Postad 01 November 2016 - 10:28
Postad 01 November 2016 - 10:50
Hörde med kompisen som oxå var där. Tydligen var det Carnegiebryggeriet men hittar tyvärr dåligt med info om en barley Wine där.
http://www.ratebeer....ryggeri/454742/
Postad 01 November 2016 - 18:36
Är det några här som ska på All In Beer Fest i Göteborg i helgen? Jag kommer vara där hela helgen.
Jag har sammanställt en lista för de som är intresserade: http://olsvammel.se/...l-in-beer-fest/
Japp, frugan och jag kommer vara där med våra All-in biljetter. Vad får man inte missa?
Postad 02 November 2016 - 07:19
Japp, frugan och jag kommer vara där med våra All-in biljetter. Vad får man inte missa?
Jag hade tänkt göra en sån där "Ölsvammel rekommenderar" men insåg att jag i princip skulle rabbla upp större delen av ölen som dyker upp. Men det är så pass få öl per pass att du i princip kan prova allt utan att bli svettig. Jag kommer prova allt jag inte provat tidigare samt prova om någon favorit och det räcker med ett 10 öl/h-tempo vilket är väldigt lugnt. Jag brukar normalt ligga på 20 öl/h på ölfestivaler.
Men några grejer jag själv ser fram emot:
- Evil Twins olika Imperial Biscotti-varianter.
- Omnipollos soft serve-öl
- Tommie Sjefs suröl
- Sahtipajas grejer (om ni inte provat den redan så är Feel the beat häftig)
- De "nya" bryggerierna som Kees, Loc, Cervisiam o.s.v.
- Brewskis nya öl, framförallt Conan
- Dieu Du Ciel, allt de gör brukar vara bra.
- Owa surisar
- Wild Beer surisar
- Örebro Brygghus nyheter
- Brewski kanske kommer bjuda på något speciellt (håll ögonen öppna)
- Pöhjala imponerade förra året, var också kul att svamla med.
Till den som inte druckit så mycket öl detta år:
- Stigberget och O/O:s humlade grejer (allt är bra!)
- Brekeriet Maschmus
- Mikkeller Spontanquadrupelblueberry
- Brewski Candy King
- Founders ska tydligen ha purfärska Breakfast Stout
Sen håller jag tummarna för att de ångade asiatiska klämmorna är tillbaka i år igen. s*tan vad gott det var, tror jag åt tre gånger där.
Postad 02 November 2016 - 16:46
Lista med en massa öl
Oj jösses, det var ju inte lite. Men om du säger att man hinner med allt det där utan att bli svettig så ska jag i alla fall göra ett försök. ![]()
Postad 02 November 2016 - 20:21
Äh du har ju 5h på fredagen och 9h på lördagen på dig.
Jag inser nu att jag räknade helt fel, jag tänkte prova ca 120 öl så det blir under 9 öl/h. I år får vi bara 8 cl smakprov. Vilket iofs är helt ok för mig, förra året körde vi halvor (men de flesta spillde på rätt bra ändå).
Version 1.3 ligger uppe på bloggen.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 02 November 2016 - 20:46.
Postad 02 November 2016 - 22:31
Blev en Yeti Imperial Stout från Great Divide ikväll. Hade glömt hur bra de är sedan förra året (varför dricker jag bara stout på vinterhalvåret egentligen?).
Klar rekommendation. Yetigod helt enkelt ![]()
Postad 03 November 2016 - 07:14
Standard-Yeti är kanon. Men tyvärr så verkar inte de andra varianterna dyka upp på bolaget längre.
Postad 03 November 2016 - 11:11
Har bara provat en belgisk variant av Yetin. Var rätt många år sedan och jag minns inte riktigt vad jag tyckte om den. Kan iaf inte minnas att jag tyckte den var bättre än standardvarianten.
Och på tal om Great divide så såg jag precis att deras Hibernation Ale kom in på bolaget igår. Får åka runt och handla några efter jobbet idag.
Postad 03 November 2016 - 12:16
Var tvungen att kolla Ratebeer men jag har tydligen gett originalet bäst betyg, vilket stämmer väl med att jag tycker att de andra varianterna oftast är sämre. Men jag skulle behöva prova de parallellt för att säga säkert. Den jag gett bäst betyg efter originalet är Oastmeal Yeti.
Postad 03 November 2016 - 12:21
Börjat så smått peppa igång till All In Beer Fest ![]()
https://www.youtube.com/watch?v=OQAZhZtx1eQ
Postad 03 November 2016 - 12:27
Standard-Yeti är kanon. Men tyvärr så verkar inte de andra varianterna dyka upp på bolaget längre.
Oak Aged Yeti kommer 18/11, dock på liten flaska, 49:90. Espresso Oak Aged Yeti är planerad att släppas under 2017 på gröna skylten, så lite specialare kan vi se fram emot!
Postad 03 November 2016 - 12:52
Oak Aged Yeti kommer 18/11, dock på liten flaska, 49:90. Espresso Oak Aged Yeti är planerad att släppas under 2017 på gröna skylten, så lite specialare kan vi se fram emot!
Fick hem Great Brands nyhetsbrev och såg att den var på gång, grymt! Espresso är ju också trevlig även om det nog är den Yeti-variant jag gillat minst.
Såg även att Barrel Aged Ten Fidy kommer i mars nästa år. Ska bli spännande att smaka (om det blir någon burk eller två över till mig vill säga)
Postad 03 November 2016 - 15:16
Börjat så smått peppa igång till All In Beer Fest
https://www.youtube.com/watch?v=OQAZhZtx1eQ
härlig video. skulle vara riktigt roligt att gå på ölfestival någon gång. har aldrig gjort det.
Postad 04 November 2016 - 17:06
Testade Gouden Carolus julöl igår. Om man älskar lakrits måste det här vara ölnirvana. Jag älskar inte lakrits!
Det gick att avgöra att det i grunden är en välgjord öl men för mig blev det nästan äckligt efter en stund och jag hällde faktiskt ut runt en kvarts flaska.
Postad 05 November 2016 - 18:41
Testade Gouden Carolus julöl igår. Om man älskar lakrits måste det här vara ölnirvana. Jag älskar inte lakrits!
Det gick att avgöra att det i grunden är en välgjord öl men för mig blev det nästan äckligt efter en stund och jag hällde faktiskt ut runt en kvarts flaska.
Jag gillar lakrits o har fyra flarror som väntar på jul... Så jag ser fram emot att prova den ![]()
Postad 05 November 2016 - 19:12
Postad 05 November 2016 - 19:53
Jag gillar lakrits o har fyra flarror som väntar på jul... Så jag ser fram emot att prova den
Du kommer antagligen bli nöjd. Fast hade jag varit dig hade jag nog provsmakat en redan nu för att avgöra om du ska köpa några till eller hitta ett alternativ. Den har verkligen en extrem anissmak.
Postad 06 November 2016 - 14:33
härlig video. skulle vara riktigt roligt att gå på ölfestival någon gång. har aldrig gjort det.
Dags att ta tag i det nu då? Du bodde hyfsat nära Karlstad va? Synd att Carlstad beer gick av stapeln i helgen. Tror bara det är Örebro kvar av festivalerna i år, men jag har inte full koll på alla nya festivaler. Men i vår drar det ju igång igen.
Stämmer på pricken med min åsikt om den ölen.
Postad 06 November 2016 - 16:10
Är tillbaka hemma efter en mycket trevlig helg på All In Beerfest 2016. Fick testat nästan 50 nya öl och alla gick från bra till utmärkt. Såg en hel del "kändisar" i form av bryggare och bloggare, bland annat Stefan - Ölsvammel med far. ![]()
Kommer definitivt försöka gå nästa år igen då årets Beerfest gav mersmak.
Postad 06 November 2016 - 19:40
Jag är också hemma igen efter All In Beer. Träffade jag dig i helgen Galax? Jag pratade med så många människor att jag tappat kollen.
Riktigt bra festival i år igen, tror jag provade en bit över 140 öl om man räknar in de jag provade på stan. Försöker samla mina tankar inför kommande blogginlägg. Men några korta noteringar:
- Cervisiam imponerade bland nykomlingarna. Gillade framförallt deras Imp stout och Toxic Alevenger (med persika).
- Örebro stod sig bra i konkurrensen
- Betydligt mer folk på fredagspasset och andra lördagspasset jämfört med förra året. Dessutom köer på flera håll, det var det väldigt lite av förra året.
- Dåligt med food trucks i år. Asiatisk pork bun var saknad.
- Grymt bra nivå på ölen i år igen. Skulle tippa att jag satt ett medelvärde kring 3,8-3,9/5
- Brewski Conan var grymt bra
- Tommie Sjef varierade i kvalitét men de bra grejerna var riktigt bra.
Postad 06 November 2016 - 21:32
Jag är också hemma igen efter All In Beer. Träffade jag dig i helgen Galax? Jag pratade med så många människor att jag tappat kollen.
Nej. Gick förbi er några gånger men ni såg så upptagna ut med era listor så det var nog bättre att inte störa er tänkte jag.
Frugan och jag mötte er förresten också i dörren på Brewers Beer Bar när ni var på väg ut.
Men 140 öl? Jösses. Tyckte att jag kämpade på rätt bra för att komma upp i knappa 50. Antar att det är vad som skiljer proffsen från amatörerna.
Annars så håller jag med om Cervisiam, de hade med sig riktigt bra öl. Andra personliga favoriter var Brouwerij Kees, Tommie Sjef och Alefarm (testade inte deras öl på fredagen då de tydligen var ganska dåliga men på lördagen tycker jag att deras grejer var kanon).
Lång kö till Omnipollo och eftersom jag inte orkade med det så testade jag inget från dem. Lade också märke till en äldre herre som satt och drack en Sofiero 5,2:a när vi lämnade lokalen på lördag kväll. En tyst protest mot finöl månne?
Postad 07 November 2016 - 07:36
Ja det är bara komma förbi och säga hej nästa gång. Jag var nog inte så upptagen egentligen.
Vi höll ett otroligt lågt tempo, brukar ligga på betydligt mycket mer på vanliga ölfestivaler. På förra SBWF blev det 120 öl på andra torsdagen och då fick jag dra vid 19:30 för att hinna med tåget. Men vi vaskar en hel del också... ja förutom farsan som är gammalmodig och dricker upp allt ![]()
Jag missade Omnipollo också av samma anledning som dig. De hade iofs bara två öl jag ville prova (Lorelei och Magnus Opus). Missade även flera öl från Evil Twin.
Postad 10 November 2016 - 17:56
Nån som vet nån öl som liknar denna: https://www.systembo...pigards-8962903 Oppigårds Thurbo Dubbel IPA, och som inte är så stark, men ändå har den goa smaken... fullkomligt älskar den, men vill kunna dricka fler än jag gör, utan att bli helt svängd!
![]()
Postad 10 November 2016 - 19:14
Gotlands Easy Rider. Har den goa smaken och du kommer garanterat inte bli helt svängd. ![]()
Postad 10 November 2016 - 19:16
Gotlands Easy Rider. Har den goa smaken och du kommer garanterat inte bli helt svängd.
Den är grym. Dricker den hela tiden. Godare än många andra öl på bolaget. Perfekt också när man inte vill bli påverkad.
Postad 10 November 2016 - 20:18
Nån som vet nån öl som liknar denna: https://www.systembo...pigards-8962903 Oppigårds Thurbo Dubbel IPA, och som inte är så stark, men ändå har den goa smaken... fullkomligt älskar den, men vill kunna dricka fler än jag gör, utan att bli helt svängd!
![]()
![]()
Du kan ju ta steget ner från DIPA till IPA. Finns ju massor att tillgå i den stilen. T.ex. Founders Centennial, Ska Modus Hoperandi o.s.v. Oppigårds har ju även Indian Tribute, Amarillo och Every Day IPA i minskande alkoholmängd.
Postad 11 November 2016 - 12:54
Tack för tipsen, Amarillo har jag druckit, men tycker thurbo är goare...
, ska testa Easy rider, får beställaden isf, sentribute och Every day!
Redigerat av Garrett, 11 November 2016 - 12:55.
Postad 11 November 2016 - 13:03
Tack för tipsen, Amarillo har jag druckit, men tycker thurbo är goare...
, ska testa Easy rider, får beställaden isf, sentribute och Every day!
easy rider köper du dock i matafären. den är alkoholfri. men skräms inte av det. Den är grymt god ![]()
Postad 11 November 2016 - 13:05
Everyday IPA är ju en bit ifrån Thurbo. Du ska dock testa Hoperandi som Stefan tipsade om, den tror jag du finner närmare.
Postad 11 November 2016 - 15:13
Om de fyller på denna så tycker jag helt klart ni ska prova den:
https://www.systembo...eek-ipa-3133103
Den ligger just nu på plats 10 i IPA-segmentet på Ratebeer.
http://www.ratebeer....ale-ale-ipa/17/
Postad 11 November 2016 - 15:39
https://www.systembo...eek-ipa-3133103
Den ligger just nu på plats 10 i IPA-segmentet på Ratebeer.
Hämtade några igår ![]()
15036372_10154775820644216_8963047794685634357_n.jpg 73.22K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 November 2016 - 18:12
De finns fortfarande i några butiker och det är över en vecka sedan de lanserades så det är ju fritt fram att be dem beställa hem till sitt egna bolag.
Postad 11 November 2016 - 18:15
Her har det bare blitt kjøpt winter/jul ales i det senaste.
Får se om jeg får smakt et par i kveld.
Sigtuna winter IPA, Mohawk, Whiteout, Buxton Breweries Winter Stout, og Charlies Snøfall brown ale...
Går mot mørkere øl for tiden....
Postad 12 November 2016 - 07:11
Her har det bare blitt kjøpt winter/jul ales i det senaste.
Får se om jeg får smakt et par i kveld.
Sigtuna winter IPA, Mohawk, Whiteout, Buxton Breweries Winter Stout, og Charlies Snøfall brown ale...
Går mot mørkere øl for tiden....
Missa inte Great Divide Hibernation, Lagunitas Holiday Ale och om du gillar kryddad öl: Stone Xocoveza.
Postad 12 November 2016 - 20:56
Hvordan finner man Juleøl winter øl på systemets sider?
Mye jeg skulle ha bestilt, men finner ikke en kategori for jule/wintersessong øl?
Postad 18 November 2016 - 19:40
Blev Rodenbach Vintage, Yeti oak aged, Amazing Haze, och O/O Narangi idag. Har bara hunnit smaka på Narangin vilket var en riktigt bra upplevelse.
Postad 18 November 2016 - 20:05
Blev en Yeti Imperial Stout från Great Divide ikväll. Hade glömt hur bra de är sedan förra året (varför dricker jag bara stout på vinterhalvåret egentligen?).
Klar rekommendation. Yetigod helt enkelt
Du er Ikke ensam om det. Många dricker stouts och vinter öl, belgisk på mörktiden. Jag tar med Ipa ochså men det er Sigtuna Winter Ipa...
Postad 18 November 2016 - 20:06
Plockade också upp lite nyheter. Amazing Haze (som jag missade på All In Beer Fest) var riktigt jäkla bra, Schenkerla var rökig som vanligt och Raja DIPAn var en liten besvikelse men ändå bra. I morgon blir det att korka upp en Rodenbach Vintage, vilket ju brukar vara grymma grejer.
Edit: Japp, Rodenbach var bra som vanligt.
Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 19 November 2016 - 17:54.
Postad 23 November 2016 - 21:13
I helgen är det Örebro Öl & Whisky. Jag har tillsammans med Humligheter sammanställt en öllista: http://olsvammel.se/...ol-whisky-2016/
Galaxdödaren: Stigberget är jävligt stabila. Fick du tag på Narangi också? Det är en föregångare till Gbg Beer Week.
Postad 23 November 2016 - 22:16
Jag vet att Bishops hade ett par i fjol men det var typ bara dom vanliga som finns på bolaget.
Tack för listan i övrigt, hoppas Dugges har med sig ett gäng surisar. Vore kul att få dit lite Mikkeller-öl också, gärna ur spontanserien.
Postad 24 November 2016 - 06:56
Varför ska det vara så svårt att få lite rolig Omnipollo-öl till festivalen i Örebro?
Jag vet att Bishops hade ett par i fjol men det var typ bara dom vanliga som finns på bolaget.
Tack för listan i övrigt, hoppas Dugges har med sig ett gäng surisar. Vore kul att få dit lite Mikkeller-öl också, gärna ur spontanserien.
Örebro Öl & Whisky har känts som en "second hand" festival i flera år nu. utkonkurrerade.
Postad 24 November 2016 - 08:28
Tyvärr har ju Brill inte varit med de senaste åren. De har skickat med en del i Bishops monter och sen har bl.a. Jonas varit på plats. Men det blir ju mest standardöl i sånt fall. Trist förstås, men tycker det är tråkigare att varken Örebro Brygghus eller Närke Kulturbryggeri verkar satsa på festivalen. Närke tar med två nyheter och Örebro tar med två nyheter samt en öl från Brekeriet. Annars är det mest standardöl i båda montrarna. Hoppas att båda tar med sig några överraskningar, vet att Närke brukar mörka när de tar med sig speciella grejer. Varför de gör så fattar jag inte för det resulterar bara i att de flesta missar det.
Jag vet inte om jag skulle säga utkonkurrerad. Men det är så många ölfestivaler numera att utbudet vattnas ur lite. Det finns inte lika stor anledning för de mindre bryggerierna att resa särskilt långt när det oftast finns en eller flera festivaler i närområdet att ställa ut på. Jag tycker det märks på andra festivaler också. All In Beer var ju t.ex. mindre i år än förra året. Tyckte även SBWF kändes mindre på utbudssidan.
Det sagt så ska det bli kul att prova Stormaktsporter i Thorlunds-monter. Kul att Elixir Wine är med och där ser jag fram emot Bad Seed, Gamma och några av Amager-ölen. Great Brands har med sig en del riktigt bra öl från MOOR samt Oskar Blues Hotbox Coffee Porter som jag inte provat. Hantverksbryggeriet har med sig två nya fruktöl, Hallon och Råg/Rabarber. Artesanal verkar satsa i Örebro efter att ha fått in en del öl på bl.a. Bishops och Ölcafét (med en del hjälp från mig) och där ska det bli kul att prova Black Nizza, men har ni missat de andra ölen de tar med så är Backbonesplitter ett hett tips. Wenngarn imponerade på SBWF och har med sig en del nyheter, bl.a. BA De la Gardie Imperial Porter. Cask Sweden har en massa öl jag missat, bl.a. Boulevard Funkier Pumpkin Ale, Stillwater Wild Yeast IPA och Gose Gone Wild Thai. Trots att Närke verkar lugna på utbudsfronten så ska det bli kul att prova Asgård Svartmölska och ZingiBer OfficinAle. West Coast Bryggeriet satsade på SBWF, hoppas de gör en lika stor satsning på denna festival, jag har väll 10 öl kvar att prova där. Värmdö ska ha med någon ny experimentöl, de har lyckats tidigare så det kan bli bra. Sen hoppas jag att Home of Drinks tar med sig öl från The Pine Ridge Brewery.
Det ser ut som att jag har ca 70 öl att prova (lite beroende på vad t.ex. Dugges och några andra tar med sig) samt ca 30 som jag inte betygsatt men provat tidigare (skippar nog dessa). Så blir lagom att bara gå på fredagen för min del.
Postad 24 November 2016 - 09:02
Kom hem till mig istället, jag tror jag har mer öl du inte provat ![]()
Näeh jag ska gå på fredagen, bra anledning att få komma hemifrån. Sen tänkte jag dra hyffsat tidigt och gå till Bishops och testa Kaggen 2015.
Postad 24 November 2016 - 09:16
Kom hem till mig istället, jag tror jag har mer öl du inte provat
Näeh jag ska gå på fredagen, bra anledning att få komma hemifrån. Sen tänkte jag dra hyffsat tidigt och gå till Bishops och testa Kaggen 2015.
Vore trevligt med en ölträff i Vaskarborgen
Tror dock det blir svårt att få till något innan jul. Alldeles för många julbord, julfester och födelsedagar.
Vi kommer nog också ta ett stopp på stan innan hemgång. Vore ju kul att testa nya Kaggen, så får det bli 22:30-bussen hem.
Postad 24 November 2016 - 16:45
Galaxdödaren: Stigberget är jävligt stabila. Fick du tag på Narangi också? Det är en föregångare till Gbg Beer Week.
Japp.
En riktigt bra IPA. Kul att man inte behöver ha blicken mot USA hela tiden för att få tag på bra humlejuice.
Postad 25 November 2016 - 06:45
Dugges inkom med sin öl igår. Ser rätt bra ut ![]()
Anagram BA (Fat)
Avenyn ale
Big bang beer (Fat)
Björröder pils (Fat)
Black currant (Fat)
Bring it on (Fat)
Coconut (Fat)
Father Yod
Guayana 2003
High five
Mörk Lager (Fat)
Never mind the bollox (Fat)
Sidamo Dimtu
Tropic thunder (Fat)
Postad 25 November 2016 - 12:33
Jag gillar deras Sculpin IPA och brukar gilla det mesta i (D)IPA-väg som är smaksatt med frukt, men det här var bara vidrigt. Nästan så jag kan fundera på om det var nåt fel på flaskan.
Trevligt att Dugges tar med sig Anagram till Örebro, den ska jag njuta av ikväll.
Redigerat av A Haddock, 25 November 2016 - 12:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?