. Det är det snabbaste och enklaste för mig i allafall. Jag bor i ett hus byggt 1950 och har ingen möjlighet at tråda utan att borra massa hål överallt och då går frugan på krigsstigen.
Till naset får jag ta fram en lång nätverkskabel som får slingra sig över halva huset (inte heller uppskattat) så den har jag mest musik på för det är inga problem att spela upp trådlöst sen
Jag spelar inte upp media trådlöst, däremot för jag över media till min usb-hd som sitter kopplad till boxeen trådlöst. Då slipper du momentet att flytta den mellan datorn och boxeen i alla fall! Fungerar hur bra som helst.
Postad 06 april 2013 - 11:21
Postad 06 april 2013 - 12:04
Har problem att jag bildförhållandet på min Boxee. När jag ser på serier får jag samma 21:9 eller vad nu långfilmer brukar ha dvs. med "black bars" både uppe och nere. Otroligt irriterande. Ställer in det manuellt på inställningar med hörnen och att den boxee-symbolmen ska vara kvadratisk men ser lika dant ut ändå. Fabriksåterställer jag den fungerar det en halv dag ungefär och sen är det tillbaka. Också testat med boxee+ men samma problem där. Vad göra? Någon som varit med om något liknande eller kan tänka sig förstå vad som kan lösa mitt problem?
Prova factory reset, stäng av edid och ändra sen inget i boxens storleksinställning.
Postad 06 april 2013 - 12:56
Prova factory reset, stäng av edid och ändra sen inget i boxens storleksinställning.
Vad menar du med edid? Ska jag inte køra på "adjust your display" när man startar den efter fabriksåterställningen?
Postad 06 april 2013 - 13:01
Vad menar du med edid? Ska jag inte køra på "adjust your display" när man startar den efter fabriksåterställningen?
EDID
Postad 06 april 2013 - 13:26
Edit. Løste sig att sætta aspect ratio till 1.78 efter att jag hade stællt in det på custom.
Redigerat av samski, 06 april 2013 - 14:17.
Postad 06 april 2013 - 14:15
EDID är en funktion som innebär att boxen "frågar" din tv om aktuell upplösning osv är ok. Krånglar ibland och därför provar man utan.
Nej, du skall absolut inte behöva köra "adjust". Ställ in RGB24 eller YUV24, 1080p och auto fps, och se till så din tv är inställd på "pixel för pixel", dvs ingen automatisk skalning alls.
Hjälper inte factory reset bör du prova att lägga senaste firmare på en usb-sticka och "uppgradera", även om det är samma version.
Postad 07 april 2013 - 09:08
På inställningarna (screen format and overscan) står overscan på 3% och aspect ratio 16:9. Vid lägre (0) overscan får jag mer av bilden på TVn utan ramen men den zoomar in.
http://i.imgur.com/3aOrYhM.jpg
Om jag skulle få för mig att trycka på custom och se hur standardinställnigarna är så ser det ut såhär:
http://i.imgur.com/9Scon8x.jpg
Om jag sen skulle justera det så att allt är i kanterna och att logotypen ser någorlunda fyrkantig ut, så ser allt bra ut i menyerna. Bilden täcker hela skärmen.
http://i.imgur.com/DZkt9x5.jpg
http://i.imgur.com/TPvLIEz.jpg
Väljer jag sedan att starta ett videoklipp med något jag vet ska täcka hela skärmen (16:9) så ser det först ut såhär i 2-3 sek
http://i.imgur.com/ky4kgIO.jpg
Sen byter den källa (bilden blir svart i 1 sek) och så ser allt OK ut (tror man).
http://i.imgur.com/Mqepst5.jpg
Trycker jag OK på min fjärrkontroll så ser man att bilden är väldigt inzoomad.
http://i.imgur.com/BFmX8wK.jpg
Jag kör genom en Denon 2113 och har testat med olika porter, hdmi-kablar och också direkt in i TVn. Resultatet är det samma. Känns hopplöst.
Postad 07 april 2013 - 09:26

Postad 07 april 2013 - 17:54
Sen jag bytte så har det varit flera serier både dvdrip o 720p där det blir som en skugga/extra person runt människor när de rör sig. Går eller springer o det är rätt ljust. Det såg jag aldrig förr. Vad kan det bero på? Fixade Onkyo detta tidigare eller något annat fel som sliten hdmi sladd?
Tacksam för hjälp.
Micke
Postad 08 april 2013 - 08:39
Har haft en Onkyo 607 mellan Boxee box o tv tidigare. Sålde den o kör nu Sonos playbar så boxee box är direkt inkopplad i tv nu...
Kör du samma hdmi in på tv:n som tidigare?
Postad 08 april 2013 - 09:55
Postad 08 april 2013 - 18:20
Alla inställningar är samma som innan o rätt enligt din beskrivning.
Upptäckte dock att även på xboxen när jag spelade fifa så blir det en en extra spelare runt spelarna vid närbilder när de rör sig.
Så boxee och xbox men inte när jag ser på tv igenom min digitalbox. Vad fan kan det bero på?
En annan sak. Hänger sig er boxee ung varannan dag? Har min på jämt men ung varannan dag måste jag starta om den genom att hålla in on-knappen en lång stund. Störande.
Redigerat av Mickys, 08 april 2013 - 18:21.
Postad 08 april 2013 - 20:36
Det beror ju på vad man vill använda den till.
Vill man som mig ofta se på SVT play så är det värre. Det var en besvikelse tycker jag när den app som fanns plötsligt inte fungerade längre. Förvisso går det att se SVT play med Boxeens egna webläsare, men det blir lite väl krångligt tycker jag med manövrerande av muspekare med fjärrens knapp.
Postad 08 april 2013 - 20:50
Jo använder samma hdmi sladdar men förr gick de igenom Onkyon.
Alla inställningar är samma som innan o rätt enligt din beskrivning.
Upptäckte dock att även på xboxen när jag spelade fifa så blir det en en extra spelare runt spelarna vid närbilder när de rör sig.
Så boxee och xbox men inte när jag ser på tv igenom min digitalbox. Vad fan kan det bero på?
En annan sak. Hänger sig er boxee ung varannan dag? Har min på jämt men ung varannan dag måste jag starta om den genom att hålla in on-knappen en lång stund. Störande.
Låter skumt, men du kan ju allitid prova att byta plats på BB / Xbox och digitalboxen, dvs byta både sladd och ingång och se om felet följer med.
Kolla också att stänga av ev brusreducering o interpolering i tv:n.
Hålla inne knappen länge för att stänga av händer nån enstaka gång med tveksamma filer, och oftare med svajigt wifi.
Kör nu med PowerLine, som är betydligt stadigare trots att det bara är 5m med wifi...
Uppdatera boxen och hacket om du inte gjort det.
Postad 08 april 2013 - 21:41
Ska snart flytta o koppla om allt då.
Satte på en motion jugger inställning eller vad den heter i tv'n för bättre rörelser. Får se om den hjälper. Såg bättre ut förut nör jag såg ett Fringeavsnitt
Postad 09 april 2013 - 07:39
Är det likadant när du ser på något från usbhårddisk? Då är ju nätverket inte inblandat. Har du digitaltv via parabol? Prova annars att resetta routern,den kan ju ha "kläggat" ihop.Kör ej med hacket. Kör med sladd till boxeen. Men mitt wifi o troligen trådbundna nät strular rätt ofta.
Ska snart flytta o koppla om allt då.
Satte på en motion jugger inställning eller vad den heter i tv'n för bättre rörelser. Får se om den hjälper. Såg bättre ut förut nör jag såg ett Fringeavsnitt

Postad 09 april 2013 - 14:50
Postad 09 april 2013 - 19:43
Redigerat av twebbas, 09 april 2013 - 21:01.
Postad 10 april 2013 - 05:37
Är det lönt att inhandla en sådan här idag? Kostar ju under tusenlappen nu.
Är det lönt att läsa i tråden några inlägg upp?
Postad 10 april 2013 - 09:26

Jag kör nu Boxxe+ som jag tycker är endast något bättre än Boxee. Men båda är långt efter Xbmc...
Postad 10 april 2013 - 09:53
Och har man inget vettigt att säga kan man lika bra vara tyst.Är det lönt att läsa i tråden några inlägg upp?

Firmwareuppdateringarna har väl slutat, airplay fungerar inte längre, svt play osv.
Hade varit kul med input från olika individer därav frågan.
whome, hur upplever du boxee+? Mycket buggar?
Redigerat av twebbas, 10 april 2013 - 09:55.
Postad 10 april 2013 - 10:50

Postad 10 april 2013 - 10:57
Har inte sökt igenom tråden och undrar om Xbmc kan vara på gång till Boxee Box? Kanske redan finns
Boxee Box ÄR en förenklad version av XBMC så att en fullversion av XBMC skulle komma till Boxee Box är bara att glömma.
Hårdvaran är alldeles för klen att kunna köra något annat för den delen.
Postad 10 april 2013 - 11:18
Airplay med enbart ljud funkar dock ej med bild men det har nog med IOS att göra som jag fattat det
...jag vet bara att Netflix inte går ,kanske med nån DNS tjänst.
...har ingen aning om hur man fixar nfs utan kör bara samba. Ja, det var lite input från mig i alla fall.
Bra sammanfattning, och kan väl bara tillägga att hacket funkar fint och ger ett antal förbättringar t ex multisökning av subtitles, Airplay funkar med bild precis som tidigare (med undantag för senaste ios för en del?), Netflix funkar ganska bra via alternativ dns och nfs är att föredra framför samba men kräver inga inställningar i boxee...
Redigerat av Unregistered277056c3, 10 april 2013 - 11:18.
Postad 10 april 2013 - 13:04
Boxee Box ÄR en förenklad version av XBMC så att en fullversion av XBMC skulle komma till Boxee Box är bara att glömma.
Jag kanske skulle ha skrivit att jag mycket väl är medveten om vad Boxxe är. Jag har kört och kör Xbmc på massor av olika hårdvaror och på olika OS under flera år.
Att Boxee har för klen hårdvara är nog inte helt korrekt. Jag kör Xbmc på bl.a. Raspberry Pi och Atv2 som båda är betydligt klenare än DSM-380.
Så om man kunde ladda på Xbmc på Boxee Box/DSM-380 så kan det bli en riktigt trevlig liten apparat

Postad 10 april 2013 - 14:10
Hur står sig Boxee boxen mot tex en sådan här http://www.aliexpres.../705486430.html
Ingen aning. Men jag skulle nog inte satsa så många kronor på den.
Beror väl mycket på vad man ska göra med den, köra för mjukvara etc. Vad tänker du göra med den?
Har du läst några erfarenheter från andra?
Postad 10 april 2013 - 14:41
Jag kanske skulle ha skrivit att jag mycket väl är medveten om vad Boxxe är. Jag har kört och kör Xbmc på massor av olika hårdvaror och på olika OS under flera år.
Att Boxee har för klen hårdvara är nog inte helt korrekt. Jag kör Xbmc på bl.a. Raspberry Pi och Atv2 som båda är betydligt klenare än DSM-380.
Så om man kunde ladda på Xbmc på Boxee Box/DSM-380 så kan det bli en riktigt trevlig liten apparat
ATV2 är inte betydligt svagare utan jämbördiga och i fallet med ATV2 har jag själv kört med XBMC men gav upp pga för klen hårdvara.
La man in ett skin och diverse add-ons så laggade den rejält och blev i det närmaste oanvändbar.
T.o.m nu när jag kör XBMC på en Mac Mini kan det lagga lite och man är tvungen att starta om XBMC.
Så att lägga in det på en Boxee Box är att vara högst optimistisk.
Postad 10 april 2013 - 20:30
Boxee är typ 3 år gammal xbmc-kod. En portning av Frodo till CE4110 skulle flyta på betydligt bättre än vad det gör nu. 1.2Ghz Intel atom funkar bra. Problemet är väl att folk kört avkodning utan hårdvarustöd på sina gamla IONs och klagat. http://wiki.xbmc.org...ported_hardware Bootloadern är däremot signad så ingen kommer att kunna köra xbmc.Boxee Box ÄR en förenklad version av XBMC så att en fullversion av XBMC skulle komma till Boxee Box är bara att glömma.
Postad 10 april 2013 - 22:49
Boxee är typ 3 år gammal xbmc-kod. En portning av Frodo till CE4110 skulle flyta på betydligt bättre än vad det gör nu. 1.2Ghz Intel atom funkar bra. Problemet är väl att folk kört avkodning utan hårdvarustöd på sina gamla IONs och klagat. http://wiki.xbmc.org...ported_hardware Bootloadern är däremot signad så ingen kommer att kunna köra xbmc.
Exakt så att ens fundera i dom banorna att köra XBMC på Boxee Box är lönlöst.
Postad 11 april 2013 - 17:28
Jag resonerar som så att man bör titta på vad som funkar enligt ens behov i nuläget och utgå från det.
För även du borde inse att det inte finns nån elektronik oavsett om det gäller datorer, telefoner eller mediaboxar som är "framtidssäkrade".
Postad 11 april 2013 - 18:30
Postad 11 april 2013 - 19:36
Om den inte ens klarar SVT Play...
Jag tittade på SVT play igår. Idag tittade jag på TV3 play och viasatsport.se. Vad är problemet? (på tal om att hyfsa debatten)
Redigerat av TCM, 11 april 2013 - 19:37.
Postad 11 april 2013 - 20:36
Vet man vad Boxee Box klarar av och inte förväntar sig en mirakel maskin är den fortfarande en kompetent mediaspelare.
Enligt mig så är den fortfarande den bästa mediaspelaren för vad den kostar.
Förhoppningsvis så har inte utvecklingen stannat av utan vi snart kommer få se en som överträffar Boxee Box.
Postad 11 april 2013 - 22:07
Förhoppningsvis så har inte utvecklingen stannat av utan vi snart kommer få se en som överträffar Boxee Box.
Hur tänker du här? Hoppas du att företaget Boxee utvecklar en ny box eller vad menar du?
Postad 11 april 2013 - 22:37
Hur tänker du här? Hoppas du att företaget Boxee utvecklar en ny box eller vad menar du?
Det är inte fråga hur jag tänker utan hur du tänker

Företaget som utvecklat Boxee Box heter inte Boxee utan D-Link.
Jag menar att utvecklingen av själva produkteksegmentet mediaspelare inte stannar av utan att andra tillverkare kommer med en grym produkt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar